کانال کیوبیس در تلگرام را دنبال کنید
آهنگسازی
آهنگسازی




صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 1
صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 2
آموزش فارسی صفر تا صد مسترینگ با پلاگینهای waves



دانلود کیوبیس 8 cubase با لینک مستقیم رایگان و آموزش نصب فارسی

دانلود رایگان وی اس تی استرینگ شرقی Fayez Saidawi Oriental Strings با لینک مستقیم تک پارت از سرور سایت



آموزش آهنگسازی فارسی

+ پاسخ به موضوع
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: گزارشی ایسنا از همایش کارآواها و موسیقی های کار *میرزمانی: چرا موسیقی کار در میان ما کمرنگ شده؟!

  1. Ramin95 آواتار ها
    Ramin95
    شماره کاربری
    4941
    Contributor
    شهریور /۱۳۹۰
    4,009
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی575
    0
    سپاس از شما 815 بار در 687 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض گزارشی ایسنا از همایش کارآواها و موسیقی های کار *میرزمانی: چرا موسیقی کار در میان ما کمرنگ شده؟!

    آخرین روز از دومین همایش «کارآواها و آیین های موسیقایی کار در ایران» شامگاه 15 مهرماه در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.


    به گزارش خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در این برنامه پژوهشگران و مسوولان موسیقی کشور به معرفی آواهای کار پرداختند؛ همچنین گروه های موسیقی ترانه های کارِ قومیت های مختلف کشور را اجرا کردند.


    ***

    سید اسماعیل حسینی - کارشناس ارشد مردم شناسی کردستان در این برنامه به معرفی موسیقی این منطقه از کشور پرداخت.


    حسینی بیان کرد: استان کردستان منبع گرانبهایی از موسیقی محلی و مقامی است و کارآواهای این منطقه برخاسته از فرهنگ سخت کوش مردم کردستان است.


    این پژوهشگر خاطرنشان کرد: در فرهنگ کردستان پس از شنیدن اذان، آوای لالایی های زیبای محلی گوش کودک را نوازش می دهد و دارای مضامینی همچون محبت مادرانه، دعای خیر والدین، وطن پرستی و احترام به بزرگترهاست.


    او درباره مضامین آواهای کار توضیح داد: آواهای کار اغلب دارای مضامین مذهبی هستند و در مشاغل گوناگون از قبیل مس گری، چوپانی، نانوایی، درودگری، سفالگری، مشک زنی، بنایی، گردو چینی، نخ ریسی، جوراب بافی، دوشیدن گاو، شکار، پنفه بافی، آهنگری و ... دیده می شوند.


    حسینی «ترانه ی مطلق کار و کوشش و تلاش»، «ترانه ی چوپان»، «ترانه ی کشاورزان»، «آهنگ رزم» و «ترانه ی مسگری» را از جمله ترانه های کار منطقه ی کردستان دانست و به معرفی آنها پرداخت.


    ***

    به گزارش ایسنا، در ادامه این برنامه، گروه نوازندگان استان کردستان به صحنه آمدند و به اجرای برنامه پرداختند.


    در این اجرا، فتح الله چوخویانی یوسفی - خواننده ی آوازهای بومی و محلی، شفیع خالدی- خواننده آوازهای اورامی (از منطقه ی اورامان کرمانشاه)، یدالله نورانی- دهل نواز و عارف طهماسبی -نوازنده بالابان و سرنا حضور داشتند.


    این گروه ابتدا به اجرای موسیقی بی کلام «رزم» که هنگام رفتن به شکار یا رزم و نبرد یا برای اعلام کردن این خبر مهم کاربرد داشته،پرداخت.


    سپس به جایگاه ویژه ی «انار» در فرهنگ مردم کردستان اشاره کردند و شفیع خالدی به اجرای قطعه ی «حناری» پرداخت. همچنین فتح الله چوخویانی یوسفی به اجرای یک ترانه ی کشاورزی پرداخت که هنگام برداشت محصول برای رفع خستگی خوانده می شد.


