کانال کیوبیس در تلگرام را دنبال کنید
آهنگسازی
آهنگسازی




صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 1
صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 2
آموزش فارسی صفر تا صد مسترینگ با پلاگینهای waves



دانلود کیوبیس 8 cubase با لینک مستقیم رایگان و آموزش نصب فارسی

دانلود رایگان وی اس تی استرینگ شرقی Fayez Saidawi Oriental Strings با لینک مستقیم تک پارت از سرور سایت



آموزش آهنگسازی فارسی

+ پاسخ به موضوع
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: از ارکسترال ایرانی تا حماسهٔ عاشقانه

  1. Ramin95 آواتار ها
    Ramin95
    شماره کاربری
    4941
    Contributor
    شهریور /۱۳۹۰
    4,009
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی575
    0
    سپاس از شما 815 بار در 687 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض از ارکسترال ایرانی تا حماسهٔ عاشقانه

    [آرش نصیری - روزنامه.نگار، مدیر و مجری برنامه هزار صدا ]


    یک اینتروی خاص که مقدمه ی .یک اورتور ارکسترال با ساز و ادوات کامل است می تواند گویای این باشد که ما با آلبومی مواجه هستیم که در آن، گروه سازنده قرار است تمام امکانات ارکستری را بسیج کنند تا توانایی و دانایی شان در ساخت موسیقی با نوازندگان زیاد به چشم بیاید اما «جرس» اینگونه نیست. آغاز آلبوم با حضور شورانگیز زهی ها. و بعد حمله هیجان انگیز کوبه ای هاست و این می تواند فضا را آماده کند برای آنچه بعد قرار است اتفاق بیافتد. قرار است کسی جلوی مستی را بگیرد و او را مورد عتاب قرار دهد که: «هین کج و راست می روی، باز چه خورده ای بگو/ مست و خراب می روی خانه به خانه کو به کو». تمام آن هیجان ابتدای آهنگ فقط بیست ثانیه است و بعد فید می شود در صدای آرام و منسجم زهی ها که فضا را به سمت آرامش می برند و بعد، ایجاد حرکت با تار میدیا فرج نژاد. سرکاستی آلبومی که فرج نژاد ساخته، امیرحسین سمیعی برای ارکستر تنظیم کرده و سینا سرلک خوانده است، می تواند بیانیه ی سازندگان آن و به نوعی یک نمونه بسیار خوب برای این نوع از آثار باشد: همه چیز به اندازه و سرجای خود.
    . ***
    .

    وقتی یک آهنگ یا آلبوم موسیقی در ژانر موسیقی کلاسیک ایرانی، به شکلی ارکسترال ارائه می شود، می تواند یک کار کاملا ارکسترال باشد و دیگر در ژانر موسیقی کلاسیک ایرانی نگنجد. این اتفاق زمانی می افتد که منطق اجرا کلا عوض می شود و ما با اثری مواجه هستیم که همه چیزش با منطق موسیقی کلاسیک غربی شکل گرفته است و ما فقط کلام فارسی و یا بعضا سازهای ایرانی را می شنویم. اما راه دیگری هم وجود دارد برای اینکه هم از امکانات موسیقی کلاسیک و دانش موسیقی استفاده کنیم و هم آنسامبل ما صدایی ایرانی داشته باشد و جرس در اغلب لحظه هایش اینگونه است. امیرحسین سمیعی نشان داده است که به دقایق و ظرایف موسیقی اصیل ایرانی به خوبی آشناست و ارکستر را در خدمت هرچه بیشتر نمودار کردن این ظرایف درآورده است نه آنکه بخواهد کاری شلوغ و پرطمطراق بسازد که خودش را بیشتر نشان دهد. در بخش هایی از این آلبوم، ارکستر کمترین خودنمایی را هم ندارد اما نظم و ریتم کلی که بر کار حاکم است نشان می دهد که یک آهنگساز موسیقی کلاسیک در کنار یک آهنگساز موسیقی اصیل ایرانی قرار گرفته تا کاری استاندارد به علاقمندان هنر موسیقی عرضه شود. کاری که قبلا کمتر سابقه داشته است.
    . ***


    این بخش می تواند یک پرانتز باشد. دانش آهنگساز می تواند مانع کار باشد اگر اصل فرض شود. وقتی دانش و استفاده از آن اصل باشد، اثر از روح خالی می شود و ما یک ارکستر بزرگ می بینیم و می شنویم که همه چیز سرجای خود است و هیچ چیز به دلت نمی نشیند. نکته دیگر اینکه وقتی عوامل آلبوم هم سن و سال و هم رده و دوست هستند، در کنار هم و با همفکری کار را به پیش می برند و در این کار خاص، قطعا همراه و همدل و دوست بودن میدیا فرج نژاد، امیرحسین سمیعی و سینا سرلک بشترین تاثیر را در شکل گیری یک کار منسجم داشته است. پرانتز بسته.
    . ***


