کانال کیوبیس در تلگرام را دنبال کنید
آهنگسازی
آهنگسازی




صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 1
صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 2
آموزش فارسی صفر تا صد مسترینگ با پلاگینهای waves



دانلود کیوبیس 8 cubase با لینک مستقیم رایگان و آموزش نصب فارسی

دانلود رایگان وی اس تی استرینگ شرقی Fayez Saidawi Oriental Strings با لینک مستقیم تک پارت از سرور سایت



آموزش آهنگسازی فارسی

جهت مشاهده ی پستی که بیشترین امتیاز مثبت را در این تاپیک کسب کرده است اینجا را کلیک کنید

+ پاسخ به موضوع
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 3 , از مجموع 3

موضوع: تعاریف: مقام، دستگاه، ردیف

  1. Ahmad-Karimi آواتار ها
    Ahmad-Karimi
    شماره کاربری
    40217
    مدیر بـازنشسته
    اردیبهشت /۱۳۹۲
    ساکن پاکدشت تهران
    2,359
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی4895
    6,287
    سپاس از شما 4,919 بار در 1,760 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض تعاریف: مقام، دستگاه، ردیف

    مقام
    واژه.ی مقام در مفهوم موسیقیایی ظاهراً برای نخستین بار در قرن هفتم ( ﻫ . ق ) توسط قطب الدین شیرازی در رساله درة التاج الغرة الدباج ذکر شده است. مفهوم مقام عمدتاً حاکی از توالی های ویژه.ای از اصوات در ارتباط با لحن یا ملودی بوده است.
    در واقع ادوار یا مُدهای موسیقی در رسالات موسیقیایی قرون میانه.ی اسلامی، به ویژه در مکتب منتظمیه، بر اساس میزان ملایمت معمولاً به سه گونه.ی اصلی تقسیم می.شده.اند: ملایم، خفی التنافر و ظاهرالتنافر. تعداد ادوار در رسالات غالباً 91 و حتی در برخی موارد 133 ذکر شده است، که از این میان 12 دور ملایم که مشهورتر بوده.اند و رواج بیشتری داشتند تحت عنوان مقام نامیده می.شدند.
    این مقامات عبارت بوده.اند از عشاق، نوا، بوسلیک، راست، زنگوله، اصفهان، حسینی، حجازی، زیرافکند، راهوی، عراق و بزرگ.
    دستگاه
    مفهوم دستگاه در موسیقی معاصر ایران عبارت است از مجموعه ای از گوشه ها که بر اساس منطقی درونی به طور سنتی کنار هم قرار گرفته اند و معمولاً دارای مُدهای خاص خود می باشند، اگرچه این واژه غالباً تداعی.گر هویت مُدال گوشه.ی آغازین (در آمد) در هر یک از مجموعه های مذکور نیز می.باشد.
    دستگاه را همچنین می توان توالی قسمت های سازی و آوازی دانست که به طور سنتی دارای طرح یک فرم سیکلیک پنج قسمتی متشکل از پیش درآمد، چهارمضراب، آواز، تصنیف و رنگ می.باشد. اگرچه به طور کلی چنین به نظر می رسد که « مفهوم دستگاه امروز محتوای تثبیت شده.ای را دارا نیست و درباره.ی ردیف موسیقی سنتی ایران نیز اطلاق می گردد».
    هفت دستگاه اصلی در موسیقی معاصر ایران عبارتند از شور، ماهور، همایون، نوا، سه.گاه، چهارگاه و راست.پنجگاه و پنج مجموعه ثانویه که غالباً آواز نامیده می.شوند و از مشتقات یا متعلقات دستگاه.های هفت.گانه.ی اصلی محسوب می.گردند عبارتند از بیات ترک، ( بیات زند ) افشاری، ابوعطا، دشتی و بیات اصفهان.
    ردیف
    مجموعه.ی الگوییِ آهنگ.های سنتی موسیقی کلاسیک ایران با نظم و ترتیب ویژه ایی آن را «ردیف» می نامند ( داریوش طلایی)
    ردیف مجموعه ی کلیه دستگاه ها و آواز های سنتی موسیقی کلاسیک ایران است که در روایت.های مختلف سازی و آوازی، معمولاً از حدود 250 تا 300 گوشه تشکیل شده است. در واقع ردیف را می توان " قسمت آواز در دستگاه " دانست که « شامل توالی تثبیت شده و مُدَوَنی از گوشه ها است که در مجموع متر آزاد دارند» ( محمد تقی مسعودیه)
    ردیف مبنای آموزش و اجرای سنتی موسیقی کلاسیک ایرانی است و آموزش آن از طریق " سنت شفاهی " صورت می گیرد . ( مجید کیانی) به طور کلی مفهوم ردیف در موسیقی کلاسیک ایران را می توان دارای سه جنبه ی اصلی دانست:
    ردیف در مفهوم کلی و عام آن عبارت است از ردیف موسیقی ایرانی ، و تعاریف پیش گفته حاکی از این سطح معنایی است.
    ردیف در معنای خاص آن که عبارت است از نحوه ی تنظیم و تدوین گوشه ها در یک مکتب خاص چنان که یک استاد موسیقی سنتی روایت کرده است.
    گاهی اوقات نیز واژه ردیف در ترکیب با نام هر یک از زیر مجموعه های سازنده آن ، یعنی دستگاه ها و آواز ها ، به کار می رود و بر نحوه ی قرار گرفتن گوشه ها در هر یک از زیر مجموعه ها دلالت دارد. بنا براین جنبه.ی نخست از جنبه.های سه.گانه فوق الذکر را می توان تعریفی در سطح انتزاعی و وجه کلی دانست که حاکی از چیستی و ماهیت بنیادین ردیف است؛ این مفهوم انتزاعی در قالب دو جنبه.ی دیگر متعین و متحقق می.شود .
    دکتر هومان اسدی
    فصلنامه ماهور


