کانال کیوبیس در تلگرام را دنبال کنید
آهنگسازی
آهنگسازی




صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 1
صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 2
آموزش فارسی صفر تا صد مسترینگ با پلاگینهای waves



دانلود کیوبیس 8 cubase با لینک مستقیم رایگان و آموزش نصب فارسی

دانلود رایگان وی اس تی استرینگ شرقی Fayez Saidawi Oriental Strings با لینک مستقیم تک پارت از سرور سایت



آموزش آهنگسازی فارسی

جهت مشاهده ی پستی که بیشترین امتیاز مثبت را در این تاپیک کسب کرده است اینجا را کلیک کنید

+ پاسخ به موضوع
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: انواع اسپیکر و نحوه تولید صدا در اسپیکر مانیتور

  1. Savan II آواتار ها
    Savan II
    شماره کاربری
    16488
    مدیر بـازنشسته
    خرداد /۱۳۹۱
    شیراز
    2,701
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی3085
    5,656
    سپاس از شما 4,691 بار در 1,974 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض انواع اسپیکر و نحوه تولید صدا در اسپیکر مانیتور

    سلام
    بلند...ا ابزاری هستند که سیگنال الکتریکی را به امواج آکوستیکی قابل شنیدن
    تبدیل می کنند. عملکرد بلندگو عکس عملکرد میکروفن است و اگر چه فنآوری های
    متداول در ساخت میکروفن، در ساخت بلندگو نیز می توانند بکار روند، در عمل عمدتا
    از روش سیم پیچ متحرک (عکس میکروفن دینامیک) در ساخت اسپیکر ها استفاده
    می شود. روش های دیگر معمولا بسیار گران تمام می شوند مانند بلند...ای
    الکترواستاتیک که عکس میکروفن خازنی عمل می کنند.

    بلند...ای دینامیک دارای سیم پیچی درون آهنربای دایم هستند که به دیافراگم
    بلندگو متصل است. با اعمال سیگنال الکتریکی به ورودی بلندگو ، سیم پیچ باعث
    به حرکت درآمدن دیافراگم شده و صدا تولید می گردد. دیافراگم باید حجم زیادی از
    هوا را جابجا کند که به انرژی زیادی نیاز دارد. این انرژی زیاد توسط تقویت کننده ی
    قدرت (آمپلیفایر) تولید می گردد. هر چه صدای اسپیکر بلندتر و یا پاسخ فرکانس
    بم آن بیشتر باشد به تقویت کننده ی قوی تری نیاز است.
    یک بلندگو کامل از چند درایور تشکیل می شود زیرا یک درایور نمی تواند به تنهایی
    تمام گستره ی فرکانس مورد نیاز را بخوبی تامین کند. معمولا دو درایور، یکی برای
    فرکانس های زیر ( به نام توییتر) و دیگری برای فرکانس های بم ( به نام ووفر) استفاده
    می گردند که این سیستم را "دو راهه" (Two-way) می نامند. سیگنال ورودی باید
    به دو بخش زیر و بم تقسیم شود و به درایور مربوطه منتقل گردد که این کار توسط
    .....ی به نام ..... تقاطعی (Cross-over) انجام می شود. اگر سیگنال تقویت شده
    به ..... تقاطعی رسیده و سپس به درایورها منتقل گردد (کاری که در بلند...ای
    پسیو (Passive) یا غیر فعال انجام می گردد)، مقداری انرژی در ..... تلف می شود
    و همچنین کمی از کیفیت صدا کاسته می گردد. پس بهتر است که صدا ابتدا توسط
    این ..... تقسیم شده و سپس هر باند به تقویت کننده ی قدرت مخصوص به خود برود.

    این روش تعداد تقویت کننده های مورد نیاز و در نتیجه بهای سیستم را افزایش
    می دهد ولی نتیجه صوتی بهتری دارد. می توان تقویت کننده های مورد نیاز و .....
    تقاطعی را درون اسپیکر قرار داد که آن را سیستم بلندگوی فعال یا اسپیکر اکتیو
    (Active) می نامند. اگر به صدای بسیار قوی یا با تفکیک بهتر نیاز باشد باید تعداد
    درایورها و باندهای صوتی را افزایش داد که به سیستم های سه راهه (Three-way)
    و بیشتر می رسیم.

