کانال کیوبیس در تلگرام را دنبال کنید
آهنگسازی
آهنگسازی




صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 1
صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 2
آموزش فارسی صفر تا صد مسترینگ با پلاگینهای waves



دانلود کیوبیس 8 cubase با لینک مستقیم رایگان و آموزش نصب فارسی

دانلود رایگان وی اس تی استرینگ شرقی Fayez Saidawi Oriental Strings با لینک مستقیم تک پارت از سرور سایت



آموزش آهنگسازی فارسی

جهت مشاهده ی پستی که بیشترین امتیاز مثبت را در این تاپیک کسب کرده است اینجا را کلیک کنید

+ پاسخ به موضوع
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 3 , از مجموع 3

موضوع: اصطلاحات مربوط به فرم های قطعات موسیقی کلاسیک

  1. M.Hosseini آواتار ها
    M.Hosseini
    شماره کاربری
    295
    مدیر بـازنشسته
    خرداد /۱۳۹۰
    ایران
    2,234
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی10474
    4,767
    سپاس از شما 10,588 بار در 2,061 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض اصطلاحات مربوط به فرم های قطعات موسیقی کلاسیک

    سلام و عرض ادب
    جذاب است مطلب
    صرفا جهت مطالعه

    آرانژمان:آهنگی كه برای ارکستر یا ساز مشخصی ساخته شود را آرانژمان می.گويند.تنظیم در موسیقی به مرحله بعد از آهنگ.سازی گفته می.شود که طی آن چیدمان سازها، جمله.بندی اثر و لحن نت.ها بر پایه قوانین کنترپوئن و هارمونی مشخص می.شود.تنظیم.کننده که یک قطعه را برای سازهای مختلف می.نویسد، باید با قابلیت.های سازهای گوناگون به.خوبی آشنا باشد.

    اِتود (فرانسوی:Étude) به معنای مطالعه است و در موسیقی به قطعه.هایی که گفته می.شود که هدف آنها ارتقای تکنیک نوازندگی است. هر اتود معمولاً برای یکی از مشکلات فن نوازندگی و رفع یکی از ضعف.های تکنیکی هنرآموزان تصنیف می.شود. آهنگسازان و به خصوص رمانتیک.ها طبعاً کوشیده.اند اتودهای خود را علاوه بر تأمین هدف بالا، زیبا نیز تصنیف کنند، به طوری که تکنوازها آن را در رپرتوار رسیتالاپوس 25 شماره 6فردریک شوپن برای تمرین پیانیست برای اجرای سریع و موازی فواصل سوم کروماتیک است، و اتود اپوس 25 شماره 7 او تأکید بر تولید نغمه.ی آوازین در یک ملودی پلی.فونی دارد، و اتود اپوس 25 شماره 10 او اکتاوهای موازی را پوشش می.دهد. خود، به قصد نشان دادن قابلیت نوازندگی.شان می.گنجانند. برای مثال، اتود.معنی دیگر اتود ، طراحی اولیه است.
    اُورتور قطعه.ای سازی است که به عنوان مقدمه برای اپرا، اوراتوریو، باله و سایر آثار دراماتیک یا به عنوان یک قطعه مستقل اجرا می.شود و معمولاً شامل نغمه.های اصلی آن اثر است. این قطعه در اجراهای نمایشی زمانی که هنوز پردهٔ نمایش بالا نرفته.است، توسط ارکستر اجرا می.شود. در موسیقی ایرانی، از اواخر دوره قاجار،برای اولین بار توسط درویش خان مقدمه.ای بنام پیش.درآمد قبل از درآمد اجرا می.شود.واژهٔ معادل پیش.نوا از سوی فرهنگستان زبان و ادب فارسی. برای اورتور پیشنهاد شده.است.