    ***

    به گزارش ایسنا، در ادامه ی این برنامه عبدالله مرادی - کارشناس مردم شناسی استان زنجان سخنرانی کرد.


    او توضیح داد: کارآواها بخش عمده ای از ادبیات شفاهی ما ترک زبانان است. آنچه به عنوان «سایاها» شناخته می شود جزیی از همین کارآواهاست.


    او ادامه داد: واژه ی «سایا» از کلمه ی احترام می آید چه بسا که بسیاری از این ترانه ها ریشه در اعتقادات قبل از اسلام داشته و بر لزوم احترام به طبیعت و مظاهر آن تاکید می کند. به طور نمونه اکثر چوپانان ما ارتباط کلامی و عاطفی خاصی با دام های خود دارند و آن را با کارآواها بیان می کنند.


    همچنین در ادامه ی این بخش، گروه قالی بافان روستای شیت از منطقه ی طارم علیای زنجان به اجرای قطعاتی پرداختند.


    در این گروه زینب بهرامی،مریم موسوی و مدینه موسوی حضور داشتند که یک قطعه ی فراغت از کار و یک قطعه ی نقشه خوانی را اجرا کردند.


    همچنین کتاب حسابی به اجرای اشعاری مذهبی و آواز معراج پیامبر به زبان ترکی پرداخت.


    ***

    در ادامه برنامه ، پیروز ارجمند- پژوهشگر موسیقی- درباره آوازهای کار گفت: مذهب یک بخش جدانشدنی از آوازهای کار است و کار به یک عنصر عبادتی و مذهبی تبدیل می شود.


    ارجمند همچنین به شباهت های فرهنگ و موسیقی ایران و هند اشاره کرد و افزود: سرزمین ایران و هند خاستگاه مشترک آریایی دارند و شباهت های بسیاری در رابطه با نقش ویژه ی موسیقی در این فرهنگ ها دیده می شود. در فرهنگ هندی و بر اساس متون «وداها» موسیقی در راندن دیوها و درمان بیماری نیز موثر است. همچنین در متون زرتشتی و پهلوی بر تاثیر شگرف موسیقی تاکید شده است.


    این پژوهشگر درباره چگونگی شکل گیری موسیقی توضیح داد: یکی از فرضیات مطرح شده این است که گروهی از انسان های اولیه در منطقه ی خاورمیانه و ایران حضور داشتند و بر اساس کار خود ریتم را که یکی از عناصر اصلی موسیقی است پیدا کردند.


    او همچنین درباره کارآواها بیان کرد: آوازهای کارآواها، طلب روزی بیشتر و سپاس و شکرگزاری دارند. آنها عاملی برای وحدت اجتماعی، قومی و منبع الهام و خلاقیت در کار محسوب می شوند.


    این پژوهشگر موسیقی در ادامه درباره ویژگی های فنی کارآواها گفت: اغلب کارآواها از یک نت ممتد شروع و به یک نت ممتد ختم می شود. همچنین ملودی آن ها در یک دانگ جا می گیرد که در ارتباط با موسیقی سنتی ایران است. تحریرهای آوازی هرچقدر از آذربایجان به سمت جنوب پیش می رویم کمتر دیده می شود.


    او تصریح کرد:ذکر و تکرار در آوازهای کار بسیار دیده می شود و شیوه های موجود در آن یک نواخت نیست.


    ارجمند نیز بر لزوم شکل گیری تورهای موسیقی برای معرفی موسیقی های محلی و کارآواها در محل خود تاکید کرد.


    ***

    به گزارش ایسنا، در ادامه ی این همایش گروه موسیقی استان مازندران که همگی اعضای یک خانواده بودند به صحنه آمدند و به اجرای کارآواهای منطقه شمال کشور پرداختند.


    سید جلال محمدی- سرپرست این گروه با اشاره به تلاش اعضای خانواده اش برای تشکیل این گروه عنوان کرد: ما در کنار حفظ موسیقی گذشته دست به نوسازی زده ایم و بیشتر تاکیدمان بر موسیقی کار منطقه ی مازندران است.


