کانال کیوبیس در تلگرام را دنبال کنید
آهنگسازی
آهنگسازی




صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 1
صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 2
آموزش فارسی صفر تا صد مسترینگ با پلاگینهای waves



دانلود کیوبیس 8 cubase با لینک مستقیم رایگان و آموزش نصب فارسی

دانلود رایگان وی اس تی استرینگ شرقی Fayez Saidawi Oriental Strings با لینک مستقیم تک پارت از سرور سایت



آموزش آهنگسازی فارسی

جهت مشاهده ی پستی که بیشترین امتیاز مثبت را در این تاپیک کسب کرده است اینجا را کلیک کنید

موضوع بسته شد
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 5 , از مجموع 5

موضوع: اصطلاحات مهم شعر و شاعری

  1. oaj آواتار ها
    oaj
    شماره کاربری
    11535
    مدیر بـازنشسته
    اسفند /۱۳۹۰
    Dezfull
    1,147
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی355
    1,825
    سپاس از شما 1,772 بار در 739 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض اصطلاحات مهم شعر و شاعری

    با سلام به همه ی دوستان عزیزم در سایت بزرگ کیوبیس.

    در این صفحه اصطلاحات مهم شعر و شاعری قرار گرفته میشود. در فهرست اصطلاحات بخش ها لینک شده اند، با کلیک روی هر بخش به پست مربوطه لینک میشوید.





    فهرست اصطلاحات:


    تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید

    - ردیف
    – مردف
    – قافیه
    – مقفّی
    – روی
    - حروف قافیه
    – مصراع
    – مصرّع

    - لطیفه ی ادبی
    – تحمیدیه
    - نثر شاعرانه
    – حبسیه
    – قطعه ی ادبی
    – طنز
    – جد
    - هجو
    – هزل
    – رمان
    – نوول
    – فابل
    – کمدی
    – تراژدی
    – درام

    تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید
    – تصرف
    – تلخیص
    – تحشیه
    – تألیف
    – تصنیف
    – قطع

    تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید
    – انواع نثر ( نثر قدیم )


    1- بیان :

    – مجاز
    – حقیقت
    – تشبیه
    – استعاره
    – کنایه

    تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید

    واج آرایی
    – سجع
    – جناس
    – ترصیع
    - اشتقاق
    – تصدیر
    – تکرار

    3- آرایه های معنوی :

    مراعات نظیر
    – تلمیح
    – تضمین
    – تضاد
    – تناقض
    – حس آمیزی
    –ایهام
    - لف و نشر
    – اغراق
    – تمثیل
    – حسن تعلیل


    تعداد کل آرای این پست : 1
    تعداد آرای مثبت : 1
    #1 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۱/۰۷/۱۱ در ساعت 01:41

  2. 3 کاربر زیر از oaj برای این پست سپاسگزاری کرده اند


  3. # ADS
    مجری تبلیغات
    تاریخ عضویت
    -
    محل سکونت
    -
    نوشته ها
    -
    فروشگاه آنلاین کیوبیس با سیستم پرداخت آنلاین و ارسال به سراسر نقاط ایران ، شهرستانها و روستاها در کمترین زمان ممکن ، فروش vst وی اس تی ارزان و با کیفیت ، فروش سمپل و پلاگین های جدید آهنگسازی

    بی نظیرترین آموزش فارسی نرم افزار کیوبیس ( سطح مقدماتی )
    آموزش فارسی کار با نرم افزار کیوبیس (سطح پیشرفته)
    آموزش فارسی CUBASE 5 & NUENDO4
    آموزش فارسی تکمیلی NUENDO5.5, CUBASE 6.5
    آموزش فارسی Ableton Live 9
    آموزش فارسی سونار Sonar X2,X3
    آموزش فارسی Cubase Elements 7

    آموزش فارسی protools 10
    آموزش فارسی Logic Pro X2 لاجیک
    آموزش فارسی Studio one استودیو وان
    آموزش فارسی BAND IN A BOX 2015
    آموزش فارسی Guitar Pro 6
    آموزش فارسی ضبط افکت میکس و مستر صدا ADOBE AUDITION CS5.5
    آموزش فارسی یک پروژه تنظیم آهنگ از ابتدا تا انتها

