کانال کیوبیس در تلگرام را دنبال کنید
آهنگسازی
آهنگسازی
آموزش فارسی فالش گیری
آموزش فارسی آهنگسازی با کامپیوتر
آموزش فارسی حرفه ای کیوبیس
حرفه ای ترین آموزش فارسی تصویری مبانی و تئوری موسیقی در ایران
آموزش فارسی ساخت ریتمهای 6/8 ایرانی عربی بندری ترکی عربی



آهنگسازی
صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 1
صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 2


دانلود کیوبیس 8 cubase با لینک مستقیم رایگان و آموزش نصب فارسی

دانلود رایگان وی اس تی استرینگ شرقی Fayez Saidawi Oriental Strings با لینک مستقیم تک پارت از سرور سایت



آموزش آهنگسازی فارسی

+ پاسخ به موضوع
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: رضا خرم: سایه، «تو .ای پری کجایی» را برای ملودی پدرم نوشت

  1. Ramin95 آواتار ها
    Ramin95
    شماره کاربری
    4941
    Contributor
    شهریور /۱۳۹۰
    2,246
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی570
    0
    سپاس از شما 805 بار در 677 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض رضا خرم: سایه، «تو .ای پری کجایی» را برای ملودی پدرم نوشت

    تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید طاهره رحیمی:.«تو .ای پری کجایی»، «رسوای زمانه»، «غوغای ستارگان»، «آمد اما»، «از من بگذر» و ده.ها قطعه به یادماندنی دیگر که در ماندگاری به ترانه.های فولکلور ایرانی شانه می.زند، ساخته ذوق و خلاقیت «همایون خرم» بود؛ هنرمندی که «ابوالحسن صبا» توانایی..هایش را در موسیقی کشف کرد و «معرفت موسیقی» به او آموخت و برنامه محبوب «گلها» با او جان تازه.ای گرفت. خرم تقریبا 50.سال برای موسیقی ایرانی نوشت و اگرچه ساعت 10 شب 28 دی .سال 91 علایم حیاتی.اش قطع شد، اما با ساخته.هایش برای همیشه در دل و زبان مردم ایران جاودانه ماند. به بهانه .سالروز درگذشت مرحوم خرم با «رضا خرم» یکی از فرزندانش، درباره زندگی شخصی و خاطرات همایون خرم گفت.وگویی انجام داده.ایم. او به.تازگی کتابی با عنوان «بس نکته غیرحسن بباید» درباره جنبه.های اخلاقی و فردی پدرش نوشته است که همزمان با کنسرت «ارکستر آکادمیک تهران» در تالار اندیشه حوزه هنری عرضه خواهد شد. دو شب کنسرت روزهای 28 و 29دی با گلچینی از آثار مرحوم خرم و برای بزرگداشت او روی صحنه خواهد رفت.

    در کتاب «بس نکته غیرحسن بباید»، به جنبه.های اخلاقی و شخصی متمایز پدرتان اشاره کردید، عصاره این ویژگی.ها چیست؟
    در یک کلام اخلاق. البته اخلاق موضوع جامعی است و مهم.ترین ویژگی اخلاقی پدرم تواضع ذاتی او بود. این اخلاقش تصنعی نبود. بعضی بسیار متواضع. هستند، اما تواضع.شان از غرور خیلی بدتر است. او ذاتا متواضع بود؛ چون اصلا خودش را بزرگ نمی.دید که تکبری هم داشته باشد. علاوه بر این پشت کسی حرف هم نمی.زد. یک.بار ندیدیم که کسی را تکذیب کند. یادم هست یک.بار فردی آمد و از یک نوازنده.ای انتقاد کرد که کارش را بلد نیست. اما پدر به جای تاییدش گفت: «از تو که نمی.زنی که بهتره!» همیشه نکات مثبت را می.دید. اینها همیشه نتیجه تزکیه.ای بود که انجام داده بود. عزت نفسی به دست آورده بود که این مسایل برایش اهمیت نداشت.
    پدرم همیشه می.گفت استاد صبا یک معلم بی.نظیر است و هنرمندی بی.همتا. اما غیر از وجوه هنری، همیشه درباره استاد صبا می.گفت او یک درویش.صفت واقعی و بسیار مهربان بود. به اعتقاد پدرم، صبا در عین توانایی فوق.العاده، بسیار متواضع بود و اگر کسی او را در خیابان می.دید فکر می.کرد یک فرد بسیار معمولی است.

