کانال کیوبیس در تلگرام را دنبال کنید
آهنگسازی
آهنگسازی
آموزش فارسی فالش گیری
آموزش فارسی آهنگسازی با کامپیوتر
آموزش فارسی حرفه ای کیوبیس
حرفه ای ترین آموزش فارسی تصویری مبانی و تئوری موسیقی در ایران
آموزش فارسی ساخت ریتمهای 6/8 ایرانی عربی بندری ترکی عربی



آهنگسازی
صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 1
صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 2


دانلود کیوبیس 8 cubase با لینک مستقیم رایگان و آموزش نصب فارسی

دانلود رایگان وی اس تی استرینگ شرقی Fayez Saidawi Oriental Strings با لینک مستقیم تک پارت از سرور سایت



آموزش آهنگسازی فارسی

جهت مشاهده ی پستی که بیشترین امتیاز مثبت را در این تاپیک کسب کرده است اینجا را کلیک کنید

+ پاسخ به موضوع
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: سازشناسی(ساز های قدیمی و اصیل)

  1. Savan II آواتار ها
    Savan II
    شماره کاربری
    16488
    مدیر بـازنشسته
    خرداد /۱۳۹۱
    شیراز
    2,683
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی3070
    5,622
    سپاس از شما 4,664 بار در 1,959 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض سازشناسی(ساز های قدیمی و اصیل)

    سلام
    امیدوارم مطالب مفید واقع بشه
    بنده فقط انتقال میدم

    کــــرنا


    سازی است قدیمی و تاریخی که در استان های مختلف ایران به شکل های متفاوت ساخته و اجرا می شود.مهم ترین انواع کرنا در استان های مختلف به قرار زیرند:
    ـ کرنای شمال
    آن را اخیرا ((درازنای))نام نهاده اند- لوله فاقد سوراخ است و به همین دلیل حصول اصوات مختلف فقط با تغییر فشار هوای نفس آدمی میسر می گردد-در نتیجه تعداد اصوات آن بسیار محدود است.جنس آن از نی است و طول آن زیاد و گاه تا ۳ متر می رسد-بر انتهای تحتانی ساز((کدوی پرورش داده))ی خمیده ای الصاق کرده اند.دهانی آن در واقع استوانه ی کوچکی است که روی لوله محکم شده و یک سوی آن تراش خورده و از همین سو هوا وارد لوله می شود.
    ـ کرنای مشهد
    جنس لوله ی آن از فلز و در طول لوله-بر زمینه ی عقاید مذهبی سازندگان ساز سه عدد((قپه))ی تزئینی ساخته شده است.فاقد سوراخ و ((سرساز))است.
    دهانی آن در کرنای ساخت محل بسیار ساده ساخته شده و نواختن آن را بسیار مشکل می کند.
    ـ کرنای فارس
    به مقیاسی بزرگ تر عینا شبیه به سرنای دزفولی و بختیاری است و به همان تعداد سرنا(۶ تا ۷)-روی لوله را سوراخ کرده اند.جنس آن-نیمه ی بالائی از چوب است که سوراخ ها در این نیمه قرار گرفته و نیمه ی دیگر-که با سرعت بیشتری گشاده می شود-از فلز است.
    کرنای فارس جدیدا به دو اندازه ی مختلف ساخته شده وسازی دوزبانه است.کرنا در تمام انواع خود محلی است.
    ـ کرمیل_نوعی ساز فلزی
    و بسیار قدیمی متعلق به دوره های قبل از اسلام بوده-قرون اخیر متروک مانده است.از آنجا که نوع ملی آن-تا قبل از جشن های دوهزارو پانصد ساله-اساسا وجود نداشته و در دسترس نبوده است

    -----------------------------------------------------
    بربط



    ●از سازهای باستانی ایران است كه بعد از اسلام عود نامیده شده و در اروپا به آن لوت (Luth) گویند و مهمترین سازی است كه مورد آزمایش موسیقی شناسان واقع شده و فارابی از آن به تفصیل سخن گفته است، این ساز تا دوره صفویه در ایران معمول بوده است و در تالار چهل ستون نقشی از آن هست.

