کانال کیوبیس در تلگرام را دنبال کنید
آهنگسازی
آهنگسازی
آموزش فارسی فالش گیری
آموزش فارسی آهنگسازی با کامپیوتر
آموزش فارسی حرفه ای کیوبیس
حرفه ای ترین آموزش فارسی تصویری مبانی و تئوری موسیقی در ایران
آموزش فارسی ساخت ریتمهای 6/8 ایرانی عربی بندری ترکی عربی



آهنگسازی
صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 1
صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 2


دانلود کیوبیس 8 cubase با لینک مستقیم رایگان و آموزش نصب فارسی

دانلود رایگان وی اس تی استرینگ شرقی Fayez Saidawi Oriental Strings با لینک مستقیم تک پارت از سرور سایت



آموزش آهنگسازی فارسی

جهت مشاهده ی پستی که بیشترین امتیاز مثبت را در این تاپیک کسب کرده است اینجا را کلیک کنید

+ پاسخ به موضوع
صفحه 1 از 3 1 2 3 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 26

موضوع: .:: آموزش وزن شعر و ترانه (از مبتدی تا پیشرفته) ::.

  1. oaj آواتار ها
    oaj
    شماره کاربری
    11535
    مدیر بـازنشسته
    اسفند /۱۳۹۰
    Dezfull
    1,147
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی355
    1,825
    سپاس از شما 1,770 بار در 739 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض .:: آموزش وزن شعر و ترانه (از مبتدی تا پیشرفته) ::.


    سلام می کنم به دوستان عزیزم.
    به صفحه ی آموزش وزن و عروض شعر خوش آمدید.

    قبل از هر بحثی لازم میدونم به عنوان کوچک ترین عضو گروه هنرجویان شعر و ترانه پارسی مطلب کوتاهی رو خدمتتون عرض کنم.

    آموختن وزن شعر به اندازه ی آموختن علم قافیه مورد نیازه و دونستن اون برای شاعران و ترانه سرایان یکی از مهم ترین ارکان به حساب میاد.
    خیلی از عزیزان شاعر و ترانه سرا هستند که پس از گذشت چندین سال هنوز بر روی پایه های مهمی مانند وزن (و یا قافیه) مطالعه ی تخصصی نداشته اند و یا موقعیتی برای مطالعه روی این ستون اصلی شعر و ترانه پیدا نکرده اند.

    در این تاپیک قصد دارم مطلب جامع و کاملی رو با عنوان " آموزش وزن شعر " قرار بدهم.اما از آن جایی که بحث وزن و عروض ، بحث طولانی (اما نه پیچیده ای) هست، قصد دارم مطلب را قسمت بندی کنم و هر روز (یا نهایتا هر دو روز) قسمتی از آن را در این تاپیک بیاورم. همچنین بخاطر این که بحث وزن ، بحث پیوسته ای است و برای ادامه دادن و رفتن به قسمت های بعدی آن نیاز به تمرین قسمت های قبلی داریم، با این شیوه زمان کافی برای تمرین کوتاهی بر مبحث گذشته ایجاد می شود تا برای درک قسمت های بعد آمادگی کافی را داشته باشیم.

    شاعران و ترانه سرایان عزیز سایت کیوبیس می توانند حین آموزش ها سوالاتشان را مطرح کنند و از سوی دیگر اعضا پاسخ مستقیم و از سوی اساتیدی که در اسن سایت حضور ندارند، پاسخ غیر مستقیم سوالاتشان را دریافت نمایند.

    امیدوارم این مطلب مطلب را تا انتها ادامه دهید.

    منابع این آموزش:
    ١- دكتر عباس ماهيار: «عروض فارسی شيوه ای نو برای آموزش عروض و قافيه»،انتشارات نشر قطره،تهران، چاب چهارم، سال ١۳۷٨
    ٢- دكتر جليل مسگرنژاد: «مختصری در شناخت علم عروض و قافيه»، انتشارات دانشگاه علامه طباطبايی، تهران، چاپ نخست، سال ١۳۷٠
    ۳- دكتر كامل احمد نژاد: «جزوه ی درس عروض» انتشارات دانشگاه شهيد بهشتي تهران، سال ١۳٦٨
    ٤- دكتر محمد معين: «فرهنگ فارسی» انتشارات مؤسسه ی امير كبير، تهران، چاپ يازدهم، سال ١۳۷٦
    ۵- علی اكبر دهخدا: «لوح فشرده لغت نامه» انتشارات دانشگاه تهران

    ٦- دكترجليل تجليل: «عروض» انتشارات نشر همراه، تهران، چاپ اول، سال ١۳٦٨

    ۷- دكتر ابولحسن نجفی: «در باره ی طبقه بندی وزن های شعر فارسی» مجله ی آشنايی با دانش، فروردين ١۳۵٩

    ٨- دكتر محمد رضا شفيعی كدكنی: «موسيقی شعر» انتشارات آگاه، تهران، چاپ سوم، سال ١۳۷٠.


    تعداد کل آرای این پست : 6
    تعداد آرای مثبت : 6
    ویرایش توسط oaj : ۱۳۹۱/۱۲/۲۷ در ساعت 19:02
    #1 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۱/۱۲/۲۷ در ساعت 18:36

  2. 13 کاربر زیر از oaj برای این پست سپاسگزاری کرده اند


  3. # ADS
    مجری تبلیغات
    تاریخ عضویت
    -
    محل سکونت
    -
    نوشته ها
    -
    فروشگاه آنلاین کیوبیس با سیستم پرداخت آنلاین و ارسال به سراسر نقاط ایران ، شهرستانها و روستاها در کمترین زمان ممکن ، فروش vst وی اس تی ارزان و با کیفیت ، فروش سمپل و پلاگین های جدید آهنگسازی
    خرید وی اس تی خرید vst فروش vst وی اس تی فروش وی اس تی وی اس تی دانلود وی اس تی آپلود عکس

    بی نظیرترین آموزش فارسی نرم افزار کیوبیس ( سطح مقدماتی )
    آموزش فارسی کار با نرم افزار کیوبیس (سطح پیشرفته)
    آموزش فارسی CUBASE 5 & NUENDO4
    آموزش فارسی تکمیلی NUENDO5.5, CUBASE 6.5
    آموزش فارسی Ableton Live 9
    آموزش فارسی سونار Sonar X2,X3
    آموزش فارسی Cubase Elements 7

    آموزش فارسی protools 10
    آموزش فارسی Logic Pro X2 لاجیک
    آموزش فارسی Studio one استودیو وان
    آموزش فارسی BAND IN A BOX 2015
    آموزش فارسی Guitar Pro 6
    آموزش فارسی ضبط افکت میکس و مستر صدا ADOBE AUDITION CS5.5
    آموزش فارسی یک پروژه تنظیم آهنگ از ابتدا تا انتها

    آموزش فارسی اف ال استودیو FL Studio 12
    آموزش فارسی سمپلر کانتکت Native instrument Kontakt 5
    آموزش فارسی تصویری امنیسفر OMNISPHERE
    آموزش فارسی تخصصی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی موسیقی الکترونیک Steinberg Sequel
    آموزش فارسی تکنیکهای حرفه ای وکال همراه با آموزش Melodyne
    آموزش فارسی تکنیکهای رکورد صدا در استودیو موسیقی
    آموزش فارسی 101 ترفند حرفه ای میکس + مستر آهنگ با ایزوتوپ اوزون 7 izotope ozone
    آموزش فارسی جامع مسترینگ آهنگ Izotop Ozone 6 + tracks
    آموزش فارسی Fab Filter+Waves +Slate Digital

    آموزش کامل مراحل ساخت آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی آهنگسازی در یک هفته
    آموزش فارسی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی مولتی مدیا تصویری مبانی موسیقی
    آموزش فارسی تنظیم و ارکستراسیون آهنگ
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش خوانندگی پاپ به زبان فارسی
    آموزش آهنگسازی در سبکهای پاپ، هیپ هاپ رپ،ترنس،هاوس،بلوز،جاز،راک

    آموزش فارسی میکس حرفه ای آهنگ
    آموزش فارسی میکس و مسترینگ حرفه ای
    آموزش فارسی یک پروژه میکس و مستر آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی ریتم سازی در موسیقی
    آموزش فارسی ساخت بیت در موسیقی
    آموزش فارسی صداسازی با سینتی سایزرها
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش فارسی ساخت استودیوی موسیقی خانگی

    خرید وی اس تی پیانو spitfire audio hans zimmer piano
     

  4. oaj آواتار ها
    oaj
    شماره کاربری
    11535
    مدیر بـازنشسته
    اسفند /۱۳۹۰
    Dezfull
    1,147
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی355
    1,825
    سپاس از شما 1,770 بار در 739 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض


    مقدمه:

    شعر را سخنی موزون و با قافيه خوانده اند و منطقيان نيز اگر چه معتقدند كه شعر سخنی خيال انگيز است، اما وجود وزن يا وزن و قافيه را برای شعر ضروری دانسته اند. حتا خواجه نصيرالدين توسي وزن را به دليل خيال انگيز بودن، از فصل های ذاتی شعر دانسته است. اصولن شعر هميشه نزد مردم موزون بوده و تنها در سده ی اخير، شعرهای بی وزن نیز سروده شده است. شعرهای بی وزن گرچه خيال انگيز هم باشند، اما شور و فسون اشعار موزون را ندارند.
    مراد از خيال انگيز بودن يك شعر چيست؟ اين پرسشی است كه همواره در برابر شاعران مطرح می شود. اگر بگوييد : «خورشيد طلوع كرد» تنها خبر از طلوع خورشيد داده ايد، اما اگر بگوييد: «گل خورشيد شكفت»، افزون بر دادن خبر طلوع خورشيد و آغاز روز، سخن شما خيال انگيز و موزون و زيبا نیز هست. چرا خيال انگيز است؟ زیرا شما پيوند نهانی زيبايی ميان خورشيد و گل را يافته ايد و خورشيد را به گل، و طلوعش را به شكفتن تشبيه كرده ايد. اين سخن شما موزون نيز هست، زيرا بخش هجاهای آن با نظمي زيبا كنار هم نشسته اند و اگر می گفتيد: « گل خورشيد شكفته شد»، اين سخن شما تنها خيال انگيز بود، اما از نعمت وزن بهره ای نداشت.
    وزن به شعر زيبايی سحرآميزی می بخشد و آن را شورانگيز می سازد. اگر وزن شعری را برهم بزنيم خواهيم ديد كه تا چه ميزان از زيبايی و تاثير آن در خواننده كاسته می شود. به عنوان مثال اگر شعر:
    دانه چو طفلی است در آغوش خاك / روز و شب اين طفل به نشو نماست
    به صورت بی وزن درآيد، در می يابيم كه چقدر زيبايی و شورانگيزی اش را از دست داده است.
    دانه چو طفلی در آغوش خاك است، روز و شب اين طفل به نشو نما است
    پس وجود وزن در شعر از فصل های ذاتی آن است. از اين رو كسانی كه با شعر و شاعری سر و كار دارند، به ويژه با شعر فارسي، بايد شناختی از وزن و قواعد ان داشته باشند، زيرا وزن های شعر فارسي از نظر خوش آهنگی و زيبايی و كثرت و تنوع و نظم در جهان بی نظير است.
    پيش از آغاز آشنایی با علم عروض، نخست باید با چند اصطلاح آشنا شويم:

    حرف:
    شاعر با واژه به سرودن شعر می پردازد و واژه خود از واحدهاي كوچك تری به نام حرف تشكيل شده است، بنابراين برای شناختن وزن شعر به ناچار از حرف آغاز می كنيم. بايد توجه داشت كه در وزن شعر، صورت ملفوظ حروف مد نظر است نه شكل نوشته شده ی آن ها. مثلن واژه ی "خواهر" به صورت "...." تلفظ می شود و پنج حرف دارد : ( خ ا ه ----َ ر ) و واژه ی "نامه" به صورت "نام ِِ " تلفظ مي شود و چهار حرف دارد( ن ا م ----ِ ).
    حرف بر دو گونه است : صدادار و بی صدا

    مصوت ها :حرف های صدادار (حرکات):

    زبان فارسی دارای سه حرف صدادار كوتاه و سه حرف صدادار بلند است.

