کانال کیوبیس در تلگرام را دنبال کنید
آهنگسازی
آهنگسازی




صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 1
صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 2
آموزش فارسی صفر تا صد مسترینگ با پلاگینهای waves



دانلود کیوبیس 8 cubase با لینک مستقیم رایگان و آموزش نصب فارسی

دانلود رایگان وی اس تی استرینگ شرقی Fayez Saidawi Oriental Strings با لینک مستقیم تک پارت از سرور سایت



آموزش آهنگسازی فارسی

+ پاسخ به موضوع
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: هارمونیزاسیون به جاودانگی موسیقی کمک می کند

  1. Ramin95 آواتار ها
    Ramin95
    شماره کاربری
    4941
    Contributor
    شهریور /۱۳۹۰
    4,009
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی575
    0
    سپاس از شما 815 بار در 687 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض هارمونیزاسیون به جاودانگی موسیقی کمک می کند

    ایلنا: نخستین جلسه از کارگاه «موسیقی کلاسیک و آثار آهنگسازان ایران» با حضور « شاهین فرهت » عصر سه شنبه، 19 مهر، در مرکز هنر پژوهی نقش جهان برگزار شد که با استقبال بسیار خوبی از سوی جوانان علاقه مند مواجه شد و قرار است سه جلسه دیگر نیز، این کارگاه ادامه یابد. به گزارش روابط عمومی فرهنگستان هنر، در ابتدای این نشست، شاهین فرهت ضمن ابراز خرسندی از حضور جوانان شرکت کننده در این کارگاه، نسبت به چگونگی برگزاری آن سخنان خود را آغاز کرد و گفت: موسیقی، هنری شنیداری است. در بسیاری از جلسات موسیقی، بیشتر سخنرانی می شود، ولی در این کارگاه سعی می شود تا قطعات مختلف از آهنگسازان برجسته ایران پخش شود. این کارگاه به صورت گفت و شنود است و در جاهایی که نیاز باشد، موسیقی زنده نیز اجرا می شود.

    وی در خصوص مطالبی که قرار است در کارگاه به آن پرداخته شود، گفت: در این کارگاه قرار است آثار آهنگسازان ایرانی و موسیقی کلاسیک مورد بررسی قرار گیرد. منظور از موسیقی کلاسیک، موسیقی است که از مرزها گذشته و شامل آثار نوشته شده در فرم مشخص بوده و با سازهای خاص اجرا می شود.

    خالق سمفونی بزرگ شهید سپس در خصوص انواع موسیقی که در ایران وجود دارد، سخنان خود را ادامه داد و بیان داشت: هر ملتی دارای یک موسیقی لوکال یا محلی است که مربوط به خودش است. ایران سرزمین بزرگی با فرهنگ های گوناگون است و دارای موسیقی محلی و مقامی بسیار غنی است. این نوع موسیقی از ردیف دستگاهی ایران الهام گرفته و به همین سبب، هنگامی که موسیقی نواحی خراسان و فارس را می شنویم، گرچه این دو نقطه به لحاظ فاصله ای بسیار از هم دور هستند ولی شباهت های زیادی را می توانیم در آن بیابیم.

    وی نسبت به سرنوشت موسیقی فولکور و محلی ابراز نگرانی کرد و بیان داشت: موسیقی سنتی که دارای ردیف دستگاهی است سینه به سینه به نسل های بعدی انتقال یافته است و اکنون نیز نگارش نت برای آن وجود دارد و سبب ماندگاری آن می شود؛ اما فولکور ما ممکن است در دست فراموشی باشد و باید بیشتر به آن پرداخته شده و برای آن هم نت نویسی شود.

    فرهت در همین زمینه افزود: «موسیقی فولکور دارای ملودی های زیبا و موتیف های ارزنده ای است و به همین سبب قابل استفاده هم برای نوازندگان و هم برای آهنگسازان است. کسانی مانند روبرت گریگوریان به دلیل هارمونیزه کردن آثار فولکلور به جاودانگی این آثار کمک کردند. چون آثار فولکلور بی نهایت اند و باید بر روی این آثار کار شود.»

    وی در خصوص موسیقی پاپ در ایران ادامه داد و افزود: موسیقی پاپ نوع دیگری از موسیقی است که در دوره معاصر در ایران هم وجود داشته؛ اما بسیاری از آهنگ هایی که امروزه با عنوان پاپ می شنویم را نباید پاپ بنامیم؛ این نوع موسیقی اصلا معلوم نیست چه نوع موسیقی است که تاریخ مصرف هم دارد و باید مورد آسیب شناسی قرار بگیرد.