    آموزش فارسی اف ال استودیو FL Studio 12
    آموزش فارسی سمپلر کانتکت Native instrument Kontakt 5
    آموزش فارسی تصویری امنیسفر OMNISPHERE
    آموزش فارسی تخصصی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی موسیقی الکترونیک Steinberg Sequel
    آموزش فارسی تکنیکهای حرفه ای وکال همراه با آموزش Melodyne
    آموزش فارسی تکنیکهای رکورد صدا در استودیو موسیقی
    آموزش فارسی 101 ترفند حرفه ای میکس + مستر آهنگ با ایزوتوپ اوزون 7 izotope ozone
    آموزش فارسی جامع مسترینگ آهنگ Izotop Ozone 6 + tracks
    آموزش فارسی Fab Filter+Waves +Slate Digital

    آموزش کامل مراحل ساخت آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی آهنگسازی در یک هفته
    آموزش فارسی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی مولتی مدیا تصویری مبانی موسیقی
    آموزش فارسی تنظیم و ارکستراسیون آهنگ
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش خوانندگی پاپ به زبان فارسی
    آموزش آهنگسازی در سبکهای پاپ، هیپ هاپ رپ،ترنس،هاوس،بلوز،جاز،راک

    آموزش فارسی میکس حرفه ای آهنگ
    آموزش فارسی میکس و مسترینگ حرفه ای
    آموزش فارسی یک پروژه میکس و مستر آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی ریتم سازی در موسیقی
    آموزش فارسی ساخت بیت در موسیقی
    آموزش فارسی صداسازی با سینتی سایزرها
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش فارسی ساخت استودیوی موسیقی خانگی

    خرید وی اس تی پیانو spitfire audio hans zimmer piano
     

  4. oaj آواتار ها
    oaj
    شماره کاربری
    11535
    مدیر بـازنشسته
    اسفند /۱۳۹۰
    Dezfull
    1,147
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی355
    1,825
    سپاس از شما 1,772 بار در 739 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض

    تعریف اصطلاحات:


    بخش الف :

    * ردیف : کلماتی که در آخر مصراع ها یا بیت ها عیناً و به یک معنی بیایند .

    * مردّف : بیت یا شعری که دارای ردیف باشد .

    * قافیه : کلماتی که در آخر مصراع ها یا بیت ها بیایند، یک یا چند حرف آخرشان یکسان باشد .

    * مقفّی : بیتی که دارای قافیه باشد . .................... * ........................ *

    * مصراع : ( در لغت یعنی یک لنگه در ) نصف یک بیت .

    * بیت : ( در لغت یعنی خانه ) مجموع دو مصراع زير .

    مثال : سرو چمان من چرا میل چمن نمی کند همدم گل نمی شود یاد سمن نمی کند

    چمن – سمن : قافیه نمی کند : ردیف بیت مردف و مقفی است

    بیت فوق مصرّع است . چون دو مصراع بیت هم قافیه است .

    روی آخرین حرف اصلی قافیه است . ( ن ) در چمن و سمن .

    Dنکته : پسوندها ، ضمیرها و شناسه ها اگر به قافیه وصل شوند الحاقی هستند .

    چمن ها و سمن ها ن : روی ها : الحاقی

    * حروف قافیه : حروف مشترک واژه های هم قافیه هستند . ( مَن ) در چمن – سمن .

    * ـَـ ن در وطَن – شکَن – چمَن

    * لطیفه های ادبی : سخنی است همراه با نکته ای لطیف و عبرت آموز که درون مایه اش طنز است .

    * تحمیدیه : حمد خدا که معمولاً در آغاز کتاب ها بیان می شود .

    * نثر شاعرانه : در قطعات ادبی که خیال پردازی و آرایه های شعری دیده شود .

    * نثر قدیم : به نثر فارسی از آغاز قرن چهارم تا مشروطه می گویند .

    * نثر معاصر : به نثر فارسی از زمان مشروطه تا امروز می گویند .

    * حبسیه : شعری که در زندان سروده شود ( شاعران معروف : مسعود سعد – خاقانی – بهار – فرخی یزدی )

    * قطعه ی ادبی : نوشته ای کوتاه که مثل شعر از تخیل لبریز است و عواطف نویسنده را بیان می کند .

