کانال کیوبیس در تلگرام را دنبال کنید
آهنگسازی
آموزش فارسی فالش گیری
آموزش فارسی آهنگسازی با کامپیوتر
آموزش فارسی حرفه ای کیوبیس
حرفه ای ترین آموزش فارسی تصویری مبانی و تئوری موسیقی در ایران
آموزش فارسی ساخت ریتمهای 6/8 ایرانی عربی بندری ترکی عربی



آهنگسازی
صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 1
صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 2


دانلود کیوبیس 8 cubase با لینک مستقیم رایگان و آموزش نصب فارسی

دانلود رایگان وی اس تی استرینگ شرقی Fayez Saidawi Oriental Strings با لینک مستقیم تک پارت از سرور سایت



آموزش آهنگسازی فارسی

جهت مشاهده ی پستی که بیشترین امتیاز مثبت را در این تاپیک کسب کرده است اینجا را کلیک کنید

+ پاسخ به موضوع
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 7 , از مجموع 7

موضوع: جزئیات قافیه -(بخش سوم/آخر) - (عیوب و اشکالات قافیه)

  1. oaj آواتار ها
    oaj
    شماره کاربری
    11535
    مدیر بـازنشسته
    اسفند /۱۳۹۰
    Dezfull
    1,147
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی355
    1,825
    سپاس از شما 1,770 بار در 739 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض جزئیات قافیه -(بخش سوم/آخر) - (عیوب و اشکالات قافیه)


    سلامی از دل و جان به شما دوستان عزیز و همرهان همیشگی.
    به بخش سوم و آخرین بخش از آموزش قافیه خوش آمدید.با اتمام این بخش(اگر که دو بخش قبل را دنبال کرده باشید) شما اصل وجودی قافیه و تمامی نکات آن را میدانید و قادرید که یک ترانه یا شعر را از نظر قافیه مورد نقد و بررسی اصولی قرار دهید.

    این قسمت درباره ی عیوب و اشکالات قافیه هاست و همان طور که در قسمت دوم هم ذکر شد شما حتما بایستی قسمت های پیشین را به درستی مطالعه کرده باشید، در غیر این صورت امکان دارد بسیاری از عناوین و قوانین را ندانید و متوجه نشوید.

    لینک قسمت اول:
    تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید
    لینک قسمت دوم:
    تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید

    عناوینی که در بخش سوم آموزش داده میشنوند عبارت اند از:
    سِناد
    اِقواء
    اِکفاء
    ایطاء
    شایگان

    با من همراه باشید...

    پ.ن: این سری آموزش ها به هیچ وجه نوشته ی من نبوده...چون من در حال حاضر اصلا در حد آموزش دادن نیستم.این سری آموزش ها توسط معلم بزرگوارم استاد مهدی اکبری صفا آموزش داده شده اند و من فقط بیان را خرده ای ساده تر کرده ام و مثال های بیشتری آمورده ام.


    تعداد کل آرای این پست : 1
    تعداد آرای مثبت : 1
    #1 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۱/۰۶/۱۸ در ساعت 06:52

  2. 2 کاربر زیر از oaj برای این پست سپاسگزاری کرده اند


  3. # ADS
    مجری تبلیغات
    تاریخ عضویت
    -
    محل سکونت
    -
    نوشته ها
    -
    فروشگاه آنلاین کیوبیس با سیستم پرداخت آنلاین و ارسال به سراسر نقاط ایران ، شهرستانها و روستاها در کمترین زمان ممکن ، فروش vst وی اس تی ارزان و با کیفیت ، فروش سمپل و پلاگین های جدید آهنگسازی
    خرید وی اس تی خرید vst فروش vst وی اس تی فروش وی اس تی وی اس تی دانلود وی اس تی آپلود عکس

    بی نظیرترین آموزش فارسی نرم افزار کیوبیس ( سطح مقدماتی )
    آموزش فارسی کار با نرم افزار کیوبیس (سطح پیشرفته)
    آموزش فارسی CUBASE 5 & NUENDO4
    آموزش فارسی تکمیلی NUENDO5.5, CUBASE 6.5
    آموزش فارسی Ableton Live 9
    آموزش فارسی سونار Sonar X2,X3
    آموزش فارسی Cubase Elements 7

    آموزش فارسی protools 10
    آموزش فارسی Logic Pro X2 لاجیک
    آموزش فارسی Studio one استودیو وان
    آموزش فارسی BAND IN A BOX 2015
    آموزش فارسی Guitar Pro 6
    آموزش فارسی ضبط افکت میکس و مستر صدا ADOBE AUDITION CS5.5
    آموزش فارسی یک پروژه تنظیم آهنگ از ابتدا تا انتها

