کانال کیوبیس در تلگرام را دنبال کنید
آهنگسازی
آهنگسازی
آموزش فارسی فالش گیری
آموزش فارسی آهنگسازی با کامپیوتر
آموزش فارسی حرفه ای کیوبیس
حرفه ای ترین آموزش فارسی تصویری مبانی و تئوری موسیقی در ایران
آموزش فارسی ساخت ریتمهای 6/8 ایرانی عربی بندری ترکی عربی



آهنگسازی
صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 1
صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 2


دانلود کیوبیس 8 cubase با لینک مستقیم رایگان و آموزش نصب فارسی

دانلود رایگان وی اس تی استرینگ شرقی Fayez Saidawi Oriental Strings با لینک مستقیم تک پارت از سرور سایت



آموزش آهنگسازی فارسی

جهت مشاهده ی پستی که بیشترین امتیاز مثبت را در این تاپیک کسب کرده است اینجا را کلیک کنید

+ پاسخ به موضوع
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: دست راست و اهمیت آن در نوازندگی گیتار

  1. فرشاد علیزاده آواتار ها
    فرشاد علیزاده
    شماره کاربری
    23232
    کاربر پیـشرفته
    مهر /۱۳۹۱
    1,275
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی1960
    3,489
    سپاس از شما 2,644 بار در 799 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض دست راست و اهمیت آن در نوازندگی گیتار

    اغلب هنرجویان مبتدی و نوازندگان تازه کار تمام تمرکز و توجه خود را به دست چپ معطوف می کنند چون حرکات دست چپ را دشوار، گیج کننده و قدرتی می بینند. برای یک هنرجو اجرای تکنیک هایی همچون بستن باره، لگاتو، گلیساندو، تریل و سایر نت های زینت و همچنین حرکت انگشتان دست چپ در امتداد دسته ی گیتار دشوار و گیج کننده به نظر می رسد که البته چنین نیز هست اما تمرکز و دقت بیش از حد برروی دست چپ اغلب موجب نادیده گرفتن دست راست و فراموش کردن اهمیت و جایگاه آن می گردد.