    * طنز : شعر یا نثری به ظاهر خنده آور که بیانگر مشکلات جامعه یا عیبی باشد .

    * هجو : شعر یا نثری که با الفاظ ناپسند قصد اهانت یا بی حرمتی به شخصی باشد .

    * هزل : شعر یا نثری که هدفی جز خنداندن و شوخی و سرگرمی نباشد .

    * رمان : داستان بلند .

    * نوول : داستان کوتاه .

    * فابل : داستان به زبان حیوانات .

    * کمدی : داستان یا نوشته ای که شادی آفرین باشد .

    * تراژدی : داستان یا نوشته ای که بیانگر حالات غم و اندوه و شکست های یک قهرمان یا شخصیتی بزرگ باشد.

    * درام : داستان یا نوشته ای که شکست ها و موفقیت های تلخ و شیرین در آن باشد .


    #2 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۱/۰۷/۱۱ در ساعت 01:45

  5. کاربران زیر از شما oaj عزیز جهت این پست سپاسگزاری کرده اند


  6. oaj آواتار ها
    oaj
    شماره کاربری
    11535
    مدیر بـازنشسته
    اسفند /۱۳۹۰
    Dezfull
    1,147
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی355
    1,825
    سپاس از شما 1,772 بار در 739 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض

    بخش ب :

    *دخل : وقتی به نوشته ای مقداری افزوده شود .

    * تصرّف : وقتی از نوشته ای مقداری برداشته شود .

    * تلخیص : خلاصه کردن نوشته به طوری که هدف نویسنده حفظ شود .

    * تحشیه : شرح یا معنی لغت ها یا نوشته در حاشیه صفحات .

    * تألیف : گردآوری نوشته ها در یک جا و به صورت مدون .

    * تصنیف : نوشتن کتاب به طوری که از خود نویسنده باشد نه از نوشته دیگران .

    * قطع : اندازه کتاب مثل قطع جیبی، وزیری، سلطانی، رحلی، رقعی، ......


    #3 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۱/۰۷/۱۱ در ساعت 01:45

  7. oaj آواتار ها
    oaj
    شماره کاربری
    11535
    مدیر بـازنشسته
    اسفند /۱۳۹۰
    Dezfull
    1,147
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی355
    1,825
    سپاس از شما 1,772 بار در 739 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض

    بخش ج :

    i ) انواع شعر

    1- فرد یا تک بیتی 2- دو بیتی 3- رباعی 4- مثنوی 5- قطعه 6- غزل 7- قصیده
    8- ترجیع بند 9- ترکیب بند 10- مسمط 11- مستزاد 12- دو بیتی نو ( چارپاره )
    13- شعر نو یا نیمایی



    ii ) انواع نثر : نثر قدیم به سه قسم است : 1- نثر مرسل یا ساده 2- نثر مسجع و فنی 3- نثر مصنوع و متکلف

    انواع شعر

    * فرد یا تک بیتی : شاعر مقصود خود را تنها در یک بیت بیان کند .

    * دو بیتی : شعری با دو بیت که مصراع 1 و 2 و 4 هم قافیه است و هم قافیه شدن مصراع سوم آزاد است .

    Dاین قالب صورت کامل شده شعر هجایی دوره ساسانی است . درون مایه اش عاشقانه و عارفانه است .

    . شاعران معروف : بابا طاهر و فایز دشتستانی

    ..................... * ............................ *

    .......................... .............................. *

    رباعی : چهار مصراع ( دو بیت ) است . مصراع 1 و 2 و 4 هم قافیه است، درون مایه اش عاشقانه، عارفانه و فلسفی است . رباعی یک قالب خاص ایرانی است .

    * شاعران معروف : خیام – عطار – مولوی – بابا افضل

    * مثنوی : شعری که هر بیت آن مصرّع است . هر بیت قافیه مستقل دارد . درون مایه اش حماسی، اخلاقی، عارفانه، عاشقانه و تاریخی است .

    . مناسب ترین قالب برای اشعار طولانی است .

