کانال کیوبیس در تلگرام را دنبال کنید
آهنگسازی
آهنگسازی
آموزش فارسی فالش گیری
آموزش فارسی آهنگسازی با کامپیوتر
آموزش فارسی حرفه ای کیوبیس
حرفه ای ترین آموزش فارسی تصویری مبانی و تئوری موسیقی در ایران
آموزش فارسی ساخت ریتمهای 6/8 ایرانی عربی بندری ترکی عربی



آهنگسازی
صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 1
صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 2


دانلود کیوبیس 8 cubase با لینک مستقیم رایگان و آموزش نصب فارسی

دانلود رایگان وی اس تی استرینگ شرقی Fayez Saidawi Oriental Strings با لینک مستقیم تک پارت از سرور سایت



آموزش آهنگسازی فارسی

جهت مشاهده ی پستی که بیشترین امتیاز مثبت را در این تاپیک کسب کرده است اینجا را کلیک کنید

+ پاسخ به موضوع
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 2 , از مجموع 2

موضوع: درس ادبی هفته ، شماره یک (مبحث تشبیه )

  1. vahidnajafy آواتار ها
    vahidnajafy
    شماره کاربری
    24521
    کاربر بسیار فعال
    آبان /۱۳۹۱
    267
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی286
    0
    سپاس از شما 452 بار در 209 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض درس ادبی هفته ، شماره یک (مبحث تشبیه )

    به نام خدا
    بی تردید برای قرار گرفتن در یک بازی دونفره ، طرف های حاضر می بایست به لوازم و قواعد بازی آگاه باشند.به طور مثال در بازی شطرنج باید دو طرف ، طرز چینش مهره ها و ویژگی های حرکتی خاص آن ها را از قبل یادگرفته باشند، تا بتوانند در سکوت به زبان خاص بازی دیالوگ کنند . حال اگر شعرو ترانه را یک ارتباط سه سویه بین مخاطب و هنرمند و (من ِ درونی هنرمند) فرض بگیریم ، هر سه باید بر قواعد بازی اشراف داشته باشند تا درکی درست از متن به دست آورند . حال اگر قرار بر تعیین و درجه بندی وظایف این سه باشد سهم شاعر ( نه من ِ درونی ِ او ) شناخت درست و کافی از عناصری ست که ساختار اثر را تشکیل می دهند . شاعر واسطه ای ست بین مخاطب و من ِ درونی ِ خود ، و ناگزیر است جهت ایجاد این ارتباط تسلطی درست و کافی بر عناصر سازنده ی اثر داشته باشد. شناخت ظرفیت های قالب ها و نوع وزن انتخابی و اختیارات آن ، آشنایی با قافیه و عیوب آن ، و درک صحیح عناصر بیرونی و درونی در شعر ونحوه ی به کار گیری آن ها ، فهم ِ نحوه ی برخورد غول های ادبی قرون گذشته با این عناصر ، و در پایان تجربه ی زیسته ی درونی شاعر ، همه و همه در راستای تشکیل یک اثر ادبی بسیار مهم است . نمی توان بدون آگاهی از موارد ذکر شده دست به قلم برد و اثری ادبی خلق کرد چرا که عدم آگاهی در این زمینه ها باعث اختلال در ایجاد ارتباط بین مخاطب و من ِ درونی شاعر شده و نوزادی ناقص الخلقه خلق خواهد شد که سر انجام کسی پذیرای اونخواهد بود . لذا پیش از دست به قلم بردن بهتر است با این قواعد و ویژگی ها آشنا باشیم . در این رابطه کتاب های بسیار مفیدی وجود دارد که بسیار علمی به توضیح و تفسیر موارد ذکر شده پرداخته که متاسفانه چندان در بین ادیبان حوان به دلیل دشوار بودن مباحث ، مورد توجه قرار نمی گیرد . در این مبحث قصد داریم هر هفته به شرح و تفسیر یکی از این عناصر ، به صورتی بسیار سهل ( ونه سهل انگارانه ) پرداخته و امید داریم کاربران این سایت توجه ویژه ای به این سلسله مباحث داشته باشند تا بتوانیم حرفه ای تر به نقد و بررسی آثار ارائه شده بپردازیم .
    تشبیه :
    تشبیه به معنای شبیه دانستن چیزی(که به آن مشبه می گویند) به چیز دیگری (که به آن مشبه به می گویند ) است به نحوی که دو طرف در اصلی ترین صفتشان ( که به آن وجه شبه می گویند ) با یکدیگر مشترک باشند .
    به کلمات مثل و مانند و شبیه و چون نیز در تشبیه ، ادات تشبیه می گویند .
    یک مثال :
    دل ِ من مثل ِ قفس تنگ است
    دل من : مشبه
    مثل ِ : ادات تشبیه
    قفس : مشبه به
    تنگ بودن : وجه شبه
    در این جمله با استفاده از قفس ، راوی ، دلتنگ بودن خود را به مخاطب گفته است . تشبیه به ما کمک می کند با بیانی غیر مستقیم منظور و قصد خود را به مخاطب اعلام کنیم . این بیان غیر مستقیم یکی از کارکردهای تشبیه است حال به صورت تیتر وار به دلایل دیگر استفاده از تشبیه در شعر می پردازیم :
    1- خلق زیبایی
    2- ساخت یک مفهوم (هدف اصلی تشبیه )
    3- خروج از واقعیت
    4- اعتبار بخشی به مشبه
    ذکر یک نکته ی مهم :
    برای اینکه ما یک تشبیه را درست به کار بریم نیاز است اشراف کاملی بر صفات و خصوصیات کلمات داشته باشیم . به این نمونه تشبیه دقت بفرمائید :

