فصل چهارم

حالت ها و حرکت ها

انتظار می رود هنرجو در پایان این فصل اهداف آموزشی و رفتاری زیر را فراگیرد:

اهداف آموزشی

  • حالت های مختلف اجرای موسیقی را بشناسد .
  • مفهوم نوآنس را درک کند .
  • تُندا و علایم و اصطلاحات مربوط به آن را بشناسد .

اهداف رفتاری

  • نوآنس را تعریف کرده و علایم مربوط به آن را رسم کند .
  • علایم و اصطلاحات مربوط به تُندا را نشان دهد .

حالت ها

آهنگ سازان به منظور ایجاد رابطه بین نوازنده و شنونده ، از علایمی در آهنگ های خود استفاده می کنند ، که رعایت آن ها به وسیله ی نوازنده ، موسیقی را با روح تر و گویاتر می کند ، به طوری که ارتباطی مستقیم ، بین آن ها ایجاد می شود .

این علایم بر 2 دسته اند :

دسته ی اول ) علایم مربوط به حالات برونی(Objective)   :

حالاتی که نوازنده و شنونده هر دو به یک نحو ، آن را احساس می کنند .

مثلا : اگر نوازنده فُرته (Forte) بنوازد ، شنونده هم آن را احساس می کند

دسته ی دوم ) علایم مربوط به حالات درونی  (Subjective) :

حالاتی که در احساسات و درون نوازنده وجود دارد .

نُوانس (Nuance)  

مجموعه ی حالات برونی و درونی را گویند . در واقع ، درجه ی قوّت و ضعفی که به یک آهنگ داده می شود ، تا حالت و روح پیدا کند .

این واژه ، از کلمه ی Nuage فرانسوی به معنای اَبر گفته شده ، و چون اَبر یک حالت ثابت ندارد ، و هر آن ، با تغییرات بسیار جزیی به شکلی در می آید ، چنانچه نوازنده ای تغییرات بسیار جزیی از نظر قوّت ، ضعف ، تُند و کُند کردن به کار بَرَد ، آن را نُوانس می گویند .

258 259260 261

حالت های درونی (Subjective or Characters)

چون حالاتِ درونی در میان افراد ، شخصی است ؛ آهنگ ساز با به کار بردن اصطلاحات مربوطه ، احساسِ خود را در قطعه ، منعکس میکند و این امر مربوط به نوازنده است ، که تا چه حدّ می تواند این احساس را به شنونده القا نماید ، به عنوان مثال اصطلاح Amoroso که به معنی عاشقانه است ، ممکن است به وسیله ی نوازندگان مختلف ، به صورت های متفاوت ، جلوه گر شود .

262 263

مشخصات

خرید

  • 16 views
نویسنده : artist

برچسب ها

مطالب پیشنهادی ما

دیدگاه های شما

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها