کانال کیوبیس در تلگرام را دنبال کنید
آهنگسازی
آهنگسازی




صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 1
صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 2
آموزش فارسی صفر تا صد مسترینگ با پلاگینهای waves



دانلود کیوبیس 8 cubase با لینک مستقیم رایگان و آموزش نصب فارسی

دانلود رایگان وی اس تی استرینگ شرقی Fayez Saidawi Oriental Strings با لینک مستقیم تک پارت از سرور سایت



آموزش آهنگسازی فارسی

جهت مشاهده ی پستی که بیشترین امتیاز مثبت را در این تاپیک کسب کرده است اینجا را کلیک کنید

+ پاسخ به موضوع
صفحه 9 از 9 نخستنخست ... 7 8 9
نمایش نتایج: از شماره 81 تا 85 , از مجموع 85

موضوع: تمرین ِ نوشتن ِ ملودی برای آکورد های هفتم .

  1. Roshan.J آواتار ها
    Roshan.J
    شماره کاربری
    37205
    هنــرمنـد انجمن
    فروردین /۱۳۹۲
    1,154
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی3882
    4,823
    سپاس از شما 5,175 بار در 1,242 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط parsasaberi تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید
    با سلام و عرض خسته نباشید خدمت استاد روشن عزیز امیدوارم اصل حالتون خوب باشه
    یه ملودی ساده و بیس و درام گذاشتم واسه این کار آخری که گذاشتین .......خیلی ساده و پر نقص ...به بزرگواریتون ببخشید..............

    تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید
    عرض ِ ادب و احترام برادر جان .
    به تمرین ها خوش آمدی . تمرین ِ اول را حل نا کرده حتی ، مستقیم آمدید تمرین ِ یکی مانده به آخر ؟!
    خب این یعنی در مراحل ِ بالای این تمرین ها قرار داری . پس کار ات را باید بررسی کنیم ببینم همین طور است ؟

    خب اول از همه باید گفت شروع ِ ضرب ِ بالای درامز خوب است .
    به شکل ِ کلی کار را با ارکستراسیونی ساده و ( راحت ) در نظر گرفته ای .
    و این باعث شده نقشی که برای گیتار باس در نظر بگیری همراه با اغراق و افراط در
    نوع ِ کاربری ِ آن باشد .
    برادر جان ، همان اول باید تکلیف ِ خود اتان را با صدای های باس مشخص کنید .
    به خصوص گیتار باس . این ساز به هیچ وجه نباید از زمینه ی موسیقی بیرون بزند و
    روی همه ی بخش های دیگر قرار بگیرد .
    ساز ِ باس کار اش پر کردن ِ فضا های خالی ای است که دیگر ساز ها به خصوص ساز های
    ملودیک توان ِ جبران کردن اش را ندارند .
    اگر قرار باشد باس هم به شکل ِ پر رنگی در ملودی حضور داشته باشد پس سازی که ملودی را اجرا می کند
    کار اش چیست دقیقن ؟!
    همین مورد باعث شده عملن ملودی ات کور و مبهم و فرو رفته در ساختمان ِ موسیقی باشد
    در حالی که ملودی اگر پر رنگ نباشد به هیچ روی هم نباید کم رنگ باشد .

