کانال کیوبیس در تلگرام را دنبال کنید
آهنگسازی
آهنگسازی




صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 1
صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 2
آموزش فارسی صفر تا صد مسترینگ با پلاگینهای waves



دانلود کیوبیس 8 cubase با لینک مستقیم رایگان و آموزش نصب فارسی

دانلود رایگان وی اس تی استرینگ شرقی Fayez Saidawi Oriental Strings با لینک مستقیم تک پارت از سرور سایت



آموزش آهنگسازی فارسی

+ پاسخ به موضوع
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: ناگفته.های محمدرضا لطفی از مرکز حفظ و اشاعه موسیقی

  1. Ramin95 آواتار ها
    Ramin95
    شماره کاربری
    4941
    Contributor
    شهریور /۱۳۹۰
    4,009
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی575
    0
    سپاس از شما 815 بار در 687 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض ناگفته.های محمدرضا لطفی از مرکز حفظ و اشاعه موسیقی

    تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید نیوشا مزیدآبادی: امروز جسم محمدرضا لطفی در میان ما نیست، فردا خبرش هم در رسانه.یی نیست، افسوس هست و افسوس برای از دست دادن هنرمندی که در روزگاری نه چندان دور از تاریخ این مرز و بوم با سازش، با کارش، با هنرش به همراه هنرمندان جوان و نوجوی آن روزگاران طلایه.دار موسیقی ایرانی شد، که برای بزم نبود، برای رزم نبود، برای بارگاه حاکمان نبود، برای مردم بود. در مقطعی پرتلاطم از تاریخ ایران که پیش به سوی تحول می.رفت و زیر و زبر شدن موسیقی ایرانی موثر و در ارتباط با مردمی که لطفی و همراهانش می.ساختند و می.نواختند نوایی بود در همراهی رودی خروشان؛ دورانی که نقطه عزیمتی شد برای موسیقی ایرانی و گذر از آن روزگار فراموشی. فراموشی. فراموشی تاریخ و سازندگان تاریخ تراژیک است و صرفا افسوس خوردن ملودراماتیک و این روزها می.گذرند و ما می.مانیم و افسوس.هایمان برای ندانستن تاریخ و نشناختن بزرگان تاریخ.مان.گفت.وگوی پیش رو، تلاشی است برای دانستن بخشی از تاریخ موسیقی ایرانی معاصر و شناخت هنرمند بزرگی که در میان ما نیست و آثارش با ما است برای شنیدن و باز هم شنیدن و رسیدن به آگاهی. محمدرضا لطفی در همان نخستین جملات گفت.وگوی حاضر از خلأهای مطالعات تاریخی و جامعه.شناسی فرهنگ و هنر می.گوید، باشد که فراموش نکنیم زحمات و آثاری که این هنرمند برای ما به یادگار گذاشته، تنها مایه.یی برای به به و افسوس نباشد و تلاش و روایت او از تلاش خودش و همراهانش نقطه عزیمتی باشد برای شناخت تاریخ فرهنگ ایران و ارتقای فرهنگش.
    مرکز حفظ و اشاعه موسیقی در زمانی به وجود آمد که موسیقی ایرانی به سمت علمی شدن سوق داده شده بود و کسانی مثل وزیری و خالقی موسیقی ایرانی را به شکل دیگری ارائه می.دادند. چه نیازی وجود داشت که دوباره به سنت.های پیش از این اتفاقات و پیش از آمدن رادیو رجوع و موسیقی دوره قاجار احیا شود؟

    حوادث و اتفاقات فرهنگی.ای که در هر برهه.یی در کشور ما به وجود آمد جالب توجه و از نظر جامعه.شناسی قابل بررسی است. اما متاسفانه جامعه.شناسان و تاریخ نگاران ما هیچگاه این مسائل را از جنبه.های مختلف بررسی نکرده.اند تا بتوانند تاریخ مدونی راجع به این جریانات بنویسند؛ همان.طور که درباره تاسیس هنرستان موسیقی توسط وزیری و تداوم آن به وسیله خالقی، مسائل اداره هنرهای زیبا، وزارت فرهنگ، رادیو و تلویزیون، ارکستر گلها و مرکز حفظ و اشاعه موسیقی، بررسی تاریخی مستمری صورت نگرفته است. متاسفانه زمان زیادی هم از شکل.گیری این مراکز گذشته است و مدارک زیادی به شکل نوشتاری موجود نیست تا بتوان به طور کامل روی آنها پژوهش و تحقیق کرد. از طرف دیگر افرادی هم که در آن دوران فعالیت می.کردند در زمینه فعالیت.های خود در هر یک از این مراکز صحبت نکرده.اند تا حداقل یک مجموعه مصاحبه بتواند خطوط اصلی تاریخ فرهنگی ایران را نشان دهد. در زمان تحولات اروپایی در ایران چون حکومت پادشاهی بود و ارتباط ارگانیک و مستقیم با غرب داشت، طبیعتا بخش زیادی از استراتژی فرهنگی و هنری تابع اشرافیت ایران قرار می.گرفت.

