کانال کیوبیس در تلگرام را دنبال کنید
آهنگسازی
آهنگسازی




صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 1
صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 2
آموزش فارسی صفر تا صد مسترینگ با پلاگینهای waves



دانلود کیوبیس 8 cubase با لینک مستقیم رایگان و آموزش نصب فارسی

دانلود رایگان وی اس تی استرینگ شرقی Fayez Saidawi Oriental Strings با لینک مستقیم تک پارت از سرور سایت



آموزش آهنگسازی فارسی

+ پاسخ به موضوع
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: میزگردی با حضور فریدون آسرایی، پوریا حیدری، شهاب رمضان و سید محمد کاظمی ما «موسیقی» را «نقاشی» می.کنیم

  1. Ramin95 آواتار ها
    Ramin95
    شماره کاربری
    4941
    Contributor
    شهریور /۱۳۹۰
    4,009
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی575
    0
    سپاس از شما 815 بار در 687 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض میزگردی با حضور فریدون آسرایی، پوریا حیدری، شهاب رمضان و سید محمد کاظمی ما «موسیقی» را «نقاشی» می.کنیم

    میزگردی با حضور فریدون آسرایی، پوریا حیدری، شهاب رمضان و سید محمد کاظمی
    ما «موسیقی» را «نقاشی» می.کنیم

    موسیقی ما -. کنار هم نشستن تعدادی از فعالان عرصه موسیقی می تواند باعث تحلیل مناسبی از وضعیت موسیقی امروز شود. در میزگردی که از نظرتان می گذرد فریدون آسرایی، پوریا حیدری، شهاب رمضان و سید محمد کاظمی دور هم نشستند و از موسیقی و ترانه گفتند. بهانه این میزگرد انتشار آلبومی به نام «دلصدا» است که این 4 نفر به عنوان خواننده و آهنگساز و ترانه در آن حضور داشته اند.صحبت.هايمان را با طرح يك سؤال از فريدون آسرايي آغاز مي.كنيم. آقاي آسرايي؛ شما خواننده سر آلبومي «دلصدا» بوديد. ظاهراً كساني كه اين مجموعه را توليد كرده.اند در ابتدا موفق به راضي كردن شما جهت حضور در اين آلبوم نشده بودند اما در نهايت توانستند از حضورتان در «دلصدا» استفاده كنند. چه مسيري را طي كرديد تا به قطعه.اي با نام «سرباز آخر» رسيديد؟

    فريدون آسرايي: تا پيش از «دلصدا» حضور در آلبوم.هاي گروهي را تجربه نكرده بودم. البته هيچ وقت مخالف حضور در چنين آلبوم.هايي نبوده.ام چرا كه جمع.آوري چنين آثاري در همه جاي دنيا ديده مي.شود و پديده عجيبي نيست. اولين بار شهاب رمضان به من پيشنهاد داد تا قطعه.اي را براي اين آلبوم بخوانم، فكر مي.كنم دليل اصلي انتخاب من براي حضور در آلبومي كه سوژه.اش جنگ است اجراي قطعه «بوي سيب» بود كه هشت سال قبل با هم.خواني مهرزاد اصفهان.پور منتشر كرده بوديم. علاوه بر «بوي سيب» قطعه «ياد من باش» را نيز با همين مضمون خوانده بودم و به همين دليل سعي مي.كردم از حضور در آلبوم «دلصدا» انصراف دهم؛ چرا كه بعيد مي.دانم موفقيت آثاري چون «بوي سيب تكرارشدني باشد. من هر كاري كه در رابطه با جنگ و شهيد مي.خواندم، مخاطب و اهالي موسيقي سعی مي كردند آن را با «بوي سيب» مقايسه كنند. اولين بار به شهاب رمضان گفتم كه براي اين مجموعه كاري را توليد نمي.كنم اما پيشنهادات ديگري هم از سمت توليدكنندگان «دلصدا» مطرح شد و ما پس از مشورت با پاشا يثربي تصميم گرفتيم در اين آلبوم حضور پيدا كنيم.
    شهاب رمضان به نمايندگي از قطعه «هم سنگر» كه خودش آن را آهنگسازي و اجرا كرده، پوريا حيدري به نمايندگي از قطعه «خاطره» با صداي مهدي يغمايي و سيدمحمد كاظمي هم به نمايندگي از قطعه «طاقت ندارم» با صداي بهنام صفوي به ترتيب در رابطه با مسيري كه جهت توليد اين قطعات طي كرده.اند صبحت كنند.

