کانال کیوبیس در تلگرام را دنبال کنید
آهنگسازی
آهنگسازی
آموزش فارسی فالش گیری
آموزش فارسی آهنگسازی با کامپیوتر
آموزش فارسی حرفه ای کیوبیس
حرفه ای ترین آموزش فارسی تصویری مبانی و تئوری موسیقی در ایران
آموزش فارسی ساخت ریتمهای 6/8 ایرانی عربی بندری ترکی عربی



آهنگسازی
صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 1
صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 2


دانلود کیوبیس 8 cubase با لینک مستقیم رایگان و آموزش نصب فارسی

دانلود رایگان وی اس تی استرینگ شرقی Fayez Saidawi Oriental Strings با لینک مستقیم تک پارت از سرور سایت



آموزش آهنگسازی فارسی

+ پاسخ به موضوع
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: بررسی کارکرد فرمی - محتوایی بداهه.نوازی حسین علیزاده در تور «آن و آن»

  1. Ramin95 آواتار ها
    Ramin95
    شماره کاربری
    4941
    Contributor
    شهریور /۱۳۹۰
    2,304
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی570
    0
    سپاس از شما 805 بار در 677 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض بررسی کارکرد فرمی - محتوایی بداهه.نوازی حسین علیزاده در تور «آن و آن»

    منظومه عظیم تاریکی امیر بهاری: علیزاده با این شیوه بداهه.پردازی جدا از اینکه رخ جدیدی از موسیقی ردیف و بداهه.پردازی را به مخاطب نشان می.دهد، درون آشفته و تاریک خودش را به نمایندگی از یک شهروند جامعه امروز به تصویر می.کشد و شاید به همین خاطر است که در پایان اجرا مخاطبش با سنگینی و رخوتی عمیق که برآمده از درک مشترک بین او و حسین علیزاده است راهی خانه می.شود و مدام از خود می.پرسد چگونه از این منظومه عظیم تاریکی به مدت دو ساعت لذت برده است

    حسین علیزاده طی یک ماه و نیم 22 اجرای زنده را از سر گذراند و در این اجراها در مفهوم مطلق کلمه بداهه.پردازی کرد و شاید خودش بیشتر از هر مخاطبی لذت برد چراکه 22 ساحت شاعرانه را با همراهی 22 آمبیانس مردمی متفاوت تجربه کرد. در این اجراها هر مخاطبی که حسین علیزاده را شورانگیز به دست دیده، شاید او را با سه.تار ندیده و هر .. که او را با سه.تار دیده، شاید او را با تار ندیده و. . . و از سوی دیگر به گفته خود علیزاده هیچ .. تا لحظه آغاز اجراها نمی.دانسته با چه.سازی، چه نغمه.هایی نواخته خواهد شد. از این منظر می.توان به این نکته دست یافت؛ مخاطبی که در سالن نشسته و بداهه.نوازی حسین علیزاده را می.شنود، در حقیقت نوایی را دریافت می.کند که بشارتی از منویات و درونیات در لحظه حسین علیزاده است. برای آن دسته از علاقه.مندان موسیقی که حسین علیزاده را در این سال.ها دنبال کردند، این اجرا نزدیک.ترین حس و حال به درونیات موسیقیدان مورد علاقه.شان است.

    حسین علیزاده در این نزدیک به 40 سال فعالیت موسیقایی.اش نشان داده که با وجود منزوی بودن و دوری از کلونی.های اجتماعی و پرهیز از نظریه.پردازی.ها، هیچ.گاه از جامعه ایرانی جدا نبوده، نه در محتوا و نه در فرم. گذشته از کارهای زمان انقلاب او در چاووش، از همان «نینوا» که یکی از شایسته.ترین آثار موسیقی ایرانی در تعریف حال و هوای روزگار خود است تا همین امروز، حسین علیزاده از فراز و فرودهای اجتماعی جدا نبوده است. اجرای ترکمن به صورت تریویی زمخت و خشمگین در سال 1386 شاهد دیگری است. اما بداهه.نوازی «آن و آن» حسین علیزاده طی یک ماه و نیم و در این 22 شب تصویری سیاه، تلخ، گنگ و عاری از حقیقتی را پیش روی مخاطب می.گذارد؛ مخاطبی که در همین فضا مشغول زیستن است. این بداهه (معیار این متن شب اول اجرا در تالار وحدت است) حتی در شیوه اجرا هم بازتاب.دهنده تشویش درونی بداهه.پردازش برای مخاطبان هم بود. برای شرح و بسط این بحث ناگزیر باید به نفس خود بداهه.پردازی بپردازیم و اینکه ویژگی منحصر به فرد حسین علیزاده در این بداهه.پردازی.هایش چه بوده که اجازه چنین قرائتی را به ما می.دهد.