    سپس شاهین فرهت درباره سابقه آثار آهنگسازان ایرانی که به سبک بین المللی موسیقی هایی را ساخته اند، گفت: مسئله آهنگسازی در ایران با مقایسه با آهنگسازی جهانی بسیار جوان است گرچه همانطور که گفتم، موسیقی محلی ایران دارای قدمتی طولانی تر از غرب است اما مسئله آهنگسازی بسیار جوان است و بر اساس اسناد موجود، قدمتی در حدود هشتاد سال دارد.

    وی در همین زمینه افزود: ما دانشمندان بسیاری در حوزه موسیقی داشتیم مانند فارابی، عبدالقادر مراغی، شیخ صفی الدین ارموی، ابن سینا و قطب الدین شیرازی که همه از علمای بزرگ موسیقی به شمار می روند؛ ولی نمی دانیم آهنگسازی آن ها چگونه بوده است یعنی از آثار آن ها هیچ سندی وجود ندارد.

    این استاد موسیقی درباره نخستین اسناد آهنگسازی در ایران تصریح کرد: موسیقی ایرانی در تمامی دنیا بسیار مورد علاقه است، اما متاسفانه اسناد کمی از آن وجود دارد. اولین ضبط هایی که از موسیقی ما موجود است به سال های 1280 تا 1290 بر می گردد که سابقه بسیار کمی را به خود اختصاص داده است یعنی سن آهنگسازی ایران در حدود 80 سال است.

    خالق سمفونی تهران نسبت به سابقه آثار آهنگسازی در فرهنگ اروپایی گفت: در فرهنگ اروپا سابقه آهنگسازی به یک هزار و یک صد سال می رسد. به همین جهت موسیقی در غرب به اشباع رسیده و اکثر تماشاچیان موسیقی کلاسیک در غرب را افراد مسن تشکیل می دهند.

    وی درباره عوامل موثر در آغاز سبک های جدید هنری افزود: دوران هنر قدیم موسیقی تک صدایی و دوصدایی بوجود آمد و اولین آوزاها مربوط به گریگوری است که تک صدایی بوده و نت های آن که مربوط به قرن پنجم بوده هنوز نیز وجود دارد. این موسیقی تا قرون دوازده و سیزدهم میلادی ادامه یافت. پس از آن قرن چهاردهم میلادی، آغاز هنر جدید بود؛ چون آهنگسازی از فرم های ساده درآمده و پیچیده تر شد و از تک صدایی به صورت چندصدایی درآمد و قرون 15 تا 18 میلادی مقارن با آغاز رنسانس، موسیقی پیشرفت قابل ملاحظه ای کرد.

    فرهت در همین زمینه ادامه داد: هارمونی و چند صدایی تحول عظیمی در موسیقی بوجود آورد. کسانی چون هندل ، ویوالدی ، باخ و اسکارلاتی در این دوره حضور داشتند. در همین زمان دسته کُر و سازهای مختلف، موسیقی نمایشی، اپرا و...به وجود آمد و به این ترتیب آهنگسازی به صورت یک رشته خاص درآمد. تمام این تحولات زمینه ای برای ایجاد سبک باروک شد که این سبک به عنوان آغازگر موسیقی کلاسیک به شمار می رود. این سبک، سال های 1650 تا 1750 میلادی را به خود اختصاص داد.

    وی به فرهنگ های مختلف که تاثیر به سزایی در موسیقی غرب داشته اند اشاره کرد و گفت: فرهنگ آلمان، ایتالیا، روسیه و فرانسه به ترتیب بیشترین تاثیر را در موسیقی کلاسیک داشتند. خصوصاً آلمان و ایتالیا که با حضور باخ که پدر فرم لقب داده شده، در این تحولات سهم عظیمی داشت. پس از آن سال های 1750 تا 1800 شروع دوره موسیقی کلاسیک است و مسئله آهنگسازی نیز به صورت یک رشته کاملا تخصصی بوجود آمد. در این دوره ارکستر سمفونیک ایجاد شد؛ موسیقی هوموفونیک بوجود آمد؛ تمبر صدایی مورد استفاده قرار گرفت و ساز پیانو ارتقا یافت.