    شهاب رمضان: شاهد صادق.پور به عنوان مسئول روابط عمومي دفتر مطالعات هنري بشارت، پيشنهاد حضور در يك آلبوم گروهي را به من داد و من هم از پيشنهادش استقبال كردم. ضمناً او از من خواست تا خواننده.هاي ديگري را نيز براي حضور در اين مجموعه پيشنهاد بدهم. اولين خواننده.اي كه شخصاً با او تماس گرفتم و پيشنهاد آلبوم «دلصدا» را مطرح كردم، فريدون آسرايي بود؛ چرا كه هميشه فريدون و صدايش را دوست داشته و دارم. محسن چاوشي، بهنام صفوي و مهدي يغمايي هم پيشنهادهايي بودند كه از طرف من مطرح شد. البته علاوه بر اين دوستان، با خواننده.هاي ديگري هم در اين رابطه صحبت كردم ولي خيلي.ها دوست نداشتند در اين آلبوم حضور داشته باشند. به هر حال من در موسيقي ارتباط نزديكي با همه دوستان و همكارانم دارم. شايد به همين خاطر بود كه از من خواستند تا با برخي از خواننده.ها صحبت كنم.

    پوريا حيدري: ما در استوديو مشغول كار بر روي قطعات آلبوم مهدي يغمايي بوديم كه ناگهان خودش با ما تماس گرفت و از توليد يك قطعه مناسبتي براي جنگ صحبت كرد. شمخصاً از صميم قلب به توليد قطعه.اي با اين مضمون اعتقاد داشتم و تنظيم «خاطره» را هم برگرفته از اعتقاد شخصي.ام انجام دادم. اميدوارم ماحصل اين تراك راضي.كننده شده باشد.

    محمد كاظمي: اتفاقاً من و بهنام صفوي هم درگير نوشتن ترانه.هاي آلبوم «آرامش» و تطبيق آن با ملودي.ها بوديم كه او پيشنهاد كار جديدي با مضمون جنگ را مطرح كرد. قبلاً هم گفته.ام كه شايد غير از «جنگ» در آن برهه زماني هر موضوع ديگري مطرح مي.شد، پيشنهاد را نمي.پذيرفتم ولي از آنجايي كه به اين مسئله اعتقاد داشتم و همكاري با بهنام نيز همواره برايم لذت.بخش بوده، خيلي سريع كارمن را آغاز كرديم و فكر مي.كنم جزو اولين تيم.هايي بوديم كه تراك نهايي را آماده كرديم.
    نظرتان در رابه با كليت آلبوم «دلصدا» چيست؟

    فريدون: براي اولين بار بود كه در ايران آلبومي با اين نوع بسته.بندي و قيمتي مناسب مي.ديدم. شخصاً از «دلصدا» راضي هستم و فكر مي.كنم مجموعه خوبي از كار درآمده باشد.

    رمضان: خوشبختانه شركت پخش هم آمار خوب و رضايت.بخشي را از فروش اين اثر ارائه كرده و فكر مي.كنم همان بسته.بندي و قيمت مناسبش دليل اصلي اين مسئله باشد. ضمناً اين آلبوم از لحاظ موسيقايي هم كيفيت خوبي داشت.

    حيدري: به نظر من هم تمام قطعات «دلصدا» شنيدني بود و شايد به همين خاطر باشد كه دفتر مطالعات بشارت تصميم گرفته توليد «دلصدا 2» را با جديت پيگيري كند.

    كاظمي: يك از نكات مثبت «دلصدا» اين بود كه ما ترانه.هاي سالمي را شنيديم و تقريباً تمام خواننده.هاي اين آلبوم سعي كرده بودند در انتخاب ترانه.هايشان وسواس به خرج بدهند. شايد دليل اصلي.اش مضمون «دلصدا» باشد كه شوخي.بردار نبود.

    حالا كه صحبت از ترانه شد، بد نيست مسير توليد قطعات را مرحله به مرحله از زبان فريدون،. شهاب، پوريا و محمد بشنويم.

