کانال کیوبیس در تلگرام را دنبال کنید
آهنگسازی
آهنگسازی




صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 1
صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 2
آموزش فارسی صفر تا صد مسترینگ با پلاگینهای waves



دانلود کیوبیس 8 cubase با لینک مستقیم رایگان و آموزش نصب فارسی

دانلود رایگان وی اس تی استرینگ شرقی Fayez Saidawi Oriental Strings با لینک مستقیم تک پارت از سرور سایت



آموزش آهنگسازی فارسی

جهت مشاهده ی پستی که بیشترین امتیاز مثبت را در این تاپیک کسب کرده است اینجا را کلیک کنید

+ پاسخ به موضوع
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: فالشی در خوانندگی...

  1. Ahmad-Karimi آواتار ها
    Ahmad-Karimi
    شماره کاربری
    40217
    مدیر بـازنشسته
    اردیبهشت /۱۳۹۲
    ساکن پاکدشت تهران
    2,359
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی4895
    6,287
    سپاس از شما 4,919 بار در 1,760 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض فالشی در خوانندگی...

    فالش بودن صدا:

    لغت فالش ریشه انگلیسی دارد.هنگامی كه تعداد نوسانهای تثبیت شده برای هركدام از نت ها(كه بصورت استاندارد قرار داده اند)، به حد خودش نرسد و یا بیشتر باشد، اصطلاح فالش برای آن صدا بكار برده میشود.

    مسئله ژوست بودن صدا و تشخیص آن چه بوسیله ساز ویا آواز، گوشهای قوی و كاركرده می طلبد.اكثر خوانندگان تازه كار كه هنوز پختگی صدا برایشان بوجود نیامده ، به اندازه یك الی دو كما (كـُــما coma = : اگر هر كدام از فواصل پرده ای میان نت ها را به 9 قسمت تقسیم نماییم، یك قسمت از 9 قسمت را یك كـُما گویند.) در اتخاذ نت ها كم و بیش خطا دارند كه این خطا (فالش خوانی) برای همه كس قابل درك و تفهیم نیست، مگر موسیقی دانهایی كه صداهای مطبوع ، سالهای سال در گوش آنها طنین افكنده است.

    در مورد سازها نیز این مسئله وجود دارد و دیده میشود كه در مواقع لزوم، نوازنده با دست پرده ها را جابجا می نماید تا صدای مطلوب نت مورد نظر از حالت فالش به حالت ژوست تبدیل شود.


    اصطلاح خارج خواندن:

    حتما" شنیده اید كه مثلا" فلان خواننده در فلان قسمت آواز، خارج شد ویا خارج خواند كه بعضی ها اشتباها" این مسئله را با لغت فالش بكار می برند. اما از دیدگاه علمی - فیزیكی و اصطلاح رایج در موسیقی ، خارج خواندن و فالش خواندن دو مطلب جداگانه است.

    گفته شد زمانیكه صدایی كاملا" منطبق با نت مربوطه نباشد وارتعاشات ایجاد شده، حدود و نزدیك بر انطباق آن نت باشد چه بالاتر وچه پایین تر، می گوییم آن صدا فالش است ولی اگر نوازنده یا خواننده به هنگام آوازخوانی ویا اجرای نت های گام یكی از دستگاهها ، از یكی از نت های مرسوم و ثبت شده در گام آن دستگاه ، به هر دلیل منحرف شود و نتی غیر از نت گام موردنظر در روند كار خواننده یا نوازنده دخالت و خودنمایی كند، اصطلاحا" گفته میشود خواننده خارج خواند یا نوازنده خارج زد.

    این مسئله موقعی برای خواننده پیش می آید كه خواننده بدون در نظر گرفتن وسعت صدای خویش، در مایه های اوج و بالا بخواند وطبیعتا" چون صدا، توانایی اجرای نت ها را در آن حد ندارد، از حالت اصلی خارج و منحرف

    میگردد و برای شنونده هم نا خوشایند و نا مطلوب خواهد بود. بنابراین خواننده مجرّب و مسلــّـط قبل از آغاز آواز، حدود و وسعت صدایش را نسبت به آن دستگاه ویا آواز، شناسایی نموده و بر اساس آن گستره ، اتـّـخاذ مایه می

    نماید تا در اوج خوانی از گام موردنظر منحرف نگردد و این تسلط به آسانی بدست نمی آید مگر با گوش دادن زیاد و ممارستهای فراوان در هر گام و دستگاه ، كه با گذشت زمان گوشی قوی پیدا كرده و براحتی هر صدای ژوستی

    را از فالش میتواند تشخیص دهد.

