کانال کیوبیس در تلگرام را دنبال کنید
آهنگسازی
آهنگسازی
آموزش فارسی فالش گیری
آموزش فارسی آهنگسازی با کامپیوتر
آموزش فارسی حرفه ای کیوبیس
حرفه ای ترین آموزش فارسی تصویری مبانی و تئوری موسیقی در ایران
آموزش فارسی ساخت ریتمهای 6/8 ایرانی عربی بندری ترکی عربی



آهنگسازی
صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 1
صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 2


دانلود کیوبیس 8 cubase با لینک مستقیم رایگان و آموزش نصب فارسی

دانلود رایگان وی اس تی استرینگ شرقی Fayez Saidawi Oriental Strings با لینک مستقیم تک پارت از سرور سایت



آموزش آهنگسازی فارسی

جهت مشاهده ی پستی که بیشترین امتیاز مثبت را در این تاپیک کسب کرده است اینجا را کلیک کنید

+ پاسخ به موضوع
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 8 , از مجموع 8

موضوع: ترانه ی ...::: تاوان :::... از فرهاد عابدی

  1. فرهاد فردمنش آواتار ها
    فرهاد فردمنش
    شماره کاربری
    17269
    کاربر پیـشرفته
    تیر /۱۳۹۱
    کرج
    716
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی274
    1,601
    سپاس از شما 950 بار در 414 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض ترانه ی ...::: تاوان :::... از فرهاد عابدی


    تقدیم به او که دیگر نیست...


    صدامو اگه میشنوی گــــوش کن
    یه دنیا واست حرف دارم بگم

    از اون حرفهایی که حتی خودم
    خودم طاقتش رو ندارم بگم

    سراپای احساسه دنیای من
    به جایی بجز دسته تو بند نیست

    واسه حاله آینده ی لحظه هات
    کسی جز منه خسته در بند نیست

    صدامو اگه میشنوی گوش کن
    از اینکه ندارم تو رو شاکی ام

    خودت رو به اینکه ندونی نزن
    خودت خوب میدونی من با کی ام

    هنوزم شبا غرق فکرت میشم
    واسه خاطراته تو دلواپسم

    بدونه تو یک ساله هر ثانیه م
    الان چند ساله که من بی کسم

    الان چند ساله که تنها شدم
    دلم با نبوده تو سر میکنه

    تا اینجاش حس میکنم حرفه من
    داره روو وجودت اثر میکنه

    باید با خودم گرمه گریه بشم
    باید جسمم از اشکه من تر بشه

    به تاوانه خوبیم باید حاله من
    از اینی که می بینی بدتر بشه

    میخواستم که دستای بی حسّمو
    به دستایی که از خدامه بدم

    به اینجاش تا میرسم بغضه من
    نمیذاره دیگه ادامه بدم

    شاید اولین باره که میشنوی
    صدامو با بغضی که همراهشه

    به جایی رسیدم که حس میکنم
    دیگه ناله هامم واست خواهشه

    من از انعکاسه صدای دلت
    تمومه خیال هاتو حس میکنم

    همینکه چشام بسته میشن تو رو
    کناره یکی ، منعکِس میکنم

    .
    .
    .


    تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید



    تعداد کل آرای این پست : 10
    تعداد آرای مثبت : 10
    من از روزی که یادم هست/به یادت تیره می پوشم/دلم خوش بود که میگفتی/تورو آسون نمیفروشم
    #1 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۲/۰۷/۱۹ در ساعت 21:52

  2. 6 کاربر زیر از فرهاد فردمنش برای این پست سپاسگزاری کرده اند


  3. # ADS
    مجری تبلیغات
    تاریخ عضویت
    -
    محل سکونت
    -
    نوشته ها
    -
    فروشگاه آنلاین کیوبیس با سیستم پرداخت آنلاین و ارسال به سراسر نقاط ایران ، شهرستانها و روستاها در کمترین زمان ممکن ، فروش vst وی اس تی ارزان و با کیفیت ، فروش سمپل و پلاگین های جدید آهنگسازی
    خرید وی اس تی خرید vst فروش vst وی اس تی فروش وی اس تی وی اس تی دانلود وی اس تی آپلود عکس

    بی نظیرترین آموزش فارسی نرم افزار کیوبیس ( سطح مقدماتی )
    آموزش فارسی کار با نرم افزار کیوبیس (سطح پیشرفته)
    آموزش فارسی CUBASE 5 & NUENDO4
    آموزش فارسی تکمیلی NUENDO5.5, CUBASE 6.5
    آموزش فارسی Ableton Live 9
    آموزش فارسی سونار Sonar X2,X3
    آموزش فارسی Cubase Elements 7

