کانال کیوبیس در تلگرام را دنبال کنید
آهنگسازی
آموزش فارسی فالش گیری
آموزش فارسی آهنگسازی با کامپیوتر
آموزش فارسی حرفه ای کیوبیس
حرفه ای ترین آموزش فارسی تصویری مبانی و تئوری موسیقی در ایران
آموزش فارسی ساخت ریتمهای 6/8 ایرانی عربی بندری ترکی عربی



آهنگسازی
صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 1
صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 2


دانلود کیوبیس 8 cubase با لینک مستقیم رایگان و آموزش نصب فارسی

دانلود رایگان وی اس تی استرینگ شرقی Fayez Saidawi Oriental Strings با لینک مستقیم تک پارت از سرور سایت



آموزش آهنگسازی فارسی

جهت مشاهده ی پستی که بیشترین امتیاز مثبت را در این تاپیک کسب کرده است اینجا را کلیک کنید

+ پاسخ به موضوع
صفحه 1 از 2 1 2 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 15

موضوع: هارمونی کوارتال چیست؟

  1. M.Hosseini آواتار ها
    M.Hosseini
    شماره کاربری
    295
    مدیر بـازنشسته
    خرداد /۱۳۹۰
    ایران
    2,229
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی10467
    4,764
    سپاس از شما 10,569 بار در 2,055 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض هارمونی کوارتال چیست؟

    سلام و عرض ادب
    صرفا جهت مطالعه
    مطلب مهم است

    آکوردهای معمولی که در موسیقی سنتی غربی مورد استفاده قرار می گیرند بر اساس هارمونی سه تایی تنظیم شده اند. در هارمونی سه تایی، فاصله سوم و معکوسش، یعنی فاصله ششم، فواصل اولیه هستند. فاصله چهارم و معکوس آن، یعنی فاصله پنج، هم فواصل ثانویه هستند. به محض دیدن این آکورد متوجه می شویم که سه تایی سی ماژور و معکوسش را نشان می دهد:

    در هامونی کوارتال فاصله چهارم و معکوس آن، یعنی فاصله پنجم، فواصل اولیه را تشکیل می دهند.

    فاصله دوم و معکوس آن، یعنی فاصله هفتم، هم فواصل ثانویه هستند.

    فاصله سوم و معکوس آن، یعنی فاصله ششم، هم دیده نمی شوند (وجود ندارند).

    در نتیجه، هارمونی سه تایی و کوراتال در نقطه مقابل یکدیگر قرار می گیرند.

    در هارمونی کوارتال (چهارتایی) آکوردها مبهم بوده و به آسانی هارمونی سه تایی نامگذاری نمی شوند.


    بکارگیری و تمرین نواختن بر اساس هارمونی کوارتال
    سعی کنید نواختن آکوردهای چهارم را با نواختن هر نتی در گام ماژور یاد بگیرید. ویسینگ های سه و چهار بخشی را در ترکیب های زهی متفاوت کندوکاو کنید.

    اتود هارمونی کوارتال تغییر ریتم را در این لینک ببینید. در اینجا آکوردهای چهارم سه قسمتی طی تغییر ریتم نشان داده شده است. باید بتوانید آکوردهای چهارم را آرپژ بنوازید (arpeggiate). این روش برای آفرینش ملودی های زیبا و مخصوصا در فضای مدال بسیار کاربرد دارد.

    اکنون می توانید این موارد را نیز امتحان کنید:
    - فاصله های معکوس
    - آکوردهای چهارم روی نت های پایین (باس)
    - نواختن آکوردهای چهارم در گام های مینور هارمونیک و مینور ملودیک
    توجه کنید که از آکوردهای چهارم بیش از اندازه استفاده نکنید. زیرا بسیار قوی هستند و وقتی استفاده از آنها از حد می گذرد مضحک به نظر می رسند.

    همراهی با ویسینگ چهارم (fourth voicing)
    در شرایطی که از لحاظ هارمونیک ایستا است میتوان با استفاده از ویسینگ چهارم حال و هوا را کمی عوض کرد. اولین نمونه را می توان بر روی آکورد Dm7 انجام داد:

    نمونه دوم جاشوای ویکتور فلدمن است – ورژن جو هنرسون با جان اسکوفیلد با گیتار D Dorian:

    نمونه سوم را می توان بر آکورد Cmaj7 پیاده کرد- اول C Ionian و سپس C Lydian:

    معکوش فاصله چهارم، فاصله پنجم است. این نمونه را اجرا کنید: ابتدا بر چهارم و سپس بر معکوس آن. کمی شبیه آهنگ های جو دیوریو است، اینطور نیست؟


