کانال کیوبیس در تلگرام را دنبال کنید
آهنگسازی
آهنگسازی




صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 1
صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 2
آموزش فارسی صفر تا صد مسترینگ با پلاگینهای waves



دانلود کیوبیس 8 cubase با لینک مستقیم رایگان و آموزش نصب فارسی

دانلود رایگان وی اس تی استرینگ شرقی Fayez Saidawi Oriental Strings با لینک مستقیم تک پارت از سرور سایت



آموزش آهنگسازی فارسی

جهت مشاهده ی پستی که بیشترین امتیاز مثبت را در این تاپیک کسب کرده است اینجا را کلیک کنید

+ پاسخ به موضوع
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 4 , از مجموع 4

موضوع: تاپیک ِ اطلاعات ِ کاربردی در زمینه ی ارکستراسیون و سازبندی .

  1. Roshan.J آواتار ها
    Roshan.J
    شماره کاربری
    37205
    هنــرمنـد انجمن
    فروردین /۱۳۹۲
    1,154
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی3882
    4,823
    سپاس از شما 5,175 بار در 1,242 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض تاپیک ِ اطلاعات ِ کاربردی در زمینه ی ارکستراسیون و سازبندی .

    عرض ِ ادب و احترام .
    با توجه به وجود ِ انجمن ِ موسیقی ِ ارکسترال اما خالی بودن اش از مطالب ِ مربوطه !
    تصمیم بر این شد که تاپیکی را این بنده ی کمترین ایجاد کرده و اقدامی
    در جهت ِ انتقال ِ اطلاعات در زمینه ی موسیقی ِ ارکسترال انجام بدهیم .
    به هر حال از یک جا باید شروع کرد دیگر !
    اجازه نخواهیم داد انجمن در قسمتی ضعیف و در قسمتی قدرتمند باشد . . .
    همواره باید در همه ی زمینه ها قدرتمند باشد . . .
    تا هنرجویی که برای رسیدن به پاسخ ِ سوال اش با هزار امید به این انجمن می آید
    دست ِ خالی از این جا نرود . . .
    ما مسئول هستیم در مقابل ِ ایشان . . .
    سعی می کنیم در هر پست از این تاپیک به بخش های مهمی از ارکستراسیون
    اشاره کرده و توضیحات ِ کافی نیز برای اش ارائه شود . . .
    از جمله معرفی ِ ساز ها و توانایی ها و محدودیت ها و تکنیک ها و نحوه ی کاربرد اش در یک ارکستر و الی آخر . . .
    طبیعتن تاپیکی غول پیکر خواهد بود و در گذر ِ زمان برای خود اش یک مرجع خواهد شد .
    منابع ِ این تاپیک نیز این ها خواهند بود :

    - اصول ِ ارکستراسیون برلیوز / اشتراوس
    -
    ارکستراسیون ِ ریمیسکی کورساکف
    -
    ارکستراسیون ِ شارل کوکلن
    -
    ارکستراسیون ِ کنت کنان
    -
    ارکستراسیون ِ والتر پیستون
    و همین طور اطلاعات و تجربیات ِ شخصی در این زمینه در صورت ِ نیاز و مفید بودن .

    پی نوشت :
    طبیعتن موضوع ِ اصلی ما ساز های آکوستیک و ارکسترال هستند نه نرم افزار ها و برنامه های کامپیوتری .
    پی نوشت بر پی نوشت :
    از قضا معمولن شرکت های بزرگ ِ سازنده ی نرم افزار های موسیقی این تکنیک ها
    و محدودیت ها را نیز در هنگام ِ ساخت ِ نرم افزار ِ شبیه ساز ِ یک ساز لحاظ می کنند .
    پس می توان نگاهی کاربردی تر به این مبحث ِ مهم داشت . . .

    به زودی کار را آغاز خواهیم کرد . . .
    همواره شاد و آرام باشید .
    ارادتمند .


    تعداد کل آرای این پست : 16
    تعداد آرای مثبت : 16
    #1 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۲/۰۶/۱۹ در ساعت 23:52

  2. 22 کاربر زیر از Roshan.J برای این پست سپاسگزاری کرده اند


  3. # ADS
    مجری تبلیغات
    تاریخ عضویت
    -
    نوشته ها
    -
    فروشگاه آنلاین کیوبیس با سیستم پرداخت آنلاین و ارسال به سراسر نقاط ایران ، شهرستانها و روستاها در کمترین زمان ممکن ، فروش vst وی اس تی ارزان و با کیفیت ، فروش سمپل و پلاگین های جدید آهنگسازی

    بی نظیرترین آموزش فارسی نرم افزار کیوبیس ( سطح مقدماتی )
    آموزش فارسی کار با نرم افزار کیوبیس (سطح پیشرفته)
    آموزش فارسی CUBASE 5 & NUENDO4
    آموزش فارسی تکمیلی NUENDO5.5, CUBASE 6.5
    آموزش فارسی Ableton Live 9
    آموزش فارسی سونار Sonar X2,X3
    آموزش فارسی Cubase Elements 7

