کانال کیوبیس در تلگرام را دنبال کنید
آهنگسازی
آهنگسازی




صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 1
صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 2
آموزش فارسی صفر تا صد مسترینگ با پلاگینهای waves



دانلود کیوبیس 8 cubase با لینک مستقیم رایگان و آموزش نصب فارسی

دانلود رایگان وی اس تی استرینگ شرقی Fayez Saidawi Oriental Strings با لینک مستقیم تک پارت از سرور سایت



آموزش آهنگسازی فارسی

جهت مشاهده ی پستی که بیشترین امتیاز مثبت را در این تاپیک کسب کرده است اینجا را کلیک کنید

+ پاسخ به موضوع
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: درس ادبی هفته ، شماره شش: مبحث (آرایه های معنوی1)

  1. vahidnajafy آواتار ها
    vahidnajafy
    شماره کاربری
    24521
    کاربر بسیار فعال
    آبان /۱۳۹۱
    267
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی286
    0
    سپاس از شما 452 بار در 209 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض درس ادبی هفته ، شماره شش: مبحث (آرایه های معنوی1)

    درس ادبی هفته شماره شش « آرایه های معنوی »
    1- مراعات نظیر
    2- تجاهل العارف
    3- اغراق و مبالغه
    4- ارسال المثل
    5- حشو
    6- جابجایی صفت
    7- تلمیح
    8- ایهام
    در ادامه ی درس ها این هفته به چهار مورد اول آرایه های معنوی می پردازیم و در هفته ی آینده به سایر گزینه ها می پردازیم .
    1- مراعات نظیر :
    به این کلمات توجه کنید :
    خاله ، دایی ، شمشاد، سماق ، عمه ، دوغ ، سرو ، ماست ، کاج ، کباب
    اگربخواهید این کلمات را دسته بندی کنیم به این صورت می شوند :
    خاله ، دایی ، عمه در یک دسته قرار می گیرند
    شمشاد، سرو ، کاج در یک دسته قرار می گیرند
    دوغ ، ماست کباب و مساق نیز در یک دسته قرار می گیرند .
    این گونه دسته بندی ها نیز در شعر و ادبیات وجود دارد که به آن ها مراعات نظیر می گویند . مراعات نظیر ها به انواع مختلفی تقسیم می شوند . بعضی ها را به راحتی می توان کشف کرد و بعضی ها را بایستی اهل فن باشید .
    به این مثال دقت کنید :
    شب ِ تاریک و بیم ِ موج و گردابی چنین هایل

    کجا دانند حال ِ ما سبکباران ِ ساحل ها
    کلماتی که رنگی شده اند با هم ارتباط دارند . حال یک مثال دیگر :
    در باغ های پشت ِ هیچستان کندو به کندو طعم ِ دل گم شد

    هر گوشه ای را خوب می گردم ، زنبور ِ وحشت می زند نیشم
    به راحتی می توانید در یابید که چه کلماتی با هم مراعات نظیر هستند .
    حال یک مثال دیگر :
    وقتی رخ آیینه ها حتی ، در صبح ِ روشن مات می گردد

    هرگز نمی دانم در این بازی ، برد است سهم من و یا کیشم
    در بیت بالا کلمات (صبح و روشن ) ببا هم مراعات نظیر اند و (رخ –به معنای صورت – با آئینه ) مراعات نظیر است و اگر کسی با بازی شطرنج آشنایی داشته باشد می تواند دسته ای دیگر از مراعات نظیر ها را در این بیت کشف کند :
    رخ ، مات ، برد ، بازی و کیش هم با هم تناسب دارند(مراعات نظیرند ) .
    و بعضی از مراعات نظیرها نیز ارتباط و نسبتی با هم دارند که بر هر کسی آشکار نیست و همانطور که در بالا اشاره کردیم بایستی اهل فن و شعر باشید تا آن را دریابید چرا که این تناسب ها حاصل خلاقیت های شاعرانه اند . مثال :
    من ِ دیوانه چو زلف ِ تو رها می کردم