    بداهه.پردازی را خلق در لحظه می.دانند. البته اغلب اوقات به ویژه در موسیقی غربی برای این لحظه بسترسازی می.شود و در یک محدوده مشخصی بداهه.پردازی می.شود. اغلب بداهه.پردازی.هایی که در موسیقی جز (Jazz) و حتی بلوز (که موسیقی ساده.تری است) اتفاق می.افتد، بداهه.هایی تمرین شده است و تمی نزدیک به آنچه مخاطب پیش.تر در آلبوم هنرمند محبوبش شنیده شده، نواخته می.شود. اما اگر در موسیقی غربی موسیقی جز را غایت بداهه.نوازی بدانیم و در تاریخ کوچک این موسیقی (در برابر موسیقی خودمان، کوچک) سال.های پس از جنگ جهانی دوم را اوج بداهه.نوازی بدانیم، نمی.توانیم تاثیری را که بداهه.نوازی بر آهنگسازی آنها می.گذارد، نادیده بگیریم. در موسیقی آن دوره، سیاهان جز در بداهه.نوازی.هایشان به.شدت بر تغییر ریتم تاکید داشتند و این باعث شد که موسیقی جز به عنوان یک موسیقی پلی.ریتمیک مطرح شود و دوران اوج خود را سپری کند. آنها از منظر دیگری هم در اوج بودند، در کوران مبارزات اجتماعی به سر می.بردند که برای احقاق حقوق اجتماعی سیاهپوستان به راه افتاده بود. تغییر ریتم حین اجرا برای آنها به مثابه بسط موسیقایی این نظریه بود که حقیقت می.تواند سویه.های مختلفی داشته باشد. آنها متاثر از جریان.های فلسفی و هنری روز جهان دست به تجربه.های تازه.یی زدند. جریان روز هنر جهان که نظریه.های کلاسیک را با قدرت تمام پشت سر می.گذاشت، انسان را اصل حقیقت می.دانست و اینکه حقیقت از مناظر مختلف می.تواند تعابیر مختلف داشته باشد و در گذر این تغییرات، سیاهان می.خواستند به سفیدها بگویند زیبایی می.تواند مفهومی مطلق نباشد و برتری می.تواند فراتر از یک نژاد خاص معنا پیدا کند. درآمیخته شدن این اندیشه با توانایی.های نبوغ.آمیز سیاهان جز در نوازندگی، بداهه.نوازی در موسیقی جز را به ورطه.های ناشناخته و عمیقی برد.

    اما بحث این است که موسیقی سنتی ایرانی از اساس پلی.ریتمیک است و بداهه.نوازی در آن متاثر از خود این ویژگی، می.تواند مرزهای ریتمی مشخصی نداشته باشد. از همین رو است که بداهه.نوازی در مفهوم مطلق خلق در لحظه چیز جدیدی برای غربی.ها محسوب می.شود که بداهه.نوازی برایشان هنوز صد سال قدمت ندارد.


