کانال کیوبیس در تلگرام را دنبال کنید
آهنگسازی
آهنگسازی




صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 1
صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 2
آموزش فارسی صفر تا صد مسترینگ با پلاگینهای waves



دانلود کیوبیس 8 cubase با لینک مستقیم رایگان و آموزش نصب فارسی

دانلود رایگان وی اس تی استرینگ شرقی Fayez Saidawi Oriental Strings با لینک مستقیم تک پارت از سرور سایت



آموزش آهنگسازی فارسی

+ پاسخ به موضوع
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: ایرانی ها در تداوم آموزش های لومر چه کردند؟ اولین گام های چند صدایی شدن موسیقی ایرانی بررسی شد

  1. Ramin95 آواتار ها
    Ramin95
    شماره کاربری
    4941
    Contributor
    شهریور /۱۳۹۰
    4,009
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی575
    0
    سپاس از شما 815 بار در 687 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض ایرانی ها در تداوم آموزش های لومر چه کردند؟ اولین گام های چند صدایی شدن موسیقی ایرانی بررسی شد

    نشست «اولین گام های چند صدایی شدن موسیقی ایرانی» با سخنرانی حمیدرضا اردلان و علی اکبر شکارچی در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.


    به گزارش خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، کنسرت پژوهشی آموزشی «اولین گام های چند صدایی شدن موسیقی ایرانی» با روایت قطعاتی از ردیف پیانویی و بازخوانی آثار آلفرد لومر و تاثیر این هنرمند فرانسوی بر موسیقی ایران، شامگاه گذشته دهم آبان ماه به همت گروه تحقیقات هنرهای قاجاری و با همکاری فرهنگی سفارت فرانسه در ایران، برپا شد.


    در آغاز این مراسم، مهران پورمندان سرپرست گروه تحقیقات هنرهای قاجاری با اظهار خرسندی از استقبال حاضران از چنین نشست پژوهشی گفت: ده سال است که این گروه بر روی تاریخ اجتماعی هنر قاجار در سه حوزه موسیقی، نقاشی و معماری، پژوهش می کند.


    او با برشمردن اه... گروه تحقیقات هنر قاجاری عنوان کرد: ما تلاش داریم تا بگوییم یک اثر هنری چگونه در روند زمان شکل می گیرد و بازتاب دوران خودش می شود. کوارتت ژوآن نیز در راستای همین تفکر شکل گرفت و در این کنسرت پژوهشی آموزشی یک اثر دوگانه را اجرا خواهد کرد.


    اجرای این آثار به گفته پورمندان ،بازتابی از ردیف موسیقی ایرانی با گویش لومر است.


    در ادامه ،رایزن فرهنگی سفارت فرانسه در ایران از برپا کنندگان این برنامه تقدیر کرد و گفت: سفارت فرانسه از آن جهت همکاری خود را در برپایی این کنسرت پژوهشی اعلام کرد، زیرا این موسیقیدان فرانسوی چند دهه در ایران زندگی کرده و یک نوع همکاری برای موسیقی ردیفی ایران به ارمغان آورده است ،پس فکر کردیم بهتر است کار ویژه این موسیقیدان به ویژه فعالیت هایی را که گروه تحقیقات هنر قاجار انجام داده در چنین نشستی معرفی کنیم.


    در ادامه فیلم کوتاه «زمان و دوران خلق یک اثر» با مرور حضور و جایگاه آلفرد ژان باتیست لومر از ساخته های مهران پورمندان پخش شد.


    سپس حمیدرضا اردلان پژوهشگر با موضوع «زبان و موسیقی» سخنرانی کرد.


    او با اشاره به فیلم کوتاه پخش شده، گفت: این فیلم پرسپکتیوی از زمان قاجار تا اوایل دوره پهلوی ارائه می دهد و در این فاصله می توانیم اجزای فعالیت لومر را درک کنیم که خود یک بحث توصیفی راجع به فعالیت های این هنرمند فرانسوی و تاثیر عمیق او بر دوران قاجار است اما من در این نشست از گذشته شروع می کنم و سخنرانی خود را با طرح چند پرسش آغاز خواهم کرد.


    او با طرح کلی پرسش هایش این گونه آغاز کرد: اساسا موسیقی چند صدایی از نظر ایرانیان چیست؟ و گوش و ذهن ایرانی ها این موسیقی را چگونه دیده و آلفرد لومر کجای این موسیقی مستقر شده است؟


    اردلان با پاسخ به این سوالها بیان کرد: به موازات آمدن لومر به ایران، جنس دیگری از موسیقی در این کشور شنیده می شد، در حالیکه اولین شاخه موسیقی ما متعلق به دوران قبل از اسلام است که در آن زمان ایران دارای فرهنگ قوی است و ما با یک تمدن تمام عیار سر و کار داریم که گوش آنها طی قرن ها برآمده از زبان بود.


