کانال کیوبیس در تلگرام را دنبال کنید
آهنگسازی
آهنگسازی




صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 1
صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 2
آموزش فارسی صفر تا صد مسترینگ با پلاگینهای waves



دانلود کیوبیس 8 cubase با لینک مستقیم رایگان و آموزش نصب فارسی

دانلود رایگان وی اس تی استرینگ شرقی Fayez Saidawi Oriental Strings با لینک مستقیم تک پارت از سرور سایت



آموزش آهنگسازی فارسی

+ پاسخ به موضوع
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: «شب.های وین در غبار»

  1. Ramin95 آواتار ها
    Ramin95
    شماره کاربری
    4941
    Contributor
    شهریور /۱۳۹۰
    4,009
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی575
    0
    سپاس از شما 815 بار در 687 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض «شب.های وین در غبار»

    تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید نادر مشایخی پس از تجربه.های موفق در رهبری ارکستر سمفونیک تهران مدتی است در حوزه هنر.های مفهومی و تجربیات شنیداری فعال.تر شده است. پروژه آموزشی و اجرایی در کویر مجاور نائین که برای اولین بار رخ داد نمونه جالب و مفیدی از ایده.های مفهومی اوست.

    نادر مشایخی: «علوم شناختی» همیشه روی زبان، رفتار، تفکر (حل مشکلات، تصمیم.گیری، قضاوت)، حافظه و یادگیری متمرکز بوده.اند. اما حیطه دیگری وجود دارد که با مطالعه آن می.توان به.شکل دقیق.تری به مکانیسم مغز و عملکرد آن پی برد: موسیقی.

    موسیقی یکی از پایگی.ترین و قدیمی.ترین جنبه.های شناخت اجتماعی انسان.هاست. موسیقی نقش غیرقابل انکاری در تکامل نوع پیدایشی زبان ایفا می.کند. همینطور پرداخت به موسیقی به شکل جمعی، نقش غیرقابل انکاری در هماهنگی، سازماندهی، ارتباط روحی- روانی و بالاخره وحدت اجتماعی دارد.

    به همین شکل یکی از روش.های موثر «فرد..شناسی» و حتی «وزن..شناسی» در اطفال، یکی دیگر از تکالیف موسیقی است.

    موسیقی پدیده.ای .است «همه.ـ.جا.باش». به معنای دیگر می.تواند در هر مکانی حضور داشته باشد. در تمامی دوره.ها و اعصار تاریخی بشری موسیقی نقشی تعیین.کننده و حساس را ایفا کرده است. اجرای گروهی موسیقی یکی از پیچیده.ترین تکالیف برای مغز انسان محسوب می.شود که در آن همه روندهای «شناختاری» دخیل هستند. مشغولیت موسیقایی، دریافت، رفتار، شناخت اجتماعی، به.کارگیری عواطف، یادگیری، استفاده از حافظه و بسیار.ی از موارد را در بر داشته و خواهد داشت. این توانایی.ها و قابلیت.ها موسیقی را به بهترین ابزار و دستاورد جهت پژوهش عملکرد مغز انسان، تبدیل کرده است.

    این پروژه، در جست.وجوی فعالیتی بود که مهم.ترین وجه زندگی را، بودن را آشکار می.کند که آن چیزی نیست جز «مشاهده». از آنجا که دست.اندرکاران این پروژه، به کشف جنبه.های مختلف شنیداری مشغول هستند، در نتیجه و طبیعتا به این وجه از مشاهده دقت بیشتری دارند؛ مشاهده شنیداری این وجه از مشاهده، تبدیل «شنیدن» (شنیداری کنش.پذیر)، به «گوش.کردن» (شنیداری فعال) است. «شنیداری کنش.پذیر» (شنیدن) یعنی دریافت صدا بدون تفسیر آن.

    «شنیداری فعال» (گوش.کردن) یعنی دریافت صدا و تفسیر آن.

    برای ایجاد امکان مشاهده، ما از آهنگسازانی دعوت کردیم، که عمیقا و به شکل مستمر، به ارایه جنبه.های مختلف «شنیداری فعال»، مشغول هستند. این هنرمندان عبارتند از «پیتر آبلینگر» موسیقیدان و هنرمند مفهومی، «گئورگ نوسبامر» هنرمند و موسیقیدان مفهومی و «کلاوس لانگ» آهنگساز.