    فريدون: ترانه «سرباز آخر» را آقاي كاكايي در اختيار من قرار دادند كه ابتدا روي آن ملودي ديگري ساخته بودم. اما اين ملودي مورد قبول عوامل تصميم.گيرنده آلبوم «دلصدا» قرار نگرفت و به من گفتند كه ما از او تو يك ملودي «فريدوني» مي.خواهيم! راستش را بخواهيد منظورشان را از ملودي فريدوني نفهميدم چرا كه آن ملودي را هم خودم ساخته بودم. با اين حال قرار شد ملودي جديدتري بسازم كه نتيجه.اش همين قطعه.اي شد كه در آلبوم شنيده.ايد.

    رمضان:
    من از آنجايي كه عاشق صلح هستم، از ترانه.سرايم خواستم كه فضاي كلي ترانه بيشتر از صلح و زيبايي.هايش صحبت كند و البته در اين ميان از ارزش.هاي يك جنگ مقدس هم غافل نبوديم. نمي.توانم بگويم ترانه «هم.سنگر» يك ترانه ضد جنگ است؛ بهتر است از آن به عنوان ترانه.اي ياد كنيم كه م...ع صلح است. ملودي اين قطعه را نيز با همراهي سيروان خسروي ساختم. ما براي اولين بار چنين فضايي را خلق و اجرا كرديم؛ فضايي مابين موسيقي شوشتري و راك!

    حيدري: به نظر من هم فضاي قطعه.اي كه شهاب اجرا كرده، خاص است و شخصاً از شنيدن آن قطعه لذت مي.بردم. يك نكته جالب در رابطه با روزي بگويم كه از طرف دفتر مطالعات بشارت، قطعات اين آلبوم را به استوديوي من آوردند تا يك دمو براي آلبوم «دلصدا» بود كه آقاي آسرايي اجرا كرده بوند. آنقدر راز شنيدني اين قطعه لذت برديم كه عليرغم زمان اندكمان، تا انتهاي تراك را شنيديم و پس از آن شروع به ساخت دمو كرديم. البته انصافاً همه تراك.هاي اين آلبوم شنيدني بودند و حرف.هاي خوبي براي گفتن داشتند. تنوع خوبي را هم در آلبوم شاهد بوديم و اين هم يك اتفاق مثبت ديگر براي «دلصدا» به حساب مي.آيد؛ چرا كه معمولاً آلبوم.هاي گروهي چنين فاكتوري را نداشته و قطعات شبيه به هم را در آنها مي.شنويم.

    در رابطه با قطعه.اي كه خودت در آلبوم تنظيم كرده.اي هم صحبت كن.

    حيدري: لازم مي.دانم از خانم زهرا عاملي تشكر ويژه.اي داشته باشم چرا كه زحمت زيادي براي سرودن ترانه اين اثر كشيدند. ملودي مهدي يغمايي هم ملودي بسيار زيبايي از كار درآمده بود. اميدوارم تنظيم من باعث نشده باشد كه زحمت اين دوستان ناديده گرفته شود.

    فريدون: يك نكته كه همين الان به ذهنم رسيد اين است كه اي كاش سوژه نسخه بعدي «دلصدا» را به «صلح جهاني» اختصاص مي.دادند. ما در نسخه اول «دلصدا» براي جنگ خوانديم و قطعاً همه دوستان از ارزش.هاي اين مسئله آگاه بوده.اند. اما حالا كه همه دنيا از صلح صحبت مي.كنند، اي كاش ما هم يك آلبوم گروهي با همين مضمون توليد مي.كرديم.

    ظاهراً مضمون «دلصدا 2» مشخص شده است...

    رمضان: بله؛ مضمون «دلصدا 2» در رابطه با امام زمان (عج) است و ظاهراً پيش توليد اين آلبوم نيز آغاز شده. اميدوارم «دلصدا 2» هم آلبوم خوبي از كار دربيايد. اما احساس مي.كنم يكي از راهكارهاي توليد آلبوم.هاي گروهي موفق اين است كه عوامل تهيه.كننده اين آثار از خواننده.هايي كه قرار است در آلبوم حضور داشته باشند پيشنهاد بگيرند. مثلاً فريدون آسرايي تجربه بالايي دارد و مي.تواند پيشنهاددهنده خوبي به حساب بيايد. ساير خواننده.ها هم همينطور. به هر حال قرار است در نهايت قطعاتي را بشنويم كه براساس تفكر خواننده و تيم او توليد شده. پس چه بهتر كه از ابتدا با خواننده.ها و يا حتي عواملشان از جمله ترانه.سرا، ملودي.ساز و تنظيم.كننده مشورت صورت گرفته و پروژه.اي استارت بخورد كه ماحصل تفكرات جمعي است.

