کانال کیوبیس در تلگرام را دنبال کنید
آهنگسازی
آهنگسازی




صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 1
صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 2
آموزش فارسی صفر تا صد مسترینگ با پلاگینهای waves



دانلود کیوبیس 8 cubase با لینک مستقیم رایگان و آموزش نصب فارسی

دانلود رایگان وی اس تی استرینگ شرقی Fayez Saidawi Oriental Strings با لینک مستقیم تک پارت از سرور سایت



آموزش آهنگسازی فارسی

+ پاسخ به موضوع
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: یادداشتی از همایون خرم؛ ویلن و جایگاه آن در موسیقی ایرانی

  1. Ramin95 آواتار ها
    Ramin95
    شماره کاربری
    4941
    Contributor
    شهریور /۱۳۹۰
    4,009
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی575
    0
    سپاس از شما 815 بار در 687 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض یادداشتی از همایون خرم؛ ویلن و جایگاه آن در موسیقی ایرانی

    یادداشتی از همایون خرم؛
    ویلن و جایگاه آن در موسیقی ایرانی

    موسیقی ما - همایون خرم که آثار ماندگاری مانند «رسوای زمانه» و «تو.ای پری کجایی» را در حوزه آهنگسازی در خاطره.ها ثبت کرده در زمینه نوازندگی ویلن نیز سابقه طولانی دارد. خرم درباره نقش و جایگاه ساز ویلن در موسیقی ایرانی یادداشتی نوشته که در ادامه می.آید: همایون خرم در این یادداشت آورده است: ویلن برای اولین بار در اواخر دوران ناصرالدین شاه از غرب وارد ایران شد و از آن زمان پروسه.ای را طی که باعث شد این ساز به سازی در خدمت موسیقی ایرانی در بیاید. در دورانی که ویلن تازه وارد ایران شده بود استاد برجسته.ای برای آموزش این ساز در کشورمان وجود نداشت و جسته و گریخته به واسطه افرادی چون برخی کشیش.ها و یا موسیو لومر و دیگر اشخاصی که آشنایی اندکی با ویلن داشتند تعلیماتی به علاقمندان داده می.شد.

    .البته نوازندگان کمانچه به واسطه برخی شباهت.هایی که در این دو ساز دیده بودند به ویلن پرداختند و در دوران خود به شهرتی هم رسیدند. از جمله این نوازنده.ها می.توان به افرادی چون اسماعیل خان کمانچه و یا «حسین خان ر» (که به واسطه مهارتش در ویبراسیونی که با انگشت سوم روی نت «ر» ویلن می.داد این لقب را به او داده بودند) نام برد.

    اما از جمله کسانی که تاثیر مهمی بر روی جایگاه ویلن در موسیقی ایرانی داشته علینقی وزیری است که در ابتدای راه خود، در سه تار نوازی محضر میرزا عبدالله و در نوازندگی تار محضر میرزا حسین قلی را درک کرده بود. علینقی وزیری با نت نیز آشنا شد که این اتفاق در جهت گیری.های فکری او برای خدمت به موسیقی ایران بسیار تاثیر گذاشت.

    وزیری وقتی با موسیقی غرب آشنا شد احساس کرد می.توان از امکانات و ابزار موسیقی غرب برای خدمت و حرکت بیشتر موسیقی ایرانی بهره گرفت؛ از این رو به آلمان و فرانسه سفر کرد و ضمن آشنایی بیشتر با موسیقی غرب، نوازندگی ویلن را نیز فرا گرفت.

    وزیری با توجه به پتانسیل.هایی که در ویلن برای اجرای موسیقی ایرانی دیده بود تلاش کرد تا ویلن را ایرانیزه کند. بعد.ها صبا با وزیری مراوداتی پیدا کرد و از اطلاعات و دانش و دیدگاه این استاد موسیقی کشورمان بهره گرفت. در زمینه ویلن نیز صبا به این نتیجه رسید که استفاده بیشتری می.توان از ویلن در موسیقی ایرانی کرد و آن را به سازی کاملا ایرانی تبدیل کرد.

    این بود که با تفکر و کار فراوان، ویلن این امکان را پیدا کرد تا در خدمت موسیقی ایرانی دربیاید. ویلن در موسیقی غرب تنها یک کوک دارد و آن نیز کوک «می.- لا- ر- سل» است. اما این ساز با تلاش.هایی که شد متناسب با هر یک از دستگاه.ها و آوازهای موسیقی ایرانی کوک مخصوصی پیدا کرد که تنها مختص موسیقی ایرانی است.

    استاد صبا آثار مختلفی را به وسیله ویلن با کوک.های مختلف ضبط که برای مثال می.توان به سه.گاه با کوک «ر- لا- سی کرن- سل» اشاره کرد. در واقع این ویلن غیر از آن ویلنی شد که در غرب استفاده می.شود.

    از سال ۱۳۲۴ به بعد ویلن جایگاه خود را در موسیقی ایرانی پیدا کرد و آهنگسازان مختلفی چون علی تجویدی، مهدی خالدی، پرویز یاحقی و خود من نیز آثار مختلفی با این ساز ضبط کردیم.

    هر سازی ویژگی.های خاص خودش را دارد و آن را نمی.توان با هیچ ساز دیگری مقایسه کرد؛ اگر هم کسی بخواهد تلاش کند که با استفاده از یک ساز ساز دیگری را از دور خارج کند از این تلاش قطعا از روی خامی او بوده است. این در حالی است که اگر بتوان از امکان و ابزاری خارج از موسیقی ایرانی برای حرکت موسیقیمان استفاده کنیم و از این کار امتنا کنیم در حق هنر کشورمان جفا کرده.ایم.