    اما برسم به اینکه حسین علیزاده با این شیوه خاص بداهه.نوازی.اش چگونه به این بحث راه پیدا می.کند؛ بله موسیقی ردیف، با این ساحتی که امروز برای آن تشریح می.شود، موسیقی پلی ریتمیک است (در موسیقی محلی و مقامی با وجود اینکه ردیف از آنها گرفته شده، این نکته به این شدت مطرح نیست) و این مساله در بداهه.نوازی این امکان را به نوازندگان می.دهد که با به وجود آوردن گروها (Grove به معنی جملات ریتمیک یا نوانس ریتمیک و. . . ) و تکرار ریتم.ها مخاطب را بهتر با خود همراه کنند. در واقع این گرو یا حال و هوای ریتمیک باعث می.شود مخاطب راحت.تر با تغییر ریتم.ها و فضاهای موسیقایی کنار بیاید چون دستاویزی برای در پی گرفتن ساحت بداهه.نوازی آن نوازنده را دارد. این نکته در نوازندگی اساتیدی که حسین علیزاده اجراهایش را به احترام آنها برگزار کرد، هم صدق می.کند اما حسین علیزاده در بداهه.نوازی.اش به.شدت از تکرار یک رتیم و به وجود آوردن یک گرو پرهیز می.کند و با این رویکرد از بداهه.نوازان محبوبش عبور می.کند. در موسیقی ما که تکرار بسیار است (چه در مقامی چه در دستگاهی) و این تکرار باعث هضم دقیق.تر یک حقیقت عارفانه مشخص می.شود، علیزاده با پرهیز از این تکرارها که در پس.زمینه بداهه.نوازی اتفاق می.افتد، نفس وجود حقیقت مشخصی را زیر سوال می.برد (البته همراهی درخشان پژمان حدادی در این اجراها را نباید نادیده گرفت که به.رغم اینکه سازش از اساس ریتمیک است ولی در همراهی حسین علیزاده به خوبی حس و حال نوازنده مقابلش را می.فهمید و از تکرارهای متداول در این نوع همراهی.ها در موسیقی ایرانی پرهیز می.کرد. ) یعنی اگر داستان مشهور فیل مولانا را به یاد بیاوریم که هر .. در آن اتاق تاریک با لمس بخشی از فیل تصوری پیدا می.کند، علیزاده جهان و جامعه فعلی را اتاق تاریکی فرض می.کند که یک.بار فیل در آن است و یک.بار چیز دیگری و انسان به عنوان شهروند وقتی در این اتاق تاریک قدم می.زند حتی نمی.تواند با خود بگوید من دست به خرطوم زدم و فکر کردم این ناودان است! اصلا حقیقت آنقدر دور افتاده که انسان در میان توده عظیمی از اطلاعات نامرئی، در پی دست.اندازی به چیزی ملموس است که از او دریغ شده.

    علیزاده با این شیوه بداهه.پردازی جدا از اینکه رخ جدیدی از موسیقی ردیف و بداهه.پردازی را به مخاطب نشان می.دهد، درون آشفته و تاریک خودش را به نمایندگی از یک شهروند جامعه امروز به تصویر می.کشد و شاید به همین خاطر است که در پایان اجرا مخاطبش با سنگینی و رخوتی عمیق که برآمده از درک مشترک بین او و حسین علیزاده است راهی خانه می.شود و مدام از خود می.پرسد چگونه از این منظومه عظیم تاریکی به مدت دو ساعت لذت برده است.



    اما یک نکته را هم نمی.توان از نظر دور داشت که در میان چنین بداهه.نوازی آوانگاردی یک.مرتبه نواختن ملودی.یی مثل «نوایی» نمی.تواند محلی از اعراب داشته باشد. در یک خلا موسیقایی که تکسر ریتم و تغییر ریتم.ها و مُدهای موسیقایی مخاطب را ناگزیر به دویدن برای رسیدن به منویات حسین علیزاده می.کند، یک مرتبه شنیدن قطعه.یی که چندین هزار بار در رسانه.های مختلف پخش شده، و بسیار آشناست، چندان ارتباطی به رویکرد اصلی این اجراها ندارد. اینکه در اهواز «لب کارون» برای مخاطبان میزبان حسین علیزاده نواخته شود، زیباست ولی با چشم.اندازی که این اجرا پیش روی مخاطب می.گذارد هم.خوانی ندارد.

    در مجموع حسین علیزاده آهنگساز و نوازنده.یی است که از همان ابتدا می.خواسته در چارچوب ردیف، هنرمندی متفاوت و پیشرو باشد و تا اینجای کار هم بوده.است. و همین اجرای تور «آن و آن» بسط گستره تجربه.های منحصر به فرد او در موسیقی ایرانی است اما سوال این است که حسین علیزاده تا کجا می.تواند مرزهای این چارچوب سخت و مشخص را بسط دهد؟ تجربه.هایی نظیر «به تماشای آب.های سپید» هنوز آن وجه از توانایی.های علیزاده را به طور کامل پوشش نداده است. شاید وقت آن است که حسین علیزاده همان.طور که معتقد است برای اشاعه موسیقی ایرانی فعالیت.های خیلی درستی انجام نشده، خودش پا به عرصه بگذارد و گفت.وگویی تازه را آغاز کند.