    اُپرا آميزه.ای از موسيقی و نمايش است تا حقيقت به تصوير كشيده شود. از اين رو برای خلق آثار اپرايی بايد در دو بخش موسيقی و نمايش عالم بود تا پديده.ای درخور تحسين ايجاد كرد. بزرگان هنر در برتری هر يک از اين دو مؤلفه بر ديگری اختلاف نظر دارند؛ به عنوان مثال ريشارد واگنر موسيقی را در خدمت هدف والای نمايش می.داند. با اين حال موسيقی دارای اعجازی است كه با آن، داستانی هرچند ساده به تجربهٔ احساسی عميق و دل.انگيز بدل می.شود. همچنين داستانها و نمايشنامه.های موفق نيز با درآميختن با موسيقی، بقا و عمق بيشتری می.يابند.اپرا مجموعه.ای است از هنرهای مختلف: موسيقی، ادبيات، فن بازيگری، طراحی صحنه، دكور و كارگردانی. اپرا از ارزنده.ترين پديده.های جهان موسيقی است. طی چندين قرن اپرا با تحولات فراوان همه گونه رويدادها و سبكهای موسيقی را تجربه كرد و به تكامل رسيد.اُپِرا هنری است که بر روی یک سکو یا سن نمایشی که هماهنگ و سازگار با موسیقی ساخته شده انجام می.گيرد. نمایش اجرایی در اپرا عناصر ویژهٔ تئاتر مانند زمینه.پردازی و محیط نمایشی، جامه.ها، چهره.پردازی و بازیگری را در خود دارد. ولی در اپرا واژه.هایی که بازگو می.شود یعنی اپرانامه (libretto) سخن.پردازی گفتاری نبوده بلکه به گونهٔ آوازی و سرودی است. خوانندگان اپرا را یک گروه از همنوایان همراهی می.کنند. همنوایان می.توانند یک گروه کوچک سازی باشند یا یک سازگان سمفونیک کامل.البته امروزه این هنر به مانند گذشته نیست و گاه با سبکهای دیگر موسیقی آمیخته شده.است یا اينكه به تنهایی و بدون نمایش اجرا می.شود.آوازهای اپرا شامل دو قسمت است:

    آريا (Aria) كه قسمت اصلی اپراست و خواننده در آن با آرايشهای آوازی، قدرت و مهارتش را ابراز می.دارد.
    رسيتاتيف (Recitatif) كه نوعی از فن بيان و مكالمهٔ آوازی است و غالباً پيش از آريا قرار می.گيرد. در اپرای ايتاليايی، رسيتاتيف رابط بين دو آرياست:

    الف-رسيتاتيف ساده(Recitatif Secco)كه آواز بدون اركستر است و فقط با چند آكورد كوتاه همراهی می.شود.

    ب-رسيتاتيف آكامپانيه(Recitatif accampagne) كه خواننده به همراهی اركستر می.خواند و بيشتر در اپراهای فرانسوی معمول است.

    از جمله رهبران ارکستر اپرا می.توان گوستاو مالر را نام برد.

    توکاتا (toccata) از واژگان موسیقی است.توکاتا فرمی است برای سازهای کلاویه.دار که اصل و ریشه.اش به سدهٔ شانزدهم می.رسد. فرم توکاتا آزاد و نزدیک به فانتزی است. توکاتا در اصل قطعه.ای نمایشی است که برای نشان دادن چیره.دستی نوازنده یا توانایی.های ساز ساخته می.شود. این فرم در آغاز سدهٔ هفده میلادی توسط آهنگ.سازانی که برای ارگ آهنگ می.ساختند ابداع شد و در زمان باخ به اوج تکامل خود رسید. موسیقی.دانان بعدی گاه از این فرم برای ساختن آثار دشوار بهره گرفته.اند.در نوع توکاتا که بیشتر در دوران باروک به.کار می.رفته از حرکت.های سریع ملودیک با پاساژهای پیچیده و طولانی استفاده می.شود. توکاتا معمولاً حالت هیجانی دارد و گونه.های اولیه آن برای هر سازی نوشته می.شد اما از آن.جایی که رفته.رفته حالت تک.نوازی به.خود گرفت خیلی زود ویژهٔ سازهای کلاویه.ای شد.پرآوازه.ترین توکاتاهای ارگ از یوهان سباستیان باخ (توکاتا ب.و.اف ۵۶۵)، لئون بولمان (توکاتا در سوئیت گوتیک) و شارل-ماری ویدور (توکاتای سمفونی ارگ پنجم) هستند.واژهٔ توکاتا از فعل ایتالیایی toccare به معنی بساویدن گرفته شده.است.