    ........................ ♣ ......................... ♣

    ........................ * ......................... *

    .........................☻ ........................ ☻

    .........................♥ ....................... ♥

    شاعران معروف : فردوسی – سعدی – نظامی – عطار – مولوی – خواجو – شهریار – پروین – دکتر حمیدی



    1- حماسی و تاریخی : شاهنامه فردوسی – اسکندر نامه نظامی .

    D نکته 1 : 2- اخلاقی و تعلیمی : بوستان سعدی

    3- عاشقانه و بزمی : خسرو و شیرین نظامی – ویس و رامین فخرالدین اسعد و ........

    4- عارفانه : مثنوی مولوی – حدیقه سنایی – منطق الطیر عطار .

    Dنکته 2 : کلیله و دمنه منظوم رودکی و آفرین نامه ابوشکور بلخی از اولین مثنوی های شعر فارسی است .

    * غزل : شعری که حداقل 5 بیت است، مصراع اول از بیت با مصراع زوج همه بیت ها هم قافیه است .
    درون مایه اش عاشقانه و عارفانه است .

    شاعران معروف : سعدی – مولوی – حافظ – صائب – شهریار – رهی معیری

    * قصیده :شعری که مصراع اول از بیت با مصراع زوج هم قافیه است . تعداد ادبیات آن از15 بیشتر است .

    ........................ ▬ ....................... ▬

    ......................... ........................ ▬

    ......................... ....................... ▬

    ......... ..........

    قسمت هاي تشكيل دهنده ي قصيده :

    1- تشبیب و تغزل : مقدمه قصیده است یا مضامینی مثل عشق – جوانی

    2- تخلّص : * بیتی که رابط مقدمه با تنه اصلی قصیده است .

    * نام شعریِ شاعر که در پایان قصیده یا غزل می آید .

    3- تنه اصلی : مقصود اصلی شاعر است .

    4- شریطه : دعای جاودانگی ممدوح در پایان قصیده است .

    5- تجدید مطلع : آوردن بیتی مصرّع در اثنای قصیده برای انتقال از موضوعی به موضوع دیگر و طولانی ساختن قصیده .

    6- مَطلع : اولین بیت شعر را گویند .

    7- مَقطع : آخرین بیت شعر را گویند .

    شاعران معروف قصیده : رودکی – فرخی – منوچهری – انوری – خاقانی – امیری فیروزکوهی .

    * ترجیع بند : چند غزل هم وزن با قافیه هایی متفاوت که یک بیت یکسان مصرع آنها را به هم پیوند

    می دهد .

    D نکته 1 : به هر غزل در ترجیع بند یک خانه و به بیت تکراری ترجیع می گویند .

    D نکته 2 : ترجیع بند خاص شعر فارسی است و درون مایه آن مدح، عشق و عرفان است .

    D نکته 3 : قدیم ترین ترجیع بند از فرخی سیستانی و زیباترین آنها سعدی و هاتف اصفهانی است .

    * ترکیب بند : مثل ترجیع بند از چند بخش یا غزل است، که این بخش ها به وسیله بیت مصرع متفاوتی به هم می پیوندند .

    D نکته : قدیم ترین ترکیب بند از قطران تبریزی است .

    شاعران معروف : عبدالرزاق اصفهانی – محتشم کاشانی – وحشی بافقی .

    * مسمّط : شعری که از رشته های گوناگون پدید می آید . در هر رشته همه مصراع ها هم قافیه هستند، مگرمصراع آخر که مصراع آخر رشته ها جداگانه هم قافیه هستند .

    D مصراع آخر هر رشته را بند گویند .

    درون مایه ي مسمّط مانند قصیده است . بنیانگذار مسمّط ،منوچهری دامغانی است . قاآنی ( ق 13) مسمّط های زیبایی سروده است .

    ....................... ☼ .......................... ☼

    ........................ ☼ ........................... ☼

    .......................... ☼
    ........................... *


    ....................... ♠ .......................... ♠

    ........................ ♠ ........................... ♠

    .......................... ♠
    .......................... *

    * مسمّط تضمینی : مسمّطی که در هر رشته از آن یک مصراع یا یک بیت از شاعر دیگر آمده باشد .



    * مستزاد : شعری که مصراع دوم کوتاه تر از مصراع اول است .