    تعداد کل آرای این پست : 2
    تعداد آرای مثبت : 2
    همیشه سکوت نشانه ی تایید حرف طرف مقابل نیست
    گاهی نشانه ی قطع امید از سطح شعور اوست
    michel focaurt


    آنچنان زندگی کن گویی فردا خواهی مرد!
    و آنچنان بیاموز گویی تا ابد زنده خواهی ماند...
    ماهاتما گاندی

    هرکس به من کلمه ای بیاموزد
    مرا بنده ی خویش ساخته
    امام علی (ع)


    خاک*موسیقی احساس تو را می شنود...(به یاد مرتضی پاشایی)
    #1 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۳/۰۸/۱۶ در ساعت 21:00

  2. # ADS
    مجری تبلیغات
    تاریخ عضویت
    -
    محل سکونت
    -
    نوشته ها
    -
    فروشگاه آنلاین کیوبیس با سیستم پرداخت آنلاین و ارسال به سراسر نقاط ایران ، شهرستانها و روستاها در کمترین زمان ممکن ، فروش vst وی اس تی ارزان و با کیفیت ، فروش سمپل و پلاگین های جدید آهنگسازی

    بی نظیرترین آموزش فارسی نرم افزار کیوبیس ( سطح مقدماتی )
    آموزش فارسی کار با نرم افزار کیوبیس (سطح پیشرفته)
    آموزش فارسی CUBASE 5 & NUENDO4
    آموزش فارسی تکمیلی NUENDO5.5, CUBASE 6.5
    آموزش فارسی Ableton Live 9
    آموزش فارسی سونار Sonar X2,X3
    آموزش فارسی Cubase Elements 7

    آموزش فارسی protools 10
    آموزش فارسی Logic Pro X2 لاجیک
    آموزش فارسی Studio one استودیو وان
    آموزش فارسی BAND IN A BOX 2015
    آموزش فارسی Guitar Pro 6
    آموزش فارسی ضبط افکت میکس و مستر صدا ADOBE AUDITION CS5.5
    آموزش فارسی یک پروژه تنظیم آهنگ از ابتدا تا انتها