    خالق سمفونی خیام با اجرای زنده چند نت کوتاه، به تحولاتی که هارمونی و تکامل سازها در موسیقی کلاسیک به وجود آورد، اشاره و تصریح کرد: کسانی چون هایدن ، موتزارت و نهایتا بتهوون با استفاده از هارمونی و تکامل سازها موجب پدید آمدن آثار بزرگ و عظیمی در موسیقی کلاسیک شدند؛ خصوصا بتهوون که با داشتن این پشتوانه عظیم، توانست تحولی در موسیقی کلاسیک به وجود آورد.

    سپس شاهین فرهت عواملی که در قرن بیستم موجب پدید آمدن هنر موسیقی خشن شدند را برشمرد و افزود: جنگ جهانی، وجود واگنر که هارمونی را به اوج خود رسانده بود، وضعیت بد اقتصادی و استفاده از تکنولوژی برق عواملی برای خشن شدن موسیقی در غرب شدند. در این هنگام تونالیته از بین رفت و موسیقی مدرن و خشن در غرب پدید آید. باید متذکر شوم که هیچ هنری به اندازه موسیقی از تکنولوژی برق تاثیر نگرفت.

    پس از توضیحاتی که این استاد برجسته موسیقی در خصوص تحولات موسیقی در غرب داد؛ به جذابیت موسیقی ایرانی به دلیل ملودیک بودن آن، نزد غربیان اشاره و تصریح کرد: ما در زمانی زندگی می کنیم که تمام تجربیات موسیقی در غرب را می شناسیم، ضمن آن که خود ما از موسیقی غنی برخورداریم که به خاطر ملودیک بودن آن نزد غربیان از جذابیت خاصی برخوردار است. بنابر این می توانیم با استفاده از این علم و به کارگیری خلاقیت، پیشرفت عظیمی در این عرصه داشته باشیم؛ با این توضیح که امروز ما در دانشگاه ها و مراکز آکادمیک مواجه با جوانانی هستیم که هم در عرصه نوازندگی و هم در آهنگسازی بسیار سرآمدند و می توانند آینده بسیار خوبی را برای مان رقم بزنند.

    وی سپس به آهنگسازان ایرانی که در قرون اخیر حضور داشته پرداخت و گفت: ما پنج نسل آهنگساز در ایران داریم و شما جوانان نسل ششم این هنر هستید. کسانی چون پرویز محمود ، روبرت گریگوریان نسل اول آهنگسازان ایرانی را تشکیل می دهند. از پرویز محمود آثاری در دست ندارم، ایشان به عنوان اولین رهبر موسیقی در ایران فعالیت داشتند که در سال 1326 از ایران رفته و دیگر برنگشتند. چندی پیش منوچهر صهبایی کاری از پرویز محمود را اجرا کرد. روبرت گریگوریان هم خیلی صمیمانه قسمتی از فولکلور ایران را هارمونیزه و اجرا کرد که آثار ماندگاری هم شد.

    فرهت در خصوص نسل دوم آهنگسازی در ایران افزود: نسل دوم آهنگسازان، کسانی بودند که فعالیت بیشتری داشته، در ایران ماندگار شدند یا به نوعی پیوندشان را حفظ کردند، که هرمز فرهت ، کلنل علینقی وزیری ، محمدتقی مسعودیه ، حسین دهلوی و هوشنگ استوار همگی نسل دوم آهنگسازان را تشکیل می دادند. که البته کلنل وزیری و حسین دهلوی در خصوص موسیقی های ایرانی آثار بسیار خوبی را پدید آورده و آن را ارج نهادند.

    سپس شاهین فرهت دو قطعه از آثار هرمز فرهت که به فاصله 47 سال از یکدیگر ساخته شده را پخش و در خصوص این دو قطعه توضیحات مبسوطی ارائه کرد و در پایان نخستین روز از این کارگاه، به پرسش حاضرین پاسخ گفت.