    ................ * .......... *

    ................ * .......... *

    ................ * .......... *

    ................ * .......... *



    قدیم ترین مستزاد از قرن پنجم پدید آمده اند .

    مستزاد در پیدایش شعر نیمایی اثر داشته است .

    * دو بیتی نو ( چارپاره ) : دو بیتی هایی است با قافیه های مختلف که در معنی به هم پیوسته اند .

    در زمان معاصر پدید آمده است .

    ....................... ......................... *

    ....................... ......................... *

    ....................... .......................... ◘

    ......................... .......................... ◘

    ......................... ....................... ♣

    ....................... ....................... ♣



    شاعران معروف : خانلری – توللی – مشیری

    شعر نو ( نیمایی ) : شعری که اندازه مصراع ها برابر نیست، قافیه در آن نظم خاصی ندارد . درون مایه اش احساسات و تجربیات فردی و سیاست و .... است .

    بنیانگذارش نیما یوشیج ( علی اسفندیاری ) است .

    شاعران معروف : مهدی اخوان ثالث – فروغ فرخزاد – سهرای سپهری و ......

    ............................................

    * انواع نثر :

    1- نثر ساده یا مرسل : خالی از آرایه های لفظی و اصطلاحات است .

    مانند : تاریخ بیهقی – قابوس نامه – سیاست نامه .

    2- نثر مسجّع و فنّی : نثری که در آن سجع، و استعاره به صورت طبیعی و با رعایت اعتدال به کار رود .

    مانند : مناجات نامه خواجه عبدالله – کلیله و دمنه – گلستان سعدی .

    3- نثر مصنوع و متکلّف : نثری که در آن لغات متوالی، ترکیبات و اصطلاحات به صورت فراوان و بیش از حد اعتدال به کار رود .

    مانند تاریخ جهانگشای جوینی – مرزبان نامه .


    ویرایش توسط oaj : ۱۳۹۱/۰۷/۱۱ در ساعت 14:05 دلیل: واضح نبودن شکل قال ها
    #4 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۱/۰۷/۱۱ در ساعت 01:46

  8. oaj آواتار ها
    oaj
    شماره کاربری
    11535
    مدیر بـازنشسته
    اسفند /۱۳۹۰
    Dezfull
    1,147
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی355
    1,825
    سپاس از شما 1,772 بار در 739 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض

    بخش د :

    * مجاز : به کار رفتن لغت به معنی غیر حقیقی . . مانند لفظ شیر به معنی شجاع

    * حقیقت : به کار رفتن لغت در معنی اول یا اصلی .

    * تشبیه : مانند کردن چیزی به چیز دیگر از جهتی .

    * پایه ها یا ارکان تشبیه : 1- مشبه 2- مشبه به 3- وجه شبه 4- ادات تشبیه

    * مثال : قدت چون سرو ماند در بلندی لبت چون غنچه ماند گر بخندی

    مشبه ادات مشبه به وجه شبه

    D مشبه و مشبه به دو رکن اصلی تشبیه هستند یعنی اگر این دو رکن در سخن باشد تشبیه وجود دارد .



    انواع تشبیه :

    مفرد، مرکب، بلیغ اضافی ، بلیغ غیر اضافی.

    * مثال: 1- بلم آهسته چون قویی سبکبار به نرمی بر سر کارون همی رفت

    2- غمت در نهانخانه ی دل نشیند به نازی که لیلی به محمل نشیند

    3- هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق ثبت است بر جریده عالم دوام ما

    4- رخ گل را که عکس روی یار است هوا مشاطه آب آیینه دار است

    * استعاره: وقتی تشبیه در ذهن گوینده باشد و از دو پایه اصلی یک رکن حذف شود.

    اگر رکن اول(مشبه) حذف باشد استعاره مصرحه و اگر مشبه به حذف باشد استعاره مکنیه نامند.

    ای غنچه خندان چرا خون در دل ما می کنی خاری به خود می بندی و ما را ز سر وا می کنی

    یارش را به غنچه در ذهن مانند کرده است. یار( مشبه) محذوف است. پس استعاره مصرحه است.