    نقش دست راست در نوازندگی گیتار چه در سبک کلاسیک و چه فلامنکو بسیار مهم است. تکنیک هایی که توسط دست راست اجرا می شود نه تنها آسان تر از دست چپ نیست بلکه در پاره ای موارد می توان گفت دشوارتر نیز هست.علاوه بر تکنیک های مذکور، سوناریته و جنس صدای تولید شده در گیتار نیز تحت تاثیر شدید و مستقیم دست راست است. به همین دلیل نوازندگان باتجربه و حرفه ای برای دست راست خود و تربیت و تقویت آن اهمیت زیادی قائلند. اما متاسفانه این موضوع مهم اغلب توسط هنرجویان و نوازندگان کشور ما نادیده گرفته می شود و به دست چپ چندین برابر بیشتر اهمیت داده می شود.
    برای پی بردن به جایگاه دست راست در نوازندگی گیتار کافیست به اجرای تصویری یکی از نوازندگان بزرگ جهان توجه کرده و حرکات دست راست او را با دقت پیگیری کنید. (برای مثال اجرای قطعه یFandanguilo اثر توروبا با اجرای آندرس سگوویا یا روندو در لا مینور اثر آگوادو با اجرای جولیان بریم)
    در اهمیت و دشواری تکنیک های دست راست باید به این مطلب اشاره کنیم که پیشرفت و پختگی در حرکات این دست خیلی دیرتر از دست چپ حاصل می شود و نشان دهنده ی تسلط و تجربه ی یک نوازنده است. به تکنیک های مهمی که در سبک های کلاسیک و فلامنکو توسط دست راست اجرا می شود دقت کنید:
    - آرپژ (با تنوع بسیار فراوان)
    - ترمولو
    - پیتزیکاتو
    - تامبورا (ضربه ای خاص با انگشت شست به پل گیتار که صدایی طبل مانند ایجاد می کند)
    - پیکادو
    - راسگوادو
    - آلزاپوا
    - گولپ
    - نت های هارمونیک
    - حرکات طولی (حرکت دست به سمت تیغه ی خرک یا صفحه ی انگشت گذاری در حین اجرا)
    اکنون احتمالا بیشتر به اهمیت و نقش دست راست پی برده باشید. حتما می دانید اجرای تکنیک هایی همچون ترمولو، پیتزیکاتو، پیکادو،آلزاپوا و... به طور صحیح و اصولی نیازمند سالها تمرین است.
    همانطور که اشاره شد علاوه بر این تکنیک ها سوناریته و جنس صدای تولید شده تا حد بسیار زیادی به دست راست وابسته است و عواملی همچون اندازه و شکل ناخن، زاویه دست، نوع ضربه زدن به سیم و محل ضربه زدن در جنس صدا تاثیر مستقیم دارد.
    بطور کلی با انگشتان دست راست به دو شکل می توان به سیم ضربه زد: ضربه تکیه ای یا آپویاندو و ضربه ی آزاد یا تیراندو که نحوه ی اجرای آن ها کاملا متفاوت بوده و زاویه دست، حالت انگشتان و نحوه ی استفاده از ناخن یا گوشت دست در این دو نوع تکنیک باهم فرق دارد و در نتیجه صداهای متفاوتی از این دو ایجاد می شود.
    یک نوازنده ی حرفه ای و مجرب به خوبی می داند کجا از ضربات آپویاندو و کی از ضربات تیراندو استفاده کند. بطوریکه لطمه ای به سوناریته ی قطعه وارد نشود.
    گاه لازم است ما فقط از ناخن استفاده کنیم و گاه تنها از گوشت دست و بعضی اوقات از هر دو به صورت همزمان. بدیهی است که هرکدام از این حالت ها صداهای متفاوتی ایجاد می کنند و این وظیفه ی نوازنده است که بداند کی از کدام حالت استفاده نماید.
    اغلب هنرجویان و نوازندگان تازه کار دست راست خود را در یک سلول زندانی می کنند و چنان آن را در جای خود ثابت نگه می دارند که گویی آتل بندی شده است در حالی که برای ایجاد یک رنگ آمیزی خوب، سوناریته ی مطلوب و موزیکالیته ی با احساس حرکات طولی دست راست ضروری است.
    کافیست چند نت پیاپی را سه بار به این شکل بنوازید: یکبار نزدیک تیغه ی خرک، یکبار قبل از سوراخ صدا و یکبار در نزدیکی فرت نوزدهم. حال می توانید به خوبی متوجه تفاوت در رنگ آمیزی و جنس صدای ایجاد شده بشوید. گاه در یک قطعه به چنین واژه هایی برخورد کنید: Ponticello به معنای نزدیک خرک بنوازید (که باعث ایجاد صدایی خشک، زنگ دار و درخشان می شود) یا Dolce به معنای شیرین و لطیف است و برای رسیدن به آن باید نزدیک صفحه ی انگشت گذاری بنوازید. البته فقط محل ضربه زدن به سیم ها مهم نیست بلکه شدت و نوع ضربه و زاویه انگشتان نیز در ایجاد صداهای فوق موثرند.
    دینامیک صوتی در حین اجرا که از مهمترین ویژگی های نوازندگی است نیز حاصل ضربات دست راست است و یک نوازنده ی زبردست باید بتواند بازه ی دینامیک صوتی از بسیار بسیار ملایم (ppp) تا بسیار بسیار قوی (fff) را اجرا کند و مثلا در اجرا بتواند تفوت بین یک ضربه ملایم (p) و نیمه ملایم (mp) را در عمل نشان دهد واین مهم حاصل نمی شود جز با تمرین و تجربه ی فراوان.
    اهمیت و نقش ناخن که به اندازه، شکل و شیوه ی استفاده از آن برمی گردد و در نوع صدای ایجاد شده بسیار مهم است قبلا در یک پست اختصاصی در همین وبلاگ بررسی شد.
    استقلال انگشتان که تکنیکی مهم و دشوار است نیز از وظایف دست راست می باشد که عبارت است از: برجسته کردن تعمدی یک(یا گاه چند نت) در میان سایر نت ها که توسط انگشت خاصی صورت می گیرد. برای دست یافتن به این تکنیک می توانید یک آرپژ یا قطعه ی آرپژی را بنوازید و هربار یکی از نت ها را برجسته کنید بطوریکه بقیه ی نت ها جنبه ی همراهی داشته باشند.
    مواظب انگشت a باشید چون این انگشت میل شدیدی به تنبلی دارد و در صورت عدم استفاده ی کافی از آن به سرعت تنبل می شود. انگشت a را مثل انگشت i و m بکار بگیرید. دقت کنید که این انگشت در خیلی از قطعات باید ملودی اصلی را بنوازد پس برای این قطعات انگشت a را قوی و آماده نگه دارید.
    انگشت p بخش باس را می نوازد و اغلب به تنهایی در مقابل سایر انگشت ها قرار می گیرد پس می توان به اهمیت آن پی برد. انگشت p باید قدرتمند، چابک و دقیق باشد پس تمرینات خاصی را برای این انگشت درنظر بگیرید. بحث استقلال در مورد انگشت p از اهمیت ویژه ای برخوردار است چون به تنهایی بخش باس را می نوازد و نت های آن باید واضح باشد. البته باید به این مورد اشاره کرد که نوازندگان فلامنکو از انگشت p برای نواختن ملودی و اجرای تکنیک آلزاپوا استفاده می کنند به همین دلیل انگشت p در فلامنکو نوازان خیلی قوی تر و سریع تر از نوازندگان کلاسیک است. بهتر است نوازندگان کلاسیک نیز انگشت شست خود را تقویت کرده و از انزوا بیرون بکشند.
    انگشتان i و m را با هم آشتی داده و هماهنگ کنید. این دو انگشت در ضربات تکیه ای، گام نوازی و حرکات سرعتی نقشی بسیار مهم دارند. پس روی تقویت و هماهنگی این دو انگشت بطور خاص سرمایه گذاری کنید. تمرینات گام نوازی در افزایش قابلیت های انگشتنان i و m بسیار مفید است.
    یکی از متداولترین خطاهایی که شخصا میان هنرجویان و نوازندگان آماتور مشاهده کرده ام استفاده از یک انگشت به صورت پی در پی می باشد که اشتباهی بسیار زننده و ناشیانه است. این عادت نه تنها شکل ظاهری ناپسندی دارد بلکه در سرعت و سوناریته اختلال ایجاد می کند و موجب تنبلی یک انگشت خاص می شود. برای اجتناب از انجام چنین اشتباهی این قانون کلی را همیشه رعایت کنید:
    انگشت p نت های باس را می نوازد که معمولا دم آن ها رو به پایین است و در میان نت های بخش بالا که دم رو به بالا دارند انگشت i بم ترین نت، انگشت a زیرترین نت و انگشت m نت میانی را می نوازد.
    زاویه ی دست در هنگام نوازندگی از موارد بسیارمهم است که باید به آن توجه شود.زاویه ی دست راست در هنگام اجرای گام،آرپژ و ترمولو نباید یکسان باشد درغیر این صورت در اجرای این تکنیک ها دچار مشکل خواهید شد.