    همین شرایط باعث شکل گیری بخش موسیقی ایرانی در سوربن شد؟

    سوربن پاریس بخشی به نام مطالعات شرق.شناسی داشت که یک محقق ویتنامی با نام «تران وانکه» آن را اداره می.کرد. او مرد فاضلی بود و قصد داشت درباره فرهنگ شرق تحقیق کند. وقتی این واحد درست شد وزارت فرهنگ و هنر آن زمان بودجه.یی را در اختیار این واحد قرار داد تا فرهنگ ایرانی را در محیط فرانسه معرفی کنند. با این بودجه واحد کوچکی با نام «بخش موسیقی ایرانی در فرهنگ شرق» تشکیل شد. این واحد احتیاج به کسی داشت که در فرانسه بتواند آنها را مستقیما با موسیقی ایرانی آشنا کند. این قرعه به نام دکتر صفوت افتاد که شاگرد صبا بود و نزد او سنتور می.زد و در اداره مالیه (دارایی) کار می.کرد. دکتر صفوت به پاریس رفت تا طی یک دوره شش ماهه، موسیقی ایرانی را به فرانسوی.ها معرفی کند. طی این اقامت شش ماهه او با خانم نلی کارن آشنا شد که به عرفان و موسیقی شرقی علاقه.مند بود و به همراه دکتر صفوت کتابی در معرفی موسیقی ایرانی برای فرانسوی.ها نوشت. تا آن زمان موسیقی ایرانی برخلاف موسیقی هندی در فرانسه کمتر شناخته شده بود و جایگاه ویژه.یی نداشت. در همین مدت دکتر صفوت توانست در فرانسه درس حقوق بخواند و دکترای غیر دولتی خود را از کشور فرانسه در رشته حقوق دریافت کند.

    او بعد از بازگشت به ایران چون بورسیه وزارت فرهنگ و هنر بود، به آنجا رفت و گزارش فعالیت.های خود در سوربن را داد و در نهایت پیشنهاد تشکیل مرکزی مطالعاتی پیرامون موسیقی ایرانی را مطرح کرد که پذیرفته نشد. شاید دلیل عدم موافقت این بود که، فرهنگ و هنر از دوره مین باشیان و هنرستان موسیقی وزیری شکلی شرقی-غربی به خود گرفته بود. بنابراین دکتر صفوت که از بستر موسیقی وزیری و هنرستان موسیقی جدا شده و به عرفان و موسیقی اصیل ایرانی روی آورده بود، نگاهی به فرهنگ و هنر ایرانی داشت که در تضاد با اندیشه.های پهلبد بود. در نتیجه با توجه به ارتباطات دفتر فرح پهلوی با فرانسه، صفوت بهترین موقعیت پیگیری این طرح را از طریق تلویزیون دید که مصادف با دوره مدیریت قطبی در تلویزیون بود. او طرح خود را به قطبی داد و این طرح پذیرفته شد. با این هدف که مرکزی برای مطالعات موسیقی ایرانی با ارزش.ها و سازهای ایرانی تاسیس شود و در محور موسیقی دستگاهی، اهمیت ردیف، آثار گذشتگان و. . . به پژوهش بپردازد تا موسیقی کلاسیک ایرانی هم مثل موسیقی هندی در جهان مطرح شود.

    مرکز حفظ و اشاعه به وجود آمد اما در روزهای اول شکل.گیری، بودجه زیاد و امکانات چندانی نداشت. طرحی که دکتر صفوت نوشته بودند طرح وسیعی بود چون او در این کار بسیار مسلط بود و می.توانست در برنامه.ریزی طرح.های گسترده.یی ارائه دهد افراد را مجاب به اجرا کند. این از ویژگی.های مثبت او بود.

