کانال کیوبیس در تلگرام را دنبال کنید
آهنگسازی
آهنگسازی




صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 1
صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 2
آموزش فارسی صفر تا صد مسترینگ با پلاگینهای waves



دانلود کیوبیس 8 cubase با لینک مستقیم رایگان و آموزش نصب فارسی

دانلود رایگان وی اس تی استرینگ شرقی Fayez Saidawi Oriental Strings با لینک مستقیم تک پارت از سرور سایت



آموزش آهنگسازی فارسی

+ پاسخ به موضوع
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: آن روز که یاحقی یقه ابتهاج را گرفت

  1. Ramin95 آواتار ها
    Ramin95
    شماره کاربری
    4941
    Contributor
    شهریور /۱۳۹۰
    4,009
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی575
    0
    سپاس از شما 815 بار در 687 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض آن روز که یاحقی یقه ابتهاج را گرفت

    نیوشا مزیدآبادی: بی شک هر وقت اسم ویلن ایرانی. آورده می شود نام پرویز یاحقی در ذهن مردم -خصوصا نسلی که با برنامه گلها دل دوانی کرده اند- متبادر می شود. او که در دوران زندگی هنری اش سه سبک خاص را تجربه کرده بود در هر دوره ای تأثیرات زیادی روی دوستداران موسیقی ایرانی گذاشت که می توان گفت گواهی بر حال. و روز و تغییرات عواطف و حالات درونی خودش بود. پرویز یاحقی در سال های جوانی، پس از گذراندن دوره هایی در محضر استادانی چون حسین یاحقی و ابوالحسن صبا، حقانیت سازش را به همه اثبات کرده بود و با همان شور و شوقی که داشت بداهه نوازی ها و آثار زیادی را در برنامه های «گلها» اجرا کرد. او نه تنها در نوازندگی ویلن که در آهنگسازی و کشف استعدادها و خواننده های جدید هم سرآمد بود.یاحقی با حضور در برنامه گلها و نیز تصنیف کردن آهنگ هایی که هر کدام به گونه ای ماندگار شدند، سبکی را در موسیقی ایرانی دنبال کرد که از شور تازه او در آن دوران نشأت می گرفت. او قطعات زیادی ساخت و نواخت که از جمله آنها می توان به. "امید دل من کجایی"، "دامن مهتاب"، "می زده شب" ، "به زمانی که محبت شده افسانه"، "خواب نوشین "و ... اشاره کرد..در اوایل دهه ی 60 خورشیدی، یاحقی به دلیل ممنوعیت موسیقی اش، خانه نشین شد و دوران کاری سراسر شوق او شکل دیگری به خود گرفت که شامل آهنگ ها و ملودی هایی می شد که بیان کننده دل شکسته و روح خسته او بود، دیگر صدای ویولن یاحقی بیشتر آرامش دهنده و دلسوخته بود تا برانگیزاننده ی شور و هیجان. سبک یاحقی منحصر به خودش و ثمره احساس، نوآوری، تکنیک و خلاقیت اش بود، تا آنجا که ویولنیست های بعد از او - با آنکه سعی می کردند از شیوه یاحقی فاصله بگیرند- باز هم آثار و اجراهایشان رنگ و بوی کارهای او را داشت. پرویز یاحقی به لحاظ تأثیری که بر ویلن نوازی ایرانی گذاشت یکی از نوابغ موسیقی ایران بود. هر چند که هنوز هم بسیاری از هنرمندان به شکل برخورد او و دیگر هم نسلان اش با موسیقی ایرانی نقدهایی وارد می کنند اما نباید فراموش کرد که امثال پرویز یاحقی، فرهنگ شریف، جلیل شهناز، حسن کسایی و ... موسیقی ایرانی را در صورتی بین مردم جامعه آوردند که موسیقی کافه ای و سبک، جامعه آن دوران را فرا گرفته بود. این تأثیرات ما را بر آن داشت که به بهانه سالمرگ پرویز یاحقی در 13 بهمن ماه به سراغ نزدیک ترین و صمیمی ترین موسیقیدانی که از کودکی با او دوستی و مراوده داشت. نوازنده ای که نام او هم، بر تارک تاریخ تار نوازی ایران نقش بسته و تا ابد ماندگار خواهد ماند. استاد فرهنگ شریف یگانه دوست دوران کودکی، نوجوانی، جوانی و میان سالی زنده یاد یاحقی بود که صدها اثر مشترک را به اتفاق هم در برنامه های گلها و دیگر برنامه های رادیو اجرا و خلق کردند. در این میان حضور بابک بختیاری هم به عنوان نزدیک ترین دوست پرویز یاحقی که در سال های آخر عمر او در کنارش بود و از محضر او بهره گرفته بود می تواند گواه خوبی باشد بر سالهای آخر عمر این نوازنده ویلن. گفتگوی پیش رو مدتی پیش از سالمرگ پرویز یاحقی انجام شد که به دلایلی، با اندکی تأخیر، امروز منتشر شده است...
    .
    • *برای شروع بد نیست به آغاز کار شما در رادیو و برنامه های گلها بپردازیم. شما در کودکی به رادیو پیوستید و به عنوان نوازنده سولو تار در ارکستر ساز زدید. در همان دوران زنده یاد پرویز یاحقی هم در ارکستر رادیو ساز می زدند. خاطرتان هست اولین بار چه سالی او را دیدید؟
    .فرهنگ شريف: من در سن 12 سالگی برای اجرای سولو در رادیو امتحان دادم. خوب به خاطر دارم که آن زمان با برادر بزرگترم به رادیو رفتیم و او به پرویز محمود که آن زمان رئیس ارکستر موسیقی رادیو و رهبر ارکستر سمفونیک بود گفت: "این برادر من است و می خواهد برای نوازندگی سولو در رادیو امتحان دهد." قبل از اینکه من شروع به نواختن کنم چون سن کمی داشتم آنها با دید خاصی به من نگاه کردند و گفتند:"حالا چه چیزی می خواهد بزند؟" البته منظورشان این بود که این بچه در این سن و سال در برنامه زنده رادیویی چطور می تواند ساز بزند؟! اما وقتی نواختن ام تمام شد ديدم كه پرويز محمود روی کاغذ چيزي مي.نویسد وقتی کاغذ را ديدم متوجه شدم که نوشته .است از آن تاريخ به بعد من اجازه دارم در اركستر سولو بنوازم. به هر حال به من اجازه دادند 12 دقیقه در رادیو (بیسیم پهلوی) تکنوازی کنم. اتفاقا خوب به خاطر دارم که اولین دیدار من با زنده یاد پرویز یاحقی هم در همان جا بود. يك روز چهارشنبه بود كه من برای همان تکنوازی که به من اجازه اش را داده بودند به رادیو رفتم و پرويز یاحقی را که آن زمان در اركستر دايي.اش (حسين خان ياحقي) ساز مي.زد، دیدم. جالب است که به محض اینکه ارکستر را دیدم متوجه حضور او در ارکستر -که آن زمان هشت سال بیشتر نداشت- شدم. خيلي خوب ساز مي.زد. وقتي مشغول گرم کردن دستم برای شروع اجرا بودم، جلو آمد و گفت: " قرار است اینجا چه كار كنيد؟" گفتم: "من قرار است سولو بزنم." او هم بسیار تعجب کرد و پرسید: "شما؟"اين اولين برخورد من با پرويز بود. در همان گفتگوی کوتاه به او گفتم که نوازندگی اش را در ارکستر دیده ام و خیلی خوب ساز می زند. همین دیدار باعث دوستی و آشنایی بعدی من با پرویز یاحقی شد.