    سمفونی (به انگلیسی: symphony)، از کلمه یونانی Συμφωνία گرفته شده.است.در موسیقی کلاسیک سمفونی به قطعه.ایی ارکسترال گفته می.شود که از چند بخش مجزا به نام موومان تشکیل شده باشد. هر سمفونی دارای فرم سونات است.فرم سونات در حقیقت همان فرم چهار بخشی یا چار موومان است. قدمت آن به قرن هیجدهم میلادی در اروپا باز می.گردد. یوهان سباستین باخ، موتزارت، هایدن و بتهوون در شکل گیری آن تأثیر به سزایی داشته.اند(منبع :کتاب موسیقی سنفونیک، ادوارد داونز، ترجمه علی اصغر بهرام بیگی، انتشارات آگاه و کتاب فرهنگ بزرگ موسیقی، رولان دوکانده، شرکت تهران فاریاب)
    سونات (Sonata) به قطعه موسیقایی گفته می.شود که برای یک و یا بیشینه دو ساز نوشته می.شود و در چند موومان اجرا می.گردد.

    رپرتوار (فرانسوی: Répertoire، انگلیسی: Repertory) در معنای لغوی یعنی فهرست یا جدول. اما در اصطلاح موسیقی مجموعه قطعه.های موسیقی است که تکنواز (یا خواننده) برای رسیتال، یا ارکستر برای کنسرت آماده می.کند. تعداد قطعه.های موسیقی در رپرتوار، معمولاً زیادتر از قطعه.هایی است که در برنامه.ی رسیتال یا کنسرت اعلام می.شود، زیرا ممکن است شرکت.کنندگان پس از اتمام برنامه در عین تشویق مجری(های) برنامه اجرای قطعه.های دیگری را طلب کنند.قطعه معمولا ارکسترال در موسیقی کلاسیک است که از چند موومان تشکیل شده است . در فارسی بصورت سمفونی و سنفنی نیز نوشته شده است . کلمه انگلیسی symphony از کلمه یونانی Συμφωνία گرفته شده است . شروع آن به قرن هیجدهم میلادی باز می گردد.سنفونی های اولیه در ابتدا همان اورتورهای اپرایی بودند . زمانی که سنفونی فرم مستقلی پیدا کرد موومان چهارمی به آن افزوده شد. یوهان کریستیان باخ و موتزارت در هایدن و بتهوون در شکل گیری آن تاثیر به سزایی داشته اند.

    کُنسِرتو (اصل تلفظ ایتالیایی: کُنچــِرتو) قطعه.ای موسیقی است که برای ارکستر و یک ساز (معمولاً پیانو یا ویولن) و یا چند ساز، معمولاً در سه موومان تصنیف شده است. نقش ارکستر در مجموع همراهی ساز تکنواز است و به همین ترتیبب ساز تکنواز نقش اصلی را طی تمام قطعه ایفا می.کند.