    پشه مانند فیل است .

    همه می دانیم که خصوصیت پشه ، مردم آزاری و ضعیف و کوچک بودن است حال آنکه خصوصیت اصلی فیل حجم و بزرگی اوست . اما گوینده ی این جمله به اشتباه به دلیل داشتن خرطوم در پشه و فیل این دو را مشبه و مشبه به قرار داده است .می بینیم که عدم درک درست از وجه شبه موجب خلق تشبیهی اشتباه می گردد .مثال فوق به ما می گوید که هر گاه در صدد ساخت تشبیه بر می آیم بایستی دو چیز را انتخاب کنیم که در اصلی ترین صفتشان با هم مشترک هستند .
    انواع تشبیه :
    الف- تشبیه حسی و عقلی:
    ما در تشبیه با پدیده های عقلی و پدیده های حسی روبروییم .
    به پدیده هایی که توسط حواس پنجگانه (بینایی ، بویایی ، چشایی ، لامسه و شنوایی) قابلدرک هستند پدیده های حسی می گویند.
    به پدیده هایی که توسط حواس پنجگانه قابل شناسایی نیستند پدیده های عقلی گفته می شود .
    مثال پدیده های حسی و عقلی در ساختمان تشبیه :
    نقل و شیرینی مثل باران روی سرمان می ریخت
    در تشبیه فوق نقل و شیرینی(پدیده حسی-چشایی) به ریزش باران(پدید هی حسی-لامسه و بینایی) تشبیه شده است و وجه شبه (بارش ) در باران (مشبه به ) قوی تر است . این تشبیه یک تشبیه حسی به حسی است .
    مثالی دیگر :
    خورشید مثل حقیقت صاف و روشن می تابید .
    در تشبیه فوق خورشید (پدیده ی محسوس ) به حقیقت ( پدیده ای عقلی ) تشبیه شده است .وجه شبه صاف و روشن بودن در خورشید (که مشبه است ) قوی تر بوده و این تشبیه یک تشبیه عقلی به حسی است .
    ب- تشبیه اضافی
    یعنی مشبه را به صورت اضافه به مشبه به (و بالاعکس ) نسبت می دهیم به طور مثال وقتی می گوییم : « قد ِ سرو » بدین معنی است که : قدِ او(مشبه ) مانند(ادات تشبیه ) سرو (مشبه به ) بلند( وجه شبه ) است . همینطور می توان ترکیبات اضافی « نور ِ ایمان » ویا « ابروی کمان » و « چهره ی گل » و ... را نیز از این نوع تشبیه دانست . ترکیبات اضافی انواع مختلفی دارد،از جمله اضافه ی استعاری که در مبحث استعاره به تفاوت آن با تشبیه اضافی خواهیم پرداخت .
    ج – تشبیه بلیغ :
    تشبیه بلیغ تشبیهی است که در آن وجه شبه و ادات تشبیه حذف گردیده باشند . به این بیت دقت کنید :
    در « مسجد ِ سینه » چندی ست تا صبحدم نوحه خوانی ست
    بر « منبر گونه » ، شب ها ، این گونه اشکم خطیب است
    مسجد سینه و منبر گونه دو اضافه ی تشبیهی هستند که در اولی سینه به مسجد و در دومی گونه به منبر تشبیه شده است .
    یک مثال دیگر :
    علی ( مشبه ) مثل (ادات تشبیه ) شیر(مشبه به ) شجاع ( وجه شبه ) است . حال اگر بخواهیم این تشبیه را به صورت یک تشبیه بلیغ در آوریم تشبیه ما می شود : ( علی شیر است ) می بینیم که وجه شبه و ادات تشبیه حذف شده اند بدون اینکه خللی بر تشبیه ما وارد بیباید . شما می توانید خود چنین تشبیهاتی را به سادگی بسازید .
    د- تشبیه مضمر(پنهان ) :
    مضمر به معنی پنهان است و مقصود از تشبیه مضمر ، تشبیهی است که به صورت پوشیده و پنهان بوده و ما در مفهوم به کشف آن دست پیدا می کنیم . به این بیت توجه بفرمائید :
    تو گونه ی یک شهید را بوسیدی
    بوسیدن آفتاب کاری ست شگفت