    دیده عقل مست تو چرخه چرخ پست تو گوش طرب به دست تو، بی تو به سر نمی شود

    باغ سلام می کند، سرو قیام می کند سبزه پیاده می رود، غنچه سوار می رسد

    باغ مانند انسان است که سلام می کند پس دومی (مشبه به) حذف شده است. استعاره مکنیه

    1- آسمان تعطیل است، بادها بیکارند، ابرها خشک و خسیس، هق هق گریه خود را خوردند.

    D نکته 1: تشبیه ادعای همانندی است و استعاره ادعای یکسانی.

    D نکته 2: استعاره از تشبیه رساتر و خیال انگیز تر است.

    D نکته 3: تشخیص (شخصیت بخشی): وقتی ویژگی انسان را به موجودی بی جان نسبت دهند. مانند ، باغ سلام می کند یا ... .

    مثال برای استعاره:

    * کنایه : پوشیده سخن گفتن درباره ی کاری، یعنی کلمه یا عبارت دو معنی دارد کی حقیقی و دیگری معنی مجازی که هدف گوینده معنی مجازی است.

    کنایه: دریافت معنیِ معنی است از طریق استدلال.

    گهی پشت به زین ، گهی زین به پشت ریش او در دست دیگری است دست روی دست گذاشتن

    D ضرب المثل ها عموماً کنایه هستند.

    2- آرایه های لفظی :

    واج آرایی(نغمه حروف) : تکرار 3 یا بیشتر یک واج ( صامت یا مصوت ) در یک بیت یا مصراع .

    .صامت : ا - ب – پ – ت - ... 23 تا است.

    .مصوت : - َ -ِ - ُ ا – و – ی 6 تاست.

    1- من مانده ام مهجور از او دلخسته و رنجور از او گویی که نیشی دور از او در استخوانم می رود

    2- قیامت قامت قدت، قیامت می کند برپا بنازم آن قیامت را که قامت می کند برپا

    سجع : کلمه های هماهنگی که در پایان جمله های نثر می آید.

    1- سجع متوازی: هم حرف آخر مشترک و هم کلمات، هم وزن باشند. شما را باغ باید وما را چون لاله داغ .

    2- سجع متوازن : فقط کلمات هم وزن می باشند . ما به او محتاج بودیم او به ما مشتاق بود .

    3- سجع مطرف : فقط حرف آخر مشترک باشد .خبری دانی که دلی بیازارد توخاموش باش تا دیگری بیارد .

    * تضمین المزدوج : وقتی سجع ها در یک جمله در کنار هم به کار روند.

    به گوش هوش نیوش از من و به عشرت کوش که این سخن سحر از هاتفم به گوش آمد

    D نثری که در آن سجع به کار رود نثر مسجّع گویند.

    * جناس :

    الف) جناس تام : وقتی کلمه ها درظاهر مثل هم ولی در معنی مختلف باشند.

    ب ) جناس ناقص : وقتی دو کلمه در یک صامت یا مصوت با هم اختلاف یا کم و زیاد داشته

    باشند(جناس ناقص اختلافی – حرکتی – افزایشی )

    مثال :

    1- اگر شب ها همه قدر بودی، شب قدر بی قدر بودی

    2- نه عجب که قلب دشمن شکنی به روز هیجا تو که قلب دوستان را به مفارقت شکست

    3- مکن تا توانی دلی خلق ریش و گر می کُنی می کَنی بیخ خویش

    4- ساقی به نور باده بر افروز جام ما مطرب بگو که کار جهان شد به کام ما

    * ترصیع : وقتی دو مصراع شعر قرینه به قرینه سجع متوازی باشند.

    خرد زنده جاودانی شناس خرد مایه شادمانی شناس

    * اشتقاق : وقتی دو یا چند کلمه که ریشه آنها یکی باشد یا ظاهراً ریشه آنها یکی است مانند : شعر ، شاعر، شعور، در :

    لب میالای به شعری که ندارد شوری شاعری قدر تو داند که شعوری دارد

    * تصدیر(رد العجز علی الصدر) : کلمه ای که در اول بیت آمده در آخر بیت هم بیاید.

    مانند: آدمی در عالم خاکی نمی اَید به دست عالمی دیگر بباید ساخت و از نو آدمی

    تکرار: وقتی یک واژه دو بار یا بیشتر در بیت به کار رود.