    كاظمي: البته من فكر مي.كنم اين امكان وجود ندارد! چرا كه مثلاً همين آلبوم «دلصدا» توسط گروهي توليد شده كه شايد به نوعي دولتي به حساب مي.آيد. اگر پاي تهيه.كننده.هاي خصوصي، بيشتر از اين.ها در ميان باشد مي.توانيم تفكرات اينچنيني را نيز پياده كنيم. از طرف ديگر اغلب خواننده.هاي ما حاضر نيستند با يكديگر دور يك ميز نشسته و به يك نتيجه مشترك فكر كنند. بعضي از خواننده.هايمان بنا به دلايلي كه فقط براي خودشان موجه تلقي مي.شود هيچ.جا حضور پيدا نمي.كنند...

    يعني آيا در همين آثار گروهي كه توليدشان رايج شده نمي.توان انتظار ايجاد تنوع فضايي بيشتري داشت؟

    كاظمي: تا وقتي خواننده.ها از يكديگر دور باشند نه! شهاب و فريدون با هم دوست هستند و در حال حاضر هم كنار يكديگر حاضر شده.اند. اما همه خواننده.ها اين خصوصيت را ندارند. از طرف ديگر وقتي پاي يك نهاد دولتي يا وابسته به دولت در ميان باشد، فيلترهايي را به همراه خواهد داشت كه شانس ايجاد تنوع فضايي را كم مي.كند. به طور مثال من و بهنام صفوي از اولين لحظه توليد قطعه «طاقت ندارم» تصميم داشتيم ماجراي رزمنده.اي را بيان كنيم كه در حال خداحافظي از معشوقه خود است. اتفاقي كه قطعاً در زمان جنگ وجود داشته و هيچ كس هم نمي.تواند آنرا انكار كند. دفتر مطالعات هنري بشارت در ابتدا اين ترانه را رد كرد و حتي به بهنام صفوي پيشنهاد داده بود كه از ترانه.اي حماسي براي اين آلبوم استفاده كند. يك روز با هماهنگي دوست خوبم شاهد صادق.پور شخصاً به دفتر آنها رفتم و با آقاي ميثم حسني صحبت كردم. خوشبختانه ايشان با رويي گشاده بدون هيچ موضع.گيري خاصي به حرف.هاي من گوش كردند و تا حدي قانع شدند. از اينكه ملودي و تنظيم زيباي بهنام را شنيدند، كاملاً مطمئن شدند كه حضور ترانه.اي عاشقانه كه با جنگ ارتباط مستقيمي دارد، نه تنها خدشه.اي به آلبوم وارد نمي.كند بلكه مي.تواند براي رسيدن به هدف اصلي و ارزشمند توليد «دلصدا» مفيد واقع شود.

    كمي بحث را كلي.تر كنيم. آقاي آسرايي؛ چندي پيش شما از ترانه.هايي كه اين روزها سروده مي.شود گله داشتيد و مي.گفتيد كه اغلب ترانه.سراهاي جوان، شبيه به يكديگر مي.نويسند...

    فريدون: ترانه.هاي زيادي به دست من مي.رسد ولي متأسفانه بيش از 95 درصد از آنها شبيه به يكديگر است؛ چه از لحاظ سوژه ترانه و چه از لحاظ تصويرسازي آن. نمي.دانم چرا اغلب ترانه.سراها اصرار دارند كه از عشق و جدايي بنويسند؟! شما اگر نگاهي به ترانه.هاي سال.هاي دور بيندازيد، به اين نتيجه مي.رسيد كه از تنوع به سوژه و كلام بسيار زيادي برخوردار بوده.اند و خيلي از آنها هنوز هم براي مخاطب تازگي دارند. چرا همه ترانه.سراها از عشق و رابطه عاطفي بين زن و مرد مي.گويند؟

    رمضان: من هم با نظر فريدون موافقم. ما به ندرت مي.توانيم ترانه.هاي متفاوتي را پيدا كنيم كه حرف تازه.اي براي گفتن داشته باشند.

    كاظمي: به نظر من دليل اصلي.اش اين است كه كلام اغلب ترانه.سراهاي جوان ما در اين برهه زماني، تحت تأثير معدود ترانه.سراياني قرار گرفته كه كارشان گُل كرده است. كمتر ترانه.سرايي به سراغ كشف زبان و يا خلق دنياي خود مي.رود.

