کانال کیوبیس در تلگرام را دنبال کنید
آهنگسازی
آهنگسازی




صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 1
صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 2
آموزش فارسی صفر تا صد مسترینگ با پلاگینهای waves



دانلود کیوبیس 8 cubase با لینک مستقیم رایگان و آموزش نصب فارسی

دانلود رایگان وی اس تی استرینگ شرقی Fayez Saidawi Oriental Strings با لینک مستقیم تک پارت از سرور سایت



آموزش آهنگسازی فارسی

+ پاسخ به موضوع
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: پرونده ای برای آلبوم «عاشقانه ها»- 6 نقدی بر ترانه های روزبه بمانی در «عاشقانه ها»

  1. Ramin95 آواتار ها
    Ramin95
    شماره کاربری
    4941
    Contributor
    شهریور /۱۳۹۰
    4,009
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی575
    0
    سپاس از شما 815 بار در 687 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض پرونده ای برای آلبوم «عاشقانه ها»- 6 نقدی بر ترانه های روزبه بمانی در «عاشقانه ها»

    پرونده ای برای آلبوم «عاشقانه ها»- 6
    نقدی بر ترانه های روزبه بمانی در «عاشقانه ها»

    • محمد باباصفری | منتقد ترانه
    موسیقی ما - احسان خواجه امیری هنرمندی است که همیشه در آثار خود برای ادبیات جایگاه قابل احترامی قائل بوده و اراده ی استفاده از شعر خوب را داشته است. اما این احترام و اراده به خودی خود نمی تواند ارزش ذاتی داشته باشد. متأسفانه همان چیزی که در مورد سواد شعری یگانه ذکر شد، در مورد احسان خواجه امیری هم صدق می کند و به نظر می رسد این کم سوادی این بار بدجوری کار دست احسان خواجه امیری داده است.

    «روزبه بمانی» را یک ترانه سرای حرفه ای و کاربلد می دانم و به شدت معتقدم که توانایی خلق اتفاقات هنری محض را دارد و خوب هم دارد. اما آنچه در آثار یک سال اخیر این ترانه سرا با آن رو به رو شده ام، چیزی جز تکرار مبتذل تصاویر، مفاهیم و حتی واژه ها نبوده است. من این را نه نشانه ی ناتوانی روزبه بمانی، بلکه نشانه ی عدم صداقت او می دانم. این تکرارها در این آلبوم به اوج خود رسیده است. چندی پیش در صفحه ی شخصی خود تشبیهی به کار بردم که شاید ذکرش در اینجا هم خالی از لطف نباشد. به نظر من رابطه ی بین احساسات و استعدادهای یک هنرمند با اثر هنری خلق شده توسط او، مثل رابطه ی پرتغال و آب پرتغال است. پرتغال عالی، آب پرتغال عالی می دهد و پرتغال گندیده، آب پرتغال گندیده. ولی هنرمندی که آب پرتغال گندیده به مخاطبش تعارف کند بسیار قابل احترام تر از هنرمندی است که نکتار پرتغال به مخاطبش ارزانی کند. تکرار های زننده در ترانه های این آلبوم قطعاً یک حرکت غیر ارادی نیست و من بیش از اینکه روزبه بمانی را مسئول این عدم صداقت بدانم دوست دارم از هنرمند محبوب خودم احسان خواجه امیری گلایه کنم. همان گلایه ای که از محسن یگانه هم دارم. محسن یگانه ها و احسان خواجه امیری ها بالاخره ناچار به پذیرش این حقیقت هستند که یک ترانه ی خوب، تلفیقی از ادبیات و موسیقی است. آیا محسن یگانه ها و خواجه امیری ها به همان اندازه که برای افزایش اطلاعات موسیقایی خود وقت می گذارند، برای افزایش اطلاعات ادبی شان هم می گذارند؟ آیا به همان اندازه که تفاوت صدابرداری خوب و بد، تنظیم خوب و بد و ملودی خوب و بد را می فهمند، تفاوت شعر خوب و بد را هم می فهند؟ آقای خواجه امیری نتیجه ی کم لطفی های شما موزیسین ها به ادبیات این است که یک روز بهترین آثار افشین یداللهی و مونا برزویی را می خوانید و یک روز بد ترین آثار روزبه بمانی را. اینجا اقبال و اتفاق است که تعیین کننده است نه تخصص. مونا برزویی می تواند هم خالق ترانه هایی مثل ترانه ی «خوشبختی» باشد هم خالق ترانه هایی مثل «حالم عوض میشه»! این احسان خواجه امیری است که باید سره را از نا سره تشخیص دهد. چرا خواننده ای که روزگاری گلچینی از بهترین آثار ترانه سراهای مملکت را در آلبوم خود جمع آوری می کند، باید زیر بار ترانه های دست چندم برود. مگر ترانه های آلبوم «دنیای این روزای» من متعلق به همین روزبه بمانی نیست؟ نمی گویم روزبه بمانی آنجا بی نقص بوده - که همانجا هم گره های روایتی و تناقض گویی های متعدد و ضعف تألیف های درشت گاهی ذوق شنونده را کور می کند -، ولی درد اینجاست که دست خورده ی همان ترانه ها با همه ی ضعف هایش به «عاشقانه ها» رسیده است.