    شروع ِ ملودی را از نت ِ سل در نظر گرفته ای . در حالی که گام و آکورد ِ تنیک سی بمل ماژور هستند .
    عملن چه اتفاقی افتاده ؟ احتمال می دهم خود ات برای اش دلیلی منطقی و آکادمیک نداشته باشی و بر طبق ِ
    ( گوش ِ موسیقایی ) ات این ایده را مرتب کرده باشی . در حالی که نت ِ سل در آکورد ِ سی بمل ماژور
    نا خوشایند است بدون ِ حل ِ این دیسونانس به لا و سپس دو رفته ای که هر دوی این ها با آکورد ِ تنیک غریبه اند .
    و درست در زمانی که در هارمونی نت ِ سل شنیده می شود تو در ملودی نت ِ سی بمل را اجرا کرده ای
    تا همه ی این روند را بر روی آن حل کنی . . خواسته یا نا خواسته این فضای ( بای تنالیته ) یا دو تنالیته ای
    را ایجاد کرده ای که هنوز برای این تمرین زود است و من در تمرین های بعد می خواستم به آن برسم .
    این نوع ِ ملودی نویسی را من می توانم درک کنم و بپذیرم اما دوستانی که این مبحث را تا اینجا دنبال کرده اند
    قطع ِ یقین تو را سرزنش خواهند کرد که چرا همه چیز انقدر به هم بی ربط است ؟!
    ولی این گونه نیست . در حالی که ما سی بمل ماژور را در نظر گرفته ایم
    شما مینور ِ هم علامت اش را در نظر گرفته ای و بر روی سل مینور روند ِ ملودی ات را ساختمان بخشیده ای.
    این را هم نکته ی منفی در نظر باید گرفت هم نکته ی مثبت .
    منفی از آن جهت که ابهام ِ تنالیته وجود دارد و تثبیت ِ گام به هیچ روی صورت نپذیرفته .
    مثبت از آن جهت که نشان می دهد تو می توانی آکورد ِ سی بمل ماژور را اجرا کنی و از آن طرف هم سل شروع ِ
    ملودی ات باشد ! بدون ِ این که لحظه ای به آن فکر کنی که این ها با هم خوب هستند یا بد ؟ اصلن این فضا را حل کنم یا نه ؟
    این هم مبحث ِ کلی ِ ملودی ات . . .
    اما ریز تر می شویم تا ببینیم دقیقن چه اتفاقی افتاده ؟
    شروع از فاصله ی ششم نسبت به تنیک و دیسونانس نسبت به آکورد باعث شده دست ِ خود ات را برای رفتار های مختلف ِ
    آهنگسازی باز بگذاری . از جمله افراط در سکوئنس و تکرار ِ ایده ات .
    اگر این ایده را یک سیاه / دو چنگ / یک سیاه در نظر بگیریم . ( به میزان ِ دوم ِ خط ِ ملودی ات نگاه کن آن را می بینی )
    آن را به شکل های مختلفی از سکوئنس هم چون انتقالی / آینه ای / ریتیمیک / ملودیک / و همین طور حذفی و تغییر ِ شکل یافته
    هفت بار تکرار کرده ای . این همه تکرار خوب است ؟ قطعن خیر .
    به چه علت شنیده نمی شود ؟ چون هم زمان ِ قطعه کم است و هم آن را با هارمونی ِ جداگانه ای همراه کرده ای
    که به شدت ریتمیک است و توجه ِ شنونده را به خود اش جلب می کند . اگر همه ی بخش ها را قطع کنیم و فقط ملودی را باز بگذاریم .
    متوجه می شویم که چه اتفاقات ِ نا درستی ( از نظر ِ منطق ِ ملودی نویسی ) در آن به وقوع پیوسته ، که نیازمند ِ باز نگری و اصلاح هستند .
    هم چون سکودنس های زیاد و تاکید ِ بسیار زیاد بر روی نت های دو و سی بمل .
    محدوده و وسعت ِ کم ِ گستره ی ملودی ات باعث شده بر فضای یک نواخت اش تاکید بیشتری صورت بگیرد .
    ( از فا تا می بمل ، عملن یک اکتاوِ کامل نیز نشده است )
    و خب چون در قسمت ِ فضا سازی نیز حرکتی انجام نداده ای این ملودی ِ عیان بیشتر در نظر گرفته می شود
    و خود اش را به شنونده تحمیل می کند .
    جنس ِ صدای ملودی ات در تضاد با احساس ِ خوب ِ هارمونی / ریتم ات است که هر دو را ضعیف کرده .
    هارمونی / ریتم ات از نقاط ِ قوت ِ کار ات است . آفرین .