    فريدون: ترانه.سراهاي ما به سراغ سرودن فضاهاي حقيقي نمي.روند. از طرف ديگر در تصويرسازي.هايشان هم دچار تكرار شده.اند. به طور مثال سال.ها پيش آثاري چون «شقايق» را «دو پنجره» را شنيده.ايم كه هم عاشقانه به حساب مي.آيند و هم هنوز براي ما جذابيت دارند. امروزه به ندرت چنين ترانه.هايي سروده مي.شود.

    حيدري: من كاملاً با حرف فريدون موافقم؛ ولي مگر ما چند خواننده مثل فريدون و شهاب داريم كه توانايي اجراي چنين ترانه.هايي را دارند؟

    كاظمي: منظورت از «چنين ترانه.هايي» چيست؟

    حيدري: ترانه.هايي كه كلامي نو و متفاوت با فضاي غالب بازار دارند. ترانه.هايي كه اتفاق ويژه.اي را به همراه دارند؛ چه عاشقانه باشند، چه اجتماعي و چه غيره. مشكل اينجاست كه 90 درصد از خوانند.ه.هاي موسيقي، كلامي به جز كلام تكراري انتخاب نمي.كنند. از اجراي كلام نو و ترانه ويژه واهمه دارند. آنها باعث مي.شوند كه دنياي ترانه.سراها هم كوچك باقي بماند. اين اشتباه خواننده.ها به ملودي.ساز و تنظيم.كننده هم لطمه وارد مي.كند.

    كاظمي: بدون شك «خواننده سالاري» در موسيقي پاپ امروز وجود دارد ولي خواننده باهوش، خواننده.اي.ست كه به ترانه.سرا، آهنگساز و تنظيم.كننده خود اطمينان كند.

    فريدون: من فكر مي.كنم يكي از راه.هاي موفقيت اين است كه براي خودمان تصوير ذهني ايجاد كنيم. مثلاً زمانيكه ما قطعه «كبوتر» را مي.ساختيم، تصويري از فيلم «آژانس شيشه.اي» در ذهنم داشتم و يا هنگام توليد «غريبه» به فيلم «از كرخه تا راين» فكر مي.كردم. يك ترانه.سرا هم مي.تواند پيش از اينكه سرودن ترانه.اش را آغاز كند، در ذهن خود تصويري را بپروراند. مثلاً تصوير يك مُرداب! مُرداب محلي.ست كه بسياري از پرنده.ها فصلي از سال را در آنجا زندگي مي.كنند تا از سرما يخ نزده و زنده بمانند. پس چرا ما به چنين جايي مي.گويم مرداب؟! همين مرداب مي.تواند زندگي پرندگان زيادي را نجات دهد. چرا هيچ كس از درد دل يك پرنده با مراب يا بالعكس نمي.سرايد؟ چرا هيچ.كس از دردها و آسيب.هاي اجتماعي نمي.سرايد؟

    كاظمي: به خاطر اينكه مخاطب امروز موسيقي پاپ به خاطر مشكلات فراوان اجتماعي و اقتصادي.اش حوصله شنيدن كارهاي مفهومي را ندارند. حوصله اين را ندارند كه به ترانه اثر فكر كنند و در پايان به نتيجه.گيري برسند. همين مسئله باعث مي.شود خواننده.ها هم به قول پوريا به سراغ انتخاب چنين ترانه.هايي نروند.

    فريدون: پس چرا من در آلبوم «غريبه» قطعه.اي مثل «كبوتر» را خواندم و مورد استقبال مخاطب هم قرار گرفت؟ به قول تو مشكلات اجتماعي امروز كه نسبت به ديروز بيشتر و پيچيده.تر شده.

    كاظمي: مشكلات بيشتر شده ولي همين مسئله باعث شده تا سطح حوصله مخاطب هم پايين آمده و احتمال شنيده شدن چنين ترانه.هايي كاهش پيدا كند. از طرف ديگر ساخت ملودي براي چنين آثاري كار چندان ساده.اي نيست...

    رمضان: اتفاقاً اگر موسيقي مناسبي را براي چنين ترانه.هايي بسازيم، مي.توانيم به نتيجه بسيار خوبي دست پيدا كنيم. حتي شايد بتوان ذائقه مخاطب را تغيير داد.

    كاظمي: ولي آنقدر كارهاي عاشقانه ساخته.ايم كه ساخت ملودي براي كارهايي كه در ژانر ديگري سروده شده واقعاً سخت به نظر مي.رسد.