    در این بیت ظاهرا هیچ تشبیه به کار نرفته است اما اگر به مفهوم بیت دقت کنیم متوجه می شویم که شهید به آفتاب تشبیه شده است . راوی در این بیت به ما می گوید که بوسیدن گونه ی شهید کاری بسیار بزرگ و شگفت است همانطور که بوسیدن آفتاب . پس گونه ی شهید به صورت پنهان و پوشیده به آفتاب تشبیه شده است . مثالی دیگر :
    هزار جهد بکردم که سر عشق بپوشم
    نبود بر سر آتش میسرم که نجوشم
    در بیت فوق اگر در معنی و مفهوم بیت دقت کنیم متوجه می شویم که عشق به آتش تشبیه شده است و عاشق نیز به آبی که روی آتش به جوش می آید . ما از طریق معنی بیت به این مهم دست پدا می کنیم. معنی بیت :
    عاشق تلاش می کند که راز دوست داشتن معشوق را از نظر ها پنهان کند (مصرع اول )
    اما نتوانسته است تاب آورد « عشقی را که مانند آتش است» و عاشق « مانند آبی ست که روی آتش گذاشته اند» ومدام در حال فغان و جوشیدن است . (مصرع دوم )
    این نوع تشبیه از زیباترین ِ تشبیهات در ادب پارسی ست . در پایان ذکر این نکته مهم است که مطالب مطرح شده تنها جهت آشنای بیشتر شاعران با مبحث تشبه است و عزیزان ، جهت بررسی علمی تر می توانند به مطالعه ی کتاب های ارائه شده در این رابطه رابطه بپردازند .
    در مبحث بعدی به مبحث مجاز ، استعاره خواهیم پرداخت .
    وحید نجفی
    منبع : مجموعه ی آموزشی کارگاه شعر – دفتر دوم – عناصر بیرونی شعر (1)تالیف شورای کارگاه ادبیات – مرکز آفرینش های ادبی حوزه ی هنری .



    تعداد کل آرای این پست : 15
    تعداد آرای مثبت : 15
    شهر در خواب است و من بدجور سردردم
    کاشکــی می شد به آغوش تو بر گردم . . .

    آموزش عناصر شعری به صورت ابتدایی در قسمت آموزش
    http://vahid-najafy.blogfa.com
    #1 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۲/۰۵/۲۶ در ساعت 20:33

  2. 10 کاربر زیر از vahidnajafy برای این پست سپاسگزاری کرده اند


  3. # ADS
    مجری تبلیغات
    تاریخ عضویت
    -
    نوشته ها
    -
    فروشگاه آنلاین کیوبیس با سیستم پرداخت آنلاین و ارسال به سراسر نقاط ایران ، شهرستانها و روستاها در کمترین زمان ممکن ، فروش vst وی اس تی ارزان و با کیفیت ، فروش سمپل و پلاگین های جدید آهنگسازی
    خرید وی اس تی خرید vst فروش vst وی اس تی فروش وی اس تی وی اس تی دانلود وی اس تی آپلود عکس