    آن روز بعد از اجرا به پرویز گفتم هر وقت دوست داری به خانه ما در شهر ری بیا. آنجا از هر .. بپرسی خانه ما را نشانت می دهد. چند روز بعد پرویز به دیدن من آمد و پيشنهاد كرد كه با هم اركستري تشکیل دهیم. آن زمان پرویز در کوچه اسدی ( یکی از کوچه های معروف شمیران) زندگی می کرد و منزل بیژن ترقی هم در انتهای همان کوچه بود. جالب است که در همان عوالم کودکی بیژن می گفت هر بار که از جلوی خانه پرویز رد می شده صدای دلنشین ویلن او را از پنجره رو به کوچه می شنیده و مدتی می ایستاده تا صدای سازش را گوش کند. به هرحال دوستي من و پرويز و بيژن ترقي از همان دوران كودكي شكل گرفت.

    بابك بختياري: همان طور که استاد شریف اشاره کردند و من هم از مرحوم یاحقی شنیدم، اولين بار آقای شريف با برادرش (منوچهر) به تالار فرهنگ مي.روند كه ایشان امتحان نوازندگی بدهند. آن زمان پرويز محمود رييس موسيقي راديو وقت بود و وقتي نوازندگی آقای شریف را می بیند با آنكه خيلي هم سختگير بود، بسيار حيرت مي.كند و همان. جا مي.نويسد كه او 12 دقيقه در راديو برنامه اجرا كند. آن چهارشنبه.اي كه استاد اشاره كردند اولين جلسه.اي بوده كه پرويز ياحقي را در اركستر مي.بينند. بعدها در دوران جواني نيز پرویز ياحقي به واسطه استاد شريف خانم دده بالا را به عنوان خواننده تازه كار كشف مي.كند.

    فرهنگ شريف: بله...

    بختياري: گويا يك روز در منزل یکی از دوستان خانوادگی استاد شریف مهمانی بوده که استاد ياحقي مي.گفت من به اصرار فرهنگ در آن مهمانی شرکت کردم كه دوست خانوادگي آنها بود و گویا در همان مهمانی خانم افتخار دده بالا تصنيف «فتنه كجايي» را زمزمه مي.كرده که پرويز ياحقي از او مي.خواهد بلندتر بخواند و خيلي از صدايش خوشش مي.آيد و به الهام از ديوان مهسَتي گنجوي نام او را مهستي مي گذارد. از همین جا پايه.های زندگي هنري او شكل مي.گیرد. از همان روز ديگر. پرويز ياحقي روي صداي او كار كرد و اولين برنامه.اي هم كه با او در رادیو اجرا كردند، گل.هاي 428 بود و بعد از .آن پرويز ياحقي ، فرهنگ شريف و امير ناصر افتتاح كنسرتي گذاشتند و خانم دده.بالا هم برای اولین بار به عنوان خواننده در. این ارکستر ظاهر شد و كم.كم به شهرت رسید.