    آموزش فارسی اف ال استودیو FL Studio 12
    آموزش فارسی سمپلر کانتکت Native instrument Kontakt 5
    آموزش فارسی تصویری امنیسفر OMNISPHERE
    آموزش فارسی تخصصی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی موسیقی الکترونیک Steinberg Sequel
    آموزش فارسی تکنیکهای حرفه ای وکال همراه با آموزش Melodyne
    آموزش فارسی تکنیکهای رکورد صدا در استودیو موسیقی
    آموزش فارسی 101 ترفند حرفه ای میکس + مستر آهنگ با ایزوتوپ اوزون 7 izotope ozone
    آموزش فارسی جامع مسترینگ آهنگ Izotop Ozone 6 + tracks
    آموزش فارسی Fab Filter+Waves +Slate Digital

    آموزش کامل مراحل ساخت آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی آهنگسازی در یک هفته
    آموزش فارسی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی مولتی مدیا تصویری مبانی موسیقی
    آموزش فارسی تنظیم و ارکستراسیون آهنگ
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش خوانندگی پاپ به زبان فارسی
    آموزش آهنگسازی در سبکهای پاپ، هیپ هاپ رپ،ترنس،هاوس،بلوز،جاز،راک

    آموزش فارسی میکس حرفه ای آهنگ
    آموزش فارسی میکس و مسترینگ حرفه ای
    آموزش فارسی یک پروژه میکس و مستر آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی ریتم سازی در موسیقی
    آموزش فارسی ساخت بیت در موسیقی
    آموزش فارسی صداسازی با سینتی سایزرها
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش فارسی ساخت استودیوی موسیقی خانگی

    خرید وی اس تی پیانو spitfire audio hans zimmer piano
     

  3. Ahmad-Karimi آواتار ها
    Ahmad-Karimi
    شماره کاربری
    40217
    مدیر بـازنشسته
    اردیبهشت /۱۳۹۲
    ساکن پاکدشت تهران
    2,359
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی4895
    6,287
    سپاس از شما 4,919 بار در 1,760 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض

    تنوعي كه در رديف وجود دارد، نه به اعتبار يك رديف مي.افزايد و نه ديگري را نامعتبر مي.سازد، تفاوت ميان آنها را مي.توان به نوع سليقه.ي هنرمند در ارايه موسيقي دانست و تفاوت بنيادي در ساختار آنها ديده نمي.شود، ناگفته پيداست كه دانشجوي موسيقي ايراني مي.بايست به مطالعه هريك از اين رديف.ها بپردازد و بقول استاد كسايي كوشه هاي زائد را از مطلوب تشخيص دهد.
    قابل توجه اهل مطالعه، نام.هاي "رديف" "دستگاه" "آواز" "مقام" و بار معنايي كه در قديم يا امروزه با خود دارند در حوصله.ي اين مطلب نيست، در اينجا طبق تعريف اول مطلب فقط از نام.هاي "رديف" براي كل يك مجموعه، "دستگاه" براي مجموعه.هاي كوچك، و قطعات كوچك را نيز "گوشه" خواهيم خواند.
    گوشه: قطعه موسقي كوچكي.است كه داراي يكي از شاخصه.هاي لحنيك مثل: درآمد، داد، بيداد، سوزگداز، رضوي، دوگاه، مخالف و... يا وزنيك مثل: كرشمه، زنگوله، نغمه، خسرواني، مجلس.افروز(خوارزمي)، حزين و ... است. گوشه.هاي لحني در ساختار فضاي يك دستگاه نقش داشته و گوشه.هاي وزني در اين.باره بي.تاثيرند. در ادامه به بررسي دو نوع گوشه و شخصيت هر نت در هر گوشه مي.پردازيم.
    مهم.ترين گوشه.ي موسيقي ايران "درآمد" است، اين قطعه معمولا در محدوده يك يا چند فاصله.ي دانگ يا چيره نواخته مي.شود، داراي يك نت شاهد است و مي.تواند يك يا چند ايست داشته باشد همچنين مي.تواند براي تنوع يكي از نت.ها را به اندازه ربع پرده تغيير داد، اين قطعه حتما داري يك نت خاتمه است كه احساس پايان را دارد.