    پس اگر بخواهیم نتیجه گیری کنیم از نکات ِ منفی اش این می شود که

    جنس ِ صدای ملودی نه چندان خوب .
    سکوئنس ِ زیاد
    نا مشخص بودن ِ نقطه ی اوج در ملودی به شکل ِ واضح و عیان .
    افراط در شخصیت ِ گیتار باس که از کادر و زمینه ی موسیقی ات خارج شده است

    و از نکات ِ مثبت اش می توان

    به پاساژ های خوب برای درامز .
    ریتم شناسی ِ خوب در درامز و هارمونی
    توانایی ِ خوب ِ آهنگساز در بای تنالیته نوشتن و ابهام گرایی در خط ِ ملودی.
    تقارن ِ خوب در خط ِ ملودی
    تعادل و بالانسی بسیار بسیار عالی بین ِ پرش و پیوسته گی در خط ِ ملودی

    را بر شمرد .
    اگر این موارد را رعایت کنی حتمن نتیجه ای بهتر خواهی گرفت .
    می توانی این تاپیک را از اول تا انتها آرام و با صبر و حوصله مطالعه کنی
    قطعن به اندازه ی دوستان پیشرفت خواهی کرد .

    بنده نیز پیشنهادی برای ات دارم .
    اگر می خواهی در فضا سازی و شناخت ِ درست از لحظات ِ هارمونیک قدرتمند شوی
    کار های آقای رضا کوهستانی یا rekas را بررسی کن
    اگر می خواهی در ملودی نویسی تکنیک و خلاقیت ِ غیر ِ قابل ِ پیش بینی بودن را داشته باشی
    کار های سعید ِ عزیز یا la minor را بررسی کن
    و اگر می خواهی ساده و آرام بدون ِ هیچ حاشیه ای ملودی ات را درست و منطقی بنویسی
    کار های عزیز ِ دل ام مهرزاد یا violonist را بررسی کن .
    قطعن این دوستان در موارد دیگر نیز خوب و درست و منطقی عمل می کنند .
    اما باید نقاط ِ قوت اشان را گفت تا تو هم زود تر و بهتر نتیجه بگیری .
    بسیار تمرین کن و صبور باش برادر جان .
    و برای بهترین شدن عجله نکن . . .
    هماوره شاد و آرام باش .
    ارادتمند ات .
    پی نوشت :
    عزیز ِ دل ام بنده فقط روشن هستم همین .
    استاد و بزرگوار ؟ نه متاسفانه .
    به همان ( روشن ) راضی هستم .
    باز هم سپاس از لطف ات .


    #81 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۲/۰۴/۳۱ در ساعت 08:19

  2. 2 کاربر زیر از Roshan.J برای این پست سپاسگزاری کرده اند


  3. # ADS
    مجری تبلیغات
    تاریخ عضویت
    -
    نوشته ها
    -
    فروشگاه آنلاین کیوبیس با سیستم پرداخت آنلاین و ارسال به سراسر نقاط ایران ، شهرستانها و روستاها در کمترین زمان ممکن ، فروش vst وی اس تی ارزان و با کیفیت ، فروش سمپل و پلاگین های جدید آهنگسازی

    بی نظیرترین آموزش فارسی نرم افزار کیوبیس ( سطح مقدماتی )
    آموزش فارسی کار با نرم افزار کیوبیس (سطح پیشرفته)
    آموزش فارسی CUBASE 5 & NUENDO4
    آموزش فارسی تکمیلی NUENDO5.5, CUBASE 6.5
    آموزش فارسی Ableton Live 9
    آموزش فارسی سونار Sonar X2,X3
    آموزش فارسی Cubase Elements 7

    آموزش فارسی protools 10
    آموزش فارسی Logic Pro X2 لاجیک
    آموزش فارسی Studio one استودیو وان
    آموزش فارسی BAND IN A BOX 2015
    آموزش فارسی Guitar Pro 6
    آموزش فارسی ضبط افکت میکس و مستر صدا ADOBE AUDITION CS5.5
    آموزش فارسی یک پروژه تنظیم آهنگ از ابتدا تا انتها