    تعداد کل آرای این پست : 19
    تعداد آرای مثبت : 19

    *** سفارش آهنگسازی و تنظیم پذیرفته میشود ***
    #1 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۲/۱۰/۱۵ در ساعت 15:39

  2. 25 کاربر زیر از M.Hosseini برای این پست سپاسگزاری کرده اند


  3. # ADS
    مجری تبلیغات
    تاریخ عضویت
    -
    محل سکونت
    -
    نوشته ها
    -
    فروشگاه آنلاین کیوبیس با سیستم پرداخت آنلاین و ارسال به سراسر نقاط ایران ، شهرستانها و روستاها در کمترین زمان ممکن ، فروش vst وی اس تی ارزان و با کیفیت ، فروش سمپل و پلاگین های جدید آهنگسازی
    خرید وی اس تی خرید vst فروش vst وی اس تی فروش وی اس تی وی اس تی دانلود وی اس تی آپلود عکس

    بی نظیرترین آموزش فارسی نرم افزار کیوبیس ( سطح مقدماتی )
    آموزش فارسی کار با نرم افزار کیوبیس (سطح پیشرفته)
    آموزش فارسی CUBASE 5 & NUENDO4
    آموزش فارسی تکمیلی NUENDO5.5, CUBASE 6.5
    آموزش فارسی Ableton Live 9
    آموزش فارسی سونار Sonar X2,X3
    آموزش فارسی Cubase Elements 7

    آموزش فارسی protools 10
    آموزش فارسی Logic Pro X2 لاجیک
    آموزش فارسی Studio one استودیو وان
    آموزش فارسی BAND IN A BOX 2015
    آموزش فارسی Guitar Pro 6
    آموزش فارسی ضبط افکت میکس و مستر صدا ADOBE AUDITION CS5.5
    آموزش فارسی یک پروژه تنظیم آهنگ از ابتدا تا انتها

    آموزش فارسی اف ال استودیو FL Studio 12
    آموزش فارسی سمپلر کانتکت Native instrument Kontakt 5
    آموزش فارسی تصویری امنیسفر OMNISPHERE
    آموزش فارسی تخصصی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی موسیقی الکترونیک Steinberg Sequel
    آموزش فارسی تکنیکهای حرفه ای وکال همراه با آموزش Melodyne
    آموزش فارسی تکنیکهای رکورد صدا در استودیو موسیقی
    آموزش فارسی 101 ترفند حرفه ای میکس + مستر آهنگ با ایزوتوپ اوزون 7 izotope ozone
    آموزش فارسی جامع مسترینگ آهنگ Izotop Ozone 6 + tracks
    آموزش فارسی Fab Filter+Waves +Slate Digital

    آموزش کامل مراحل ساخت آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی آهنگسازی در یک هفته
    آموزش فارسی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی مولتی مدیا تصویری مبانی موسیقی
    آموزش فارسی تنظیم و ارکستراسیون آهنگ
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش خوانندگی پاپ به زبان فارسی
    آموزش آهنگسازی در سبکهای پاپ، هیپ هاپ رپ،ترنس،هاوس،بلوز،جاز،راک

    آموزش فارسی میکس حرفه ای آهنگ
    آموزش فارسی میکس و مسترینگ حرفه ای
    آموزش فارسی یک پروژه میکس و مستر آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی ریتم سازی در موسیقی
    آموزش فارسی ساخت بیت در موسیقی
    آموزش فارسی صداسازی با سینتی سایزرها
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش فارسی ساخت استودیوی موسیقی خانگی

    خرید وی اس تی پیانو spitfire audio hans zimmer piano
     

  4. M.Hosseini آواتار ها
    M.Hosseini
    شماره کاربری
    295
    مدیر بـازنشسته
    خرداد /۱۳۹۰
    ایران
    2,229
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی10467
    4,764
    سپاس از شما 10,569 بار در 2,055 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض

    جهت بالا آمدن تاپیک
    صرفا جهت مطالعه


    تعداد کل آرای این پست : 2
    تعداد آرای مثبت : 2

    *** سفارش آهنگسازی و تنظیم پذیرفته میشود ***
    #2 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۲/۱۰/۱۷ در ساعت 01:46

  5. کاربران زیر از شما M.Hosseini عزیز جهت این پست سپاسگزاری کرده اند


  6. peyman57 آواتار ها
    peyman57
    شماره کاربری
    77993
    کاربر فعال
    شهریور /۱۳۹۳
    UK
    143
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی220
    97
    سپاس از شما 218 بار در 96 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط M.Hosseini تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید
    جهت بالا آمدن تاپیک
    صرفا جهت مطالعه
    درود و عرض ادب
    در ابتدای
    مبحث
    آکورد
    دو ماژور
    به صورت اشتباه تایپی سی ماژور ذکر شده.

