کانال کیوبیس در تلگرام را دنبال کنید
آهنگسازی
آهنگسازی
آموزش فارسی فالش گیری
آموزش فارسی آهنگسازی با کامپیوتر
آموزش فارسی حرفه ای کیوبیس
حرفه ای ترین آموزش فارسی تصویری مبانی و تئوری موسیقی در ایران
آموزش فارسی ساخت ریتمهای 6/8 ایرانی عربی بندری ترکی عربی



آهنگسازی
صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 1
صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 2


دانلود کیوبیس 8 cubase با لینک مستقیم رایگان و آموزش نصب فارسی

دانلود رایگان وی اس تی استرینگ شرقی Fayez Saidawi Oriental Strings با لینک مستقیم تک پارت از سرور سایت



آموزش آهنگسازی فارسی

+ پاسخ به موضوع
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: استاد ابولحسن صبا به روایت همایون خرم در گفتگو با این استاد موسیقی ایران

  1. Ramin95 آواتار ها
    Ramin95
    شماره کاربری
    4941
    Contributor
    شهریور /۱۳۹۰
    2,266
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی570
    0
    سپاس از شما 805 بار در 677 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض استاد ابولحسن صبا به روایت همایون خرم در گفتگو با این استاد موسیقی ایران

    تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید روزنامه خورشید.به مناسبت سالروز مرگ استاد ابواحسن صبا، با یکی از شاگردان وی که خود اکنون استادی پرآوازه در عرصه موسیقی است، گفتگو کرده است. متن کامل این گفتگو را که.وحید استرون، خبرنگار خورشید انجام داده است، در ادامه بخوانید.

    وحید استرون: 55 سال از 29 آذر 1336 می.گذرد. روزی که استاد سرشناس موسیقی ایران از دنیا رفت. اما ابوالحسن صبا در طول 55 سال زندگی تأثیرگذار بر موسیقی اصیل ایرانی توانست مانند باغبانی موفق شاگردانی را به یادگار بگذارد که نام او را همواره زنده نگه دارند. این شاگردان که حال جزو استادان بی.مانند موسیقی ایران از آنها یاد می.شود گاهی توانسته.اند از استاد صبا در زمینه .ساز تخصصی خود به نوعی جلو زده و موسیقی ایرانی را بیشتر از پیش به کمال برسانند.

    یکی از آن شاگردان استاد همایون خرم است که شاید اگر صبا زنده بود به داشتن چنین شاگردی افتخار می.کرد. همایون خرم در سن 11 سالگی و با پیشنهاد یکی از شاگردان صبا که به منزل آنها رفت.وآمد داشت و استعداد او را دیده بود به استاد معرفی شد. اما (از سبب سازیش من سوداییم) نزدیکی محل تدریس استاد صبا به منزل خرم و فروشگاه ساز در کنار منزل ایشان همه سبب شد همایون 11 ساله به محضر استاد برسد و استاد نیز با دیدن دستان او از آن پس تا لحظه مرگش وی را نه همایون و نه خرم بلکه (باباجون) خطاب کند. همایون خرم با تک.نوازی در رادیو و ارکستر بزرگ استاد صبا به عنوان ویولونیست تک.نواز و ویولن.نواز اول ارکستر که از سوی ایشان انتخاب شده بود، توانست خود را در جایگاه شاگردی موفق در دل استاد بگنجاند و ایشان خرسند از پرورش چنین شاگردی باشند.

    مهندس همایون خرم، اکنون پس از گذشت 55 سال از آن دوران در گفت.وگوی اختصاصی با خبرنگار «خورشید» از جوانب تأثیرگذاری این استاد ارزشمند در هنر موسیقی اصیل ما می.گوید.