    آموزش فارسی protools 10
    آموزش فارسی Logic Pro X2 لاجیک
    آموزش فارسی Studio one استودیو وان
    آموزش فارسی BAND IN A BOX 2015
    آموزش فارسی Guitar Pro 6
    آموزش فارسی ضبط افکت میکس و مستر صدا ADOBE AUDITION CS5.5
    آموزش فارسی یک پروژه تنظیم آهنگ از ابتدا تا انتها

    آموزش فارسی اف ال استودیو FL Studio 12
    آموزش فارسی سمپلر کانتکت Native instrument Kontakt 5
    آموزش فارسی تصویری امنیسفر OMNISPHERE
    آموزش فارسی تخصصی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی موسیقی الکترونیک Steinberg Sequel
    آموزش فارسی تکنیکهای حرفه ای وکال همراه با آموزش Melodyne
    آموزش فارسی تکنیکهای رکورد صدا در استودیو موسیقی
    آموزش فارسی 101 ترفند حرفه ای میکس + مستر آهنگ با ایزوتوپ اوزون 7 izotope ozone
    آموزش فارسی جامع مسترینگ آهنگ Izotop Ozone 6 + tracks
    آموزش فارسی Fab Filter+Waves +Slate Digital

    آموزش کامل مراحل ساخت آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی آهنگسازی در یک هفته
    آموزش فارسی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی مولتی مدیا تصویری مبانی موسیقی
    آموزش فارسی تنظیم و ارکستراسیون آهنگ
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش خوانندگی پاپ به زبان فارسی
    آموزش آهنگسازی در سبکهای پاپ، هیپ هاپ رپ،ترنس،هاوس،بلوز،جاز،راک

    آموزش فارسی میکس حرفه ای آهنگ
    آموزش فارسی میکس و مسترینگ حرفه ای
    آموزش فارسی یک پروژه میکس و مستر آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی ریتم سازی در موسیقی
    آموزش فارسی ساخت بیت در موسیقی
    آموزش فارسی صداسازی با سینتی سایزرها
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش فارسی ساخت استودیوی موسیقی خانگی

    خرید وی اس تی پیانو spitfire audio hans zimmer piano
     

  4. Roshan.J آواتار ها
    Roshan.J
    شماره کاربری
    37205
    هنــرمنـد انجمن
    فروردین /۱۳۹۲
    1,154
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی3882
    4,823
    سپاس از شما 5,175 بار در 1,242 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض

    عرض ِ ادب و احترامی دوباره .
    خب ! بحث را آغاز می کنیم با توضیحاتی کوتاه .

    اصولن کتاب های ارکستراسیون همواره بر اساس ِ میزان ِ مهم بودن و کاربرد ِ زیاد به کم ِ ساز ها نوشته می شوند .
    برای همین معمولن ابتدا ساز های زهی معرفی می شوند بعد بادی های چوبی و برنجی و الی آخر . . .

    اما در آموزش ِ ارکستراسیون در کلاس ِ درس و یا رهبری ِ ارکستر به هیچ روی این گونه نیست بلکه به ترتیب ِ چیدمان
    از بالای پارتیتور به پایین که با نظم و ترتیب است این کار را انجم می دهند .
    یعنی اول بادی چوبی ها بعد برنجی ها بعد کوبه ای ها بعد زهی ها . . .
    دست ِ آخر هم ساز های کم کاربرد که جای ثابتی در ارکستر ندارند را .
    به همین منظور ما اولین مبحث را به توضیحاتی مفید در باره ی ساز های بادی چوبی آغاز می کنیم . . .


    ساز های مهم و ثابت در ارکستر از خانواده ی بادی چوبی ها بر این اساس هستند :
    فلوت ِ پیکولو
    فلوت
    ابوآ
    کرآنگله یا هورن انگلیسی ( که گاهی آن را ابوآی آلتو نیز می خوانند )
    فاگوت یا باسون
    کنتر فاگوت یا کنتر باسون

    اصولن برای آهنگسازی که نوازنده ی ساز ِ بادی نیست سخت است که درک کند اختلافات ِ فاحش ِ
    قدرت و کیفیت را در بین ِ مناطق ِ مختلف ِ صوتی ِ هر ساز ِ بادی .
    برخی در منطقه ی صوتی ِ بم ، ضخیم و قوی هستند بعضی در منطقه ی صوتی ِ زیر سبک و ضعیف و برخی نیز
    کاملن برعکس ِ این ها !