    درست: أکورد دو ماژور و معکوس اول و دوم آن را نشان میدهد


    تعداد کل آرای این پست : 2
    تعداد آرای مثبت : 2
    #3 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۴/۰۱/۲۸ در ساعت 14:26

  7. 2 کاربر زیر از peyman57 برای این پست سپاسگزاری کرده اند


  8. peyman57 آواتار ها
    peyman57
    شماره کاربری
    77993
    کاربر فعال
    شهریور /۱۳۹۳
    UK
    143
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی220
    97
    سپاس از شما 218 بار در 96 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض

    هارمونیِ چهارم ها ( کوارتال) دارای سه نت:
    تنها سه چیدمان برای آکوردی با فواصل چهارم ِِدرست و افزوده امکانپذیر است(چهارم کاسته مورد استفاده نیست)
    طبق شکل موارد الف ب پ آکوردهای کورتال را نشان میدهند.
    اما موردِ ت که حاصل دوبار روی هم آمدنِ چهارمِ افزوده است به دلیل اینکه نت های اول و سوم آنهارمونیک یکدیگر میشوند, امکانپذیر نیست.

    با پیانو بنوازید و به انواع آن گوش بدید.
    بسیار بسیار متفاوت با آنچه هر روزه میشنویم.

    تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید


    تعداد کل آرای این پست : 3
    تعداد آرای مثبت : 3
    پیمان نژادعسگر
    #4 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۵/۰۳/۲۹ در ساعت 15:10

  9. 2 کاربر زیر از peyman57 برای این پست سپاسگزاری کرده اند


  10. Yo3fM آواتار ها
    Yo3fM
    شماره کاربری
    99488
    همیار سایت
    اردیبهشت /۱۳۹۴
    Tehran
    874
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی676
    2,755
    سپاس از شما 1,016 بار در 506 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض

    درود. خیلی مطلب جالب و خوبی بود.
    نقل قول نوشته اصلی توسط peyman57 تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید
    به صورت اشتباه تایپی سی ماژور ذکر شده.
    فکرکنم بصورت نامگذاری انگلیسی گفتن. جوری که در کشورهای انگلیسی و آلمانی زبان به کار میره.
    نقل قول نوشته اصلی توسط M.Hosseini تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید
    توجه کنید که از آکوردهای چهارم بیش از اندازه استفاده نکنید. زیرا بسیار قوی هستند و وقتی استفاده از آنها از حد می گذرد مضحک به نظر می رسند.
    این آکوردها رو کجاها میشه استفاده کرد؟
    منظورم اینه با چه اکوردهایی میشه بهش منتقل شد و با چه آکوردهایی ازش خارج شد؟! قانون خاصی داره؟ یا جایگزین آکورد خاصی میتونه بشه؟


    تعداد کل آرای این پست : 1
    تعداد آرای مثبت : 1
    #5 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۵/۰۳/۲۹ در ساعت 16:49

  11. peyman57 آواتار ها
    peyman57
    شماره کاربری
    77993
    کاربر فعال
    شهریور /۱۳۹۳
    UK
    143
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی220
    97
    سپاس از شما 218 بار در 96 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط mehrshadm تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید
    درود. خیلی مطلب جالب و خوبی بود.

    فکرکنم بصورت نامگذاری انگلیسی گفتن. جوری که در کشورهای انگلیسی و آلمانی زبان به کار میره.

    این آکوردها رو کجاها میشه استفاده کرد؟
    منظورم اینه با چه اکوردهایی میشه بهش منتقل شد و با چه آکوردهایی ازش خارج شد؟! قانون خاصی داره؟ یا جایگزین آکورد خاصی میتونه بشه؟

    درود. همونطور که میدونید این هارمونی قرن بیست به بعد هست گرچه ریشه در قرونِ وسطی هم داره.
    هارمونیِ کوارتال به دلیلِ فواصل چهارمی که داره میل به حرکت داره ونه ایستایی. از طرفی در نوع چهارم درست چهارم , هر نت میتونه پایه آکورد فرض بشه.
    به کوارتال دیگری متصل بشه یا به هر نت دیگه پرش کنه.
    در گامِ پنتاتونیک بسیار مورد استفاده خواهد داشت تا در گام های مرسوم.