    فرهنگ شريف: افتخار خانم دده.بالا با صاحبخانه دوست خانوادگی بود و من هم پیش از آن گهگاهی در مهمانی ها صدایش را شنیده بودم كه زمزمه.هايي مي.كرد اما وقتي پرويز متوجه صداي خوب او شد، مدتي با او كار كرد و قطعه .«آن كه دلم را برده خدایا » را در چهارگاه برایش ساخت که از رادیو پخش و باعث شهرت اش شد.
    .
    • *دوستی شما با پرویز یاحقی و بیژن ترقی باعث شد در همان سنین کم شما مثلث کاری را تشکیل دهید که آثار ماندگاری را در موسیقی ایرانی خلق کرده است. خاطرتان هست اولین ملودی و ترانه ای که شما سه نفر ساختید، چه بود؟
    فرهنگ شريف: يك بار من خانه پرويز بودم و داشتم ملودي را مي.نواختم که مدت ها بود در سر می پروراندم، پرويز وقتی آن را شنید، گفت:" ملودي بسیار زيبايي است" و روی آن کار کردیم. بيژن ترقی هم كه آن زمان با ما دوست شده بود و زیاد مراوده داشتیم، روي آن ملودي شعری گفت که خاطرم هست به شوخی مي.گفت "مِعر" گفته.ام نه شعر! اما همان «مِعر» را پیش دكتر نير سينا رييس شوراي شعر راديو بردیم که بر اشعار نظارت داشت تا اگر کم و کسری دارد به ما بگوید اما هرچه آن را از بالا تا پايين خواند، ديد كه چيزي كم ندارد. حالا جالب است كه بيژن ترقي به قول خودش « مِعر» گفته بود اما دکتر نير سينا هرچقدر آن را زير و رو كرد ديد كه چيزي كم ندارد. آن زمان هنوز پرويز در راديو به طور رسمی کار نمی کرد. و اتفاق باعث شد قطعه «می زده شب» شکل بگیرد و با استقبال مواجه شود.بابك بختياري: من در تکمیل صحبت های استاد باید بگویم مرحوم پرويز ياحقي مي.گفت من زماني كه رهبر اركستر شماره 3 راديو بودم نوازنده تار زياد بود و افرادی مثل فريدون حافظي، شاپور حاتمي و... ساز می زدند ولي من نوازندگي فرهنگ شريف را از همه بيشتر دوست داشتم. استاد شریف نوازنده ثابت تار اركستر پرويز ياحقي بود. اولين كنسرتي هم كه زنده یاد ياحقي در سال 1332 در تماشاخانه تهران – واقع در خيابان استانبول- اجرا كرد به همراه. استاد شريف، مجيد نجاحي، ميرفتاح (نوازنده تنبك)، حسين صمدي (نوازنده ويولن) بود كه عكسي هم از آن كنسرت موجود است.
    .
    • *در آن دوران رابطه آهنگسازان و شاعران با هم بسیار خوب بود تا جایی که به سبب برنامه هایی مثل گلها. شاعران و ترانه سرایان زیادی به مردم معرفی شدند که ترانه هایشان با استقبال مردمی رو به رو می شد.در صورتی که امروزه چه در میان موزیسین های ایرانی و چه گروه های پاپ این تعامل بین شاعران و آهنگسازان وجود ندارد. به نظر شما ترانه های شاعران آن دوره تا چه اندازه در موفقیت آثاری که از برنامه گلها پخش می شد، دخیل بود؟
    فرهنگ شريف: آن زمان آهنگسازان و شاعران با هم تعامل داشتند و با ایده های هم روي آهنگ تجديد نظر و مشوررت مي.كردند. در اصل هماهنگي خاصي بين. شاعران و آهنگسازان وجود داشت و اين طور نبود كه یک نفر شعر بگوید و آهنگساز روي آن شعر، ملودی بگذارد. به عقیده من آن زمان شاعران و آهنگسازان از حال درونی هم آگاه بودند و از هم الهام مي.گرفتند.
    .
    • *گویا رابطه کاری پرويز ياحقي با بيژن ترقي .به سبب دوستی و رفاقتی که با هم داشتند به نسبت دیگر شعرا بیشتر بود...
    فرهنگ شريف: به نظر من بهترين شاعر آن زمان بيژن ترقي بود چون شعرهاي او همه سوژه داشتند. بیژن ذوق سرشاری در ترانه سرایی داشت و هیچ وقت به زور ترانه نمی گفت. او پدیده های اطرافش را با دقت و ظرافت خاصی می دید و به سادگی از آنها نمی گذشت و روی سوژه هایی که انتخاب می کرد تصویر گرایی خارق العاده و تأکید زیادی داشت. مثلا ترانه «به رهی دیدم برگ خزان» را زمانی نوشته که از خیابان ولیعصر رد می شده و وقتی برگ های پاییزی را می بیند که از درخت جدا می شوند از آنها الهام می گیرد. خودِ من با بهادر يگانه هم كار كردم و تصنيف معروف «لاله پرپر» در مخالف سه.گاه را ساختم اما به عقیده ی من هر شاعر به یک " آن" احتیاج دارد تا سر ذوق آید و شعر بگوید. اکثر شعرهای بیژن ترقی هم به سبب همین «آن» و تصویر گرایی زیبایی که داشت بر دل مردم می نشست. او کلماتی را به کار می برد که هر شنونده ای می توانست به سادگی حس شاعر را از آنها درک کند.