    حرف های صدادار كوتاه يا "حركات" عبارتند از : --َ--، ---ِ--، ---ُ-- مثلن در كلمات سَر، دِل، پُل.

    هر يك از حركات، که در خط فارسي به صورت اِعراب، در بالا يا زير حرف قرار مي گيرند و بعد از آن حرف تلفظ مي شوند. يك حرف به شمار می آید.
    حرف های صدادار بلند عبارتند از : "و"، "ا"، "ی" مثلن در آخر واژه هاي "كو"، "پا"، "سی".

    نكات مهم:

    ١- هر حرف صدادار بلند تقريبن دو برابر حرف صدادار كوتاه است، از این رو حرف صدادار بلند در وزن شعر فارسی دو حرف به شمار می آید.
    ٢- "و"، "ا"، "ی" زمانی حرف صدادار بلند و دو حرف به شمار می آید كه دومين حرف هجا باشند. مثلن در كلمات "كار"، "سو" و "ديد" حرف های صدادار، بلند و دو حرف به شمار می آیند، اما حرف "و" در كلمه ی "وام" و "قول" و حرف "ی" در كلمات "ياد" و "سيل" بی صدا هستند، زيرا به ترتیب نخستین و سومين حرف هجا هستند.

    صامت ها :حرف های بی صدا

    زبان فارسي داراي ٢۳حرف بی صدا است :
    ء(=ع) ، ب ، پ ، ت (=ط) ، ج ، چ ، خ ، د ، ر ، ز (=ذ ، ظ ، ض )، ژ، غ، س ( =ث ، ص ) ، ش ، غ (=ق ) ، ف ، ك ، گ ، ل ، م ، ن ، و (در آغاز كلمه ی وجد) ، ه (= ح ) ، ی( در آغاز كلمه ی ياد ).


    تعداد کل آرای این پست : 3
    تعداد آرای مثبت : 3
    #2 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۱/۱۲/۲۷ در ساعت 18:55

  5. 9 کاربر زیر از oaj برای این پست سپاسگزاری کرده اند


  6. oaj آواتار ها
    oaj
    شماره کاربری
    11535
    مدیر بـازنشسته
    اسفند /۱۳۹۰
    Dezfull
    1,147
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی355
    1,825
    سپاس از شما 1,770 بار در 739 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض

    متشکرم امید عزیزم. به امید پیشرفت...



    هجا(یا بخش):
    هجا يا بخش، يك واحد گفتار است كه با هر ضربه ی هوای ريه به بيرون رانده می شود. در زبان فارسی هر هجا دارای يك حرف صدادار است كه دومين حرف هجاست. از این رو در هر گفته به تعداد حرف های صدادار هجا وجود دارد. مثلن كلمه ی (پر) يك هجايی و كلمه ی (پر-- وا) دو هجايی و كلمه ی (پر -- وا -- نه) سه هجايی و كلمه ی ( آ – زا – دِ -- گی) چهار هجايی است.

    انواع هجا:
    در وزن شعر فارسي انواع هجا سه دسته هستند: كوتاه، بلند و كشيده.

    ١)- هجای كوتاه:
    دارای دو حرف است و با علامت U نشان داده می شود. مانند كلمات: نه (نَ ) و تو (تُ )

    ٢)- هجای بلند:
    دارای سه حرف است و با علامت __ نشان داده مي شود. مانند كلمات: نر، پا.

    ۳)- هجاي كشيده:
    داراي چهار يا پنج حرف است و با علامت __ U نشان داده مي شود. مانند كلمات: نرم، پارس.

    متوجه باشيد كه يك يا دو حرف آخر هر هجای كشيده، هجای كوتاه نيست بلكه از نظر امتداد هجاها، در حكم يك هجای كوتاه است، زيرا هر هجای فارسی بايد دارای يك حرف صدادار باشد.

    نكات بسيار مهم:
    ١- گفتيم كه امتداد هر حرف صدادار بلند دو برابر حرف صدادار كوتاه است از این رو در وزن شعر فارسی هر حرف صدادار بلند دو حرفی به شمار مي آيد. مثلن كلمه ی (سی) سه حرفی است. هر يك از حرف های ديگر؛ چه صدادار كوتاه و چه بی صدا، يك حرف به شمار می آيند.
    ٢- در وزن شعر، حرف "ن" پس از یک حرف صدادار بلند در يك هجا (يعنی نون ساكن)، به شمار نمی آيد. مانند: برين = بری، خون = خو.
    ولی اگر حرف "ن" به هجای بعد منتقل گردد، آن گاه در اين هجای جديد، پس از حرف صدادار بلند قرار نمی گيرد و از این رو به شمار می آيد. مثلن اگر "دوان آمد" را به صورت "دوانامد" تلفظ كنيم، یعنی حرف "ن" به صورت "نا" در هجای جديد قرار بگيرد، پس دیگر پس از حرف صدادار بلند نيست، لذا به شمار آمده و تلفظ می شود.
    ۳- " آ " در خط برابر است با همزه ی صدادار و حرف صدادار بلند " ا "، از این رو سه حرف به شمار می آيد. مثل: "آباد" كه نخستین هجایش سه حرفی است و هجای دومش چهار حرفی.

    ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــ

    تمرین:

    دوستان عزیزی که تا این جای بحث را دنبال کرده اید...
    حالا قلم و کاغذ رو بردارید و 10 کلمه بنویسید و سپس به تقطیع هجایی اون ها بپردازید...
    چند کلمه مثل( میز - دهان - مروارید )
    وقتی که حس کردید توی تقطیع هجایی کلمات کمی روون تر شده اید 5 بیت بنویسید و اون ها رو تقطیع هجایی کنید.

    دوستانی که تمرین ها رو انجام داده اند به صورت کامنت در این تاپیک بنویسند.


    تعداد کل آرای این پست : 1
    تعداد آرای مثبت : 1
    #3 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۱/۱۲/۲۸ در ساعت 03:13

  7. 6 کاربر زیر از oaj برای این پست سپاسگزاری کرده اند


  8. oaj آواتار ها
    oaj
    شماره کاربری
    11535
    مدیر بـازنشسته
    اسفند /۱۳۹۰
    Dezfull
    1,147
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی355
    1,825
    سپاس از شما 1,770 بار در 739 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض

    دوستان عزیز چون که u و ـــ تنها دو نشانه اند برای نشان دادن هجا های کئچک و بزرگ، پس میشه نشانه های دیگری هم جایگزینشون کرد... مثل "ک" به جای u برای هجای کوتاه و "ب" به جای __ برای هجای بلند...به همین صورت کشیده هم "ب ک" نوشته میشه...(توی فضای اینترنت بهتره که از "ک" و "ب" استفاده کرد.چون امکان داره حین نوشتن تقطیع هجایی هامون، یهو حروف -به بخاطر ادغام فارسی و انگلیسی بودنشون- به هم بخورند و ما متوجه نشیم.) من به دو صورت می نویسم... (توی شعر کلمات به هم میریزه اما توی کلمات کوتاه این مشکل پیش نیومد.)

    تقطیع هجایی 10 کلمه(من چند اسم رو انتخاب کردم):

    سعيد: u_u
    كاميار: _ _ _u
    مژگان: _ _u
    مهرداد: _u_u
    داوود: _ _u
    اکبر: u_
    مسعود: _ _u
    صَنم: u_
    عرشیا: u_ _
    کامِلیا: _u_ _u

    بیت:

    دو تنها و دو سرگردان،دو بیکس
    دَد و دامت کمین از پیش و از پس

    ک ب ب ک ک ب ب ب ک ک ب ب
    ک ک ب ب ک ب ک ب ب ک ب ب


    همه کارم ز خود کامی به بدنامی کشید آخر
    نهان کی ماند آن رازی کز او سازند محفل.ها

    ک ک ب ب ک ب ب ب ک ک ب ب ک ب ک ب ب
    ک ب ک ب ب ک ب ک ب ب ک ب ب ب ب ب ب


    تعداد کل آرای این پست : 2
    تعداد آرای مثبت : 2
    ویرایش توسط oaj : ۱۳۹۱/۱۲/۲۹ در ساعت 14:37
    #4 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۱/۱۲/۲۹ در ساعت 04:38

  9. 5 کاربر زیر از oaj برای این پست سپاسگزاری کرده اند


  10. oaj آواتار ها
    oaj
    شماره کاربری
    11535
    مدیر بـازنشسته
    اسفند /۱۳۹۰
    Dezfull
    1,147
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی355
    1,825
    سپاس از شما 1,770 بار در 739 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض


    وزن شعر فارسی:
    وزن شعر عبارت است از نظمی در اصوات گفتار، مثل وزن شعر فارسی كه بر پایه ی كميت هجاها و نظم ميان هجاهای كوتاه و بلند قرار دارد.

    عروض:
    علمی است كه قواعد تعيين وزن های شعر (تقطيع) و طبقه بندي وزن ها را از جنبه ی نظری و عملی به دست مي دهد.

    واحد وزن:
    واحد وزن در شعر فارسی و بسياری از زبان هاي ديگر، مصراع است. از این رو وزن هر مصراع از يك شعر، نمودار وزن مصراع های ديگر است. هنگامی که شاعر مصراع نخست شعر را سرود به ناچار بايد دیگر مصراع ها را هم در همان وزن بسرايد.
    واحد وزن در شعر عرب بيت است. در نام گذاری وزن های شعر فارسی نیز، بر پایه ی سنت ديرينه، واحد وزن را بيت مي گيرند.

    قواعد تعيين وزن:

    براي تعيين وزن يک شعر سه قاعده ی زير را به دقت بايد به کار برد:

    قاعده ی يک - درست خواندن و درست نوشتن شعر (خط عروضي)
    براي یافتن وزن يک شعر، نخست بايد آن را درست و روان و فصيح خواند. در خواندن نبايد خط فارسی ما را دچار اشتباه کند.
    به عنوان مثال در شعر:
    طاعت آن نيست که بر خاک نهی پيشانی / صدق پيش آر که اخلاص به پيشانی نیست
    وقتی اين شعر را درست می خوانيم "طاعت آن" به صورت "طاعتان" و "پيش آر" به صورت "پيشار" تلفظ می شود. پس از اين که شعر را درست و فصيح خوانديم، بايد عين تلفظ را واضح بنويسيم. به عبارت ديگر در تعيين وزن شعر بايد خط را تا حد امکان به صورت ملفوظ شعر نزديک کرد. اين خط را "خط عروضي" می نامند.
    در نوشتن شعر به خط عروضی رعايت چند نکته لازم است:
    ١- اگر در فصيح خوانی شعر، همزه ی آغاز هجا (وقتی پیش از آن حرف بی صدایی باشد) تلفظ نشود، در خط عروضی نيز همزه را بايد حذف کرد، مثلن در شعر بالا "طاعت آن" با حذف همزه به صورت "طاعتان" تلفظ می شود. همچنين مصراع "بنی آدم اعضاي يک پيکرند" با حذف همزه ی "اعضا" به صورت "بنی آدمعضای" خوانده می شود.
    ٢- در خط عروضي بايد حرکت حروف صداردار کوتاه را گذاشت و لازم به يادآوری است که حرکت ها مانند حروف صدادار بلند هميشه دومين حرف هجا هستند.
    اِی چَشمُ چِراغِ اَهلِ بينش / مَقصودِ وُجودِ آفَرينِش
    روشن است کلماتی مانند "تو" ، "دو" و "و" ربط (عطف) و به صورتی که تلفظ می شوند بايد نوشته شوند. يعنی به صورت "تُ " ، "دُ " و " –ُ- ". معمولن واو عطف در شعر به صورت ضمه تلفظ می شود، مانند" من و او " که به صورت " منُ او " تلفظ می شود.
    ۳- حروفی که در خط فارسی هست اما تلفظ نمی شود، در خط عروضی حذف می شود. مثلن کلمات "خويش"، "خواهر" ، "نامه" ، و "چه" به صورت "خيش"، "...."، "نام ِِ" و "چِ ِ " در خط عروضی نوشته می شوند.
    هرچ ِِ بر نفس خيش نَپسَندی / نيز بَر نَفس ديگَری نَپَسَند
    ٤- پیش از این گفتیم که حرف صدادار بلند دومين حرف هجاست، لذا حرف های "و" ، "ا" و "ی" فقط هنگامی که دومين حرف هجا باشند، صدادار هستند و دو حرف به شمار می آيند. مثلن در کلمات "کو" ، "سار" ، "ريخت". ولی در کلمه ای مانند "نُو" که دومين حرفش ضمه (حرف صدادار کوتاه) است، حرف "واو" بی صدا است چون دیگر حرف دوم هجا نیست.


    تعداد کل آرای این پست : 3
    تعداد آرای مثبت : 3
    #5 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۱/۱۲/۲۹ در ساعت 04:41

  11. 4 کاربر زیر از oaj برای این پست سپاسگزاری کرده اند


  12. oaj آواتار ها
    oaj
    شماره کاربری
    11535
    مدیر بـازنشسته
    اسفند /۱۳۹۰
    Dezfull
    1,147
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی355
    1,825
    سپاس از شما 1,770 بار در 739 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض


    قاعده ی دو - تقطيع:
    تقطيع يعنی تجزيه ی شعر به هجاها و ارکان عروضی.

    منظور از تقطيع هجايی و تقطیع ارکانی مشخص کردن هجاهاي شعر اعم از کوتاه، بلند و کشيده، سپس جدا کردن هجاها و نوشتن شعر به خط عروضی و سرانجام مشخص کردن مرز دسته هجاهای تکرار شونده با / است.
    دقت کنید که به تعداد حرف های صدادار هجا وجود دارد. هجاي کشيده را نيز به يک هجای بلند (سه حرف نخست) و يک هجای کوتاه (يک يا دو حرف بعد) تقسيم می کنيم.

    تقطيع هجایی و ارکانی:
    علامت هجای دو حرفي (کوتاه) " U" است.
    علامت هجای سه حرفی (بلند) " __ "است.
    علامت هجاهای چهار يا پنج حرفی (کشيده) " __ U" است.
    نخست شعر را به خط عروضی می نويسيم. به عنوان مثال شعر :
    ای ساربان آهسته ران کارام جانم می رود
    وان دل که با خود داشتم با دلستانم می رود
    در خط عروضی به اين شکل در می آيد:
    اِي سا رِ با آ هِس تِ را کا را مِ جا نَم می رَ وَد
    ای (__) سا (__) رِ (U) با (__) آ (__) هِس (__) تِ (U) را (__) کا (__) را (__) مِ (U) جا (__) نَم (__) می (__) رَ (U) وَد (__)

    که مرتب آن می شود:
    __ __ U __ __ / __ U __ __ /__ U __ __ / __ U __
    هجاهای مصراع شعر بالا را اگر سه تا سه تا از هم جدا کنيد، خواهيد ديد که هيچ نظمی نخواهد داشت، ولی اگر چهار تا چهار تا جدا کنيد می بينيد که دارای نظم می شود، که از تکرار __ __ U __ تشکيل شده است.


    ادامه دارد...
    عزیزان هنرجو خودتون رو به قسمت چهار برسونید.. سه چهار روز تاپیک رو آپدیت نمیکنم.


    تعداد کل آرای این پست : 1
    تعداد آرای مثبت : 1
    ویرایش توسط oaj : ۱۳۹۲/۰۱/۰۳ در ساعت 19:28 دلیل: اشکال تایپی
    #6 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۱/۱۲/۳۰ در ساعت 02:26

  13. 8 کاربر زیر از oaj برای این پست سپاسگزاری کرده اند


  14. oaj آواتار ها
    oaj
    شماره کاربری
    11535
    مدیر بـازنشسته
    اسفند /۱۳۹۰
    Dezfull
    1,147
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی355
    1,825
    سپاس از شما 1,770 بار در 739 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض


    ارکان عروضی:
    وقتی هجای شعری را به اجزای چهار تا چهار تا يا سه تا سه تا و يا غیره جدا کرديم به شکلی که نشان دهنده ی نظمی در آن ها باشد. ساده تر ان است که به جای آن که بگوييم وزن فلان شعر از دو هجای بلند و يک هجای کوتاه در چهار بار تکرار تشکيل شده است، نام ارکانی ان را بگوييم.
    به عنوان مثال در شعر بالا که تقطيع کرديم و از چار بار تکرار __ __ U __ تشکيل گرديد، به جای آن که بگوييم اين شعر داراي دو هجای بلند در آغاز و يک هجای کوتاه و در پایان يک هجاي بلند ديگر است که چهار بار تکرار می شود، بگوييم از رکن "فاعلاتن" است.
    ارکانٍٍٍ عروضی، مدل "افاعیل" را به وجود می آورند و تمام این ارکان بر مبنای ۳ حرف ف و ع و ل ساخته می شوند.