    چه چیزهایی از استاد صبا را برایتان نقل می.کردند؟
    چند خاطره خیلی در ذهنم مانده. پدر من چثه ریزی داشت و مخصوصا وقتی که پیش استاد صبا رفتند، تقریبا 10.ساله و خیلی هم کوچک.تر بودند. آن زمان ویولن کوچک و «دوچهارم» نبود و همه ویولن.ها «چهارچهارم» و بزرگ بود. پدرم می.گفت ویولن را که دستش می.گرفت، تقریبا هم.قد ویولن بود و با آن یک مثلث قائم.الزاویه تشکیل می.داد. تصورش هم این بود که استاد صبا وقتی انگشتان او را ببیند، می.گوید این انگشتان کوچک به درد ویولن نمی.خورد. تعریف می.کرد اولین روز آموزش، استاد صبا به او گفته بود: «باباجان انگشتاتو ببینم.» بعد هم گفته بود: «شروع کنیم تا ببینیم چی می.شه.» از اولین روز تا روز آخر هم پدرم را همان باباجون صدا کرده بود، نه همایون، نه خرم و نه مهندس و هیچ.چیز دیگری. یک خاطره، به تعبیر خودشان «معرفت موسیقی» بود. پدرم تعریف می.کرد که همه کتاب.ها و ردیف.ها را پیش استاد صبا تمام کردم و یک روز گفتم استاد چه کنیم. صبا گفته بود: «هیچی دیگه تموم شد.» خلاصه پدرم سماجت می.کنند و استاد صبا می.گوید: «از این به بعد اگر می.خواهی ادامه بدی، دیگه نت و دفتر را باید بذاری کنار. این دیگه معرفت موسیقی است.» تعریف می.کرد که من در آن سن و.سال، تنها تصورش از معرفت این بود که می.گفتند جاهل.های قدیمی معرفت دارند. بعد فهمیدیم که معرفت منظور صبا؛ شناخت، آگاهی و عشق به موسیقی است. همیشه این مصرع را از حافظ مثال می.زد: «بشوی اوراق اگر همدرس مایی/که درس عشق در دفتر نباشد.» این یعنی بتوانید یک آهنگساز خوب، بداهه.نواز و خلاق متفاوت از نوازندگی صرف باشد. بابا می.گفت کسی که همان چیزهایی را بزند که قبلی.ها زده.اند، این ضبط صوت است. خلاصه تا مدت.ها، همچنان پیش استاد صبا می.رفتند و ساز می.زدند. به قول پدرم خودمان می.دانستیم چه.کار می.کنیم، مثلا نتیجه.اش آن شد که پدرم در گوشه بیداد همایون چقدر آهنگ ساخته.

    مثل اینکه مرحوم خرم تا روزهای آخر هم همچنان ساز را زمین نمی.گذاشتند.
    بله. ایشان 28دی فوت کردند و تا هفته اول دی شاگردانش می.آمدند و می.رفتند. پیش از آنکه حالش بد شود، آقای «بردیا صدرنوری» صحبت کرده بودند که کنسرتی با پدرم بدهند. برای همین هم برای تمرین می.آمدند اینجا. 10روز مانده به فوتش، ساعت سه بعدازظهر، پدر وقت شیمی.درمانی داشت و ساعت پنج هم با آقای صدرنوری قرار تمرین. فکر کردم که قرار تمرین را کنسل کرده. گفتم: «بابا شیمی.درمانیه.ها اذیت می.شوید.» گفت: «حالا که خوبیم. کنسل نکن.» خلاصه برگشتیم و به تمرینش رسید و فقط به خاطر جای سرم.ها روی دستش نمی.توانست ویولن دست. بگیرد. باور کنید اگر کسی با ایشان می.نشست احساس می.کرد که او تا آخر دنیا زنده است. دو، سه روز مانده به فوتش در بیمارستان، خواهرم بهشان می.گفتند بابا حالا با شما کار داریم.ها، حداقل 20.سال دیگه باید باشید. با همان وضعیت که حرف.زدن برایش مشکل بود، با خنده می.گفت یک صفر هم بذار جلوش. اما از طرف دیگر برای مردن آماده بود و همه.چیزش آماده بود.