    آموزش فارسی protools 10
    آموزش فارسی Logic Pro X2 لاجیک
    آموزش فارسی Studio one استودیو وان
    آموزش فارسی BAND IN A BOX 2015
    آموزش فارسی Guitar Pro 6
    آموزش فارسی ضبط افکت میکس و مستر صدا ADOBE AUDITION CS5.5
    آموزش فارسی یک پروژه تنظیم آهنگ از ابتدا تا انتها

    آموزش فارسی اف ال استودیو FL Studio 12
    آموزش فارسی سمپلر کانتکت Native instrument Kontakt 5
    آموزش فارسی تصویری امنیسفر OMNISPHERE
    آموزش فارسی تخصصی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی موسیقی الکترونیک Steinberg Sequel
    آموزش فارسی تکنیکهای حرفه ای وکال همراه با آموزش Melodyne
    آموزش فارسی تکنیکهای رکورد صدا در استودیو موسیقی
    آموزش فارسی 101 ترفند حرفه ای میکس + مستر آهنگ با ایزوتوپ اوزون 7 izotope ozone
    آموزش فارسی جامع مسترینگ آهنگ Izotop Ozone 6 + tracks
    آموزش فارسی Fab Filter+Waves +Slate Digital

    آموزش کامل مراحل ساخت آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی آهنگسازی در یک هفته
    آموزش فارسی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی مولتی مدیا تصویری مبانی موسیقی
    آموزش فارسی تنظیم و ارکستراسیون آهنگ
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش خوانندگی پاپ به زبان فارسی
    آموزش آهنگسازی در سبکهای پاپ، هیپ هاپ رپ،ترنس،هاوس،بلوز،جاز،راک

    آموزش فارسی میکس حرفه ای آهنگ
    آموزش فارسی میکس و مسترینگ حرفه ای
    آموزش فارسی یک پروژه میکس و مستر آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی ریتم سازی در موسیقی
    آموزش فارسی ساخت بیت در موسیقی
    آموزش فارسی صداسازی با سینتی سایزرها
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش فارسی ساخت استودیوی موسیقی خانگی

    خرید وی اس تی پیانو spitfire audio hans zimmer piano
     

  4. Roya آواتار ها
    Roya
    قهرمان تیراندازی با کمان قهرمان تنـیس قهرمان Pinboliada قهرمان بچه درسخونها رو بزن قهرمان کماندار در شهر قهرمان شوت دیواری
    شماره کاربری
    15632
    مدیـر ارشـد سایت
    خرداد /۱۳۹۱
    5,435
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی12811
    10,570
    سپاس از شما 13,986 بار در 4,036 پست
    Follows
    2
    Following
    0

    پیش فرض

    سلام آقای عابدی

    خیلی زیبا بود تبریک میگم به احساس زیباتون


    تعداد کل آرای این پست : 1
    تعداد آرای مثبت : 1



    و من مُردم ازین لحظه ...

    *** قوانین جامع سایت***
    #2 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۲/۰۷/۱۹ در ساعت 21:55

  5. کاربران زیر از شما Roya عزیز جهت این پست سپاسگزاری کرده اند


  6. amirakbari1991 آواتار ها
    amirakbari1991
    شماره کاربری
    14583
    هنــرمنـد انجمن
    اردیبهشت /۱۳۹۱
    tehran
    411
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی561
    6
    سپاس از شما 680 بار در 273 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض

    فرهاد جان خیلی زیبا بود
    دیگه خودت میدونی , من عاشق کاراتم
    با ترانه هات واقعا حس میگیرم
    موفق و پیروز باشی


    تعداد کل آرای این پست : 1
    تعداد آرای مثبت : 1
    AMIR
    !Music is not everything
    #3 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۲/۰۷/۱۹ در ساعت 22:28

  7. کاربران زیر از شما amirakbari1991 عزیز جهت این پست سپاسگزاری کرده اند


  8. vahidnajafy آواتار ها
    vahidnajafy
    شماره کاربری
    24521
    کاربر بسیار فعال
    آبان /۱۳۹۱
    267
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی286
    0
    سپاس از شما 452 بار در 209 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط فرهاد فردمنش تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید

    تقدیم به او که دیگر نیست...