    .با توجه به اینکه در آن زمان کمتر کسی از ساز و ویولن، به عنوان یک ساز وارداتی شناخت داشت اما استاد صبا توانست در کنار تسلط به سازهای سه.تار، ضرب، سنتور، نی و… ساز ویولون را به کمال برساند. این ...تورها برای تبدیل شدن به یک برند در موسیقی اصیل ما کافی است؟

    واقعا باید گفت ایشان تمام این سازها را در حد تسلط به آن آشنا بودند، صبا بهترین شاگرد میرزا عبدا… آقاحسین.قلی و درویش.خان بود. ابوالحسن صبا به نحوی ساز. درویش خان را می.نواخت که زمانی که شاگردان می.خواستند وارد کلاس شوند، نمی.توانستند تفاوت میان ساز صبا و درویش.خان را متوجه شوند و فکر می.کردند که درویش.خان است در کلاس ساز می.نوازد. این تسلط به سازهای ایرانی باعث شد ایشان به سمت ساز ویولن که تا آن زمان مانند کمانچه می.نواختند، برود. استاد صبا به ویولن شخصیتی منفرد از سازهای دیگر در موسیقی ایرانی داد که هنرمند برای نواختن سه.گاه، بیات ترک و مقامات ایرانی مشکلی نداشته باشد. ایشان تمام هم و غم خود را روی ساز ویولن گذاشتند چون آن را به.عنوان یک ساز نو همراه با رنگ و بوی جدید اما بسیار مؤثر در موسیقی ایرانی می.دانستند کما اینکه تأثیر گذاشت و هنوز هم می.گذارد.

    .اگر کسی هم پیدا شود که بتواند این کارها را انجام دهد به نظر شما این ...تورها برای پیشبرد موسیقی ما کافی به نظر می.رسد؟

    باید گفت هر شخصی در زمان خود بنا به کارهایی که انجام داده به همان اندازه تأثیرگذار بوده، چهره می شود، دلیل نمی.شود هر کسی که یک یا چند ساز را خوب می.نوازد،. چهره شود. هر شخصی ممکن است در نوازندگی یک سبک خاص را دنبال کند و در آن سبک در عین تسلط، ساز و ردیف.های ایرانی را به شیوه.ای بنوازد که تمجید همگان را برانگیزد. اما چهره و یا برند شدن یک مسئله خاص نیست. چهره شدن نسبت به تحولات زمانه..ای که در آن زندگی می.کند و قبل.تر به وجود می.آید.

    .همواره تأکید جنابعالی بر تأثیر استاد صبا بر موسیقی اصیل ایرانی بوده است در صورتی که نمی.توان از اساتیدی مانند روح.ا… خالقی، علینقی.خان وزیری و… به سادگی عبور کرد. نظر شما چیست؟

    به نظر من این مقایسه اصلا درست نیست، مثلا علینقی.خان .وزیری از کسانی بودد که مکتب نوین موسیقی ایرانی را به.وجود آورد و در عین حال شاگرد میرزا عبدا… و آقاحسین.قلی بود. وی توانست اجرای موسیقی را از اتاق.های کوچک منازل خارج و موسیقی ایرانی را به شکل گروه درآورد که در آن زمان نخستین ارکستر را تشکیل داد. نقش هر کدام در موسیقی ما جداگانه قابل بحث است. استاد وزیری در نخستین نگاه فهمید که صبای جوان می.تواند با خود تحول بیاورد، چون قابلیت و ظرفیت.های او را درک کرده بود. استاد صبا هم زمانی که من تمام ردیف.ها را اجرا کردم در تنهایی به من گفت حالا باید معرفت موسیقی ایرانی را یاد بگیرید. یعنی شناخت واقعی از موسیقی در آنجا بود که به من گفتند یادت باشد سخن نو آر که نو را حلاوتیست دگر، ایشان همواره تأکید بر سخن و ایده نو داشتند، پس مقایسه آنها با هم درست نیست، وی یک. نوع به موسیقی ایرانی خدمت کرد و روح.ا… خالقی به نوعی دیگر. صبا همه فکر و ذهنش را بر ساز ویولن متمرکز کرد که بتواند بگوید اگر یک ساز حتی از کشور چین بیاید اما می.شود با کار بسیار روی آن بیات ترک را به خوبی نواخت، اگر ما از این ساز با این قابلیت.ها استفاده نکنیم در حق موسیقی جفا کرده.ایم. این اساتید با هم قابل قیاس نیستند و هر کدام برای خودشان ارزشمند و قابل احترام هستند.