    حيدري: ملودي.سازي براي آثار اجتماعي يا آثار غير عاشقانه كار سختي نيست ولي مهمترين نكته در رابطه با ترانه اثر اين است كه ما بايد شاهد وقوع اتفاق جديدي باشيم. علاوه بر آن خواننده هم تأثير بسيار فراواني در قضيه دارد. چنين آثاري بايد توسط خواننده.اي اجرا شود كه از طرف مخاطب پذيرفته شده. خواننده.اي كه كارهايش شنيده شده و طرفدار رسمي دارد.

    فريدون: من، شهاب رمضان و تمام كساني كه كار ملودي.سازي را انجام مي.دهند، حكم نقاشي را داريم كه ترانه.سرا، ترانه.هايش را به عنوان يك الگو در اختيارمان قرار مي.دهد و ما وظيفه داريم از روي همان الگو نقاشي كنيم. تا زماني كه الگو روبروي ما تغيير نكند، نمي.تواند نقاشي.هاي جديدي بكشيم و مجبور هستيم به تكرار مكررات بپردازيم.

    كاظمي: شما، شهاب رمضان و بسياري از كساني كه كار ملودي.سازي را هم انجام مي.دهند، در وهله اول خواننده هستيد. در موسيقي پاپ ما «خواننده.سالاري» انكارناپذير است. پس اين خواننده.ها هستند كه بايد الگوي ديگري را باب كنند نه ترانه.سراها. خواننده بايد درخواست تغيير الگو را داشته باشد تا ترانه.سرا الگوي جديدتري را در اختيار ملودي.ساز قرار دهد.

    رمضان: همان طور كه پوريا هم اشاره كرد، خواننده بايد مخاطبين خاصي را به دست آورده باشد و پس از آن به الگوسازي بپردازد. اتفاقاً اي كاش آلبوم.هاي گروهي.مان هم از شكل و شمايل مناسبتي خارج شوند. مثلاً من علاقمند به ساخت و اجراي كارهاي عاشقانه هستم اما فريدون آثار اجتماعي را مي.پسندد. چه اشكالي دارد كه در يك آلبوم گروهي، سوژه كار من با سوژه كار فريدون فرق داشته باشد؟

    فريدون: زماني كه من آلبوم «غريبه» را منتشر كردم، هنوز در ميان مخاطبين داخلي موسيقي پاپ شهرتي نداشتم. با اين حال تعداد ترانه.هاي اجتماعي.ام در آن آلبوم بيشتر از كارهاي عاشقانه.ام بود...

    حيدري: دليلش اين است كه شما به انتخاب ترانه.هايي با كلام نو و شيرين پرداخته بوديد. به سراغ ترانه.هاي كليشه.اي نرفته بوديد؛ حتي در ژانر اجتماعي.

    آيا ايجاد تنوع در ملودي.سازي و تنظيم، تنها مستلزم اين است كه كلام ترانه.ها متفاوت و متنوع باشد؟

    حيدري: نه اصلاً اينطور نيست. ملودي.سازهاي خوب، ملودي.هايي را مي.سازند كه امضا دارد. مثلاً ملودي.هاي فريدون آسرايي، امضاي فريدون را دارد. ملودي.هاي شهاب رمضان هم همينطور. البته امضاي شهاب رمضان به اين معنا نيست كه ملودي.هايش شبيه به هم هستند. اتفاقاً خود من تنوع را در ساخته.هاي شهاب كاملاً حس كرده.ام؛ چرا كه چندين بار با يكديگر همكاري كرده.ايم. دقيقاً همان ملودي.سازهايي كه ملودي.هايشان امضا دارد توانايي ايجاد تنوع در موسيقي يك اثر را دارند. امضايشان حفظ شده و باعث تمايز ملودي.هايشان از ديگر ملودي.سازها مي.شود، اما در عين حال اين توانايي را دارند كه با امضاي خود، ملودي.هاي متنوعي را خلق كنند.

    رمضان: خيلي وقت.ها امضايي كه پوريا از آن صحبت مي.كند، ناشي از حس و حال و نوع زندگي يك ملودي.ساز است؛ چرا كه فعاليت موسيقي، خصوصاً ملودي.سازي ارتباط مستقيمي با حس انسان داشته و در واقع حس ملودي.ساز است كه نواخته شده و يك اثر هنري را پديد مي.آورد. اثري كه امكان دارد تا ساليان سال توسط چندين نسل از مردم شنيده شود.