    قطعه اول با شعر معروف «نهان مکن» مولانا یک قطعه استاندارد است با صدای دهی خوب ارکستر و استفاده درست از توانایی خواننده و این موضوع یکی دیگر از ویژگی های این آلبوم است. بارها در این باره که سینا سرلک خواننده ای ست که استاد شجریان از او به عنوان یکی از بهترین های نسل جدید یاد کرده شنیده ایم اما در کمتر آلبومی، از این توانایی ها به خوبی و در فراز و فرود تواما بهره گرفته شده است و جرس این ویژگی را برای سینا سرلک داشته که همگان در یک پکیج، توانایی او را در استفاده از صدایی شش دانگ دیده اند و این مهم در همین قطعه اول دیده می شود و در آوازخوانی قطعه سوم، وقتی شعر «سوگ» استاد ابتهاج را می خواند هم مشهود است. قبل از قطعه سوم البته قطعه «هم فریاد» را شنیده ایم که معطوف است به توانایی تارنوازی فرج نژاد و حضور به اندازه و شنیدنی کوبه ای ها. قطعه سوم با همان لحن تار در قطعه دوم آغاز می شود اما از ریتم تند آن قطعه رسیده ایم به طمانینه ی تار با آوازی حزین که قرار است سوگ را با کلام سایه به تصویر بکشد: «من چه گویم که کسی را به سخن حاجت نیست» و بعد کم کم می رسیم به فریاد خواننده در مصرع «لاله را بس بود این پیرهن غرقه به خون» و فرود در «قصه پیداست زخاکستر خاموشی ما» و «سایه جان مهر وطن کار وفاداران است/ بادساران هوا را به وطن حاجت نیست».قطعه چهارم آغاز طربناکی دارد و تنظیم مناسبی هم برای ارکستر دارد. همه چیز نشان می دهد که ما شاهد یک قطعه خوب و شنیدنی باشیم اما با ورود خواننده انگار همه چیز عوض می شود، چون هیچ چیز، مقدمه ی شنیدن این شعر نیست: «در کجای این فضای تنگ بی آواز/ من کبوترهای شعرم را دهم پرواز». به نظر می رسد شعر شنیدنی فریدون مشیری مناسب این ملودی و فضا نیست و در سرتاسر آهنگ هم با همین مسئله مواجه هستیم به جز آخر آن، که در ریتمی کند، صدای خسته می خواند: «در کجای این فضای تنگ بی آواز...» و این در واقع ریتم و لحنی بود که می توانست فضای غالب این قطعه باشد.

    .قطعه بعد یعنی «چشم به راه» با شعر ابتهاج اما حکایت دیگری دارد و به نظر نگارنده نمونه شایسته ای از یک تصنیف آوازی ایرانی ست. اورتور آهنگ با وقار شروع می شود و کم کم به هیجان و هولناکی کلامی که خواننده با آواز می خواند می رسد که: «دیگر این پنجره بگشای که من/ به ستوه آمدم از این شب تنگ». فریاد از سر آگاهی کسی که واقعا از این شب تنگ به ستوه آمده و عصبانی ست از اینکه «دیرگاهی ست که در خانه همسایه ی من خوانده خروس/ وین شب تلخ عبوس/ می فشارد به دلم پای درنگ...». این ارکستر، این خواننده و این تنظیم و اجرا بیشتر از همه به این شعر می آید و همه چیز با هم چفت است و با آن فریاد انتهای کار و مجموعه مفهوم و کل اثر، شاید باید اسم این قطعه جرس بود؛ از آن جنس که : «جرس فریاد می دارد که بربندید محمل ها...».

    قطعه ششم اما این امتیازها را ندارد. ورود و ملودی آن حالتی حماسی اما شعر فضایی عاشقانه دارد: « بگو به باران ببارد امشب/ بشوید از رخ/ غبار این کوچه باغ ها را/ .که در زلالش/ .سحر بجوید/ .ز بی کران ها/ .حضور ما را...». فضایی لطیف که شاعر محمل آرایی می کند تا بگوید: «به جست و جوی کرانه هایی/ که راه برگشت از آن ندانیم...». در قطعه جرس خواننده همه اینها را در فضایی ریتمیک و نسبتا با حالتی حماسی می خواند و جالب اینکه فراز بعدی شعر را در اوج می خواند: «من و تو بیدار و .محو دیدار/ سبک تر از ماهتاب و از خواب/ ترانه ای بر لبان بادیم...». حتی حضور دل انگیز و سبک زهی ها و آرام شدن صدای خواننده و بم خوانی خواننده در بعد از این فراز هم، حس را به حس عاشقانه و نجواگونه ی شعر استاد شفیعی کدکنی بر نمی گرداند.

    قطعه بی کلام و با فریاد «صبوحی» قطعه زیبایی ست و قطعه آخر آلبوم یعنی «کوچه» هم، علی رغم همه زیبایی هایی که در تنظیم و اجرا دارد، شاید شعر مناسبی برای این آنسامبل نیست و مجموعه قطعه، آنقدرها که باید لطیف و خیال انگیز نیست. شاید هم خاطره و نوستالژی شعر ماندگار مرحوم فریدون مشیری ما را پرتوقع کرده است.
    .

