کانال کیوبیس در تلگرام را دنبال کنید
آهنگسازی
آهنگسازی




صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 1
صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 2
آموزش فارسی صفر تا صد مسترینگ با پلاگینهای waves



دانلود کیوبیس 8 cubase با لینک مستقیم رایگان و آموزش نصب فارسی

دانلود رایگان وی اس تی استرینگ شرقی Fayez Saidawi Oriental Strings با لینک مستقیم تک پارت از سرور سایت



آموزش آهنگسازی فارسی

جهت مشاهده ی پستی که بیشترین امتیاز مثبت را در این تاپیک کسب کرده است اینجا را کلیک کنید

+ پاسخ به موضوع
صفحه 1 از 2 1 2 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 11

موضوع: تئوری بنیادین موسیقی (قسمت اول)

  1. piano4all آواتار ها
    piano4all
    شماره کاربری
    3111
    هنــرمنـد انجمن
    مرداد /۱۳۹۰
    540
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی290
    170
    سپاس از شما 899 بار در 335 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض تئوری بنیادین موسیقی (قسمت اول)






    تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید

    ما برای انجام بسیاری از کارهایمان، به قوانین و استانداردها رجوع می کنیم، وقتی در موسیقی از چیزی به نام نت یا نگارش موسیقی به میان می آید، بی شک لازم است تا استانداردی وجود داشته باشد تا توانایی خوانش آن برای همه قابل دسترسی باشد. در موسیقی قاعده و قراردادهایی وجود دارد و این قانون و قواعد در تمام دنیا به یک شکل ثابتی قابل دسترسی است. با کمک تئوری موسیقی، هنرمندان موسیقی (و بخصوص اهالی موسیقی کلاسیک)، موسیقی را اجرا و آنالیز میکنند.

    اجزای موسیقی
    همانطور که یک معمار یا بنا برای ساختن خانه از آجر ، سنگ ، آهن چوب و غیره استفاده میکند؛ هم چنان یک شاعر در ساختن شعر خویش واژه ها را بکار می گیرد، آهنگساز نیز در ساختن موسیقی صدا ها و عوامل صوتی را به کار می بندد. صدا (صوت)، پدیده ای است که انسان آن را به یاری دستگاه شنوایی خویش درک می کند. صدا(صوت) در نتیجه ی ارتعاش یک جسم تولید می شود و در محیط مادی مانند هوا یا آب به صورت موج انتشار می یابد، به گوش می رسد و ما در دستگاه شنوایی مان آن را با فعل و انفعالی فیزیولوژِیک درک می کنیم.

    صدا ها بر دو دسته اند، صداهای موسیقایی و صداهای غیر موسیقیایی. صدا ها از نظر موسیقایی دارای مشخصه هایی می باشند. ولی صداهای غیر مسیقایی هیچ مشخصه ی یکسان و منظمی ندارد وشکل های موجی آنها بسیار پیچیده است.

    تولید صدای موسیقایی
    سازهای موسیقی به گروه های مختلف تقسیم می شوند و هریک به شیوه ای خاص صوتی موسیقایی تولید می کند، یعنی ( جسم مرتعش ) در هر گروه ، و طرز مرتعش شدن آن ، با گروه دیگر تفاوت دارد . در یک بخش بطور کامل با آنها آشنا می شویم .

    مشخصه های صوت از نظر موسیقایی
    صدا از نظر موسیقی دانان و تا آنجا که در بحث تئوری عمومی موسیقی به بررسی آن پرداخته میشود دارای مشخصه های زیرین است:
    ( 1 ) نواک: مسلما صداهای موسیقیایی می توانند در سطح های مختلف زیر و بمی حاصل شوند. مثلا می دانید که صدای اصلی مردان از زنان و کودکان تر بم تر است و از نظر فیزیک، فرکانسهای آن دارای طول بیشتری هستند و صدای کودکان نسبت به صدای مردان زیر تر است که فرکانسهای آن دارای طول کمتری هستند. پس به این( زیر وبم) بودن صدا نواک می گویند.

    ( 2 ) دیرند : به ارزش زمانی کشش صدا دیرند میگویند. مثلا اگر آرشه را مدت درازی روی سیم ویولن بکشیم صدای حاصل البته کشیده تر از صدایی است که با کشیدن آرشه به مدت کمتر پدید می آید.