    .اساتیدی مانند علی تجویدی، همایون خرم، حبیب.ا… بدیعی و… به.عنوان شاگرد به چه میزان توانستند مکتب استاد را تکمیل کنند؟

    استاد شاگردانی مانند ما را تربیت کردند. سبک من سبک صبا بود، این شباهت به نوعی که استاد حسین تهرانی زمانی که در بوفه رادیو بی.سیم در خیابان شریعتی نشسته و من تنها، اجرای زنده داشتم، گفتند مگر صبا امروز برنامه دارد! استاد تهرانی که خود را شاگرد صبا می.دانست، نتوانست فرق میان ساز استاد و شاگرد را متوجه شود. من پر از ساز صبا بودم اما استاد همواره به من تاکید می.کردند که تو نباید صبا شوی بلکه باید خرم شوی. ما شاگردان بر پایه.های محکم استاد، هنر خود را ساختیم. اگر آن پایه.های محکم نبود موسیقی ما یک چیز ضعیف و من درآوردی می.شد. به.طور قطع اگر نوآوری به همراه ابتکار عمل در موسیقی بر پایه.های محکم استوار باشد سبک شاگرد مکمل استاد می.شود. من از 11 تا 19 سالگی در خدمت استاد صبا بودم. بنابراین پس از آن به تدریج انسان یک تحولی پیدا می.کند و صاحب سبک می.شود. پایه.های سبک ما سبک صباست. در مکاتیبی که اصول آن را اهل فن باید بفهمند، سازی را می.شنوند که با دیه بر پایة سبک استاد صباست یا خیر. اگر نباشد یک چیز دیگر است.

    .اگر استاد حالا زنده بود، شاگردان به استاد افتخار یا استاد به داشتن چنین شاگردانی افتخار می.کردند؟

    این موضوع کاملا دوگانه و دوطرفه است. اولا ما شاگردان همه به چنین استادی مفتخریم، بنابراین ما این افتخار را داشتیم که از ایشان یاد بگیریم. وی مانند باغبانی است که بذرهای بسیاری را کاشته اما از این همه تنها دو یا سه تا از آن بذرها رشد کرده و استاد از آنها خشنود بوده است. زمانی که ایشان مرا به عنوان ویولن اول ارکستر دعوت کردند و از من خواستند که این کار را انجام دهم و تکنوازی ویولن ارکسترشان را انجام دهم یعنی چی؟ این به آن معناست که باغبان از این ثمره خوشحال است. هنر موسیقی مانند مدرسه نیست که اگر کسی به آن وارد شد متخصص شود و تا آخر هم در آن تخصص کار کند. استاد در یک مصاحبه اعلام کرده بود که من سه هزار شاگرد دارم. اما در این سه هزار تنها چند نفر از صافی گذشتند که بتوانند سلسله موسیقی ایرانی را ادامه دهند و برنامه.ای مانند گل.ها را شکوفا کنند. خوشبختانه موسیقی ایرانی توانست با شاگردان صبا ادامه پیدا کند و پیشرفت بسزایی داشته باشد.

    .می.توان تدریس را از شاخصه.های استاد صبا دانست؟

    خیر، تدریس برای وی شاخصه کوچکی است. صبا ردیف.هایی را که می.نوشت همه نو و تازه بود. این به آن دلیل بود که شاگردان بفهمند باید کار نو و تازه انجام دهند نه کپی از دیگران. ایشان برای اینکه تدریس را به شاگردان مستعد خود بفهمانند که موسیقی ما را باور کنند تلاش می.کردند و تدریس.شان هدفدار بود.

    .بزرگ.ترین دغدغه استاد در سال.های پایانی عمر چه بود؟

    بزرگ.ترین دغدغه استاد این بود که چهارتا شاگرد داشته باشند که بتوانند کارهای نو انجام دهند و به ابتکار برسند و آنها در موسیقی ایرانی آهنگ بسازند.خود وی نیز آهنگساز بزرگی بودند. چهار مضراب.هایی که ساخته.اند نشانگر آن است. ایشان در طول عمر تمام هم.وغم خود را به آن دلیل صرف ویولون کرد که چهار مضراب.های خوبی را در کنار کارهای دیگر در ردیف با این ساز اجرا کنند.

    .یک جمله اگر بخواهید در وصف صبا بگویید، چیست؟

    یک دهان خواهم به پهنای فلک، تا بتوانم شرح دهم هنرهای صبا را، در عین حال با وجود این عظمت هنری ایشان بسیار متواضع، خوش.خلق و درویش بودند.