    منبع: مقالات تخصصی موسیقی بتهوون



    حد مجاز فالش بودن رو تا جایی که در کار ما مشکل ایجاد نکنه توضیح میدم.

    برای این کار باید با یک تعریف در موسیقی آشنا بشید.

    سنت:هرگاه هر نیم پرده رو به صد قسمت (از لحاظ صدایی) مساوی تقسیم کنیم به هر واحد یک سنت میگویند.

    ابتدا به این موضوعی اشاره میکنم که:
    این فاصله ها هستند که موسیقی رو بوجود میارند و نت ها فقط صدا هستند.
    پس ترکیب نتها طی یک سری فواصل خوش آیند هست که برای انسان موسیقی پدید میاره.

    نکته دیگه این که گوش یک انسان معمولی قادر به تشخیص تفاوت صدایی کمتر از حدودا 40 سنت نمی باشد که این موضوع برای افراد آشنا به موسیقی که دارای گوش قوی هستند تا 25 سنت هم میتونه باشه.

    حالا شما فرض کنید که یک ملودیه وکال دارید و قرار روی اون شعری به صورت موزیکال بخونید.
    وقتی ملودیه وکال رو با یک ساز اجرا میکنید چون در سازها اشتباه وجود نداره اون ملودی کامل روی نتهایی که شما ساختید اجرا میشه و به گوش خوش آیند هست.

    حالا وقتی میخواهید روی اون ملودی بخونید دیگه حنجره شما ساز که نیست نتها رو کامل اجرا کنه و اشتباه نداشته باشه.

    پس ممکنه بعضی از نتها رو چندین سنت جابجا بخونید.

    با توجه به مقدمه بالا اگه بخواهید آهنگتون رو برای فردی حرفه ای بزارید این اشتباه شما حد اکثر باید 25 سنت باشه (که خیلی خیلی سخته)
    و اگه مخاطب شما معمولی باشه تا 40 سنت هم جا داره که البته اون موقع خوب نمیشه.




    تمرین هایی برای گسترش توانایی های صدا در خوانندگی
    این تمرینات به شما کمک میکنه تا رنج صدای خودتونو بالا ببرید و همچنین به بهتر شدن تن صدا و صاف شدن صدای شما کمک میکنه تا موقعی که در اوج می خونید زور نزنید.

    قطعا حروف خاصی هستند که همیشه موقع خوندن اونها مشکل دارید و صداتون عکس العمل مشخصی به اونها نشون میده.
    بزارید راحت تر بگم .میتونیم برای خودمون کلماتی که برامون تلفظشون سخت تر از بقیه است رو از بقیه جدا کنیم. ولی تکنیک این نیست که روی کلماتی که برامون سخته تمرین کنیم. در اصل باید بیشتر روی کلماتی که تلفظشون برامون سادست تمرین کنیم و سعی کنیم هر دفعه ار دفعه قبل همون کلمات آسون رو باز تر و باز تر بخونیم. بعد از این می تونید برید سراغ کلمات سخت . اون موقع حنجرتون امادگی بیشتری داره و حروف به سختی قبل نیستند.
    از جمله حروفی که من فکر میکنم تلفظ سخت تری توی خوندن داشته باشند کلماتی هستند که با ( یی – ه ) تموم میشن. مثل ریشه – ببینی و... . کلا حروفی که مجبوریم در آخر کلمه صدا رو بم تر کنیم. البته به نوع موسیقی هم بستگی داره.