    .
    • *آقای شریف خاطرتان هست اولين برنامه گلهايي كه مشترکاً با پرويز ياحقي در رادیو اجرا کردید چه برنامه.اي و در چه دستگاهي بود؟
    فرهنگ شريف: بله،. برنامه.اي بود با صدای علي.اكبر گلپايگاني که اگر اشتباه نکنم در دستگاه شور اجرا کردیم و شعر آن از بيژن ترقي بود با اين مطلع كه «مست مستم ساقيا، دستم بگير»بابك بختياري: آهنگ متن اين برنامه از ساخته.هاي مرتضي خان محجوبی است و روشنك در ابتدای این برنامه .دكلمه.اي مي.خواند و بعد از آن چهار مضراب آقاي شريف و پرويز ياحقي و اميرناصر افتتاح پخش مي.شود. بعد هم مرتضي خان درآمد شور را اجرا مي.كند و سپس گلپايگاني مثنوي شور را با همین شعر «مست مستم ساقیا دستم بگیر/ تا نیافتادم ز پا دستم بگیر» را که غزلی از بيژن ترقی بود، اجرا می کند.
    .
    • * شکی نیست که مرحوم داوود پیرنیا (مدیر برنامه گلها) در شکل گیری زندگی هنري شما و آقاي ياحقي نقش مهمي داشته اند چون به هر روی به سبب همین برنامه مردم به شکل گسترده تری با صدای ساز شما و بسیاری دیگر از نوازندگان این برنامه آشنا شدند. فکر می کنید برنامه گلها و نیز مدیریت داوود پیرنیا چه ویژگی خاصی داشت که تا این حد از سوی مردم مود توجه قرار گرفت؟
    فرهنگ شريف: آن زمان خواننده.هايي در رادیو برنامه اجرا می کردند كه سبك خاص خودشان را داشتند. مثلا دلكش سبك خاص خودش را داشت اما هيچ.گاه از صداي او در برنامه ای .مثل گل.ها استفاده نشد چون مرحوم پیرنيا صداهاي خاصي را انتخاب مي.كرد كه حال و هواي دلنشيني داشتند. البته این نکته را هم باید یادآور شوم که داوود پیرنیا پیش از آنکه برنامه گلها را راه اندازی کند، پیانو و ویلن می نواخت و ذوق و شوق هنری خاصی داشت. همین ذوق هنری باعث می شد او کسانی را انتخاب کند که جزء بهترین های آن زمان باشند. ارکستر برنامه ی گلها زیر نظر جواد معروفی و روح الله خالقی فعالیت می کرد و نوازنده هایش نیز یا نوازنده های فرهنگ و هنر بودند یا ارکستر سمفونیک تهران. از طرف دیگر تکنوازانی هم که آوازها را همراهی می کردند همه از نوازندگان چیره دست آن زمان بودند چون به نظر من، تکنوازی خلاقیت و تبحر خاصی می خواهد که هر .. از عهده آن بر نمی آید. سولیست های برنامه ی گلها در آن دوران هم هر کدام سبک خاص و خلاقیت موسیقایی منحصر به خودشان را داشتند. به هر حال من تصور می کنم ذوق سرشار و سليقه خاص داوود پیرنیا در انتخاب نوازندگان، خواننده.ها و حتی گوینده های برنامه گل.ها باعث موفقیت این برنامه در بین مردم شد.بابك بختياري: استاد شریف به نکته خوبی اشاره کردند. نوازنده.های گلها همه صاحب سبك بودند. البته بسياري از كساني هم كه مي.گويند در برنامه. گل.ها حضور داشته.اند، اصلا زمان مرحوم پیرنيا در اين برنامه فعاليت نمي.كردند. مثلا اسدالله ملك یا فضل الله توکل زمان داود پیرنيا در برنامه گل.ها ساز نمی زدند. در زمان مديريت داوود پیرنيا سولیست های تار عبارت بودند از لطف.الله مجد، فرهنگ شريف و جليل شهناز. نوازندگان سنتور، مجيد نجاحي، رضا ورزنده و جهانگير شنجرفي، آواز هم علی اکبر گلپايگاني، محمودي خوانساري، بنان و عبدالوهاب شهيدي.. تا آنجایی که من از مرحوم یاحقی شنیده ام و از مطالعات خودم در این زمینه دریافته ام، داوود پیرنیا نوازنده.هايي را براي حضور در برنامه گل.ها انتخاب مي.كرد كه صاحب سبك بودند و اگر كسي مقلد سبك كس دیگری بود در برنامه ای مثل گل.ها پذيرايش نبودند. هر نوازنده.اي هم به فراخور سبك و شيوه نوازندگي.اش برنامه خاص خود را در گل.ها اجرا مي.كرد. اگر به اسامی که اشاره کردم دقت كنيد متوجه خواهید شد كه همه نوازندگان و خوانندگان گلها شیوه مختص خود و متفاوت از یکدیگر داشتند. به نظر من يكي از دلايل جاودانگي برنامه گل.ها هم همین بود كه همه نوازنده.ها و خواننده.ها درجه يك بودند.