    دکتر صفوت طبیعتا قول تولید موسیقایی هم به قطبی داده بود که بعد از چند سال نمونه.هایی تولید کنند تا به وسیله آنها موسیقی ما را به غربی.ها معرفی کنند.

    یعنی در واقع هدف اولیه شکل.گیری مرکز دفاع از موسیقی ایرانی در مقابل سلیقه عامه.گرای مردم نبود بلکه جنبه بین.المللی داشت و صفوت می.خواست از این طریق موسیقی ما را به غربی.ها معرفی کند؟ چطور پس رفته رفته فعالیت.های مرکز محدود به فعالیت.های داخلی شد؟


    بله. در ابتدا طرحی که صفوت با قطبی مطرح کرد به این شکل بود. وقتی هم مرکز درست شد اولین کسی که در مرکز کار کرد مجید کیانی نوازنده سنتور بود. چند نفر هم در کارگاه سازسازی استاد ابراهیم استخدام شدند. صفوت می.خواست که کم کم اساتید موسیقی به این مرکز راه یابند اما متاسفانه خودش قدرت و نفوذی در موسیقی ایرانی نداشت. .

    اما او شاگرد صبا بود و خیلی.ها می.گویند صبا از سه تار نوازی او تعریف می.کرد و می.گفت شبیه به خودش ساز می.زند…


    اصولا صبا از هیچ کدام از شاگردانش تعریف نمی.کرد. سندش هم وجود دارد چون وقتی از او می.پرسند که کدام یک از شاگردان.تان خوب بودند هیچ جوابی نمی.دهد. استادان قدیم همه این.طور بودند. چون بین شاگردان حسادت.برانگیز می.شد. الان هم اگر از من همین سوال را بپرسند، می.گویم زمان نشان می.دهد. صبا هم تقریبا چنین جوابی داده است و من این حرف.ها را مستند نمی.دانم.

    گفتید که آثار صوتی.ای در آن زمان نداشت…


    بله. در میان اهالی موسیقی شهرتی نداشت. چون هنرجوی خصوصی صبا بود و شغلش هم چیز دیگری بود و مثل بسیاری از شاگردان که کنار حرفه.شان کار موسیقی می.کردند، قرار نبود موسیقیدان شود. چون اگر می.خواست می.توانست در فرانسه به جای حقوق، موسیقی بخواند. به هر روی چون اتوریته موسیقایی نداشت، اساتید بنام هم به مرکز نمی.آمدند و تا حدی دچار مشکل شد. چون بعد از یکی دو سال باید رزومه کار را به قطبی می.داد. در هر صورت کار تلویزیون تولید است و باید چه در سطح بین المللی و چه داخلی تولیداتی انجام می.شد. در واقع در همین زمان صفوت به این نتیجه رسید که یک استاد موسیقی را به مرکز حفظ و اشاعه دعوت کند. پیش.تر او برای اینکه در دانشکده هنرهای زیبا (در زمان برکشلی) استخدام شود مدت کوتاهی با برومند کار کرده بود و دو دستگاه شور و ماهور را با او زده بود و همان.ها را هم سال اول و دوم در دانشگاه از روی نت به ما درس می.داد. ما در دانشگاه هم سه.تارنوازی صفوت را شنیدیم، هم سنتورنوازی.اش را و نواختن.اش در حدی نبود که بخواهیم خط ویژه.یی برای آن باز کنیم. یک سری از ناخن.های صبا را قشنگ می.زد ولی چون موسیقی ردیفی نمی.دانست انسجام چندانی نداشت.