    این مدرس و محقق اضافه کرد: این موسیقی که متعلق به قبل از انقلاب است تا همین پنجاه سال پیش هم به واسطه مردمان غرب ایران دوام آورد و نمونه های آن را می توان در موره و آوازهای باستانی ایران مشاهده کرد که به گونه ای است که تا ساعت ها، روزها و شاید سالیان سال بتواند ادامه پیدا کند و صدایی که به واسطه آن می شنویم پلی فونی نیست، لذا می بینید که در زمان ورود لومر به ایران و در دورن قبل از اسلام، نوعی از موسیقی چند صدایی وجود داشته است.


    این پژوهشگر با ارزیابی دلایل مهجور شدن این موسیقی چند صدایی در فرهنگ ایرانی طی گذر زمان گفت: بعد از ورود اسلام این موسیقی جای خود را به انواع دیگری می دهد و به مرور منزوی می شود. در حالی که در دوران رنسانس این جنس صدا که در گلوی انسان وجود دارد و با تحریرهای درشت پرتاب می شود، مورد توجه قرار می گیرد تا به واسطه آن فرهنگشان را ابقا کنند.


    اردلان خاطر نشان کرد: در دوره اسلام موسیقی به سمت باطنی سیر می کند و همه صداها در جستجوی امر واحد است، لذا این نحوه تلقی در دوران پیش از اسلام که به دنبال کثرت اصوات بوده قدغن می شود. یعنی موسیقی چند صدایی به دلیل ایدئولوژی حاکم بر این سرزمین اجازه دوام پیدا نمی کند، اما در موسیقی ردیفی که لومر در دوره قاجار روی آن کار کرد دیگر حکومت و مذهب مطیع هم نیستند.


    به گفته اردلان، لومر زمانی به جامعه ایران وارد می شود که مدرنیته آغاز شده و اومانیزم در حال شکل گیری است و عالم انسانی اهمیت پیدا کرده ،لذا موسیقی چند صدایی قابل شنیدن است.


    اردلان معتقد است: تاثیر لومر بر موسیقی ایران آنچنان زیاد و فراگیر بوده که هنوز بعد از آن دوران، موسیقیدانان ما تعلیم خود را نمی توانند از داشته های لومر خارج کنند و اغلب تربیت آهنگسازان به سمت گرایش رمانتیک و کلاسیک است. پس آنجایی که وظیفه لومر بوده به خوبی انجام شده است اما آنجایی که باید از سوی ما کارهایی صورت می گرفت کوتاهی صورت گرفته است.


    سپس قسمتی از موسیقی «به زندان شوشتری» از ساخته های حسین دهلوی پخش شد و سپس حمیدرضا اردلان گفت: دهه ها از حضور لومر در ایران گذشته و بیش از چند نسل عوض شده است اما اگر این قطعه «به زندان شوشتری» را با کوارتت لومر مقایسه کنیم یک سولوی ویلن در دستگاه شوشتری می شنویم و در اثر لومر هم یک ملودی و زمینه را گوش می دهیم که شباهت هایی با هم دارند.


    وی ادامه داد: لومر به این واسطه یک گویش ایرانی را برای کشور به ارمغان آورد که شنیدار جدیدی دارد. او اولین نگارش ها را برای موسیقی صورت داد و واسطه کاغذ را برای ما به ارمغان آورد. اینجا واسطه عقل شدیدتر است در حالی که در دوران قبل از لومر واسطه قلبی وجود داشت اما اینجا صوت و تصویر با هم به دست می آید زیرا ضرورت تاریخی این گونه ایجاب می کند.


    این مدرس در پایان سخنان خود عنوان کرد: لومر در کار خود تعصب جانبدارانه ای نداشت،بلکه آنقدر انعطاف به خرج داد که هم از ایرانیان بیاموزد و هم به آنها آموزش دهد و بنده گواهی می دهم که لومر وظیفه خود را به خوبی انجام داده است اما آیا ما ایرانی ها در تداوم آموزش های لومر وظیفه خود را ایفا کردیم؟


    به گزارش ایسنا، در ادامه این برنامه قطعاتی در چهارگاه و همایون توسط کوارتت ژوآن اجرا شد و سپس علی اکبر شکارچی با موضوع «تطابق آثار نوشته شده آلفرد لومر و ردیف موسیقی ایرانی» سخنرانی کرد.


    او گفت: هر اتفاق خاصی که در جامعه ای بیفتد ریشه های دیگری دارد که به مرور زمینه تحولات اجتماعی را فراهم می کند. در دورانی که لومر در ایران زندگی می کرد نیز در دنیا و به ویژه اروپا جنبش های بسیاری حاصل شده بود. لذا دولتمردان ایرانی برای عقب نماندن از این رشد و دگرگونی در عرصه های مختلف همچون موسیقی اقدامات فراوانی انجام دادند.