    .سخن پایانی شما؟

    باید بگویم که از زمان هرچه می.گذرد صبا (صباتر) می.شود. شما می.دانید که 55 سال پیش کدام مدیر یا مسئولی سر کار بوده است. ولی صبا از آن روز همواره در یاد ما بوده و در طول این سال.ها هر روز صبا (صباتر) می.شود.

    منبع: روزنامه خورشید


    #1 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۱/۰۹/۳۰ در ساعت 11:50

  2. # ADS
    مجری تبلیغات
    تاریخ عضویت
    -
    نوشته ها
    -
    فروشگاه آنلاین کیوبیس با سیستم پرداخت آنلاین و ارسال به سراسر نقاط ایران ، شهرستانها و روستاها در کمترین زمان ممکن ، فروش vst وی اس تی ارزان و با کیفیت ، فروش سمپل و پلاگین های جدید آهنگسازی
    خرید وی اس تی خرید vst فروش vst وی اس تی فروش وی اس تی وی اس تی دانلود وی اس تی آپلود عکس

    بی نظیرترین آموزش فارسی نرم افزار کیوبیس ( سطح مقدماتی )
    آموزش فارسی کار با نرم افزار کیوبیس (سطح پیشرفته)
    آموزش فارسی CUBASE 5 & NUENDO4
    آموزش فارسی تکمیلی NUENDO5.5, CUBASE 6.5
    آموزش فارسی Ableton Live 9
    آموزش فارسی سونار Sonar X2,X3
    آموزش فارسی Cubase Elements 7

    آموزش فارسی protools 10
    آموزش فارسی Logic Pro X2 لاجیک
    آموزش فارسی Studio one استودیو وان
    آموزش فارسی BAND IN A BOX 2015
    آموزش فارسی Guitar Pro 6
    آموزش فارسی ضبط افکت میکس و مستر صدا ADOBE AUDITION CS5.5
    آموزش فارسی یک پروژه تنظیم آهنگ از ابتدا تا انتها

    آموزش فارسی اف ال استودیو FL Studio 12
    آموزش فارسی سمپلر کانتکت Native instrument Kontakt 5
    آموزش فارسی تصویری امنیسفر OMNISPHERE
    آموزش فارسی تخصصی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی موسیقی الکترونیک Steinberg Sequel
    آموزش فارسی تکنیکهای حرفه ای وکال همراه با آموزش Melodyne
    آموزش فارسی تکنیکهای رکورد صدا در استودیو موسیقی
    آموزش فارسی 101 ترفند حرفه ای میکس + مستر آهنگ با ایزوتوپ اوزون 7 izotope ozone
    آموزش فارسی جامع مسترینگ آهنگ Izotop Ozone 6 + tracks
    آموزش فارسی Fab Filter+Waves +Slate Digital

    آموزش کامل مراحل ساخت آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی آهنگسازی در یک هفته
    آموزش فارسی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی مولتی مدیا تصویری مبانی موسیقی
    آموزش فارسی تنظیم و ارکستراسیون آهنگ
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش خوانندگی پاپ به زبان فارسی
    آموزش آهنگسازی در سبکهای پاپ، هیپ هاپ رپ،ترنس،هاوس،بلوز،جاز،راک

    آموزش فارسی میکس حرفه ای آهنگ
    آموزش فارسی میکس و مسترینگ حرفه ای
    آموزش فارسی یک پروژه میکس و مستر آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی ریتم سازی در موسیقی
    آموزش فارسی ساخت بیت در موسیقی
    آموزش فارسی صداسازی با سینتی سایزرها
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش فارسی ساخت استودیوی موسیقی خانگی

    خرید وی اس تی پیانو spitfire audio hans zimmer piano
     

موضوعات مشابه

  1. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۸/۲۲, 14:21
  2. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۸/۱۰, 14:20
  3. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۵/۰۴, 14:00
  4. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۴/۰۴, 07:04
  5. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۲/۱۹, 00:40

جستجو شده ها

Nobody landed on this page from a search engine, yet!

تا این لحظه 0 کاربر از این تاپیک دیدن کرده اند

فقط اعضا گروه ویژه vip و مدیران قادر به دیدن اسامی بازدیدکنندگان تاپیک هستند

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

کپی از مطالب سایت مجاز نمیباشد و پیگرد قانونی دارد

cubase.ir

BACK TO TOP
وی اس تی