کانال کیوبیس در تلگرام را دنبال کنید
آهنگسازی
آموزش فارسی فالش گیری
آموزش فارسی آهنگسازی با کامپیوتر
آموزش فارسی حرفه ای کیوبیس
حرفه ای ترین آموزش فارسی تصویری مبانی و تئوری موسیقی در ایران
آموزش فارسی ساخت ریتمهای 6/8 ایرانی عربی بندری ترکی عربی



آهنگسازی
صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 1
صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 2


دانلود کیوبیس 8 cubase با لینک مستقیم رایگان و آموزش نصب فارسی

دانلود رایگان وی اس تی استرینگ شرقی Fayez Saidawi Oriental Strings با لینک مستقیم تک پارت از سرور سایت



آموزش آهنگسازی فارسی

+ پاسخ به موضوع
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: نوشته در خصوص آلبوم متفاوت «هفت.گاه معلق» فرخزاد لایق

  1. Ramin95 آواتار ها
    Ramin95
    شماره کاربری
    4941
    Contributor
    شهریور /۱۳۹۰
    2,221
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی570
    0
    سپاس از شما 805 بار در 677 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض نوشته در خصوص آلبوم متفاوت «هفت.گاه معلق» فرخزاد لایق

    تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید موسیقی ایرانیان: فرخزاد لایق (آهنگساز آلبوم متفاوت «سفر عسرت» به خوانندگی شهرام ناظری) دومین اثر خود را در قالب یک کوارتت زهی با عنوان «هفت.گاه معلق» پاییز امسال توسط انتشارات هرمس منتشر کرد و قرار بر این است در تاریخ 29 بهمن ماه این آلبوم در تالار وحدت تهران به اجرا در آید.

    در ادامه می توانید به بهانه کنسرت «هفت.گاه معلق»، نوشته ای از سعید یعقوبیان در خصوص این اثر را بخوانید.

    سعید یعقوبیان:

    (نکات آغازین: سعی بر آن است تا در حد امکان با نگاهی حداقلی و گذرا به موارد فنی پرداخته شود؛ خصوصاً اینکه تفاسیر متفاوتی میتوان از این نظر داشت؛ طبیعی ست که نظرات و برداشت های حسی در خصوص اثر کاملاً شخصی بوده و هرگونه تفسیر دیگری از اثر ممکن خواهد بود.)

    1-). همانگونه که از عنوان آلبوم پیداست، هفت گاه معلق شامل هفت بخش است. هفت بخش نسبتاً کوتاه. گاه اول تا هفتم که طولانیترین شان (گاه ششم) شش دقیقه و کل مجموعه در حدود 28 دقیقه است. نامگذاری گاهها با اعداد ترتیبی خود گواه آنست که با مجموعه ای مدون روبه روییم و بهتر است بخش های مختلف ( گاه ها) به توالی و چینش تعیین شده شنیده شوند. هرچند هریک می تواند مستقل از دیگر گاه ها نیز اثر موسیقایی محسوب گردد. جدا ازین دلیل، متن هفت گاه معلق نیز گویای این مطلب است که ترتیب گاه ها دارای اهمیت بوده و تم ثابت اثر، در روند متن تکامل می یابد. ازین نظر هفت گاه معلق را میتوان یک اثر تماتیک برشمرد. به زبان ساده تر کلیت اثر بیانی روایت گونه دارد.

    2) شاکله کلی قطعات بر نغمه ثابتی (به عنوان تونیک) سوار است؛ هرچند مرکز ثقل، در برخی مواقع به فواصل چهارم و پنجم تغییر می یابد.

