کانال کیوبیس در تلگرام را دنبال کنید
آهنگسازی
آهنگسازی
آموزش فارسی فالش گیری
آموزش فارسی آهنگسازی با کامپیوتر
آموزش فارسی حرفه ای کیوبیس
حرفه ای ترین آموزش فارسی تصویری مبانی و تئوری موسیقی در ایران
آموزش فارسی ساخت ریتمهای 6/8 ایرانی عربی بندری ترکی عربی



آهنگسازی
صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 1
صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 2


دانلود کیوبیس 8 cubase با لینک مستقیم رایگان و آموزش نصب فارسی

دانلود رایگان وی اس تی استرینگ شرقی Fayez Saidawi Oriental Strings با لینک مستقیم تک پارت از سرور سایت



آموزش آهنگسازی فارسی

+ پاسخ به موضوع
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: گفتگو با علی جهاندار: «خروجی کارگاه آواز استاد شجریان خوب نیست»

  1. Ramin95 آواتار ها
    Ramin95
    شماره کاربری
    4941
    Contributor
    شهریور /۱۳۹۰
    2,276
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی570
    0
    سپاس از شما 805 بار در 677 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض گفتگو با علی جهاندار: «خروجی کارگاه آواز استاد شجریان خوب نیست»

    از آشنایی.تان با آواز بگویید.

    هنر با خود فرد زاده می.شود و اگر تلاش همراه آن شود نتیجه بخش خواهد بود. من هم از همان کودکی از حنجره.های خوانا خوشم می.آمد و به صورت خودجوش از آوازهای تاج اصفهانی، خواجه امیری، گلپایگانی استفاده می.بردم و آوازهایشان را از رادیو دنبال می.کردم. فیزیک حنجره من هم به آقای خواجه.امیری نزدیک است و از این بابت خوشحالم. بعدها از سال.های 54، 55 به دلیل کامل خواندن استاد شجریان به کارهای او علاقه.مند شدم و از سال 1362 تا 1370 در خدمت ایشان هرچیزی که به.عنوان ردیف، تلفیق شعر، مرکب خوانی و شیوه بود را آموزش دیدم و هنوز هم با ایشان رفت و آمد دارم اما کلاس.ها تا آن زمان بود.

    ایشان با شما صداسازی هم کار کردند؟

    صداسازی را آقای نوربخش باب کردند نه استاد، آن هم خروجی نسبی دارد. آیا تا کسی صدا نداشته باشد می.توان آن را پرورش داد؟ این روش صداسازی را قبول ندارم و بدان معتقد نیستم. مگر بزرگان ما صداسازی کار کرده.اند؟

    اوضاع فعلی آوازخوانان و آواز را چگونه می.بینید؟

    بنده به علت ریاضت.هایی که برای دانستن آواز کشیده.ام از قبیل دانستن ردیف، کامل بودن اندوخته.هایم و اطلاعات مربوط به این موضوع، در هر گودی از موسیقی که وارد شوم موفق و سربلند بیرون خواهم آمد. چون حریف این کارم، اما به دلیل حفظ جایگاه خود و رعایت اصول فرهنگی وهنری از پهن کردن سفره در هر مکان و خواندن در جاهای نامناسب، جایی که در شأن هنر نباشد پرهیز می.کنم. شما ملاحظه بفرمائید که آثاری از من به همراهی بزرگان موسیقی در بازار موجود است. یادآور شوم مملکتم را دوست دارم و به آن عشق می.ورزم، صدا و سیما، اداره فرهنگ و ارشاد را خانه خود و مردم عزیز ایران را اعضای این خانه به حساب می.آورم. چند باری را هم که در رسانه، از جمله شبکه جام جم برای هموطنانم برنامه موسیقی اجرا کردم چشمداشت مالی نداشته و هرگز هم نخواهم داشت. این موضوع مهم در بُعد فرهنگ و هنر، در شخصیت من و خیلی.های دیگر وجود دارد. آنهایی که از جایگاه هنری و سطح دانش بالاتری از دیگران قرار دارند مراعات خیلی از مسائل را کرده، عوامفریبی و هرجا سفره دل وا نمی.کنند. ما هنر را برای هنر انتخاب کرده.ایم نه برای چهره شدن و… اما متاسفانه افرادی با دانش اندک، نه برای امرار معاش که در این حد هیچ مانعی ندارد بلکه برای تجارت وارد این عرصه می.شوند و بیشتر به ظاهرشان می.پردازند تا درون و علم و دانش این کار، اصول فرهنگی را رعایت نمی.کنند، با عوامفریبی چهره می.شوند و بر سرزبان.ها می.افتند. هر روز صدا و چهره آنها از رسانه پخش می.شود و به همین علت موسیقی و آواز درست به گوش مردم ناآشنا و بیگانه می.شوند. در تمام دنیا همین است هنرمندان حقیقی فقط به دنبال ترویج فرهنگ و هنر مملکتشان هستند، نه چیز دیگر. اما هستند کسانی که از هنر برای رسیدن به شهرت، پول، مقام و در تیتر بودن استفاده می.کنند.