    ------------------------------------------

    قانون



    قانون یکی از قدیمیترین سازهای ایرانی است که توانایی بیان گوشه های موسیقی ایرانی را دارد ولی متاسفانه مدت مدیدی است که در سرزمین ما ناشناخته مانده در حالیکه در کشورهای همجوار سالهاست که ازین ساز استفاده شده است . تقریبا از نیم قرن پیش تاکنون موسیقی دانان ایرانی به اجرای این ساز روی آورده اند اما با وجود اینکه زمینه کار اینان بر نغمه های موسیقی ایرانی مبتنی بوده است به دلیل تقلید نا آگاهانه از روش و سبک نوازندگی موسیقی عربی ، این پندار اشتباه بوجود آمده ساز قانون عربیست و آنرا باید به شیوه عربی نواخت ، حال آنکه این سبک در قانون نوازی علاقمندان به موسیقی ایرانی را فرسنگها از شناخت اصول و ظرایف این ساز که کاملا با موسیقی ایرانی منطبق است دور می سازد .
    قانون سازیست تقریبا به شکل سنتور و با مضراب فلزی که مانند انگشت دانه است و به انگشت اشاره میکنند نواخته می شود . قانون از یک جعبه مجوف چوبی ساخته شده که سطح قائده زیرین و زبرین آن ذوزنقه غیر منتظم است . شکل و اندازه ان در نواحی مختلف فرق میکند مانند قانون مصری ، قانون ترکی ، قانون بغدادی . معمولا قانون مصری بزرگتر و قانون ترکی کوچکتر است . هر قسمت از جعبه ساز نام خاصی دارد . برای خارج شدن ارتعاشات صوتی سه سوراخ که شکلهای متفاوت و ازین نظر نامهای مختلفی دارد ایجاد میکنند . در سطح فوقانی ضلع قائم دست راست خرک و بر روی پوستی که جنس آن از پوست آهو یا ماهی است قرار دارد . در طرف ضلع مورب برحسب بزرگی و کوچکی قانون از بیست و یک تا بیست و نه ردیف سه تایی مجموعا شصت و سه تا هشتاد و یک گوشی فلزی و در طرف دیگر که ضلع آن عمود بر قاعده است شصت و سه تا هشتاد و یک سوراخ ریز تعبیه شده است . زه ها ((اوتار )) از روی دو ردیف خرک از سمت راست به چپ می گذرد عده زه های قانون معمولا شصت و سه تا هشتاد ویک است . برای نواختن قانون آن را روی چهار پایه بلند و متناسب با وضع نشستن قرار داده و نوازنده مقابل آن می نشیند به طوری که قاعده بلند جعبه که تارهای کلفت و ضخیم دارد در پایین و قاعده کوچکتر که تارهای نازک و کوتاه دارد رو به بالا است ولی اکثرا آنرا روی زانو قرارداده و مضراب را که از یک حلقه فلزی پهن که در وسط آن یک جسم استخوتنی ( معمولا از پر پرندگان ) قرار دارد ساخته شده بر انگشت سبابه قرارداده و محکم میکنند . هر سه سیم قانون همصدا کوک می شود . دامنه صدای قانون از اولین زه ضخیم و کلفت که مقابل نوازنده قرار دارد بم ترین نت فا با کلید فای چهارم در قانون بزرگ می باشد . البته در قانونهای مختلف ممکن است از صدای بم کسر شود . زیر ترین نت دو است . برای کوک پایه معمولا از ناحیه زیر که نازکترین صدااست ده پرده می شمارند و پرده دهم را با دیا پازون نت la۳=۴۳۵ کوک میکنند . هرکدام از تارهای قانون قطرهای مختلفی دارد و یک نوازنده ماهر و خوب می تواند نوع آنرا تشخیص دهد . در قانون در شیار خرک ضلع مورب خرک های کوچک فلزی دارد که به قید لولا شده و نوازنده می تواند برای تغییر مقام و صدا خرک ها را خوابانده یا بلند نماید . تغییر کشش در فرکانس سیم موثر است و کار گذاشتن خرک های کوچک بسیار مشکل است و این کار را متخصصین ورزیده ای انجام می دهند . قانون دارای صدایی بسیار خوش و ملایم و طبیعی است .