    گاه اول حالتی مقدمه گونه دارد. کشش نت پایه بطور دائم شنیده می شود. از نظر مایه نیز هرچند می توان به چهارگاه اشاره کرد اما گذشته از اینکه در میانه ی گاه برای لحظاتی، به فواصل ماژور اشاره می شود، عدم استفاده از نغمه محسوس (نت سانسیبل) فضای چهارگاه را بطور کامل تثبیت نمی کند. گذشته از اینکه درجه دوم (روتونیک) که در چهارگاه معمول. دستگاهی، ربع پرده می باشد در اینجا طبق سیاق مرسوم برای ایجاد فضاهای اینچنینی بویژه در قطعات ارکسترال بصورت نیم پرده استفاده شده که قبلاً نیز توسط دیگر آهنگسازان تجربه شده است. (برای نمونه قطعه چهارگاه شماره دو ساخته علیرضا مشایخی را می توان نام برد) اما همین نت که در ایجاد فضای چهارگاه نقش مهمی دارد حضور کمرنگی می یابد که باز در عدم تثبیت مایه نقش داشته و شنونده را در تعلیق رها می سازد. (علی الخصوص در اتمام گاه) در نقطه مقابل در گاه دوم بر درجه دوم تاکید فراوانی شده و گاه دوم ، بر ایست هایی روی این نت پیش رفته و در نهایت روی همین نت معلق می ماند. در همین گاه است که تاکید بر فاصله چهارم فضایی مشابه مایه شوشتری بدست می دهد که این نیز البته قبلاً تجربه شده است و به گوش امروزی غریبه نیست.

    (لازم به ذکر است در اینجا به هیچ عنوان قصد آن نیست که کلیت اثر و جنبه های مختلف نگارش آن و رنگ آمیزی هارمونیک آن را به مایه ها و دستگاههای موسیقی محدود کنیم و صرفاً بازگویی تشابهات مدنظر است)

    گاه سوم با سه بار تکرار زوزه ی آرشه. شروع می شود. همانند الگوی مشابه در ردیف دستگاهی موسیقی ایران که نت پایه در گوشه های اصلی در روندی بالارونده تغییر می یابد اینجا نیز بر همان منوال، رفتن به پله ای بالاتر، حس پیش روندگی گاه ها را به تمامی القا میکند: تاکید بر فاصله پنجم؛. که در چهارگاه می تواند ورودی به مایه بیداد همایون محسوب گردد. (مثال معروف این تغییر مد، قطعه چکاد پرویز مشکاتیان است) از سوی دیگر فاصله پنجم می تواند نسبت به نت سی پایه، جایگاه مایه دشتی نیز باشد که این اتفاق در گاه چهارم افتاده است. به نظر میرسد این جهت گیری بیشتر مد نظر آهنگساز بوده باشد.. بنابراین نت پنجم گام مفروض ، زمینه را برای ورود به تنالیته دشتی در گاه بعدی به خوبی فراهم می نماید.

    ورود چلو در آغاز گاه چهارم ، به یکباره فضای اثر را به مایه دشتی تغییر می دهد که این کار به زیبایی هرچه تمامتر صورت گرفته است. در ادامه ، موتیف تکرار شونده در پس زمینه ، این گاه را به آثار موسیقی مینیمال نزدیک کرده است. به نظر می رسد به فواصل ربع پرده عامدانه اشاره صریحی نشده و ملودی نیز در حرکت خود از روی نغمه روتونیک عبور نمی کند. ویولون اول عبارت اصلی این گاه را سه بار ( بار سوم با تغییری ظریف ). تکرار میکند. عبارتی که روح ناب دشتی در آن متجلی ست. ( عبارتی که حسرت ، با هر نت آن بی ملاحظه در مغز استخوان تزریق می شود. گویی گاه چهارم گریه ایست که حتی فرصت آرام گرفتن نیز به آن داده نمی شود و نابهنگام خفه می شود ) با اینحال غمبار بودن فضای دشتی اینبار با حس هایی همچون حیرت و ترس و تنهایی تجربه می شود. تنهاییی که ویولون اول در بین هیاهوی دنیای پیرامونش دارد. دنیایی که در عین همراهی اش بسیار دور ازوست.

    گاه پنجم:. اولین حضور فواصل ربع پرده در این گاه است و چندین بار عبارات ملودیک روی نغمه ربع پرده توقف می یابند. از نظر مایه ، تغییر عمده ای نسبت به گاه قبلی احساس نمی شود هرچند گفتن مایه شور و دشتی. مناسبتر به نظر می رسد. گردش های چند نت نزدیک به هم که گویی در فلاخنی دور خود می چرخند و دست آخر به سمتی نامعلوم رها می شوند ، به همراه پیزیکاتوهای مضطرب و گلیساندوهای بی سرانجام ، فضایی تنش زا را در این گاه ایجاد کرده اند. ( اجرای استادانه ارسلان کامکار نیز در این گاه قابل تحسین است)

    علارغم حل های فریبنده و معوق در این گاه ( که در گاه هفتم نیز نمونه هایی ازین دست شنیده. می شود ) ، هرگز پیچیدگی زیاده از حد و آزاردهنده ای در هارمونی وجود ندارد.

