کانال کیوبیس در تلگرام را دنبال کنید
آهنگسازی
آهنگسازی




صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 1
صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 2
آموزش فارسی صفر تا صد مسترینگ با پلاگینهای waves



دانلود کیوبیس 8 cubase با لینک مستقیم رایگان و آموزش نصب فارسی

دانلود رایگان وی اس تی استرینگ شرقی Fayez Saidawi Oriental Strings با لینک مستقیم تک پارت از سرور سایت



آموزش آهنگسازی فارسی

جهت مشاهده ی پستی که بیشترین امتیاز مثبت را در این تاپیک کسب کرده است اینجا را کلیک کنید

+ پاسخ به موضوع
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 7 , از مجموع 7

موضوع: تئوری بنیادین موسیقی (قسمت سوم)

  1. piano4all آواتار ها
    piano4all
    شماره کاربری
    3111
    هنــرمنـد انجمن
    مرداد /۱۳۹۰
    540
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی290
    170
    سپاس از شما 899 بار در 335 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض تئوری بنیادین موسیقی (قسمت سوم)

    تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید


    تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید

    شکل نت ها

    در بخش اول در مورد دیرند نت ها توضیح کوتاهی داده شد.در خط موسیقی ، نشانه ای که به یاری آن دیرند یا ارزش زمانی صدا ها مشخص می شود ، در شکل نت نمودار میگردد. به گفته ی دیگر ، به یاری شکل نت است که میتوان مقدار ارزش زمانی هر نت را نسبت به نت یا شکل دیگر باز شناخت .

    روشن است که هر ( شکل. ) نت می تواند در هر ( جای) حامل قرار گیرد. در واقع دیرند (ارزش زمانی ) هر صوت موسیقی ربطی به نواک (زیر یا بمی ) آن ندارد.

    با گوش کردن دقیق یک ملودی ، که سازی تنها آن را می نوازد ، یا گروهی از سازها ( دراجرا یا تزئین آن ) با هم همکاری می کنند ، میتوان احساس کرد که اصوات ملودی یا لایه های آرایشی آن ، گاه کوتاه تر و گاه کشیده تر ، و نیز در لحظه ای زیر و در لحظه ای دیگر بم هستند .

    نت های موسیقی می توانند به هفت شکل و احیانا کمی بیشتر ، ظاهر شوند در جدول پایین شکل های هفتگانه و دیرند آنها نسبت به یکدیگر نشان داده شده است:


    در ضمن ، نت گرد در موسیقی امروز از همه ی دیرند ها بزرگ تر است ، و به همین سبب زمینه ای است برای اندازه گیری شکل های دیگر مثال :
    نت گرد = 1/1 گرد
    سفید = 2/1 گرد
    سیاه = 4/1 گرد 1
    چنگ (یا یک لا چنگ) = 8/1 گرد الی آخر
    در بعضی مواقع ( البته بسیار به ندرت ) شکل پنج لا چنگ به کار برده می شود که ارزش زمانی آن یا همان دیرند آن 2/1 چهار لا چنگ و 128/1 گرد می باشد .

    هر گاه شکل های چنگ دولا چنگ سه لا چنگ چهار لا چنگ ( نت هایی که دارای چنگ هستند ) در جایی از قطعه ی موسیقی بیش از یکی و پی درپی آمده باشند می توان آنها را بصورت گروهی نوشت یعنی چنگکشان راحذف کرد و انتهای دم هاشان را با خطی ( یا خط هایی ) به هم پیوست در این وضع هر چنگک تبدیل به یک خط می شود.

    و به همین ترتیب نت های چنگک دار گوناگون نیز می توانند به صورت گروهی نوشته شوند.

    در جدول بالا همه ی نت ها به جز گرد دارای دم هستند و از آنجا که همه ی این شگل ها به منظور تشخیص زیر و بمی شان روی حامل نوشته می شوند ، باید گفت که معمولا هرگاه جای نت ( یا جای سر نت ) پایین تر از خط سوم حامل باشد ، دم نت رو به بالا ، و چنانچه سرنت در نیمه ی بالای حامل نوشته شود ، دم آن به پایین کشیده می شود .

    در حالت اول ، دم از سوی راست سر نت به بالا مثل dو در حالت دوم از کناره ی چپ سر به پایین مثل p -و در هر دو حال دم مماس با سر- رسم می شود.
    ضمنا نوشتن نت های چنگک دار به صورت گروهی نخستین بار در قرن هیجدهم معمول شد .