    ( 3) شدت : صداهای موسیقی ممکن است نسبت به یکدیگر ضعیف تر یا قوی تر باشند مثلا اگر مضراب سنتور را یک بار با ملایمت و بار دیگر به قوت روی سیم ساز ضربه بزنیم، صدای دومی شدیدتر از صدای اولی خواهد بود.

    ( 4 ) طنین ورنگ : در این مورد توضیح کامل و جامعی وجود ندارد.

    الفبای موسیقی
    هنر موسیقی دارای این خصیصه است که به یاری خطی ویژ به نام "خط موسیقی" می توان آن را ثبت کرد. این خط کم و بیش مانند خطهای دیگر، از نشانه های قراردادی استفاده کرده و همانند آنها همواره رو به تکامل رفته است. از این رو علاقمندان به فراگیری موسیقی ناگزیرند این نشانه ها را بشناسند تا با تمرین بسیار، رفته رفته به خواندن این خط آگاهی و تسلط یابند.

    خط موسیقی (بر خلاف اکثر خط های گوناگون زبان های مختلف دنیا) خوشبختانه خطی بین المللی است. بنابراین هر گاه مثلا موسیقی ایرانی یا ژاپنی یا هر کشور دیگری با این خط نوشته شود، موسیقی دانان ایران، آلمان یا هر کشور دیگر جهان می توانند آن را بخوانند. البته بسته به تفاوتهایی که انواع موسیقی ها با هم دارند، گاه علامتهای بومی نیز در آن وارد میشود که بعدا" به آن هم می پردازیم.

    نام نت ها
    در استاندارد نت نگاری موسیقی کلاسیک که بیشتر مربوط به موسیقی های ساخت موسیقیدانان اروپایی، از زمان باخ تا اواخر دوره رومانتیک است، برای همه ی صداهای موسیقیایی از بم ترین تا زیرترین آنها فقط هفت نام وجود دارد، این نام های هفت گانه در برخی کشورهای غربی با کلمات تک هجایی و در برخی به صورت الفبایی به شرح زیر تلفظ می شوند:

    A B C D E F G لا (la) سی (si) دو (do) ر (re) می (mi) فا (fa) سل (sol)
    وسعت صدایی که در موسیقی بیشتر استفاده میشود، مطابق با وسعت پیانو است و به عبارتی خوش صدا ترین و کاربردی ترین فرکانسها، روی کل کلید های پیانو قابل اجراست. سازهای دیگر هم هر کدام توانایی اجرای قسمتهایی از این پهنه را دارا می باشند و بم ترین و زیرترین نت های پیانو روی بعضی سازها قابل اجرا است.

    7 نت موسیقی به دلایلی که بعدا" به آن می پردازیم، پس از پایان، باز در اکتاوهایی بالاتر تکرار می شوند؛ به این صورت که اگر از نت "دو" شروع کنیم و تا "سی" پیش رویم، نت بعدی ما باز "دو" و پس از آن هم "ر" و ... است.

    اکتاو : فاصله يک نت تا نت هم نام خود (چه زير يا چه بم تر) را اکتاو مي گويند.


    تعداد کل آرای این پست : 3
    تعداد آرای مثبت : 3





    نبوغ چیزی نیست جز عشق







    #1 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۰/۰۵/۲۷ در ساعت 02:09

  2. 18 کاربر زیر از piano4all برای این پست سپاسگزاری کرده اند


  3. # ADS
    مجری تبلیغات
    تاریخ عضویت
    -
    نوشته ها
    -
    فروشگاه آنلاین کیوبیس با سیستم پرداخت آنلاین و ارسال به سراسر نقاط ایران ، شهرستانها و روستاها در کمترین زمان ممکن ، فروش vst وی اس تی ارزان و با کیفیت ، فروش سمپل و پلاگین های جدید آهنگسازی

    بی نظیرترین آموزش فارسی نرم افزار کیوبیس ( سطح مقدماتی )
    آموزش فارسی کار با نرم افزار کیوبیس (سطح پیشرفته)
    آموزش فارسی CUBASE 5 & NUENDO4
    آموزش فارسی تکمیلی NUENDO5.5, CUBASE 6.5
    آموزش فارسی Ableton Live 9
    آموزش فارسی سونار Sonar X2,X3
    آموزش فارسی Cubase Elements 7