    توالی چندتا از اونها میتونه پلی تنالیته ایجاد کنه.

    جمع بندی :
    در گام های ماژور مینور متداول ,به ندرت یا اصلا استفاده ندارند.( به ندرت رو دقت فرمایند دوستان که نگن مثلا واگنر قبلا استفاده کرده)


    تعداد کل آرای این پست : 2
    تعداد آرای مثبت : 2
    پیمان نژادعسگر
    #6 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۵/۰۳/۳۰ در ساعت 15:39

  12. 2 کاربر زیر از peyman57 برای این پست سپاسگزاری کرده اند


  13. Yo3fM آواتار ها
    Yo3fM
    شماره کاربری
    99488
    همیار سایت
    اردیبهشت /۱۳۹۴
    Tehran
    874
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی676
    2,755
    سپاس از شما 1,016 بار در 506 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    Lightbulb

    نقل قول نوشته اصلی توسط peyman57 تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید
    درود. همونطور که میدونید این هارمونی قرن بیست به بعد هست گرچه ریشه در قرونِ وسطی هم داره.
    هارمونیِ کوارتال به دلیلِ فواصل چهارمی که داره میل به حرکت داره ونه ایستایی. از طرفی در نوع چهارم درست چهارم , هر نت میتونه پایه آکورد فرض بشه.
    به کوارتال دیگری متصل بشه یا به هر نت دیگه پرش کنه.
    در گامِ پنتاتونیک بسیار مورد استفاده خواهد داشت تا در گام های مرسوم.

    توالی چندتا از اونها میتونه پلی تنالیته ایجاد کنه.

    جمع بندی :
    در گام های ماژور مینور متداول ,به ندرت یا اصلا استفاده ندارند.( به ندرت رو دقت فرمایند دوستان که نگن مثلا واگنر قبلا استفاده کرده)
    اگر بصورت معکوسش میشه استفاده کرد، معکوس اولش میشه آکورد sus4 و معکوس دومش میشه آکورد sus2
    نمیشه باهاش مثل همین آکوردای sus برخورد کرد؟ که توی موزیک پاپ هم کمی دیدم استفاده میشه.
    مثلا آکوردی که با فاصله چهارم چیده شده(می لا ر):
    لا ر می فرض کنیم، که میتونه با دو نت مشترک و نت دیگر با یک حرکت نیمپرده ای به لاماژور وصل شه.
    ر می لا فرض کنیم، میتونه با دو نت مشترک و حرکت نیمپرده ای نت می، به ر مینور برسه.
    در نتیجه ی این دوتا استدلال بگیم که مثلا هر آکورد از این نوع مورد بحث، میتونه به آکوردهای ماژور و مینوره پنجم درست و دوم بزرگ پایینتر از خودش حل بشه.
    از همین روش و روشهای دیگه ای که وجود داره بتونه اینطور قابل توضیح باشه میشه از این آکورد برای مدولاسیون هم استفاده کرد؟
    مثلا در تنالیته و آکورد رمینور هستیم، به آکورد (می لا ر) یا معکوس اولش(لا ر می) بریم و به آکورد و تنالیته لاماژور وصل کنیم. میتونه جایگزین روشهای قبلی و تکراری مدولاسیون باشه و تنوعی ایجاد کنه؟ (یا در مشابه همین مثال بتونه کار کادانس چهار پنج یک رو انجام بده، به اینصورت که اکورد می لا ر جایگزین درجه پنج بشه!!)
    *الان ساز در اختیارم نیست که اینچیزایی که گفتم رو تست کنم فقط الان در حد یه نظریه تئوری توی ذهنم اومد.
    معکوسی هم که در یکی از مثالهای این دوستمون نوشته شده پنجم پنجم هست و بصورت باز نوشته شده. آیا این معکوسی که من گفتم هم میتونه استفاده بشه؟
    آیا وقتی بصورت پایگی استفاده بشه، میشه اون دو نوع معکوس که من مثال زدم فرضش کرد و اون برخورد رو باهاش کرد؟
    متن طولانی شد، شرمنده


    تعداد کل آرای این پست : 1
    تعداد آرای مثبت : 1
    ویرایش توسط Yo3fM : ۱۳۹۵/۰۳/۳۱ در ساعت 10:05
    #7 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۵/۰۳/۳۱ در ساعت 09:41