    یک نکته مهم دیگر اینکه دست راست خود را سفت نگیرید و فشار بیجا به آن وارد نکنید.معمولا این فشار اضافی ناشی از استرس یا استفاده از دست راست برای نگه داشتن گیتار است که موجب خستگی سریع دست و ناتوانی در اجری صحیح تکنیک ها می شود.
    * در پایان اضافه می کنیم که برای اجرای اصولی تکنیک های دست راست باید تمرین های مدون را به صورت جداگانه و با حوصله انجام دهید تا به مهارت و پختگی لازم دست یابید. (در همین وبلاگ نکاتی برای اجرای صحیح تکنیک های ترمولو و آرپژ در پست های تخصصی ذکر شده است)

    منبع :
    تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید '; } else { this.parentNode.parentNode.getElementsByTagName('div')[1].getElementsByTagName('div')[0].style.display = 'none'; this.innerHTML = 'متن مخفی: تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید '; }" />متن مخفی: تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید
    rosette.mihanblog


    تعداد کل آرای این پست : 3
    تعداد آرای مثبت : 3
    #1 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۲/۰۶/۱۸ در ساعت 20:19

  2. 4 کاربر زیر از فرشاد علیزاده برای این پست سپاسگزاری کرده اند


  3. # ADS
    مجری تبلیغات
    تاریخ عضویت
    -
    نوشته ها
    -
    فروشگاه آنلاین کیوبیس با سیستم پرداخت آنلاین و ارسال به سراسر نقاط ایران ، شهرستانها و روستاها در کمترین زمان ممکن ، فروش vst وی اس تی ارزان و با کیفیت ، فروش سمپل و پلاگین های جدید آهنگسازی
    خرید وی اس تی خرید vst فروش vst وی اس تی فروش وی اس تی وی اس تی دانلود وی اس تی آپلود عکس