    گاه ششم بی رمق و محتضر شروع و در فضایی شبیه موسیقی مقامی خراسان به اتمام می رسد. و گاه هفتم : پایانی ست تراژیک و زهرآگین به تلاشی بی ثمر. پس زمینه دوضربی ، باز یادآور الگوی رایج در موسیقی مینیمال است که از لحظه ی 2:34 ، موتیف تکرارشونده چهارضربی نیز بر آن اضافه می شود و این آغازیست بر جمله ای معترض و اوج گیرنده ( در حال و هوایی مشابه مایه اصفهان و شوشتری شاید! ) که نهایتاً این گاه واپسین را با جیغی به اتمام. می رساند. این گاه را تنها باید شنید و هرگونه توضیحی در مورد آن گزاف و بیهوده است.

    ( بدون هیچ عمدی در هیچیک از گاه ها اشاره ی قطعی و صریحی به تنالیته خاصی نشده و همانگونه که قبلاً نیز عنوان شد صرفاً تشابهات مدنظر بوده است. شاید این نیز وجه مهمی از معلق بودن گاه ها بوده باشد)

    3) فرخزاد لایق به عنوان خالق اثر در پشت جلد آلبوم چنین نگاشته است:
    «روایتی فروتن از تعلیق وجود باژگون ما
    و دومین گام معلق در برگشودن حجم در ساحت موسیقی دستگاهی ایران.. در گام اول ( سفر عسرت با صدای شهرام ناظری ) سازبندی کلاسیک ایرانی ابزار این گشایش بود و در اینجا یک. کوارتت زهی غربی. بستر این حرکت ردیف دستگاهی ایران بوده با نگاهی امروزین و در اندیشه رهایی موسیقی کلاسیک ایران از تغزل به حجم….. به عیار انسانی می اندیشد که فراتر از غم فراق و شوق وصال، به خشم و رنج و حیرت فریاد برمی کشد تا بیرون از حصار تغزل پای به ساحت وجودی گذارد که گوشت و خون دارد و دغدغه ی بیکرانش جز وصف معشوق،رنج و اضطراب و رهایی جاودانه ست…»

    فرخزاد لایق، به شغل طبابت مشغول است و مدرک پزشکی خود را با تخصص قلب و عروق از پاریس گرفته است. لایق در حال حاظر مطبی در فرمانیه تهران دارد. از. کودکی ویولون زده و در پاریس با رضا قاسمی محشور بوده است. پس از بازگشت به ایران مدتی نزد مسعود شعاری و مسعود ابراهیمی درسهایی در خصوص سه تار و هارمونی می گیرد. دو گام وی تاحال نشان از نگاهی جستجوگر دارند.

    4) رویکرد آهنگساز و محصول نهایی پیش روی ما ، هفت گاه معلق ، گویای آنست که بطور قطع با حرکتی اوانگارد. رودرروییم. موسیقی تجربی دکتر لایق سنت شکن و پیشگام است. می توان تمامی ...تورهایی که نظریه پردازان هنری مطرحی همچون پیتر بورگر در خصوص عناصر لازمه موسیقی اوانگارد ، عنوان نموده اند در کار فرخزاد لایق برشمرد. برای مثال از نظرگاه بورگر هنرمند پیشگام فاصله قابل توجهی با محیط. فرهنگی و اجتماعی و هنری خود دارد. ناقد اوضاع اجتماعی روزگارش است. انتقاد می کند ، نفی می کند و حتی اگر خود نیز نتواند ثابت کند ، کارش هنر آینده را رقم می زند. هنری که اکنون رایج است را زیر سوال می برد و راهی دیگر پیش می گیرد

    .پیر بولز نیز معتقد است موسیقی اوانگارد در حکم یک نوآوری در ساختار و فرم است ( چیزی که در هفت گاه معلق کاملاً مشهود است ). همچنین عدم قطعیت نت نویسی و منش تعیین ناشده ی فرم و آزادی گزینش ( چه در ساخت و چه در اجرای قطعه ) مختصات این موسیقی را تعیین می کند.