    تعداد کل آرای این پست : 2
    تعداد آرای مثبت : 2





    نبوغ چیزی نیست جز عشق







    #1 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۰/۰۵/۲۷ در ساعت 02:11

  2. 6 کاربر زیر از piano4all برای این پست سپاسگزاری کرده اند


  3. # ADS
    مجری تبلیغات
    تاریخ عضویت
    -
    نوشته ها
    -
    فروشگاه آنلاین کیوبیس با سیستم پرداخت آنلاین و ارسال به سراسر نقاط ایران ، شهرستانها و روستاها در کمترین زمان ممکن ، فروش vst وی اس تی ارزان و با کیفیت ، فروش سمپل و پلاگین های جدید آهنگسازی

    بی نظیرترین آموزش فارسی نرم افزار کیوبیس ( سطح مقدماتی )
    آموزش فارسی کار با نرم افزار کیوبیس (سطح پیشرفته)
    آموزش فارسی CUBASE 5 & NUENDO4
    آموزش فارسی تکمیلی NUENDO5.5, CUBASE 6.5
    آموزش فارسی Ableton Live 9
    آموزش فارسی سونار Sonar X2,X3
    آموزش فارسی Cubase Elements 7

    آموزش فارسی protools 10
    آموزش فارسی Logic Pro X2 لاجیک
    آموزش فارسی Studio one استودیو وان
    آموزش فارسی BAND IN A BOX 2015
    آموزش فارسی Guitar Pro 6
    آموزش فارسی ضبط افکت میکس و مستر صدا ADOBE AUDITION CS5.5
    آموزش فارسی یک پروژه تنظیم آهنگ از ابتدا تا انتها

    آموزش فارسی اف ال استودیو FL Studio 12
    آموزش فارسی سمپلر کانتکت Native instrument Kontakt 5
    آموزش فارسی تصویری امنیسفر OMNISPHERE
    آموزش فارسی تخصصی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی موسیقی الکترونیک Steinberg Sequel
    آموزش فارسی تکنیکهای حرفه ای وکال همراه با آموزش Melodyne
    آموزش فارسی تکنیکهای رکورد صدا در استودیو موسیقی
    آموزش فارسی 101 ترفند حرفه ای میکس + مستر آهنگ با ایزوتوپ اوزون 7 izotope ozone
    آموزش فارسی جامع مسترینگ آهنگ Izotop Ozone 6 + tracks
    آموزش فارسی Fab Filter+Waves +Slate Digital

    آموزش کامل مراحل ساخت آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی آهنگسازی در یک هفته
    آموزش فارسی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی مولتی مدیا تصویری مبانی موسیقی
    آموزش فارسی تنظیم و ارکستراسیون آهنگ
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش خوانندگی پاپ به زبان فارسی
    آموزش آهنگسازی در سبکهای پاپ، هیپ هاپ رپ،ترنس،هاوس،بلوز،جاز،راک

    آموزش فارسی میکس حرفه ای آهنگ
    آموزش فارسی میکس و مسترینگ حرفه ای
    آموزش فارسی یک پروژه میکس و مستر آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی ریتم سازی در موسیقی
    آموزش فارسی ساخت بیت در موسیقی
    آموزش فارسی صداسازی با سینتی سایزرها
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش فارسی ساخت استودیوی موسیقی خانگی

    خرید وی اس تی پیانو spitfire audio hans zimmer piano
     

  4. piano4all آواتار ها
    piano4all
    شماره کاربری
    3111
    هنــرمنـد انجمن
    مرداد /۱۳۹۰
    540
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی290
    170
    سپاس از شما 899 بار در 335 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض

    نشانه های تــقــییر دهنده فاصله
    توی نت نویسی یه سری علائم وجود دارن که اگه همراه یه نت بیان، باعث میشن اون نت نیم الی یک پرده تغییر ارتفاع بدن. واضحه که این علائم خودشون کارساز هستن و دیگه نیازی به تغییر جای نت بر روی خط حامل (و به تبع اون تغییر اسم نت) نیست.

    این علائم عبارتند از:

    دیز تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید (ایول shapeهای فوتوشاپ علائم موسیقی رو داره!)
    دیز که کلمه ای فرانسویه (با تشکر از ویکیپدیا) و به صورت Diese نوشته میشه (اینجور خارجکی نوشتم که تلفظشو بفهمین)، باعث میشه نت ما نیم پرده زیرتر بشه (وقتی میگم نیم پرده زیرتر بشه یعنی اههه؟ یعنی ارتفاعش نیم پرده بره بالا!)