    اسپیکرهای مانتیور دارای مشخصاتی هستند که کیفیت آنها را مشخص می کند.
    گستره ی فرکانسی عبارت است از بیشینه و کمینه ی فرکانسی که بلندگو می تواند
    بازتولید کند. بسیار مهم است که این گستره کاملا هموار باشد و برخی از فرکانس ها
    از بقیه قوی تر یا ضعیف تر نباشند. تراز صدای تولید شده توسط بلندگو هم مهم است
    و باید بیش از مقدار مورد نیاز باشد تا اسپیکر در حالت عادی با توانی کمتر از حداکثر
    کار کند تا تحت فشار قرار نگیرد. پاسخ ضربه ی بلندگو، سرعت پاسخگویی به اصوات
    سریع و ضربه ای است که خیلی مهم می باشد. همچنین توانایی بلندگو در متوقف
    شدن سریع پس از ختم صدای ورودی. کنترل صدای منتشر شده در زوایای مختلف
    هم باعث می شود که تصویر استریوی تولید شده توسط یک جفت بلندگو دقیق باشد.

    کیفیت مدارهای داخلی و درایورها اهمیت بسیار دارد و باید واپیچش (Distortion)
    حداقل باشد تا کیفیت خوبی بدست آید. پاسخ فاز مناسب سبب می گردد تا اصوات
    بم و زیر همزمان بگوش برسند و از هم جدا نشوند. بسیاری از این موارد در بلند...ای
    خانگی و های- فای بخوبی انجام نشده که آنها را برای تولید صدای دقیق، نامناسب
    می سازد. استفاده از بلند...ای عادی برای میکس با این دلیل که صدا نهایتا باید
    توسط آنها پخش شود روش خوبی نیست زیرا هیچ دو بلندگوی های- فای شبیه بهم
    صدا نمی دهند ولی می توان پس از میکس توسط بلندگوی استودیویی خوب از
    بلندگوی های- فای هم برای مشورت! کمک گرفت. باید توجه داشت که بین
    بلند...ای استودیویی هم تفاوت کیفیت بسیار زیاد است.
    بلندگو باید متناسب با ابعاد اتاقی که صدا در آن پخش می شود انتخاب شود. ابعاد
    اتاق، محدوده ی بم مناسب برای آن اتاق را تعیین می کند. در اتاق کوچک، فرکانس
    های بم بدرستی باز تولید نمی شوند. بنا بر این باید برای اتاق کوچک از بلندگویی
    کوچک با پاسخ بم محدود استفاده شود تا بی جهت اصوات بم را که در آن اتاق، به
    هر حال قابل باز تولید صحیح نیستند منتشر نکند. بازتاب اصوات از دیوارها هم مشکل
    دیگری است که سبب تخریب کیفیت صوتی می گردد. بلندگوی مناسب برای اتاق
    کوچک، بلندگویی کوچک است که هم صدای ضعیف تر و هم باس کمتر و هم گستره
    ی پرتاب صدای با زاویه ی بسته تری داشته باشد تا صدا فقط به سمت شنونده ی
    اصلی (صدابردار) برود نه این که به طرف دیوار ها هم منتشر شود که این سبب افزایش
    بازتاب های ناخواسته می گردد.