    آموزش فارسی protools 10
    آموزش فارسی Logic Pro X2 لاجیک
    آموزش فارسی Studio one استودیو وان
    آموزش فارسی BAND IN A BOX 2015
    آموزش فارسی Guitar Pro 6
    آموزش فارسی ضبط افکت میکس و مستر صدا ADOBE AUDITION CS5.5
    آموزش فارسی یک پروژه تنظیم آهنگ از ابتدا تا انتها

    آموزش فارسی اف ال استودیو FL Studio 12
    آموزش فارسی سمپلر کانتکت Native instrument Kontakt 5
    آموزش فارسی تصویری امنیسفر OMNISPHERE
    آموزش فارسی تخصصی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی موسیقی الکترونیک Steinberg Sequel
    آموزش فارسی تکنیکهای حرفه ای وکال همراه با آموزش Melodyne
    آموزش فارسی تکنیکهای رکورد صدا در استودیو موسیقی
    آموزش فارسی 101 ترفند حرفه ای میکس + مستر آهنگ با ایزوتوپ اوزون 7 izotope ozone
    آموزش فارسی جامع مسترینگ آهنگ Izotop Ozone 6 + tracks
    آموزش فارسی Fab Filter+Waves +Slate Digital

    آموزش کامل مراحل ساخت آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی آهنگسازی در یک هفته
    آموزش فارسی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی مولتی مدیا تصویری مبانی موسیقی
    آموزش فارسی تنظیم و ارکستراسیون آهنگ
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش خوانندگی پاپ به زبان فارسی
    آموزش آهنگسازی در سبکهای پاپ، هیپ هاپ رپ،ترنس،هاوس،بلوز،جاز،راک

    آموزش فارسی میکس حرفه ای آهنگ
    آموزش فارسی میکس و مسترینگ حرفه ای
    آموزش فارسی یک پروژه میکس و مستر آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی ریتم سازی در موسیقی
    آموزش فارسی ساخت بیت در موسیقی
    آموزش فارسی صداسازی با سینتی سایزرها
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش فارسی ساخت استودیوی موسیقی خانگی

    خرید وی اس تی پیانو spitfire audio hans zimmer piano
     

  4. villi آواتار ها
    villi
    شماره کاربری
    2768
    عضو سابق
    تیر /۱۳۹۰
    Steinberg
    1,763
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی67
    1,124
    سپاس از شما 1,799 بار در 871 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض

    مرسی


    #2 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۰/۰۵/۲۷ در ساعت 02:16

  5. behroozpa1 آواتار ها
    behroozpa1
    شماره کاربری
    478
    کاربر تازه وارد
    خرداد /۱۳۹۰
    34
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی2
    564
    سپاس از شما 51 بار در 16 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض

    مرسی


    #3 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۰/۰۵/۲۷ در ساعت 12:57

  6. 2 کاربر زیر از behroozpa1 برای این پست سپاسگزاری کرده اند


  7. piano4all آواتار ها
    piano4all
    شماره کاربری
    3111
    هنــرمنـد انجمن
    مرداد /۱۳۹۰
    540
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی290
    170
    سپاس از شما 899 بار در 335 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض

    صدا چطور به وجود میاد؟
    در اثر ارتعاشات موجی یک جسم، صدا تولید میشه. حالا این جسم میتونه هوا باشه، میتونه یک سطح یکم ارتجاعی، یک رشته تار، یک تکه چوب و حتی یک عدد گلابی باشه! پس عملا هر چیزی اگه تحت شرایطی مرتعش بشه، میتونه صدا بده.

    عوامل صوت چیا هستن؟
    صوت سه تا عامل اصلی داره که همه می دونید: دامنه، فرکانس (بسامد) و طول موج. مهم ترین ِ اینا از نظر موسیقی، فرکانسه