    اما او ردیف را تا حدودی نزد حبیب سماعی و بعد هم نزد صبا فراگرفته بود…

    به هر روی ما در مورد سبک نوازندگی از او بهره.وری نمی.کردیم چون شاگرد مرد بزرگی چون استاد شهنازی بودیم که هم هنرمند بود و هم ردیف.دان. در نهایت صفوت، نور علی برومند را به مرکز دعوت کرد. اما برومند شرط و شروطی گذاشت و به ملاقات قطبی رفت و شرط.هایش را گفت. یکی از این شرط.ها این بود که مسوولیت داریوش صفوت مدیریت اداری مرکز باشد و دخالتی در موسیقی نکند و مدیریت هنری به دست برومند باشد. قطبی پذیرفت و برومند هم قرارداد بست و به مرکز آمد. در این فاصله همه ما که برومند را به عنوان استاد کامل و بی نظیر می.شناختیم بسیار خوشحال شدیم. چون تا آن زمان چنین کاری در زندگی.اش نکرده بود. صفوت به برومند گفت چون شاگردان شما در دانشگاه تنها دو دستگاه را می.آموزند و لیسانس می.گیرند، می.توانند به مرکز بیایند و این دوره برای آنها فوق لیسانس تلقی شود تا ادامه ردیف میرزا عبدالله را هم فراگیرند.

    پس شما با این نیت به مرکز حفظ و اشاعه رفتید و قصد تولید موسیقی نداشتید. یعنی دوره تکمیلی آموزش دانشجویان موسیقی بود…

    ما با این نیت به مرکز رفتیم و من این دوره را دوره «ظهور نورانی مرکز» می.نامم. نوری به نام برومند وارد مرکز شد و همه ما را با خود برد. آرمان هم آرمانی درست بود و هدف این بود که ما موسیقیدانان بهتری شویم. در این دوره بعد از حدود یک سال که ما کار می.کردیم کارهایمان با احساس و پر شور حرکت می.کرد. قطبی از مرکز خواست تا ما برنامه.یی در جشن هنر شیراز اجرا کنیم که بازدهی این مدت پژوهش و تحقیق پیرامون موسیقی اصیل را ببینند. در وهله اول برومند مخالفت کرد اما صفوت توضیح داد و گفت اگر برنامه.یی ارائه دهیم می.توانیم بودجه مرکز را افزایش دهیم و از اساتید بیشتری برای تدریس دعوت کنیم. نور علی خان هم با وجود میل خود قبول کرد. ما هم در فاصله 6 تا 8 ماه با استاد برومند در قالب دو گروه کار کردیم. سرپرستی یک گروه را من برعهده داشتم و خانم مانی.زاده، ناصر فرهنگفر، حسین علیزاده، محمد مقدسی و حسن سامع با ما بودند و سرپرستی گروه دیگر را ذوالفنون برعهده داشت که مجید کیانی، داریوش طلایی و ناصرفرهنگفر و… او را همراهی می.کردند. ما کارهای درویش.خان را تمرین می.کردیم و این آثار را برومند به من یاد می.داد و من با گروه کار می.کردم و نهایتا برومند کنترل می.کرد.

    چه کسانی به عنوان خوانندگان آواز این دو گروه را همراهی می.کردند؟

    رضوی سروستانی با گروه ذوالفنون، سه گاه طاهر.زاده را اجرا می.کرد و محمدرضا شجریان هم با گروه ما، ماهور را اجرا می.کرد. من در همان تاریخ با شجریان آشنا شدم. در هر صورت ما به جشن هنر رفتیم و برنامه بسیار خوبی اجرا کردیم. در اصل جوانان فستیوال شیراز، خارجی.ها و همه و همه برای اولین بار موسیقی.ای را می.شنیدند که بیش از 50 سال از شنیدن آن فاصله گرفته بودند.

    فکر می.کنید بازخورد خوبی که در جامعه داشت به دلیل همین فاصله چندین ساله بود؟

    ما مدت زیادی روی این اجراها کار کردیم و با وسواسی که برومند داشت حتی جواب.های آواز خواننده.ها هم از پیش کار شده بود و همه.چیز تحت نظر برومند بود. ما مضراب به مضراب را عین برومند کار کردیم. خواننده هم چیزی را خواند که استاد برومند به او آموزش داده بود. اهمیت اصلی در بازسازی آثار قدما توسط برومند بود و ما اساسا آنجا آموختیم که اصول بازسازی چیست و چطور باید کار کرد. ما چیزهای خیلی زیادی یاد گرفتیم. به هر حال برنامه اجرا شد و ما هم بسیار خوشحال بودیم.