    فلوت :
    مثلن فلوت در منطقه ی صوتی ِ بم تا حدی ضعیف و پر نفس است اما بسیار مخملی و با احساس صدا می دهد .
    در این منطقه ی صوتی شدت ِ دینامیکِ کمی در دسترس است برای همین باید آکومپانیمان ِ آن سبک و کم رنگ باشد تا به گوش برسد .
    اما رفته رفته با ورود به منطقه ی صوتی ِ بالا درخشان و تیز می شود که در منطقه ی صوتی ِ بالا به هیچ روی نباید از دینامیک ِ ضعیف استفاده کرد .
    ساز ِ فلوت با ملودی های کشیده و طولانی و نیز با پاساژ های سریع و روان کاملن آشناست و راحت برخورد می کند .
    و صدای اش نیز به خاطر ِ سبک بودن و زینتی که دارد در قسمت های تند و شاد و آثار ِ تزیینی و روان بسیار خوب است .
    اجرای نت های تکراری ِ سریع و نت های دو زبانه و سه زبانه و ترمولو و گام ها و آرپژ های سریع همه گی بر روی این ساز عملی ست .
    کلیه ی تریل ها به غیر از تریل های بر روی نت ِ دو و ر بمل زیر ِ کلید ِ سل در آن امکان پذیر است .
    نکته ی مهمی که وجود دارد این است که فلوت برای اجرا نیاز به نفس ِ زیادی دارد برای همین باید سکوت های مناسب و اندازه ای را
    برای آن در اجرای قطعه در نظر گرفت نه فقط برای نفس گیری بلکه اسحتراحت ِ لب های او نیز دلیل ِ مهمی ست برای این سکوت ها .

    پی نوشت ِ شخصی :
    تجربه ی ارکسترال به بنده ثابت کرده است که ( گاهی ) وقتی یک ملودی توسط ِ ساز های زهی اجرا می شود ولی خیلی خشک و بی روح است
    می توان همان خط ِ ملودی را برای فلوت نوشت ( اگر ملودی اکتاو ِ پایین بود ، یک اکتاو بالا تر و اگر اکتاو ِ بالا بود هم صدا با آن )
    تا همزمان با زهی ها اجرا کند این کار باعث می شود ملودی نرم و لطیف و درخشان و نقره ای صدا بدهد .

    ابوآ :
    از ساز های قمیش دار و دو زبانه محسوب می شود . صدایی جالب و تا حدی تو دماغی دارد که از برجسته ترین و
    پر رنگ ترین صدا های ارکستر است که می تواند از میان ِ رنگ های دیگر نفوذ کند و در مقابل ِ هر آکومپانیمان و ارکستری
    درخشان و نمایان باشد .
    به همین علت یکی از محبوب ترین ساز های سلو می باشد . می تواند اندوهناک و یا شاد باشد .خصوصن مناسب ِ ملودی های ست که
    رنگ و بوی روستایی دارند . اگر چه جابکی ِ قولت و کلارینت را ندارد ولی اگر لازم باشد می تواند پاساژ هایی با سرعت ِ قبال ِ ملاحضه و
    لگاتو و استاکاتو را اجرا کند .
    البته این موضوع فقط بر این نیست که حتمن باید سلو باشد بلکه در ترکیب با ارکستر هم بسیار مفید است و با این وجود باید مراقب بود در سپردن ِ
    بخش های فرعی و پاساژ های ملایم به خاطر ِ صدای نافذی که دارد ممکن است از زمینه ی ارکستر بیرون بزند .
    و چنان چه این ساز زیاد به کار برود برای گوش خسته کننده و یک نواخت خواهد بود .
    اگر چه از سی بمل زیر ِ کلید سل تا می بمل بالای کلید ِ سل محدوده ی ممکن ِ این ساز است
    اما بهترین منطقه اش ار نت ِ ر زیر ِ کلید ِ سل تا نت ِ لا بالای کلید ِ سل است .
    تمام ِ تریل ها به غیر از نت ِ سی بمل و با کمی سخت گیری تریل های فا و سل بالای کلید ِ سل نیز قابل ِ اجرا هستند .
    اجرای نت های دو زبانه و سه زبانه در آن بسیار مشکل است و به ندرت مورد ِ استفاده قرار می گیرد .
    بر خلاف ِ فلوت نفس ِ کمتری در اجرا مصرف می کند ولی برای نگاه داشتن ِ لگاتو و جمله بندی ها
    نیاز به نفس و هم چنین سکوت های مناسب و کافی دارد .
    این ساز بسیار حساس و غیر ِ قابل ِ پیش بینی ست و خلق و خویی تک تاز و سلو دارد ولی از ساز های ضروری ِ ارکستر است .

    پی نوشت ِ شخصی :
    قمیش ِ این ساز بسیار ظریف و حساس است و همواره باید کوک و در شراط ِ مناسب قرار بگیرد گر نه نتایجی زیان بار و غیر ِ مترقبه
    برای ساز و در حین ِ اجرای زنده خواهد داشت .
    وقتی پیانو در ارکستر باشد همه ی ساز ها با پیانو کوک می شوند اما اگر ابوآ در ارکستر باشد ( و پیانو هم باشد ) همه ی ساز ها با ابوآ کوک می شوند !
    این حساسیت ِ و دقت ِ این ساز را نشان می دهد .
    تجربه ی شخصی ام ثابت کرده که میزان ِ استفاده از این ساز با میزان ِ تاثیر گذاری اش روندی معکوس به هم دارند !
    یعنی هر چه قدر کم تر و مفید تر استفده شود درخشان تر و مانده گار تر بوده است .
    در استفاده از این ساز بیشتر از هر سازی دقت کنید .