    فرکانس چیه؟
    برای اینکه حوصله ندارم عکس و اینا نشون بدم!، سیم یه ساز رو تصور کنید. حالا من میام به این سیم یه ضربه میزنم. سیم به طور متوالی نسبت به موقعیت اولیه اش بالا و پایین میشه. توی فیزیک، به تعداد ارتعاشات (حرکت های رفت و برگشتی) در واحد زمان، فرکانس گفته می شود. یعنی مثلا این سیمه توی 1 ثانیه، 500 بار نوسان پیدا میکنه. در نتیجه فرکانسش پونصده!
    و اگه توی دو ثانیه 400 بار نوسان کنه، فرکانس ِ آقای ِ سیم هست 400 (بار نوسان) تقسیم بر 2 (ثانیه) مساوی 200!
    تعداد که واحد نداره! در نتیجه اینجا فقط ثانیه داریم. وهمونطور که دیدیم، زمان در مخرج (کسر!) قرار میگیره. پس واحد فرکانس شد تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید که بهش میگن هرتز (Hz)!
    پس توی دو مثال قبل، فرکانس ها به ترتیب برابر 500 هرتز و 200 هرتز شد...

    هر صدایی موسیقی نیست!
    خب این که واضحه! اما خواستم بگم فیزیک هم همینو میگه...
    فیزیک میگه بر خلاف سایر صداها که فرکانس مشخص و درست و حسابی ندارن، صداهای موسیقیایی فرکانس مشخص و معین و تکرار شونده ای دارن
    بهتره یه یادی هم از صداهای غیرموسیقیایی کنیم... به این صداها میگن "نوفه". این صداها معمولا ناخواسته تولید میشن و همونطور که گفته شد فرکانس مشخصی ندارن.


    مشخصه های صداهای موسیقیایی
    اصوات موسیقیایی چهار تا مشخصه دارن:
    • ارتفاع (که به عنوان زیر یا بمی شناخته میشه)
    • کشش
    • شدت (همون دامنه توی فیزیکه)
    • رنگ!

    ارتفاع
    یا زیر و بمی رو همه می شناسیم! مثلا صدای مردا بم هست (بجز صدای من البته!) و صدای زن ها زیر!
    یا مثلا توی گیتار سیم های کلفت (بالایی) و توی پیانو کلیدهای سمت چپ صدای بم هستن و سیم نازک (پایینی) گیتار و کلیدهای سمت راست پیانو صدای زیر دارن.
    به اصوات زیر، بالا و زیاد؛ و به صداهای بم، پایین و کم گفته میشه. چرا؟ چون فرکانس اصوات زیر فشرده تر از اصوات بم هست. به شکل ها که نگاه کنید می فیهمید منظورم چیه... (توضیح اینکه این شکل ها برای مثال هست و تقریبا هیچ صوت موسیقیایی فرکانسش این شکلی نیست)
    تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید <---این صوت زیر هست /\/\/\/\/\ این صوت بم هست--->تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید


    کشش که بهش دیرند هم گفته میشه، مقدار زمانی هست که صدای یک نت ادامه داره. مثلا شما می تونید 2 ثانیه بگید آآ ! و می تونید 10 ثانیه بگید آآآآآآآآآآ !! نت هم همینجوریه! توی نت نویسی برای نمایش تفاوت کشش، از علائم متفاوتی استفاده میشه که سر موقع میگم!


    شدت
    : خب فرض کنید یکی داره معمولی صحبت میکنه، یکی داره فریاد میزنه.این شدته! توی موسیقی هم اگه به سیم گیتار یا کلید پیانو با شدت ضربه بزنید یا اگه آرشه رو با قدرت بیشتری روی سیم های چلو یا ویلن بکشید، مسلما صدای تولید شده بلندتر از حالت معمولی هست. به شدت، قدرت هم میگن که دلیلش واضحه... نت نویسی برای نشون دادن قدرت هم علائم خاصی داره!

    رنگ به نظر چیز مسخره ای هست که نیاز به توضیح اضافی نداره! شما از پشت تلفن صدای دوستتون رو تشخیص می دید و میفهمید که طرف، .......ن نیست. رنگ هم همینه. هر سازی صدای خاص خودشو داره... کلا رنگ چیز مسخره ایه و در ادامه صحبت خاصی راجع بهش نمیشه!


    ---------------------------------------------------------------


    نمی دونم! میخوام اکتاو رو بگم ولی فکر کنم برای ساده شدن موضوع قبلش باید نت ها رو بگم... نمیخواستم به این زودی بریم توی کار موسیقی ولی چاره ای نیست ظاهرا!