    هیچ لایق ترم از حلقۀ زنجیر نبود
    که بین کلمات دیوانه و زلف و حلقه و زنجیر ارتباطی ست که برای هر کسی آشکار نیست .
    هر چه این ارتباط مخفی تر باشد مراعات نظیر زیباتر و جذاب تر خواهد بود .
    نکته ی بسیار مهم !
    به این بیت دقت کنید :
    شیر و گرگ و روبهی بهر شکار

    رفته بودند از طلب در کوهسار
    همانطور که می بینید شیر و گرگ و روباه از یک جنس اند اما ورای این همچنس بودن هیچ پیوندی بین شان وجود ندارد و نمی توان آن ها را مراعات نظیر دانست.باید دقت کنید که دریک مراعات نظیر تنها نباید کلمات از یک جنس باشند بلکه پیوندی که ورای این هم جنس بودن باید بین شان باشد اهمیت بسزایی دارد و بهتر است علاوه بر همچنس بودن یک نوعی پیوندی هنری و شاعرانه نیز وجود داشته باشد .
    یک مثال :
    ای در مردی چوباز و در کینه عقاب

    عنقا به تهوری و طوطی به خطاب

    از باده بطی فرست مر قمری را

    چون چشم خروس در شب ِ همچو غراب
    در دو بیت بالا کلمات : باز ، عنقا ، عقاب و .. همه از جنس پرندگانند اما در معنی مجازی خود به کار برده شده اند و بنابراین در کنار هم قرار گرفتنشان مراعات نظیر به وجود آورده است .
    انواع مراعات نظیر : (تناسب و تضاد)
    الف- تناسب
    مثال :
    چه پرواز بلندی بود این گنجشک کوچک را

    پریدن های دل بر بام بام کوچه یادت هست
    کلمات « پریدن ، پرواز ، گنجشک ، بام و بلند » تناسب وجود دارد . ضمن اینکه بین بام بام و تپیدن دل نیز تناسب وجوددارد.
    یک مثال دیگر :
    باورکنید شعر ردیفش عوض نشد

    قسمت نشد تمام غزل سهم او شود
    که بین کلمات غزل و ردیف ارتباط و تناسب وجود دارد .
    ب- تضاد
    شب ِ تاریک رفت و آمد روز

    به ! چه روزی چو بخت من پیروز
    که بین کلمات شب و روز و همچنین آمد و رفت مراعات نظیر تضاد وجود دارد .
    مراعات نظیر از نظر عینی و ذهنی :
    الف - عینی :
    وقتی کلماتی را که با هم مراعات نظیرند را بتوانیم در یکی از حواس پنجانه فهم کنیم مراعات نظیر ما عینی خواهد بود .
    مثال :
    و گرنه عقل به مستی فرو کشد لنگر

    چگونه کشتی از این ورطۀ بلا ببرد
    که کلمات متناسب لنگر و کشتی مراعات نظیر عینی هستند چرا که ما در ذهن خود تصویری از آن ها را میتوانیم مجسم کنیم .
    ب- ذهنی:
    گاهی این ارتباط بین کلمات در ذهن آدم هاست و یا به فرهنگ ان ها مربوط می شود که در این صورت مراعات نظیر ما ذهنی خواهد بود . مثال :
    ز میوه های بهشتی چه ذوق دریابد

    هر انکه سیب ِ زنخدان ِ شاهدی نچشید
    می بینیم که علاوه بر اینکه بین کلمات سیب و میوه مراعات نظیر عینی و تناسب وجود دارد . ببین کلمات سیب و بهشت و نیز کلمات سیب و زنخدان و شاهد ارتباطی ست که در ذهن ما وجود دارد و مربوط به فرهنگ ماست . این نوع مراعات نظیرها ذهنی هستند .
    2- تجاهل العارف
    در تعریف ساده اش یعنی دانستن و خود را به نادانی زدن که در ادامه با مثال آن را نشان خواهیم داد.
    برخاست به ناگاه چو خمپاره صدایی