    مهم ترين ارکان عروضي بر حسب تعداد هجا به قرار زيرند:



    تقسیم بندی ارکان عروضی بر حسب جای آن ها در مصراع:

    الف - ارکانی، که در آغاز، ميان و پايان مصراع می آيند:
    ١- فاعلاتن __ __ U __
    ٢- فاعلن __ U __
    ۳- مفاعيلن __ __ __ U
    ٤- فعولن __ __ U
    ۵- مستفعلن __ U __ __
    ٦- مفعولن __ __ __
    ۷- فَعَلاتن __ __ U U
    ٨- فَعَلن __ U U
    ٩- مَفاعلن __ U __ U
    ١٠- مفتعلن __ U U __

    ب - ارکان غير پايانی که در پایان مصراع قرار نمی گيرند:
    ١- فاعلاتُ U __ U __
    ٢- فَعَلاتُ U __ U U
    ۳- مَفاعيلُ U __ __ U
    ٤- مُستفعِلُ U U __ __
    ۵- مَفعولُ U __ __
    ٦- مَفاعِلُ U U __ U

    ج - ارکان پايانی که فقط در پایان مصراع می آيند:
    ١- فَعَل __ U
    ٢- فَع __

    آرایش ارکان عروضی گوناگون در کنار یکدیگر، "وزن ها" یا "بحرهای عروضی" را ایجاد می کند (که در دنباله ی این بحث به تفصیل معرفی خواهند شد). مثلن این مصراع شعر حافظ :« که عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکل ها» دارای وزن "مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن" است که از تکرار رکن "مفاعیلن" ایجاد شده است.
    مثال های زیر از جمله وزن های پرکاربرد شعر کلاسیک فارسی هستند:
    • فـَعـولـُن فـَعـولـُن فـَعـولـُن فَعَل (وزن حماسی شاهنامه ) :
    کنون گر به دریا چو ماهی شوی / و یا همچو شب در سیاهی شوی
    • مـَفاعیلـُن مـَفاعیلـُن مـَفاعیلـُن مـَفاعیلـُن :
    سحر با باد می گفتم حدیث آرزومندی / خطاب آمد که واثق شو به الطاف خداوندی
    • مـَفاعیلـُن‏ مـَفاعیلـُن ‏فـَعولُن (وزن دوبیتی و فرهاد و شیرین از نظامی):
    بگفتا جان‏فروشی از ادب نیست / بگفت از عشق‏بازان این عجب نیست
    • فاعـِلاتـُن فاعـِلاتـُن فاعـِلاتـُن فاعـِلـُن :
    بر نیامد از تمنای لبت کامم هنوز / بر امید جام لعلت دردی ‏آشامم هنوز


    تعداد کل آرای این پست : 1
    تعداد آرای مثبت : 1
    #7 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۲/۰۱/۰۳ در ساعت 19:24

  15. 7 کاربر زیر از oaj برای این پست سپاسگزاری کرده اند


  16. oaj آواتار ها
    oaj
    شماره کاربری
    11535
    مدیر بـازنشسته
    اسفند /۱۳۹۰
    Dezfull
    1,147
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی355
    1,825
    سپاس از شما 1,770 بار در 739 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض



    قاعده ی سه - اختيارهای شاعری:
    وزن شعر فارسی بسيار منظم و دقيق است و نظم و تساوی هجاها در مصراع های شعر فارسي به دقت رعايت می شود و از اين نظر تقطيع شعر فارسي بسيار ساده است. البته شاعر در سرودن شعر اختيارهایی دارد كه به ضرورت از آن ها بهره می برد.
    تبصره:
    برای تعيين وزن يك شعر، تقطيع يك مصراع از آن كافی است اما چون در شعرهای فارسي اغلب از اختيارهای شاعری بهره گرفته می شود، با مقايسه ی دو مصراع يعنی از روی اختلاف هجاها، اختيارهای شاعری را به تر درمی يابيم. لذا در تقطيع، هجاهای مصراع های دوم را به ترتيب زير هجاهای مصراع اول می نويسيم.
    اختيارهای شاعری بر دو گونه است: زبانی و وزنی.

    - اختيارهای زبانی شاعر:
    در هر زبانی برخی از كلمات دارای دو يا گاه چند تلفظ هستند و گوينده اختيار دارد هر كدام از آن ها را كه می خواهد به كار ببرد. اختيارهای زبانی بر دو گونه است:

    ١- امكان حذف همزه:
    در فارسي اگر قبل از همزه ی آغاز هجا حرف بی صدایی بيايد، همزه را می توان حذف كرد. مثلن كلمه ی" آب" كه با همزه شروع شده است، اگر پیش از آن حرف بی صدایی مانند "ر" بياوريم، همزه را می شود حذف كرد. مثلن " در آب " را بگوييم "دراب" يا "از اين" را بگوييم "ازين" يا "در آن " را بگوييم "دران".

    ٢- تغيير كميت حرف های صدادار:
    شاعر در موارد ویژه ای می تواند به ضرورت وزن شعر، حرف صدادار كوتاه را بلند و يا حرف صدادار بلند را كوتاه تلفظ كند.

    الف- بلند تلفظ كردن حرف های صدادار كوتاه:
    حرف صدادار كوتاه پايان كلمه را به ضرورت وزن می توان كشيده تلفظ كرد تا حرف صدادار بلند به شمار آید. همچنين كسره ی اضافه و ضمه ی عطف را می توان كشيده تلفظ كرد تا حرف صدادار بلند به شمار آيد.

    ب- كوتاه تلفظ كردن حرف های صدادار بلند:
    هرگاه پس از كلمات پایان یافته به حرف های صدادار بلند "و" و "ی" صوتی بيايد، شاعر اختيار دارد كه اين حرف های صدادار بلند را كوتاه تلفظ كند تا كوتاه به شمار آيد. در ضمن ميان دو حرف صدادار، حرف بی صدای " ی" قرار مي گيرد كه آن را "ی" وقايه می نامند.