    صدامو اگه میشنوی گــــوش کن
    یه دنیا واست حرف دارم بگم

    از اون حرفهایی که حتی خودم
    خودم طاقتش رو ندارم بگم

    سراپای احساسه دنیای من
    به جایی بجز دسته تو بند نیست

    واسه حاله آینده ی لحظه هات
    کسی جز منه خسته در بند نیست

    صدامو اگه میشنوی گوش کن
    از اینکه ندارم تو رو شاکی ام

    خودت رو به اینکه ندونی نزن
    خودت خوب میدونی من با کی ام

    هنوزم شبا غرق فکرت میشم
    واسه خاطراته تو دلواپسم

    بدونه تو یک ساله هر ثانیه م
    الان چند ساله که من بی کسم

    الان چند ساله که تنها شدم
    دلم با نبوده تو سر میکنه

    تا اینجاش حس میکنم حرفه من
    داره روو وجودت اثر میکنه

    باید با خودم گرمه گریه بشم
    باید جسمم از اشکه من تر بشه

    به تاوانه خوبیم باید حاله من
    از اینی که می بینی بدتر بشه

    میخواستم که دستای بی حسّمو
    به دستایی که از خدامه بدم

    به اینجاش تا میرسم بغضه من
    نمیذاره دیگه ادامه بدم

    شاید اولین باره که میشنوی
    صدامو با بغضی که همراهشه

    به جایی رسیدم که حس میکنم
    دیگه ناله هامم واست خواهشه

    من از انعکاسه صدای دلت
    تمومه خیال هاتو حس میکنم

    همینکه چشام بسته میشن تو رو
    کناره یکی ، منعکِس میکنم

    .
    .
    .
    سلام دوست عزیز ... خواندم ... به جرات می توانم بگویم یکی از بهترین ترانه های ست که خوانده ام . در طول اثر هیچگاه مخاطب خسته نمی شود از خوانش ... قافیه ها به جا استفاده شده اند و هر بند تقریبا شبیه به رباعی عمل کرده و در مصاریع چهارم شوک دهنده اند . از جناس ها در ساخت قافیه خوب استفاده شده و این نشانه آشنایی شما با عناصر شعری ست . این به آن معنا نیست که اثر شما از منظر من خالی از اشکال است . مواردی حشو وجود داشت به طور مثال : الان چند ساله که (من) بی کسم .... و شاید اگر خودت هم جستجو کنی باز بیابی . و اینکه بند پایانی مصرع آخر در حد و وقواره سار مصاریع نیست و این به دلیل قافیه منعکس است باجستجوی بیشتر و زندگی با این ترانه ی زیبا مصرع پایانی بهتری قرار خواهد گرفت . . . در مورد بند به بند این ترانه حرف بسیار است که اگر روزی نیاز به کالبد شکافی یک ترانه از عزیزان عضو بود گزینه ی خوبی خواهد بود . سپاس


    تعداد کل آرای این پست : 2
    تعداد آرای مثبت : 2
    شهر در خواب است و من بدجور سردردم
    کاشکــی می شد به آغوش تو بر گردم . . .

    آموزش عناصر شعری به صورت ابتدایی در قسمت آموزش
    http://vahid-najafy.blogfa.com
    #4 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۲/۰۷/۱۹ در ساعت 23:24

  9. 2 کاربر زیر از vahidnajafy برای این پست سپاسگزاری کرده اند


  10. matco آواتار ها
    matco
    شماره کاربری
    51550
    کاربر اخراجی
    مهر /۱۳۹۲
    وب ستان
    185
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی353
    381
    سپاس از شما 289 بار در 132 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض

    سلام فرهاد جان
    منم مثل دوستان لذت بردم الالخصوص از رعایت کردن اکثر عناصر شعری ، متاسفانه خیلی ها خود را ملزم به رعایت حدالقل ها هم نمیکنند چه برسه سرایش در این سطح
    ممنون
    بقول وحید میخوام کالبد شکافیش کنم ، اجازه حصط ؟


    تعداد کل آرای این پست : 1
    تعداد آرای مثبت : 1
    #5 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۲/۰۷/۲۱ در ساعت 11:22

  11. کاربران زیر از شما matco عزیز جهت این پست سپاسگزاری کرده اند


  12. biganeh آواتار ها
    biganeh
    شماره کاربری
    15126
    کاربر پیـشرفته
    خرداد /۱۳۹۱
    678
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی251
    90
    سپاس از شما 581 بار در 364 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض

    از اون حرفهایی که حتی خودم
    خودم طاقتش رو ندارم بگم

    سلام این قسمت تاکید بر خودم به نظرم اضافی بود بهتر بود لغت بهتری به کار میبردین
    بدونه تو یک ساله هر ثانیه م
    الان چند ساله که من بی کسم
    این قسمت هم از لغاتی استفاده کردین که ربط مصرع بعدی رو به خودش میشوره -یعنی مصرع دوم انگار ادامه ی مصرع قبلی نیست و خودش سرفصل یه بیت تازه است

    نیومدم ایراد بگیرم در کل ترانه ی خوبی بود فقط چند نکته رو گفتم برای بهتر شدن ترانه ات
    از این قسمت هم به شدت خوشم اومد
    شاید اولین باره که میشنوی
    صدامو با بغضی که همراهشه