    مثال!: ما می دونیم نت "سل" یک پرده با نت "لا" فاصله داره. به این صورت که "سل"، یک پرده از "لا" بم تر هست. حالا اگه علامت دیز به سمت چپ نت سل اضافه بشه (توجه کردید؟ این نشانه ها همیشه میان سمت چپ نت)، فاصله نت "سل" جدید و "لا" به نیم پرده میرسه و عملا این دو نت به هم نزدیک میشن (یعنی صداشون بیشتر شبیه هم میشه)
    یه مثال دیگه: فاصله نت "دو" با نت قبل از خودش یعنی "سی" (که مربوط به اکتاو شماره قبلیه) نیم پرده هست. و بنا به خاصیت رشد نت ها و اکتاوها و این حرفا؛ نت "دو" نیم پرده از نت "سی" زیرتر هست. خب حالا اگه آقای دیز بیاد کنار نت "سی" قرار بگیره، نت "سی" نیم پرده زیر تر میشه! دوباره میگم، "دو" نیم پرده زیر از از "سی" هست و "سی دیز" هم نیم پرده زیر تر از "سی". پس عملا دو نت "دو" و "سی" همراه با دیز که بهش "سی دیز" میگیم، یکی هستن.


    خب بریم سراغ شکل ببینیم چطوریاست ماجرا...
    تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید
    خب همونطور که میبینین ما در سمت چپ، دو نت "لا" و "سی" داریم اما در سمت راست، به نت "لا" علامت دیز رو اضافه کردیم و نت "سی" رو به حال خودش رها کردیم.
    می بینید که فاصله دو نت "لا" و "سی" یک پرده هست. اما به دلیل تبدیل نت "لا" به "لا دیز" در سمت راست، فاصله نت ها نیم پرده کاهش یافت و 1 منهای نیم؟! بله الآن فاصله این دو نت (یعنی "لا دیز" و "سی") برابر نیم هست.

    الآن نکته دیگه ای به ذهنم نمیرسه جز اینکه امریکایی ها به دیز میگن "شارپ" (sharp)! یعنی مثلا به "دو دیز" میگن "C sharp" (اااا این که شد زبون برنامه نویسی؟!)


    بمل تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید
    خب به خارجکی به صورت Bemolle نوشته میشه. این از تلفظش...
    اما کارش دقیقا عکس دیز هست. یعنی نت مورد نظر رو نیم پرده بم تر میکنه.
    فکر نمیکنم نیاز به مثال داشته باشیم دیگه. فقط یه عکس میزارم که ببینیم چی به چیه:
    تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید

    خب اینها نتهای "دو" و "ر" از اکتاو پنجم هستن. "ر" از "دو" یک پرده زیرتره. به "ر" علامت بمل دادیم و در نتیجه حالا "ر بمل" نیم پرده از "دو" زیرتره. (یا به صورت دیگه میگیم: "دو" نیم پرده از "ر بمل" بم تره".)

    توجه کنید برای مثال دیز، علامت دیز رو برای نت بم تر گذاشتم؛ در حالی که برای بمل، نت زیر تر بم گرفت. هیچ اشکالی نداره که شرایط رو عوض کنیم و توی مقایسه، برای نت بم تر علامت بمل بزاریم (یا برای نت زیرتر، دیز!). اما یادتون باشه در این صورت فاصله نت ها برابر یک و نیم میشه (واضحه اگه فاصله عادی دو نت برابر نیم باشه، بعد از قرار دادن علامت برابر 1 میشه).
    دلیلشو فکر کنم بدونید و نیاز به توضیح نباشه...

    امریکایی ها به بمل flat میگن. مثلا اونها به "سل بمل" میگن: "G flat"...



    دابل دیز تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید
    واضحه دابل دیز چیه: دو تا دیز! یعنی با قرار دادن این علامت کنار یک نت، نت مورد نظر یک پرده زیرتر میشه. یعنی مثل این میمونه که کنار نت، دوتا علامت دیز قرار بدیدم.

    دو تا نکته در مورد رسم دابل دیز:
    - بعضی ها بجای این علامت از دوتا دیز در کنار هم استفاده میکنن که اونم صحیحه. توی قسمت بعد (دابل بمل) توضیح در این مورد رو تکمیل خواهم کرد...
    - بعضی های دیگه! هم برای رسم این شکل از یه ضربدر ساده استفاده میکنن. گرچه رسمش راحته ولی خیلی شبیه علامت اصلی نمیشه، بنابراین سعی کنید هر چهار انتهای ضربدرتون بزرگ تر از حالت عادی باشه...


    دابل بمل تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید

    این علامت هم دقیقا برعکس دابل دیز هست و با قرار گرفتن در کنار نت مورد نت، اون رو یک پرده بم تر میکنه.