    به گفته شکارچی، لومر در دوره ای وارد ایران می شود که انحطاط حکومتی و عقب ماندگی همه جانبه غوغا می کند و در این دوره همه چیز به طور طبیعی به سمت نو شدن می رود که این سرآغاز بهار انقلاب مشروطیت است.


    او خاطر نشان کرد: در راس این انقلاب، امیرکبیر قرار دارد که دستور ساخت دارالفنون را می دهد، اما حکومتی که به انحطاط رسیده در مراسم افتتاح دارالفنون امیرکبیر را به باغ فین تبعید و او را می کشد، به همین دلیل هم موسیقیدانانی که در خدمت دربار بودند چه به لحاظ فاصله از حکومت و چه به لحاظ شیوه نواختنشان دچار تغییر می شوند.


    این پژوهشگر و نوازنده کمانچه معتقد است: می توان وضعیت مردم ایران را در این دوره و به واسطه موسیقی آنها احساس کرد. لومر نیز در این میان وظیفه دارد به آموزش خواندن و نوشتن موسیقی بپردازد. به همین دلیل مردم ما به سرعت و با استعداد و ذوق ایرانی نت را فرا می گیرند، ارکسترهای متعددی تشکیل می دهند و حتی لومر اشاره می کند که در این زمان 35 ترانه عامیانه را برای پیانو تنظیم می کند.


    شکارچی ادامه داد: در کنار فعالیت های لومر، گروه هایی شکل می گیرند که این بار در کنار مردم قرار دارند پس در این عرصه به سادگی نمی توان از شکل گیری ارکستر انجمن اخوت گذشت، زیرا تا قبل از آن چنین وضعیتی فراهم نبود. در حالیکه در این ارکستر برجسته ترین موسیقیدانان ایرانی حفظ شده و کار می کنند و می توان دید که این چهره های برجسته چگونه موسیقی ایران را پاس داشتند و به نسل بعد منتقل کردند.


    او ریشه چنین اتفاقی را در همان جنبشی دانست که آن زمان در ایران شکل گرفته بود.


    این استاد ادامه داد: چنین فعالیت هایی بازتاب آن بود. البته لومر اشاره دارد که قطعات را به سفارش مظفرالدین شاه ساخته و مورد توجه شاه قرار داشته اما بنده معتقدم که این اتفاقات در جهت هم سویی همه چیز تغییر می کند.


    شکارچی، همچنین در بخش پایانی سخنان خود با ارزیابی قطعات ساخته شده توسط لومرعنوان کرد: کار خلاقانه لومر در نوشتن این قطعات در نظر گرفتن یک بخش اعلان برای معرفی اثر است که تحت تاثیر موسیقی های توصیفی و یا اورتورها ساخته شده است و به نوعی این اعلان ها از انسان هایی که همدیگر را صدا می کنند و درخواست کمک دارند دور نیست.


    به گزارش ایسنا، در بخش پایانی این کنسرت پژوهشی آموزشی ،سومین کوارتت زهی لامینور اثر شارل گونو توسط کوارتت ژوان نواخته شد.


    بنا بر این گزارش،«آلفرد ژان باتیست لومر فرزند یک پرورش دهنده گل در یکی از شهرهای کوچک شمال فرانسه بود که در شانزده سالگی به واسطه استعداد و علاقه ای که از خود در موسیقی نشان داد وارد کنسرواتوار پاریس شد.


    لومر در سال 1863 پس از فارغ التحصیل شدن در نوازندگی فلوت، آهنگسازی و اصول رهبری برای خدمت در دسته موزیک هنگ سربازان زبده ی گارد جمهوری فرانسه را برای هفت سال یاد گرفت و در سال 1864 به نیابت رهبری موزیک انتخاب شد.


    او در سال 1868 به درخواست دولت ایران و حکم وزیر جنگ دولت فرانسه به ایران عازم شد، تا موسیقی نظامی ناصرالدین شاه را سامان بخشد از این رو تا پایان عمرش در ایران باقی ماند.


    مصادف با اولین سفر مظفرالدین شاه به اروپا اولین اشکال نت نویسی از ردیف موسیقی ایرانی نیز به ثبت رسید و در این میان آلفرد لومر به همراهی ارسلان خان ناصرهمایون گوشه هایی از دستگاه چهارگاه، همایون و ماهور را برای پیانو به شکل یک سوییت تنظیم کرد و آنرا در فرانسه به چاپ رساند. ارزش این نت نگاری هیچ وقت و در هیچ کجا به عنوان برداشتی از موسیقی کلاسیک ایرانی مطرح نشد و ویژگی های آن هیچگاه مورد بررسی قرار نگرفت مگر تا این اواخر که فقط نسخه ای از آن با اجرای آن به چاپ رسید.