    .گزارشی از کارگاه آموزشی مفهومی در کویر
    آینه.های گمشده
    پروژه مفهومی در کویر برای شخص من به عنوان عضو کوچکی از خانواده بزرگ هنر مفهومی ایران یک فرصت بسیار طلایی و مفید بود برای یادگرفتن، مشاهده و به دست آوردن تجربه.های جدید درباره موسیقی مفهومی. در اینجا و در ابتدا باید از تمام زحماتی که استاد «نادرمشایخی» برای ترتیب.دادن و پذیرایی از میهمانان کشیده.اند تشکر کنم که اگر تلاش.های ایشان نبود چنین کارگاه آموزشی مفیدی هیچ.گاه تشکیل نمی.شد و نیز همکاری سایر دوستانی که به استاد مشایخی کمک فراوانی کرده.اند قابل تقدیر و به یادماندنی است به.ویژه تلاش.های بی.وقفه «مهدی بهبودی» شایان ذکر است. این پروژه چهارروزه هم آموزش غیرمستقیم بود و هم تجربه.ای شخصی و هم دیدن و شنیدن آثاری جالب توجه که توسط اساتید و هنرمندانی چون پیتر آبلینگر، گئورک نوسبامبر و کلاوس لانگ اجرا شد.

    به شخصه اجراها و ایده.های پیتر آبلینگر تاثیر فراوانی بر روی من گذاشت. آبلینگر در بیشتر مواقع مایل بود دست به کشف انفرادی مکان.ها و جغرافیا بزند. او خود به تنهایی جاهایی را برای اجرای آثارش که در کویر ساخته بود کشف می.کرد و به محیط حساسیت فوق.العاده زیادی داشت. این یکی از ویژگی.های اوست. او برای یکی از اجراهایش که من نیز شرکت داشتم بیشه.ای کوچک از درختان گز را پیدا کرد و به ما نشان داد که چگونه باید با شاخه.های درختان ارتباطی موزیکال برقرار می.کند و چگونه باد باعث تولید اصواتی زیبا و تکرارنشدنی می.شود. باید اعتراف کنم که پس از این کارگاه و پروژه مفهومی دید و نظرم به طبیعت تغییر کرده است و از این بابت بسیار خوشحالم.اجرای اول آبلینگر چیزی ساده اما زیبا بود. وی از چهار نفر خواست که با تشکیل یک کوآرتت زهی بدون حرکت برای چهار دقیقه با سازهایشان زیر درخت گز بنشینند. این بی.حرکتی باعث به وجود آمدن یک قاب زیبای تصویری شده بود. در حالی.که ما چهار نفر بدون حرکت بودیم. باد شاخه و برگ.های درختان و گندمزار پشت سرمان را به حرکت درمی.آورد و ایجاد موسیقی می.کرد. یک موسیقی زیبا و طبیعی.در اجرای دوم آبلینگر با دعوت از گروهی از مخاطبان و میهمانان از آنها خواست که به جمع.آوری سنگ.ریزه.ها بپردازند و در این اجرا با ساییدن این سنگ.ریزه.ها در دست.ها به تولید صدا اقدام کنند. البته این تولید صدا براساس یک برنامه مشخص انجام می.شد و خود آبلینگر به رهبری و مدیریت و راهنمایی اجراکنندگان می.پرداخت. صدایی که برایم تداعی.کننده صدای قورباغه.ها در نیزارهای شمال ایران بود. برخی از میهمان.ها فکر می.کردند که این کارها ساده و ابتدایی است. اما اینها اجراها و ایده.های جدید و طراحی. شده برای طبیعت و کویر ایران بودند. با اینکه موسیقیدان نیستم و آشنایی زیاد و دقیقی از این هنر ندارم اما این تجربیات باعث شد تا به این هنر در قالب مفهومی آن علاقه.مند شوم و آن هراسی که همیشه از روبه.رو شدن با موسیقی داشتم کاملا از بین برود.این پروژه مفهومی به ما ثابت کرد که می.توانیم با ایده.های مناسب آثاری زیبا و به یادماندنی را بیافرینیم و از همه مهم.تر از هنر لذت ببریم. یعنی شاید آشنایی دقیق و فراگیری تمامی تکنیک.های آهنگسازی و نواختن سازهای موسیقی به تنهایی ما را به هنر موسیقی نزدیک نکند. همین نکته را در زمینه عکاسی، استاد ارجمندم جناب «کیارستمی» نیز به من تذکر داده بودند که «آنچنان نیازی به یادگیری تمام تکنیک.های عکاسی نیست تا بتوانیم از هنر عکاسی لذت ببریم و این لذت را با دیگران تقسیم کنیم» می.توان عکاس نبود اما از لحظه به لحظه عکس گرفتن لذت برد و تجربه کسب کرد.نکته مهم دیگر که آبلینگر بر آن تاکید می.کرد و در تجربه هم آن را درک کردم این بود که گوش.های ما تنها اعضایی برای شنیدن نیست بلکه برای کشف اصوات تازه نیز هست، اصواتی که آنها را ناشنیده رها می.کردیم. گوش.های ما نیز می.توانند مانند چشم.های ما نقش بسیار مهمی در خلق اثر هنری داشته باشند. نتیجه این تجربه.ها این بود که برای آشنایی با جهان شگفت.آور اصوات هیچ.وقت دیر نیست و همیشه می.توان به عنوان یک دانش.آموز سکوت کرد و به صداها و سخنان گوش داد.