    به جایی رسیدم که حس میکنم
    دیگه ناله هامم واست خواهشه

    من از انعکاسه صدای دلت
    تمومه خیال هاتو حس میکنم

    همینکه چشام بسته میشن تو رو
    کناره یکی ، منعکِس میکنم
    موفق باشی دوست عزیز
    منتظر ترانه ی بعدیت هستم



    تعداد کل آرای این پست : 2
    تعداد آرای مثبت : 2
    #6 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۲/۰۷/۲۲ در ساعت 00:49

  13. کاربران زیر از شما biganeh عزیز جهت این پست سپاسگزاری کرده اند


  14. matco آواتار ها
    matco
    شماره کاربری
    51550
    کاربر اخراجی
    مهر /۱۳۹۲
    وب ستان
    185
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی353
    381
    سپاس از شما 289 بار در 132 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض


    صدامو اگه میشنوی گــــوش کن یه دنیا واست حرف دارم بگم
    از اون حرفهایی که حتی خودم خودم طاقتش رو ندارم بگم
    سراپای احساسه دنیای من به جایی بجز دسته تو بند نیست
    واسه حاله آینده ی لحظه هات کسی جز منه خسته در بند نیست
    صدامو اگه میشنوی گوش کن از اینکه ندارم تو رو شاکی ام
    خودت رو به اینکه ندونی نزن خودت خوب میدونی من با کی ام
    هنوزم شبا غرق فکرت میشم واسه خاطراته تو دلواپسم
    بدونه تو یک ساله هر ثانیه م الان چند ساله که من بی کسم
    الان چند ساله که تنها شدم دلم با نبوده تو سر میکنه
    تا اینجاش حس میکنم حرفه من داره روو وجودت اثر میکنه
    باید با خودم گرمه گریه بشم باید جسمم از اشکه من تر بشه
    به تاوانه خوبیم باید حاله من از اینی که می بینی بدتر بشه
    میخواستم که دستای بی حسّمو به دستایی که از خدامه بدم
    به اینجاش تا میرسم بغضه من نمیذاره دیگه ادامه بدم
    شاید اولین باره که میشنوی صدامو با بغضی که همراهشه
    به جایی رسیدم که حس میکنم دیگه ناله هامم واست خواهشه
    من از انعکاسه صدای دلت تمومه خیال هاتو حس میکنم
    همینکه چشام بسته میشن تو رو کناره یکی ، منعکِس میکنم

    سلام
    نقد سوم - ترانه تاوان - فرهاد
    نکته » با توجه به صطح کار یه مقدار سخت گیر تر بحث کردم

    کلیات ---------------------------
    ـ وزن : مفاعیل مستفعلن فاعلن ، تنوع در وزن یکی از شاخصه های این کاره اما واسه ترانه یمقدار زیاده یعنی از هشت هجا که خیلی ها نورم ترانه میدونن سه هجا بیشتر داره پس باید در تعداد ابیات جبران بشه ولی نه تنها چنین نبوده بلکه تعداد ابیات هم از نورم ترانه تجاوز کرده که پنج تا هفت بیت می باشد پس اولین ایراد این کار اتناب در روند افقی و عمودی اثر می باشد.
    ـ استفاده زیاد از خودم و خودت که رو هم پنچ بار استفاده شده.
    ـ از آرایه های ادبی کم استفاده که در جزئیات بهش اشاره میکنم.
    ـ روایت یا روند عمودی کار کاملا رعایت شده و این جای تحسین داره که شاعر در میانه راه به دام پرت گویی نیوفتاده.
    ـ اگر بخواهیم کار رو عروضی برسی کنیم در وزن مشکلاتی داریم ولی اگه هجایی برسی کنیم مشکلات کمتری وجود داره. هر دو مورد رو برسی می کنیم
    ـ من پیشنهاد میدم بعد از اتمام کار بگردید دنبال کارای اجرا شده در وزنی که شعر گفتید و ایراد کار رو روی آهنگ بگیرید باز تاکید میکنم بعد از اتمام کار چون در حین کار اگر به هم وزن گوش کنید ناخود اگاه تاثیر میگیرید و این اصلا خوب نیست.
    برای نمونه این کار آهنگ قدم میزنم علی امینیان تقریبا مناسبه . میلینکمش
    تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید

    جزئیات --------------------------------------------
    بیت اول :
    صدامو اگه میشنوی گــــوش کن یه دنیا واست حرف دارم بگم
    از اون حرفهایی که حتی خودم خودم طاقتش رو ندارم بگم