    آموزش فارسی اف ال استودیو FL Studio 12
    آموزش فارسی سمپلر کانتکت Native instrument Kontakt 5
    آموزش فارسی تصویری امنیسفر OMNISPHERE
    آموزش فارسی تخصصی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی موسیقی الکترونیک Steinberg Sequel
    آموزش فارسی تکنیکهای حرفه ای وکال همراه با آموزش Melodyne
    آموزش فارسی تکنیکهای رکورد صدا در استودیو موسیقی
    آموزش فارسی 101 ترفند حرفه ای میکس + مستر آهنگ با ایزوتوپ اوزون 7 izotope ozone
    آموزش فارسی جامع مسترینگ آهنگ Izotop Ozone 6 + tracks
    آموزش فارسی Fab Filter+Waves +Slate Digital

    آموزش کامل مراحل ساخت آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی آهنگسازی در یک هفته
    آموزش فارسی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی مولتی مدیا تصویری مبانی موسیقی
    آموزش فارسی تنظیم و ارکستراسیون آهنگ
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش خوانندگی پاپ به زبان فارسی
    آموزش آهنگسازی در سبکهای پاپ، هیپ هاپ رپ،ترنس،هاوس،بلوز،جاز،راک

    آموزش فارسی میکس حرفه ای آهنگ
    آموزش فارسی میکس و مسترینگ حرفه ای
    آموزش فارسی یک پروژه میکس و مستر آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی ریتم سازی در موسیقی
    آموزش فارسی ساخت بیت در موسیقی
    آموزش فارسی صداسازی با سینتی سایزرها
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش فارسی ساخت استودیوی موسیقی خانگی

    خرید وی اس تی پیانو spitfire audio hans zimmer piano
     

  4. oaj آواتار ها
    oaj
    شماره کاربری
    11535
    مدیر بـازنشسته
    اسفند /۱۳۹۰
    Dezfull
    1,147
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی355
    1,825
    سپاس از شما 1,770 بار در 739 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض


    بخش سوم:عيوب قافيه
    همان طور كه در بخش هاي پيشين گفته شد حركات و حروف جزء اجزاي مهم قافيه اند و بايد رعايت شوند.پيشينيان براي رعايت نشدن هر كدام از اين اجزاء نامي انتخاب كرده اند:
    سِناد،اِقواء،اِکفاء،ایطاء ،شایگا


    ۱)-سِناد:
    اختلاف ردف اصلی یا ردف زائد در قافیه را سناد مي گويند.

    مثال:
    نماییم ما آنچه نیکان کنند----------خردمند مردان و پاکان کنند

    که در مصراع اول ردف اصلی حرف (ی) در کلمه ی (نیکان) و در مصرع بعد حرف(الف) است.
    شهریار اندر پی او اسب تاخت--------تا که او را در بیابانی بیافت

    که در مصراع اول ردف زائد حرف (خ) در کلمه ی (تاخت) و در مصراع دوم حرف (ف) در کلمه ی (یافت) می باشد.

    مثال هاي بيشتر:
    خوب/خواب
    آويز/آواز

    ۲)- اقواء:
    اختلاف حذو (حرکت ماقبل ردف و قید) و توجیه (حرکت ماقبل روی ساکن) است.

    مثال:
    هر وزیر و مفتی و شاعر که او توسی بود---------چون نظام الملک و غزالی و فردوسی بود
    در بیت بالا (توسی) و (فردوسی) قافیه شده اند و می بینیم که تلفظ حرف (واو) در دو مصراع با هم مطابقت ندارد.

    از غصه ی هجران تو دل پُر دارم-----------پیوسته از آن دیده به خون تَر دارم
    در بیت بالا حرکت حروف (پ) و (ت) با هم مطابق نیست.

    مثال هاي بيشتر:
    نمي خندي/هندي
    شبگــَرد/كُرد

    همراه باشيد با من در قسمت دوم اين بخش.


    تعداد کل آرای این پست : 1
    تعداد آرای مثبت : 1
    ویرایش توسط oaj : ۱۳۹۱/۰۶/۱۸ در ساعت 20:29
    #2 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۱/۰۶/۱۸ در ساعت 20:10

  5. 2 کاربر زیر از oaj برای این پست سپاسگزاری کرده اند


  6. oaj آواتار ها
    oaj
    شماره کاربری
    11535
    مدیر بـازنشسته
    اسفند /۱۳۹۰
    Dezfull
    1,147
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی355
    1,825
    سپاس از شما 1,770 بار در 739 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض

    سلام دوستان عزیز.به قسمت دوم از بخش 3 خوش آمدید...