    آنها سپس به اجرای قطعه ای با صدای زنگوله، یک قطعه شاد ضربی، آواز شوشتری و یک تنظیم از موسیقی کار امروزی پرداختند.


    ***

    سید محمد میرزمانی - مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در بخش دیگری از این مراسم عنوان کرد: موسیقی کار موسیقی ناشناخته ای نیست و در زندگی ما در جریان است و تاثیر شگرفی بر انواع دیگر موسیقی گذاشته است.


    او خاطر نشان کرد: باید بررسی کنیم که چرا موسیقی کار در میان ما کمرنگ شده است؟ به اعتقاد من تکنولوژی های جدید باعث شده که این نوع موسیقی به فراموشی سپرده شود پس باید بکوشیم جریان پژوهشی خود را به سمتی ببریم تا از آن به تولید برسیم و فرصتی برای تحول ایجاد کنیم.


    این پژوهشگر موسیقی افزود: امروزه شاهد شکل گیری گروه هایی هستیم که از موسیقی های محلی تاثیر می گیرند. این اتفاق بسیار ستودنی است و باید مورد حمایت قرار گیرد. رواج روز به روز موسیقی های مخرب باعث شده که به موسیقی خود ما لطمه وارد شد،لذا نباید در برابر این موج مخرب موسیقی تسلیم شویم.


    میرزمانی در ادامه به جایگاه والای هنرمندی همچون پرویز مشکاتیان در موسیقی اصیل ایرانی اشاره کرد و افزود: امروز حتی اساتید موسیقی به فرزندان خود توصیه نمی کنند که راه آن ها را ادامه دهند.


    او گفت: باید شخصا اعتراف کنم که در ابتدا انگیزه ی بسیار بالایی داشتم اما کم کم در حال از دست دادن انرژی ام هستم.عده ای از من پرسیدند که چرا از نوعی موسیقی حمایت نمی کنید که پایگاه مردمی دارد؟ شرایط دشواری است و اگر ما ببینیم که وضع به همین نحو سخت تر می شود ممکن است کار خود را رها کنیم.


    در ادامه ی این برنامه، گروه ارکسترال جوان کرمان به صحنه آمدند و به اجرای چند قطعه ی موسیقی کار پرداختند.


    این گروه موسیقی در فاصله ی میان اولین تا دومین همایش کارآواها تشکیل شده و به دلیل سبک نوآورانه خود مورد توجه واقع شده است و در برنامه خود به اجرای قطعات «گیسه گل»، «تپه» و «آوازهای مکتب خانه ای» پرداختند.


    ***

    رضا مهدودی-مدیر کل مرکز موسیقی حوزه هنری - نیز با استقبال از انتقادات مطرح شده در این همایش ،بیان کرد:خوشحالیم که دیدگاه های مخالف را شنیدیم. می خواهیم بگوییم که بسیار انتقاد پذیریم و سعی می کنیم شرایط نقد را در فضای سالم فراهم کنیم تا همگان از آن سود ببرند.


    مهدودی ادامه داد: موسیقی از عرصه ی زندگی جدا نیست و اساسا عشق و علاقه است. اگر موسیقی شناخته شود در هر دوره ای تاثیرگذار خواهد بود. جوانان می توانند آن نوع موسیقی که در هنگام کار خوانده می شود را اجرا کنند، اما نباید تعصب نشان دهیم. در موسیقی توحید، شرافت و هرآنچه مربوط به انسانیت است برداشت می شود و دانشگاه ها باید این نوع موسیقی را گسترش دهند تا یکی از گره های زندگی مردم باز شود.


    این هنرمند همچنین نسبت به آینده ی موسیقی کشور اظهار امیدواری کرد.


    ***

    در ادامه این برنامه گروه موسیقی استان خوزستان به سرپرستی احمد حسن راهی مالکی به اجرای قطعات کار کشاورزی و صلوات خوانی پرداختند. راهی مالکی با فرهنگ و ادب فارسی و عربی آشنایی کامل دارد و از قاریان برجسته ی کشور به شمار می رود. حاج کریم مشعلی- شاعر، مداح و خواننده آوازهای بومی و ناصر چنانی- نوازنده ی «چوبیه» نیز در این گروه حضور داشتند.