    کلارینت :
    در قدیم شکل ها و کوک های مختلفی از این ساز وجود داشت ولی الان فقط دو نوع ِ سی بمل و لا باقی مانده اند که
    ساز هایی انتقالی محسوب می شوند .
    مثلن کلارینت ِ سی بمل وقتی نت ِ دو را برای بنویسی در واقع سی بمل صدا می دهد
    برای همین اگر نیاز به نت ِ دو باشد باید نت ِ ر در پارتیتور نوشته شود . ( هر نتی که نیاز باشد باید یک فاصله ی دوم بالا تر آن را نوشت )
    و همین قضیه برای کلارینت ِ لا به فاصله ی سوم ِ کوچک ارتقا پیدا می کند . ( یعنی وقت نت ِ دو برای اش بنویسید صدای لا می دهد )
    به سر کلید های این دو ساز و ساز های انتقالی حتمن باید توجه کرد . مثلن اگر قطعه ی در دو ماژور است کلارینت ِ سی بمل را باید در ر ماژور نوشت
    و کلارینت ِ لا را در می بمل ماژور .
    اکتاو ِ پایین ِ کلارینت را منطصقه ی شالومه می نامند که کیفیتی تاریک و به شکل ِ عجیبی تو خالی صدا می دهد .درست است که وسعت ِ صوتی ِ هر دو نوع ِ کلارینت
    یکی است اما کلارینت ِ لا می تواند نیم پرده پایین تر از کلارینت ِ سی بمل را هم اجرا کند .
    در منطقه ی صوتی ِ بالا که به کلاریون مشهور است بسیار درخشان و نافذ صدا می دهد معمولن بالا تر از نت ِ دو بالای کلید ِ سل به کار نمی رود
    چون بسیار جیغ و تیز است و گاهی کوک ِ صدای اش به زیر ِ علامت ِ سوال می رود !
    کلارینت از نظر ِ وسعت و شدت و ضعف ِ صوتی و کنترل ِ صدا حساس ترین ساز در میان ِ ساز های بادی چوبی ست .
    می تواند انوع ِ پاساژ های و آرپژ ها و پرش ها و تریل ها و افه های لگاتو و استاکاتو را به خوبی اجرا کند اما بنا بر یک قمیشه بودن اش
    با نت های تکراری و سریع کمی مشکل دارد .
    در گذشته بسیاری از تریل ها بر روی این ساز ممنوع بود اما با گذر ِ زمان و پیشرفت ِ علم همه ی آن ها به راحتی در دسترس هستند .

    پی نوشت ِ شخصی :
    این ساز از نظر ِ چابکی با فلوت برابری می کند تقریبن و می تواند ملودی های بسیار فصیح و رسا را به زیبایی اجرا کند .
    صدای گرد و گرم و نافذ اش را می تواند به صدایی بسیار ظریف و نرم و آرام تقلیل دهد و از این نظر یک ساز ِ ایده آل برای سلو می تواند باشد .


    پایان ِ بخش ِ اول ِ ساز های بادی و چوبی .
    در پست ِ بعد ساز های دیگر از این بخش معرفی خواهند شد .

    همواره شاد و آرام باشید .
    ارادتمند .


    تعداد کل آرای این پست : 15
    تعداد آرای مثبت : 15
    #2 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۲/۰۷/۰۵ در ساعت 15:00

  5. 19 کاربر زیر از Roshan.J برای این پست سپاسگزاری کرده اند


  6. Roshan.J آواتار ها
    Roshan.J
    شماره کاربری
    37205
    هنــرمنـد انجمن
    فروردین /۱۳۹۲
    1,154
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی3882
    4,823
    سپاس از شما 5,175 بار در 1,242 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض

    عرض ِ ادب و احترام .
    ادامه ی مبحث ِ بادی چوبی ها .

