کانال کیوبیس در تلگرام را دنبال کنید
آهنگسازی
آهنگسازی




صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 1
صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 2
آموزش فارسی صفر تا صد مسترینگ با پلاگینهای waves



دانلود کیوبیس 8 cubase با لینک مستقیم رایگان و آموزش نصب فارسی

دانلود رایگان وی اس تی استرینگ شرقی Fayez Saidawi Oriental Strings با لینک مستقیم تک پارت از سرور سایت



آموزش آهنگسازی فارسی

+ پاسخ به موضوع
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 4 , از مجموع 4

موضوع: فواصل و گام فیثاغورثی

  1. piano4all آواتار ها
    piano4all
    شماره کاربری
    3111
    هنــرمنـد انجمن
    مرداد /۱۳۹۰
    540
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی290
    170
    سپاس از شما 899 بار در 335 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض فواصل و گام فیثاغورثی

    دوستان مقاله ای که در پیش رو دارید به قلم توانای استاد عزیزم (( شاهین مهاجری )) برای سایت هارمونی تالک نوشته شده ..

    مقاله ای بسیار مفید که انشاالله مفید واقع شود





    فاصله و گام

    به طور كلی گام مجموعه ای است از اصوات كه فواصل موسیقایی آنها در اكثر اوقات بین 2 عدد 1 و 2 قرار می گیرد. عدد 1 كه اولین درجه گام است پایگی نام داشته و عدد 2 اكتاو آن است كه قاعدتا گام با آن بسته می شود. فركانس اكتاو 2 برابر پایگی است :
    F2 = 2 × F 1

    اكتاو را می توان به اشكال متفاوت تقسیم نمود . مثلا 12 قسمت مساوی كه همان گام 12 نیم پرده مساوی است ، 24 قسمت مساوی كه گامی 24 ربع پرده مساوی است و ...

    اگر گام را به 1200 قسمت مساوی تقسیم نماییم به یكی از واحدهای اندازه گیری فاصله درموسیقی دست می یابیم. این واحد سنت CENT نام داشته و با علامت C نمایش داده می شود.

    نسبت فاصله موسیقی عبارت است از نسبت فركانس 2 نت نسبت به یكدیگر كه معادل عددی است بین 1 و 2 به گونه ای كه :

    R=F2/F1 F1 ≤F2
    هر فاصله موسیقی را می توان به سنت تبدیل نمود :

    به این ترتیب بین پایگی و اكتاو 1200 سنت و بین دو نت با فاصله پنجم فیثاغورثی (5/1 = (R701.9 سنت و بین دو نت با فاصله 5 در گام 12 قسمتی مساوی 700 سنت فاصله وجود دارد.

    این نسبتها در واقع بخشی از بی نهایت فاصله موجود در یك گام می باشند چرا كه می توان با كوچك كردن میزان سنت بین فواصل آن ها را به هم متصل نمود :


    گام فیثاغورثی

    فیثاغورث (تولد حدود 569 قبل از میلاد در Samos, Ionia ، وفات حدود 475 قبل از میلاد)

    محل زندگی فیثاغورث در یونان
    فیثاغورث به عنوان یك ریاضی دان یونانی تدوین گر نحوه تعیین فواصل و گام موسیقی بر اساس نسبت طولی سیم های كوك شده با فاصله پنجم است. با توجه به پیشرفت ریاضی و موسیقی در مصر و بین النهرین او مطمئنا تحت تاثیراصول موسیقی آموخته شده از مصر و بین النهرین قرار گرفته و بنیاد تئوری خود را بنا نهاده است.

    فیثاغورث گام موسیقی را یكی از عناصر ساختاری افلاك می دانست و برای افلاك نوعی آرمونی قائل بود.

    همانطور كه قبلا ذكر شد، گام فیثاغورث ناشی از ایجاد فواصل پنجم متوالی از یك نت اولیه است. به این ترتیب به دایره ای از فواصل پنجم می توان دست یافت. در شكل زیر دایره فواصل پنجم بر اساس نت دو C در گام 12 نیم پرده مساوی مشاهده می شود:

    همانطوریكه در شكل بالا مشاهده می شود با حركت از نت دو به نت سل و بعد به نت ر و نت های دیگر می رسیم . دایره پنجم ها را می توان به صورت زیر نیز نشان داد



    همانگونه كه در این اشكال مشاهده می شود فواصل موسیقایی موجو د در كادر همگی تشكیل دهنده یك گام دیاتونیك می باشند. در این گام 3 فاصله متفاوت وجود دارد:
    - پرده L : با نسبت 9:8 معادل 203.91 سنت .
    - نیم پرده دیاتونیك S یا لیما: با نسبت 256:243 معادل 90.225 سنت. لازم به ذكر است كه نیم پرده دیاتونیك بین نت های غیر همنام مانند می و فا مشاهده می شود. (شكل بالا سمت چپ).نیم پرده دیاتونیك را دوم كوچك نیز می نامند و با علائمی مانند min2, m2, b2 نمایش می دهند.
    - نیم پرده كروماتیك یا آپوتوم: اختلاف بین S و L ك معادل 113.685 سنت یا معادل نسبت 2187:2048 است.