    بی نظیرترین آموزش فارسی نرم افزار کیوبیس ( سطح مقدماتی )
    آموزش فارسی کار با نرم افزار کیوبیس (سطح پیشرفته)
    آموزش فارسی CUBASE 5 & NUENDO4
    آموزش فارسی تکمیلی NUENDO5.5, CUBASE 6.5
    آموزش فارسی Ableton Live 9
    آموزش فارسی سونار Sonar X2,X3
    آموزش فارسی Cubase Elements 7

    آموزش فارسی protools 10
    آموزش فارسی Logic Pro X2 لاجیک
    آموزش فارسی Studio one استودیو وان
    آموزش فارسی BAND IN A BOX 2015
    آموزش فارسی Guitar Pro 6
    آموزش فارسی ضبط افکت میکس و مستر صدا ADOBE AUDITION CS5.5
    آموزش فارسی یک پروژه تنظیم آهنگ از ابتدا تا انتها

    آموزش فارسی اف ال استودیو FL Studio 12
    آموزش فارسی سمپلر کانتکت Native instrument Kontakt 5
    آموزش فارسی تصویری امنیسفر OMNISPHERE
    آموزش فارسی تخصصی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی موسیقی الکترونیک Steinberg Sequel
    آموزش فارسی تکنیکهای حرفه ای وکال همراه با آموزش Melodyne
    آموزش فارسی تکنیکهای رکورد صدا در استودیو موسیقی
    آموزش فارسی 101 ترفند حرفه ای میکس + مستر آهنگ با ایزوتوپ اوزون 7 izotope ozone
    آموزش فارسی جامع مسترینگ آهنگ Izotop Ozone 6 + tracks
    آموزش فارسی Fab Filter+Waves +Slate Digital

    آموزش کامل مراحل ساخت آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی آهنگسازی در یک هفته
    آموزش فارسی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی مولتی مدیا تصویری مبانی موسیقی
    آموزش فارسی تنظیم و ارکستراسیون آهنگ
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش خوانندگی پاپ به زبان فارسی
    آموزش آهنگسازی در سبکهای پاپ، هیپ هاپ رپ،ترنس،هاوس،بلوز،جاز،راک

    آموزش فارسی میکس حرفه ای آهنگ
    آموزش فارسی میکس و مسترینگ حرفه ای
    آموزش فارسی یک پروژه میکس و مستر آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی ریتم سازی در موسیقی
    آموزش فارسی ساخت بیت در موسیقی
    آموزش فارسی صداسازی با سینتی سایزرها
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش فارسی ساخت استودیوی موسیقی خانگی

    خرید وی اس تی پیانو spitfire audio hans zimmer piano
     

  4. hadismirfeizi آواتار ها
    hadismirfeizi
    شماره کاربری
    43238
    کاربر فعال
    خرداد /۱۳۹۲
    187
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی176
    183
    سپاس از شما 318 بار در 118 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض

    اگر اجازه بدین من برای ترانه سراها این پست رو اطلاع رسانی کنم.تاپیک بسیار مهمیه و شاید چون در جایی نیست که معمولا کاربرها میرن . شاید باعث بشه خوب خوانده نشه.چون پست خیلی مفیدی هست و واقعا خوب بود.به نظرم لازمه تمام دوستان ترانه سرا ببینند و بخوانند.برای من که واقعا مفید بود.اجازه اش از شما


    تعداد کل آرای این پست : 7
    تعداد آرای مثبت : 7
    فکر مـوهـات مـث طـنـاب دار مـیـپیـچه/مردی برای مردنش هر روز می جنگه
    باروت و خون می پاشه روی خاطراتش/توی جدال نابرابر اون یه سرهنگِ

    سیده حدیث میرفیضی
    #2 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۲/۰۵/۲۸ در ساعت 03:01

  5. کاربران زیر از شما hadismirfeizi عزیز جهت این پست سپاسگزاری کرده اند


+ پاسخ به موضوع

جستجو شده ها

مثال برای تشبیه مضمر

یک مثال برای تشبیه نهان (مضمر)

شعرهایی که آرایه تشخیص و تشبیه استفاده شده

مبحث اضافه تشبیهی و استعاری

تشبیه.بویایی

مثال تشبیه در ادبیات

تا این لحظه 91 کاربر از این تاپیک دیدن کرده اند

فقط اعضا گروه ویژه vip و مدیران قادر به دیدن اسامی بازدیدکنندگان تاپیک هستند

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

کپی از مطالب سایت مجاز نمیباشد و پیگرد قانونی دارد

cubase.ir

BACK TO TOP
وی اس تی