    کویر و هنر برایم یک ویژگی مشترک داشتند و آن احترام و محترم بودن هر دوی آنهاست. هنر محترم است و کویر با بی.انتها.بودنش و پاک و خالص بودنش مرا به احترام وادار کرد. در کویر از غرور دست بر می.داریم و فرا می.گیریم شاید بهتر باشد در هنر نیز این.گونه باشیم. آزادی نیز از جمله مشخصه.های هنر است که اگر آن را با سادگی ترکیب کنیم اثری زیبا خلق می.شود. آزادی در اینجا یعنی از قید و بند بایدها و نبایدها رها شدن و به غریزه و کشف توجه نشان.دادن. شاید این.گونه راه آغاز شود.

    اما در کنار این تجربیات ارزنده آموزشی، دست به یک تجربه در زمینه هنرزمینی (Land Art) نیز زدم که آرزویش را داشتم در کویر چنین ایده.ای را اجرا کنم و این پروژه فرصتی مناسب برای اجرای آن بود.چیدمان 14 آینه مدور بر سطح کویر و تپه.های شنی. مفهوم این اثر بیشتر بر محور نمایش دادن زیبایی طبیعت کویر به خودش شکل گرفته بود. آینه بازتاب.دهنده زیبایی است که طبیعت خودش هیچ.گاه آن را ندیده. اگر طبیعت بتواند و امکان داشته باشد تا خودش را در آینه ببیند. مانند نارسیس شیفته زیبایی خود می.شود. قصد من مواجه کردن طبیعت با چهره خودش بود و در نهایت نیز باد 11 آینه را در زیر شن.های کویر دفن کرد. امیدوارم روزی مسافری یا هنرمندی این آینه.ها را کشف کند. در این اثر دغدغه مخاطب را نداشتم، مخاطب من طبیعت بود و با او مکالمه داشتم. انعکاس زیبای طبیعت در زیر شن.های روان کویر دفن شد اما زیبایی حقیقی.اش تا همیشه پا برجاست.