    منبع: روزنامه اعتماد

    انتشار این مطلب در قبل از ظهر روز چهارشنبه، 14 تیر 1391، ساعت 9:03

    مطالب مرتبط:


    #1 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۱/۰۴/۱۴ در ساعت 11:21

  2. # ADS
    مجری تبلیغات
    تاریخ عضویت
    -
    نوشته ها
    -
    فروشگاه آنلاین کیوبیس با سیستم پرداخت آنلاین و ارسال به سراسر نقاط ایران ، شهرستانها و روستاها در کمترین زمان ممکن ، فروش vst وی اس تی ارزان و با کیفیت ، فروش سمپل و پلاگین های جدید آهنگسازی
    خرید وی اس تی خرید vst فروش vst وی اس تی فروش وی اس تی وی اس تی دانلود وی اس تی آپلود عکس

    بی نظیرترین آموزش فارسی نرم افزار کیوبیس ( سطح مقدماتی )
    آموزش فارسی کار با نرم افزار کیوبیس (سطح پیشرفته)
    آموزش فارسی CUBASE 5 & NUENDO4
    آموزش فارسی تکمیلی NUENDO5.5, CUBASE 6.5
    آموزش فارسی Ableton Live 9
    آموزش فارسی سونار Sonar X2,X3
    آموزش فارسی Cubase Elements 7

    آموزش فارسی protools 10
    آموزش فارسی Logic Pro X2 لاجیک
    آموزش فارسی Studio one استودیو وان
    آموزش فارسی BAND IN A BOX 2015
    آموزش فارسی Guitar Pro 6
    آموزش فارسی ضبط افکت میکس و مستر صدا ADOBE AUDITION CS5.5
    آموزش فارسی یک پروژه تنظیم آهنگ از ابتدا تا انتها

    آموزش فارسی اف ال استودیو FL Studio 12
    آموزش فارسی سمپلر کانتکت Native instrument Kontakt 5
    آموزش فارسی تصویری امنیسفر OMNISPHERE
    آموزش فارسی تخصصی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی موسیقی الکترونیک Steinberg Sequel
    آموزش فارسی تکنیکهای حرفه ای وکال همراه با آموزش Melodyne
    آموزش فارسی تکنیکهای رکورد صدا در استودیو موسیقی
    آموزش فارسی 101 ترفند حرفه ای میکس + مستر آهنگ با ایزوتوپ اوزون 7 izotope ozone
    آموزش فارسی جامع مسترینگ آهنگ Izotop Ozone 6 + tracks
    آموزش فارسی Fab Filter+Waves +Slate Digital

    آموزش کامل مراحل ساخت آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی آهنگسازی در یک هفته
    آموزش فارسی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی مولتی مدیا تصویری مبانی موسیقی
    آموزش فارسی تنظیم و ارکستراسیون آهنگ
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش خوانندگی پاپ به زبان فارسی
    آموزش آهنگسازی در سبکهای پاپ، هیپ هاپ رپ،ترنس،هاوس،بلوز،جاز،راک

    آموزش فارسی میکس حرفه ای آهنگ
    آموزش فارسی میکس و مسترینگ حرفه ای
    آموزش فارسی یک پروژه میکس و مستر آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی ریتم سازی در موسیقی
    آموزش فارسی ساخت بیت در موسیقی
    آموزش فارسی صداسازی با سینتی سایزرها
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش فارسی ساخت استودیوی موسیقی خانگی

    خرید وی اس تی پیانو spitfire audio hans zimmer piano
     

+ پاسخ به موضوع

موضوعات مشابه

  1. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۴/۰۵, 11:21
  2. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۲/۱۲, 16:31
  3. تور کنسرت های حسین علیزاده
    توسط Ramin95 در انجمن اخبار روز موسیقی
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۲/۰۵, 14:12
  4. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۸/۱۸, 16:34
  5. پکیج کامل پریست های سینتی سایزر آرتوریا ARTURIA Presets & Manuals for all Soft-Synths
    توسط mehran در انجمن Presets (افزونه های تنظیم شده)
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۷/۰۱, 21:31

جستجو شده ها

فرمي براي كاركردهاي روزانه

تا این لحظه 1 کاربر از این تاپیک دیدن کرده اند

فقط اعضا گروه ویژه vip و مدیران قادر به دیدن اسامی بازدیدکنندگان تاپیک هستند

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

کپی از مطالب سایت مجاز نمیباشد و پیگرد قانونی دارد

cubase.ir

BACK TO TOP
وی اس تی