    ***

    در ادامه دومین همایش کارآواها،محمد جعفر قنواتی - پژوهشگر- به ارائه مقاله ی خود پرداخت و گفت: این مقاله شامل دو قسمت است که ابتدا کلیاتی درباره موسیقی و جنوب را در بر می گیرد و سپس به طور مصداقی ترانه هایی که مردم در هنگام ماهی گرفتن، بادبان گرفتن و رفتن به دریا می خوانند را شامل می شود.


    قنواتی به نقش ویژه ی دریا در فرهنگ، باورها و روحیات مردم جنوب و ساحل نشینان اشاره کرد و افزود: بهره برداری از دریا و استفاده از آن به عنوان یک راه ارتباطی کاری است که به صورت گروهی انجام می شود. آوازهای کار باعث شدند که سختی این کارها کم شود و گروه نظم پیدا کند. به این آوازها در جنوب «نیمه، نهمه و نهیمه» گفته می شود که تلفظ ویژه ای از کلمه «نغمه» است.


    او ادامه داد: مضمون اغلب کارآواها مدح و منقبت پیامبر(ص) و امام علی(ع) و طلب روزی از خداوند است.


    قنواتی بر لزوم توجه موسیقیدانان به ادبیات و ترانه ی موسیقی های کار تاکید کرد.


    همچنین در ادامه گروه موسیقی بلوچستان به اجرای قطعاتی با همراهی ساز «بک» متاثر از آوای ساربان ها پرداخت.


    پس از آن گروه موسیقی «بادرود» تقدیر شدند.


    ***

    محمدرضا امیری - پنبه زن هم به اجرای قطعات کار با صدای کمان حلاجی پرداخت.


    حسینعلی رجبی نیز دیگر هنرمند چله کش منطقه بادرود بود که به اجرای چند قطعه ی پند آموز کار پرداخت.


    ***

    در ادامه محمد رمضانی- پژوهشگر- گفت: از اکثر افرادی که به صحنه آمدند خواسته شد تا کار خود را به صورت خلاصه و کوتاه ارائه دهند. این نشان می دهد که فرهنگ و هنر ایران به قدری گسترده است که در برنامه ها و همایش ها نمی گنجد و این مایه ی خوشحالی است.


    سپس گروه آیینی تربت جام به سرپرستی فارق کیانی به اجرای حرکات آیینی کار پرداختند.


    کیانی بعد از معرفی حرکات اعضای گروهش بیان کرد: هر قوم و ملتی در هر گوشه ای از جهان دارای آداب و رسومی است که مخصوص به همان منطقه بوده و به وضع جغرافیایی آن بستگی دارد تا از آن الهام بگیرند و گذشته خود را تصویر کنند.


    او افزود: تربت جام که در بین مرو، بلخ، نیشابور و هرات واقع شده محل عبور جاده ی ابریشم بوده و راه عبور و مرور بسیاری از کاروان ها بوده است. همین مسئله باعث شده تا هندوهای آیینی در این منطقه ظهور یابند. حال آیینی به نام «آخر» در تربت جام وجود دارد که از «آفریدن، از نیستی به هستی آمدن و به وجود آوردن» می آید و با معیشت کشاورزی مردم و تلاش آن ها برای امرار معاش در ارتباط است و از حرکات و رسوم کشاورزی نشات می گیرد.


    در پایان این گروه آیینی به اجرای حرکات آیینی کشاورزی تربت جام پرداختند.