    اما تکمیل نکته ناقص قسمت قبل:
    ... شاید مهم ترین دلیل قرار دادن دو علامت دیز به عنوان دابل دیز، علامت دابل بمل باشه که به صورت عادی خودش دو تا علامت بمل در کنار هم هست


    واقعا امیدوارم نیازی به مثال و توضیح بیشتر در مورد دابل دیز و دابل بمل نباشه و همتون فهمیده باشید...


    بکار تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید (لعنت به فوتوشاپ که علامت به این مشهوری رو نداره!)
    این علامت خنثی کننده هر چهار علامت ذکر شده هست. یعنی اگه در سمت چپ نتی این علامت بیاد، اون نت به حالت اولش برمیگرده.


    سوال: خب اگه کنار نت اون علامت ها رو نزاریم نت حالت عادی به خودش میگیره؛ چه کااااااریه اینو بزاریم کنارش؟
    جواب: به شما هیییییییییچ ربطی نداره! فعلا همینو یاد بگیرید سر فرصت دلیلش رو میگم! الآن برای من مهمه اون چهارتا علامت اولی و کاربردشون رو یاد بگیرید. این آخری رو گفتم که فقط بدونید در این زمینه همچین علامتی هم وجود داره.

    ویرایش: از مزایای نصفه شب پست دادن اینه که مطمئنید کسی به زودی نمیخونه و میتونید به پستتون چیز میز اضافه کنید:
    اصلا فلسفه این علائم چیست؟
    خب ما فهمیدیم این علائم ارتفاع نت ها رو تغییر میده. اما دلیل اینکه ما فاصله نت ها رو (عموما) نیم پرده کم یا زیاد میکنیم پهنه صوتی ساز ها (قبلا در موردش توضیح دادم) هست. میشه گفت نت های عادی برای سازها کم هستن و سازها میتونن صداهایی بین این نت ها به وجود بیارن. برای همین ما ارتفاع نت ها رو نیم تا یک پرده تغییر میدیم.
    برای مثال من در پست شماره 2 گفتم:
    نقل قول:
    تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید ==> یعنی به ترتیب نتهای: ر - می - فا - سل - لا - سی - دو - ر
    اما بجز این نت هایی که من زدم (یا با توجه به اینکه سازم گیتار بود؛ بین فرت هایی که انگشت گذاری کردم)، نت ها (فرت ها)ی دیگری هم بود.
    توجه کنید:
    تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید ==> اگه بخواهیم بشماریم، به ترتیب میبینیم نتهای: ر - ر دیز - می - فا - فا دیز - سل - سل دیز - لا - لا دیز - سی - دو - دو دیز - ر نواخته شده.
    - این همه ظرفیت گیتار هست، یعنی من با همه فرت های بین نت "ر" و اکتاو بالاترش، کار کردم.
    - همونطور که میبینید بین "می" و "فا" و همچنین بین "سی" و "دو"، نتی به همراه دیز وجود نداره. چون فاصله این دو نت نیم پرده هست و با افزوده شدن دیز به نت بم تر، به کلی اسم نت تغییر میکنه.



    نت های آنارمونیک
    سعی کنید این اسم ها رو یاد بگیرید. من اهمیتی به اسم نمیدادم برای همین الآن مجبور شدم کلی توی کتاب ها بگردم تا این اسم (و اسامی تیترهای بعد) رو پیدا کنم...!

    آها میخواستم در مورد نت های آنارمونیک بگم:
    یادتونه توی پست قبل یکی از مثال ها در مورد دیز گرفتن "سی" و تبدیل شدنش به "دو" بود؟
    بزارین یه بار دیگه بگم. میدونیم که نت "سی" بم تر از نت "دو" اکتاو بعد هست و "سی" با "دو" اکتاو بعد نیم پرده فاصله داره. از طرفی اگه "سی" رو به "سی دیز" تبدیل کنیم، نیم پرده زیرتر میشه.
    پس:
    1) "دو" نیم پرده زیرتر از "سی" هست
    2) "سی دیز" نیم پرده زیرتر از "سی" هست.
    منطقیه که بگیم ارتفاع "دو" و "سی دیز" یکیه. اما این در حالیه که اسمشون فرق میکنه!

    یه مثال دیگه:
    نت "لا" یک پرده از نت "سی" بم تر هست. حالا ما میایم و با استفاده از دیز، "لا" رو نیم پرده زیرتر میکنیم. از طرف دیگه به "سی" بمل میدیم و اون رو نیم پرده بم تر میکنیم.
    1) "لا دیز" نیم پرده از "لا" زیرتره.
    2) "سی بمل" نیم پرده از "سی" بم تره و چون فاصله "سی" و "لا" یک پرده هست، در نتیجه "سی دیز" نیم پرده از "لا" زیر تره.
    باز هم موارد 1 و 2 با هم برابر شدن و این نشون میده که "لا دیز" برابر با "سی بمل" هست. در حالی که باز هم اسمشون فرق میکنه.