    نحوه محاسبه فواصل فیثاغورثی
    همانطور كه در بالا عنوان شد فواصل فیثاغورثی همگی از تاثیر فاصله پنجم به صورت متوالی و زنجیروار حاصل می شوند. اگر نت پایه را با نسبت 1:1فرض كنیم داریم :

    جدول بالا نشاندهنده فواصلی مانند 3:2 ، 81:64 ، 9:8 ، 4:3 ، و غیره است. لازم به ذكر است در 2 نسبتی كه صورت یكی با مخرج دیگری مساوی است رابطه زیر برقرار است:
    نسبت كوچكتر= نسبت بزرگتر ÷ 2
    به عنوان مثال :
    4:3= 3:2 ÷ 2
    در جدول زیر فواصل فیثاغورثی را در یك گام دیاتونیك مشاهده می نمایید :




    همچنانكه در جدول بالا مشاهده می شود فواصل نیم پرده ای كروماتیك FA# و Sib وجود ندارند. اصولا در این گام فواصلی مانند D# و Eb باهم برابر نیستند. میزان اختلاف این دو فاصله نیم پرده ای غیر همجنس معادل زیر است :
    كومای فیثاغورثی = نیم پرده دیاتونیك(لیما) – نیم پرده كروماتیك(آپوتوم)
    23.46سنت = 90.225- 113.685

    رابطه گام فیثاغورثی و گام 53 قسمتی مساوی
    با توجه به آنكه پرده فیثاغورثی متشكل از لیما و آپوتوم است و با فرض روابط زیر:
    پرده بزرگ = آپوتوم + لیما
    آپوتوم = لیما + كما
    لیما ~ كما ×4
    می توان نوشت :
    پرده بزرگ ~ كما × 9
    53 كما ~ 5 پرده بزرگ + 2 لیما = اكتاو
    به این ترتیب گام فیثاغورثی تقریبا معادل گام 53 كمایی است . با فرض كما معادل 22.641 سنت ، گام 53 قسمتی مساوی شكل می گیرد كه هر درجه آن برابر با 22.641 سنت است. در جدول زیر رابطه گام فیثاغورثی و 53 قسمتی مساوی نشان داده شده است :









    با توجه به مقایسه درجات دو گام و فواصل آنها برحسب سنت می توان فهمید كه گام 53 قسمتی مساوی جایگزین بسیار مناسبی برای گام فیثاغورثی است .

    در همین جا لازم است كمای مركاتور ( معادل 3.165 سنت ) كه كمای دیگری در گام فیثاغورثی است معرفی شود . قبلا گفته شد كه هر 4 كما تقریبا معادل یك لیما است :

    كمای مركاتور (MERCATOR) = لیما – 4 كما
    3.615 = 90.225 – 93.84

    تفاضل درجاتی از گام فیثاغورثی مانند 4-9- 15-20 با درجات قبلی خود دقیقا معادل كمای مركاتور است. در شكل زیر مقایسه بین درجات گام 53 قسمتی مساوی و گام 12 قسمتی مساوی را مشاهده می نمایید. جدول فوق دارای 12 ردیف است كه هر ردیف آن معادل 100 سنت می باشد :

    اشكالات سیستم فیثاغورثی

    از آنجا كه این سیستم زنجیره ای از فواصل پنجم را نشان می دهد ، در انتهای این زنجیره ناهمگنی در انطباق فواصل مشاهده می شود. به عنوان مثال اگر زنجیره پنجم را با نوت C شروع كنیم داریم :
    C-G-D-A-E-B-F#-C#-G#-D#-A#-E#-B#
    B# و F# باید آنارمونیك C و F باشند اما اندكی متفاوتند . به همین خاطر در این سیستم به هنگام اجرای مثلا یك پاساژ كروماتیك مشكل مشاهده می شود .همچنین در مدولاسیون بین كلیدهای مختلف نیاز به نیم پرده های آپوتوم و لیما است.