    گفت.وگوی«شرق» با «پیتر آبلینگر» موسیقیدان و هنرمند مفهومی اتریشی

    درجه صفر سکوت

    علیرضا امیرحاجبی : سفر به کویر جهت اجرای قطعاتی در سرزمین ناشناخته می.تواند خطرات مختلفی در پی داشته باشد. این نکته قابل بازگویی رویداد جالب.توجهی بود که توسط «نادر مشایخی»، هنرمند و موسیقیدان ارزنده کشورمان، ترتیب داده شد. وی با دعوت از سه موسیقیدان و هنرمند مفهومی اتریشی به ایران و سپس اجرای آثاری صوتی و مفهومی در کویر، نگرشی جدید و خارق عادت را در حوزه مفهومی پیشنهاد داد که امیدواریم دوباره و دوباره به اشکال مختلف تکرار شود. هرچند این دعوت و پروژه دارای سختی.ها و کارشکنی.های فراوانی بود؛ اما مشایخی با کمک همکاران و دوستانش، ازجمله «مهدی بهبودی» از پس این چالش برآمدند و کل پروژه با موفقیت به.پایان رسید. تجربه شنیداری و دیداری در محیطی مانند کویر آن هم به همراه هنرمندی چون «پیتر آبلینگر» می.تواند برای هر مشتاق و علاقه.مندی به هنرهای مفهومی ارزشمند باشد. آبلینگر یکی از سه هنرمندی بود که به دعوت مشایخی به ایران آمد. برای تعریف موسیقی یا بهتر بگوییم هنر وی باید پا را فراتر از ایده.های ساده و معمولی شرح و توصیف گذاشت؛ زیرا آبلینگر حوزه و گستره.ای وسیع.تر را در زمینه خلق یک اثر هنری انتخاب کرده است. بخشی از شخصیت هنری وی در حوزه موسیقی و آهنگسازی است و قسمتی دیگر در حوزه مفهومی شکل گرفته است. در مواجهه با او می.توان ویژگی.هایی فراتر از یک آهنگساز را مشاهده نمود. ذهنیت آبلینگر پیچیده نیست و برعکس، ملموس و بسیار قابل درک است. شاید یکی از اشکالات محیط و موقعیت هنری معاصر ایران این باشد که برخی از افراد تمایل دارند هر چیز ساده و خالصی را به دلایل مختلف، تبدیل به مساله.ای پیچیده و غیرقابل.فهم سازند. در طی نشستی که با آبلینگر داشتیم بسیاری از ویژگی.های هنر معاصر مورد بحث قرار گرفت. آبلینگر را می.توان، ازجمله هنرمندان نادری دانست که به پدیده..های مربوط به شنیدن، چه شنیدن و چگونه شنیدن علاقه.مند است. وی این پدید.ه.ها را به.عنوان مفهوم، وارد آثار کرده تا هم خود و هم مخاطب تجربه.ای از برخورد با اصوات داشته باشند. اصواتی که شاید در زندگی روزمره حتی شنیده نیز نشوند، چه برسد به آنکه درک و تحلیل شوند. تاثیرات محیطی و چگونگی اجرا ازجمله دیگر دغدغه.های موسیقی اوست که ایده.هایش را به مقوله آکوستیک یا همان علم تحلیل ارتباطات متقابل اصوات و محیط، نزدیک می.کند.شرایط ویژه هنری در ایران و عدم چیدمان.های صوتی و کنش.های موسیقایی مفهومی باعث نوعی انزوای این شاخه از هنر مفهومی شده است که امیدواریم اجرای این پروژه، گشایشی در ارتقای سطح آگاهی.ها و تمایلات هنرمندان مفهومی علاقه.مند به موسیقی و تجربیات شنیداری جدید شود. به آغاز راه و روند روبه.گسترش این شاخه مفهومی خوش.بین هستیم به شرط آنکه سایر هنرمندان و کارشناسان که به.دلیل عدم آگاهی، بی.طاقتی.هایی را نشان می.دهند با صبر بیشتر نظاره.گر و حتی مشارکت.کننده در این.گونه از کنش.های مفهومی باشند.برای ورود به بحث، از نقطه تحول موسیقی مدرن آغاز می.کنیم؛ یعنی درست زمانی که موضوع «تنالیته» توسط هنرمندانی چون «کلود دوبوسی» مورد چالش واقع شد. این شاید نقطه آغازین مدرنیسم اروپایی در حوزه موسیقی باشد. شما شاخصه.های این دوره از موسیقی را در مقایسه با هنر قبل از خودش در چه می.بینید؟
    مساله تنالیته یکی از شاخصه.های این تغییرات بود؛ اما نه تمام آن. در هر دوره ما شاهد تغییرات فراوانی هستیم؛ برای مثال نگاه موسیقیدان باروک با موسیقیدان کلاسیک یا رمانتیک کاملا متفاوت است. در اینجا می.توانیم به موقعیت اجرا و ارایه موسیقی نیز اشاره کنیم که خود تحولی عظیم بود. در گذشته، موسیقی ارتباط مستقیمی با عمل.گرایی و نیز مناسبات اجتماعی و تاریخی داشت. در دوره کلاسیک.ها و رمانتیک ما شاهد اجرای موسیقی کنسرتی در سالن.ها هستیم که تا قبل از آن کمتر دیده می.شد. این خود یک تغییر بزرگ بود.