    .
    • * بعد از استعفای داوود پیرنیا از برنامه گلها مدتی رهی معیری و بعد پژمان بختیاری به همراه مرحوم میرنقیبی این برنامه را اداره کردند اما بسیاری معتقدند با روی کار آمدن هوشنگ ابتهاج به عنوان مدیر این برنامه و شکل گیری «گلهای تازه» این برنامه ها افت کرد. به خصوص که اکثر هنرمندان بنام آن دوران از جمله پرویز یاحقی همکاری خود را با این برنامه قطع کردند. دلیل قطع همکاری پرویز یاحقی با برنامه گلهای تازه به مدیریت هوشنگ ابتهاج چه بود؟
    فرهنگ شريف: پرويز تا حدودي پرخاشگر بود و گویا یک روز که او به راديو رفته بود، آقای هوشنگ ابتهاج ساعت.اش را نگاه می کند و می گوید:" شما نيم ساعت دير رسيده.ايد." پرويز هم ناراحت می شود و مي.گويد: " شما اصلا اطلاعي از موسيقي داريد كه اين حرف را مي.زنيد؟ من به شما اجازه نمي.دهم كه با من اين.گونه صحبت كنيد." گويا با هم گلاويز مي.شوند و ايرج آنها را جدا مي.كند. بعدها اکثر نوازنده.هايي كه در برنامه گل.ها ساز مي.زدند به همين دلايل و مسائل ديگر از برنامه. گل.ها فاصله گرفتند. من هم جزو همین هنرمندان بودم. اتفاقا چند سال پیش آقای ابتهاج را دیدم و به او گفتم که شما به موسیقی خیانت کردید. چون همه ما در آن زمان در بهترین شرایط نوازندگی بودیم اما شما کاری کردید که ما خانه نشین شویم و با آنکه حقوق ما را می دادید، نمی گذاشتید برنامه ای ضبط کنیم. همه ما در آن زمان در اوج جوانی و خلاقیت نوازندگی بودیم. به ایشان گفتم ای کاش برنامه ها را ضبط می کردید اما پخش نمی کردید. باور کنید در آن سال ها به واسطه بداهه نوازی هر کدام از ما آثاری می توانست ضبط شود که امروزه جزو میراث موسیقی ما بشمار روند اما متأسفانه با این نحوه برخورد و سوء مدیریت، از بین رفته اند.
    .
    • * در آن دوران شما و پرويز ياحقي چه مي.كرديد؟
    فرهنگ شريف: ديگر به راديو نمي.رفتيم تا زماني كه پرويز ياحقي در خانه خودش دستگاه ضبط صدا خريد و يك استوديوي خانگي درست كرد و با هم در خانه ساز می زدیم و ضبط مي.كرديم. یادم هست یک بار که پیش پرويز رفتم، گفتم. مدتي است ملودي.اي در ذهن ام آمده كه دوست دارم تو هم آن را بشنوي. همين طور كه داشتم آن ملودي را مي.نواختم پرويز به من اشاره مي.كرد كه ادامه بده و دستگاه ها را روشن کرد و تا آخر به صورت بداهه نواختيم و ضبط کردیم که در نهايت قطعه بداهه.اي شد با عنوان «همايون داستان بي.پايان» كه هنوز هم منتشر نشده است.بابک بختياري: گويا زماني كه استاد ياحقي با هوشنگ ابتهاج گلاويز مي.شود، به او مي.گويد:" پسر مشيرالدوله به من نمي.گفت دير یا زود مي آیی حالا شما به من مي گویید چرا ديرآمده ام؟" همین مسئله باعث می شود آقای یاحقی از برنامه گلها قهر .كند. اگر دقت کرده باشید در برنامه.هاي «گل.هاي تازه» هم آثار بسیار كمي از پرويز ياحقي و فرهنگ شريف موجود است. به هر حال آقای ابتهاج، محمدرضا لطفي را پيدا كرده بود كه مثل ميرزا حسينقلي تار مي.زد یا هنگامه اخوان را به عنوان كسي كه مثل قمرالملوك وزيري مي.خواند، به رادیو دعوت کرده بود. البته منتقدان زیادی هم در آن دوران مي.گفتند این سبک موسیقی در بستر زماني الان نمي.گنجد اما تصور می کنم آقای ابتهاج با اين نگاه مي.خواست به نوعي با نسل پرويز ياحقي و فرهنگ شريف و برنامه «گل.ها» ي دوران پیرنيا رقابت كند.. به همين دليل هم هيچ وقت آن میراثی كه پیرنيا از خودش باقي گذاشت و بعد از آن رهي معيري، پژمان بختياري و ميرنقيبي و .ابتهاج آن را پی گرفتند، هيچ كدام مثل «گل.ها»ي زمان داود پیرنيا نشد. اگر دقت کرده باشید هم كيفيت آوازها به مراتب ضعيف.تر شدند و هم کیفیت آهنگسازي.ها. چون در زمان پیرنيا مرحوم بنان و اديب خوانساري سرپرست بخش آواز بودند و جوان.ترها مثل علي.اكبر گلپايگاني و... زيرنظر آنها آواز می خواندند و بنان و اديب خوانساری روی آواز خواننده ها و اداي كلمات و تحريرهايشان نظارت داشتند تا درست و خلاقانه باشند. داوود پیرنيا به عقیده من با سياست خاصي برنامه «گل.ها» را اداره مي.كرد.