    در قسمت بعد به مطالعه ی اختيارهای "وزنی" شاعر خواهیم پرداخت...


    تعداد کل آرای این پست : 1
    تعداد آرای مثبت : 1
    #8 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۲/۰۱/۱۲ در ساعت 05:57

  17. 5 کاربر زیر از oaj برای این پست سپاسگزاری کرده اند


  18. oaj آواتار ها
    oaj
    شماره کاربری
    11535
    مدیر بـازنشسته
    اسفند /۱۳۹۰
    Dezfull
    1,147
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی355
    1,825
    سپاس از شما 1,770 بار در 739 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض


    - اختيارهای وزنی شاعر:
    اختيارهای زبانی تنها تسهيلاتی در تلفظ برای شاعر فراهم می آورد تا به ضرورت وزن از آن بهره بگیرد.بی آن كه موجب تغييری در وزن شود. اما اختيارهای وزنی امكان تغييرات كوچكی در وزن را به شاعر می دهد. تغييراتی كه گوش فارسي زبانان آن را عيب نمی شمارد.
    اختيارهای وزنی بر چهار گونه است:

    ١- بلند بودن هجاي پايان مصراع. آخرين هجای هر مصراعی بلند است اما شاعر می تواند به جای آن هجای كشيده يا كوتاه بياورد. هجای پايان مصراع را هميشه با علامت هجای بلند نشان مي دهيم.
    سرو را مانی و ليكن سرو را رفتار نه / ماه را مانی و ليكن ماه را گفتار نيست
    گر دلم از شوق تو ديوانه شد عيبش مكن / بدر بی نقصان و زر بی عيب و گل بی خار نيست

    در این جا آخرين هجا در مصراع نخست كوتاه است و در مصراع های دوم و چهارم كشيده است بی آن كه موجب كم ترين اختلالی در وزن شده باشد. پس بايد به خاطر بسپاريم كه در پايان مصراع فرقی ميان هجای كشيده و كوتاه يا بلند نيست و همه بلند به شمار می آيند. امروزه هيچ يك از شاعران فرقی ميان اين سه نوع هجا نمی گذارد و همه را بلند به شمار می آورند، اما در عروض سنتی به غلط ميان هجای كشيده و بلند در پايان مصراع فرق گذاشته اند.

    ٢- بعضي از اوزان با "فاعلاتُ" آغاز می شوند. شاعر هجای اول را در آغاز مصراع می تواند بلند به شمار آورد. يعنی به جای "فاعلاتُ " با بلند تبديل كردن هجای آغاز مصراع آن را به "فاعلاتن" تبديل نمايد.

    ۳- شاعر می تواند به جای دو هجای كوتاه ميان مصراع، يك هجای بلند بياورد. اين عمل بيش تر در دو هجای كوتاه ماقبل آخر مصراع صورت مي گيرد. يعني شاعر به جاي "فَعَلن" با تبديل دو هجای كوتاه اول به یک هجای بلند، آن را به "فع لن" تبديل مي نمايد.

    ٤- قلب : شاعر به ضرورت وزن می تواند يك هجای بلند و يك هجای كوتاه كنار هم را جا به جا كند. اين اختيار شاعری به ندرت اتفاق می افتد و آن هم در "مُفتَعِلُن" و "مفاعِلُن" رخ می دهد.


    تعداد کل آرای این پست : 1
    تعداد آرای مثبت : 1
    #9 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۲/۰۱/۲۰ در ساعت 02:07

  19. 7 کاربر زیر از oaj برای این پست سپاسگزاری کرده اند


  20. oaj آواتار ها
    oaj
    شماره کاربری
    11535
    مدیر بـازنشسته
    اسفند /۱۳۹۰
    Dezfull
    1,147
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی355
    1,825
    سپاس از شما 1,770 بار در 739 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض

    چند نکته ی مهم در باب وزن و ریتم ترانه برای ترانه سرایانی که در اندیشه ی اوج گرفتن هستند:


    • هجاها و حروف تشکیل دهنده کلمات ترانه باید با آهنگ مورد نظر ترانه‏سرا سازگار باشد .
    چهارم این که در ترانه از گویش‏های محلی کلمات نیز استفاده می‏شود مثلا خونه به جای خانه می‏آید و افتاد با میخواد قافیه می‏شود .

    • وزن در ترانه مانند وزن شعر کلاسیک است اما تقطیع بر اساس نحوه‏ی خواندن ترانه معتبر است . مثلا در محاوره اغلب حروف صدادار بلند کوتاه تلفظ می‏شود در نتیجه هجاهایی که در تلفظ رسمی کشیده‏اند بلند و هجاهای بلند کوتاه می‏شوند . مثلا ببار مثل بـِبَر و بی‏تو مثل بِ تو خوانده می‏شود . ( البته این کار برای تمام کلمات مرسوم نیست مثلا کمتر کسی حرف ا را در تجارت کوتاه میخواند !) از طرف دیگر گاهی با یک تشدید یا کش‏دادن هجا توسط خواننده! هجای کوتاه به صورت بلند و هجای بلند به صورت هجای کشیده خوانده می‏شود مثلا بیا به صورت بی یا ( با تشدید روی حرف ی ) خوانده می‏شود .