    نوکتورن (گرفته شده از واژه فرانسوی noturnal) قطعه ایست که معمولا در شب نواخته می شد.کلمه نوکتورن اولین بار هنگامی در قرن هفدهم به کار برده شد که قطعاتی گروهی و دارای چندین موومان که اغلب در مهمانی های شبانه نواخته می.شد ظهور کردند. گاهی از معادل ایتالیایی این کلمه برای نام.گذاری چنین قطعاتی استفاده می.شد که می توان به سرناتا نوتورنا (serenata notturna) اثر موتسارت اشاره کرد. در آن زمان نوکتورن را الزاما برای شب نشینی ها نمی.نوشتند اما ممکن بود مانند سرناد برای یک اجرای شبانه درنظر گرفته شود.فرم نوکتورن عامیانه.تر از قطعات تک موومانی است که اغلب برای پیانو سلو نوشته می شد. این فرم در قرن نوزدهم گسترده.تر شد.اولین کسی که قطعاتی با عنوان نوکتورن نوشت، جان فیلد آهنگساز ایرلندی بود که پدر نوکتورن مدرن (رمانتیک) خوانده می شود اما با این حال فردریک شوپن مشهور ترین آهنگساز در زمینه تصنیف نوکتورن است که ۲۱ نوکتورن برای پیانو نوشته است. از آهنگسازان پس از شوپن که نوکتورن هایی نوشته اند می توان به گابریل فوره، الکساندر اسکریابین و اریک ساتی اشاره کرد.از نمونه.های دیگری که می توان برای این فرم موسیقایی مثال زد رویای نیمه شب تابستان اثر مندلسون است که برای ارکستر نوشته شده و موومان اول کنسرتو ویلن شماره ۱ ساخته دیمیتری شوستاکوویچ.اولین موومان از سونات مهتاب اثر بتهوون را نیز می توان نمونه.ای از یک نوکتورن دانست، اگرچه بتهوون خود چنین تعبیری از سوناتش نداشت.نوکتورن ها قطعاتی ملایم و آرام و اغلب پر معنی و غزل گونه و گاهی غم انگیز هستند. اما برخی از نوکتورن.ها حس کاملا متفاوتی را القا می کنند مانند دومین نوکتورن ارکسترال دبوسی که حالتی سرزنده و شاد دارد.

    پارتیتور (ایتالیایی: partitura، انگلیسی: score) نت.نویسی.ای که نت تمام بخش.های سازی و آوازی یک ارکستر بزرگ، ارکستر مجلسی یا همنوازهای دیگر بر روی آن ثبت شده باشد. در پارتیتور هر حامل متعلق به یک بخش، یک ساز یا گروهی از سازهای همنام است که ملودی را همزمان اجرا می.کنند. میزان.بندی در پارتیتور، به وسیله.ی خطوط عمودی صورت می.گیرد که تمام حامل.های مربوط به بخش.های ملودیک همزمان را در بر می.گیرد. هر رهبر ارکستر در کار رهبری به نتی که به شکل پارتیتور نوشته شده است، نیاز دارد و از روی آن ارکستر را رهبری می.کند.

    موومان به معنای بخش کاملی از یک اثر بزرگ.تر موسیقی است که خود آغاز و انجامی دارد. آثاری مانند سمفونی و کنسرتو و سونات هر یک از چند موومان تشکیل می.شوند. گاه یک موومان از اثری در کنسرت.ها اجرا می.شود ولی اجرای هر اثر موسیقی وقتی کامل است که تمام موومان.های آن اجرا شود.معمولا در اجرای آثار موسیقی پس از پایان یک موومان و پیش از آغاز موومان بعدی مدتی سکوت برقرار می.شود. گاه برخی آهنگسازان مشخص می.کنند که اجرای موومان بعدی بلافاصله و بدون این سکوت شروع شود.در موسیقی اروپایی (بجز در اپرا) رسم نیست که شنوندگان در طول اجرا یا پس از پایان هر موومان نوازندگان را تشویق کنند و این کار پس از اتمام همه اثر انجام می.گیرد.

    لایتموتیف (از آلمانی leitmotiv به معنی نغمه راهبر یا شاخص) قطعه.ای کوتاه و تکرار شونده است که در برخی از کارهای موسیقی برای اشاره به شخصیتی یا مکانی یا اندیشه.ای به.کار می.رود. لایتموتیف بدین.ترتیب نشانه.ای می.شود که با هربار حضور، اجرا شنونده را به.یاد آن شخصیت یا مکان یا اندیشه می.اندازد.اگرچه لایتموتیف معمولاً نغمه کوتاهی است، ولی گاه به صورت ضرب یا آکورد خاصی هم بکار می.رود.لایتموتیف را نخست کارل ماریا فون وبر آهنگساز آلمانی بکار برد ولی مشهورترین کاربرد آن در اپراهای واگنر است.