    برای آن که اسپیکر بتواند اصوات بم را بدرستی پخش کند باید اندازه ی جعبه ی آن
    متناسب با بم ترین فرکانس مورد نیاز باشد. اگر جعبه ی بلندگو کاملا بسته و بی درز
    باشد (Sealed box) بهترین کیفیت تولید باس را خواهد داشت. اشکال این روش این
    است که برای تولید باس تا فرکانس های بسیار کم (Full-range bass) نیاز به جعبه ی
    بسیار بزرگی است. چون جعبه، بسته است فشار هوای درون آن ثابت می ماند و
    دیافراگم بلندگو نمی تواند بدون مقاومت هوای درون جعبه، به راحتی بازی کند. هر
    چه جعبه بزرگتر باشد این کار راحت تر انجام می شود. بنا بر این عمدتا از روش دیگری
    به نام "بازتاب بم" (Bass-reflex) استفاده می شود. در این روش، روزنه ای درون جعبه
    وجود دارد که سبب ارتباط و تنظیم فشار هوای درون جعبه می شود ولی این روش هم
    مشکلات خود را دارد و کیفیت پاسخ بم را کاهش می دهد. ضربه های سریع و قوی
    بم موجب جابجایی هوای زیاد شده که کاری زمان بر است و زمان پاسخ فرکانس های
    بم را بهم می زند (زمانی طول می کشد تا هوای اضافی درون جعبه خارج شده و
    فشار متعادل گردد). بهترین روش، روش خط انتقال (Transmission Line) است که از
    مسیرهای پیچیده ی آکوستیکی درون جعبه استفاده می کند که در بلند...ای بسیار
    گران قیمت بکار می رود. بیشتر بلند...ای موجود در بازار از روش بازتاب بم بهره
    می جویند.
    برخی از بلند...ای فعال (ACTIVE) دارای کنترل هایی برای تنظیم پاسخ فرکانس های
    زیر و بم نسبت به فرکانس های میانی هستند که کار تنظیم صدای بلندگو در محیطی
    را که در آن قرار گرفته آسان تر می کنند. اگر اسپیکر در کنار سطح بازتابنده ی بزرگی
    مانند دیوار نصب شود پاسخ بم آن افزایش می یابد. اگر در اتاقی بسیار زنده و لخت
    قرار گیرد پاسخ فرکانس های زیر آن زیاد می شود و اگر اتاق، بسیار خفه و پر از اثاثیه
    و مواد جاذب باشد فرکانس های زیر ضعیف می شوند. به کمک این تنظیمات می توان
    بلندگو را برای اتاق، بهینه کرد.
    برخی از بلندگو ها دارای ورودی دیجیتال صدا هستند که می توان خروجی دیجیتال
    رابط صوتی را مستقیما به آنها متصل کرد ولی مزیت مهمی بشمار نمی رود. از طرف
    دیگر ممکن است که بلندگو دارای پردازشگر دیجیتال داخلی باشد که می تواند
    تنظیمات یک یا چند بلندگو (خصوصا در سیستم های سراند) را یکجا انجام داده
    و ذخیره کند. ولی پیچیده ترین وظیفه ی پردازشگر داخلی می تواند تنظیم خودکار
    پاسخ فرکانس های بم باشد. اگر بلندگو در اتاقی قرار گیرد که برخی از اصوات بم در
    آنجا تشدید شده و صدا را خراب کنند می توان از روش .....های فاق (Notch)
    دیجیتالی استفاده کرد که .....هایی با پهنای بسیار کم و تیز هستند که آن فرکانس
    ها را کاهش می دهند تا پاسخ اسپیکر و اتاق متعادل شود. اشکال این روش این
    است که هم گران است (قیمت بلندگو را افزایش می دهد که هر چه کیفیت سیستم
    داخلی بلندگو بهتر باشد بها نیز شدیدا بیشتر می گردد) و هم کیفیت صدا را خراب
    می کند. صداهای بم در صورتی مشکل تشدید خواهند داشت که زمان شان کوتاه
    نباشد و اندازه ی تشدید متناسب با طول زمان فرکانس بم است. اگر قرار باشد تا
    اسپیکر به طور خودکار این فرکانس ها را تضعیف کند پاسخ اسپیکر (خصوصا پاسخ
    ضربه ی بلندگو) را خراب خواهد کرد زیرا نمی تواند زمان طول کشیدن فرکانس بم را
    حدس بزند. بنا بر این با وجود موثر بودن نسبی این روش (خصوصا انواع گران تر آن)
    کیفیت به هیچ وجه قابل مقایسه با تصحیح آکوستیکی اتاق نمی باشد.

    با تشکر از اُرُد انزابی پور: مهندس برق و الکترونیک ، مشاور فنی نشریه صنعت صدا و تصویر ، استاد دانشگاه صدا و سیما و صدابردار استودیوی بم آهنگ
    موفق و سربلند باشید.