    فاگوت یا باسون :
    اگر چه فاگوت مانند ِ ابوآ دو قمیس دارد اما به اندازه ی آن رنگی و نافذ نیست و چه بسا همواره او را کمی خنثی تر دانسته اند به طوری که
    وقتی با ساز ها و یا گروه های دیگر ِ سازی ترکیب می شود عملن جذب ِ ان می شود . برای مثال اگر فاگوت با ویلنسل ها دوبله شود
    ( که غالبن این چنین است ! ) صوت ِ ویلنسل های برجسته تر خواهد بود . و جالبی اش آن است که این گونه طنین و مرکزیت ِ ویلنسل ها بیشتر از
    استفاده ی آنها به تنهایی می باشد .
    صدای فاگوت در منطقه ی پایین تاریک و پر می باشد . و در این پایین ترین نت ها ایجاد ِ دینامیک های خیلی ضعیف عملن غیر ِ ممکن می باشد .
    اکتاو ِ بعدی که اکتاو ِ میانی ِ فاگوت محسوب می شود و بسیار پر مصرف است نه تاریک است و نه روشن اما در اکتاو ِ بعدی و در حوالی ِ نت ِ لا دیاپازون
    صوتی بسیار گله آمیز و نالان پیدا می کند . بهتر است نت ِ لا و یا سی بمل روی کلید ِ سل را آخرین نت های قابل ِ اجرا توسط ِ فاگوت دانست .
    این ساز از نظر ِ تکنیکی بسیار چابک است می تواند به راحتی پرش های بزرگ و ناگهانی را اجرا کند . اما چون قدرت ِ زیادی ندارد و به آسانی
    جذب ِ صدا های دیگر می شود بهتر است وقتی برای آن سلو یا تکنوازدی در نظر گرفته می شود قسمت ِ همراهی کننده یا آکومپانیمان کمی ضعیف باشد .
    از نوشتن ِ تریل هایی که بر روی نت های ر بمل و می بمل و سل بمل قرار دارد در تمامی ِ اکتاو ها باید دوری کرد .

    اما وارد ِ محدوده ی ساز های کم کاربرد ِ بادی چوبی می شویم
    که اولین اشان فلوت ِ پیکولو است .
    این ساز همواره یک اکاتور پایین تر از صدایی که ایجاد می کند نت نویسی می شود .
    بی شک چابک ترین و پر تحرک ترین ساز ِ ارکستر است .
    پاساژ های سریع و سرعت ِ غیر ِ قابل ِ تصور در اجرا . . .
    او را استاد ِ اجرای ملودی های تند و تکنیکی ساخته و طبعن کمتر دیده شده که از ان برای اجرای ملودی های تغزلی و روان استفاده شود .
    اکتاو ِ پایین ِ این ساز به قدری ضعیف و پر نفس است که عملن قابل ِ استفاده نیست !
    و همواره وقتی حضور اش مفید خواهد بود که بالاتر از نت ِ فا در آخرین خط ِ کلید ِ سل به ایفای نقش بپردازد .
    زیرا فقط در مناطق ِ خیلی بالاست که قدرت و درخشش ِ خود اش را برای تغییرات ِ صوتی نشان می دهد .
    ظاهرن بارزش ترین استفاده از پیکولو ، توانایی ِ افزودن ِ تیزی و درخشنده گی به خط ِ ملودی است .
    اما دقت کنید که اگر زیاد افراط شود به موسیقی حالتی نظامی می دهد چون قدیمی ترین عضو ِ ارکستر ِ نظامی است .

    کر آنگله یا هورن انگلیسی یا ابوآی آلتو :
    این ساز در دسته ی ساز های انتقالی محسوب می شود . و محدودی صوتی اش از نت ِ سی بمل زیر ِ کلید سل تا
    نت ِ سل با چهار خط ِ اضافه بر روی کلید سل است اما هر نتی که برای اش نوشته می شود همیشه یک فاصله ی پنجم ِ درست پایین تر صدا می دهد.
    یعنی اگر نت ِ دو نوشته شود صدای نت ِ فا ی پایین تر از خود اش را می دهد .
    و اگر نیاز به صدای نت ِ دو باشد در واقع باید برای اش نت ِ سل ِ بالا را نوشت .
    نت های منطقه ی صوتی ِ پایین ِ این ساز نه تنها به کار برده می شوند بلکه بسیار مهم و تاثیر گذار هستند و یکی از مشخصه های آن محسوب می شود .

    کلارینت ِ باس :
    خب ما با این ساز در همین ابتدا دچار ِ یک عدم ِ تفاهم در نت نویسی خواهیم شد !
    اگر آن را در کلید ِ سل بنویسیم یک فاصله ی 9 ام پایین تر صدا می دهد و اگر با کلید ِ فا بنویسیم یک فاصله ی دوم .
    به هر صورت آهننگساز و نوازنده باید به هر دو شکل آشنا باشد .
    این ساز در اکتاو ِ بم فوق العاده تاریک و بد شگون است و هر چه قدر که به سمت ِ مناطق ِ صوتی ِ بالا تر می رویم
    از این تیره گی کاسته می شود اما دقت کنید که نیازی نیست به منطقه ی صوتی بالا برویم چون هم کلارینت وجود دارد و هم
    کلارینت ِ باس برای این کار ساخته نشده است . پس استفاده از آن بسیار سخت و نیاز به یک ایده ی بسیار دقیق دارد .
    این ساز در منطقه ی صوتی پایین و میانی نه فقط در دوبله کردن ِ خط ِ باس و تنور ارزشمند است بلکه قدرت ِ اجرای سلو و
    تک نوازی را نیز دارد .
    واگنر شیفته ی این ساز بود و از آن برای بیان ِ افسرده گی و ناراحتی استفاده می کرد .
    اما فورسیس این ساز را عجیب و غریب و جن وار می داند !
    به هر تقدیر استفاده از آن بسیار کم و منوط به یک ایده ی خاص و قدرتمند است .