    هم نظری هم خبری هم قمران را قمری هم شکر اندر شکر اندر شکر اندر شکری

    3- آرایه های معنوی :

    * مراعات النظیر(تناسب) : آوردن چند کلمه در یک بیت که با هم تناسب یا نوعی رابطه دارد.

    سر من مست جمالت دل من رام خیالت گهر دیده نثار کف دریای تو دارد

    * تلمیح : وقتی در بیت به داستان یا واقعه یا حدیثی اشاره کند.

    زحسرت لب شیرین هنوز می بینم که لاله می دمد از خون دیده فرهاد

    شاه ترکان سخن مدعیان می شنود شرمی از مظلمه خون سیاووشش باد

    * تضمین : زمانی که آیه ، حدیث ، مصراع یا بیتی از شاعری دیگر عیناً در اثنای کلام بیاید.

    حافظ می گوید: خیز تا خاطر بدان ترک سمرقندی دهیم کز نسیمش بوی جوی مولیان آید همی

    * تضاد : آوردن دو کلمه ضد هم در بیت.

    لعل سیراب به خون تشنه لب یار من است وز پی دیدن او دادن جان کار من است

    گفتی به غم بنشین یا از سر جان برخیز فرمان برمت جانا بنشینم و برخیزم

    * (متناقض نما paradox): به کار رفتن دو کلمه در بیت که نقیض هم باشند. یعنی وجود یکی مانع دیگری است.

    از تهی سرشار جویبار لحظه ها جاری است.

    هرگز حدیث حاضر غایب شنیده ای من در میان جمع و دلم جای دیگر است

    حس آمیزی : آمیختن کار یک حس با حس دیگر.

    خبر تلخی بود ببین چه می گویم

    از صدای سخن عشق ندیدم خوشتر یادگاری که در این گنبد دوار بماند

    * ایهام : کلمه در یک جا دو معنی دهد، هدف معنی دورتر است.

    .چشم چپ خویشتن برآرم تا روی نبیندت بجز راست

    حکایت لب شیرین کلام فرهاد است شکنج طره لیلی مقام مجنون است

    * لف ونشر: زمانی که دو یا چند لفظ بیاورند سپس آنها را معنی کنند یا توضیح دهندو یا مانند کنند .

    روی و چشمی دارم اندر مهریار کاین گهر می ریزد آن زر می زند

    * اغراق ( غلو و مبالغه) : زیاده روی کردن در وصف چیزی یا مدح کسی.

    . شود کوه آهن چو دریای آب اگر بشنود نام افراسیاب

    به زیورها بیارایند قومی خوبرویان را تو سیمین تن چنان خوبی که زیورها بیارایی

    * ارسال المثل (تمثیل – ضرب المثل): آوردن یک یا چند ضرب المثل در بیت است.

    هر گه که دل به عشق دهی خوش دمی بود در کار خیر حاجت هیچ استخاره نیست

    * حسن تعلیل : آوردن دلیل یا علت غیر علمی برای امری.

    به صدق کوش که خورشید زاید از نفست

    که از دروغ سیه روی گشت صبح نخست

    با تشکر از همه ی شما همراهان عزیزم.
    cubase.ir


    #5 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۱/۰۷/۱۱ در ساعت 01:47

  9. 2 کاربر زیر از oaj برای این پست سپاسگزاری کرده اند


جستجو شده ها

اصطلاحات شاعری

اصطلاحات مهم در آهنگسازی

مشبه در بیت غمش در نهانخانه ی دل نشیندبه نازی که لیلی به محمل نشیند

کلمات مهم شعراصطلاحات مهم در شرح اشعاراصطلاحات مهم اهنگسازیاصطلاحات مهم در شعر نوتک بیتی حبسیهاصطلاحات مهم خاقانیاصطاحات شاعری

تا این لحظه 34 کاربر از این تاپیک دیدن کرده اند

فقط اعضا گروه ویژه vip و مدیران قادر به دیدن اسامی بازدیدکنندگان تاپیک هستند

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

کپی از مطالب سایت مجاز نمیباشد و پیگرد قانونی دارد

cubase.ir

BACK TO TOP
وی اس تی
آرتیست