    ترتیب نت ها
    البته همه می دونید! به ترتیب از بم به زیر نت ها اینجوری خونده میشن: (از راست به چپ بخونید. در واقع همونجور که همیشه تکرار میکنید)
    دو - ر ِ - می - فا - سُل - لا - سی
    که انگلیسیش اینجوریه: (باز هم از راست به چپ بخونید)
    si - la - sol - fa - mi - re - do

    اما امریکایی ها وقت خودشون رو کمتر تلف میکنن و بجای نوشتن دو یا سه حرف برای هر نت، از یک حرف استفاده میکنن. نت نویسی اونها باز هم به ترتیب از بم به زیر و از راست به چپ اینجوریه:
    B - A - G - F - E - D - C

    برای اینکه گیج نشید: اونها بجای do میگن C و بجای si میگن B، خودتون وسطی ها رو جور کنید!


    خب به نظرتون کل موسیقی از هفت نت تکشیل (منظورم تشکیل بود!) میشه؟ نه!

    در واقع این نت ها تکرار میشن. چطور؟ اینطور: !
    دو - ر - می - فا - سل - لا - سی - دو - ر - می - فا - سل - لا - سی - دو - ر - ....

    اما! فکر میکنید تکرار نت "می" با اولین نت "می" یکیه؟ باز هم
    نه!
    می دونیم که نت ها دارن از بم به سمت زیر میرن. پس دومین نت "می" زیرتر از از اولین نت هست. (و مسلما سومین نت "می" هم از دومی زیرتر هست و الی آخر)

    پس میرسیم به مفهوم اکتاو
    اکتاو در زبان یونانی یعنی هشتم! ما اگه از هر کدوم از نت ها شروع کنیم و به ترتیب بشماریم، وقتی به نت هشتم میرسیم میبینیم همنام اولین نت هست! به این مثال توجه کنید:
    ر - می - فا - سل - لا - سی - دو - ر
    در این حالت میگیم نت تکراری دوم (که در اینجا میشه "ر" رنگی) یک اکتاو زیرتر از نت اول هست. این حالت برای همه نت ها صادقه و حتی برعکس این حالت، اگه از چپ به راست بریم، نت "ر" مشکی یک اکتاو بم تر از "ر" رنگی هست. (به زیرتر و بم تر توجه کردید؟)
    امیدوارم گیج نشده باشید!

    (بهتره از این پلاگین هایی نصب کنید که توی مرورگر آهنگ پخش میشه، چون دانلود تک تکشون دردسره!)
    تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید
    تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید
    تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید ==> یعنی به ترتیب نتهای: ر - می - فا - سل - لا - سی - دو - ر

    بریم سراغ تعریف فیزیکی!
    اگه فرکانس نتی دو برابر بشه، صدای نت یک اکتاو زیرتر میشه. مثلا معروفه که فرکانس پایه نت لا 440hz هست. در این صورت فرکانس اکتاو زیرتر نت لا برابر 880hz و فرکانس دو اکتاو بم تر نت لا برابر 110hz هست.
    مورد اول که معلومه، اما مورد دوم چرا شد 110؟ چون فرکانس اکتاو بم تر نت لا برابر 440 تقسیم بر 2 مساوی 220هرتز هست. و فرکانس اکتاو بم تر این نت (که میشه دو اکتاو بم تر از نت لا اولی) برابر 110هرتز هست.
    باز هم امیدوارم گیج نشده باشید!

    توی فیزیک وقتی فرکانس یک نت نصف (یا دوبرابر) نت دیگه ای باشه، از نظر رفتاری و اینا...! شباهت هایی وجود داره. به همین دلیل اسمشون توی موسیقی یکیه و فقط میگیم اون نت یک اکتاو بم تر (یا زیرتر) از نت دیگر هست.


    تعداد کل آرای این پست : 2
    تعداد آرای مثبت : 2





    نبوغ چیزی نیست جز عشق







    #4 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۰/۰۶/۱۴ در ساعت 13:27

  8. 16 کاربر زیر از piano4all برای این پست سپاسگزاری کرده اند


  9. piano4all آواتار ها
    piano4all
    شماره کاربری
    3111
    هنــرمنـد انجمن
    مرداد /۱۳۹۰
    540
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی290
    170
    سپاس از شما 899 بار در 335 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض

    پهنه صوتی سازها

    خب می دونیم تقریبا هیچ سازی نمی تونه همه نت ها رو اجرا کنه. یعنی می تونه مقدار محدودی از نت ها رو به صدا تبدیل کنه. مثلا گیتار؛ واضحه هر چقدر طول دسته گیتار بلندتر باشه، انواع صدای بیشتری رو می تونه تولید کنه. که این انواع، همون نت ها هستن. (محض اطلاع، بله! مثلا همین آقایی که آواتار منه، یه گیتار داره بجای 21 فرت، دارای 25 فرت هست. خواستین ببینین، اسمش هست Ouija دیزاین ...k Hammett)
    بهرحال، پهنه صوتی ساز عبارت است از فاصله بم ترین نت، تا زیر ترین نتی که ساز قادر به تولید آن است.