    در مورد تقلید از استاد شجریان که گریبانگیر آواز شده بفرمائید؟

    آنها فقط تقلید صوت استاد را می.کنند اما هرگز به این فکر نرسیده.اند که از ریاضت.های استاد برای کسب علم و دانش آوازخوانی تقلید کنند، چون سخت است. اگر صداها شبیه استاد باشد ولی دانش او را نداشته باشند چه فایده.ای دارد؟ در نتیجه طی مرور زمان دستشان برای مردم روخواهد شد و به علت نداشتن دانش و تکراری خواندن با مشکلات زیادی روبه.رو می.شوند. این را هم شما بدانید که هرکسی بیشتر صدای خود را به استاد نزدیک کند بیشتر ضرر خواهد کرد و منفعت از آن کسی است که سواد و دانش خود را به او نزدیک کند.

    آیا با این تک قطبی شدن آواز جایی برای پیشرفت خوانندگانِ مکاتب و شیوه.های دیگر آوازی وجود دارد؟

    بله، خواننده باید صدای خوش داشته باشد. لازمه خواندن و جذب مردم صدای خوش و دانش است اگر اینها با پشتکار همراه شود، حرفه.ای کار کند و کار او محتوا داشته باشد حتماً به خواسته خود رسیده و موفق خواهد بود. اما قبول دارم که کار بسیار سختی پیش رو دارد و با مشکلاتی مواجه خواهد شد.

    قوانین را چقدر موثر در اوضاع موسیقی می.دانید؟

    ببینید ما ایرانی هستیم، در این مملکت زندگی می.کنیم و به قوانین هم پایبندیم. اگر هر صنفی حدومرز خود را بشناسد، بداند هرکشور و نظم.دهنده آن برای خود قوانینی دارد و در راستای همین قوانین و عرف جامعه قدم بردارد می.تواند از کار خود راضی باشد و بهره رسانی کند. همین قوانین موجب ترقی او خواهد شد ولی اگر غیر از این عمل کند مطمئن باشید به جایی نخواهد رسید.

    بسیاری از موسیقیدانان و کارشناسان بر این عقیده.اند که شما به حق واقعیتان در موسیقی نرسیده.اید، حرف.های بیشتری برای گفتن دارید و می.توانستید بیشتر از این.ها بهره.رسانی کنید.

    البته همینطور است که می.فرمائید. مسائلی نه از جانب بیگانگان، بلکه از جانب نزدیکان و اطراف خودم برایم حادث شد که با خودم،دلم و موسیقی قهر کردم. هرچند زیاد مهم نیست و من نمی.خواهم مرور خاطرات کنم، اما بخشی هم مقصر خودم بودم که از موسیقی فاصله گرفتم،آن موضوع در بعد موسیقی بود ولی من با تمام آن مسائل که منجر به موارد جانبی زیادی شد بازهم برهمان دوستی پایبندم.