    ـ از این شرط اگه و یه دنیا حرف خیلی خوشم اومد آفرین
    ـ در مصرع اول از لحاظ عروضی یک هجا اضافه داریم یعنی "ش" میشنوی ولی از لحاظ هجایی رعایت شده و در مصرع دوم یک هجا کم داریم ولی به هر حال وزن رعاین نشده
    ـ تکرار خودم اصلا مناسب اجرا نیست
    ـ از " رو " مفعولی فقط بعد از کلماتی حق داریم استفاده کنیم که به حروف الف و ی ختم بشن مثل رویا رو – آرزو رو - کشتی رو - پس طاقتش رو غلطه و طاقتشو درسته
    .................................................. .
    بیت دوم:
    سراپای احساسه دنیای من به جایی بجز دسته تو بند نیست
    واسه حاله آینده ی لحظه هات کسی جز منه خسته در بند نیست

    ـ از این دید کل به جز دنیا و دست خیلی خوشم اومد احسنت
    ـ توجه دوستان رو به استفاده دقیق حال در مصرع به دو معنای احوال و زمان حال جلب میکنم که چطور ماهرانه ایهام گرفته شده. احسنت از این قسم آرایه ها باید بیشتر در ترانه استفاده کنیم تا ناخوداگاه مخاطب رو به فکر فرو ببریم.
    ـ از لحاظ هجایی وزن رعایت شده ولی عروضی خیر ( لحظه هات)
    ـ این بیت قافیه نداره در ضمن واژه امروز در بند اسیره در بند در ترانه کار برد نداره مگر اینکه شاعر باز هم از در بند ماهرانه ایهام بگیره به دو معنای اسیر و منطقه ای کوهستانی واقع در شمال تهران
    ـ حذف کردن این بیت به کلیت کار صدمه نمیزنه اتفاقا از اتناب کمتر میکنه بنظر من یکی از شاخصه های یه شاعر حرفه ای اینه که بتونه با شجاعت بیت های معرکه ش رو کنار بذاره که مطمئن باشه به صلاح کلیت کاره
    ................................................
    بیت سوم :
    صدامو اگه میشنوی گوش کن از اینکه ندارم تو رو شاکی ام
    خودت رو به اینکه ندونی نزن خودت خوب میدونی من با کی ام

    ـ بیت سالم می بود وزن کاملا رعایت شده بود بجز ش میشنوی که هجایی درسته ولی عروضی خیر
    ـ عینیت در ترانه شنونده رو مجذوب میکنه استفاده از عینیت خودتو به اون راه نزن جالب بود
    ـ پیشتر گفتیم خودت رو غلطه خودتو درسته
    ـ زمان بندی در مصرع دوم رعایت نشده ندونی باید بشه نمیدونی و فقط برای رعایت وزن این اشتباه صورت گرفته
    ..............................................
    بیت چهارم:
    هنوزم شبا غرق فکرت میشم واسه خاطراته تو دلواپسم
    بدونه تو یک ساله هر ثانیه م الان چند ساله که من بی کسم

    ـ در اوایل یا اواسط ارکان شکستن وزن قابل پوششه توسط خواننده و آهنگ ساز ولی در رکن آخر باید وزن رعایت بشه که در مصرع نخست میشم افتزاح از وزن خارجه کلا این بیت مشکل وزنی بدی داره
    ـ دلواپسی واسه حال و آینده روی میده اتفاقات گذشته حسرت داره نه دلواپسی و خاطرات اتفاقات گذشته محسوب میشه
    ـ بازی با زمان در مصرع دوم فوق العاده بود من اگه بودم از آرایه ی اغراق استفاده میکردم و می گفتم " بدونه تو یک ساله هر ثانیه م الان چند قرنه که من بی کسم "
    .................................................
    بیت پنجم :
    الان چند ساله که تنها شدم دلم با نبوده تو سر میکنه
    تا اینجاش حس میکنم حرفه من داره روو وجودت اثر میکنه

    ـ وزن عروضی رعایت نشده
    ـ این بیت هم اگه حذف بشه به کلیت کار صدمه نمیزنه
    ................................................
    بیت ششم :
    باید با خودم گرمه گریه بشم باید جسمم از اشکه من تر بشه
    به تاوانه خوبیم باید حاله من از اینی که می بینی بدتر بشه

    ـ بازم وزن عروضی
    ـ در مصرع اول یه که برای نتیجه گیری کم داریم پیشنهاد میدم به این صورت تغییرش بدی "خودم با خودم گرم گریه شدم که جسمه من از اشک و خون تر بشه "
    .................................................. ......
    بیت هفتم :
    میخواستم که دستای بی حسّمو به دستایی که از خدامه بدم
    به اینجاش تا میرسم بغضه من نمیذاره دیگه ادامه بدم