    ---------------------------------------------------------

    کمانچه



    کمان کوچک را گویند . به معنی مضراب و زخمه زدن نیز می باشد نام این ساز در عربی به صورت (( کمنجا )) به کاررفته و ساز چندان مشهور بوده که نام آن در شعر شاعران عرب نیز آمده است . امروزه نیز در کشورهای عربی ویولون را کمان می گویند امام شوشتری ایران گهواره دانش و هنر
    ابن فقیه نخستین کسی است که در اوایل سده سوم هجری در آثار خود از کلمه و ساز کمانچه نام میبرد و می گوید این ساز در نواحی مصر و سند مورد استفاده بسیار بوده است .
    کمانچه و آن از آلات مجروره است و بعضی کاسه آن را از پوست جوز هندی سازند و از موی اسب بر آن وتر بندند و بعضی دیگر کاسه آن را از چوب تراشند و بر آن و تراز ابریشم بندند و البته بر روی آن پوستی کشند که آن پوست دل گاو باشد و آن را با کمانه در عمل آورند
    یکی از بهترین و کامل ترین انواع ارباب دارای کاسه ای کروی شکل است یعنی بدنه یا کاسه ساز را از چوب بصورت یک کره مجوف می سازند و یا اینکه پوست نارگیلی را می تراشند و صیقل می زنند و در روی سوراخ دهنه آن پوست می کشند و بکار می برند . دسته آن نیز گرد است و از چوب ساخته می شود و دارای پایه آهنی است ولی ممکن استکه پایه نداشته باشد . این نوع رباب در بسیاری از کشورهای مجاور ایران و مخصوصا در شبه قاره هند (( کمانچه )) معروف است
    این ساز چو روی کاسه اش پوست کشیده شده و خرک روی پوست قرار دارد در اثر تغییر هوا صدای آن هم عوض می شود ولی از آنجا که پوست کمانچه کلفت تر تار است ، حرارت و رطوبت کمتر در ان تاثیر می کند . صدای کمانچه کمی تو دماغی است. وقتی ویولون به ایران آمد چون دارای چهار سیم بود ،کمانچه کش ها هم یک سیم آخر را به تقلید ویولون اضافه کردند و چون در طرز نواختن خیلی شبیه به ویولون بود کمانچه کش ها معلم ویولون شدند
    کمانچه که آن را هم از مجرورات است . بر دو نوع باشد یکی آن که بر جوز هندی ( نارگیل ) پوستی کشند و او تار آن از موی اسب سازند و دیگر آن که کاسه آن از چوب مخرط کنند و او تار آن از ابریشم باشد واین قسم مطبوع تر است
    کمانچه از دسته سازهای کمانی است که از مدت ها پیش به شکل های گوناگون با تارهایی از جنس ابرایشم ، زه و سیم از دوره های مختلف نواخته می شده است .
    بعضی (( ربابی )) را که باکمان نواخته می شد اولین شکل کمانچه تصور می کنند . در نقاشی های کاخ چهل ستون در اصفهان در تابلویی نوازنده کمانچه هم دیده می شود . در دوره قاجار این ساز اهمیت زیادی داشته است . کمانچه از نظر داشتن حدود صوتی خاص و همچنین حدود صوتی و امکانات وسیع فنی بیشتر از سازهای دیگر ایرانی مورد توجه بوده و از مدت ها پیش این ساز سردسته سازهای دیگر ایرانی مورد توجه بوده و از مدت ها پیش این ساز سردسته سازهای دیگر به شمار می رفته است و متاسفانه چندی است که اکثر نوازندگان سازهای این کمانی این ساز را که از هر لحاظ دامنه نوازندگان سازهای کمانی این ساز را که از هر لحاظ دامنه و زنگ آن با تار و سنتور و سازهای دیگر ملی موافق است رها کرده و در همنوازی ویولون را به جای آن بکار می برند . صدای کمانچه کمی تو دماغی و دارای کیفیتی مخصوص به خود است . کمانچه های قدیم را معمولا با صدف کاری و خاتم کاری زینت می داده اند . کاسه این ساز از خارج صاف و صیقل داده شده و به شکل کره مجوفی است که یکی از مدار های آن را با صفحه قطع کرده ( به شکل عرق چین ) و روی کاسه را پوست کشیده اند. پوست روی کاسه کلفت تر از سایر قسمت هاست و ازین جهت کمتر تحت تاثیر رطوبت و گرما قرار می گیرد . دسته آن مخروط ناقصی است که راس آن به کاسه وصل است و در نمونه دیگر دسته آن گرد و به صورت استوانه است . به تازگی در روی دسته دو حفره ایجاد کرده اند که در تقویت صدا و ایجاد طنین بیشتر موثر است .
    زیر کاسه میله ای آهنی است که از کاسه گذشته و به دسته مربوط می شود و پایه آنرا تشکیل می دهد . تا چندی پیش این ساز دارای تار ابریشمی بود ولی چون هم صدای آن بم بود و هم هنگام کوک پاره می شد ازین جهت سیم را به جای آن انتخاب کردند زیرا سیم فولادی پر دوام تر و با صرفه تر است و در برابر رطوبت و آب و هوا و عرق دست و غیره کمتر تغییر می کند و زود هارمونیک های خود را از دست نمی دهد . البته باید در انتخاب سیم دقت زیادی نمود زیرا سازهای ملی در برابر کم و زیاد بودن قطر سیم ها بی اندازه حساسند و اگر قطر های گوناگون سیم ها هماهنگ با ساختمان ساز نباشد واکنش هایی در آن پدید می آورد که از ارزش صدایی آن کاسته می شود . در حال حاضر سیم های ماندو لین را در کمانچه بکار می برند . کمانچه مانند ویولون چهار سیم دارد و آن را مانند ویولون نیز کوک می کنند . آرشه یا کمان آن از چوبی باریک درست شده که تارهای آن از موی اسب است و وسیله دو حلقه گرد فلزی که به چوب اتصال دارد بسته شده است . در قدیم پایه کمانچه را در طرف چپ روی زمین قرار میدادند ولی اکنون در انتهای پایه ، فلز خمیده و سطح دیگر اضافه کرده اند که آنرا بالای زانوی چپ قرار می دهند . نگاه داشتن کمانچه در دست به آسانی انجام پذیر می باشد ، انگشت های دست چپ روی دسته تکیه دارد . پل یا خرک کمانچه بسیار ساده است و آنرا از چوب عناب یا شمشاد انتخاب می کنند . پل در حقیقت مرکز ساز و جایی است که ارتعاشات حاصله از کشیدن کمان در آن متمرکز و به تمام قسمت ها میرسد. معمولا آنرا عمود برصفحه پوستی و کج می گذارند . لبه بالای خرک انحنای متناسبی دارد که معمولا برای بدست آوردن صدای بم و تو دماغی آنرا متناسب با وضع کاسه می کنند . جابجایی خرک بسیار مهم و در ایجاد صداهای مختلف موثر است . چوب کاسه از جنس گردو یا افرا بوده و معمولا برای ساختن آن قطعات چوب را طوری به هم وصل میکنند که کوچکترین خطی در میان آنها به چشم نمی خورد.