    می.خواهم پرسشی مطرح کنم تا بهتر به جواب سوالم برسیم. ابتدا قرار بود شما خواننده کاست مژده بهار باشید؟ چه شد که مرحوم بسطامی این اثر را خواندند؟

    بله قرار بود که من بخوانم. اما اتفاقی افتاد که نمی.خواهم آن موضوع را باز کنم. باید بگویم ما پیشینه.ای داریم که در آن مردانگی، احترام به پیشکسوت و استاد از اصول است و من آن اصول را رعایت کردم. هرچند باعث دلتنگی و تغییر مسیر موسیقی من شد ولی من راضی هستم، چون وقتی به خودم نگاه می.کنم، از آن وفاداری و احترامی که به استاد خود گذاشتم و سرتسلیم در مقابل خواسته او فرود آوردم احساس شعف و رضایت دارم. من از پدر خود سیلی خوردم و این سیلی باعث شد که به اه...م نرسم، اما سرم را بالا نگرفتم تا به چشمان پدرم نگاه کنم.

    اگر این حوادث رخ نمی.داد آیا می.توانستید موسیقی و آواز را از این مرحله که استاد شما رسانده فراتر ببرید؟ و بیشتر به مردم ایران و حتی جهان بهره رسانی کنید؟

    می.توانستم، می.توانستم، صدرصد می.توانستم.عرض کردم،از این که وفادار بودم راضی هستم و با این فکر خودم را راضی نگه می.دارم. فقط همین برای من مانده. در این لحظه اشک در چشمانمان حلقه زد…

    نظرتان را در مورد خروجی کارگاه آواز استاد شجریان بیان بفرمائید.

    خروجی آن خوب نیست، اتفاقاً در همایشی هم که برگزار کردم گفتم: دلم برای آن هنرجویان می.سوزد. به این دلیل که ما نمی.توانیم به صورت حاشیه.ای چیزی به کسی یاد بدهیم، در این کارگاه زمانی کسی یاد می.گیرد که استاد همانگونه که برای ما می.خواندند و با ما کار می.کردند برای این جوانان هم بخواند و با آنها کار کند. آنها چیزی یاد نگرفته.اند اما به آنان القا شده که یاد گرفته.اند. این شیوه که سی دی پخش شده را از بازار بگیرند و بخوانند فایده.ای ندارد، چون گوشه.های آن کامل نیست و ناقص است، خیلی از گوشه.ها و پیچیدگی.ها را ندارد. آیا همانند زمانی که بیات ترک درس می.دهیم، این آثار آن همه پیچ و خم و ورود به شور و غیره را دارند؟ در مجموع این هنرجویی که زیر بغلش را هندوانه می.گذاریم که آقا شاگرد فلانی است، این شاگرد نیست و شاگردی کردن فرق می.کند، من اصلاً راضی نیستم و نمی.دانم چرا این اتفاق افتاده. باید عرض کنم اتفاق مثبتی که رخ نداد هیچ، اتفاق منفی.ای هم پیش آمد. چون آن بچه.ها یک شخصیت کاذبی پیدا کردند که برای موسیقی بسیار مضر است و همین بساط پیدا می.شود که شما می.بینید و در روزنامه.تان به نقد می.کشید. آقا می.گوید: من شاگرد فلانی هستم ولی بار موسیقی ندارد. اگر از آنان گوشه.های آوازی را بپرسید هیچ کدامشان نمی.دانند. اصلاً بیان و شناخت شعر ندارند، آواز را نمی.شناسند، جمله.بندی و تحریری که شعر را به تکامل برساند نمی.دانند. فقط دستشان را باز می.کنند، می.گویند ما شاگرد فلانی هستیم و این جز ضرر برای موسیقی چیز دیگری نیست. من به کنسرت یکی از بهترینِ آنها رفتم، در طول اجرا یکجا این بچه دل من را تکان نداد، آنجا بود که فهمیدم چه کلاهی بر سر این بچه رفته است. آقا، این کارگاه باعث شد تا ادعا زیاد ولی محتوا کم باشد. اگر استاد با این هنرجویان که صداهای خوبی هم دارند از همان ابتدا به شیوه صحیحی که با ما کار شد کار می.کرد مسیر موسیقی و آوازشان این نمی.شد.

    اما همین.ها در سراسر کشور برای خودشان کلاس.هایی را تشکیل داده و هنرجویان و مخاطبان فراوانی هم پیدا کرده.اند.