    ***


    «جرس» علی رغم همه نقدی که بر آن رفت (و البته بخش مهمی از این انتقاد می تواند سلیقه ای باشد)، یک مجموعه تاثیرگذار است. نکته اول این پکیج استفاده درست از امکاناتی ست که ارکستر سمفونیک می تواند به آنسامبل موسیقی ایرانی بدهد و از این لحاظ، یکی از بهترین نمونه های آن است. نکته مهم دیگر آن، استفاده درست از توانایی سینا سرلک است که در بخش هایی از آلبوم بسیار درخشان و پرتوان تر از همه آثار قبلی اش ظاهر شده و این نشان از شناخت ویژه آهنگساز اثر از این توانمندی ها دارد و شاید نکته مبهم این آلبوم هم، معلق ماندن آن بین فضای حماسی یا عاشقانه در دو قطعه است و این بیشتر خود را در ارتباط بین شعر و ملودی نشان می دهد نه تنظیم و اجرا.جرس را باید باز هم و بیشتر شنید.

    .

    .

    .



    ادامه در منبع : تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید


    #1 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۳/۱۲/۲۶ در ساعت 13:20

  2. # ADS
    مجری تبلیغات
    تاریخ عضویت
    -
    نوشته ها
    -
    فروشگاه آنلاین کیوبیس با سیستم پرداخت آنلاین و ارسال به سراسر نقاط ایران ، شهرستانها و روستاها در کمترین زمان ممکن ، فروش vst وی اس تی ارزان و با کیفیت ، فروش سمپل و پلاگین های جدید آهنگسازی

    بی نظیرترین آموزش فارسی نرم افزار کیوبیس ( سطح مقدماتی )
    آموزش فارسی کار با نرم افزار کیوبیس (سطح پیشرفته)
    آموزش فارسی CUBASE 5 & NUENDO4
    آموزش فارسی تکمیلی NUENDO5.5, CUBASE 6.5
    آموزش فارسی Ableton Live 9
    آموزش فارسی سونار Sonar X2,X3
    آموزش فارسی Cubase Elements 7

    آموزش فارسی protools 10
    آموزش فارسی Logic Pro X2 لاجیک
    آموزش فارسی Studio one استودیو وان
    آموزش فارسی BAND IN A BOX 2015
    آموزش فارسی Guitar Pro 6
    آموزش فارسی ضبط افکت میکس و مستر صدا ADOBE AUDITION CS5.5
    آموزش فارسی یک پروژه تنظیم آهنگ از ابتدا تا انتها

    آموزش فارسی اف ال استودیو FL Studio 12
    آموزش فارسی سمپلر کانتکت Native instrument Kontakt 5
    آموزش فارسی تصویری امنیسفر OMNISPHERE
    آموزش فارسی تخصصی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی موسیقی الکترونیک Steinberg Sequel
    آموزش فارسی تکنیکهای حرفه ای وکال همراه با آموزش Melodyne
    آموزش فارسی تکنیکهای رکورد صدا در استودیو موسیقی
    آموزش فارسی 101 ترفند حرفه ای میکس + مستر آهنگ با ایزوتوپ اوزون 7 izotope ozone
    آموزش فارسی جامع مسترینگ آهنگ Izotop Ozone 6 + tracks
    آموزش فارسی Fab Filter+Waves +Slate Digital

    آموزش کامل مراحل ساخت آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی آهنگسازی در یک هفته
    آموزش فارسی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی مولتی مدیا تصویری مبانی موسیقی
    آموزش فارسی تنظیم و ارکستراسیون آهنگ
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش خوانندگی پاپ به زبان فارسی
    آموزش آهنگسازی در سبکهای پاپ، هیپ هاپ رپ،ترنس،هاوس،بلوز،جاز،راک

    آموزش فارسی میکس حرفه ای آهنگ
    آموزش فارسی میکس و مسترینگ حرفه ای
    آموزش فارسی یک پروژه میکس و مستر آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی ریتم سازی در موسیقی
    آموزش فارسی ساخت بیت در موسیقی
    آموزش فارسی صداسازی با سینتی سایزرها
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش فارسی ساخت استودیوی موسیقی خانگی

    خرید وی اس تی پیانو spitfire audio hans zimmer piano
     

موضوعات مشابه

  1. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۱۱/۲۸, 12:50
  2. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۱۰/۱۳, 12:40
  3. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۴/۰۲, 18:00
  4. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۷/۳۰, 11:54
  5. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۲/۳۱, 22:02

جستجو شده ها

Nobody landed on this page from a search engine, yet!

تا این لحظه 0 کاربر از این تاپیک دیدن کرده اند

فقط اعضا گروه ویژه vip و مدیران قادر به دیدن اسامی بازدیدکنندگان تاپیک هستند

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

کپی از مطالب سایت مجاز نمیباشد و پیگرد قانونی دارد

cubase.ir

BACK TO TOP
وی اس تی
آرتیست