    .
    • *با روی کار آمدن هوشنگ ابتهاج و یک کاسه شدن برنامه های مختلف گلها در قالب برنامه ای با عنوان گلهای تازه و نیز تفکر بازگشت به سنت های دوران قاجار بسیاری از نوازنده ها همان طور که شما اشاره کردید خواه ناخواه از فعالیت رادیویی کناره گیری کردند. خودِ شما فكر مي.كنيد تا چه اندازه تفکر موسيقي بازگشت باعث كناره گیری نوازنده هایی مثل شما، پرویز یاحقی، حسن کسایی و... از .رادیو و به خصوص برنامه گلها شد؟
    فرهنگ شريف: زماني كه داوود پیرنيا مديريت برنامه گل.ها را برعهده گرفت، نوازنده ها و خوانندگان خوبی را برای حضور در این برنامه انتخاب کرد اما همان.طور كه آقاي بختياري اشاره كردند، موسيقي ایرانی .بعد از كناره گیری نوازنده.هاي گل.ها شکل يكنواختی پيدا كرد. هرچند رپرتوار موسيقي ايراني، رديف دستگاهی و توالي گوشه.ها است اما اگر قرار باشد همه مثل هم ساز بزنند پس تكليف خلاقيت چه مي.شود؟ هر هنرجويي بايد رديف.های مختلف وگوشه.های موسیقی را بشناسد و بداند كه چطور از یک گوشه به گوشه دیگر برود اما در این میان خلاقیت از همه چیز مهم تر است. فرضا اگر قرار باشد نوازنده ای «نوا» اجرا كند مي.تواند از « دستگاه شور» شروع كند و. بعد به «نوا» برود. ابتكارات اين چنيني صرفا با يادگيري رديف ميسر نمي.شود. به عقیده من نوازنده.هاي آن زمان برنامه گل.ها هم ابتكارات خاص خودشان را داشتند و سبك نوازندگي شان نیز متفاوت بود. به همين دليل هم نمي.توان این دو سبک را با هم مقايسه كرد.
    .
    • *زنده یاد پرویز یاحقی هم آهنگساز خوبي بود و هم در بداهه.نوازي. جزو یکی از شاخص ترین نوازنده های ویلن به شمار می رفت. حتی جالب است که در دوره ای در رادیو به عنوان خبرنگار آسیب های اجتماعی فعالیت می کرد. شما به عنوان نزدیک ترین دوست و کسی که سالهای سال در کنار او ساز زده فکر می کنید پرويز ياحقي در كدام يك از اين شاخه ها موفق تر بود؟
    فرهنگ شريف: آن زمان رئیس رادیو وقت آقای معینیان برای اینکه پرویز کاری دستش باشد و سرگرم شود و سراغ اعتیاد نرود، برنامه ای به او داده بود که پرویز خبرنگار و تهیه کننده آن بود و بیشتر به سراغ خلافکاران و مسائل آسیب های اجتماعی می رفت و سوژه های جالبی را پیگیری می کرد. جالب است که برنامه اش شنونده های زیادی هم داشت. اما اگر بخواهیم درباره هنر نوازندگی صحبت کنیم باید اشاره کنم، تعداد نوازنده.هاي سوليست برنامه گل.ها كم بود و آنهايي هم كه تکنوازی می کردند در كارشان يكه.تاز بودند و ابتكارات زیادی داشتند و امكان نداشت هر بار كه يك دستگاه را اجرا مي.کردند دفعه بعد هم همانطور ساز بزنند. به.خصوص در نوازندگی سازی مثل تار که با كوك.هاي مختلف مي.توان نوانس ها و حالت.هاي متفاوتی را ایجاد کرد. پرويز ياحقي هم آكوردهايي را روي ويلن مي.گرفت و كوك.هاي مخصوصي روي این ساز ابداع كرده بود كه خيلي زيبا و دلنشين بودند.بابك بختياري: هر كدام از نوازنده.هاي گل.ها علاوه بر سبك، داراي لحن خاص نوازندگي بودند. مثلا تا اولین مضراب فرهنگ شريف روي ساز شنیده می شد، شنونده بدون اینکه اسم نوازنده را بشنود، متوجه می شد که سوليست تار، فرهنگ شريف است. یا مثلا تا آرشه مهدی خالدي روي ويلن كشيده مي.شد معلوم بود كه نوازنده، مهدي خالدي است. پرويز ياحقي، لطف.الله مجد، رضا ورزنده و... هم همین طور بودند. از طرف دیگر برخلاف تصور خیلی ها که معتقدند با روی کار آمدن آقاي ابتهاج نوازنده های گلها کنار گذاشته شدند، در اصل آنها خودشان نخواستند كه با آقای ابتهاج همكاري كنند چون به نوعي هم او را در حد و اندازه مدیریت برنامه گل.