    این توپ ِ سحر بود و یا من ترکیدم
    در این بیت برای اینکه راوی شدت صدای در امده از شکمش را نشان دهد ان صدا را با صدای توپ سحر مقایسه کرده و ناخودآگاه به مخاطب شدت صدارا گوشزد می کند .
    یک مثال دیگر :
    تو خورشیدی و یا زهره و یا ماهی نمی دانم

    از این سرگشته ی مجنون چه می خواهی نمی دانم
    در این بیت راوی ، معشوقش را غیر مستقیم به ماه و خورشید و زهره تشبیه می کند .
    کلا در تجاهل العارف برای جلب توجه مخاطب و اهمیت موضوع را نشان دادن در چشم او به کار برده می شود .
    3- اغراق و مبالغه
    یک مثال :
    علی و محسن و محمد در ایستگاه منتظرند تا با دوستشان(مهدی)به سینما بروند . قرارشان ساعت 9 است و مهدی با ده دقیقه تاخیر می آید .
    علی به مهدی می گوید : کجایی بابا دوساعت است که منتظر تو هستیم .
    محسن به مهدی می گوید : هزار بار گفتم قرار می گذاری سر وقت بیبا .
    محمد به مهدی می گوید : اگر سر وقت آمده بودی تا حالا هشت تا فیلم دیده بودیم .
    می بینید که صحبت های علی محمد و محسن پس از آمدن مهدی چقدر بزرگنمایی شده است . به این بزرگنمایی اغراق و مبالغه می گویند .
    مثالی از شاهنامه :
    شود کوه آهن چو دریای آب

    اگر بشنود نام افراسیاب
    در این بیت فردوسی خواسته بگوید که نام افراسیاب آنقدر باعظمت است که اگر کوه آهن آن را بشنود آب می شود . تبدیل کوه آهن به دریای آب یک مبالغه کردن در نام افراسیاب است و گر نه در واقعیت چنین اتفاقی رخ نخواهد داد .
    مثالی دیگر :
    چرخ بر هم زنم ار غیر مرادم گردد

    من نه آنم که زبونی کشم از چرخ و فلک
    راوی مسلما نمی تواند تمام هستی رابر هم بریزد و در حرف خود مبالغه کرده است تا تهدیدش تاثیر بیشتری داشته باشد .
    اغراق و مبالغه در بالا بردن تاثیر عاطفی کلام بسیار موثر است مثلا اگر کودکی به مادرش بگوید من گرسنه ام ! شاید توجه مادرش را چندان جللب نکند اما اگر بگوید دارم از گرسنگی می میرم! مطمئنا اثر گذار خواهد بود .
    4- ارسال المثل
    ارسال المثل یعنی در یک مصرع چیزی را بگوییم و در مصرعی دیگر مثالی در توضیح و یا در تصدیق مصرع قبل بیاوریم . در سبک هندی میتوانیم به وفور اینگونه صنعت را ببینیم . معمولا مصاریع دوم ضرب المثلی است .
    مثال :
    از مکافات عمل غافل نشو

    گندم ازگندم بروید جو ز جو
    و یا :
    گر دایرۀ کوزه ز...ر سازند

    از کوزه همان برو تراود که در اوست
    وحیدنجفی
    منبع : مجموعه ی آموزشی کارگاه شعر – دفتر دوم – عناصر بیرونی شعر (1)تالیف شورای کارگاه ادبیات – مرکز آفرینش های ادبی حوزه ی هنری .



    تعداد کل آرای این پست : 2
    تعداد آرای مثبت : 2
    ویرایش توسط vahidnajafy : ۱۳۹۲/۰۷/۱۴ در ساعت 01:52
    شهر در خواب است و من بدجور سردردم
    کاشکــی می شد به آغوش تو بر گردم . . .