  14. کاربران زیر از شما Yo3fM عزیز جهت این پست سپاسگزاری کرده اند


  15. peyman57 آواتار ها
    peyman57
    شماره کاربری
    77993
    کاربر فعال
    شهریور /۱۳۹۳
    UK
    143
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی220
    97
    سپاس از شما 218 بار در 96 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط mehrshadm تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید
    اگر بصورت معکوسش میشه استفاده کرد، معکوس اولش میشه آکورد sus4 و معکوس دومش میشه آکورد sus2
    نمیشه باهاش مثل همین آکوردای sus برخورد کرد؟ که توی موزیک پاپ هم کمی دیدم استفاده میشه.
    مثلا آکوردی که با فاصله چهارم چیده شده(می لا ر):
    لا ر می فرض کنیم، که میتونه با دو نت مشترک و نت دیگر با یک حرکت نیمپرده ای به لاماژور وصل شه.
    ر می لا فرض کنیم، میتونه با دو نت مشترک و حرکت نیمپرده ای نت می، به ر مینور برسه.
    در نتیجه ی این دوتا استدلال بگیم که مثلا هر آکورد از این نوع مورد بحث، میتونه به آکوردهای ماژور و مینوره پنجم درست و دوم بزرگ پایینتر از خودش حل بشه.
    از همین روش و روشهای دیگه ای که وجود داره بتونه اینطور قابل توضیح باشه میشه از این آکورد برای مدولاسیون هم استفاده کرد؟
    مثلا در تنالیته و آکورد رمینور هستیم، به آکورد (می لا ر) یا معکوس اولش(لا ر می) بریم و به آکورد و تنالیته لاماژور وصل کنیم. میتونه جایگزین روشهای قبلی و تکراری مدولاسیون باشه و تنوعی ایجاد کنه؟ (یا در مشابه همین مثال بتونه کار کادانس چهار پنج یک رو انجام بده، به اینصورت که اکورد می لا ر جایگزین درجه پنج بشه!!)
    *الان ساز در اختیارم نیست که اینچیزایی که گفتم رو تست کنم فقط الان در حد یه نظریه تئوری توی ذهنم اومد.
    معکوسی هم که در یکی از مثالهای این دوستمون نوشته شده پنجم پنجم هست و بصورت باز نوشته شده. آیا این معکوسی که من گفتم هم میتونه استفاده بشه؟
    آیا وقتی بصورت پایگی استفاده بشه، میشه اون دو نوع معکوس که من مثال زدم فرضش کرد و اون برخورد رو باهاش کرد؟
    متن طولانی شد، شرمنده
    درود. اینکه فکر کردید درمورد این موضوع وبه نتایجی رسیدید,فوق العاده هست.
    علم موسیقی بصورت تمام و کمال در اختیار انسان قرار نگرفت.
    یعنی انسان موسیقی رو کشف نکرد بلکه ابداع کرد.در ابداع هم همیشه سیرِ تکاملی وجود داشته. یعنی مثل شما اشخاصی فکر کردند و سوال پرسیدند از خودشون و خلق کردند.
    شما رو به خاطر فکر کردن می.ستایم.
    تا این لحظه جایی نخوندم که این آکورد با معکوس شدن به آکورد تاخیر (sus) تبدیل کنیم و اون وقت حلِ چهارم به سوم آنچنان که شما ذکر کردید.
    دلیلش هم شاید این هست که چه لزومی داره چیزی بیاوریم که برای موجودیت باید به چیز دیگری تبدیل شود. و دلیل دیگه اینکه مثال شما برای آکورد چهارم درست_چهارم درست ذکر شده ,با چهارم درست_چهارم افزوده و چهارم ِِافزوده_چهارم درست با روشِ شما باید چه کرد.

    اما در موسیقی امروز هر کاری میشه کرد. آنچنان که کردند و میکنند.
    حتما با پیانو امتحان کنید چیزهایی که در بالا ذکر کردید. موسیقی روی ساز معنی داره نه روی کاغذ.

    لطفا از افکارتان در مورد موسیقی تا جایی که امکان داره و خصوصی نیست
    با من هم شریک بشید.
    پیشاپیش سپاسگزار مهرشادم


    تعداد کل آرای این پست : 1
    تعداد آرای مثبت : 1
    پیمان نژادعسگر
    #8 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۵/۰۳/۳۱ در ساعت 15:37