    • هر شعری با موسیقی پیوند نزدیکی دارد ( توجه شاعر به وزن و موسیقی کلمات و هجاها و حتی حروف . مثلا حرف ر به تنهایی تکرار و توالی را تداعی می‏کند و این موضوع بی‏ارتباط با منشا پیدایش کلمات در یک زبان نیست ! ) اما ترانه نقطه اتصال شاعر با موسیقی است ( حضرت مولوی میفرماید این علم موسیقی بر ِ من همچو معرفت است! )


    تعداد کل آرای این پست : 3
    تعداد آرای مثبت : 3
    #10 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۲/۰۱/۲۶ در ساعت 17:21

  21. 7 کاربر زیر از oaj برای این پست سپاسگزاری کرده اند


+ پاسخ به موضوع
صفحه 1 از 3 1 2 3 آخرینآخرین

موضوعات مشابه

  1. پاسخ ها: 17
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۳/۰۱, 23:20
  2. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۷/۱۸, 16:20
  3. پاسخ ها: 3
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۶/۱۱, 22:46
  4. سئوالات متداول پیانو (( جوزف هافمن ))
    توسط piano4all در انجمن پیــانو(Piano)
    پاسخ ها: 15
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۵/۱۷, 20:47

جستجو شده ها

وزن ترانه

وزن در ترانه

آموزش وزن شعر

آموزش وزن ترانه

وزن

دانلود pdfاموزش وزن شعر

آموزش وزن و قافیه در ترانهوزن های ترانهآموزش وزن در ترانهوزن در ترانه سراییوزن شعر و ترانهدانلود آموزش پیشرفته وزناموزش وزن شعر نوانواع وزن در ترانهآموزش تخصصی قواعد وزن شعرانواع وزن ترانهآموزس وزن در نوشبن ترانهوزن های کاربردی در ترانه‏طریقه‏ ‏شعر‏ ‏نوشتن‏ ‏بر‏ ‏اساس‏ ‏هجاآموزش قافیه و عروض در ترانهآموزش وزن و عروض از مبتدیکانال آموزش وزنانواع وزن در ترانه نویسیاموزش وزن شعرارکان اصلی ترانه سراییآموزش وزن در ترانه سراییتالار شعر و ترانهآموزش پیشرفته وزنآموزش ترانه سراییآموزشتخصصی ترانه وشعرآموزش نوشتن ترانه در وزن فاعلاتن فاعلاتن فاعلنآموزش وزن شعر و ترانهاموزش پیشرفته شعر نوشعر بر وزن دقيقه دقيقه ترانه بر وزن فاعلاتن فاعلاتن آموزش وزن شعر و ترانهراهنمای وزن اشعار برای مبتدیاموزش مبتدی هجای کشیدهدانلود اموزش وزن ترانهانواع وزن در ترانه نوشتن ارکان وزن ترانهترانه برای مبتدیهادانلود آموزش وزن شعردانلود کتاب آموزش پیشرفته وزن شعر آموزش عروض و قافیه برای مبتدیاناشعار مبتدیآموزش وزنآموزش جامع وزن اشعاردانلود قوانین وزن وقافیه ی شعر بصورت پی دی افچگونگی نوشتن شعر برای شاعران مبتدیyhs-ddc_bdدانلود رایگان در باره ی طبقه بندی وزن های شعر فارسی دکتر ابولحسن نجفیشاعران مبتديآموزش عروض و قافیهدرست نوشتن وزن ترانهاركان وزن عروض پي دي افوزن انواع ترانهاموزش نوشتن عروض برای شعربحرهای شعر فارسیدانلودکتاب ﻣﺨﺘﺼﺮﻱ ﺩﺭ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻋﻠﻢ ﻋﺮﻭﺽ ﻭ ﻗﺎﻓﻴﻪآموزش وزن در شءر و ترانه آموزش کاربردی شعر سرودن و قافیهاموزش نوشتن شعر موزوناموزش وزن شعر در ترانه سراییقواعد وزن شعر وترانهیادگیری ترانه سرایی وزن و قافیهاموزش مبتدی شعرپ نوشتنآموزش وزن در نوشتن ترانهآموزش وزن نجفینحوه ی یادگیری وزنهای شعربصورت علمییادگیری وزن ترانه سرایی وزن در ترانهروشهای ترانه سرایی پیشرفتهنوشتن شعر مبتدیانهاموزش عروض شعر مبتدیاموزش عروض مبتدیوزن و قواعد تراندانلود فیلم آموزش وزن های عروضیقواعد وزن و عروض قافیه در شعر و ترانهبیابانکی ترانه و وزنقافیه درترانه سراییانواع.وزنهای ترانهیادگیری وزن در ترانهآموزش شاعری مبتدیترانه مبتدیشاعر مبتدیاوزان و عروض شعر و ترانهچگونگی وزن درست ترانهیادگیری وزن و قافیهآموزش شعر ازمبتدیوزن و قافیه در ترانهاشكال وزن عروضيانواع وزن های ترانهاموزش قافیه در ترانهاموزش وزن و قافیه کاربردیکانال آموزش وزن های شعرشعر مبتدیآموزش تخصصی شعرچگونگی ترانه و وزن ترانهعروض و قافیه در ترانهفیلم آموزش وزن شعر یادگیری وزن عروض با موسیقیدانلودکتاب عروض ماهیارپی دی افدانلود فلیم های عروض وقافیه وزن ترانهچگونگی پیشرفت در ترانه سراییآموزش وزن و عروضدانلد کتاب موسوی ری برای وزن ترانهکانال اموزش وزن و قافیهطریقه ی تقطیع ترانهآموزش وزن درترانهکانال تلگرام آموزش قواعد شعر سرايياركان عروضاوزان در ترانهکانال آموزش زبان شعر و ترانهآموزش پیشرفته وزن شعریکانال آموزش وز ن و عروضوزن های ترانه با مثالکتاب شعر وزن راه حل مبتدیواح ها ی خواهر در عروض چند تاستوزن عروضی ترانهيادگيري وزن وزن ترانه های فارسیکانال های تلگرام آموزش ترانه سراییاموزش صفر تا صد شعرنو20 تا بیت تقطیع هجایی و تقطیع ب ارکان شدهانواع شعر نوشتن عربی

تا این لحظه 375 کاربر از این تاپیک دیدن کرده اند

فقط اعضا گروه ویژه vip و مدیران قادر به دیدن اسامی بازدیدکنندگان تاپیک هستند

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

کپی از مطالب سایت مجاز نمیباشد و پیگرد قانونی دارد

cubase.ir

BACK TO TOP
وی اس تی