    آقای خرم از آهنگسازان محبوب برنامه گلها بودند، پس از انقلاب چه می.کردند؟
    بله. بالاجبار خانه.نشین شدند که تقریبا بیشتر از 15.سال طول کشید. متاسفانه باید بگویم که بسیاری رقبای هنری، افرادی مثل پدرم را کنار گذاشتند. تمام برنامه گلها را چهار ویولنیست می.گرداندند؛ پدر بنده، آقای علی تجویدی، پرویز یاحقی و حبیب.الله بدیعی. دیدند نمی.توانند که بگویند فلانی یا آن دیگری نباشد، بهترین راه را در این دیدندکه بگویند ویولن.ساز غربی است و نباید باشد. به.قول پدرم، هر .سازی را که از موسیقی حذف کنید، جفا به موسیقی است و بعد هم رادیو و تلویزیون چیزی شد که امروز هست. البته پدرم آدم ناامید یا گوشه.گیری نبود. فعالیت می.کرد و آهنگ می.نوشت. البته کارهایش سفارشی نبود. ممکن بود در عرض یک.سال چیزی نسازد و در عرض یک هفته چندین آهنگ بنویسد. خودش می.گفت باران نت است و من باید جمع کنم. ضمنا از .سال 64 آموزش موسیقی را در خانه به صورت جدی هم شروع کرده بود.

    افراد مبتدی را هم قبول می.کردند؟
    از این ژست.ها نداشت که برو پیش 10 تا استاد دیگه و بعد بیا پیش من. می.گفت اگر کسی علاقه داشته باشد، می.فهمم. اگر هم کسی نخواهد خودش ول می.کند. یعنی از همان.سال 64 تا دو، سه.هفته به فوت.شان هفته.ای دوروز در خانه چندین ساعت آموزش می.دادند و خودشان را مسوول می.دانستند. الان هم بسیاری شاگردان خوب دارند که در داخل و خارج کشور کار می.کنند.

    از چه زمانی گوشه.نشینی تمام شد؟
    البته هیچ.وقت که گوشه.گیری نداشتند، اما از .سال 75 فعالیت اجتماعی.شان از سر گرفته شد. اتفاقا همین آقای مرادخانی که معاون هنری وزیر هستند، رییس دفتر موسیقی بودند. ایشان ترتیبی دادند تا یک کنسرت ویولن برگزار شود. آقای مرادخانی خودشان جالب تعریف می.کنند. می.گفتند ما فکر کردیم تنها کسی که می.تواند بیاید و کسی هم نمی.تواند ایرادی بگیرد، آقای خرم است. بابا قبول کردند اما گفتند که خواننده.ای نمی.خواهند و تنها شرط.شان آن بود که یک نوازنده پیانو که آن هم خانم باشد، همراهی.شان کند. برای اینکه می.خواستند خانم.ها هم روی صحنه بیایند. آن زمان قبول.کردن شرایط سخت بود، اما در نهایت با خانم «فریبا جواهری» در تالار وحدت برای سه شب کنسرت دادند و با آنکه هیچ تبلیغاتی صورت نگرفته بود، واقعا استقبال عجیب بود. فکر کنم در عرض چند ماه 16برنامه با خانم جواهری اجرا کردند. نه روزنامه و نه بیلبورد.ی، اما خیلی صدا کرد.

    غیر از این آثار، کارهای دیگری هست که روی کاغذ مانده باشد؟
    از پدرم روی کاغذ ملودی.های زیادی دارم که همه را مرتب و دقیق با تاریخ اثر نوشته است. اما هشت اثر هست که کامل ساخته است؛ یعنی آهنگ کامل همراه با جواب ارکستر و شعر. دو شعر متعلق به آقای «بیژن ترقی» و مربوط به قبل از فوت ایشان است، یکی هم مربوط به.سال.های قبل انقلاب است که سایه آقای «هوشنگ ابتهاج» رویش شعر گفته.اند. دو شعر را آقای اکبرزاده، یکی را هم آقای شیرازی گفته.اند و یکی هم شعر.ای ساربان سعدی است. سه.تای اول را زمانی که زنده بودند، اجرا شد و برای پنج.تای دیگر هم منتظر موقعیت مناسب هستیم.