    در این مجموعه.تغییرات، کدام.یک برای شخص شما اهمیت بیشتری دارد؟
    اجازه دهید با یک مقایسه آغاز کنم. در هنرهای بصری و تصویری، ما شاهد یک تحول بزرگ در استراتژی هنرمندان بودیم که از دهه 60 میلادی آغاز شد. این چرخش بزرگ به.سمت مفهوم.گرایی بود؛ یعنی یک گسست کامل روی داد. هنر مدرن تا قبل از این چرخش به ارزش کادر و همان تک.قاب چسبیده بود. تفاوتی ندارد این ارزش از قرون گذشته تا دوران نقاشی مدرن ادامه داشت. جایگاه نقاشی روی بوم نقاشی بود یا روی دیوار؛ روی سطحی صاف. از دهه 60 میلادی همه.چیز تغییر کرد.
    این تغییر باعث ورود چه چیزهای جدیدی به هنر شد؟
    کم.وبیش همه.چیز می.توانست در حوزه مفهومی تبدیل به هنر شود. هنرمند می.توانست چند کلمه روی کاغذ بنویسد و بگوید این اثر، هنر من است؛ یا می.توانست چند قدم بردارد و بگوید این یک کنش هنری است؛ یا دیگری می.خواست با ترکیب چند صدا اثری بیافریند. این هم یک فرآورده هنری بود.
    و در موسیقی چه اتفاقی افتاد؟
    همان سطح صاف و قاب که در نقاشی بدان اشاره کردم در موسیقی نیز جایگزینی دارد و آن موقعیت موسیقی کنسرتی و اجرا در تالارهاست. کنسرت، یک ارزش تغییر.ناپذیر بود؛ با رفتار و کرداری خاص. با کت و شلوار.های یکدست سیاه و سایر موارد؛ اما پرسش این بود که واقعا موسیقی فقط در همین قالب پدید می.آید. تغییر اساسی با این پرسش شروع و باعث یک تحول تاثیرگذار شد.
    آیا معتقد هستید که هر چیزی در دستان هنرمند هرچقدر هم که مبتذل باشد می.تواند تبدیل به اثری هنری شود؟
    این یک نمونه از تغییرات بود که عنوان کردم. مساله اصلی، تغییرات و تحول ارزش.هایی بود که صدها سال بر فضای هنری مسلط شده بود.
    هنر مفهومی پس از جنگ جهانی دوم چه ارتباطی با موسیقی دوران خودش برقرار کرد؟
    ارتباطات گسترده.ای وجود داشت. این ارتباطات به.خصوص در نیویورک قوی.تر بود. تبادلات فراوانی در آن دوره رخ داد؛ برای مثال رابطه بین هنرهای تجسمی مینی.مالیستی با موسیقی و رقص مینی.مال، یک مجموعه زیبا را به.وجود آورد؛ اما مساله اصلی تغییر ارزش مکان اجرا و خود اجراهای سنتی یا همان کنسرت.ها بود. این تغییرات از سوی هنر مفهومی به.سمت موسیقی حرکت کرد. تا قبل از آن، اجرای کنسرتی تبدیل به نوعی آیین خاص شده بود، هم برای موسیقیدانان و هم برای مردم. اینجا سکوت می.کنید و گوش می.دهید، اینجا می.توانید تشویق کنید. این آیین ناگهان از طرف هنرمندان متمایل به مفهوم.گرایی نقض شد؛ اما موسیقیدانانی، ازجمله «جان کیج» یا «الوین لوسیه» کاملا این شکل از اجرا را فراموش نکردند. هم چیدمان.های صوتی ساختند و هم آثاری برای اجرای کنسرتی.
    یعنی هم مرزها را می.شکستند و عبور می.کردند و هم به سنت.های گذشته مقید بودند؟
    من هیچ مرزی را نمی.بینم. این نهادهای فرهنگی هنر هستند که مرتبا در حال ترسیم خطوط مرزی بوده و هستند. اگر من در موقعیت اجرای یک کنسرت باشم به آن موسیقی در قالب کنسرتی.اش می.نگرم و اگر شکل دیگری داشته باشد به همان شکل؛ اما در نگاه کلی، خلق اثر از نوع اجرای آن مستقل است. یک قطعه می.تواند به عنوان اثری کنسرتی ارایه شود و همان قطعه به.عنوان اثری چیدمانی و مفهومی در معرض دید و توجه قرار گیرد.
    آیا به نظر شما مقولات فلسفی با هنر مفهومی در ارتباط هستند؟
    در همه نقاط خیر، ولی در بسیاری از موارد در ارتباط هستند. وقتی شما یک پروژه مفهومی را آغاز می.کنید به آن فکر می.کنید. ابزار اصلی خلق اثر مفهومی، اندیشه است. هنر مفهومی در ارتباط مستقیم با تفکر و پس از آن گفتمان قرار دارد. این مرحله قبل از اجرا و بیرونی.سازی اثر است. در این مرحله، تفکر خواه ناخواه به.سمت نوعی بستر و روش فلسفی پیش می.رود. «سول ویت» در نوشته.ای می.گوید هنر مفهومی نیازی به اجرا ندارد و ایده می.تواند به.عنوان یک اثر هنری مطرح شود.
    سول ویت در جایی دیگر هم می.گویدکه هنر ارتباطی با فلسفه.های جاری ندارد؛ اما درون خودش نوعی فلسفه شخصی را حمل می.کند. آیا با این نظر او موافق هستید؟