    ۳)-اِکفاء:

    اختلاف در حرف روی را اکفاء می گویند.

    مثال:
    یار جسمانی بود رویش چو مرگ……….صحبتش شوم است باید کرد ترک

    حرف روی در مصراع فوق مطابق نیست.حروف (گ) و (ک) در کلمات مرگ و ترک روی هستند.
    این اشکال یکی از اشکالاتی است که متاسفانه در ترانه ها بسیار دیده می شود.

    ۴)-ایطاء:

    تکرار قافیه را ایطاء می گویند.به شرطی که کلمات متکرر دارای یک معنی باشند.ایطاء بر دو نوع است: ایطاء خفیّ و ایطاء جلیّ.

    الف)-ایطاء خفیّ:

    آنستکه تکرار قافیه به مناسبت کثرت استعمال و شدت آمیختگی چندان آشکار نباشد و این وقتی است که کلمه ی مرکب در حکم کلمه ی بسیط باشد.مانند قافیه کردن آب با گلاب یا رنجور با مزدور یا گویا با دانا.

    مثال:

    چگونه بلایی که پیوند تو………….بجویی بد است و نجویی بَتَر
    شبی صبح کردم چگونه شبی…..شبی از شب داج تاریکتر


    تعداد کل آرای این پست : 1
    تعداد آرای مثبت : 1
    #3 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۱/۰۶/۲۱ در ساعت 20:24

  7. 3 کاربر زیر از oaj برای این پست سپاسگزاری کرده اند


  8. oaj آواتار ها
    oaj
    شماره کاربری
    11535
    مدیر بـازنشسته
    اسفند /۱۳۹۰
    Dezfull
    1,147
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی355
    1,825
    سپاس از شما 1,770 بار در 739 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض


    به قسمت سوم از بخش سوم جزئیات قافیه خوش آمدید...


    ب)-ایطاءجلیّ:

    از عیوب فاحش قافیه است و در صورت نیاز و ضرورت نباید در مثلا یک قصیده ی چهل بیتی دوبار بیشتر تکرار شود.در کل نباید قافیه یک شعر بیمار ایطاءجلیّ باشد ولی در قصیده های طولانی هرگاه به ناچار ایطایی چنین بکار رفت، باید میان دو قافیه ی متکرر حداقل ۷ بیت فاصله باشد.

    تذکرات مهم:

    ۱)-بعضی ایطاء جلیّ را تکرار کلی کلمه ی قافیه می دانند و این تکرار را در غزل تنها یکبار روا می دانند علی الخصوص که اگر در بیت دوم بیاید از محسنات شعری هم محسوب می شود و آن را "ردالقافیه" می نامند.

    ۲)-تکرار یک کلمه دارای چند معنی باشد و در هر قافیه یکی از آن معانی اراده شود، ایطاء محسوب نمی شود.

    ۵)-شایگان:

    قافیه ساختن (ان) جمع و (ان) صفت فاعلی و (ین) و (ون) جمع مذکر سالم و (ات) جمع مونث سالم در نظم فارسی است.بنابراین قافیه کردن کلماتی چون (یاران و مستان) ؛ (رخشان و تابان) و (مومنین و مسلمین) و (کاتبون و عالمون) و (صفات و مشکلات) شایگان می باشد.

    تذکر مهم:

    بعضی شایگان را معادل فارسی ایطاء جلیّ دانسته اند. برای بعضی از عیوب قافیه؛ نامی وضع نشده است.برای نمونه چند مورد را ذکر می کنیم.

    ۱)-کلمه را دو جزء کرده، جزیی را در آخر مصراع نخستین و جزیی دیگر را در اول مصراع دوم ، یا جزیی را در آخر مصراع دوم و جزء دیگر را در اول بیت بعد می آورده اند.

    مثال:

    شادمان باد مجلس مستو……….فیِ مشرق ، حمیدالدین الجو
    هری آن صدر ، کز جواهر ال………فاظ او اهل دین و دانش و دو….(لت)

    ۲)-قافیه ی معمولی یا معموله: آن است که لفظ مرکب را در حکم بسیط قرار دهند.

    مثال:

    بخدایی که شمع گنبد چرخ ……………در بر نور اوست پروانه
    کانچنانم ز رنج دوری تو………………….که ندانم که زنده ام یا نه!