    از سوی دیگر مستقل بودن نیز مشخصه مهم دیگر این نوع حرکتهاست. در این خصوص بورگر رابطه جالبی را مطرح نموده است. به عقیده ی وی هرچه آهنگساز از دربار و کلیسا فاصله ی بیشتری داشته باشد حساسیت و احساس مسئولیت اش نسبت به اقبال مردم بیشتر می شود. آهنگساز پیشگام با هرگونه نهادینه شدن موسیقی مخالفت می کند. چه این نهاد خارج از حوزه ی موسیقی باشد و چه در درون آن شکل گرفته باشد.

    با در نظر گرفتن اینچنین مشخصاتی ، هفت گاه معلق بطور حتم کاری اوانگارد در حوزه موسیقی ایران به شمار می رود.

    5) نکته آخر اینکه ورای تمامی این تحلیل ها که می شود. -چه در خصوص ویژگیهای نوشتاری اثر و چه در خصوص تأثیرات رویکرد ویژه ی خالق اثر در روند موسیقی جدی جامعه-. از جنبه های مختلف برگشود و بحث نمود ، مهمترین نکته برای نگارنده این است که هفت گاه معلق ترجمان فضای امروز جامعه ایران است. از زبان شهر به زبان موسیقی دستگاهی ایران. در چنین ساحتی می توان ادعا نمود که هنرمند با مخاطب خود کاملاً صادق است و از آن بالاتر تلاش بر گفتن واقعیت دارد و از تخیل و دروغ گریزان است. چگونه می شود در شهری که تمامی ذرات آن در هر لحظه درحال فروپاشی و دور شدن از همند و مردمانش در کوچه و خیابان با ابروهایی درهم کشیده نگران و فسرده سربه زیر افکنده و بی مقصد قدم بر میدارند ، شهری که با دود و پارازیت و ترس و اضطراب تعریف می شود نفس کشید و تنها سخن موسیقایی که بر زبان راند دردهای اثیری خیالینی باشد که از پس قرونی تاریک بازپس مانده اند. هفت گاه معلق صدای تهران این سالهاست.

    هفت گاه معلق در تلاش است تا طعم تعلیق ، گسیختگی و سقوط چنین جامعه ای را به زبان موسیقی بیان کند. می کوشد تا برای فرار از چارچوبهایی که ذهن هنرمند چنین جامعه ای را به بند کشیده ، راهی دیگر برگزیند.

    می شود دور شهر گشت ، تابلوی کنده شده ی نشر چشمه ، دست لرزان صفحات روزنامه ها ، بیکاری پنهان نود درصد جامعه ، تاکسی هایی با ارمغان اخبار تلخ و تلختر از دیروز ، چهره های نگران عابران ، سرمایه هایی که دیگر به هیچ کاری نمی آیند ، کودکان کار پشت چراغ های قرمز و هزاران هزار درد و داغ دیگر را دید ، سر خود را محکم گرفت، به کنج خانه خزید ، همانجا پشت در زانو زد.. و آنگاه کدام بغض توان آن را خواهد داشت که در گاه چهارم با فریادی خود را از گلوگاه رها نسازد؟

    .به راستی باید خرسند باشیم یا غمگین؟ از اینکه هنرمندی چون فرخزاد لایق می تواند اینچنین صادقانه و بی مرز با ما سخن بگوید و بتواند زبان این ترجمان واقعیت را پیدا کرده و سخن گفتن ازین دست را خود تجربه و پیش روی دیگران قرار دهد ، باید خوشحال باشیم یا از اینکه حیات شهر چنان تاریک و دردآلود شده که ترجمان موسیقایی اش بدین حد تلخ و گزنده است ، باید افسوس بخوریم؟

    اما این هفت گاه ، ترجمان هرچه سیاهی که باشد ، خود حرکتی ست به روشنایی و امید . . .