    بله، نظر درستی است؛ اما زوایای هنرهای مفهومی متعدد هستند و با یک جمله نمی.توان نظری قطعی داد. من در زمینه کار موسیقی خود نیز به این نکته رسیده.ام که آیا درباره تعریفی که از هنر خود ارایه می.دهم می.توان تعریفی متضاد را نیز ارایه داد. ایجاد این تضاد در عمل می.تواند به آثار من کمک کند.
    آیا پروژه.های موسیقایی شما کاملا در حوزه مفهومی جای می.گیرند؟
    بخشی از آنها شبیه به اثری مفهومی هستند و برخی دیگر خیر. در مواردی هم نوع و مرحله.بندی آثار بر اساس روش.های سنتی آهنگسازی است؛ برای مثال از یک ایده ساده کار را آغاز می.کنم و به.تدریج کار پیچیده.تر می.شود؛ یا برعکس، در شکلی کاهشی دست به ساخت اثر می.زنم. بدین معنی که از حجم عناصر سازنده قطعه کم می.کنم تا به نتیجه برسد. بسیاری از مخاطبانم بر این باورند که آثار من مفهومی است؛ اما این تعریفی یکجانبه است. روش.ها و رویکردهای یک آهنگساز می.تواند در هر اثر متفاوت باشد.
    آیا این درست است که نوعی گسست بین هنرهای بصری، موسیقی مدرن با مردم به وجود آمده است؟ مردم اروپا و سپس آمریکا موسیقی مدرن پس از جنگ جهانی دوم را جدی نگرفتند. این را قبول دارید؟
    پرسش مهم و حساسی است. در هنرهای بصری و تجسمی کمتر با چنین گسستی مواجه بوده و هستیم. در اغلب موارد، وقتی یک هنرمند بزرگ در آمریکا یا اروپا نمایشگاهی دارد، آن گالری یا موزه پر است از جمعیت. از هرکسی بپرسید بروس نومن، اندی وارهول یا گرهارد ریشتر را می.شناسد. هنر این.گونه هنرمندان برای برخی افراد تبدیل به نوعی مذهب شخصی شده و گالری.ها و موزه.ها هم به.عنوان یک اثر معمارانه باشکوه و زیبا تبدیل به معبد هنرهای معاصر شده.اند.
    این در موسیقی هم مصداق دارد؟
    با حرف شما در زمینه موسیقی مدرن موافقم. این گسستی عمومی است و از پایان جنگ جهانی آغاز شد. خیلی بحث.ها در این زمینه درگرفته است. فکر می.کنم مساله این است که موسیقی مدرن در همان قاب و کادر مذکور موسیقی قرون 18و19 با همان نگاه سنتی اجرا باقی مانده است. تمایلاتی در این بین وجود داشت؛ ازجمله ایده.ها و نظریات جان کیج در زمینه ارتباط موسیقی با مردم؛ اما عمومی نشد. موسیقی مدرن در دام و قفسی افتاد که خودش ساخته بود. این قفس ساختار کلاسیکی بود که مدرنیست.ها نتوانستند از آن خارج شوند.
    آیا قبول دارید که موسیقی مدرن با گرایش به.سمت مفاهیم فلسفی، تبدیل به چیزی پیچیده و غیرقابل.فهم شد که آن را تبدیل به هنر نخبگان کرد؟ این نخبه.گرایی باعث طردشدنش از جامعه شد. موافق هستید؟
    هر مقوله دو وجه دارد. من قبول دارم که محافظه.کاری در موسیقی پس از جنگ نیز همچنان ادامه داشته و دارد. این محافظه.کاری خود با مواردی که گفتید در ارتباط است؛ اما طرف دیگر ماجرا نیز به استقبال عمومی از موسیقی مدرن مربوط می.شود. شما کمتر می.بینید که جوانان به نوازندگی ویولن علاقه داشته باشند و برعکس، ساز گیتار محبوبیت زیادی دارد. پس باید به دو طرف ماجرا. نگریست.
    درباره فلسفه و روش کارتان بگویید لطفا. فلسفه شما در موسیقی.تان چیست؟
    اگر پاسخ این پرسش را می.دانستم به کار و فعالیت.هایم پایان می.دادم. من زیاد مایل نیستم که از اصطلاح فلسفه استفاده کنم. اندیشه.های من وابسته به کار و کارکردن است. آنجاست که نظریاتم شکل می.گیرند؛ یعنی در روند خلق اثر و تصنیف آن. در دوره.ای از کارهایم تمرکز خود را تنها بر نوازنده و اجراگر معطوف کردم. می.خواستم چالشی را ایجاد کنم بین اثر و اجراگر اثر. شاید این نوعی درمانگری بوده. در آن دوران، آثارم برای اجرا به.شدت سخت و پیچیده بود. سخت.تر از حدود امکان نواختن آنها و شاید در برخی موارد غیرقابل.اجرا. وقتی نوازنده.ای وارد این مرحله می.شد باید خود را برای یک دوره ریاضت.کشی، مانند راهبان بودایی آماده می.کرد و ممکن بود در آغاز کار با شکست و ناامیدی مواجه شود. بعدازآن، بیشتر در.گیر مسایل ادراکی در موسیقی شدم؛ اما درهمان.حال به گسترش آثار و نحوه نگرش دوره قبلی خود نیز ادامه دادم.