    به طور کلی می توان تکرار ها را در ترانه های روزبه بمانی به دو دسته تقسیم کرد. تکرار لغات و تکرار تصاویر.

    از منظر تکرار تصاویر و ترکیب ها باز هم می توان سه دسته تکرار را در کارهای آقای بمانی متصور شد. دسته ی اول، تکرار هایی بوده که از آلبومی به آلبوم دیگر رسیده و بی شک علت اصلی آن پرکاری توأم با عدم احساس مسئولیت ایشان است. در مورد این دسته از تکرار ها دوست فرهیخته ام «یاسر قنبرلو»، شاعر مطرح کشور در صفحه ی شخصی خود به شکل جالبی به چند نمونه اشاره کرده که با کسب اجازه از ایشان عیناً مطلبش را در اختیارتان قرار می دهم.البته این الزاماً به معنی موافقت ایشان با همه ی مطالب عنوان شده در نوشته ی من نیست:
    ” به اعداد مشترک در سه ترانه دقت کنید

    " از این بیراهه ی تردید ، از این بن بست می ترسم " 1
    "من از حسی که بین ما ، هنوزم هست می ترسم " 2
    " تهِ این راه روشن نیست ، منم مثل تو می دونم" 3
    "نگو باید بُرید از عشق ، نه می تونی نه می تونم" 3
    " نه می تونیم برگردیم ، نه رد شیم از تو این بن بست" 4
    "منم می دونم این احساس، نباید باشه اما هست" 4
    "دارم می ترسم از خوابی، که شاید هر دومون دیدیم" 5
    "از این که هر دومون با هم ، خلافِ کعبه چرخیدیم" 5
    واسه کَندن از این برزخ ، گریزی غیرِ دنیا نیست
    نمی دونم ولی شاید ، بهشت اندازه ی ما نیست

    ترانه سرا: روزبه بمانی، آلبوم: اعجاز

    ****

    به من چیزی بگو شاید، هنوزم فرصتی باشه
    هنوزم بین ما شاید، یه حس تازه پیداشه
    "یه راهی رو به من وا کن ، تو این بیراهه ی بن بست" 1
    "یه کاری کن برای ما ، اگه مایی هم هنوزم هست" 2
    به من چیزی بگو از عشق ، از این حالی که من دارم
    من از احساس شک کردن به احساس تو بیزارم
    تو هم شاید شبیه من ، تو این برزخ گرفتاری
    تو هم شاید نمی دونی ، چه احساسی به من داری
    " گریزی جز شکستن نیست ، منم مثل تو می دونم" 3
    "نگو باید برید از عشق ، نه می تونی نه می تونم..." 3

    ترانه سرا: روزبه بمانی / خواننده: بهروز صفاریان / قطعه «مثل ماه»

    ***

    "از این رویای طولانی از این کابوس بیزاریم" 1
    "از این حسی که میدونی و میدونم به هم داریم" 2
    از اینکه هردو می دونیم نباید فکر هم باشیم
    از اینکه تا کجا میریم اگه یک لحظه تنها شیم
    "نه میتونم از این احساس رها شم تا تو تنها شی" 4
    "نه اون اندازه دل دارم ببینم با کسی باشی" 4
    "دارم می سوزم از وهم تبی که هر دو میگیریم" 5
    "از اینکه هر دومون با هم لب یک تیغ راه میریم" 5
    برای زندگی با تو ببین من تا کجا میرم
    واسه یک روز این رویا دارم هر روز میمیرم

    ترانه سرا: روزبه بمانی / خواننده: احسان خواجه امیری / قطعه «لب تیغ» "