    خطوط تکمیلی
    دقیقا برای همین گفتم تا قسمت قبل رو یاد نگرفتید، این پست رو نخونید....
    خب تا حالا ما با 11 نت آشنا شدیم. اما (خوشبختانه) پهنه صوتی اکثر سازها بیشتر از 11 نت هست. پس ما مجبوریم که خطوط حامل رو گسترش بدیم و چند خط تکمیلی رو اضافه کنیم.
    تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید
    این فقط شکل کلی خطوط حامل و تکمیلی (کمکی) هست، ولی شما هیچ وقت توی نت خونی به همچین شکلی بر نمی خورید.

    در واقع هنگام نت نویسی، خطوط کمکی اینطور نمایش داده میشن:تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید

    خطوط تکمیلی:
    - در بالا و پایین خطوط حامل قرار میگیرن که نشون میده هم شامل صداهای بم تر هستن و هم زیرتر!
    - به صورت نقطه چین نمایش داده می شن.
    - فقط در صورتی رسم میشن که نیاز به یک نت خارج از خطوط حامل باشه.
    - حتی اگه نت قبلی بر روی یک خط تکمیلی رسم شده باشه، در صورتی که نت موجود نیازی به خط تکمیلی نداشته باشه، برای نت موجود خط تکمیلی رسم نمیشه. در واقع خطوط تکمیلی، مقطعی هستن. (فکر کنم نفهمیدید چی گفتم، شکل بالا نت سوم و چهارم رو ببینید، میفهمید!)
    - همونطور که میبینید رسم خطوط کمکی بالای یک نت الزامی هست (و دقیقا مثل همین، اگه نتی مینوشتم که نیاز به خطوط کمکی بالای خطوط حامل داشت، باید خطوط کمکی زیر اون نت رو هم رسم می کردم.)

    اما چرا ما خطوط تکمیلی رو همواره رسم نمیکنیم؟ چون اگه همیشه خطوط تکمیلی توی صفحه باشن تشخیص دادن سریع محل نت عملا محال میشه. پس برای اینکه موزیسین ها سردرگم نشن، خطوط کمکی رو فقط در صورت نیاز رسم می کنیم.


    خب دوباره باید از مغزتون کار بکشید! این بار خیلی بیشتر...

    تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید

    همونطور که میبینید هر سمت از خطوط تکمیلی دقیقا یک اکتاو رو تشکیل میدن (پایین اکتاو "دو" و بالا اکتاو "لا") که خیلی کار رو برای یادگیری راحت میکنه.
    این معرفی نت های خطوط تکمیلی بود. خاکستری ها رو هم که قبلا یاد گرفتید.



    نامگذاری اکتاوها
    خب با این قمردرعقربی که یادگرفتیم، مسلما برامون مهمه که هر نت توی کدوم اکتاو قرار داره... به همین دلیل دانشمندان علوم بزن برقص و طرب دور هم جمع شدن و برای این منظور یه شیوه ابداع کردن. به شکل زیر توجه کنید تا توضیح بدم:
    تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید

    خب آقایون دانشمند اکتاوها رو اینجوری معرفی کردن (خوب توجه کنید فقط یه بار میگم):
    از نت "دو" روی اولین خط تککمیلی پایین حامل تا نت "سی" روی خط سوم حامل رو میگیم اکتاو شماره سه (3).
    با توجه به اینکه شروع این اکتاو، نزدیک ترین نت به اولین خط حامل هست، این اکتاو رو مبدا در نظر میگیریم و بقیه اکتاو ها نسبت به اکتاو سوم سنجیده میشن. یعنی شما فقط کافیه اکتاو شماره 3 رو یاد بگیرید و بقیه اکتاو ها رو نسبت به این اکتاو بسنجید.
    بدین صورت اگه کسی پرسید نت "می" اکتاو چهارم کجاست؟، شما با استفاده از آموزه های قبلی، و یادگرفتن شماره اکتاوها به راحتی میگید بین خط چهارم و پنجم.