    کنتر فاگوت یا کنتر باسون :
    این ساز نیز یک اکتاو پایین تر از چیزی که نوشته می شود صدا می دهد .
    و همان طور که انتظار می رود یکی از بی روح ترین و کسل کننده ترین ساز های ارکستر است !
    چه از نظر ِ ظاهر و چه از نظر ِ صوت .
    در واقع به خاطر ِ اندازه ی بزرگی که دارد باید روی زمین قرار داده شود .
    صوت ِ آن بسیار خشن و ضخیم است و ایجاد ِ افه ی نرم در آن بسیار سخت و دشوار است به خصوص در منطقه ی صوتی ِ بم .
    در نتیجه این ساز بیشتر برای اضافه کردن ِ یک ته رنگ ِ موقر و برنده گی ِ بیشتر در اجرای پاساژ های باس و سنگین مورد ِ استفاده قرار می گیرد .
    علت ِ خاصی وجود ندارد که بخواهیم آن را منطقه ی صوتی ِ بالا به کار ببریم چون کلارینت و فاگوت مجهز تر و قوی تر اند .
    هر چند توانایی ِ اجرای نت های لا بمل در میان ِ کلید ِ سل را دارد اما اجرای نت های بالا تر از می بمل در اولین خط ِ کلید سل مشکل است .
    و پایین ترین نیز نیز لا است که برابر با نت ِ لا در پایین ترین قسمت ِ پیانو است .

    پایان ِ بخش ِ بادی چوبی ها .

    همواره شاد و آرام باشید.
    ارادتمند .


    تعداد کل آرای این پست : 13
    تعداد آرای مثبت : 13
    #3 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۲/۰۷/۰۷ در ساعت 02:19

  7. 15 کاربر زیر از Roshan.J برای این پست سپاسگزاری کرده اند


  8. Roshan.J آواتار ها
    Roshan.J
    شماره کاربری
    37205
    هنــرمنـد انجمن
    فروردین /۱۳۹۲
    1,154
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی3882
    4,823
    سپاس از شما 5,175 بار در 1,242 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض

    عرض ِ ادب و احترام .

    می رسیم به مبحث ِ دوست داشتنی ِ ساز های بادی برنجی که به تنهایی
    نیمی از بار ِ عظمت و صلابت ِ ارکستر را به دوش می کشند !

    از جمله ساز های این گروه می توان از
    ترومپت
    هورن
    ترومبون های تنور و باس
    توبا یا توبای باس را نام برد .

    می پردازیم به توضیحاتی مختصر پیرامون ِ آن ها . . .

    ترومپت :
    ترومپت، سازی است قديمی که نوع ِ فلزی ِ آن را می توان در سال های ٥٧٠ قبل از ميلاد نزد
    سپاهيان ِ روم جست وجو کرد. اين ساز ساليان ِ متمادی در اندازه و کوک های مختلف بدون ِ کليد، به
    شرح ِ زير مورد ِ استفاده قرار می گرفته است:
    يک پرده پايين تر شنيده می شد. (B ) « سی بمل » ترومپت
    نيم پرده پايين تر شنيده می شد. (B ) « سی بکار » ترومپت
    نيم پرده بالاتر شنيده می شد. (D ) « ر بمل » ترومپت
    يک پرده بالاتر شنيده می شد. (D) « ر» ترومپت
    يک سوم کوچک بالاتر شنيده می شد. (E ) « می بمل » ترومپت
    يک سوم بزرگ بالاتر شنيده می شد. (E) « می » ترومپت
    يک چهارم درست بالاتر شنيده می شد. (F) « فا » ترومپت
    يک پنجم کاسته بالاتر شنيده می شد. (G ) « سل بمل » ترومپت
    يک پنجم درست بالاتر شنيده می شد. (G) « سل » ترومپت

    به دليل ِ فقدان ِ تکنيک ِ پيشرفته در اين ساز، برخی آهنگسازان
    کلاسيک رغبت ِ زيادی به استفاده از اين ساز نداشتند.
    اولين پيشرفت ِ رضايت بخش در سال ١٨١٠ با اضافه کردن ِ کليد روی سازهای برنجی، از جمله ترومپت توسط هَليدِی (Halliday) ،
    حاصل شد و اين اختراع به نام او ثبت گرديد. در حدود سال
    ١٨٢٠ چندين لوله ی اضافه برای ترومپت و سازهای برنجی ِ ديگر ساخته شدند که با قرار دادن ِ هر کدام از
    آن ها صدای هارمونيک ها نيز تغيير کرد. بالاخره در سال ١٨٣٩ نوع ِ ديگری از اين ساز، در اندازه و صدادهی های مختلف توسط (Adolph Sax) آدولف ساکس
    ساخته شد و او کليدهای چهارم و حتی پنجم را نيز به بعضی از اين سازها اضافه کرد
    که به نام « ساکسهورن » معرفی شد.
    در حال حاضر پرمصرف ترين ترومپتی که در ارکستر سمفونيک استفاده می شود، ترومپت ِ « سی مبل »
    بم است که از لحاظ صدای پُر و نرم، بر ديگر انواع ِ اين ساز برتری دارد .