    ـ بنظر من این بیت شاه بیت این ترانه س
    ـ از خدا ایهام دلنشینی گرفته شده
    ـ قافیه جدیدی استفاده شده
    ـ وزن عروضی کاملا رعایت شده
    ـ بدون ایراد ، محکم ، فوق العاده فنی ، کاش در کل ابیات ان دقت رو داشت
    ـ بغض قبل از گریه پدید میاد و شاعر قبل از این بیت گریه کرده پس بغض بی معنیه من پیشنهاد میدم در مصرع دوم به جای بغض من بگو هق هقم
    .................................................. ...
    بیت هشتم :
    شاید اولین باره که میشنوی صدامو با بغضی که همراهشه
    به جایی رسیدم که حس میکنم دیگه ناله هامم واست خواهشه

    ـ بازم وزن عروضی ؟
    ـ من احساس میکنم این بیت هم اتفاق خاصی نداره و بعد از بیت قبلی که عالی بود باید سریع نتیجه گیری بشه لذت حس قافل گیر شدن در مخاطب زنده بمونه
    ـ این بیت فقط در هیجانات قافیه جدید سروده شده و باری برای روند کلی شعر بدوش نمیکشه حذف ش کن
    .................................................. ....
    بیت نهم
    من از انعکاسه صدای دلت تمومه خیال هاتو حس میکنم
    همینکه چشام بسته میشن تو رو کناره یکی ، منعکِس میکنم


    در مورد این بیت نظری ندارم فقط نتیجه ی کوبنده ای نیست برای ماندگار شدن کار در ذهن مخاطب
    matco


    تعداد کل آرای این پست : 2
    تعداد آرای مثبت : 2
    #7 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۲/۰۷/۲۴ در ساعت 13:35

  15. 2 کاربر زیر از matco برای این پست سپاسگزاری کرده اند


  16. فرهاد فردمنش آواتار ها
    فرهاد فردمنش
    شماره کاربری
    17269
    کاربر پیـشرفته
    تیر /۱۳۹۱
    کرج
    716
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی274
    1,601
    سپاس از شما 950 بار در 414 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط matco تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید
    صدامو اگه میشنوی گــــوش کن یه دنیا واست حرف دارم بگم
    از اون حرفهایی که حتی خودم خودم طاقتش رو ندارم بگم
    سراپای احساسه دنیای من به جایی بجز دسته تو بند نیست
    واسه حاله آینده ی لحظه هات کسی جز منه خسته در بند نیست
    صدامو اگه میشنوی گوش کن از اینکه ندارم تو رو شاکی ام
    خودت رو به اینکه ندونی نزن خودت خوب میدونی من با کی ام
    هنوزم شبا غرق فکرت میشم واسه خاطراته تو دلواپسم
    بدونه تو یک ساله هر ثانیه م الان چند ساله که من بی کسم
    الان چند ساله که تنها شدم دلم با نبوده تو سر میکنه
    تا اینجاش حس میکنم حرفه من داره روو وجودت اثر میکنه
    باید با خودم گرمه گریه بشم باید جسمم از اشکه من تر بشه
    به تاوانه خوبیم باید حاله من از اینی که می بینی بدتر بشه
    میخواستم که دستای بی حسّمو به دستایی که از خدامه بدم
    به اینجاش تا میرسم بغضه من نمیذاره دیگه ادامه بدم
    شاید اولین باره که میشنوی صدامو با بغضی که همراهشه
    به جایی رسیدم که حس میکنم دیگه ناله هامم واست خواهشه
    من از انعکاسه صدای دلت تمومه خیال هاتو حس میکنم
    همینکه چشام بسته میشن تو رو کناره یکی ، منعکِس میکنم

    سلام
    نقد سوم - ترانه تاوان - فرهاد
    نکته » با توجه به صطح کار یه مقدار سخت گیر تر بحث کردم