    حالا تعریف میکنیم: به نت هایی که دارای صدای مشابه، اما غیرهمنام باشند، نت های آنارمونیک می گوییم.

    بعدا مورد مصرف جناب آنارمونیک رو توضیح خواهم داد.


    انواع نیم پرده
    اوکی ما دو نوع نیم پرده داریم. اگه اسمشونو یاد بگیرید و با توضیح اونها تطابق بدید (یعنی یکی از اسمها رو با توضیح اون یکی اسم عوضی نگیرید) کار حله، چون خیلی تعریف ساده ای دارن.


    نیم پرده دیاتونیک
    تعریف خیلی ساده ای داره: به فاصله نیم پرده (ای!) میان دو نت غیرهمنام، نیم پرده دیاتونیک گفته میشود.
    پس دو تا چیز مهمه؛ یکی اینکه فاصلشون نیم پرده باشه (که واضحه چون کلا داریم در مورد نیم پرده ها بحث میکنیم) و دیگری اینکه دو نت مورد نظر غیرهمنام باشن.

    مثال: دو نت "می" و "فا" فاصلشون نیم پرده هست، اسمشون هم فرق میکنه! پس فاصله این دو نت، نیم پرده دیاتونیک هست.
    مثال 2: فاصله دو نت "فا" و "سل بمل" هم نیم پرده هست و اسمشون متفاوته. پس فاصله بین این دو هم نیم پرده دیاتونیک هست.


    نیم پرده کروماتیک
    بر خلاف نیم پرده دیاتونیک، دو نت به کار رفته در این نیم پرده (یعنی نیم پرده کروماتیک) دارای اسم یکسان هستن. البته اینطور نیست که اسمشون دقیقا یکی باشه بلکه هسته اسم یکیه و فقط تفاوتشون یک دیز یا یک بمل هست.
    توجه کنید: "می بمل" با "می" به اندازه نیم پرده فاصله دارن. اسمشون هم یکیه (منظورمو فهمیدید قبلا، برا همین دیگه در مورد اسمشون توضیح نمیدم) پس فاصله این دو نت نیم پرده کروماتیک هست.

    کلا اگه به پست قبل نگاه کنید، فاصله همه نت های جدیدی که با استفاده از دیز و بمل ساخته شدن، نسبت به نت اصلی برابر نیم پرده کروماتیک هست. (مثل "ر" و "ر دیز" یا "لا" و "لا بمل")


    تعداد کل آرای این پست : 2
    تعداد آرای مثبت : 2





    نبوغ چیزی نیست جز عشق







    #2 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۰/۰۶/۱۴ در ساعت 13:29

  5. 5 کاربر زیر از piano4all برای این پست سپاسگزاری کرده اند


  6. piano4all آواتار ها
    piano4all
    شماره کاربری
    3111
    هنــرمنـد انجمن
    مرداد /۱۳۹۰
    540
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی290
    170
    سپاس از شما 899 بار در 335 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض

    کشش و اشکال مختلف نت ها
    خب همونطور که قبلا گفتم نت ها در موسیقی (بنا به ریتم آهنگ) به یک اندازه کشیده نمیشن؛ یعنی بعضی نت ها طولانی تر هستن و بعضی کوتاه تر. توی نت نویسی برای نشون دادن میزان کشش نت، از شکل های مختلفی استفاده میکنیم که در زیر شکل هر کدوم+توضیح رو میگم:


    نت گرد تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید (شکل نت ها رو از ویکیپدیا کش رفتم)
    نت گرد که اسم دیگرش نت کامل هست (خارجی ها میگن whole note)، بیشترین دیرند رو داره و کشش بقیه نت ها نسبت به این نت سنجیده میشه.
    نت گرد در اصل به صورت بیضی کشیده میشه، ولی اگه بخواهیم روی شکل نت ها زیاد دقت کنیم نوشتن یه آهنگ چندین روز طول میکشه! پس اگه دایره هم کشیدید مشکلی نداره. (فقط منظورتون مشخص باشه کافیه!)