    در ابیات بالا (پروانه) بسیط و (یا نه) مرکب است.

    شایگان ادامه دارد... در قسمت بعد...
    همراه باشید..


    تعداد کل آرای این پست : 1
    تعداد آرای مثبت : 1
    #4 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۱/۰۶/۲۴ در ساعت 05:04

  9. 3 کاربر زیر از oaj برای این پست سپاسگزاری کرده اند


  10. oaj آواتار ها
    oaj
    شماره کاربری
    11535
    مدیر بـازنشسته
    اسفند /۱۳۹۰
    Dezfull
    1,147
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی355
    1,825
    سپاس از شما 1,770 بار در 739 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض


    سلام دوستان عزیز به قسمت چهارم و آخرین قسمت از جزئیلا قافیه خوش آمدید.

    3) نوع سوم شایگان:برکلمه حرفی بیافزایند یا بکاهند.یا کلمه مخفف را مشدد کنند.یا مشدد را مخفف کنند.

    مثال:

    خاص در بند لذت و شهوات……….عام در بند هزل و تراهات

    در این بیت بر کلمه ی (ترهات) الفی افزوده شده است.

    گوسفندان کو برونند از حساب………….زان بهیشان کی بترسد آن قصاب

    کلمه ی "قصّاب" را که مشدد است؛ مخفف آورده اند.


    زیبا کننده های قافیه:


    حاجب:

    حاجب کلمه ای است که پیش از قافیه ی اصلی به یک معنی تکرار گردد و از محسنات شعری محسوب می شود.اینگونه قافیه را محجوب می خوانند.

    مثال:

    هرچند رسد هر نفس از یار غمی…………..باید نشود رنجه دل از یار دمی


    ذوقافیتین:

    هرگاه در دو کلمه ی آخر ابیات یا مصراع های شعر در هر مصراع مقفی دو قافیه رعایت شود آن را ذوقافیتین می خوانند.

    مثال:

    دل در سر زلف یار بستم…………….وز نرگس آن نگار مستم.

    که در بیت فوق کلمات یار با نگار و بستم با مستم هم قافیه هستند که بیت ذوقافیتین نامیده می شود.

    پایان دروس قافیه...

    امیدوارم که این بخش و قسمت را هم مانند بخش ها و قسمت های پیش به خوبی آموخته باشید.
    اگر خدا بخواهد در آینده ای نه چندان دور با من خواهید بود با جزئیات وزن و عروض.

    اندیشه تان آزاد ...
    صبوری و پایداری توشه راهتان...
    آرام باشید و عاشق...
    خدا به همراهتان...


    تعداد کل آرای این پست : 1
    تعداد آرای مثبت : 1
    #5 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۱/۰۶/۲۴ در ساعت 21:47

  11. 2 کاربر زیر از oaj برای این پست سپاسگزاری کرده اند


  12. afsane delouei آواتار ها
    afsane delouei
    شماره کاربری
    32656
    کاربر بسیار فعال
    اسفند /۱۳۹۱
    مشهد
    200
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی204
    0
    سپاس از شما 287 بار در 120 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض

    خیلی از این اشکالاتی که گفتید توی ترانه ها دیده میشه و هیچ .. ایرادی نمیگیره
    این طوری خیلی از ترانه هایی که حتی اجرا شدن بی قافیه محصوب میشن
    این ایرادات اصلا نباید استفاده شند یا استثنا هم دارند؟
    ممنون


    #6 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۲/۰۴/۱۵ در ساعت 22:53

  13. کاربران زیر از شما afsane delouei عزیز جهت این پست سپاسگزاری کرده اند

    oaj

  14. oaj آواتار ها
    oaj
    شماره کاربری
    11535
    مدیر بـازنشسته
    اسفند /۱۳۹۰
    Dezfull
    1,147
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی355
    1,825
    سپاس از شما 1,770 بار در 739 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط afsane dalooi تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید
    خیلی از این اشکالاتی که گفتید توی ترانه ها دیده میشه و هیچ .. ایرادی نمیگیره
    این طوری خیلی از ترانه هایی که حتی اجرا شدن بی قافیه محصوب میشن
    این ایرادات اصلا نباید استفاده شند یا استثنا هم دارند؟
    ممنون
    استادی نظرش اینه اختیارات شاعری دروغی بیش نیست که شاعر یا ترانه سرا به خودش می گه...
    بزرگواری دیگه هم نظرش اینه که اختیارات شاعری باعث می شه که ما، کلماتی مثل "جاست" و "ماست" رو قافیه بدونیم...
    جا+ست(روی= الف)
    ماست(روی = ت) ماست خوراکی...