ها نمي.دیدند و هم اینکه او بخش.هايي را كه پیرنيا تحت عنوان «گل.هاي جاويدان»، «گل.هاي رنگارنگ»، «گل.هاي صحرايي» و... ساخته بود، يك كاسه كرده و اسم آن را «گل.هاي تازه» گذاشته بود. اکثر نوازنده.هاي گل.ها با اين تفكر مخالف بودند چون مثلا در «گل.هاي جاويدان»، استاد فرهنگ شريف 15-10 دقيقه تكنوازی تار داشت و بعد لطفعلي صورتگر متني را به قلم خود درباره سنايي مي خواند و او را به مردم معرفي مي.كرد. یا مثلا در برنامه «برگ سبز» پرويز ياحقي سولو مي.زد و به غزل آواز كه مي.رسيد، استاد شريف و علی اکبر خان گلپايگاني ساز و آواز اجرا مي.كردند. هر كدام از این نوازنده ها و خواننده ها هم بيان مختص به خودشان را داشتند كه نه قبل از آن وجود داشت و نه بعد از آن كسي به آن لحن موسیقایی رسيد. جالب است كه نوازنده.هايي كه بعدها وارد مركز حفظ و اشاعه موسیقی شدند، خصوصا در نوازندگي تار به نوعی تحت تاثير سه سولیست برنامه گلها (جلیل شهناز، فرهنگ شریف و لطف الله مجد) بودند. در كنار اين سه نفر مرحوم وزيري نیز از آنجا که بحث موسيقي علمي را در ايران مطرح كرده بود و تکنیک های خاص خودش را داشت تاثيرات ديگري روی برخی از نوازنده ها گذاشت. در زمینه نوازندگی ویلن هم، مهدي خالدي و مجيد وفادار شيوه. خاص خود را داشتند و به گونه ای دیگر اين ساز را به مردم ايران معرفي كردند اما در نهايت با ظهور پرويز ياحقي، نوازندگي ويلن ايراني به اوج رسيد. به طوري كه هر وقت اسم این ساز مي.آمد، ناخود آگاه نام پرويز ياحقي در ذهن.ها متبادر مي.شد. ياحقي سوليست بي.نظيري بود. هرچند همايون خرم، علي تجويدي و... نوازنده.هاي خوبي بودند اما بيشتر در زمینه آهنگسازی موفق بودند.
    .
    • *مرحوم یاحقی با تمام ویژگی های منحصر بفردی که در زمینه آهنگسازی و نوازندگی داشت اما چندان به بحث آموزش و تربیت هنرجو اهمیت نمی داد. دلیل این مسئله چه بود؟
    بابک بختياري: تا آنجایی که من می دانم و شواهد آن هم موجود است او سه سال در خيابان ثريا (سميه فعلي) روبه.روي كارتون هتل، كلاس داشت و افرادی مثل لقمان ادهمي، بيژن مرتضوي، ارسلان حميدي، منصور تجويدي و... در آن مقطع شاگرد او بودند. تعدادي هم بعد از انقلاب تا مدتي از حضور او بهره گرفتند اما نوزانده هایی مثل او آن.طور كه شما تصور مي.كنيد، معلم نبودند. یعنی قرار نبود در یک کلاس بنشینند و رديف صبا و... تدريس كنند بلكه بيشتر شاگردان از آنها لحن و بيان موسيقایي و نوازندگي را دریافت می کردند. در اصل نوازنده هایی كه دوره ابتدايي، متوسطه و عالي را گذرانده بودند و كاملا در نوازندگي تبحر داشتند، براي يادگرفتن سبك ياحقي يا فرهنگ شريف از محضر ایشان بهره می بردند.فرهنگ شريف: اگر من يا پرویز ياحقي يا جلیل شهناز مي.خواستيم درس بدهيم به ورطه تکرار می افتادیم. تکراری که با ذهن خلاق ما جور در نمی آمد. به نظر من این دو مقوله وقتی در تصادم و تقابل با یکدیگر باشند -خواه نا خواه- یکی آن دیگری را خنثی می کند. ما هم هرگز نمی خواستیم ثانیه ای خلاقیت ذهنی مان را فدای تکرار کنیم. چون با همین خلاقیت ها و رنگ های صوتی متفاوت ذهن هایمان بود که زندگی می کردیم و در نهایت هم همین ها جاودانه شد. پرویز یاحقی هم شاگردان زیادی نداشت اما همان طور که بابک بختیاری اشاره کرد چون رابطه این شاگردان خیلی زود با پرویز، دوستانه می شد این طور نبود که کلاس ها صورت رسمی به خود بگیرند.
    .
    • * خیلی ها معتقدند پرویز یاحقی در سالهای آخر عمرش افسرده و منزوی شده بود. شما فکر می کنید این طور بود؟
    بابک بختیاری: من این حرف را قبول ندارم.فرهنگ شریف: پرویز با هر کسی معاشرت نمی کرد. من که از آمریکا برگشتم تقریبا هر روز ظهر دنبال من می آمد و با هم می رفتیم منزل منوچهر برادر من و بعد از ظهرها هم می رفتیم در منزل او ساز می زدیم.