    می.گویند جشن هنر به صفوت تحمیل شده بود…

    وقتی ما از شیراز به تهران آمدیم، دکتر صفوت به ما یک ماه مرخصی داد تا استراحت کنیم. مرکز برای ما موقعیتی بود که رفاقت.های زیادی بین ما در آنجا شکل گرفت و به تولید موسیقی می.پرداختیم. از این رو مرخصی یک ماهه کمی برایمان سخت بود. وقتی مرخصی تمام شد به مرکز رفتم. البته مکان مرکز حفظ و اشاعه تغییر کرده و به خیابان تخت طاووس _شهید مطهری فعلی – رفته بود. از پله.ها که بالا رفتم دیدم فضا تا حدی خشک و غیرصمیمی است. تعجب کردم چون بعضی.ها سکوت کرده بودند و بعضی.ها یک گوشه نشسته بودند. من که وارد شدم منشی دکتر صفوت من را صدا کرد و لیستی به من داد و گفت: «جلوی اسم.تان را امضا کنید. از دفتر فرح پهلوی به هر کدام از شما یک سکه هدیه داده.اند.» ما اصلا برای این چیزها به مرکز نرفته بودیم بلکه می.خواستیم تحقیق کنیم و آموزش ببینیم. از طرفی آن زمان شرایط به گونه.یی بود که نمی.شد هدیه خاندان سلطنت را قبول نکرد چون با امنیت ملی مواجه و به عنوان وطن فروش دستگیر می.شدیم. با همه اینها من روی این موضوع حساس بودم، هنوز هم هستم! گفتم: «این سکه برای چیست؟ اگر یک شاخه گل می.فرستادند ارزش بیشتری داشت.» منشی دفتر از اینکه سکه را نپذیرفتم خیلی شوکه شد و گفت: «برای شما بد می.شود». من هم گفتم مهم نیست چون این کار اصل موسیقی ما را مضمحل می.کند. در تمام طول تاریخ موزیسین.ها با این طور هدایا مبارزه می.کردند. ما هم می.خواهیم همان شخصیت.ها را تکرار کنیم. آنجا مستخدمی داشتیم که به او گفتم: «این سکه برای زندگی تو مفید.تر است و تو به جای من آن را بگیر». او تعجب کرد و بالاخره سکه را گرفت و امضا کرد. وقتی به اتاق تمرین رفتم، دیدم دیگران هم ناراحت هستند. من آن روز به خانه رفتم و یکی، دو روز بعد آقای صفوت مرا خواستند. من که به اتاقش رفتم، جلال ذوالفنون و مجید کیانی هم چون هنرمندان آرامی بودند و مثل من شورشی نبودند را هم به اتاقش آورد و جلوی آن دو نفر تمام وجود من و عشق من به موسیقی و شخصیت من را مضمحل کرد و آنها هم فقط گوش می.دادند. من خیلی افسرده شدم و اشک در چشمانم جمع شد و سکوت کردم، بعد هم از اتاق بیرون آمدم و در یک خط استعفای خود را از مرکز نوشتم. روزهای آخر هفته دکتر صفوت طی نامه.یی با استعفای من موافقت کرد. او در این مورد با استاد برومند و آقای کمالیان هم صحبت نکرد شاید اگر صحبتی می.کرد قضیه به اینجا نمی.رسید. در آن نامه نوشته بودند به سه دلیل با استعفای شما موافقت می.کنیم: 1- نداشتن منش میهنی 2- ناهماهنگی با اصول مرکز… و دلیل سوم را هم در خاطر ندارم. این نامه را هم به کارگزینی داده بودند. من بلافاصله با آقای کمالیان تماس گرفتم و گفتم دکتر صفوت باید ثابت کند که من منش میهنی ندارم. کمالیان که شخصیت من را می.شناخت گفت کاری نکن تا من به استاد برومند زنگ بزنم. برومند ناراحت شد و به صفوت زنگ زد و با او صحبت کرد و گفت سریعا آن استعفا را پس بگیرید و به من گفت که به مرکز بازگردم. وقتی به مرکز رفتم جو متشنج بود. حاج آقا محمد ایرانی فوت کرده بود و سازهایش را برای ارائه به مرکز آورده بودند. من یک هفته به مرکز رفتم تا اینکه دیدم بخشنامه.یی نوشته شده کسانی که عضو نیستند حق استفاده از مرکز و اساتید آن را ندارند. با این بخشنامه بود که فهمیدم کاری از دست برومند برنمی.آید.