    راه اندازی شعبه موزیک دارالفنون، نوشتن اولین سرود ملی قاجار با عنوان «سلام»،نوشتن قطعاتی چند برای پیانو براساس موسیقی ایرانی، انتشار اولین رساله های تئوری موسیقی و هارمونی و هچنین اولین نت نویسی از ردیف موسیقی ایرانی برای پیانو از جمله اقدامات موسیقی او بود که زیر بنای موسیقی آکادمیک و نوین ایران را به وجود آورد.»


    انتهای پیام

    منبع خبر : ایسنا


    #1 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۰/۰۸/۱۸ در ساعت 16:34

  2. # ADS
    مجری تبلیغات
    تاریخ عضویت
    -
    نوشته ها
    -
    فروشگاه آنلاین کیوبیس با سیستم پرداخت آنلاین و ارسال به سراسر نقاط ایران ، شهرستانها و روستاها در کمترین زمان ممکن ، فروش vst وی اس تی ارزان و با کیفیت ، فروش سمپل و پلاگین های جدید آهنگسازی

    بی نظیرترین آموزش فارسی نرم افزار کیوبیس ( سطح مقدماتی )
    آموزش فارسی کار با نرم افزار کیوبیس (سطح پیشرفته)
    آموزش فارسی CUBASE 5 & NUENDO4
    آموزش فارسی تکمیلی NUENDO5.5, CUBASE 6.5
    آموزش فارسی Ableton Live 9
    آموزش فارسی سونار Sonar X2,X3
    آموزش فارسی Cubase Elements 7

    آموزش فارسی protools 10
    آموزش فارسی Logic Pro X2 لاجیک
    آموزش فارسی Studio one استودیو وان
    آموزش فارسی BAND IN A BOX 2015
    آموزش فارسی Guitar Pro 6
    آموزش فارسی ضبط افکت میکس و مستر صدا ADOBE AUDITION CS5.5
    آموزش فارسی یک پروژه تنظیم آهنگ از ابتدا تا انتها

    آموزش فارسی اف ال استودیو FL Studio 12
    آموزش فارسی سمپلر کانتکت Native instrument Kontakt 5
    آموزش فارسی تصویری امنیسفر OMNISPHERE
    آموزش فارسی تخصصی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی موسیقی الکترونیک Steinberg Sequel
    آموزش فارسی تکنیکهای حرفه ای وکال همراه با آموزش Melodyne
    آموزش فارسی تکنیکهای رکورد صدا در استودیو موسیقی
    آموزش فارسی 101 ترفند حرفه ای میکس + مستر آهنگ با ایزوتوپ اوزون 7 izotope ozone
    آموزش فارسی جامع مسترینگ آهنگ Izotop Ozone 6 + tracks
    آموزش فارسی Fab Filter+Waves +Slate Digital

    آموزش کامل مراحل ساخت آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی آهنگسازی در یک هفته
    آموزش فارسی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی مولتی مدیا تصویری مبانی موسیقی
    آموزش فارسی تنظیم و ارکستراسیون آهنگ
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش خوانندگی پاپ به زبان فارسی
    آموزش آهنگسازی در سبکهای پاپ، هیپ هاپ رپ،ترنس،هاوس،بلوز،جاز،راک

    آموزش فارسی میکس حرفه ای آهنگ
    آموزش فارسی میکس و مسترینگ حرفه ای
    آموزش فارسی یک پروژه میکس و مستر آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی ریتم سازی در موسیقی
    آموزش فارسی ساخت بیت در موسیقی
    آموزش فارسی صداسازی با سینتی سایزرها
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش فارسی ساخت استودیوی موسیقی خانگی

    خرید وی اس تی پیانو spitfire audio hans zimmer piano
     

+ پاسخ به موضوع

موضوعات مشابه

  1. پاسخ ها: 16
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۸/۱۸, 22:14
  2. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۱۰/۲۷, 14:52
  3. بررسی چند و چون آموزشگاه.های موسیقی؛ سازت را قورت بده
    توسط Ramin95 در انجمن اخبار موسیقی ایران
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۱۰/۱۲, 21:30
  4. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۸/۱۸, 19:00
  5. روند چند صدایی شدن موسیقی ایران بررسی می شود
    توسط Ramin95 در انجمن اخبار روز موسیقی
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۸/۱۶, 15:31

جستجو شده ها

اولين كنسرت آموزشي گام

تا این لحظه 4 کاربر از این تاپیک دیدن کرده اند

فقط اعضا گروه ویژه vip و مدیران قادر به دیدن اسامی بازدیدکنندگان تاپیک هستند

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

کپی از مطالب سایت مجاز نمیباشد و پیگرد قانونی دارد

cubase.ir

BACK TO TOP
وی اس تی
آرتیست