    بابک بختیاری: او به نوعی رفت و آمدهایش را تصفیه کرده بود و چون از خیلی ها بدی دیده بود فقط با چند نفر رفت و آمد داشت. آقای شریف، بیژن فرازی، دکتر جهانشاه برومند و بیژن ترقی. حتی با ....... اش هم رفت و آمد چندانی نداشت. اما این طور نبود که خودش، خودش را منزوی کند یا افسرده باشد. پرویز یاحقی فقط با هر کسی در ارتباط نبود.
    .
    • *استاد وقتی اسم پرویز یاحقی را می شنوید چه چیزی در ذهن شما ...ه می زند؟
    فرهنگ شریف: راستش را بخواهید تأسف. چون پرویز خیلی حیف شد.

    ادامه در منبع : تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید


    #1 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۴/۰۱/۰۴ در ساعت 14:30

  2. # ADS
    مجری تبلیغات
    تاریخ عضویت
    -
    نوشته ها
    -
    فروشگاه آنلاین کیوبیس با سیستم پرداخت آنلاین و ارسال به سراسر نقاط ایران ، شهرستانها و روستاها در کمترین زمان ممکن ، فروش vst وی اس تی ارزان و با کیفیت ، فروش سمپل و پلاگین های جدید آهنگسازی

    بی نظیرترین آموزش فارسی نرم افزار کیوبیس ( سطح مقدماتی )
    آموزش فارسی کار با نرم افزار کیوبیس (سطح پیشرفته)
    آموزش فارسی CUBASE 5 & NUENDO4
    آموزش فارسی تکمیلی NUENDO5.5, CUBASE 6.5
    آموزش فارسی Ableton Live 9
    آموزش فارسی سونار Sonar X2,X3
    آموزش فارسی Cubase Elements 7

    آموزش فارسی protools 10
    آموزش فارسی Logic Pro X2 لاجیک
    آموزش فارسی Studio one استودیو وان
    آموزش فارسی BAND IN A BOX 2015
    آموزش فارسی Guitar Pro 6
    آموزش فارسی ضبط افکت میکس و مستر صدا ADOBE AUDITION CS5.5
    آموزش فارسی یک پروژه تنظیم آهنگ از ابتدا تا انتها

    آموزش فارسی اف ال استودیو FL Studio 12
    آموزش فارسی سمپلر کانتکت Native instrument Kontakt 5
    آموزش فارسی تصویری امنیسفر OMNISPHERE
    آموزش فارسی تخصصی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی موسیقی الکترونیک Steinberg Sequel
    آموزش فارسی تکنیکهای حرفه ای وکال همراه با آموزش Melodyne
    آموزش فارسی تکنیکهای رکورد صدا در استودیو موسیقی
    آموزش فارسی 101 ترفند حرفه ای میکس + مستر آهنگ با ایزوتوپ اوزون 7 izotope ozone
    آموزش فارسی جامع مسترینگ آهنگ Izotop Ozone 6 + tracks
    آموزش فارسی Fab Filter+Waves +Slate Digital

    آموزش کامل مراحل ساخت آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی آهنگسازی در یک هفته
    آموزش فارسی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی مولتی مدیا تصویری مبانی موسیقی
    آموزش فارسی تنظیم و ارکستراسیون آهنگ
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش خوانندگی پاپ به زبان فارسی
    آموزش آهنگسازی در سبکهای پاپ، هیپ هاپ رپ،ترنس،هاوس،بلوز،جاز،راک

    آموزش فارسی میکس حرفه ای آهنگ
    آموزش فارسی میکس و مسترینگ حرفه ای
    آموزش فارسی یک پروژه میکس و مستر آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی ریتم سازی در موسیقی
    آموزش فارسی ساخت بیت در موسیقی
    آموزش فارسی صداسازی با سینتی سایزرها
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش فارسی ساخت استودیوی موسیقی خانگی

    خرید وی اس تی پیانو spitfire audio hans zimmer piano
     

موضوعات مشابه

  1. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۱۲/۰۶, 14:40
  2. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۸/۰۱, 14:00
  3. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۶/۰۱, 22:22
  4. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۴/۱۹, 17:10

جستجو شده ها

Nobody landed on this page from a search engine, yet!

تا این لحظه 3 کاربر از این تاپیک دیدن کرده اند

فقط اعضا گروه ویژه vip و مدیران قادر به دیدن اسامی بازدیدکنندگان تاپیک هستند

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

کپی از مطالب سایت مجاز نمیباشد و پیگرد قانونی دارد

cubase.ir

BACK TO TOP
وی اس تی
آرتیست