    نت سفید تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید
    اجنبی ها بهش میگن half note. مدت زمان کششش (کشش اش)! نصف نت گرد هست. یعنی اگر مثلا کشش نت گرد 2 ثانیه باشه، دیرند این نت 1 ثانیه هست. (اگه توجه کرده باشید دیرند نسبی هست. یعنی خودمون مشخص میکنیم مبنای نت چند ثانیه باشه... در این مورد بعدا بحث خواهیم کرد)

    نت سیاه تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید
    quarter noteیا در واقع نت یک چهارم. دلیلش اینه که دیرندش نصف نت سفید هست؛ پس اگه بخواهیم با نت اصلی (که همون نت گرد خودمونه) مقایسه کنیم، مدت کشش این نت برابر با یک چهارم نت اصلی هست.

    چنگ تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید
    eighth note. نصف نت سیاه و یک هشتم نت گرد. خودتون مدت زمان کشش این نت رو با نت سفید مقایسه کنید.
    بعضیا به چنگ میگن یه لاچنگ که کار بیهوده ای هست، چون ما به هزار نمیگیم یک هزار! اما اینطور نیست که گفتنش اشتباه باشه...

    دولا چنگ تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید
    sixteenth. باز هم نصف نت قبلی، یعنی نصف چنگ هست. و همونطور که از اسم خارجیش برمیاد (و البته همونطور که خودتون باید محاسبه کنید!)؛ یک شانزدهم نت اصلی هست.

    سه لا چنگ تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید
    32nd note. نصف دولا چنگ و یک سی و دوم نت گرد! (یعنی اگه نت گرد 4 ثانیه باشه، این نت 0/125 ثانیه هست!!!)

    چهارلا چنگ تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید
    64th note. نصف سه لا چنگ. مدت کشش نت گرد 64 برابر این نت هست! این آخر سرعته و دیگه پنج لا چنگ نداریم!


    این هم مقایسه کشش نت ها به صورت درختی که از گوگل پیدا کردم!
    تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید
    توضیح اینکه به همین صورت چهارلاچنگ هم نصف سه لا چنگ هست، اما احتمالا چون تصویر به شدت خرتوخر میشده، از رسم چهارلاچنگ صرف نظر شده است.
    -------------------
    نکته: اینجا منظور من از نت، ارتفاع نت (دو، ر، می، ...) نیست. بلکه کلا کشش نت هست.

    خب دوست دارم کشش (دیرند) هر کدوم از نت ها رو نسبت به بقیه نت ها حساب کنید. نیاز به حفظ نیست، اما یاد بگیرید....
    -------------------

    اجزای نت
    خب یه نت از چند قسمت تشکیل میشه. ما یکی از بچه ها رو به عنوان یه نت همه چیز دار! آوردیم تا اسم اجزای نت رو بگیم.
    به افتخار دوستمون دولاچنگ کف مرتب بزنید...
    تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید
    به دلیل اینکه فوتوشاپم فارسی نداره، عدد گذاشتم و اینجا توضیح میدم:

    1- به این قسمت میگن "سر ِ نت". برای اینکه نشون بدیم جای نت روی خط حامل کجاست، سر ِ نت رو در جای معین (مثلا روی خط دوم، یا بین خط اول و دومِ خطوطِ کمکی پایینی) قرار میدیم.
    2- این قسمت "دم ِ نت" نام داره. واضحه که نت گرد دم نداره... طول دم نت خیلی مهم نیست اما سعی کنید جوری بکشید که قیافه ضایعی پیدا نکنه!
    3- اون قسمت هم اسمش چنگک هست. بهش برچم هم میگن... نتهای گرد، سفید و سیاه پرچم ندارن و بقیه هم که توضیح دادم هرکدوم چند تا پرچم دارن...



    قبل از اینکه بحث رو شروع کنم، یه نکته از پست قبل رو باید بگم. به شکل توجه کنید (با توجه به اینکه این قسمت نسبتا زیاد عکس داره و رسم نت با کامپیوتر سخت هست؛ دستی نت ها رو نوشتم. اگه ضایع شد ببخشید...)
    تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید
    اگه توجه کنید، دو نت "ر" و "سی" از اکتاو چهارم (یعنی دولاچنگ و چهارلاچنگ) وارونه هستن.
    به طور کلی تا خط سوم از خطوط حامل، نت ها رو معمولی مینویسیم و از خط سه به بالا، نت ها رو وارونه میکنیم. دلیلش هم فقط زیباییه...
    اما چطور نت ها رو وارونه میکنیم؟ باید نت ها رو حول "سر ِ نت" (که امیدوارم یادتون مونده باشه چی هست)، 180 درجه بچرخونیم! اما پرچم دم همچنان سمت راست نت باقی میمونه (در حالی که با چرخش، چنگک ها باید به سمت چپ بودن)


    اما اتصال نت ها:
    چرا نت ها رو به هم متصل میکنیم؟
    دلیلش زیبایی صفحه نت، خواندن آسان نت و مهمتر از اینا؛ نشان دادن ریتم نت هست. ریتم رو همه میشناسید و تعریف موسیقیاییش هم تقریبا همونه! بهرحال بعدا در مورد ریتم بحث خواهیم کرد...