    آموزش فارسی اف ال استودیو FL Studio 12
    آموزش فارسی سمپلر کانتکت Native instrument Kontakt 5
    آموزش فارسی تصویری امنیسفر OMNISPHERE
    آموزش فارسی تخصصی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی موسیقی الکترونیک Steinberg Sequel
    آموزش فارسی تکنیکهای حرفه ای وکال همراه با آموزش Melodyne
    آموزش فارسی تکنیکهای رکورد صدا در استودیو موسیقی
    آموزش فارسی 101 ترفند حرفه ای میکس + مستر آهنگ با ایزوتوپ اوزون 7 izotope ozone
    آموزش فارسی جامع مسترینگ آهنگ Izotop Ozone 6 + tracks
    آموزش فارسی Fab Filter+Waves +Slate Digital

    آموزش کامل مراحل ساخت آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی آهنگسازی در یک هفته
    آموزش فارسی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی مولتی مدیا تصویری مبانی موسیقی
    آموزش فارسی تنظیم و ارکستراسیون آهنگ
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش خوانندگی پاپ به زبان فارسی
    آموزش آهنگسازی در سبکهای پاپ، هیپ هاپ رپ،ترنس،هاوس،بلوز،جاز،راک

    آموزش فارسی میکس حرفه ای آهنگ
    آموزش فارسی میکس و مسترینگ حرفه ای
    آموزش فارسی یک پروژه میکس و مستر آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی ریتم سازی در موسیقی
    آموزش فارسی ساخت بیت در موسیقی
    آموزش فارسی صداسازی با سینتی سایزرها
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش فارسی ساخت استودیوی موسیقی خانگی

    خرید وی اس تی پیانو spitfire audio hans zimmer piano
     

  4. parsasaberi آواتار ها
    parsasaberi
    شماره کاربری
    19579
    کاربر نیمه فعال
    مرداد /۱۳۹۱
    64
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی6
    0
    سپاس از شما 28 بار در 26 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض

    با سلام و عرض خسته نباشید خدمت روشن عزیز ...
    ممنون که اینقدر وقت گذاشتین و با دقت تمرینم را بررسی کردین و نقاط منفی و مثبتش را تذکر دادین ، و عذر خواهی که وقت گرانبهاتان را گرفتم .....
    با توجه به صحبت های شما تمرین بعدی را انجام دادم و امیدوارم که نقص هایم کمتر شده باشند .....
    برای ملودی از ویالون استفاده کردم و بیس و درام هم گذاشتم ......

    تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید


    #82 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۲/۰۴/۳۱ در ساعت 18:30

  5. کاربران زیر از شما parsasaberi عزیز جهت این پست سپاسگزاری کرده اند


  6. Roshan.J آواتار ها
    Roshan.J
    شماره کاربری
    37205
    هنــرمنـد انجمن
    فروردین /۱۳۹۲
    1,154
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی3882
    4,823
    سپاس از شما 5,175 بار در 1,242 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط parsasaberi تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید
    با سلام و عرض خسته نباشید خدمت روشن عزیز ...
    ممنون که اینقدر وقت گذاشتین و با دقت تمرینم را بررسی کردین و نقاط منفی و مثبتش را تذکر دادین ، و عذر خواهی که وقت گرانبهاتان را گرفتم .....
    با توجه به صحبت های شما تمرین بعدی را انجام دادم و امیدوارم که نقص هایم کمتر شده باشند .....
    برای ملودی از ویالون استفاده کردم و بیس و درام هم گذاشتم ......

    تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید
    عرض ِ ادب و احترام عزیز ِ دل ام .
    خواهش می کنم . بنده فقط کاری که می توانم را انجام می دهم .
    بپردازیم به تمرین ات .