    توليد آوا و زبان زدن:
    ترومپت چابک ترين سازِ گروه ِ بادی های برنجی است. گروه نت های
    زير خط اتصال در يک نفس نواخته می شوند و برای توليد نت های غيرمتصل، نوازنده جداگانه زبان
    می زند. زبان زدن تَکی، دوتايی و سه تايی به طور دايم در اين ساز مرسوم است.

    استفاده از سوردين در ترومپت بسيار رايج است و آن را با اصطلاح ايتاليايی con sordino نشان می دهند.
    و در بعضی پارتيتورها senza sordino برای برداشتن ِ سوردين به کار می رود ،
    از واژه ی انگليسی ِ open هم استفاده می شود.

    تريل:
    اجرای تريل در ترومپت، با حرکت و کنترل ِ دکمه های ساز صورت می گيرد. در مناطق
    بالاتر بعضی تريل ها را می توان با حرکت ِ لب ها توليد کرد. اجرای تريل هايی که با پايين و بالا بردن يک
    دکمه صورت می گيرد آسان است. به همين نسبت، حرکت دو دکمه سخت تر و سه دکمه بسيار دشوار
    است و بهتر است از آن ها پرهيز کرد.

    گليساندو:
    گاه از نوازنده ی ترومپت خواسته می شود به اجرای گليساندو بپردازد. گليساندو
    زمانی تأثيرگذار است که در منطقهٔ بالای ساز باشد و حرکت ِ آن نيز بالارونده باشد.

    ترومبون

    در اين خانواده با دو نوع ترومبون مواجه هستيم که از لحاظ شکل ِ ظاهری کاملاً متفاوت اند:
    الف) ترومبون هايی که اندازه و صدادهیِ ِ مختلف دارند (پيکولو، سوپرانو، آلتو، تنور و باس) و مجهز
    به کليد، پيستون و يا والو هستند و در حال ِ حاضر در ارکستر سمفونيک مورد استفاده قرار نمی گيرند.
    ب) ترومبون های دارای کوليس يا کشويی (وسيله ای که اجرای گليساندوها را برای اين ساز
    فراهم می کند) که در حال ِ حاضر بيشترين استفاده را در ارکستر سمفونيک دارند.
    در اين خانواده سه نوع ترومبون : آلتو، تِنور و باس داريم که هرکدام دارای هفت پوزيسيون
    هستند. حضور ِ ترومبون آلتو، به دليل داشتن صدای زير و ناهماهنگی با ترومبون تنور و باس، در ارکستر
    در کتاب ارکستراسيون (Walter Piston) سمفونيک کم رنگ شده است. همان طور که والتر پيستون
    نوشته است ترومبون سولوهای آلتو عمومن می توانند با يک ترومپت جاي گزين شوند. تمام ِ امکانات
    ترومبون آلتو مانند باس ترومبون است، با اين تفاوت که ترومبون آلتو يک اکتاو بالاتر است.
    ترومبون تنور: اين ترومبون در کارخانهٔ سازنده، به عنوان ِ سی بمل ترومبون
    شناخته می شود زيرا پوزيسيون ِ بسته ی آن سی بمل
    را اجرا می کند .

    نت های پدال:
    اين نت ها، نت های پايه در هر پوزيسيون هستند (منظور از پايه، پايهٔ نت های
    هارمونيک در هر پوزيسيون است) و از نظر تئوريک توليد همهٔ آن ها بايد امکان پذير باشد اما در عمل
    چنين نيست.

    در مورد زمان ِ نگاه داشتن ِ نت ها در ترومبون لازم به يادآوری است که اين ساز به اندازه ی ديگر
    سازها قابليت ِ نگاه داشتن ِ نت ها را به صورت ِ پدال ندارد و هرچه اين نت ها در مناطق پايين ِ ساز قرار
    گيرند، بر اين دشواری افزوده می شود
    اجرای قسمت های متصل در محدوده های پايين مشکل است اما در محدوده های بالا اين
    مشکل وجود ندارد.

    توليد آوا و زبان زدن:
    اگرچه زبان زدن ِ تَکی، دوتايی و سه تايی در ترومبون امکان پذير است
    اما زبان زدن ِ تند و سريع در اين ساز مشکل تر از ترومپت است زيرا سر ِ ساز ترومبون از دهنی ترومپت
    بزرگ تر است و به همين نسبت که اندازهٔ ساز بزرگ تر می شود (ترومبون باس) توليد آوا و صوت در
    مناطق پايين با کُندی و سنگينی همراه است.
    لگاتوی خوب در اين ساز زمانی توليد می شود که نت های زير خط لگاتو، از سری هارمونيک های
    نزديک به هم باشند. نوازندگان حرفه ای ِ اين ساز، با زبان زدن نرم و تغيير وضعيت کوليس، در بسياری
    از مناطق، لگاتوی نسبتن خوبی توليد می کنند.