    چه نت هایی به هم وصل میشن؟
    مختصر: نت هایی که پرچم دارن!
    پس سه نت طولانی تر از لحاظ دیرند، یعنی نت گرد، نت سفید و نت سیاه به خودشون یا به دیگر نت ها وصل نمی شن. توجه کنید:
    تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید نت گرد
    تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید نت های گرد و سفید
    تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید نت های گرد، سفید و سیاه


    پس میریم سراغ اتصال نت ها. در هنگام اتصال نتها، ما پرچم ها رو حذف میکنیم و بجای اونها از خطوطی به نام "شاهین" استفاده میکنیم. در واقع شاهین همون چنگک هست که به جای اینکه خمیده باشه، خط راست هست. و ما دیرند رو از روی شاهین باید تشخیص بدیم. (یعنی عملا گرفتن اسم پرچم رو تغییر دادن فقط!)

    خب مثال میزنم و توضیح میدم!

    تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید علامت سمت راست رو خیلی جاها دیدیم. حالا میدونیم معنیش اینه که دو تا نت چنگ به هم متصل شدن. توجه کنید چنگ ها یه پرچم دارن، و وقتی به هم متصل شدن شکل جدید دارای یه شاهین هست.
    تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید نت ها به صورت نامحدود میتونن به هم متصل بشن (البته فقط از لحاظ تئوری، وگرنه اتصال نت قواعدی داره که مربوط به ریتم میشه...). در نتیجه واضحه که سه نت هم میتونن به همین صورت به هم وصل بشن.


    تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید هر دو نت دولاچنگ هستن، یعنی دو پرچم دارن. بنابراین با دو شاهین به هم متصل شدن.
    تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید
    تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید دو نت اول دولاچنگ و نت بعد چنگ هستن. به نحوه اتصالشون توجه کنید.
    تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید دو نت دولاچنگ در وسط یک سری. دقت کنید!
    تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید خب حالا ما دو نت دولاچنگ نداریم؛ بلکه فقط یکی هست و اون یکی چنگ هست. بنابراین ما نه میتونیم فقط با یه شاهین و نه میتونیم با دو شاهین اونا رو به هم وصل کنیم. گرفتید چی شد؟
    تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید اگه دولاچنگ اول باشه و بعد چنگ باشه، (یعنی عکس مثال بالا) نیم شاهین دولا چنگ در سمت راست قرار میگیره (خب مجبوره، راه دیگه ای نداره...!). اما در بقیه موارد جای نیم شاهین نت ها سمت چپه.


    خب! این نحوه اتصال نت ها. "سه لاچنگ" ها و "چهارلاچنگ" ها هم همینطور به هم متصل میشن.
    پس من انتظار دارم انواع اتصال سه لاچنگ و چهارلاچنگ با خودشون و سایر نت ها رو برا خودتون رسم کنید. اگه نتونستید و لازم بود که من بگم، بگید تا بگم!!


    نقطه و دو نقطه
    به طور کلی نقطه در آخر جمله میاد و دو نقطه برای نقل قوله
    خب از لحاظ کشش ما چه نت هایی خوندیم؟ کامل، یک دوم، یک چهارم، یک هشتم، یک شانزدهم،.... میبینید؟ همه زوج هستن (کامل یعنی یک، که زوج نیست ولی بیخیال منظورمو فهمیدید!).
    اگه نیاز به یه نت داشته باشیم که فرد باشه (مثل یک سوم) باید چکار کنیم؟

    2 راه وجود داره: استفاده از نقطه و خط اتحاد. فعلا از خط اتحاد صرف نظر میکنیم و در مورد نقطه صحبت میکنیم.

    نقطه
    اگه سمت راست یک نت نقطه قرار بگیره، دیرند به این صورت تغییر میکنه: اون نت+نصف اون نت! پس در این صورت کشش یک و نیم برابر میشه.
    مثال فوتوشاپی!:
    تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید
    (نقطه رو قرمز کردم که واضح باشه، موقع رسم لازم نیست خودکار عوض کنید!)
    همونطور که میبیند نت سفید نقطه دار یعنی نت سفید+نت سیاه که دیرندش نصف نت سفیده.

    باز هم مثال:
    تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید
    (وارونه کردن چنگ کلی دردسر داشت!)