    دقیقا این اتفاق چه سالی افتاد؟

    اگر اشتباه نکنم سال 50،51 بود و من سال دوم دانشکده بودم. به هر حال جو مرکز از این تاریخ امنیتی شد و اولین تضاد و درگیری روحی و فکری بین اعضا و مدیریت به وجود آمد. در ادامه این قضیه درگیری.هایی بین ناصر فرهنگفر و صفوت بر سر بیرون آمدن من به وجود آمد. من این دوره را «شروع افول» مرکز نامگذاری کرده.ام. بعد از رفتن من، آقای کمالیان، خانم فوزیه مجد و بعد هم برومند از مرکز استعفا دادند.

    دلیل استعفای برومند چه بود؟ او که در سال.های اولیه شکل.گیری مرکز از دوستان نزدیک دکتر صفوت محسوب می.شد…


    متاسفانه من متن نامه استعفای او را ندارم چون یکی از اسناد تاریخ موسیقی ما می.توانست باشد. اما زمانی که من پیش او کار می.کردم از برادرش خواست که متن استعفا را برای من بخواند و من به صورت شنیداری از آن مطلع شدم و تا آنجایی که یادم هست بسیار موجز و دقیق بود. در آن نامه برومند قید کرده بود که مرکز با چنین کارهایی به هم می.خورد و اگر می.خواهید مرکز به اه... خود برسد باید مسوولیت دکتر صفوت را کم کنید یا فرد دیگری را به عنوان مدیر انتخاب کنید. قطبی هم با توجه به آن استراتژی که اول گفتم مصلحت را در این کار ندید. در واقع مرکز یک باره مثل ریزش برگ.های پاییزی فرو ریخت و به دنبال آن، بعد از یکی، دو سال که حسین علیزاده و پرویز مشکاتیان برنامه.هایی اجرا کردند، آنها هم از مرکز بیرون آمدند. اشکال صفوت این بود که دوست داشت همه تسلیم شیوه عرفانی او باشند و این مساله با روحیه هنرمندان آن زمان سازگاری نداشت.

    برخورد شما با نگاه عرفانی صفوت به موسیقی چگونه بود. شاید این سوال پیش بیاید که شما هم در سال.های اخیر در اجراهای تکنوازی خود به گونه.یی نگاه عرفانی به موسیقی را دنبال کرده.اید… آیا این دیدگاه را قبول دارید؟

    در هر صورت مرکز با آمدن نوازنده.های جوان دیگر که کارشان ارزش هنری ما را نداشت به فعالیت خود ادامه داد هرچند که محیط آموزشی از بین رفت و اکثر استادان هم از آنجا بیرون آمدند. به این ترتیب مرکز تبدیل به موسسه.یی فرقه.یی و بخش درویش مسلکانه و عارفانه.اش پر رنگ.تر از بخش تحقیقات و اشاعه موسیقی اصیل شد.

    اما موسیقی.ای که ارائه دادند این طور نبود. یعنی نمی.توان گفت موسیقی.ای که در این سال.ها مرکز حفظ و اشاعه ارائه کرد، موسیقی خانقاهی و درویشی بود…

    ما راجع به کیفیت صحبت می.کنیم. همه مسائل اداری این.گونه پیش رفت. در کارگاه سازسازی چند نفر درویش شدند. افرادی مربوط به این فرقه و این نگاه وارد مرکز شدند و پنج ، شش نفری که آنجا نفوذ اصلی را داشتند دارای یک سلک عرفانی بودند در صورتی که رادیو، تلویزیون یک نهاد مردمی است و چون بودجه.اش متعلق به تمام مردم است نباید در آن یک حزب به وجود آورد. تداخل بین موسیقی و این فرقه (حزب) باعث شد که مرکز از هم