    آموزش عناصر شعری به صورت ابتدایی در قسمت آموزش
    http://vahid-najafy.blogfa.com
    #1 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۲/۰۶/۳۰ در ساعت 20:30

  2. کاربران زیر از شما vahidnajafy عزیز جهت این پست سپاسگزاری کرده اند


  3. # ADS
    مجری تبلیغات
    تاریخ عضویت
    -
    نوشته ها
    -
    فروشگاه آنلاین کیوبیس با سیستم پرداخت آنلاین و ارسال به سراسر نقاط ایران ، شهرستانها و روستاها در کمترین زمان ممکن ، فروش vst وی اس تی ارزان و با کیفیت ، فروش سمپل و پلاگین های جدید آهنگسازی

    بی نظیرترین آموزش فارسی نرم افزار کیوبیس ( سطح مقدماتی )
    آموزش فارسی کار با نرم افزار کیوبیس (سطح پیشرفته)
    آموزش فارسی CUBASE 5 & NUENDO4
    آموزش فارسی تکمیلی NUENDO5.5, CUBASE 6.5
    آموزش فارسی Ableton Live 9
    آموزش فارسی سونار Sonar X2,X3
    آموزش فارسی Cubase Elements 7

    آموزش فارسی protools 10
    آموزش فارسی Logic Pro X2 لاجیک
    آموزش فارسی Studio one استودیو وان
    آموزش فارسی BAND IN A BOX 2015
    آموزش فارسی Guitar Pro 6
    آموزش فارسی ضبط افکت میکس و مستر صدا ADOBE AUDITION CS5.5
    آموزش فارسی یک پروژه تنظیم آهنگ از ابتدا تا انتها

    آموزش فارسی اف ال استودیو FL Studio 12
    آموزش فارسی سمپلر کانتکت Native instrument Kontakt 5
    آموزش فارسی تصویری امنیسفر OMNISPHERE
    آموزش فارسی تخصصی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی موسیقی الکترونیک Steinberg Sequel
    آموزش فارسی تکنیکهای حرفه ای وکال همراه با آموزش Melodyne
    آموزش فارسی تکنیکهای رکورد صدا در استودیو موسیقی
    آموزش فارسی 101 ترفند حرفه ای میکس + مستر آهنگ با ایزوتوپ اوزون 7 izotope ozone
    آموزش فارسی جامع مسترینگ آهنگ Izotop Ozone 6 + tracks
    آموزش فارسی Fab Filter+Waves +Slate Digital

    آموزش کامل مراحل ساخت آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی آهنگسازی در یک هفته
    آموزش فارسی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی مولتی مدیا تصویری مبانی موسیقی
    آموزش فارسی تنظیم و ارکستراسیون آهنگ
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش خوانندگی پاپ به زبان فارسی
    آموزش آهنگسازی در سبکهای پاپ، هیپ هاپ رپ،ترنس،هاوس،بلوز،جاز،راک

    آموزش فارسی میکس حرفه ای آهنگ
    آموزش فارسی میکس و مسترینگ حرفه ای
    آموزش فارسی یک پروژه میکس و مستر آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی ریتم سازی در موسیقی
    آموزش فارسی ساخت بیت در موسیقی
    آموزش فارسی صداسازی با سینتی سایزرها
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش فارسی ساخت استودیوی موسیقی خانگی

    خرید وی اس تی پیانو spitfire audio hans zimmer piano
     

+ پاسخ به موضوع

جستجو شده ها

Nobody landed on this page from a search engine, yet!

تا این لحظه 26 کاربر از این تاپیک دیدن کرده اند

فقط اعضا گروه ویژه vip و مدیران قادر به دیدن اسامی بازدیدکنندگان تاپیک هستند

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

کپی از مطالب سایت مجاز نمیباشد و پیگرد قانونی دارد

cubase.ir

BACK TO TOP
وی اس تی
آرتیست