    بی نظیرترین آموزش فارسی نرم افزار کیوبیس ( سطح مقدماتی )
    آموزش فارسی کار با نرم افزار کیوبیس (سطح پیشرفته)
    آموزش فارسی CUBASE 5 & NUENDO4
    آموزش فارسی تکمیلی NUENDO5.5, CUBASE 6.5
    آموزش فارسی Ableton Live 9
    آموزش فارسی سونار Sonar X2,X3
    آموزش فارسی Cubase Elements 7

    آموزش فارسی protools 10
    آموزش فارسی Logic Pro X2 لاجیک
    آموزش فارسی Studio one استودیو وان
    آموزش فارسی BAND IN A BOX 2015
    آموزش فارسی Guitar Pro 6
    آموزش فارسی ضبط افکت میکس و مستر صدا ADOBE AUDITION CS5.5
    آموزش فارسی یک پروژه تنظیم آهنگ از ابتدا تا انتها

    آموزش فارسی اف ال استودیو FL Studio 12
    آموزش فارسی سمپلر کانتکت Native instrument Kontakt 5
    آموزش فارسی تصویری امنیسفر OMNISPHERE
    آموزش فارسی تخصصی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی موسیقی الکترونیک Steinberg Sequel
    آموزش فارسی تکنیکهای حرفه ای وکال همراه با آموزش Melodyne
    آموزش فارسی تکنیکهای رکورد صدا در استودیو موسیقی
    آموزش فارسی 101 ترفند حرفه ای میکس + مستر آهنگ با ایزوتوپ اوزون 7 izotope ozone
    آموزش فارسی جامع مسترینگ آهنگ Izotop Ozone 6 + tracks
    آموزش فارسی Fab Filter+Waves +Slate Digital

    آموزش کامل مراحل ساخت آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی آهنگسازی در یک هفته
    آموزش فارسی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی مولتی مدیا تصویری مبانی موسیقی
    آموزش فارسی تنظیم و ارکستراسیون آهنگ
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش خوانندگی پاپ به زبان فارسی
    آموزش آهنگسازی در سبکهای پاپ، هیپ هاپ رپ،ترنس،هاوس،بلوز،جاز،راک

    آموزش فارسی میکس حرفه ای آهنگ
    آموزش فارسی میکس و مسترینگ حرفه ای
    آموزش فارسی یک پروژه میکس و مستر آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی ریتم سازی در موسیقی
    آموزش فارسی ساخت بیت در موسیقی
    آموزش فارسی صداسازی با سینتی سایزرها
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش فارسی ساخت استودیوی موسیقی خانگی

    خرید وی اس تی پیانو spitfire audio hans zimmer piano
     

موضوعات مشابه

  1. درخواست همکاری از تکست نویسان سایت برای موزیک من
    توسط mahallati در انجمن بیت های دست ساز
    پاسخ ها: 13
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۴/۱۶, 23:23
  2. درخواست پلاگین برای ضبط بهتر گیتار
    توسط farshad.f در انجمن درخواستها و مشکلات VST
    پاسخ ها: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۵/۱۴, 15:32
  3. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۴/۲۶, 16:20
  4. حسین علیزاده در نشست خبری: بداهه نوازی حکایت لحظه هاست
    توسط Ramin95 در انجمن اخبار روز موسیقی
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۲/۰۴, 23:50
  5. درخواست بانک آکورد های گیتار با کیفیت با فرمت wave
    توسط iran18 در انجمن دانلود سمپل و لوپ Samples و Loops
    پاسخ ها: 5
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۸/۲۸, 16:07

جستجو شده ها

اهمیت دست راست

تمرینات اصولی پیکادو

http:cubase.irthread35228دست-راست-و-اهمیت-آن-در-نوازندگی-گیتار.html

تمرینات تخصصی برای اپویاندو نوازی

تکنیکهای تخصصی دست راست در گیتار

تکنیک آپویاندو نوازی انگشت p

تا این لحظه 33 کاربر از این تاپیک دیدن کرده اند

فقط اعضا گروه ویژه vip و مدیران قادر به دیدن اسامی بازدیدکنندگان تاپیک هستند

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

کپی از مطالب سایت مجاز نمیباشد و پیگرد قانونی دارد

cubase.ir

BACK TO TOP
وی اس تی