    نوازندگان ترکمن به کمانچه قیچاق می گویند . قیچاق سه سیم دارد و اندازه آن نیز از کمانچه های رایج کوچک تر است . جنس کاسه در گذشته از کدو با رویه پوست آهو بود در صورتیکه کمانچه های کنونی از چوب درخت توت ساخته می شود .


    -------------------------------


    بالابان(نرمه نی)


    این ساز از یک لوله استوانه ای چوبی و یک قسمت سر مرکب از قمیشی دو زبانه ای تشکیل شده است. در روی لوله هفت سوراخ در جلو و یک سوراخ در عقب تعبیه شده است.
    میدان صدای ساز، به اضافه تعداد کمی از فواصل کروماتیک مخصوص موسیقی محلی، حدود دو اکتاو است .
    طول بدون زبانه ۳۲ و در مجموع ۴۰ سانتیمتر است .
    بالابان سازی محلی و متعلق به نواحی شمال غربی ایران است (بالابان به نظر می رسد که کلمه ای به زبان آذربایجانی باشد .) فارسی آن را« نرمه نای» گفته اند .

    ----------------------------------------------

    قیچک



    قیچک، ویولون یا کمانچه ای قوسی شکل و سازی است محلی و بیشتر در نواحی جنوبی کشور از آن استفاده میشود. دو سوراخ بزرگ در قسمت بالائی، قیچک در نزدیکی محلی که انگشتان قرار می گیرند و یکی در قسمت پائین قرار دارد؛ که بوسیله پوست روی آن پوشیده شده است. چهار رشته اصلی و مابین هشت تا شانزده رشته، موافق با متن در این ساز ایرانی است.

    سربلند و هنرمند باشید
    ادامه دارد


    تعداد کل آرای این پست : 9
    تعداد آرای مثبت : 9

    حتی مرگم را
    شکست به حساب نمی آورم ،
    به جای آن،
    تنها حسرت ترانه ای ناتمام را
    با خود به گور خواهم برد...
    #1 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۲/۰۷/۰۵ در ساعت 15:16

  2. 8 کاربر زیر از Savan II برای این پست سپاسگزاری کرده اند


  3. # ADS
    مجری تبلیغات
    تاریخ عضویت
    -
    محل سکونت
    -
    نوشته ها
    -
    فروشگاه آنلاین کیوبیس با سیستم پرداخت آنلاین و ارسال به سراسر نقاط ایران ، شهرستانها و روستاها در کمترین زمان ممکن ، فروش vst وی اس تی ارزان و با کیفیت ، فروش سمپل و پلاگین های جدید آهنگسازی
    خرید وی اس تی خرید vst فروش vst وی اس تی فروش وی اس تی وی اس تی دانلود وی اس تی آپلود عکس