    ایجاد لرزش در صدا هنگام خواندن
    لرزش صدا اساسا تکرار دو نت به صورت پشت سر همه. برای مثال خواندن نت A بعد از اون #A دوباره برگشتن به A و دوباره تکرار #A و به همین صورت تا جایی که نیاز باشه. اینکار رو نرم افزار اتو تیون هم میتونه به خوبی روی صدا اعمال کنه ولی یه خواننده حرفه ای هیچ وقت سراغ اتوتیون نمیره.چون در موقع اجرا های لایو نمیتونه به خوبی ترانه رو بخونه. من این تکنیکو به شما دوستان عزیز یاد میدم تا به امید خدا هر روز از تعداد خواننده های غیر حرفه ای کشورمون کمتر و کمتر بشه. البته این به این منظور نیست که شما عزیزان غیر حرفه ای هستید .
    خب سریع میرم سراغ آموزش.
    این تکنیک بر عکس آموزش کوتاهی که داره نیاز به تمرین زیادی داره.
    برای اینکار باید دو نتی که خوندنشون براتون آسونه رو انتخاب کنید.که ساده ترینشون هم همون نت لا و لا دیز هست که در مثال بالا گفتم. ولی می تونه به سلیقه خودتون باشه که کدوم نت ها براتون ساده تر هستند. ولی بهترین حالت خواندن نت های A و #A هستند که هر کدام 5 تا 6 بار در هر ثانیه تکرار شن.که البته فعلا برای شروع لازم نیست در هر ثانیه 6 تا 6 بار تکرار کنید. طبق تمرین :
    خب حالا نوبت به شروع تمرین میرسه ، اول باید به صورت آروم و منظم صداتونو بین این دو نت تغییر بدید. نیاز نیست سرعت رو فعلا بالا ببرید. وقتی احساس کردید که با سرعت کم به خوبی میتونی اینکارو انجام بدید سرعت رو یک پله بالا تر ببرید و به همین صورت تا جاییکه به نتیجه مطلوب دست پیدا کنید. دقت کنید که تمام این مراحل نباید ظرف یک ساعت تمام بشه. شاید باید روز ها تمرین کنید تا سرعتتون رو بتونید زیاد تر کنید. شاید به نظر برسه که می تونید ظرف یکی دو ساعت به نتیجه برسید ولی دقت داشته باشد که شاید بتونید همون موقع بهترین ویبریت رو داشته باشید ولی در موقع مورد نیاز و موقع خوندن ترانه و ظبط یا اجرای زنده نمیتونید نتیجه مطلوب رو کسب کنید مگر با تمرین های متداوم و پله پله.

    تمریناتی برای جلوگیری از فالش خوندن

    توضیحات اینکه اصلا فالش خوندن به چه معناست و ... رو توی تاپیک اصطلاحات توی همین بخش وکال توضیح دادم ( واسه کسایی که نمیدونن).

    اولین روش اینه که شما با دیاپازون تمرین کنید.
    ولی خب چون هرکسی ممکنه تو خونه دیاپازون نداشته باشه میتونید همون تمریناتو با پیانو انجام بدید.که البته اگه دیاپازون داشته باشید خیلی تمرینات رو می تونید بهتر انجام بدید ولی با دیاپازون این تمرینات یک مرحله بیشتر داره تا با پیانو. با vst پیانو هم براحتی میشه کار کرد حتی اگه میدی کنترل ندارید با صفحه کلید کامپیوتر. پس کاملا همه چیز واسه تمرین محیاست.فقط یه میکروفون هم احتیاج دارید که صدای خودتون رو ضبط کنید.
    من اسم این روشو گذاشتم روش 5 دقیقه ای. البته به این معنا نیست که 5 دقیقه ای فالشیتون از بین میره .در ادامه میفهمید منظور چیه.رکورد صدا رو شروع کنید و مشغول تمرین شید.
    کار رو با نت دو یا همون C شروع میکنیم. روی پیانو کلید دو رو میزنید و پس از اون سعی میکنید دقیقا همون نتی که با پیانو نواخته شد و شنیدید رو با تار های صوتیتون اجرا کنید .بعد از اون به ترتیب سایر نت ها یعنی ر می فا سل لا سی.
    کار که با کلید های بکار تموم شد میریم سراغ نیم پرده ها یعنی دیز وبمول ها ، کلید های مشکی.
    به ترتیب دو دیز ر دیز و.... و سعی میکنید عین نت اجرا شده رو اجرا کنید.
    بعد از این که تمین تموم شد 5 دقیقه بعد نوبت بررسی صدای خودتون میرسه. چون اگه همون موقع بلافاصله برید و صداتونو گوش کنید چون هنوز فضای نت ها توی ذهنتونه نمیتونید فالشیتونو متوجه شید. هر روز این تمرینات 5 دقیقه ای رو انجام بدید و هر دفعه سعی کنید فالشی های دفعه قبل رو تصحیح کنید.
    بعد از مدتی متوجه میشید نه تنها دیگه فالشی ندارید بلکه براحتی میتونید فالش خوندن بقه رو هم تشخیص بدید.
    اون مرحله ای که توی استفاده از دیاپازون گفتم که اضافه تر داریم مرحله ربع پرده است که توی پیانو فقط تا کلید های نیم پرده داریم. هر چند که توی نرم افزار میشه نت های اجرایی رو به ربع پرده هم تقسیم کرد و اون تمرین رو هم انجام داد.