    خب به هر حال ویولن هماهنگی و هم خوانی ِ بیشتری با پیانو دارد و منطقی تر است .
    اما نکته ای که باید بگویم این است که
    ملودی را در اکتاو های پنج و ششم نوشته ای ولی فرکانس ِ صدایی که این ساز می دهد در
    اکتاو های سوم و چهارم است یعنی چیزی بین ویولن آلتو و ویلنسل . در حالی که می گویی ویولن است .
    در این محدوده ی صوتی ویولن صدای اش زیر تر از این است .
    در نتیجه می توانی آن را ویولا در نظر بگیری که با توجه به فرکانس ِ صدای اش ، پارتیتور را در یک
    اکتاو بالا تر نوشته ای ( که قطعن منطقی نیست )
    شروع ِ ایده ات از نمایان ِ گام بوده که خوب و منطقی ست .
    در میزان ِ دوم بعد از پرش ، پیوسته بازگشته ای که این خیلی مهم است .
    این رفتار ِ ملودی نویسی را همیشه به یاد داشته باش .
    استفاده ات از پرش ِ منطقی و بعد از آن پیوسته گی در خط ِ ملودی
    تعادل و بالانس ِ خوبی برای ملودی ات ایجاد کرده آفرین اما . . .
    استفاده ی نا درست از سکوت در میانه ی میزان ِ سوم و میزان ِ ششم
    ملودی ات را مبهم و خارج از کادرِ ملودیک نشان داده است .
    در حالی که سکوت ِ چنگ در میزان ِ پنجم قبل از چنگ ِ آخر یکی بهترین سکوت ها و
    در بهترین جای خود اش واقع شده .
    این اتفاق تاثیر ِ استفاده ی درست و نا درست از سکوت را به خوبی نشان می دهد .
    از میزان ِ هفتم روند و ساختمان ِ ملودی ات منظم می شود و واضح و تازه از این جا
    می توان خط و سیر و نوع ِ تفکر در ملودی ات را پیدا کرد . به چه علت این اتفاق افتاده ؟
    در میزان های قبل ، هارمونی به شدت ریتمیک و ملودیک بود و تو هم به شدت ملودیک و ریتمیک تر
    نوشته بودی !
    خب این رفتار هر دو طرف ِ ماجرا را ضعیف می کند . به خصوص اگر از تکنیک ِ بالایی
    در ملودی نویسی هم برخوردار نباشید . که با یک نت یا سکوت ِ اشتباه همه چیز را نابود می کنید .
    در میزان ِ هشتم آن نت ِ می که دو ضرب کشیده شده است آرامشی عظیم برای ملودی ات به ارمغان آورده
    که مستقیمن بر روی شنونده نیز تاثیر خواهد گذاشت . چون در تضاد با آن همه ریتم و دگرگونی ِ موجود در خط ِ
    ملودی ات است . در تمرین های گذشته هم همواره به دوستان سفارش کرده ام که تضاد و تقارن را در ملودی نویسی
    هیچ وقت فراموش نکنید همین ها پایه های اساسی ِ تنوع و خلاقیت در کار های شما هستند .
    که تو این تاثیر و حرکت را در میزان ِ هشتم ِ ملودی ات می بینی .
    نت های گذر یا پاساژ در انتهای میزان ِ هشتم و تغییر ِ فضا از میزان ِ نهم از جمله کار های خوب و قدرتمند ات بوده
    که باعث می شود شنونده ، گذشته ی ملودی ات را فراموش کند .
    نکته ی مهم این است که تو نقطه ی اوج ِ ملودی ات که نت ِ فا دیز است را پنج بار در ملودی تکرار کرده ای !
    این اصلن خوب نیست و کاملن اشتباه است .