    بی نظیرترین آموزش فارسی نرم افزار کیوبیس ( سطح مقدماتی )
    آموزش فارسی کار با نرم افزار کیوبیس (سطح پیشرفته)
    آموزش فارسی CUBASE 5 & NUENDO4
    آموزش فارسی تکمیلی NUENDO5.5, CUBASE 6.5
    آموزش فارسی Ableton Live 9
    آموزش فارسی سونار Sonar X2,X3
    آموزش فارسی Cubase Elements 7

    آموزش فارسی protools 10
    آموزش فارسی Logic Pro X2 لاجیک
    آموزش فارسی Studio one استودیو وان
    آموزش فارسی BAND IN A BOX 2015
    آموزش فارسی Guitar Pro 6
    آموزش فارسی ضبط افکت میکس و مستر صدا ADOBE AUDITION CS5.5
    آموزش فارسی یک پروژه تنظیم آهنگ از ابتدا تا انتها

    آموزش فارسی اف ال استودیو FL Studio 12
    آموزش فارسی سمپلر کانتکت Native instrument Kontakt 5
    آموزش فارسی تصویری امنیسفر OMNISPHERE
    آموزش فارسی تخصصی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی موسیقی الکترونیک Steinberg Sequel
    آموزش فارسی تکنیکهای حرفه ای وکال همراه با آموزش Melodyne
    آموزش فارسی تکنیکهای رکورد صدا در استودیو موسیقی
    آموزش فارسی 101 ترفند حرفه ای میکس + مستر آهنگ با ایزوتوپ اوزون 7 izotope ozone
    آموزش فارسی جامع مسترینگ آهنگ Izotop Ozone 6 + tracks
    آموزش فارسی Fab Filter+Waves +Slate Digital

    آموزش کامل مراحل ساخت آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی آهنگسازی در یک هفته
    آموزش فارسی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی مولتی مدیا تصویری مبانی موسیقی
    آموزش فارسی تنظیم و ارکستراسیون آهنگ
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش خوانندگی پاپ به زبان فارسی
    آموزش آهنگسازی در سبکهای پاپ، هیپ هاپ رپ،ترنس،هاوس،بلوز،جاز،راک

    آموزش فارسی میکس حرفه ای آهنگ
    آموزش فارسی میکس و مسترینگ حرفه ای
    آموزش فارسی یک پروژه میکس و مستر آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی ریتم سازی در موسیقی
    آموزش فارسی ساخت بیت در موسیقی
    آموزش فارسی صداسازی با سینتی سایزرها
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش فارسی ساخت استودیوی موسیقی خانگی

    خرید وی اس تی پیانو spitfire audio hans zimmer piano
     

+ پاسخ به موضوع

موضوعات مشابه

  1. کنسرت موسیقی اصیل ایرانی و محلی کردی با دو خواننده!
    توسط Ramin95 در انجمن اخبار روز موسیقی
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۱۲/۲۰, 14:30
  2. گفت.و.گو با سروش قهرمانلو؛ موسیقی سنتی با اصیل فرق دارد
    توسط Ramin95 در انجمن اخبار موسیقی ایران
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۷/۰۳, 22:00
  3. اندوخته های موسیقی اصیل ایران را حفظ کنیم
    توسط Ramin95 در انجمن اخبار روز موسیقی
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۳/۱۷, 14:10
  4. موسیقی= تحصیل؟ کار ؟ تفریح؟
    توسط oaj در انجمن سوالات و درخواستها
    پاسخ ها: 19
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۲/۱۴, 15:11
  5. محمد سریر: اندوخته های موسیقی اصیل ایران را حفظ کنیم
    توسط Ramin95 در انجمن اخبار روز موسیقی
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۱/۲۸, 13:20

جستجو شده ها

نوازندگان اصیل ساز بالابان

کمانچه site:cubase.ir

دلیل کج گذاشتن خرک کمانچه

تا این لحظه 82 کاربر از این تاپیک دیدن کرده اند

فقط اعضا گروه ویژه vip و مدیران قادر به دیدن اسامی بازدیدکنندگان تاپیک هستند

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

کپی از مطالب سایت مجاز نمیباشد و پیگرد قانونی دارد

cubase.ir

BACK TO TOP
وی اس تی