  16. کاربران زیر از شما peyman57 عزیز جهت این پست سپاسگزاری کرده اند


  17. Yo3fM آواتار ها
    Yo3fM
    شماره کاربری
    99488
    همیار سایت
    اردیبهشت /۱۳۹۴
    Tehran
    874
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی676
    2,755
    سپاس از شما 1,016 بار در 506 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط peyman57 تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید
    درود. اینکه فکر کردید درمورد این موضوع وبه نتایجی رسیدید,فوق العاده هست.
    تا این لحظه جایی نخوندم که این آکورد با معکوس شدن به آکورد تاخیر (sus) تبدیل کنیم و اون وقت حلِ چهارم به سوم آنچنان که شما ذکر کردید.
    دلیلش هم شاید این هست که چه لزومی داره چیزی بیاوریم که برای موجودیت باید به چیز دیگری تبدیل شود. و دلیل دیگه اینکه مثال شما برای آکورد چهارم درست_چهارم درست ذکر شده ,با چهارم درست_چهارم افزوده و چهارم ِِافزوده_چهارم درست با روشِ شما باید چه کرد.
    اما در موسیقی امروز هر کاری میشه کرد. آنچنان که کردند و میکنند.
    حتما با پیانو امتحان کنید چیزهایی که در بالا ذکر کردید. موسیقی روی ساز معنی داره نه روی کاغذ.
    لطفا از افکارتان در مورد موسیقی تا جایی که امکان داره و خصوصی نیست
    با من هم شریک بشید.
    پیشاپیش سپاسگزار مهرشادم
    تشکر میکنم بابت پاسخ. شما و چندتا دوستان دیگه، از معلومات بالایی برخوردار هستید و همیشه صحبتها و مطالبی که در پستها میذارید رو با دقت میخونم و از هر جمله ش چیزی یاد میگیرم و حکم استاد منو دارید.
    من با ساز بررسی کردم بنظرم رنگ جالبی رو به هارمونی میده و ممکنه بشه از این فرضیه استفاده کرد. اما میخوام از نظر شنیداری، نظر شما و دیگر دوستان را هم بدونم. و نگاهی کلاسیک وار بهش داشته باشیم و از نظر وصلهای هارمونی در موردشون صحبت کنیم که در پاپ هم میشه مورد استفاده قرار بگیره.
    نمونه هایی درست کردم که ببینیم و بشنویم تا بتونیم بهتر در موردش صحبت کنیم. برای آکوردی که در موردش صحبت میکنیم نمیدونم چه علامتی باید استفاده میکردم بنابراین با علامت * مشخص کردم، و بصورت پایگی نیز استفاده کردم.


    مثال بالا رو ببینید و بشنوید، در آکورد دوم، باس و تنور، از فاصله ی پنجم در آکورد قبل به چهارم رسیده و در آکورد بعدی به اکتاو حل شده. و همینطور باس و سوپرانو، به سوم بزرگ حل شدند. (اگرچه، فاصله چهارم که نامطبوع هست بهتره با حرکت پیوسته به فاصله ی مطبوع برسه اما در اینجا چون بخش باس به پنجم پایین پرش میکنه و این پَرِش برای باس پَرِش قابل قبولی هست پس شاید در اینجا حل شدن با حرکت گسسته قابل توجیه بشه)
    اما نکته ی مثبتی که در اینجا هست وجود فاصله ی هفتم کوچک بین آلتو و سوپرانو هست که در آکورد بعدی (لاماژور) به ششم بزرگ حل میشه. (خب فاصله ی هفتم بزرگ تمایل به حل شدن به بالا یعنی اکتاو داره، و هفتم کوچک تمایل به پایین یعنی ششم بزرگ)
    با بررسی ای هم که انجام دادم از نظر هارمونی خطایی در وصل این سه آکورد وجود نداره و پنجمها و اکتاوهایی که بوجود اومده بصورت مورب یا یکطرفه هست که خطا محسوب نمیشه.
    همین وصل میتونه بلافاصه برگرده به ر مینور و لوپ ایجاد شه! اینو گوش کنید:


    *فقط نکته ی بدی که در این وصل میبینم اینه که تِنور ملودیک نیست و از ابتدا تا انتها ثابت باقی مونده که اون هم فکرمیکنم با نتهای تبدیلی و تزئینی بشه تا حدی از یکنواختی خارجش کرد.
    ++++++++++++++++++++++++++++++++++