    در مورد این دسته از تکرار تصاویر، قطعاً مثالهای یاسر قنبرلو فقط مشتی نمونه ی خروار است و هر مخاطب جدی موسیقی به راحتی پی به فرمول تکراری ترانه های اخیر روزبه بمانی می برد. به یک مثال اضافه تر در این دسته اکتفا می کنم و به سراغ دسته ی بعدی می روم:

    " واسه کَندن از این برزخ ، گریزی غیرِ دنیا نیست
    نمی دونم ولی شاید ، بهشت اندازه ی ما نیست"
    (آلبوم اعجاز)

    ” من این جوری دلم خوش نیست شبم با ترس هم مرزه
    بهشت هم اونورش باشه به این برزخ نمی ارزه "
    (آلبوم عاشقانه ها)

    اما دسته ی دوم از تکرار تصاویر که شکل بسیار فاجعه بارتری دارد، تکرارهایی است که نه تنها در آلبوم های مختلف تکرار شده بلکه در یک آلبوم واحد هم تکرار شده است. به این دو مصراع که مربوط به دو ترانه ی مختلف از آلبوم عاشقانه ها است دقت کنید:

    " همین برای من بسه که فکرمیکنی به من " (ترانه ی تموم قلب من)
    ” همین که فکرمی برای من بسه " (ترانه ی نابرده رنج)

    یا این دو مصراع:
    ” واسه یک روز این رویا دارم هرروز می میرم "
    "فقط این یک رویا رو بامن بساز ، همه آرزوهامو ازمن بگیر"

    از این دست تکرار ها هم در این آلبوم کم نیست.

    و دسته ی سوم از تکرار تصاویر، تکرار هایی هستند که نه تنها در آثار بمانی که در آثار سایرین هم بار ها نمونه های مشابهش شنیده شده است. به عنوان مثال چند بار باید بشنویم که:

    " یه عمره باخودم میگم / خدارو شکر خوشبخته "

    یا چند بار باید ترکیب تکراری "بی رحمی و می فهمی" را بشنویم؟

    به جز این تکرار تصاویر که به سه دسته تقسیم شد، شاخه ی دوم تکرار ها «تکرارهای واژگانی» است. بسامد بالای برخی واژه ها در آثار روزبه بمانی واقعاً شکل آزار دهنده ای پیدا کرده که این هم می تواند ناشی از دایره ی محدود واژگانی این ترانه سرا و هم ناشی از پرکاری غیرقابل توجیه ایشان باشد. یک شاعر حرفه ای قطعاً اذعان دارد که سرودن یک شعر بدیع و تازه، چه محاوره باشد چه کلاسیک، نیاز به حداقل یکی دو ماه کلنجار دارد. وقتی در طول سال ده ها ترانه نوشته می شود، بدیهی است که واژه های حک شده در ناخوداگاه شاعر بسامد آزار دهنده پیدا کند، بدیهی است که سطحی ترین لایه ی جهان بینی شاعر جای تفکر را بگیرد و پیش پا افتاده ترین تصاویر همواره از تصاویری که بالقوه می تواند در ذهن شاعر باشد، پیشی بگیرد و بارها تکرار شود. این تکرار ها توهین آمیز بود.

    البته روزبه بمانی ثابت کرده که می تواند خالق لحظه های فوق العاده باشد و در این آلبوم هم از این لحظه های فوق العاده وجود دارد. اما حتی در خلق همین لحظه های فوق العاده، عجله و بی مسئولیتی فریاد می زند. به عنوان مثال ترکیب «شاید مردم حواسم نیست» الحق و الانصاف بسیار زیبا و تازه است. اما همین ترکیب زیبا به خاطر سطحی نگری شاعر، اصلاً در پیکره ی بیت جا نیفتاده است و شاعر برای جور کردن قافیه به مبتدیانه ترین ایرادات زبانی تن داده است: «من از مردن هراسم نیست». روزبه بمانی شاعری نیست که نفهمد مصراع «من از مردن هراسم نیست» چقدر ضعیف است. او شاعری نیست که دوگانگی زبانی این مصراع را نفهمد. شاعری نیست که حشو بودن ضمیر بارز را نفهمد. اما به همه ی این ایرادات تن می دهد، چون وقت ندارد! و دردناک ترین عواقبش این است که آن لحظات شاعرانه هم فدای کمبود وقت شاعر گرامی می شود و لذتبخشی اش به فنا می رود.