    تعداد کل آرای این پست : 1
    تعداد آرای مثبت : 1
    همیشه سکوت نشانه ی تایید حرف طرف مقابل نیست
    گاهی نشانه ی قطع امید از سطح شعور اوست
    michel focaurt


    آنچنان زندگی کن گویی فردا خواهی مرد!
    و آنچنان بیاموز گویی تا ابد زنده خواهی ماند...
    ماهاتما گاندی

    هرکس به من کلمه ای بیاموزد
    مرا بنده ی خویش ساخته
    امام علی (ع)


    خاک*موسیقی احساس تو را می شنود...(به یاد مرتضی پاشایی)
    #2 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۳/۰۸/۱۶ در ساعت 21:02

  4. Ahmad-Karimi آواتار ها
    Ahmad-Karimi
    شماره کاربری
    40217
    مدیر بـازنشسته
    اردیبهشت /۱۳۹۲
    ساکن پاکدشت تهران
    2,359
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی4895
    6,287
    سپاس از شما 4,919 بار در 1,760 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض

    شخصیت نت در ردیف
    ايست: نتي كه يك جمله.ي موسيقي روي آن تمام مي.شود ولي احساس پايان را ندارد. هر گوشه مي.تواند يك يا چند ايست داشته باشد.
    متغير: نتي كه به اندازه ربع پرده از محل اصلي خود تغيير مي.كند و به محل قبلي برمي.گردد. در رديف، برخي از نت.هاي متغير معرفي شده.اند، بديهيست براي استفاده از نت.هاي متغير درگوشه.هايي كه نمونه آن در رديف نيست، بايد به اندازه كافي به موسيقي ايراني اشراف داشت.
    خاتمه: نتي كه موسيقي روي آن تمام مي.شود و احساس پايان را دارد.
    آغاز: نتي كه جمله.ي موسيقي با آن شروع مي.شود


    تعداد کل آرای این پست : 1
    تعداد آرای مثبت : 1
    همیشه سکوت نشانه ی تایید حرف طرف مقابل نیست
    گاهی نشانه ی قطع امید از سطح شعور اوست
    michel focaurt


    آنچنان زندگی کن گویی فردا خواهی مرد!
    و آنچنان بیاموز گویی تا ابد زنده خواهی ماند...
    ماهاتما گاندی

    هرکس به من کلمه ای بیاموزد
    مرا بنده ی خویش ساخته
    امام علی (ع)


    خاک*موسیقی احساس تو را می شنود...(به یاد مرتضی پاشایی)
    #3 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۳/۰۸/۱۶ در ساعت 21:03

+ پاسخ به موضوع

موضوعات مشابه

  1. تعریف و دسته بندی گامها به طور بسیار مختصر
    توسط کوک در انجمن مبانی و تئوری موسیقی(Basics & Theroy of Music)
    پاسخ ها: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۱۲/۱۸, 15:31
  2. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۵/۲۳, 10:30
  3. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۴/۲۰, 22:20
  4. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۱۲/۲۷, 22:40
  5. نباید تعدد دستگاه فرهنگی منجر به موازی کاری شود
    توسط Ramin95 در انجمن اخبار روز موسیقی
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۹/۲۳, 18:14

جستجو شده ها

Nobody landed on this page from a search engine, yet!

تا این لحظه 18 کاربر از این تاپیک دیدن کرده اند

فقط اعضا گروه ویژه vip و مدیران قادر به دیدن اسامی بازدیدکنندگان تاپیک هستند

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

کپی از مطالب سایت مجاز نمیباشد و پیگرد قانونی دارد

cubase.ir

BACK TO TOP
وی اس تی
آرتیست