    گليساندو:
    گليساندو، به وسيله ی کوليس در اين ساز بسيار طبيعی است زيرا نوازنده ی ترومبون
    می تواند کوليس را بين دو نت يا بيشتر حرکت دهد. اين حرکت مانند حرکت انگشت نوازنده ی سازهای زهی روی سيم است. اين نوع گليساندو تا حدود فاصله ی پنجم کاسته را دربر می گيرد.
    گليساندوی ديگری که در اين ساز توليد می شود با حرکت لب است و يا ترکيب حرکت لب و
    حرکت کوليس.

    توبا

    اين ساز کليد دار از خانوادهٔ ساکسهورن ها در اندازه و صدا دهی های مختلف
    و دارای حجم صدايی پُر و با قدرت است. در حال حاضر باس توبا و کنترباس توبا بيشترين مورد
    استفاده را دارند. مالر
    از نوعی باس ِ کوچک استفاده کرده است که يک نهم ِ بزرگ پايين تر از نت های نوشته شده، شنيده می شود.
    وقتی در ارکستراسيون « باس توبا » قيد می شود، منظور همان « توبا »
    است. باس توبا اغلب
    همراه با ترومبون باس برای سنگين کردن خط باس ارکستر، يک پارت را اجرا می کنند.

    توبا، برخلاف گذشته که جزء سازهای انتقالی بود، در حال حاضر سازی غيرانتقالی محسوب
    می شود و آهنگساز هرآنچه نياز دارد، برای آن می نويسد.

    بايد توجه داشت که برای نوازندهٔ توبا که دارای طولانی ترين طول لوله در بين سازهای بادی
    برنجی است و برای توليد تُن ها نياز به نفس زيادی دارد، لازم است استراحت های مناسب در نظر
    گرفته شود.

    توليد آوا و زبان زدن:
    توليد انواع تُن ها در اين ساز با ديناميک های مختلف امکان پذير
    است. در اين ساز نيز مانند ديگر سازهای بادی تمام نت های زير خط اتصال در يک نفس اجرا می شوند.
    زبان زدن تَکی، دوتايی و سه تايی در اين ساز قابل اجرا هستند، اگرچه زبان زدن دوتايی و سه تايی
    در ادبيات ارکستریِ استاندارد معمول نيستند.

    اين ساز همچنين قادر به نواختن قسمت های نرم و تغزلی نيز هست
    توبا توانايی دوبله کردن و افزايش قدرت بخش باس را در ديناميک های مختلف دارد.
    استفاده از سوردين در توبا مانند ديگر اعضای گروه بادی برنجی مرسوم است اما گذاشتن و
    برداشتن سوردين در اين ساز به سرعت ميسر نيست، بنابراين لازم است برای انجام اين کار وقت کافی
    به نوازنده داده شود تا بدون سر و صدای اضافی اين کار را انجام دهد.

    تريل:
    تريل در ادبيات سمفونيک برای توبا به ندرت ديده می شود اما زمانی که نوشته می شود
    دارای تأثير ويژه ای است. تريل در اين ساز با حرکت کليدها توليد می شود.

    يکی ديگر از تأثيرات ويژه در توبا flutter tonguing يعنی حرکت سريع زبان در زمان دميدن درون دهنی ساز است.


    در این پست همه ی ساز های بادی برنجی ِ مهم به غیر از هورن گفته شد .
    در پست ِ بعد درباره ی این ساز ِ مهم و تاثیر گذار مشروح و گسترده خواهیم نوشت .
    همواره شاد و آرام باشید
    ارادتمند .


    تعداد کل آرای این پست : 7
    تعداد آرای مثبت : 7
    #4 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۲/۰۷/۱۸ در ساعت 09:00

  9. 11 کاربر زیر از Roshan.J برای این پست سپاسگزاری کرده اند


+ پاسخ به موضوع

موضوعات مشابه

  1. معرفی ِ کتاب های مفید برای ارکستراسیون .
    توسط Roshan.J در انجمن ارکستراسیون
    پاسخ ها: 8
    آخرين نوشته: ۱۳۹۴/۱۰/۲۳, 00:27
  2. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۴/۰۱, 12:10
  3. پیکر استاد «جلیل شهناز» در خانه ابدی آرام گرفت
    توسط Ramin95 در انجمن اخبار روز موسیقی
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۳/۳۰, 14:40

جستجو شده ها

منطقه صوتی کلاریون در کلارینت

ارکستراسیون کورساکف

نحوه ساز بندی ارکستراسیون

نحوه اجرای تریل ترمپت

طریقه تریل زدن ترومپت

اصول ساز بندی شارل کوکلن

تا این لحظه 86 کاربر از این تاپیک دیدن کرده اند

فقط اعضا گروه ویژه vip و مدیران قادر به دیدن اسامی بازدیدکنندگان تاپیک هستند

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

کپی از مطالب سایت مجاز نمیباشد و پیگرد قانونی دارد

cubase.ir

BACK TO TOP
وی اس تی
آرتیست