    تعداد کل آرای این پست : 4
    تعداد آرای مثبت : 4

    *** سفارش آهنگسازی و تنظیم پذیرفته میشود ***
    #1 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۲/۱۰/۱۵ در ساعت 00:33

  2. 4 کاربر زیر از M.Hosseini برای این پست سپاسگزاری کرده اند


  3. # ADS
    مجری تبلیغات
    تاریخ عضویت
    -
    محل سکونت
    -
    نوشته ها
    -
    فروشگاه آنلاین کیوبیس با سیستم پرداخت آنلاین و ارسال به سراسر نقاط ایران ، شهرستانها و روستاها در کمترین زمان ممکن ، فروش vst وی اس تی ارزان و با کیفیت ، فروش سمپل و پلاگین های جدید آهنگسازی

    بی نظیرترین آموزش فارسی نرم افزار کیوبیس ( سطح مقدماتی )
    آموزش فارسی کار با نرم افزار کیوبیس (سطح پیشرفته)
    آموزش فارسی CUBASE 5 & NUENDO4
    آموزش فارسی تکمیلی NUENDO5.5, CUBASE 6.5
    آموزش فارسی Ableton Live 9
    آموزش فارسی سونار Sonar X2,X3
    آموزش فارسی Cubase Elements 7

    آموزش فارسی protools 10
    آموزش فارسی Logic Pro X2 لاجیک
    آموزش فارسی Studio one استودیو وان
    آموزش فارسی BAND IN A BOX 2015
    آموزش فارسی Guitar Pro 6
    آموزش فارسی ضبط افکت میکس و مستر صدا ADOBE AUDITION CS5.5
    آموزش فارسی یک پروژه تنظیم آهنگ از ابتدا تا انتها

    آموزش فارسی اف ال استودیو FL Studio 12
    آموزش فارسی سمپلر کانتکت Native instrument Kontakt 5
    آموزش فارسی تصویری امنیسفر OMNISPHERE
    آموزش فارسی تخصصی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی موسیقی الکترونیک Steinberg Sequel
    آموزش فارسی تکنیکهای حرفه ای وکال همراه با آموزش Melodyne
    آموزش فارسی تکنیکهای رکورد صدا در استودیو موسیقی
    آموزش فارسی 101 ترفند حرفه ای میکس + مستر آهنگ با ایزوتوپ اوزون 7 izotope ozone
    آموزش فارسی جامع مسترینگ آهنگ Izotop Ozone 6 + tracks
    آموزش فارسی Fab Filter+Waves +Slate Digital

    آموزش کامل مراحل ساخت آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی آهنگسازی در یک هفته
    آموزش فارسی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی مولتی مدیا تصویری مبانی موسیقی
    آموزش فارسی تنظیم و ارکستراسیون آهنگ
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش خوانندگی پاپ به زبان فارسی
    آموزش آهنگسازی در سبکهای پاپ، هیپ هاپ رپ،ترنس،هاوس،بلوز،جاز،راک

    آموزش فارسی میکس حرفه ای آهنگ
    آموزش فارسی میکس و مسترینگ حرفه ای
    آموزش فارسی یک پروژه میکس و مستر آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی ریتم سازی در موسیقی
    آموزش فارسی ساخت بیت در موسیقی
    آموزش فارسی صداسازی با سینتی سایزرها
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش فارسی ساخت استودیوی موسیقی خانگی

    خرید وی اس تی پیانو spitfire audio hans zimmer piano
     

  4. M.Hosseini آواتار ها
    M.Hosseini
    شماره کاربری
    295
    مدیر بـازنشسته
    خرداد /۱۳۹۰
    ایران
    2,234
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی10474
    4,767
    سپاس از شما 10,588 بار در 2,061 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض

    فرم.های رقص در موسیقی کلاسیک

    مازورکا (mazurka) رقصی است لهستانی در ۴/۳ یا به وزن سه تایی با حرکتی معتدل و ملایم که غالبا ضرب سوم آن (ضرب بالا) آکسانی قوی به خود می.گیرد.به عبارت دیگر ضرب سوم مازورکا بر خلاف قاعده کلی تیوریک و میزان.های ۴/۳ ضرب سوم که ضرب نیمه قوی است، به ضرب قوی بدل می.شود آن هم توسط آکسانی یا تشدیدی که روی ضرب سوم می.گذارند. بافت ساختمانی یا شمای مازورکا از جهت ریتم و جمله بندی تجزیه می.شود به بخش.هایی که هر یک شامل هشت ضرب است.این رقص که از سدهٔ شانزدهم شناخته شده بود، بعد وارد موسیقی علمی شد. آهنگسازان کلاسیک بسیاری مازورکاهای متعددی نوشته.اند اما مازورکاهای فردریک شوپن آهنگساز لهستانی برای پیانو سولو برجسته.ترین و مشهورترین نوع این فرم موسیقی است. از مازورکاهای دیگر می.توان به دو مازورکای هنریک ویناوسکی برای ویلن و پیانو نام برد.

    بخشی از نت مازورکا

    ژیگ (یا به گویش انگلیسی «جیگ») نوعی رقص و ترانه.های مربوط به رقص است که در سنت موسیقایی انگلیس پیشینه دارد و موسیقی باروک مشخص.ترین نمود آثاری با این سبک است.ترانهٔ این رقص می.تواند با میزان ۶/۸، ۹/۸ یا ۱۲/۶ باشد و در نتیجه این رقص بسیار پرجست و خیز و بانشاط است.

    کورانت Courante یک نوع رقص تند و پرشتاب سه ضربی است که پیشینه در سنت موسیقیایی آلمان و فرانسه دارد.

    باله (به فرانسوی: Ballet) نوعی رقص است. حرکات باله نیاز به ورزیده بودن بدن رقصنده در حد بسیار بالایی می.باشد.با وجود اصالت این هنر در فرهنگ.های ملل مختلف (همانند مثلاً روسیه)، ریشه باله را شاید بتوان در ایتالیا یافت. اما در فرانسه بود که باله فرم و شکل امروزی را به خود گرفت.


    تعداد کل آرای این پست : 4
    تعداد آرای مثبت : 4

    *** سفارش آهنگسازی و تنظیم پذیرفته میشود ***
    #2 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۲/۱۰/۱۵ در ساعت 00:33

  5. 4 کاربر زیر از M.Hosseini برای این پست سپاسگزاری کرده اند


  6. M.Hosseini آواتار ها
    M.Hosseini
    شماره کاربری
    295
    مدیر بـازنشسته
    خرداد /۱۳۹۰
    ایران
    2,234
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی10474
    4,767
    سپاس از شما 10,588 بار در 2,061 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض

    جهت بالا آمدن تاپیک
    صرفا جهت مطالعه



    *** سفارش آهنگسازی و تنظیم پذیرفته میشود ***
    #3 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۲/۱۰/۱۷ در ساعت 03:27

+ پاسخ به موضوع

موضوعات مشابه

  1. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۸/۱۵, 16:50
  2. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۱/۰۳, 19:50
  3. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۱۲/۰۳, 16:31
  4. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۱۰/۲۱, 17:54
  5. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۹/۲۰, 18:11

جستجو شده ها

اصطلاحات ارکسترال

قطعات کلاسیک site:cubase.ir

پست های مربوط به بتهوون

تا این لحظه 20 کاربر از این تاپیک دیدن کرده اند

فقط اعضا گروه ویژه vip و مدیران قادر به دیدن اسامی بازدیدکنندگان تاپیک هستند

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

کپی از مطالب سایت مجاز نمیباشد و پیگرد قانونی دارد

cubase.ir

BACK TO TOP
وی اس تی
آرتیست