    این سه اثر به زودی منتشر می.شوند؟
    ضبط شده، اما فعلا قرار نیست منتشر شود.

    از برنامه گلها چه خاطراتی برایتان می.گفتند؟
    وقتی برنامه گلها اجرا می.شد، ما کم سن و.سال بودیم و پدرم هم عادت نداشت، در خانه حرف کار را بزند. اما بعدها چیزهایی تعریف می.کرد. یک خاطره.شان مربوط به برنامه «گلهای تازه» و قطعه «تو. ای پری کجایی؟» است یعنی زمانی که آقای ابتهاج مسوول موسیقی رادیو بودند. می.گفت ملودی این کار، از آنها بود که یکدفعه ملودی.اش کامل آمد، برخلاف بعضی کارهایی که سخت آنها را ساخت. مثل قطعه «آمد اما در نگاهش». پدرم می.گفت برایم راحت بود که یک چیز ساده بسازم، اما هر کار می.کردم راضی نمی.شدم. می.نوشتم و پاره می.کردم. اما پری کجایی را طی یک شب تا صبح نوشت، کامل. خود ملودی، مقدمه و جواب ارکستر. صبح تمام می.شود و به آقای ابتهاج می.دهند. چون آقای ابتهاج از پدرم خواسته بودند که.

    که روی اشعارشان ملودی بنویسند؟
    نه اتفاقا برعکس. در بیش از90 برنامه گلها، اول ملودی ساخته می.شد و بعد شاعر رویش شعر می.گذاشت. ملودی تو .ای پری کجایی ساخته شد، بدون هیچ کلامی و بعد برای آقای ابتهاج می.خوانند.

    آقای ابتهاج این شعر را برای همین قطعه ساختند، قبلا آن را ننوشته بودند؟
    نه. شاید در ذهن.شان چیزی داشته.اند، اما بر مبنای آن آهنگ کلام را نوشتند و بر اساس سیلاب.هایی که آهنگ بهشان می.داده، شعر را نوشته.. آهنگسازان خوب می.گویند شعر آنها را محدود می.کند. شعر یک وزنی دارد که آهنگساز باید آن وزن را بشکند. پدرم می.گفت این کار سختی است.

    یکی از ویژگی.های آثار آقای خرم، ملودی.های متفاوت و آشنای اوست. آنطور که آدم احساس می.کند که اصل ملودی، یک ملودی فولک بوده و آقای خرم آن را بسط داده.اند
    بله. کارهای او خیلی متنوع است. از یک طرف کارهایی دارند که آدم احساس می.کند فولکلوریک است و از طرف دیگر کارهای بسیار مدرن، مثلا یک کاری بوده به اسم «شهزاده رویاها» که اواخر اجرا شد و بسیار به.روز است. حتی آهنگ.های پاپ بسیار زیبایی ساخته.اند که پدرم می.گفت حالا نگذار اینها منتشر شود، آنها را وقتی 30.ساله بودم ساختم و الان سن و.سالی دارم. می.گفتم: «بابا خیلی قشنگه.» می.گفت: «نه حالا می.گویند آقای خرم در 80.سالگی آهنگ پاپ می.سازد.»