    شما مطمئن باشید هرچیزی که برای موسیقی ضرر دارد من به صورت رُک، واضح و شفاف بیان می.کنم، اگر کسی هم خوشش نیامد، نیامد. اینها می.روند و با نام آقای شجریان کلاس.هایی را در ایران دائر می.کنند، کلاس.هایی از قبیل صداسازی، ردیف، شیوه خوانی و … که اصلاً خودشان هم به این مسائل واقف نمی.باشند و باعث ترویج نادانی می.شوند. این را ما تشخیص می.دهیم و از ما بپرسید، چون راویان این مکتب هستیم و از ابتدا شاگرد استاد بوده، سال.ها با او زندگی کرده.ایم و در کوره این شیوه ذوب و پخته شده.ایم. اگر به دست آنها کتاب شعر یا ادبیات بدهید حتی از روهم نمی.توانند بخوانند چه رسد به دیگر مسائل آواز، اما استاد یک شعر ساده را طوری می.خواند که آتش برجان می.زند. در گذشته شاهد بودم خیلی از شاگردانشان را به علت کم کاری از کلاس اخراج کردند. واضح.تر بگویم، بهترین صداهای کشور در یک جا جمع شدند که بهتر شوند اما برعکس، یک چیز منفی به آنها داده شد.

    نظرتان در مورد همایون شجریان چیست؟

    همایون از خون آن پدر و حریف موسیقی و آواز است. مثالی می.زنم: آقا، حنجره خواجه امیری شوخی ندارد، صدا می.خواهد، یعنی در جاهایی خواندن آثار او کار هیچ بشری نیست. خود استاد می.گوید:اگر من صدای او را داشتم، پرنده را در هوا نگه می.داشتم. من هم خودم آثار او را می.خوانم و به هنرجویانم هم توصیه می.کنم تا از او بخوانند چون ادا.درنمی.آورد، شکست حنجره و صدا دارد، صدا را خوش می.کند، به معنی واقعی آواز می.خواند آن هم مردانه. ولی دانش استاد در موسیقی بسیار وسیع است. اگر موسیقی را تهران فرض کنیم او همانند کسی است که آمار شهروندان را به همراه آدرس و پلاک منزلشان دارد. آواز را با دانش همراه کرد، هرجایی که خواند باعث رواج ادبیات ایران شد. با هر نوازنده.ای که کارکرد او را معروف کرد و بالا کشید، امکانات سازها را بهتر از نوزاندگان آن ساز می.داند. مانند همایون مثنوی، هیچ وقت آقای صارمی در دستگاه همایون به عراق و افشاری و دیلمان نرفته بود، استاد امکانات ساز آقای صارمی را از خودش هم بهتر می.شناخت و او را به دنبال خود می.کشاند. نوا و مرکب.خوانی در یک شب.نشینی ضبط شد. باید او را همانند بزرگان ادبیات دانست ولی این را هم بگویم که همایون هرچه کند به پدر خود نخواهد رسید و اصلاً توانایی.های او را ندارد. اما استعداد بسیار خوبی دارد و مستعد می.باشد و هیچ کمکی از پدر نمی.گیرد. همایون ادعایی هم در مورد دانستن ردیف و دانش.های جنبی آواز ندارد، این نکته را بارها و بارها با من در میان گذاشته است. اما چون صدای او رنگ و بوی پدر را دارد خودبه خود او را از دیگران متمایز می.کند. اما آنهایی که شاید در حدود 50 جلسه در کارگاه آوازِ استاد شرکت کرده.اند و همین کارهایی که به بازار عرضه شده را خریداری، حفظ و تحویل داده.اند، حتماً باید فکری برای خود بکنند و بازهم بگویم این کار استاد اصلاً درست نبود. شاید هم مقصر ما بودیم که امتحان ورودی این کارگاه را گرفتیم، اما آن هم به دستور خود استاد بود و ما از آینده خبر نداشتیم.