    کلیات ---------------------------
    ـ وزن : مفاعیل مستفعلن فاعلن ، تنوع در وزن یکی از شاخصه های این کاره اما واسه ترانه یمقدار زیاده یعنی از هشت هجا که خیلی ها نورم ترانه میدونن سه هجا بیشتر داره پس باید در تعداد ابیات جبران بشه ولی نه تنها چنین نبوده بلکه تعداد ابیات هم از نورم ترانه تجاوز کرده که پنج تا هفت بیت می باشد پس اولین ایراد این کار اتناب در روند افقی و عمودی اثر می باشد.
    ـ استفاده زیاد از خودم و خودت که رو هم پنچ بار استفاده شده.
    ـ از آرایه های ادبی کم استفاده که در جزئیات بهش اشاره میکنم.
    ـ روایت یا روند عمودی کار کاملا رعایت شده و این جای تحسین داره که شاعر در میانه راه به دام پرت گویی نیوفتاده.
    ـ اگر بخواهیم کار رو عروضی برسی کنیم در وزن مشکلاتی داریم ولی اگه هجایی برسی کنیم مشکلات کمتری وجود داره. هر دو مورد رو برسی می کنیم
    ـ من پیشنهاد میدم بعد از اتمام کار بگردید دنبال کارای اجرا شده در وزنی که شعر گفتید و ایراد کار رو روی آهنگ بگیرید باز تاکید میکنم بعد از اتمام کار چون در حین کار اگر به هم وزن گوش کنید ناخود اگاه تاثیر میگیرید و این اصلا خوب نیست.
    برای نمونه این کار آهنگ قدم میزنم علی امینیان تقریبا مناسبه . میلینکمش
    تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید

    جزئیات --------------------------------------------
    بیت اول :
    صدامو اگه میشنوی گــــوش کن یه دنیا واست حرف دارم بگم
    از اون حرفهایی که حتی خودم خودم طاقتش رو ندارم بگم

    ـ از این شرط اگه و یه دنیا حرف خیلی خوشم اومد آفرین
    ـ در مصرع اول از لحاظ عروضی یک هجا اضافه داریم یعنی "ش" میشنوی ولی از لحاظ هجایی رعایت شده و در مصرع دوم یک هجا کم داریم ولی به هر حال وزن رعاین نشده
    ـ تکرار خودم اصلا مناسب اجرا نیست
    ـ از " رو " مفعولی فقط بعد از کلماتی حق داریم استفاده کنیم که به حروف الف و ی ختم بشن مثل رویا رو – آرزو رو - کشتی رو - پس طاقتش رو غلطه و طاقتشو درسته
    .................................................. .
    بیت دوم:
    سراپای احساسه دنیای من به جایی بجز دسته تو بند نیست
    واسه حاله آینده ی لحظه هات کسی جز منه خسته در بند نیست

    ـ از این دید کل به جز دنیا و دست خیلی خوشم اومد احسنت
    ـ توجه دوستان رو به استفاده دقیق حال در مصرع به دو معنای احوال و زمان حال جلب میکنم که چطور ماهرانه ایهام گرفته شده. احسنت از این قسم آرایه ها باید بیشتر در ترانه استفاده کنیم تا ناخوداگاه مخاطب رو به فکر فرو ببریم.
    ـ از لحاظ هجایی وزن رعایت شده ولی عروضی خیر ( لحظه هات)
    ـ این بیت قافیه نداره در ضمن واژه امروز در بند اسیره در بند در ترانه کار برد نداره مگر اینکه شاعر باز هم از در بند ماهرانه ایهام بگیره به دو معنای اسیر و منطقه ای کوهستانی واقع در شمال تهران
    ـ حذف کردن این بیت به کلیت کار صدمه نمیزنه اتفاقا از اتناب کمتر میکنه بنظر من یکی از شاخصه های یه شاعر حرفه ای اینه که بتونه با شجاعت بیت های معرکه ش رو کنار بذاره که مطمئن باشه به صلاح کلیت کاره
    ................................................
    بیت سوم :
    صدامو اگه میشنوی گوش کن از اینکه ندارم تو رو شاکی ام
    خودت رو به اینکه ندونی نزن خودت خوب میدونی من با کی ام

    ـ بیت سالم می بود وزن کاملا رعایت شده بود بجز ش میشنوی که هجایی درسته ولی عروضی خیر
    ـ عینیت در ترانه شنونده رو مجذوب میکنه استفاده از عینیت خودتو به اون راه نزن جالب بود
    ـ پیشتر گفتیم خودت رو غلطه خودتو درسته
    ـ زمان بندی در مصرع دوم رعایت نشده ندونی باید بشه نمیدونی و فقط برای رعایت وزن این اشتباه صورت گرفته
    ..............................................
    بیت چهارم:
    هنوزم شبا غرق فکرت میشم واسه خاطراته تو دلواپسم
    بدونه تو یک ساله هر ثانیه م الان چند ساله که من بی کسم

    ـ در اوایل یا اواسط ارکان شکستن وزن قابل پوششه توسط خواننده و آهنگ ساز ولی در رکن آخر باید وزن رعایت بشه که در مصرع نخست میشم افتزاح از وزن خارجه کلا این بیت مشکل وزنی بدی داره
    ـ دلواپسی واسه حال و آینده روی میده اتفاقات گذشته حسرت داره نه دلواپسی و خاطرات اتفاقات گذشته محسوب میشه
    ـ بازی با زمان در مصرع دوم فوق العاده بود من اگه بودم از آرایه ی اغراق استفاده میکردم و می گفتم " بدونه تو یک ساله هر ثانیه م الان چند قرنه که من بی کسم "
    .................................................
    بیت پنجم :
    الان چند ساله که تنها شدم دلم با نبوده تو سر میکنه
    تا اینجاش حس میکنم حرفه من داره روو وجودت اثر میکنه