    و از طرفی دیگر باز هم ملودی را در محدوده ی یک اکتاو از فا دیز تا فا دیز نوشته ای .
    فقط همین است ؟ یعنی اجازه نداریم از این بیشتر به کار ببریم ؟
    تنوع در ساز بندی چه می شود پس ؟ یک بخش ِ ملودی را ویولن اجرا کند بخشی دیگر را مثلن فلوت ،
    ایرادی دارد ؟
    خب پس رنگ آمیزی در ارکستر را فراموش نکن . و چون در فضا سازی های ملودیک / هارمونیک هنوز قدرتمند نشده ای
    پس از گستره ی وسیع تری از ملودی و تنوع ِ بیشتری در سازبندی استفاده کن .
    نترس و جسور باش . برای تمرین ِ ملودی نویسی تا حالا کسی را اعدام نکرده اند !
    به کار های دوست امان لا مینور نگاه کن تا منظور ام را متوجه شوی .
    جدای از این ها در میزان ِ دهم در ضرب ِ سوم درست است که آکورد بر پایه ی سل دیز نوشته شده است
    اما آن چنگ ِ سل دیز در ضرب ِ سوم خوش صدا نیست و نا هم آهنگ صدا می دهد .کما این که خواسته ای با پرش
    آن را حل کنی که تاثیر اش شدید تر نیز شده است .
    در انتهای ملودی پرش ِ پنجم به بالا و بعد چهارم به پایین حرکت ِ خطرناکی ست که سعی کن از انجام اش در ملودی خود داری
    کنی چون اگر بر روی درجات ِ خاصی از گام انجام شود نیاز به حل دارد که قطعن باید تغییراتی عظیم در موسیقی و هارمونی ایجاد کرد .
    پس منطق و اصول ِ پرش و آرپژ نویسی در ملودی را نیز همیشه در نظر داشته باش و از افراط در آن خود داری کن .
    در میزان ِ آخر و آن نت ِ دو دیزی که نوشته ای ، نحوه ی تمام شدن اش بعید است که نوازنده ای یا ویولن اش بتواند
    این جنس و نوع ِ صدا را از ویولن استخراج کند ! صدایی شبیه به ( میو گفتن ِ ) گربه در شخصیت و مقام ِ ویولن نیست .
    پس بهتر است این جنس ِ صدا را سینت سایزر در نظر بگیریم نه ویولن .
    با توجه به این که اکتاو ِ در حال ِ اجرا برای ویولن است اما فرکانس ِ ایجاد شده برای ویولا یا ویلنسل .
    عملن اطلاق ِ نام ِ ویولن به این صدا خطرناک و ریسکی بی مورد است .
    جدا از این ها . خطی که برای باس نوشته ای بسیار درست و منطقی شده است . و افراط در آن نیست .
    درامز خوب است و منطقی .
    استفاده ات از سینت سایزر ِ پویزن برای ریتم / هارمونی خوب و خلاقانه بوده است آفرین .
    و پایان ِ خوبی و کلاسیکی را نیز برای موسیقی در نظر گرفته ای که نتیجه ی خوبی نیز داده است .
    پس نکات ِ منفی اش این شد که
    تکرار ِ بی مورد ِ نقطه ی اوج .
    سکوت های نا درست و خارج از کادر ِ ملودیک
    استفاده ی نا درست از ویولن و جنس ِ صدای نا درست .
    مبهم بودن ِ شش میزان ِ اول ملودی در مقابل ِ میزان های بعد .
    محدوده ی کم برای ملودی
    و نکات ِ مثبت اش نیز
    کنتراست ِ خوب در میزان ِ هفتم به بعد
    عدم ِ وجود ِ سکوئنس های غیر ِ منطقی و افراطی .
    پیوسته بودن و پرش های درست و حل های منطقی بعد از آن
    شروع و پایان از درجات ِ اصلی ِ گام