    فرو بپاشد. تقریبا یکی، دو سال قبل از انقلاب کار در مرکز حفظ و اشاعه انجام نشد. تا حدودی طلایی و شفیعیان کارهایی انجام دادند اما کارها دیگر آن پویایی و حس قوی هنری سابق را نداشت چون همان.طور که گفتم علیزاده و مشکاتیان و من با ذوق و شور فراوانی کار موسیقی را دنبال می.کردیم و تاریخ هم نشان داده که سه ضلع مثلث تولید موسیقی را در این سالیان به وجود آورده.ایم. همان اجرای نوای حسین علیزاده با خانم پریسا کار فوق.العاده.یی بود. مشکاتیان هم بعدا با خانم پریسا کارهای ارزنده.یی را اجرا کرد. بعد از انقلاب هم صفوت از سمت مدیریت مرکز استعفا داد و مرکز بدون مدیرشد. سال 58 من که رییس دانشکده هنرهای زیبا بودم با حفظ سمت، رییس مرکز حفظ و اشاعه شدم و مرکز را بررسی کردم و دیدم جو مرکز و افرادی که در آنجا کار می.کنند تغییر کرده است. من هم به تولید علاقه.مند بودم و گفتم کسانی که اینجا کار می.کنند باید تولید داشته باشند. رادیو، تلویزیون هم به ما گفته بود لازم نیست سرود انقلابی بزنید همان تولیدات سابق را داشته باشید تا تلویزیون حقوق شما را بدهد. اما متاسفانه تنها یک گروه (از سه گروه) کار تولید را انجام داد و من دیدم این طور نمی.شود کار کرد وبعد از سه ماه استعفا دادم و قرار شد مدیریت هم توسط شورای مدیریت باشد که کارگزینی نپذیرفت و نهایتا حکمی انتصابی به کسی که اصلا موزیسین نبود، داده شد و مرکز همین.طور در چاله افتاد. بعد هم کم.کم آقای بیگلری مسوول شد و بعد هم مهدی کلهر مسوولیت موسیقی را داشت اما در کل دیگر مرکز افولش به انتها رسید و شکست خورد.

    اگر در یک جمله بخواهید دلیل شکست خوردن مرکز حفظ و اشاعه را بگویید آن جمله چیست؟

    در یک جمله می.گویم مدیریت غلط.

    اما اغلب کسانی که در مرکز فعالیت می.کردند شیوه مدیریت را می.ستایند…

    من نمی.دانم این افراد که شما می.گویید برای دوره ظهور هستند یا افول یا شکست؟ اما سوال اینجاست که اگر مدیریت خوب بود چرا آنها از مرکز رفتند؟ شاید حرف.هایی که می.زنم درست نباشد و بهتر است راجع به واقعیت.ها چیزی گفته نشود چون ما ایرانی.ها عادت داریم وقتی یک نفر از دنیا می.رود بعد از مرگش درباره او صحبت نمی.کنیم و می.گوییم تاریخ خودش قضاوت می.کند. اما این نگاه من به مرکز حفظ و اشاعه است و حداقل سندی است در مورد من و اتفاقاتی که برای من افتاد. اما صفوت ویژگی.های خوب هم داشت. تاثیری که صفوت روی ما و بسیاری افراد گذاشت در این جمله خلاصه می.شود که انسانی بود که با نگاه عرفانی و نگاهی که به موسیقی ارزشمند ایرانی داشت ذهنیت ما را نسبت به موسیقی تغییر داد یعنی در ما نگاه عرفانی به موسیقی را به وجود آورد. عرفانی که به تعبیر فارابی، صفی الدین و عبدالقادر معرفت داشتن به نغمات موسیقی تلقی می.شد. او ما را هوشیار کرد و هدف اصلی را به ما نشان داد که باید برای موسیقی ایرانی چه کار کنیم. این مربوط به دوره «ظهور» مرکز حفظ و اشاعه بود. در دوره.های بعدی هم مسلما روی دیگران همین تاثیر را داشت و می.توان گفت در موسیقی ایرانی جریان ساز شد. او انسانی با نظم و عاشق موسیقی بود و دلش می.خواست موسیقی پیشرفت کند اما نوع نگاهش به موسیقی نگاه خاصی بود که موجب شد مرکز به مرکز صوفی.گری موسیقی تبدیل شود. به هر حال شاید روزگاری بتوان پیرامون مرکز حفظ و اشاعه، ارکستر گلها، گلچین هفته، دوره سایه، جشن هنر شیراز، جشن طوس و… واقع بینانه تحقیق و با تحلیل درست تاریخی وعینی، جوانان را آگاه کرد. صفوت هم مثل هر انسانی نقاط ضعف و قوتی داشت اما متاسف می.شوم که مرکزی مثل مرکز حفظ و اشاعه که می.توانست ما را نگه دارد و ما بهترین تولیدات.مان را در آنجا، زیر نظر صفوت، برومند، هرمزی و فروتن ارائه دهیم، افول می.کند و شکست می.خورد. من و اکثر هنرمندانی که در آن دوره نورانی ظهور مرکز فعالیت کردیم همیشه به دوره اولیه غبطه می.خوریم. به گواه تاریخ کسانی مثل من که از مرکز رفتیم تولید کننده آثار بزرگ موسیقایی اصیل بودیم و 40 سال مستمر این موسیقی را دنبال کردیم. اگر ما آن طور که صفوت تصور می.کرد، مرد میدان نبودیم جایگاه امروزی را نداشتیم.