    تعداد کل آرای این پست : 13
    تعداد آرای مثبت : 13
    همیشه سکوت نشانه ی تایید حرف طرف مقابل نیست
    گاهی نشانه ی قطع امید از سطح شعور اوست
    michel focaurt


    آنچنان زندگی کن گویی فردا خواهی مرد!
    و آنچنان بیاموز گویی تا ابد زنده خواهی ماند...
    ماهاتما گاندی

    هرکس به من کلمه ای بیاموزد
    مرا بنده ی خویش ساخته
    امام علی (ع)


    خاک*موسیقی احساس تو را می شنود...(به یاد مرتضی پاشایی)
    #1 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۳/۰۸/۰۲ در ساعت 16:58

  2. 14 کاربر زیر از Ahmad-Karimi برای این پست سپاسگزاری کرده اند


  3. # ADS
    مجری تبلیغات
    تاریخ عضویت
    -
    محل سکونت
    -
    نوشته ها
    -
    فروشگاه آنلاین کیوبیس با سیستم پرداخت آنلاین و ارسال به سراسر نقاط ایران ، شهرستانها و روستاها در کمترین زمان ممکن ، فروش vst وی اس تی ارزان و با کیفیت ، فروش سمپل و پلاگین های جدید آهنگسازی

    بی نظیرترین آموزش فارسی نرم افزار کیوبیس ( سطح مقدماتی )
    آموزش فارسی کار با نرم افزار کیوبیس (سطح پیشرفته)
    آموزش فارسی CUBASE 5 & NUENDO4
    آموزش فارسی تکمیلی NUENDO5.5, CUBASE 6.5
    آموزش فارسی Ableton Live 9
    آموزش فارسی سونار Sonar X2,X3
    آموزش فارسی Cubase Elements 7

    آموزش فارسی protools 10
    آموزش فارسی Logic Pro X2 لاجیک
    آموزش فارسی Studio one استودیو وان
    آموزش فارسی BAND IN A BOX 2015
    آموزش فارسی Guitar Pro 6
    آموزش فارسی ضبط افکت میکس و مستر صدا ADOBE AUDITION CS5.5
    آموزش فارسی یک پروژه تنظیم آهنگ از ابتدا تا انتها

    آموزش فارسی اف ال استودیو FL Studio 12
    آموزش فارسی سمپلر کانتکت Native instrument Kontakt 5
    آموزش فارسی تصویری امنیسفر OMNISPHERE
    آموزش فارسی تخصصی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی موسیقی الکترونیک Steinberg Sequel
    آموزش فارسی تکنیکهای حرفه ای وکال همراه با آموزش Melodyne
    آموزش فارسی تکنیکهای رکورد صدا در استودیو موسیقی
    آموزش فارسی 101 ترفند حرفه ای میکس + مستر آهنگ با ایزوتوپ اوزون 7 izotope ozone
    آموزش فارسی جامع مسترینگ آهنگ Izotop Ozone 6 + tracks
    آموزش فارسی Fab Filter+Waves +Slate Digital

    آموزش کامل مراحل ساخت آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی آهنگسازی در یک هفته
    آموزش فارسی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی مولتی مدیا تصویری مبانی موسیقی
    آموزش فارسی تنظیم و ارکستراسیون آهنگ
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش خوانندگی پاپ به زبان فارسی
    آموزش آهنگسازی در سبکهای پاپ، هیپ هاپ رپ،ترنس،هاوس،بلوز،جاز،راک

    آموزش فارسی میکس حرفه ای آهنگ
    آموزش فارسی میکس و مسترینگ حرفه ای
    آموزش فارسی یک پروژه میکس و مستر آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی ریتم سازی در موسیقی
    آموزش فارسی ساخت بیت در موسیقی
    آموزش فارسی صداسازی با سینتی سایزرها
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش فارسی ساخت استودیوی موسیقی خانگی

    خرید وی اس تی پیانو spitfire audio hans zimmer piano
     

+ پاسخ به موضوع

جستجو شده ها

فالشی

تا این لحظه 114 کاربر از این تاپیک دیدن کرده اند

فقط اعضا گروه ویژه vip و مدیران قادر به دیدن اسامی بازدیدکنندگان تاپیک هستند

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

کپی از مطالب سایت مجاز نمیباشد و پیگرد قانونی دارد

cubase.ir

BACK TO TOP
وی اس تی
آرتیست