    منبع: آرمان/ بازنشر از موسیقی ایرانیان Musiceiranian.ir


    #1 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۲/۰۶/۲۰ در ساعت 10:00

  2. # ADS
    مجری تبلیغات
    تاریخ عضویت
    -
    نوشته ها
    -
    فروشگاه آنلاین کیوبیس با سیستم پرداخت آنلاین و ارسال به سراسر نقاط ایران ، شهرستانها و روستاها در کمترین زمان ممکن ، فروش vst وی اس تی ارزان و با کیفیت ، فروش سمپل و پلاگین های جدید آهنگسازی
    خرید وی اس تی خرید vst فروش vst وی اس تی فروش وی اس تی وی اس تی دانلود وی اس تی آپلود عکس

    بی نظیرترین آموزش فارسی نرم افزار کیوبیس ( سطح مقدماتی )
    آموزش فارسی کار با نرم افزار کیوبیس (سطح پیشرفته)
    آموزش فارسی CUBASE 5 & NUENDO4
    آموزش فارسی تکمیلی NUENDO5.5, CUBASE 6.5
    آموزش فارسی Ableton Live 9
    آموزش فارسی سونار Sonar X2,X3
    آموزش فارسی Cubase Elements 7

    آموزش فارسی protools 10
    آموزش فارسی Logic Pro X2 لاجیک
    آموزش فارسی Studio one استودیو وان
    آموزش فارسی BAND IN A BOX 2015
    آموزش فارسی Guitar Pro 6
    آموزش فارسی ضبط افکت میکس و مستر صدا ADOBE AUDITION CS5.5
    آموزش فارسی یک پروژه تنظیم آهنگ از ابتدا تا انتها

    آموزش فارسی اف ال استودیو FL Studio 12
    آموزش فارسی سمپلر کانتکت Native instrument Kontakt 5
    آموزش فارسی تصویری امنیسفر OMNISPHERE
    آموزش فارسی تخصصی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی موسیقی الکترونیک Steinberg Sequel
    آموزش فارسی تکنیکهای حرفه ای وکال همراه با آموزش Melodyne
    آموزش فارسی تکنیکهای رکورد صدا در استودیو موسیقی
    آموزش فارسی 101 ترفند حرفه ای میکس + مستر آهنگ با ایزوتوپ اوزون 7 izotope ozone
    آموزش فارسی جامع مسترینگ آهنگ Izotop Ozone 6 + tracks
    آموزش فارسی Fab Filter+Waves +Slate Digital

    آموزش کامل مراحل ساخت آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی آهنگسازی در یک هفته
    آموزش فارسی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی مولتی مدیا تصویری مبانی موسیقی
    آموزش فارسی تنظیم و ارکستراسیون آهنگ
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش خوانندگی پاپ به زبان فارسی
    آموزش آهنگسازی در سبکهای پاپ، هیپ هاپ رپ،ترنس،هاوس،بلوز،جاز،راک

    آموزش فارسی میکس حرفه ای آهنگ
    آموزش فارسی میکس و مسترینگ حرفه ای
    آموزش فارسی یک پروژه میکس و مستر آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی ریتم سازی در موسیقی
    آموزش فارسی ساخت بیت در موسیقی
    آموزش فارسی صداسازی با سینتی سایزرها
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش فارسی ساخت استودیوی موسیقی خانگی

    خرید وی اس تی پیانو spitfire audio hans zimmer piano
     

+ پاسخ به موضوع

موضوعات مشابه

  1. قطعه «مهم نیست» از پیام صالحی منتشر شد/ دانلود کنید
    توسط Ramin95 در انجمن اخبار روز موسیقی
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۴/۱۸, 10:21
  2. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۱۰/۱۱, 20:30
  3. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۹/۲۸, 11:34
  4. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۹/۲۲, 12:40
  5. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۸/۲۹, 21:20

جستجو شده ها

حنجره خوب site:cubase.ir

مصاحبه با علی جهاندار تصویری

تا این لحظه 0 کاربر از این تاپیک دیدن کرده اند

فقط اعضا گروه ویژه vip و مدیران قادر به دیدن اسامی بازدیدکنندگان تاپیک هستند

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

کپی از مطالب سایت مجاز نمیباشد و پیگرد قانونی دارد

cubase.ir

BACK TO TOP
وی اس تی