    مثال بالا برای آکوردی با چهارم درست و چهارم افزوده، همونطورکه گفتم هفتم بزرگ تمایل به حل شدن به بالا و اکتاو داره که در این نمونه، (در باس و سوپرانو) وجود داره و به اکتاو حل شده.
    و همینطور بخش آلتو و سوپرانو که چهارم افزوده است به بیرون حل شده و به ششم کوچک رسیده (که چهارم افزوده تمایل به حل شدن به بیرون رو داره، و پنجم کاسته، حل شدن به داخل)
    و اما نکته بَدی که در اینجا وجود داره اینه که فاصله نامطبوعِ هفتم بزرگی که در آکورد(*) در بخش تِنور و سوپرانو وجود داره، در آکوردبعدی(می ماژور)، حل نشده و به فاصله ی چهارم رسیده که خودش یک نامطبوع هست. که باز هم اگرچه امروزه این سختگیری وقتی وجود داره که یکی از نتهای فاصله ی مورد بحث در بخش باس باشه و از این میشه چشم پوشی کرد. ولی اگر بازهم تمایل به از بین بردن این مشکل وجود داشته باشه میتونیم پنجم آکورد می ماژور رو حذف و بجای اون باز هم پایه را تکرار کنیم:


    (خب با اینکار، دو اکتاو پی در پی داریم در باس و تنور داریم! اما هر دو نت ثابت هست و خطایی صورت نگرفته)
    +++++++++++++++++
    این هم مثالی دیگر:





    #9 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۵/۰۳/۳۱ در ساعت 20:42

  18. کاربران زیر از شما Yo3fM عزیز جهت این پست سپاسگزاری کرده اند


  19. peyman57 آواتار ها
    peyman57
    شماره کاربری
    77993
    کاربر فعال
    شهریور /۱۳۹۳
    UK
    143
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی220
    97
    سپاس از شما 218 بار در 96 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط mehrshadm تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید
    تشکر میکنم بابت پاسخ. شما و چندتا دوستان دیگه، از معلومات بالایی برخوردار هستید و همیشه صحبتها و مطالبی که در پستها میذارید رو با دقت میخونم و از هر جمله ش چیزی یاد میگیرم و حکم استاد منو دارید.
    من با ساز بررسی کردم بنظرم رنگ جالبی رو به هارمونی میده و ممکنه بشه از این فرضیه استفاده کرد. اما میخوام از نظر شنیداری، نظر شما و دیگر دوستان را هم بدونم. و نگاهی کلاسیک وار بهش داشته باشیم و از نظر وصلهای هارمونی در موردشون صحبت کنیم که در پاپ هم میشه مورد استفاده قرار بگیره.
    نمونه هایی درست کردم که ببینیم و بشنویم تا بتونیم بهتر در موردش صحبت کنیم. برای آکوردی که در موردش صحبت میکنیم نمیدونم چه علامتی باید استفاده میکردم بنابراین با علامت * مشخص کردم، و بصورت پایگی نیز استفاده کردم.


    مثال بالا رو ببینید و بشنوید، در آکورد دوم، باس و تنور، از فاصله ی پنجم در آکورد قبل به چهارم رسیده و در آکورد بعدی به اکتاو حل شده. و همینطور باس و سوپرانو، به سوم بزرگ حل شدند. (اگرچه، فاصله چهارم که نامطبوع هست بهتره با حرکت پیوسته به فاصله ی مطبوع برسه اما در اینجا چون بخش باس به پنجم پایین پرش میکنه و این پَرِش برای باس پَرِش قابل قبولی هست پس شاید در اینجا حل شدن با حرکت گسسته قابل توجیه بشه)
    اما نکته ی مثبتی که در اینجا هست وجود فاصله ی هفتم کوچک بین آلتو و سوپرانو هست که در آکورد بعدی (لاماژور) به ششم بزرگ حل میشه. (خب فاصله ی هفتم بزرگ تمایل به حل شدن به بالا یعنی اکتاو داره، و هفتم کوچک تمایل به پایین یعنی ششم بزرگ)
    با بررسی ای هم که انجام دادم از نظر هارمونی خطایی در وصل این سه آکورد وجود نداره و پنجمها و اکتاوهایی که بوجود اومده بصورت مورب یا یکطرفه هست که خطا محسوب نمیشه.
    همین وصل میتونه بلافاصه برگرده به ر مینور و لوپ ایجاد شه! اینو گوش کنید:


    *فقط نکته ی بدی که در این وصل میبینم اینه که تِنور ملودیک نیست و از ابتدا تا انتها ثابت باقی مونده که اون هم فکرمیکنم با نتهای تبدیلی و تزئینی بشه تا حدی از یکنواختی خارجش کرد.
    ++++++++++++++++++++++++++++++++++