    چطور؟ خب خیلی راحت میشه یاد گرفت روی خطوط حامل، اکتاوهای سوم و چهارم قرار دارن. پس وقتی طرف گفت اکتاو چهارم، با خودتون میگید به احتمال زیاد روی خطوط حامل هست. حالا توجهتون رو به نت "می" معطوف میکنید. *بعد از خطوط حامل دو نت "لا" و "سی" هست تا یک اکتاو تموم بشه، و نت "می" هم که جزو این دو نت نیست. (* این استدلال رو از جلسه پیش یاد گرفتیم) پس حالا صددرصد نتیجه گرفتیم که نت "می" اکتاو چهارم روی خطوط حامل هست. اما چون اکتاو چهارمه (و نه سوم) پس واضحه که یک بار روی خطوط حامل تکرار شده. و بنا به آموزش دو جلسه قبلمون، دومین نت "می" روی حامل، بین خط چهارم و پنجم هست.

    توضیحش طولانی بود اما با تمرین و این حرفا دیگه وقتی ازتون سوال بپرسن نیاز به استدلال نیست و شما خیلی راحت، از روی تجربه جواب میدین. (یعنی حفظی میگین دیگه...!)



    فاصله
    اینو قبلا تعریف کردم؟!
    بهرحال؛ به اختلاف زیری و بمی (ارتفاع) دو نت، فاصله آن نت ها گویند! فاصله چند روش اندازه گیری داره که مهمترینش مورد پایینه:

    پرده ( و نیم پرده)
    خب یکی از واحدهای سنجش فاصله، پرده هست. واضحه که هرچی تعداد پرده های بین دو نت بیشتر باشه، اختلاف زیر و بمی اون دو نت هم بیشتره. (یا به قولی فاصله اونها بیشتره)
    خب یه نگاه به اکتاو اصلی "دو"، یعنی از نت "دو" اکتاو سوم تا یه اکتاو بعدش، بندازیم ببینیم در مورد پرده ها چی کشف میکنیم:
    تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید
    اگه چشم داشته باشین میبینین که فاصله بین دو نت "می" و "فا" و فاصله نتهای "سی" و "دو" نیم پرده هست، و فاصله بقیه نت ها یک پرده. توجه داشته باشین که همه اکتاوها شبیه همینه. یعنی همیشه "می" و "فا" + "سی" و "دو" فاصلشون نیم پرده هست و ربطی به شماره اکتاو نداره.

    این چهار نت رو که دوتایی، جداگانه فاصلشون نیم پرده هست رو حفظ کنید. (یعنی با خودتون تکرار کنید "می" و "فا" /\/\/\/\/\ "سی" و "دو")
    بعد همه نت هایی رو که بلد هستین رو رسم کنید و فاصله نت های متوالی رو بنویسید.
    و بعد به صورت تصادفی دو نت رو انتخاب کنید و فاصله اون دو نت رو حساب کنید. (فاصله دو نت از جمع نت های متوالی بین اون دو نت به دست میاد). واضحه که لازم نیست این مورد رو حفظ کنید! هدفم فقط اینه که بدونید فاصله برای هر دو جفت نتی که بخواهیم به کار میره، نه فقط نت های متوالی


    تعداد کل آرای این پست : 3
    تعداد آرای مثبت : 3





    نبوغ چیزی نیست جز عشق







    #5 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۰/۰۶/۱۴ در ساعت 13:28

  10. 20 کاربر زیر از piano4all برای این پست سپاسگزاری کرده اند


  11. arash1324 آواتار ها
    arash1324
    شماره کاربری
    10108
    کاربر تازه وارد
    بهمن /۱۳۹۰
    2
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی1
    6
    سپاس از شما 2 بار در 1 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض

    متشكرم


    تعداد کل آرای این پست : 1
    تعداد آرای مثبت : 1
    مخلص دوستان :lol:
    #6 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۰/۱۱/۱۳ در ساعت 11:31