    ـ وزن عروضی رعایت نشده
    ـ این بیت هم اگه حذف بشه به کلیت کار صدمه نمیزنه
    ................................................
    بیت ششم :
    باید با خودم گرمه گریه بشم باید جسمم از اشکه من تر بشه
    به تاوانه خوبیم باید حاله من از اینی که می بینی بدتر بشه

    ـ بازم وزن عروضی
    ـ در مصرع اول یه که برای نتیجه گیری کم داریم پیشنهاد میدم به این صورت تغییرش بدی "خودم با خودم گرم گریه شدم که جسمه من از اشک و خون تر بشه "
    .................................................. ......
    بیت هفتم :
    میخواستم که دستای بی حسّمو به دستایی که از خدامه بدم
    به اینجاش تا میرسم بغضه من نمیذاره دیگه ادامه بدم


    ـ بنظر من این بیت شاه بیت این ترانه س
    ـ از خدا ایهام دلنشینی گرفته شده
    ـ قافیه جدیدی استفاده شده
    ـ وزن عروضی کاملا رعایت شده
    ـ بدون ایراد ، محکم ، فوق العاده فنی ، کاش در کل ابیات ان دقت رو داشت
    ـ بغض قبل از گریه پدید میاد و شاعر قبل از این بیت گریه کرده پس بغض بی معنیه من پیشنهاد میدم در مصرع دوم به جای بغض من بگو هق هقم
    .................................................. ...
    بیت هشتم :
    شاید اولین باره که میشنوی صدامو با بغضی که همراهشه
    به جایی رسیدم که حس میکنم دیگه ناله هامم واست خواهشه

    ـ بازم وزن عروضی ؟
    ـ من احساس میکنم این بیت هم اتفاق خاصی نداره و بعد از بیت قبلی که عالی بود باید سریع نتیجه گیری بشه لذت حس قافل گیر شدن در مخاطب زنده بمونه
    ـ این بیت فقط در هیجانات قافیه جدید سروده شده و باری برای روند کلی شعر بدوش نمیکشه حذف ش کن
    .................................................. ....
    بیت نهم
    من از انعکاسه صدای دلت تمومه خیال هاتو حس میکنم
    همینکه چشام بسته میشن تو رو کناره یکی ، منعکِس میکنم


    در مورد این بیت نظری ندارم فقط نتیجه ی کوبنده ای نیست برای ماندگار شدن کار در ذهن مخاطب
    matco
    سلام به روی گل دوست عزیزم
    شوکه شدم
    بی نهایت از وقتی که واسه تجزیه تحلیل ترانه گذاشتی تشکر میکنم،واقعا ازت ممنونم
    فقط یک ذکر یه نکته : اینکه خوب دست ترانه سُرا در سرایش ترانه نبست به شعر خیلی باز تره و خوب من هم به اجبار گاهی اوقات باید از این خصیصه استفاده کنم
    برخی از انتقادات واقعا درست و بی نقص بود ولی برخی دیگه با توجه به این که این نوشته ترانه اس میشه ازش عبور کرد مثلا:
    استفاده زیاد از خودم و خودت که رو هم پنچ بار استفاده شده : خوب ما بارهای چه در آهنگهای ایران قدیم و چه در آهنگهای امروزی شاهد تکرار هستیم به نظر من تکرار در ترانه چندان بد هم نیست و یک مقدار ماهیت ترانه میتونه به این سمت متمایل بشه
    روی سایر نوشته هات ریز شدن رو لازم نمی بینم چون اکثرا فنی انتقاد شده و باز هم از این بابت سپاس
    روزگارت به رنگ خدا


    من از روزی که یادم هست/به یادت تیره می پوشم/دلم خوش بود که میگفتی/تورو آسون نمیفروشم
    #8 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۲/۰۷/۲۴ در ساعت 17:33

  17. کاربران زیر از شما فرهاد فردمنش عزیز جهت این پست سپاسگزاری کرده اند


جستجو شده ها

فرهاد فرد منش تاوان

تا این لحظه 55 کاربر از این تاپیک دیدن کرده اند

فقط اعضا گروه ویژه vip و مدیران قادر به دیدن اسامی بازدیدکنندگان تاپیک هستند

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

کپی از مطالب سایت مجاز نمیباشد و پیگرد قانونی دارد

cubase.ir

BACK TO TOP
وی اس تی