    تعداد کل آرای این پست : 6
    تعداد آرای مثبت : 6

    حتی مرگم را
    شکست به حساب نمی آورم ،
    به جای آن،
    تنها حسرت ترانه ای ناتمام را
    با خود به گور خواهم برد...
    #1 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۲/۱۰/۰۳ در ساعت 02:21

  2. 8 کاربر زیر از Savan II برای این پست سپاسگزاری کرده اند


  3. # ADS
    مجری تبلیغات
    تاریخ عضویت
    -
    محل سکونت
    -
    نوشته ها
    -
    فروشگاه آنلاین کیوبیس با سیستم پرداخت آنلاین و ارسال به سراسر نقاط ایران ، شهرستانها و روستاها در کمترین زمان ممکن ، فروش vst وی اس تی ارزان و با کیفیت ، فروش سمپل و پلاگین های جدید آهنگسازی

    بی نظیرترین آموزش فارسی نرم افزار کیوبیس ( سطح مقدماتی )
    آموزش فارسی کار با نرم افزار کیوبیس (سطح پیشرفته)
    آموزش فارسی CUBASE 5 & NUENDO4
    آموزش فارسی تکمیلی NUENDO5.5, CUBASE 6.5
    آموزش فارسی Ableton Live 9
    آموزش فارسی سونار Sonar X2,X3
    آموزش فارسی Cubase Elements 7

    آموزش فارسی protools 10
    آموزش فارسی Logic Pro X2 لاجیک
    آموزش فارسی Studio one استودیو وان
    آموزش فارسی BAND IN A BOX 2015
    آموزش فارسی Guitar Pro 6
    آموزش فارسی ضبط افکت میکس و مستر صدا ADOBE AUDITION CS5.5
    آموزش فارسی یک پروژه تنظیم آهنگ از ابتدا تا انتها

    آموزش فارسی اف ال استودیو FL Studio 12
    آموزش فارسی سمپلر کانتکت Native instrument Kontakt 5
    آموزش فارسی تصویری امنیسفر OMNISPHERE
    آموزش فارسی تخصصی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی موسیقی الکترونیک Steinberg Sequel
    آموزش فارسی تکنیکهای حرفه ای وکال همراه با آموزش Melodyne
    آموزش فارسی تکنیکهای رکورد صدا در استودیو موسیقی
    آموزش فارسی 101 ترفند حرفه ای میکس + مستر آهنگ با ایزوتوپ اوزون 7 izotope ozone
    آموزش فارسی جامع مسترینگ آهنگ Izotop Ozone 6 + tracks
    آموزش فارسی Fab Filter+Waves +Slate Digital

    آموزش کامل مراحل ساخت آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی آهنگسازی در یک هفته
    آموزش فارسی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی مولتی مدیا تصویری مبانی موسیقی
    آموزش فارسی تنظیم و ارکستراسیون آهنگ
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش خوانندگی پاپ به زبان فارسی
    آموزش آهنگسازی در سبکهای پاپ، هیپ هاپ رپ،ترنس،هاوس،بلوز،جاز،راک

    آموزش فارسی میکس حرفه ای آهنگ
    آموزش فارسی میکس و مسترینگ حرفه ای
    آموزش فارسی یک پروژه میکس و مستر آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی ریتم سازی در موسیقی
    آموزش فارسی ساخت بیت در موسیقی
    آموزش فارسی صداسازی با سینتی سایزرها
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش فارسی ساخت استودیوی موسیقی خانگی

    خرید وی اس تی پیانو spitfire audio hans zimmer piano
     

+ پاسخ به موضوع

موضوعات مشابه

  1. انتخاب بین اسپیکر مانیتورینگ و کارت صدا
    توسط hamed2 در انجمن استودیو خانگی Home Studio
    پاسخ ها: 12
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۱/۰۶, 17:11
  2. بهترین روش قرار دادن اسپیکر مانیتورینگا
    توسط hojjatshoari در انجمن استودیو خانگی Home Studio
    پاسخ ها: 3
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۷/۰۱, 19:24
  3. پاسخ ها: 14
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۵/۲۸, 04:10
  4. پاسخ ها: 7
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۴/۳۰, 00:34

جستجو شده ها

روش سيم پيچي اسپيكر

انواع اسپيگرمانيتور

انواع جعبه اسپیکر

اسپیکر برای خوانندگی

آیا اندازه ی اسپیکر در صدا

چرا صدای خواننده در اسپیکر ضعیف است؟

مشکل صدای خواننده ضعیف است اسپیکر

روش ساخت مانیتور صدا

تا این لحظه 97 کاربر از این تاپیک دیدن کرده اند

فقط اعضا گروه ویژه vip و مدیران قادر به دیدن اسامی بازدیدکنندگان تاپیک هستند

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

کپی از مطالب سایت مجاز نمیباشد و پیگرد قانونی دارد

cubase.ir

BACK TO TOP
وی اس تی
آرتیست