    مسایل ادراکی و حسی در موسیقی شما دقیقا چیست؟
    اینکه به درکی درست از آنچه روی می.دهد برسیم. دقیقا به دنبال ساخت قطعات موسیقایی نیستم؛ بلکه بیشتر مایلم اثرم حاوی و حامل مفهومی خاص باشد. این تمایل با نوعی نظم.دهی و در کنار هم قرار.دهی عناصر در ارتباط است. چنین شکلی از در کنار هم قراردادن می.تواند به هنر چیدمان نیز ختم شود. امکان نیز دارد همان قطعه چیدمانی در محیطی دیگر به شکل دیگری ارایه شود. در چنین شرایطی ما با مقوله امکانات محیط و فضا نیز مواجه می.شویم که مفهومی است درون یک قطعه صوتی و موسیقایی؛ یعنی اثر در اینجا خود حاوی و حامل یک مفهوم است. امکانات محیطی برای اجرا. مفهوم دیگر که به همین امکانات مربوط می.شود، محدودیت.هاست و مرزهایی که بین یک محیط مثل سالن کنسرت با خیابان.های اطراف آن ایجاد شده است.
    این انتقال مفهوم محدودیت.ها به نحوه شنیدن نیز مربوط می.شود. درست است؟
    دقیقا. اینکه چه اتفاقی روی داده؛ ما چه می.شنویم؛ آیا ما صرفا به یک صدا گوش می.کنیم یا به اصوات دیگر نیز توجه داریم. تمام این توجهات و عدم توجهات مربوط به خود ماست. مربوط به شخصیت ما، نوع آموزش و رفتارهای ما ایده.های ماست. اگر بخواهیم چیزی را ارادی بشنویم آن را خواهیم شنید وگرنه به بسیاری از اصوات در طی زندگی روزمره هیچ توجهی نداریم. هنرمند باید بیاموزد تا خودآگاهانه به اصوات و تصاویر بنگرد و زیبا بنگرد. قبل از هرچیز هنرمند یک ناظر آگاه است؛ به.طور نسبی 99درصد از رویدادهای اطراف برای ما مهم نیست و آن یک.درصد هم می.ماند برای زبان و گفتار. تمام تمرکز ما بر روی گفتار و شنیدن گفتارهاست.
    چگونه می.توانید این نظر را به.اثبات.رسانید؟
    ساده است. تنها با ضبط همان اصوات ظاهرا بی.ارزش و بی.مفهوم و پخش مجدد آن متوجه می.شوید که آنها با صدای بلندتری به گوش می.رسند؛ اما در حالت عادی سیستم شنوایی ما آنها را نادیده می.گیرد؛ یا اصوات بسیار بلند موسیقی. چون مایل هستید به آنها گوش دهید زیاد به نظرتان بلند و گوشخراش نمی.آیند. درصورتی.که شاید همین اصوات به گوش شما آسیب نیز برسانند. این بستگی به خود شما دارد. در حال حاضر ما با هم گفت.وگو می.کنیم و به صدای عبور و مرور خودروها توجهی نداریم؛ اما وقتی به شما بگویم به صدای خودروها گوش کنید ناگهان متوجه آنها می.شوید. این عملکرد هر روزه سیستم شنوایی ماست؛ یعنی حذف آنچه نمی.خواهیم بشنویم. به معنای دیگر من آنچه می.خواهم بشنوم را خودم خلق می.کنم. این مهم.ترین مقوله.ای است. که طی ساخت و تصنیف آثارم یاد گرفته.ام.
    در تجربه اخیرتان در کویر ایران با چه نکاتی مواجه شدید؟ برخورد مخاطبان چگونه بود؟
    این تجربه.ای بسیار مفید و شگفت.انگیز بود. هم برای من و هم دوستان دیگرم. واکنش.ها مختلف بود. عده.ای درک کردند که چه می.کنیم و عده.ای دیگر علاقه کمتری نشان دادند. استقبال بسیاری از جوانان گرم و صمیمانه بود. این واکنش.ها شبیه به سایر نقاط دنیاست؛ اما این پروژه نشان داد که هنر مفهومی تا چه اندازه برای جوانان علاقه.مند با این هنر مهم و جالب است. به نظر من، این ابتدای راه است و حس می.کنم روحی تازه در فضا دمیده شده. وقتی می.بینیم که نقاط اشتراک فراوانی بین ما و هنرمندان جوان ایرانی وجود دارد، خوشحال می.شوم. درهای نگرش.های جدید هنری کاملا بر روی جوانان باز است.تجربه کلی من نیز در این سفر چندروزه بسیار شگفت.انگیز بود. با اینکه برنامه سفر به شیراز لغو شد؛ اما خاطرات جالب دیگری به.دست آوردیم؛ ازجمله اجرای سریع و بدون آمادگی.مان در یکی از گالری.های تهران که با استقبال شدیدی مواجه شد. واقعا نمی.توانستیم حدس بزنیم چه پیش می.آید. در کویر هم اینچنین بود. من در چهار روزی که در کویر بودم سه قطعه جدید ساختم. بسیار بهتر از قطعات «موتزارت» و «هایدن» (خنده).