    منبع: شرق/ بازنشر از موسیقی ایرانیان Musiceiranian.ir


    #1 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۲/۱۰/۲۸ در ساعت 03:10

  2. # ADS
    مجری تبلیغات
    تاریخ عضویت
    -
    نوشته ها
    -
    فروشگاه آنلاین کیوبیس با سیستم پرداخت آنلاین و ارسال به سراسر نقاط ایران ، شهرستانها و روستاها در کمترین زمان ممکن ، فروش vst وی اس تی ارزان و با کیفیت ، فروش سمپل و پلاگین های جدید آهنگسازی
    خرید وی اس تی خرید vst فروش vst وی اس تی فروش وی اس تی وی اس تی دانلود وی اس تی آپلود عکس

    بی نظیرترین آموزش فارسی نرم افزار کیوبیس ( سطح مقدماتی )
    آموزش فارسی کار با نرم افزار کیوبیس (سطح پیشرفته)
    آموزش فارسی CUBASE 5 & NUENDO4
    آموزش فارسی تکمیلی NUENDO5.5, CUBASE 6.5
    آموزش فارسی Ableton Live 9
    آموزش فارسی سونار Sonar X2,X3
    آموزش فارسی Cubase Elements 7

    آموزش فارسی protools 10
    آموزش فارسی Logic Pro X2 لاجیک
    آموزش فارسی Studio one استودیو وان
    آموزش فارسی BAND IN A BOX 2015
    آموزش فارسی Guitar Pro 6
    آموزش فارسی ضبط افکت میکس و مستر صدا ADOBE AUDITION CS5.5
    آموزش فارسی یک پروژه تنظیم آهنگ از ابتدا تا انتها

    آموزش فارسی اف ال استودیو FL Studio 12
    آموزش فارسی سمپلر کانتکت Native instrument Kontakt 5
    آموزش فارسی تصویری امنیسفر OMNISPHERE
    آموزش فارسی تخصصی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی موسیقی الکترونیک Steinberg Sequel
    آموزش فارسی تکنیکهای حرفه ای وکال همراه با آموزش Melodyne
    آموزش فارسی تکنیکهای رکورد صدا در استودیو موسیقی
    آموزش فارسی 101 ترفند حرفه ای میکس + مستر آهنگ با ایزوتوپ اوزون 7 izotope ozone
    آموزش فارسی جامع مسترینگ آهنگ Izotop Ozone 6 + tracks
    آموزش فارسی Fab Filter+Waves +Slate Digital

    آموزش کامل مراحل ساخت آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی آهنگسازی در یک هفته
    آموزش فارسی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی مولتی مدیا تصویری مبانی موسیقی
    آموزش فارسی تنظیم و ارکستراسیون آهنگ
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش خوانندگی پاپ به زبان فارسی
    آموزش آهنگسازی در سبکهای پاپ، هیپ هاپ رپ،ترنس،هاوس،بلوز،جاز،راک

    آموزش فارسی میکس حرفه ای آهنگ
    آموزش فارسی میکس و مسترینگ حرفه ای
    آموزش فارسی یک پروژه میکس و مستر آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی ریتم سازی در موسیقی
    آموزش فارسی ساخت بیت در موسیقی
    آموزش فارسی صداسازی با سینتی سایزرها
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش فارسی ساخت استودیوی موسیقی خانگی

    خرید وی اس تی پیانو spitfire audio hans zimmer piano
     

موضوعات مشابه

  1. سورس من تو رو تو کی علیرضا روزگار
    توسط miladtech در انجمن اف ال استودیو FL Studio
    پاسخ ها: 11
    آخرين نوشته: ۱۳۹۴/۱۲/۱۵, 02:00
  2. راهنمایی در مورد اجرای لگاتو و پورتامنتو در کانتکت
    توسط miladtech در انجمن درخواستها و مشکلات VSTi
    پاسخ ها: 24
    آخرين نوشته: ۱۳۹۴/۰۳/۰۷, 12:18
  3. ترانه ای تو سبک علی تکتا توسط بیگانه(حالا که تو نیستی)
    توسط biganeh در انجمن ترانه های سروده شده ی کاربران
    پاسخ ها: 6
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۶/۱۲, 00:21
  4. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۱۲/۰۲, 10:26
  5. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۸/۰۷, 15:00

جستجو شده ها

توکه نیستی علیرضا روزگار

تا این لحظه 3 کاربر از این تاپیک دیدن کرده اند

فقط اعضا گروه ویژه vip و مدیران قادر به دیدن اسامی بازدیدکنندگان تاپیک هستند

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

کپی از مطالب سایت مجاز نمیباشد و پیگرد قانونی دارد

cubase.ir

BACK TO TOP
وی اس تی