    اگر این ها را رعایت کنی قطعن نتایجی بهتر خواهی گرفت .
    تمرین کن و صبور باش .
    باز هم سپاس از لطف ات .
    همواره شاد و آرام باش .
    ارادتمند ات .


    #83 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۲/۰۵/۰۱ در ساعت 00:12

  7. 2 کاربر زیر از Roshan.J برای این پست سپاسگزاری کرده اند


  8. Roshan.J آواتار ها
    Roshan.J
    شماره کاربری
    37205
    هنــرمنـد انجمن
    فروردین /۱۳۹۲
    1,154
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی3882
    4,823
    سپاس از شما 5,175 بار در 1,242 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض

    عرض ِ ادب و احترام .

    کمی وقفه افتاد تا دوستان جواب های خود اشان را ارسال کنند اما یکی از عزیزان که ویولونیست باشد
    هنوز جواب را ارسال نکرده ! در نتیجه تمرین ِ آخر را ما در این جا قرار می دهیم تا دوستان به حل ِ آن بپردازند
    مهرزاد ِ عزیز ( ویولونیست ) نیز می تواند جواب ِ دو تمرین ِ آخر را با هم ارسال کند . ( تاکید ِ بسیار البته ! )

    اما بپردازیم به توضیحات .
    این تمرین را به عنوان ِ آخرین تمرین و سخت ترین و گسترده ترین تمرین در نظر گرفته ام در نتیجه بسیار متفاوت است ، چرا ؟
    در تمرین های قبل برای علاقه مند ساختن ِ دوستان به آکورد های دیسونانس مجبور بودم به عنصر ِ زیبایی ِ شنیداری نیز فکر کنم
    و برای آن جایی را در هارمونی ها در نظر بگیرم .
    اما در این تمرین دیگر خبری از زیبایی ِ شنیداری نیست ، بلکه شما باید با بد ترین هارمونی ها بهترین نتیجه را بگیرید .
    چگونه ؟
    تعدادی آکورد نوشته شده که بسیار مد گردی در آن صورت گرفته ، ماژور و مینور و کاسته و افزوده و دیز و بمل همه با هم . . . .
    شما باید این آکورد ها را برای ارکستر ِ زهی تنظیم کنید و با یک ساز ِ دیگر برای اش ملودی بنویسید .
    یعنی هارمونی ِ پیانو را برای این ارکستر :
    ویولن یک
    ویولن دو
    ویولا
    ویلنسل
    کنترباس
    تنظیم کنید و سپس با یک ساز ِ دیگر ملودی را بر روی این هارمونی بنویسید .
    نتایج اش چیست ؟
    شما با نحوه ی تقسیم ِ آکورد های دیسونانس در ارکستر آشنا می شوید .
    نشخیص می دهید کدام صدا در سوپرانو و کدام صدا در باس نتیجه بهتری خواهد داشت .
    صوت ِ رهبر را در ارکستر پیدا کرده و در بهترین وضعیت اش آن را قرار خواهید داد .
    با حل های هارمونیک و روند های منطقی ِ صوتی آشنا شده و به دنبال ِ درست ترین راه خواهید بود .
    درک خواهید کرد که از ساز های زهی و ارکسترال چه استفاده های حیرت انگیزی می توان کرد .
    و از همه مهم تر این که سلیقه ی شما را گسترده تر خواهد ساخت و سخت گیری ِ شما نیز برای نوشتن ِ هارمونی ِ خوب
    افزون خواهد شد . در نتیجه کم کم موسیقی های خوب و درست و سنگین و منطقی خواهید نوشت ( در گذر ِ زمان و با تمرین )

    اما نکات ِ دستوری :