    آقاي آسرايي؛ شما چندي پيش در جايي گفته بوديد كه آهنگساز نيستيد و فقط گاهي ملودي مي.سازيد. تفاوت آهنگسازي و ملودي چيست؟

    فريدون: آهنگسازي نيازمند علم بيشتري.ست. يك آهنگساز بايد با كار تنظيم هم آشنايي كامل داشته باشد. متأسفانه در موسيقي ما از اين دو عنوان، يك برداشت مشترك مي.شود و اين غلط است. امروزه بسياري از خواننده.ها ترجيح مي.دهند خودشان ملودي بسازند. مثلاً در همين «دلصدا» هم شاهد چنين اتفاقي بوديم. به هر حال آهنگسازي با ملودي.سازي فرق دارد و من هيچگاه خودم را آهنگساز نمي.دانم.

    حيدري: آهنگسازي تعريف خاص خودش را دارد ولي هيچگاه اين مسئله در موسيقي ما جانيفتاده است. در رابطه با خواننده.هايي كه خودشان براي صداي خودشان ملودي مي.سزند هم بايد اين.گونه بگوييم كه آنها احساس مي.كنند فضاي بهتري را نسبت به ملودي.سازي.هاي ديگر براي خود خلق مي.كنند. در اغلب موارد هم شاهد اين هستيم كه چنين خواننده.هايي نه تنها پيشرفت نكرده بلكه سرخورده مي.شوند. نكته جالب اينجاست كه برخي از اين خواننده.ها علاوه بر ملودي.سازي، هم ترانه مي.سرايند و هم حتي تنظيم مي.كنند!

    ما شهاب رمضان را ابتدا به عنوان يك ملودي.ساز مي.شناختيم. اما از پاييز 89 و با آلبوم «رمانتيك» به جرگه خوانندگان هم اضافه شدي. ظاهراً با وجود اينكه خودت يك ملودي.ساز حرفه.اي هستي و متقاضيان زيادي هم در اين زمينه داري، در آلبوم دومت از ملودي.سازهاي ديگر هم كمك گرفته.اي. چطور شد كه به اين باور رسيدي؟

    رمضان: اصلاً اهميتي ندارد كه تمام ملودي.هاي آلبوم خودم را خودم ساخته باشم. مطمئناً زماني كه مي.بينم ملودي خوبي ساخته شده و با احساس موجود در صداي من نيز همخواني دارد، از اجراي آن استقبال مي.كنم. در آلبوم جديد هم به اين خاطر از ملودي.سازهاي ديگر كمك گرفتم و مطمئن باشيد كه در آينده هم اين كار را انجام خواهم داد.

    حيدري: به نظر من تفكر شهاب واقعاً قابل تقدير است!

    به عنوان بخش پاياني ميزگرد، از دوستان مي.خواهيم كه با همان ترتيب اوليه كه براساس سن و سال و تجربه.شان بود، در رابطه با ميزان رضايت از ماحصل كارشان در آلبوم «دلصدا» بگويند.

    فريدون: من فقط يك بار اين قطعه را خواندم و احساس مي.كنم مي.توانستم بهتر از اين.ها هم اين قطعه را اجرا كنم. اما از نوع پكيج و بسته.بندي اثر واقعاً راضي بودم. در پايان هم لازم مي.دانم از طريق همين نشريه اعلام كنم كه بنده از ترانه.ها و ملودي.هاي خوب استقبال مي.كنم. اگر كسي كار خوبي ساخته بود كه به صداي من مي.آمد، خوشحال مي.شنوم كه بشنوم.

    رمضان: من هم از نتيجه قطعه.اي كه براي اين آلبوم توليد كرده.ايم راضي هستم. البته بار اصلي آهنگساز «هم.سنگر» به عهده سيروان بود و لازم مي.دانم از او تشكر كنم. تشكر ويژه.اي هم از دفتر مطالعات هنري بشارت دارم.

    حيدري: من هم سعي كردم قطعه «خاطره» تنظيم متفاوتي داشته باشد. باز هم لازم مي.دانم از زحمات خانم عاملي و مهدي يغمايي تشكر كنم. خدا را شكر نه تنها كار من، بلكه تمام قطعات «دلصدا» كارهاي خوبي شده بودند.