    منبع: اعتماد


    #1 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۳/۰۲/۱۳ در ساعت 15:00

  2. # ADS
    مجری تبلیغات
    تاریخ عضویت
    -
    نوشته ها
    -
    فروشگاه آنلاین کیوبیس با سیستم پرداخت آنلاین و ارسال به سراسر نقاط ایران ، شهرستانها و روستاها در کمترین زمان ممکن ، فروش vst وی اس تی ارزان و با کیفیت ، فروش سمپل و پلاگین های جدید آهنگسازی

    بی نظیرترین آموزش فارسی نرم افزار کیوبیس ( سطح مقدماتی )
    آموزش فارسی کار با نرم افزار کیوبیس (سطح پیشرفته)
    آموزش فارسی CUBASE 5 & NUENDO4
    آموزش فارسی تکمیلی NUENDO5.5, CUBASE 6.5
    آموزش فارسی Ableton Live 9
    آموزش فارسی سونار Sonar X2,X3
    آموزش فارسی Cubase Elements 7

    آموزش فارسی protools 10
    آموزش فارسی Logic Pro X2 لاجیک
    آموزش فارسی Studio one استودیو وان
    آموزش فارسی BAND IN A BOX 2015
    آموزش فارسی Guitar Pro 6
    آموزش فارسی ضبط افکت میکس و مستر صدا ADOBE AUDITION CS5.5
    آموزش فارسی یک پروژه تنظیم آهنگ از ابتدا تا انتها

    آموزش فارسی اف ال استودیو FL Studio 12
    آموزش فارسی سمپلر کانتکت Native instrument Kontakt 5
    آموزش فارسی تصویری امنیسفر OMNISPHERE
    آموزش فارسی تخصصی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی موسیقی الکترونیک Steinberg Sequel
    آموزش فارسی تکنیکهای حرفه ای وکال همراه با آموزش Melodyne
    آموزش فارسی تکنیکهای رکورد صدا در استودیو موسیقی
    آموزش فارسی 101 ترفند حرفه ای میکس + مستر آهنگ با ایزوتوپ اوزون 7 izotope ozone
    آموزش فارسی جامع مسترینگ آهنگ Izotop Ozone 6 + tracks
    آموزش فارسی Fab Filter+Waves +Slate Digital

    آموزش کامل مراحل ساخت آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی آهنگسازی در یک هفته
    آموزش فارسی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی مولتی مدیا تصویری مبانی موسیقی
    آموزش فارسی تنظیم و ارکستراسیون آهنگ
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش خوانندگی پاپ به زبان فارسی
    آموزش آهنگسازی در سبکهای پاپ، هیپ هاپ رپ،ترنس،هاوس،بلوز،جاز،راک

    آموزش فارسی میکس حرفه ای آهنگ
    آموزش فارسی میکس و مسترینگ حرفه ای
    آموزش فارسی یک پروژه میکس و مستر آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی ریتم سازی در موسیقی
    آموزش فارسی ساخت بیت در موسیقی
    آموزش فارسی صداسازی با سینتی سایزرها
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش فارسی ساخت استودیوی موسیقی خانگی

    خرید وی اس تی پیانو spitfire audio hans zimmer piano
     

موضوعات مشابه

  1. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۸/۲۹, 10:10
  2. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۸/۱۵, 16:50
  3. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۱/۳۰, 16:30
  4. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۱۱/۲۲, 12:10
  5. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۸/۱۴, 12:42

جستجو شده ها

Nobody landed on this page from a search engine, yet!

تا این لحظه 0 کاربر از این تاپیک دیدن کرده اند

فقط اعضا گروه ویژه vip و مدیران قادر به دیدن اسامی بازدیدکنندگان تاپیک هستند

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

کپی از مطالب سایت مجاز نمیباشد و پیگرد قانونی دارد

cubase.ir

BACK TO TOP
وی اس تی
آرتیست