    تناقض گویی و گره های روایتی هم همیشه یکی از ایرادات همیشگی بمانی بوده که در این آلبوم به عقیده ی من این اتفاق کم تر رخ داده است. شاید نقد های زیادی که در این رابطه متوجه بمانی بوده است باعث حساسیت بیشتر او شده. البته تناقض اگرچه خیلی کم شده ولی همچنان وجود دارد که قبیح ترین آن ها در ترانه ی «دریا» است که به آن نمی پردازم چون پیش از این در نوشته ی دیگری در همین سایت کسی مفصل به آن پرداخته بود.



    ادامه در منبع : تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید


    #1 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۱/۰۹/۱۴ در ساعت 23:45

  2. # ADS
    مجری تبلیغات
    تاریخ عضویت
    -
    نوشته ها
    -
    فروشگاه آنلاین کیوبیس با سیستم پرداخت آنلاین و ارسال به سراسر نقاط ایران ، شهرستانها و روستاها در کمترین زمان ممکن ، فروش vst وی اس تی ارزان و با کیفیت ، فروش سمپل و پلاگین های جدید آهنگسازی

    بی نظیرترین آموزش فارسی نرم افزار کیوبیس ( سطح مقدماتی )
    آموزش فارسی کار با نرم افزار کیوبیس (سطح پیشرفته)
    آموزش فارسی CUBASE 5 & NUENDO4
    آموزش فارسی تکمیلی NUENDO5.5, CUBASE 6.5
    آموزش فارسی Ableton Live 9
    آموزش فارسی سونار Sonar X2,X3
    آموزش فارسی Cubase Elements 7

    آموزش فارسی protools 10
    آموزش فارسی Logic Pro X2 لاجیک
    آموزش فارسی Studio one استودیو وان
    آموزش فارسی BAND IN A BOX 2015
    آموزش فارسی Guitar Pro 6
    آموزش فارسی ضبط افکت میکس و مستر صدا ADOBE AUDITION CS5.5
    آموزش فارسی یک پروژه تنظیم آهنگ از ابتدا تا انتها

    آموزش فارسی اف ال استودیو FL Studio 12
    آموزش فارسی سمپلر کانتکت Native instrument Kontakt 5
    آموزش فارسی تصویری امنیسفر OMNISPHERE
    آموزش فارسی تخصصی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی موسیقی الکترونیک Steinberg Sequel
    آموزش فارسی تکنیکهای حرفه ای وکال همراه با آموزش Melodyne
    آموزش فارسی تکنیکهای رکورد صدا در استودیو موسیقی
    آموزش فارسی 101 ترفند حرفه ای میکس + مستر آهنگ با ایزوتوپ اوزون 7 izotope ozone
    آموزش فارسی جامع مسترینگ آهنگ Izotop Ozone 6 + tracks
    آموزش فارسی Fab Filter+Waves +Slate Digital

    آموزش کامل مراحل ساخت آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی آهنگسازی در یک هفته
    آموزش فارسی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی مولتی مدیا تصویری مبانی موسیقی
    آموزش فارسی تنظیم و ارکستراسیون آهنگ
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش خوانندگی پاپ به زبان فارسی
    آموزش آهنگسازی در سبکهای پاپ، هیپ هاپ رپ،ترنس،هاوس،بلوز،جاز،راک

    آموزش فارسی میکس حرفه ای آهنگ
    آموزش فارسی میکس و مسترینگ حرفه ای
    آموزش فارسی یک پروژه میکس و مستر آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی ریتم سازی در موسیقی
    آموزش فارسی ساخت بیت در موسیقی
    آموزش فارسی صداسازی با سینتی سایزرها
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش فارسی ساخت استودیوی موسیقی خانگی

    خرید وی اس تی پیانو spitfire audio hans zimmer piano
     

موضوعات مشابه

  1. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۸/۲۴, 12:15
  2. پاسخ ها: 3
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۶/۱۱, 22:46
  3. پاسخ ها: 16
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۳/۰۱, 02:51
  4. آموزش موسیقی پاپ و سنتی در شبکه آموزش
    توسط Ramin95 در انجمن اخبار روز موسیقی
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۶/۲۵, 11:14
  5. آموزش موسیقی پاپ و سنتی در شبکه آموزش
    توسط Ramin95 در انجمن اخبار روز موسیقی
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۶/۲۱, 11:21

جستجو شده ها

Nobody landed on this page from a search engine, yet!

تا این لحظه 1 کاربر از این تاپیک دیدن کرده اند

فقط اعضا گروه ویژه vip و مدیران قادر به دیدن اسامی بازدیدکنندگان تاپیک هستند

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

کپی از مطالب سایت مجاز نمیباشد و پیگرد قانونی دارد

cubase.ir

BACK TO TOP
وی اس تی
آرتیست