  12. 2 کاربر زیر از arash1324 برای این پست سپاسگزاری کرده اند


  13. Reza Dehghan آواتار ها
    Reza Dehghan
    شماره کاربری
    9877
    مدیر بـازنشسته
    بهمن /۱۳۹۰
    طـــهران
    4,742
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی5053
    4,807
    سپاس از شما 9,093 بار در 3,766 پست
    Follows
    1
    Following
    0

    پیش فرض

    دوست عزیز شاید از دیدگاه شما همینطور باشه ولی خیلی از بچه های سایت نیاز دارن که ساده ترین مطالب رو هم بدونن ...
    دید حرفه ای یعنی اینکه حرفه ای فقط حرف زد؟؟؟؟ کی اینو توی کدوم کتاب گفته؟؟ اصلا هم اینطور نیست و حرف شما کاملا به نظرم اشتباه ..
    حرفه ای ها از ساده ترین برای آموزش شروع میکنن ..
    شاید شما اینا رو بدونید اما بعضی از دوستان نمیدونن و نیاز مند این هستن که مطالب از ساده ترین شروع بشه ..
    خوشحال میشم اگه مطالب حرفه ای که شما دارین رو توی سایت ببینم..
    موفق باشی


    تعداد کل آرای این پست : 2
    تعداد آرای مثبت : 2
    حتی وقتی خیلی دوری ....
    من کنارتم همیشه ...
    #7 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۱/۰۷/۲۰ در ساعت 14:53

  14. 2 کاربر زیر از Reza Dehghan برای این پست سپاسگزاری کرده اند


  15. Reza Dehghan آواتار ها
    Reza Dehghan
    شماره کاربری
    9877
    مدیر بـازنشسته
    بهمن /۱۳۹۰
    طـــهران
    4,742
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی5053
    4,807
    سپاس از شما 9,093 بار در 3,766 پست
    Follows
    1
    Following
    0

    پیش فرض

    ممنون از لطفتون دوست من ...
    استاد بزرگمهری و امثال این اساتید توی سایت هم هستند و خیلی از دوستانی که من میشناسم توی سایت مثل مجید نیتی و .. و .. هم نوازنده سازهای مختلفی هستن و برای ما باعث افتخاره شما هم که وارد سایت شدین برای ما مایه افتخاره ...
    این مطالبی که جناب مدیر عزیزمون زحمت کشیدند گذاشتن رو برا اساسطبقه بندی موضوعی گذاشتن نه سطح علمی بچه ها .چون ممکنه یکی خیلی حرفه ای باشه توی تئوری که این مطالب رو تو فاصله زمانیه خاصی تموم کرده باشه ..بچه بهت تریتیبی که توی تالار تئوری موضوعات طبقه بندی شدن به خوندن و مطالعه این مطالب اقدام میکنند و به ترتیب میرن جلو ...
    توی دنیای مجازی با دینای واقعی ممکنه کمیتی وجود داشته باشه ولی تا جایی که امکانش باشه بچه های ایت و مدیران کاری که از دستشون برمیادو رو انجام میدن ...
    خوشحال میشم شما مطالبی اگه دارین در این باب در اختیار سایت بزاید ..طبقه بندی شده البته ..ممنون


    حتی وقتی خیلی دوری ....
    من کنارتم همیشه ...
    #8 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۱/۰۷/۲۰ در ساعت 17:04

  16. ramin babaei آواتار ها
    ramin babaei
    شماره کاربری
    42044
    کاربر تازه وارد
    خرداد /۱۳۹۲
    1
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی0
    0
    سپاس از شما 0 بار در 0 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض

    ازلطف شما سپاسگزارم.بابایی


    #9 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۲/۰۳/۱۴ در ساعت 14:39

  17. ashkan8663 آواتار ها
    ashkan8663
    شماره کاربری
    41449
    کاربر تازه وارد
    خرداد /۱۳۹۲
    2
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی1
    0
    سپاس از شما 1 بار در 1 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض

    tanx


    #10 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۲/۰۵/۰۲ در ساعت 17:25

جستجو شده ها

Nobody landed on this page from a search engine, yet!

تا این لحظه 1030 کاربر از این تاپیک دیدن کرده اند

فقط اعضا گروه ویژه vip و مدیران قادر به دیدن اسامی بازدیدکنندگان تاپیک هستند

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

کپی از مطالب سایت مجاز نمیباشد و پیگرد قانونی دارد

cubase.ir

BACK TO TOP
وی اس تی
آرتیست