    مثال بالا برای آکوردی با چهارم درست و چهارم افزوده، همونطورکه گفتم هفتم بزرگ تمایل به حل شدن به بالا و اکتاو داره که در این نمونه، (در باس و سوپرانو) وجود داره و به اکتاو حل شده.
    و همینطور بخش آلتو و سوپرانو که چهارم افزوده است به بیرون حل شده و به ششم کوچک رسیده (که چهارم افزوده تمایل به حل شدن به بیرون رو داره، و پنجم کاسته، حل شدن به داخل)
    و اما نکته بَدی که در اینجا وجود داره اینه که فاصله نامطبوعِ هفتم بزرگی که در آکورد(*) در بخش تِنور و سوپرانو وجود داره، در آکوردبعدی(می ماژور)، حل نشده و به فاصله ی چهارم رسیده که خودش یک نامطبوع هست. که باز هم اگرچه امروزه این سختگیری وقتی وجود داره که یکی از نتهای فاصله ی مورد بحث در بخش باس باشه و از این میشه چشم پوشی کرد. ولی اگر بازهم تمایل به از بین بردن این مشکل وجود داشته باشه میتونیم پنجم آکورد می ماژور رو حذف و بجای اون باز هم پایه را تکرار کنیم:


    (خب با اینکار، دو اکتاو پی در پی داریم در باس و تنور داریم! اما هر دو نت ثابت هست و خطایی صورت نگرفته)
    +++++++++++++++++
    این هم مثالی دیگر:




    درود.
    بسیار زیاد دوست داشتم تمریناتتونو.
    سه تا ایراد میگیرم .
    1. حل فاصله هفتم رو به پایین هست نه بالا
    شما هفتم بین باس و سوپرانو رو به بالا حل کردید
    2.اکتاوهای پی در پی به دلیلِ صدا دهندگی پوکی که میدن خطا هستند. پس دلیلِ خطا بودن اکتاو ها پی در پی بد صدا دهندگی اوناست .شما در تمام موارد باس و سوپرانوتون در آکورد اول اکتاو هست که در آکورد کوارتالِ دوم به هفتم بزرگ که تنها نیم پرده با اکتاو بودن تفاوت داره میرسه و بعد مجدا در آکورد سوم به اکتاو میرسه. یعنی باس و سوپرانو در هر سه آکورد یا اکتاو هستند یا نزدیک به اکتاو ,این خطا نیست ولی خوب هم نیست.
    3. آکورد های چهارم میل زیاد به حرکت دارند لذا فلسفه ی استفاده ازسون تحرک زیاد هست نه حرکت های متصل .وصل های بین بخشهای مختلف که انجام دادید یا ثابت موندن یا متصل حرکت کردند و این ایستاییِ بی مورد داره ایجاد میکنه .انگار ماشینی که داره گاز میده اما پاتونو روی ترمز گذاشتید.

    نکته مهمی که در هارمونی هست و در کتب ها به وفور میببنیم
    این کلمات هستند: خوب. بد. ضعیف. به ندرت. خطا

    یعنی هارمونی صفر و یک نیست که یا خطای محض باشه یا درست
    گاهی بین خطا و درستی حالتی که بهترین هست باید انتخاب بشه.

    پیشنهاد میکنم خطاهای هارمونی و حلِ آکورد هفتم و یک بار دیگه مطالعه کنید.
    شما به دلیل علاقه و توجهتون به نظر بنده میتونید خیلی پیشرفت کنید در موسیقی.
    پیروز و موفق باشید


    پیمان نژادعسگر
    #10 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۵/۰۴/۰۱ در ساعت 00:51

موضوعات مشابه

  1. آهنگسازی چیست؟ تنظیم کننده کیست؟
    توسط mohsen_f_206 در انجمن مفاهیم تنظیم
    پاسخ ها: 2
    آخرين نوشته: ۱۳۹۴/۰۲/۱۳, 19:05
  2. وکال چیست؟
    توسط mp4 در انجمن سوالات و درخواستها
    پاسخ ها: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۱۰/۰۸, 15:40
  3. چطوری باید فهمید کانکت دمو نیست؟
    توسط Erfan Maleky در انجمن درخواستها و مشکلات VSTi
    پاسخ ها: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۹/۱۱, 22:53
  4. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۷/۰۹, 19:00

جستجو شده ها

هارمونی کوارتال

کوارتال

تا این لحظه 302 کاربر از این تاپیک دیدن کرده اند

فقط اعضا گروه ویژه vip و مدیران قادر به دیدن اسامی بازدیدکنندگان تاپیک هستند

کلمات کلیدی این موضوع

نمایش برچسب‌ها

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

کپی از مطالب سایت مجاز نمیباشد و پیگرد قانونی دارد

cubase.ir

BACK TO TOP
وی اس تی