    در آخر به شاعر یا ترانه سرا بر می گرده که از اختیارات شاعری استفاده کنه توی قافیه اش یا نه...
    و اختیارات شاعری چند مورد خاصه... در غیر این صورت اسمش افتضاحات شاعریه که هیچ توجیهی براش نیست...

    درسته ...خیلی دیده می شه که ترانه سرا کلماتی مثل "شن ها" و "منها" رو قافیه می کنه در واقع اختیار داره که در حد همچین چیز های جزئی رو چشم پوشی کنه... اما هیچ موقع کلماتی مثل "چرخ" و "حرف" رو نمی شه قافیه دونست..

    اما اختیارات شاعری مخصوصا در زمینه ی قافیه خیلی کم باید باشه و جزئی... و توی ترانه دیده می شه...
    هیچ وقت شاعرها به خودشون اجازه نداده اند اوی شعر، همچین قافیه هایی به کار ببرند...
    فقط در ترانه و در مواقع ضروری...


    تعداد کل آرای این پست : 1
    تعداد آرای مثبت : 1
    #7 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۲/۰۴/۲۵ در ساعت 09:37

  15. کاربران زیر از شما oaj عزیز جهت این پست سپاسگزاری کرده اند


موضوعات مشابه

  1. اهنگ جدید از امید عیوضی(نظر دادن راجع میکس اهنگ)
    توسط امید عیوضی در انجمن پروژه های تمرینی و ناتمام کاربران
    پاسخ ها: 11
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۱۲/۱۱, 02:51
  2. پاسخ ها: 7
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۷/۲۲, 15:54
  3. اهنگ امید فردا از امید عیوضی
    توسط امید عیوضی در انجمن آرشیو
    پاسخ ها: 23
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۵/۰۷, 16:11
  4. محمدرضا عیوضی با «وقتی نگاهم نمی.کنی» باز می.گردد
    توسط Ramin95 در انجمن اخبار روز موسیقی
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۳/۱۷, 14:10

جستجو شده ها

عیوب قافیه

عیوب قافیه شایگاناشکالات قافیهعيوب قافيهقافیه شایگانقافیه شایگان چیستشایگان شدن قافیهایرادات قافیهعیب شایگانسناد در قافیهعیب های قافیهعیب قافیهعیوب قافیه چیستایراد شایگان قافیهدرباره عيوب قافيه سنادبررسی انواع قافیه و حروف قافیه و حرکات و عیوب قافیه در ایراد شایگاناشکال قافیهقافیه وعیوب آنانواع عیوب قافیهقافیه شایگان چیست؟سناد قافیهعیب سنادعیب شایگان در قافیهعیوب قاغیهعیوب قاعیوب قافیه ایطاقافیه اکفاایراد شایگان در قافیه چیستایطا در قافیهقافیه ایطای جلیشایگان در قافیهعیب شایگان قافیهعیب قافیه اسناداشکال قافيه غلومثال برای عیوب قافیهعيب شايگان در شعربرسی عیوب قافیهانواع قافیه،شایگانعیوب قافیه اکفاقافیه و عیوب آن نکات عیوب قافیه گوسفندان کو برونند از حسابدرباره ی عیوب قافیهبررسي عيب قافيهبررسی درستی قافیهعيب سناد در قافيهعیوب قافیه ایطای جلی مثال سناد یکی از عیوب قافیهکلمات هم قافیه با anywhereشایگان عیوب قافیه ایراد قافیه شایگاناشکالات پنجگانه ی قافیهاکفاء عيب قافيه مثالعیوب قافیه اکفاءقافیه شایگاقافیه و عیوب انقافیه وعیوب انقافیه‏ ‏شایگانhttp:cubase.irthread12818جزئیات-قافیه-بخش-سوم-آخر-عیوب-و-اشکالات-قافیه.htmlایطاء خفی و جلی شایگان عیوب قافیهعیوب قافیه سنادعیب قافیه سنادابیاتی عیوب قافیه هستندمثال عيب اکفاء در قافيه

تا این لحظه 108 کاربر از این تاپیک دیدن کرده اند

فقط اعضا گروه ویژه vip و مدیران قادر به دیدن اسامی بازدیدکنندگان تاپیک هستند

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

کپی از مطالب سایت مجاز نمیباشد و پیگرد قانونی دارد

cubase.ir

BACK TO TOP
وی اس تی