    كاظمي: همكاري با بهنام صفوي هميشه حس و حال خوبي را برايم به همراه دارد. از ماحصل «دلصدا» هم واقعاً راضي.ام چرا كه بازتاب.هاي خوبي را پس از انتشار آلبوم ديده.ام. مطمئناً بدون ملودي، تنظيم و اجراي خوب بهنام، اين اتفاق رخ نمي.داد. لازم است از ميثم حسني بابت زحماتي كه براي اين مجموعه كشيد تشكر ويژه.اي داشته باشم. به شاهد صادق.پور هم بابت شروع آبرومندانه.اي كه در عرصه موسيقي مجاز داشت تبريك مي.گويم.



    ادامه در منبع : تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید


    #1 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۱/۰۳/۲۵ در ساعت 16:21

  2. # ADS
    مجری تبلیغات
    تاریخ عضویت
    -
    نوشته ها
    -
    فروشگاه آنلاین کیوبیس با سیستم پرداخت آنلاین و ارسال به سراسر نقاط ایران ، شهرستانها و روستاها در کمترین زمان ممکن ، فروش vst وی اس تی ارزان و با کیفیت ، فروش سمپل و پلاگین های جدید آهنگسازی

    بی نظیرترین آموزش فارسی نرم افزار کیوبیس ( سطح مقدماتی )
    آموزش فارسی کار با نرم افزار کیوبیس (سطح پیشرفته)
    آموزش فارسی CUBASE 5 & NUENDO4
    آموزش فارسی تکمیلی NUENDO5.5, CUBASE 6.5
    آموزش فارسی Ableton Live 9
    آموزش فارسی سونار Sonar X2,X3
    آموزش فارسی Cubase Elements 7

    آموزش فارسی protools 10
    آموزش فارسی Logic Pro X2 لاجیک
    آموزش فارسی Studio one استودیو وان
    آموزش فارسی BAND IN A BOX 2015
    آموزش فارسی Guitar Pro 6
    آموزش فارسی ضبط افکت میکس و مستر صدا ADOBE AUDITION CS5.5
    آموزش فارسی یک پروژه تنظیم آهنگ از ابتدا تا انتها

    آموزش فارسی اف ال استودیو FL Studio 12
    آموزش فارسی سمپلر کانتکت Native instrument Kontakt 5
    آموزش فارسی تصویری امنیسفر OMNISPHERE
    آموزش فارسی تخصصی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی موسیقی الکترونیک Steinberg Sequel
    آموزش فارسی تکنیکهای حرفه ای وکال همراه با آموزش Melodyne
    آموزش فارسی تکنیکهای رکورد صدا در استودیو موسیقی
    آموزش فارسی 101 ترفند حرفه ای میکس + مستر آهنگ با ایزوتوپ اوزون 7 izotope ozone
    آموزش فارسی جامع مسترینگ آهنگ Izotop Ozone 6 + tracks
    آموزش فارسی Fab Filter+Waves +Slate Digital

    آموزش کامل مراحل ساخت آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی آهنگسازی در یک هفته
    آموزش فارسی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی مولتی مدیا تصویری مبانی موسیقی
    آموزش فارسی تنظیم و ارکستراسیون آهنگ
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش خوانندگی پاپ به زبان فارسی
    آموزش آهنگسازی در سبکهای پاپ، هیپ هاپ رپ،ترنس،هاوس،بلوز،جاز،راک

    آموزش فارسی میکس حرفه ای آهنگ
    آموزش فارسی میکس و مسترینگ حرفه ای
    آموزش فارسی یک پروژه میکس و مستر آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی ریتم سازی در موسیقی
    آموزش فارسی ساخت بیت در موسیقی
    آموزش فارسی صداسازی با سینتی سایزرها
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش فارسی ساخت استودیوی موسیقی خانگی

    خرید وی اس تی پیانو spitfire audio hans zimmer piano
     

موضوعات مشابه

  1. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۱۲/۰۳, 18:21
  2. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۹/۰۷, 19:12
  3. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۸/۲۳, 00:01
  4. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۸/۰۷, 00:23
  5. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۶/۳۰, 02:11

جستجو شده ها

مهدی یغمایی وپوریا حیدری باهم

تا این لحظه 1 کاربر از این تاپیک دیدن کرده اند

فقط اعضا گروه ویژه vip و مدیران قادر به دیدن اسامی بازدیدکنندگان تاپیک هستند

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

کپی از مطالب سایت مجاز نمیباشد و پیگرد قانونی دارد

cubase.ir

BACK TO TOP
وی اس تی
آرتیست