    منبع: مروات


    #1 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۱/۱۱/۱۱ در ساعت 12:40

  2. # ADS
    مجری تبلیغات
    تاریخ عضویت
    -
    نوشته ها
    -
    فروشگاه آنلاین کیوبیس با سیستم پرداخت آنلاین و ارسال به سراسر نقاط ایران ، شهرستانها و روستاها در کمترین زمان ممکن ، فروش vst وی اس تی ارزان و با کیفیت ، فروش سمپل و پلاگین های جدید آهنگسازی
    خرید وی اس تی خرید vst فروش vst وی اس تی فروش وی اس تی وی اس تی دانلود وی اس تی آپلود عکس

    بی نظیرترین آموزش فارسی نرم افزار کیوبیس ( سطح مقدماتی )
    آموزش فارسی کار با نرم افزار کیوبیس (سطح پیشرفته)
    آموزش فارسی CUBASE 5 & NUENDO4
    آموزش فارسی تکمیلی NUENDO5.5, CUBASE 6.5
    آموزش فارسی Ableton Live 9
    آموزش فارسی سونار Sonar X2,X3
    آموزش فارسی Cubase Elements 7

    آموزش فارسی protools 10
    آموزش فارسی Logic Pro X2 لاجیک
    آموزش فارسی Studio one استودیو وان
    آموزش فارسی BAND IN A BOX 2015
    آموزش فارسی Guitar Pro 6
    آموزش فارسی ضبط افکت میکس و مستر صدا ADOBE AUDITION CS5.5
    آموزش فارسی یک پروژه تنظیم آهنگ از ابتدا تا انتها

    آموزش فارسی اف ال استودیو FL Studio 12
    آموزش فارسی سمپلر کانتکت Native instrument Kontakt 5
    آموزش فارسی تصویری امنیسفر OMNISPHERE
    آموزش فارسی تخصصی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی موسیقی الکترونیک Steinberg Sequel
    آموزش فارسی تکنیکهای حرفه ای وکال همراه با آموزش Melodyne
    آموزش فارسی تکنیکهای رکورد صدا در استودیو موسیقی
    آموزش فارسی 101 ترفند حرفه ای میکس + مستر آهنگ با ایزوتوپ اوزون 7 izotope ozone
    آموزش فارسی جامع مسترینگ آهنگ Izotop Ozone 6 + tracks
    آموزش فارسی Fab Filter+Waves +Slate Digital

    آموزش کامل مراحل ساخت آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی آهنگسازی در یک هفته
    آموزش فارسی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی مولتی مدیا تصویری مبانی موسیقی
    آموزش فارسی تنظیم و ارکستراسیون آهنگ
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش خوانندگی پاپ به زبان فارسی
    آموزش آهنگسازی در سبکهای پاپ، هیپ هاپ رپ،ترنس،هاوس،بلوز،جاز،راک

    آموزش فارسی میکس حرفه ای آهنگ
    آموزش فارسی میکس و مسترینگ حرفه ای
    آموزش فارسی یک پروژه میکس و مستر آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی ریتم سازی در موسیقی
    آموزش فارسی ساخت بیت در موسیقی
    آموزش فارسی صداسازی با سینتی سایزرها
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش فارسی ساخت استودیوی موسیقی خانگی

    خرید وی اس تی پیانو spitfire audio hans zimmer piano
     

موضوعات مشابه

  1. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۵/۰۵, 17:40
  2. سوال در خصوص مشکل نت در گیتار الکتریک
    توسط digilap در انجمن گیـــتار(Guitar)
    پاسخ ها: 6
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۴/۱۳, 11:02
  3. نظر مدیران و بچه ها در خصوص یه گروه بندی
    توسط Ahmad-Sajadi در انجمن سوالات و درخواستها
    پاسخ ها: 25
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۲/۲۲, 23:41
  4. سورس پروژه های تمرینی مخصوص تازه کار ها + آپدیت هفتگی
    توسط ahangsaz-123 در انجمن اف ال استودیو FL Studio
    پاسخ ها: 8
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۲/۲۱, 18:25
  5. دانلود نرم افزار های Mixing مخصوص دی جی ها
    توسط N.Producer در انجمن سایر برنامه ها و ابزارها
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۶/۲۷, 02:06

جستجو شده ها

Nobody landed on this page from a search engine, yet!

تا این لحظه 0 کاربر از این تاپیک دیدن کرده اند

فقط اعضا گروه ویژه vip و مدیران قادر به دیدن اسامی بازدیدکنندگان تاپیک هستند

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

کپی از مطالب سایت مجاز نمیباشد و پیگرد قانونی دارد

cubase.ir

BACK TO TOP
وی اس تی