    دو نقطه
    اگر سمت راست نت دو نقطه قرار بگیره، نت این معنی رو میده: خود نت + نصف اون نت به صورت نقطه دار.
    سخته؟ در واقه اینطور میشه: خود نت + نصف اون نت + نصفِ نصفِ اون نت
    که اگه دو کلاس ریاضی خونده باشید میشه: خود نت + نصف اون نت + یک چهارم اون نت

    بزارید یه مثال بزنم، میفهمید منظورم رو:
    تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید
    نت سیاه دو نقطه = نت سیاه + نصف نت سیاه (چنگ) + نصف چنگ (دولا چنگ)
    نت سیاه دو نقطه = نت سیاه + نصف نت سیاه (چنگ) + نصفِ نصفِ نت سیاه (دولاچنگ)
    نت سیاه دو نقطه = نت سیاه + نصف نت سیاه (چنگ) + یک چهارم ِ نت سیاه (دولا چنگ)


    تعداد کل آرای این پست : 2
    تعداد آرای مثبت : 2





    نبوغ چیزی نیست جز عشق







    #3 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۰/۰۶/۱۴ در ساعت 13:32

  7. 8 کاربر زیر از piano4all برای این پست سپاسگزاری کرده اند


  8. mortezam آواتار ها
    mortezam
    شماره کاربری
    5609
    کاربر تازه وارد
    مهر /۱۳۹۰
    6
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی0
    6
    سپاس از شما 1 بار در 1 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض

    سلام آقای . . . Piano4all

    دست شما درد نکنه . . . خیلی زحمت کشیدین.
    من تا یه جایی با تءوری آشنا هستم. وقتی اینجا دیدم که خودتون خطوط حامل و نت هارو با دست کشیدین و برای آموزش بچه ها تلاش می کنید، واقعا حیرت زده شدم . . . من به شخصه خیلی ازتون سپاس گزارم . . .
    با آرزوی موفقیت روز افزون برای شما


    #4 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۱/۰۸/۲۷ در ساعت 11:28

  9. کاربران زیر از شما mortezam عزیز جهت این پست سپاسگزاری کرده اند


  10. faramooshi آواتار ها
    faramooshi
    شماره کاربری
    38665
    کاربر تازه وارد
    اردیبهشت /۱۳۹۲
    1
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی0
    0
    سپاس از شما 0 بار در 0 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    Unhappy

    اقا من ثبت نام کردم لاگین هم هستم ولی تصاویر رو برام نشون نمیده و میگه فقط کاربران عضو...لطفا help meeeeeeeeeeeeeeee


    #5 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۲/۰۲/۰۴ در ساعت 18:04

  11. Daniyal--0111 آواتار ها
    Daniyal--0111
    شماره کاربری
    53853
    کاربر تازه وارد
    مهر /۱۳۹۲
    1
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی0
    0
    سپاس از شما 0 بار در 0 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض

    سلام.اگه امکانش هست آموزشهای تئوری بنیادین موسیقی رو بصورت pdf واس دانلود قرار بدید


    #6 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۲/۰۷/۳۰ در ساعت 02:04

  12. morteza-davoodi آواتار ها
    morteza-davoodi
    شماره کاربری
    93319
    کاربر نیمه فعال
    اسفند /۱۳۹۳
    75
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی11
    27
    سپاس از شما 13 بار در 13 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض

    با تشکر از همه دوستان که برای قرار دادن مطالب آموزی زحمت میکشن امید است نهایت استفاده رو از این مطالب ببریم تا زحمت دوستان بدون نتیجه نباشه.


    #7 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۵/۰۱/۱۳ در ساعت 01:49

موضوعات مشابه

  1. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۱۲/۲۴, 23:21
  2. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۷/۲۶, 12:51
  3. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۷/۱۰, 01:04
  4. سومین جشنواره موسیقی مقاومت در تهران و کرمانشاه
    توسط Ramin95 در انجمن اخبار روز موسیقی
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۷/۰۶, 15:40
  5. سومین جشنواره موسیقی مقاومت برگزار می شود
    توسط Ramin95 در انجمن اخبار روز موسیقی
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۷/۰۴, 16:10

جستجو شده ها

دلیل دابل دیز

تا این لحظه 553 کاربر از این تاپیک دیدن کرده اند

فقط اعضا گروه ویژه vip و مدیران قادر به دیدن اسامی بازدیدکنندگان تاپیک هستند

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

کپی از مطالب سایت مجاز نمیباشد و پیگرد قانونی دارد

cubase.ir

BACK TO TOP
وی اس تی
آرتیست