    انتهای پیام

    منبع خبر : ایسنا


    #1 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۰/۰۷/۱۹ در ساعت 13:42

  2. # ADS
    مجری تبلیغات
    تاریخ عضویت
    -
    نوشته ها
    -
    فروشگاه آنلاین کیوبیس با سیستم پرداخت آنلاین و ارسال به سراسر نقاط ایران ، شهرستانها و روستاها در کمترین زمان ممکن ، فروش vst وی اس تی ارزان و با کیفیت ، فروش سمپل و پلاگین های جدید آهنگسازی

    بی نظیرترین آموزش فارسی نرم افزار کیوبیس ( سطح مقدماتی )
    آموزش فارسی کار با نرم افزار کیوبیس (سطح پیشرفته)
    آموزش فارسی CUBASE 5 & NUENDO4
    آموزش فارسی تکمیلی NUENDO5.5, CUBASE 6.5
    آموزش فارسی Ableton Live 9
    آموزش فارسی سونار Sonar X2,X3
    آموزش فارسی Cubase Elements 7

    آموزش فارسی protools 10
    آموزش فارسی Logic Pro X2 لاجیک
    آموزش فارسی Studio one استودیو وان
    آموزش فارسی BAND IN A BOX 2015
    آموزش فارسی Guitar Pro 6
    آموزش فارسی ضبط افکت میکس و مستر صدا ADOBE AUDITION CS5.5
    آموزش فارسی یک پروژه تنظیم آهنگ از ابتدا تا انتها

    آموزش فارسی اف ال استودیو FL Studio 12
    آموزش فارسی سمپلر کانتکت Native instrument Kontakt 5
    آموزش فارسی تصویری امنیسفر OMNISPHERE
    آموزش فارسی تخصصی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی موسیقی الکترونیک Steinberg Sequel
    آموزش فارسی تکنیکهای حرفه ای وکال همراه با آموزش Melodyne
    آموزش فارسی تکنیکهای رکورد صدا در استودیو موسیقی
    آموزش فارسی 101 ترفند حرفه ای میکس + مستر آهنگ با ایزوتوپ اوزون 7 izotope ozone
    آموزش فارسی جامع مسترینگ آهنگ Izotop Ozone 6 + tracks
    آموزش فارسی Fab Filter+Waves +Slate Digital

    آموزش کامل مراحل ساخت آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی آهنگسازی در یک هفته
    آموزش فارسی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی مولتی مدیا تصویری مبانی موسیقی
    آموزش فارسی تنظیم و ارکستراسیون آهنگ
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش خوانندگی پاپ به زبان فارسی
    آموزش آهنگسازی در سبکهای پاپ، هیپ هاپ رپ،ترنس،هاوس،بلوز،جاز،راک

    آموزش فارسی میکس حرفه ای آهنگ
    آموزش فارسی میکس و مسترینگ حرفه ای
    آموزش فارسی یک پروژه میکس و مستر آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی ریتم سازی در موسیقی
    آموزش فارسی ساخت بیت در موسیقی
    آموزش فارسی صداسازی با سینتی سایزرها
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش فارسی ساخت استودیوی موسیقی خانگی

    خرید وی اس تی پیانو spitfire audio hans zimmer piano
     

+ پاسخ به موضوع

موضوعات مشابه

  1. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۱۲/۱۳, 18:10
  2. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۹/۲۶, 10:53
  3. پرفروش.های موسیقی هفته؛ ; آلبوم ویژهٔ کریسمس در صدر جدول
    توسط Ramin95 در انجمن اخبار موسیقی جهان
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۹/۱۳, 14:43
  4. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۷/۲۱, 00:12
  5. گزارش ایسنا از آغاز جشنواره.ی موسیقی مقاومت در تهران
    توسط Ramin95 در انجمن اخبار روز موسیقی
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۷/۰۶, 15:40

جستجو شده ها

کارآواهای ترک زبانان ایران

موسیقی گیسه گل

ترانهای احمدحسن راهی مالکی

کارآوایی مازندران

تا این لحظه 0 کاربر از این تاپیک دیدن کرده اند

فقط اعضا گروه ویژه vip و مدیران قادر به دیدن اسامی بازدیدکنندگان تاپیک هستند

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

کپی از مطالب سایت مجاز نمیباشد و پیگرد قانونی دارد

cubase.ir

BACK TO TOP
وی اس تی
آرتیست