    ویلن و کمانچه هر کدام ویژگی.هایی دارند که با یکدیگر متفاوت است و اگر هر کدام از این ساز.ها در جای خودشان به درستی به کار گرفته شوند می.توانند بسیار زیبا جلوه کنند و زیبایی.های موسیقی ایرانی را نیز بهتر نشان می.دهند. اساتیدی که به سمت استفاده از ویلن در موسیقی ایرانی رفتند نیز به این نیت بوده که نتایج آن نشان می.دهد تا حدود بسیاری موفق بوده.اند.

    ویلن ویژگی.هایی دارد که مختص خود این ساز است. برای مثال ویلن در عین اینکه قابلیت بسیاری برای اجرای استکاتو و حرکت.های مقطع دارد، در حرکت آرشه.های کشیده نیز همچون حرکت آرام و کشیده موج عمل می.کند.

    همچنین در فضاهایی که نیاز به اصطلاحا ناله ساز یا گلیساندو وجود دارد ویلن به قدری زیبا عمل می.کند که نظیر ندارد. در نشان دادن حالت.های خشن نیز که با پاشنه آرشه ایجاد می.شود ویلن کارکرد جالبی دارد.

    با تمام این تفاسیر باید تاکید کرد که نقش و جایگاه ویلن نیاز به شاهد ندارد و این ساز جایگاه خود را در دل و ذهن مردم کشورمان باز کرده که این موضوع از هر نشانه.ای برای تاکید بر نقش آن می.تواند ارزشمند.تر باشد.



    ادامه در منبع : تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید


    #1 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۱/۰۳/۲۱ در ساعت 18:40

  2. # ADS
    مجری تبلیغات
    تاریخ عضویت
    -
    نوشته ها
    -
    فروشگاه آنلاین کیوبیس با سیستم پرداخت آنلاین و ارسال به سراسر نقاط ایران ، شهرستانها و روستاها در کمترین زمان ممکن ، فروش vst وی اس تی ارزان و با کیفیت ، فروش سمپل و پلاگین های جدید آهنگسازی

    بی نظیرترین آموزش فارسی نرم افزار کیوبیس ( سطح مقدماتی )
    آموزش فارسی کار با نرم افزار کیوبیس (سطح پیشرفته)
    آموزش فارسی CUBASE 5 & NUENDO4
    آموزش فارسی تکمیلی NUENDO5.5, CUBASE 6.5
    آموزش فارسی Ableton Live 9
    آموزش فارسی سونار Sonar X2,X3
    آموزش فارسی Cubase Elements 7

    آموزش فارسی protools 10
    آموزش فارسی Logic Pro X2 لاجیک
    آموزش فارسی Studio one استودیو وان
    آموزش فارسی BAND IN A BOX 2015
    آموزش فارسی Guitar Pro 6
    آموزش فارسی ضبط افکت میکس و مستر صدا ADOBE AUDITION CS5.5
    آموزش فارسی یک پروژه تنظیم آهنگ از ابتدا تا انتها

    آموزش فارسی اف ال استودیو FL Studio 12
    آموزش فارسی سمپلر کانتکت Native instrument Kontakt 5
    آموزش فارسی تصویری امنیسفر OMNISPHERE
    آموزش فارسی تخصصی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی موسیقی الکترونیک Steinberg Sequel
    آموزش فارسی تکنیکهای حرفه ای وکال همراه با آموزش Melodyne
    آموزش فارسی تکنیکهای رکورد صدا در استودیو موسیقی
    آموزش فارسی 101 ترفند حرفه ای میکس + مستر آهنگ با ایزوتوپ اوزون 7 izotope ozone
    آموزش فارسی جامع مسترینگ آهنگ Izotop Ozone 6 + tracks
    آموزش فارسی Fab Filter+Waves +Slate Digital

    آموزش کامل مراحل ساخت آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی آهنگسازی در یک هفته
    آموزش فارسی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی مولتی مدیا تصویری مبانی موسیقی
    آموزش فارسی تنظیم و ارکستراسیون آهنگ
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش خوانندگی پاپ به زبان فارسی
    آموزش آهنگسازی در سبکهای پاپ، هیپ هاپ رپ،ترنس،هاوس،بلوز،جاز،راک

    آموزش فارسی میکس حرفه ای آهنگ
    آموزش فارسی میکس و مسترینگ حرفه ای
    آموزش فارسی یک پروژه میکس و مستر آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی ریتم سازی در موسیقی
    آموزش فارسی ساخت بیت در موسیقی
    آموزش فارسی صداسازی با سینتی سایزرها
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش فارسی ساخت استودیوی موسیقی خانگی

    خرید وی اس تی پیانو spitfire audio hans zimmer piano
     

موضوعات مشابه

  1. پاسخ ها: 11
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۵/۰۴, 20:46
  2. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۲/۰۵, 18:50
  3. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۱۱/۱۶, 14:52
  4. تمام خوانندگان موسیقی سنتی به یک شیوه می خوانند
    توسط Ramin95 در انجمن اخبار روز موسیقی
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۷/۱۶, 17:04
  5. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۷/۱۲, 23:14

جستجو شده ها

Nobody landed on this page from a search engine, yet!

تا این لحظه 0 کاربر از این تاپیک دیدن کرده اند

فقط اعضا گروه ویژه vip و مدیران قادر به دیدن اسامی بازدیدکنندگان تاپیک هستند

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

کپی از مطالب سایت مجاز نمیباشد و پیگرد قانونی دارد

cubase.ir

BACK TO TOP
وی اس تی
آرتیست