    منبع: روزنامه شرق/ بازنشر از موسیقی ایرانیان


    #1 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۲/۰۲/۰۵ در ساعت 08:51

  2. # ADS
    مجری تبلیغات
    تاریخ عضویت
    -
    نوشته ها
    -
    فروشگاه آنلاین کیوبیس با سیستم پرداخت آنلاین و ارسال به سراسر نقاط ایران ، شهرستانها و روستاها در کمترین زمان ممکن ، فروش vst وی اس تی ارزان و با کیفیت ، فروش سمپل و پلاگین های جدید آهنگسازی

    بی نظیرترین آموزش فارسی نرم افزار کیوبیس ( سطح مقدماتی )
    آموزش فارسی کار با نرم افزار کیوبیس (سطح پیشرفته)
    آموزش فارسی CUBASE 5 & NUENDO4
    آموزش فارسی تکمیلی NUENDO5.5, CUBASE 6.5
    آموزش فارسی Ableton Live 9
    آموزش فارسی سونار Sonar X2,X3
    آموزش فارسی Cubase Elements 7

    آموزش فارسی protools 10
    آموزش فارسی Logic Pro X2 لاجیک
    آموزش فارسی Studio one استودیو وان
    آموزش فارسی BAND IN A BOX 2015
    آموزش فارسی Guitar Pro 6
    آموزش فارسی ضبط افکت میکس و مستر صدا ADOBE AUDITION CS5.5
    آموزش فارسی یک پروژه تنظیم آهنگ از ابتدا تا انتها

    آموزش فارسی اف ال استودیو FL Studio 12
    آموزش فارسی سمپلر کانتکت Native instrument Kontakt 5
    آموزش فارسی تصویری امنیسفر OMNISPHERE
    آموزش فارسی تخصصی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی موسیقی الکترونیک Steinberg Sequel
    آموزش فارسی تکنیکهای حرفه ای وکال همراه با آموزش Melodyne
    آموزش فارسی تکنیکهای رکورد صدا در استودیو موسیقی
    آموزش فارسی 101 ترفند حرفه ای میکس + مستر آهنگ با ایزوتوپ اوزون 7 izotope ozone
    آموزش فارسی جامع مسترینگ آهنگ Izotop Ozone 6 + tracks
    آموزش فارسی Fab Filter+Waves +Slate Digital

    آموزش کامل مراحل ساخت آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی آهنگسازی در یک هفته
    آموزش فارسی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی مولتی مدیا تصویری مبانی موسیقی
    آموزش فارسی تنظیم و ارکستراسیون آهنگ
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش خوانندگی پاپ به زبان فارسی
    آموزش آهنگسازی در سبکهای پاپ، هیپ هاپ رپ،ترنس،هاوس،بلوز،جاز،راک

    آموزش فارسی میکس حرفه ای آهنگ
    آموزش فارسی میکس و مسترینگ حرفه ای
    آموزش فارسی یک پروژه میکس و مستر آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی ریتم سازی در موسیقی
    آموزش فارسی ساخت بیت در موسیقی
    آموزش فارسی صداسازی با سینتی سایزرها
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش فارسی ساخت استودیوی موسیقی خانگی

    خرید وی اس تی پیانو spitfire audio hans zimmer piano
     

موضوعات مشابه

  1. پاسخ ها: 4
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۹/۲۶, 19:24
  2. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۸/۲۸, 12:00
  3. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۷/۲۹, 14:30
  4. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۷/۰۸, 10:41
  5. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۱/۱۴, 18:00

جستجو شده ها

پیتر آبلینگر

آبلینگر

تا این لحظه 0 کاربر از این تاپیک دیدن کرده اند

فقط اعضا گروه ویژه vip و مدیران قادر به دیدن اسامی بازدیدکنندگان تاپیک هستند

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

کپی از مطالب سایت مجاز نمیباشد و پیگرد قانونی دارد

cubase.ir

BACK TO TOP
وی اس تی
آرتیست