    وقتی صدا های هارمونی را می خواهید بین ِ ارکستر پخش کنید سعی کنید فاصله ی زیادی بین ِ باس و سایر ِ صدا ها باشد .
    همه ی صدا ها را نیز در سوپرانو فشرده نسازید .
    بین دو بخش ِ نزدیک در باس و دو بخش ِ نزدیک در سوپرانو فاصله ی دیسونانس قرار ندهید ( مانند ِ دوم یا هفتم )
    نقش های ملودیک در ارکستر را فقط برای باس و سوپرانو در نظر نگیرید ، گاهی این نقش را به صدا های میانی بدهید تا
    در ارکستر نیز حضور اشان درک شود .
    از پرش های غیر ِ منطقی و کاسته یا افزوده و یا بزرگ تر از فاصله ی ششم ِ مینور در دو بخش ِ سوپرانو و باس جددن ( جدّا" ) خود داری کنید .
    فاصله های کاسته و افزوده را اگر مجبور شدید به کار ببرید حتمن با حل ِ منطقی اش و در همان خط ِ صوتی به کار ببرید .
    به هیچ روی بار ِ ریتمیک ِ تمرین را بر عهده ی ملودی قرار ندهید . هارمونی را بر روی ارکستر به شکلی تنظیم کنید که
    آن هم سهمی در ریتم داشته باشد .
    تعادل و تقارن در موسیقی را رعایت کنید و از افراط و تفریط در هر روندی جددن ( جدّا" ) پرهیز کنید .
    این یک هارمونی ِ ( بد صدا ) ست که شما باید آن را به زیبا ترین شکل به شنونده معرفی کنید .
    پس با آرامش و بدون هیچ عجله ای در کار ، به بهترین راه و نتیجه فکر کنید .
    تاکید می کنم که در هارمونی و ارکستر تغییری ایجاد نکنید .
    اگر خواستید می توانید ساز های دیگر را اضافه کنید اما هارمونی حتمن باید بین ِ ارکستر ِ زهی و پیش تر گفته شده تقسیم شود .
    در آکورد ها و روند ِ افقی اشان در گذر ِ زمان هیچ تغییری ایجاد نکنید . ( چون ممکن است حل ها و خط های صوتی را درست در نظر نگیرید )
    اما یک آکورد را به شکل های مختلف می توانید در ارکستر پخش کنید .
    مثلن گاهی بالا ترین نت در باس باشد یا نت های میانی در سوپرانو قرار گیرند این بسته به خود اتان است .
    خود ِ اکورد عوض نشود اما جای صدا های آکورد را خود اتان انتخاب کنید تا به بهترین نتیجه برسید .

    برای حل ِ تمرین نیز عجله نکنید . با آرامش . . . .
    همواره شاد باشید .
    ارادتمند .
    فایل های پیوست شده فایل های پیوست شده


    #84 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۲/۰۵/۱۱ در ساعت 14:46

  9. 2 کاربر زیر از Roshan.J برای این پست سپاسگزاری کرده اند


  10. MasoudYazdi آواتار ها
    MasoudYazdi
    شماره کاربری
    34050
    هنــرمنـد انجمن
    اسفند /۱۳۹۱
    Mashhad
    243
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی476
    457
    سپاس از شما 572 بار در 177 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض

    درود .
    چرا از نویسی استفاده نکردید دوست من ؟ یک عکس از نت نوشته شده بهتر از هزاران سورس اف ال هستش .


    دست نوشته های من برای موسیقی ارکسترال : http://Orchestral.IR
    آخرین آثار آهنگسازی من در ساندکلود : https://soundcloud.com/masoud-yazdi



    #85 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۳/۰۴/۰۲ در ساعت 13:49

+ پاسخ به موضوع
صفحه 9 از 9 نخستنخست ... 7 8 9

جستجو شده ها

نت اهنگ های رومنس راحت آرپژ 34

ملودی نوشتن برا هارمونی

ﺗﻤﺮﯾﻦ ﻫﺎﺭﻣﻮﻧﯽ نوشتن

آرپژ نویسی

دیمنیش چیست

مدل های نوشتن اسم ملودی

خط ملودی

دانلود وی اس تی ویولون استرینگ کم حجم cubase.ir

روش ملودی نوشتن

آکورد هفتم تمرین

مدگردی

نوشتن پارتیتور استرینگ

نحوه ی نوشتن سبک ملودی و آرپژ

نوشتن آکوردها در هامونی

نت های گذر در ملودی چیست؟

تمرین آکورد

آکورد نوشتن برای ملودی

تا این لحظه 388 کاربر از این تاپیک دیدن کرده اند

فقط اعضا گروه ویژه vip و مدیران قادر به دیدن اسامی بازدیدکنندگان تاپیک هستند

کلمات کلیدی این موضوع

نمایش برچسب‌ها

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

کپی از مطالب سایت مجاز نمیباشد و پیگرد قانونی دارد

cubase.ir

BACK TO TOP
وی اس تی
آرتیست