    از مشكلات دیگر این سیستم آن است كه فواصلی مانند Eb-G# چهارم درست نبوده و تحت عنوان فاصله چهارم WOLF نامیده می شوند. فاصله چهارم WOLF از فاصله چهارم درست یك كما (24 سنت) بیشتر است :
    (Eb-G#)=(D#-G#)+24c


    همچنین فاصله پنجم WOLF در این سیستم ناشی از كاسته شدن یك كما از فاصله پنجم درست می باشد :
    (G#-Eb)=(Ab-Eb)-24c

    لغت WOLF احتمالا مربوط به سونوریته ارگ های بادی اولیه است كه به هنگام نواختن چنین فواصلی به گوش شنوندگان شبیه صدای زوزه گرگ به نظر می رسد.

    احتمالا تغییرات در ساختار سیستم فیثاغورثی از قرن 14 میلادی شروع شده است. دراین زمان جایگاه نیم پرده های آپوتوم و لیما عوض شده و به صورت زیر در آمد :

    (C) 90 –(C#/Db)– 114 (D)
    با گذشت زمان انواع سیستم های اعتدال نیز ابداع گردید تا بتوانند نقائص این سیستم را بر طرف نمایند.این امر در نهایت به سیستم اعتدال 12 نیم پرده مساوی انجامید كه در قبل ذكر گردید.







    نبوغ چیزی نیست جز عشق







    #1 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۰/۰۶/۱۸ در ساعت 22:40

  2. 8 کاربر زیر از piano4all برای این پست سپاسگزاری کرده اند


  3. # ADS
    مجری تبلیغات
    تاریخ عضویت
    -
    نوشته ها
    -
    فروشگاه آنلاین کیوبیس با سیستم پرداخت آنلاین و ارسال به سراسر نقاط ایران ، شهرستانها و روستاها در کمترین زمان ممکن ، فروش vst وی اس تی ارزان و با کیفیت ، فروش سمپل و پلاگین های جدید آهنگسازی

    بی نظیرترین آموزش فارسی نرم افزار کیوبیس ( سطح مقدماتی )
    آموزش فارسی کار با نرم افزار کیوبیس (سطح پیشرفته)
    آموزش فارسی CUBASE 5 & NUENDO4
    آموزش فارسی تکمیلی NUENDO5.5, CUBASE 6.5
    آموزش فارسی Ableton Live 9
    آموزش فارسی سونار Sonar X2,X3
    آموزش فارسی Cubase Elements 7

    آموزش فارسی protools 10
    آموزش فارسی Logic Pro X2 لاجیک
    آموزش فارسی Studio one استودیو وان
    آموزش فارسی BAND IN A BOX 2015
    آموزش فارسی Guitar Pro 6
    آموزش فارسی ضبط افکت میکس و مستر صدا ADOBE AUDITION CS5.5
    آموزش فارسی یک پروژه تنظیم آهنگ از ابتدا تا انتها

    آموزش فارسی اف ال استودیو FL Studio 12
    آموزش فارسی سمپلر کانتکت Native instrument Kontakt 5
    آموزش فارسی تصویری امنیسفر OMNISPHERE
    آموزش فارسی تخصصی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی موسیقی الکترونیک Steinberg Sequel
    آموزش فارسی تکنیکهای حرفه ای وکال همراه با آموزش Melodyne
    آموزش فارسی تکنیکهای رکورد صدا در استودیو موسیقی
    آموزش فارسی 101 ترفند حرفه ای میکس + مستر آهنگ با ایزوتوپ اوزون 7 izotope ozone
    آموزش فارسی جامع مسترینگ آهنگ Izotop Ozone 6 + tracks
    آموزش فارسی Fab Filter+Waves +Slate Digital

    آموزش کامل مراحل ساخت آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی آهنگسازی در یک هفته
    آموزش فارسی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی مولتی مدیا تصویری مبانی موسیقی
    آموزش فارسی تنظیم و ارکستراسیون آهنگ
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش خوانندگی پاپ به زبان فارسی
    آموزش آهنگسازی در سبکهای پاپ، هیپ هاپ رپ،ترنس،هاوس،بلوز،جاز،راک

    آموزش فارسی میکس حرفه ای آهنگ
    آموزش فارسی میکس و مسترینگ حرفه ای
    آموزش فارسی یک پروژه میکس و مستر آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی ریتم سازی در موسیقی
    آموزش فارسی ساخت بیت در موسیقی
    آموزش فارسی صداسازی با سینتی سایزرها
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش فارسی ساخت استودیوی موسیقی خانگی