    دومین جلسه از کارگاه «موسیقی کلاسیک و آثار آهنگسازان ایرانی»، سه شنبه، 26 مهر، ساعت 16 در مرکز هنرپژوهی نقش جهان برگزار می شود. علاقه مندان برای شرکت در این کارگاه می توانند به نشانی خیابان ولی عصر، ضلع جنوب غربی پارک ساعی، شماره 2169 مراجعه نموده یا با شماره 88553914 تماس بگیرند.
    پایان پیام

    منبع : خبر گزاری ایلنا


    #1 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۰/۰۸/۰۶ در ساعت 11:19

  2. # ADS
    مجری تبلیغات
    تاریخ عضویت
    -
    نوشته ها
    -
    فروشگاه آنلاین کیوبیس با سیستم پرداخت آنلاین و ارسال به سراسر نقاط ایران ، شهرستانها و روستاها در کمترین زمان ممکن ، فروش vst وی اس تی ارزان و با کیفیت ، فروش سمپل و پلاگین های جدید آهنگسازی

    بی نظیرترین آموزش فارسی نرم افزار کیوبیس ( سطح مقدماتی )
    آموزش فارسی کار با نرم افزار کیوبیس (سطح پیشرفته)
    آموزش فارسی CUBASE 5 & NUENDO4
    آموزش فارسی تکمیلی NUENDO5.5, CUBASE 6.5
    آموزش فارسی Ableton Live 9
    آموزش فارسی سونار Sonar X2,X3
    آموزش فارسی Cubase Elements 7

    آموزش فارسی protools 10
    آموزش فارسی Logic Pro X2 لاجیک
    آموزش فارسی Studio one استودیو وان
    آموزش فارسی BAND IN A BOX 2015
    آموزش فارسی Guitar Pro 6
    آموزش فارسی ضبط افکت میکس و مستر صدا ADOBE AUDITION CS5.5
    آموزش فارسی یک پروژه تنظیم آهنگ از ابتدا تا انتها

    آموزش فارسی اف ال استودیو FL Studio 12
    آموزش فارسی سمپلر کانتکت Native instrument Kontakt 5
    آموزش فارسی تصویری امنیسفر OMNISPHERE
    آموزش فارسی تخصصی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی موسیقی الکترونیک Steinberg Sequel
    آموزش فارسی تکنیکهای حرفه ای وکال همراه با آموزش Melodyne
    آموزش فارسی تکنیکهای رکورد صدا در استودیو موسیقی
    آموزش فارسی 101 ترفند حرفه ای میکس + مستر آهنگ با ایزوتوپ اوزون 7 izotope ozone
    آموزش فارسی جامع مسترینگ آهنگ Izotop Ozone 6 + tracks
    آموزش فارسی Fab Filter+Waves +Slate Digital

    آموزش کامل مراحل ساخت آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی آهنگسازی در یک هفته
    آموزش فارسی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی مولتی مدیا تصویری مبانی موسیقی
    آموزش فارسی تنظیم و ارکستراسیون آهنگ
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش خوانندگی پاپ به زبان فارسی
    آموزش آهنگسازی در سبکهای پاپ، هیپ هاپ رپ،ترنس،هاوس،بلوز،جاز،راک

    آموزش فارسی میکس حرفه ای آهنگ
    آموزش فارسی میکس و مسترینگ حرفه ای
    آموزش فارسی یک پروژه میکس و مستر آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی ریتم سازی در موسیقی
    آموزش فارسی ساخت بیت در موسیقی
    آموزش فارسی صداسازی با سینتی سایزرها
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش فارسی ساخت استودیوی موسیقی خانگی

    خرید وی اس تی پیانو spitfire audio hans zimmer piano
     

+ پاسخ به موضوع

موضوعات مشابه

  1. انتشار آلبوم کلکسیون مجید یحیایی
    توسط Ahmad-Sajadi در انجمن آلبوم ها
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۱/۰۳, 21:51
  2. بر رسی سبکهای موزیک بخش 8)موسیقی امپرسیونیسم(Impressionism)
    توسط djembe در انجمن مبانی و تئوری موسیقی(Basics & Theroy of Music)
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۱۲/۲۰, 20:41
  3. فوگ و انوانسیون
    توسط Ramin95 در انجمن اخبار روز موسیقی
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۱۱/۱۰, 01:24
  4. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۱۰/۱۱, 18:51
  5. مقدمه ای بر مدولاسیون
    توسط piano4all در انجمن آکوردشناسی(Chordology)
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۵/۲۰, 09:04

جستجو شده ها

هارمونیزاسیون

موسیقی فولکور و چندصدایی

تا این لحظه 6 کاربر از این تاپیک دیدن کرده اند

فقط اعضا گروه ویژه vip و مدیران قادر به دیدن اسامی بازدیدکنندگان تاپیک هستند

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

کپی از مطالب سایت مجاز نمیباشد و پیگرد قانونی دارد

cubase.ir

BACK TO TOP
وی اس تی
آرتیست