    خرید وی اس تی پیانو spitfire audio hans zimmer piano
     

  4. parhamshakibaei آواتار ها
    parhamshakibaei
    شماره کاربری
    10826
    کاربر تازه وارد
    بهمن /۱۳۹۰
    8
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی0
    57
    سپاس از شما 6 بار در 4 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض

    خسته نباشید من تابحال چنین موضوع پیچیده ای در موسیقی ندیده بودم!! من رشته دانشگاهیم شیمی بوده و به نظرم این مبحث در حد و اندازه شیمی-فیزیک سخت بود!
    بچه های فنی میدونن شیمی فیزیک چیه!
    مرسی


    #2 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۰/۱۱/۳۰ در ساعت 13:07

  5. کاربران زیر از شما parhamshakibaei عزیز جهت این پست سپاسگزاری کرده اند


  6. wolf.0511 آواتار ها
    wolf.0511
    شماره کاربری
    5595
    کاربر پیـشرفته
    مهر /۱۳۹۰
    مشهد
    791
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی65
    154
    سپاس از شما 397 بار در 243 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض

    اگه کسی نباشه که بتونه همچنین فواصلی رو تشخیص بده پس واقعا به چه کار میاد؟


    << |< >| >> > O #
    ----------------------------------------
    C.o.m.i.n.g S.o.o.n
    Share is Love
    بیاید داشته هایمان را با هم به اشتراک بگذاریم!

    #3 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۰/۱۱/۳۰ در ساعت 21:57

  7. digilap آواتار ها
    digilap
    شماره کاربری
    8303
    کاربر فعال
    آذر /۱۳۹۰
    148
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی6
    131
    سپاس از شما 55 بار در 40 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض توضیحی بر فیثاغورث

    داستان فواصل موسیقی در فلسفه فیثاغورت فقط بحث موسیقایی نداره. که بگیم عجب آدمی بوده که اومده تو موسیقیم نظر داده.
    شاید هم اصلا هدف موسیقی نبوده بلکه موسیقی ابزار بوده برای رسیدن به هدف. یعنی اینکه فیثاغورث تمام اینها رو برای ایجاد موسیقی بکار گرفته باشه مسلما غلطه.
    توضیحشم در فلسفه و تاریخ فلسفه میتونید پیدا کنید
    1 - فیثاغوثیان رو اعدادیون هم میگفتند و سر منشا همه چیز رو (عالم) عدد میدونستندو عدد یک رو منشا اعدادو چون تناسب اعداد رو در نغمات موسیقی موثر میدونستند . پس موسیقی رو هم مانند هندسه در حیطه علوم ریاضی در نظر گرفتند اما
    مهم اینجاست که موسیقی برای اونها ابزاری میشه برای بیان فلسفه اونها در علوم طبیعی !یعنی برداشتشونرو از ساختار فیزیکیه دنیا با موسیقی بیان کردند به این شکل که معتقد بودند که فاصله کرات از همدیگر به نسبت فاصله اعدادیست که نغمات آوازها را میسازد و گردش آنها نیز نغمه ای ساز میکند که روح عالم است و گوش مردم بواسطه عادت یا عدم استعداد درک نمیکند . فقط در مورد فیثاغرث اینگونه نبوده و مثلا نیوتن هم خیلی از محاسباتش رو مربوط به حرکت اجرام سماوی با سیم تار شبیه میکرده (اینو تو یه فیلم دیدم مطمئن نیستم) حتی بو علی خودمون هم مطالبی در موسیقی داره و البته فارابی .


    #4 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۱/۰۴/۱۲ در ساعت 10:45

  8. کاربران زیر از شما digilap عزیز جهت این پست سپاسگزاری کرده اند


+ پاسخ به موضوع

موضوعات مشابه

  1. آلبوم «حلقه مقام» با یاد خلیفه میرزا آغه غوثی منتشر شد
    توسط Ramin95 در انجمن اخبار روز موسیقی
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۱۲/۰۷, 16:00
  2. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۱۱/۲۹, 14:30

جستجو شده ها

گام موسیقی

هارمونی با نیوتون

فواصل cubase.ir

گامهای کمایی

تا این لحظه 134 کاربر از این تاپیک دیدن کرده اند

فقط اعضا گروه ویژه vip و مدیران قادر به دیدن اسامی بازدیدکنندگان تاپیک هستند

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

کپی از مطالب سایت مجاز نمیباشد و پیگرد قانونی دارد

cubase.ir

BACK TO TOP
وی اس تی
آرتیست