کانال کیوبیس در تلگرام را دنبال کنید
آهنگسازی
آهنگسازی




صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 1
صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 2
آموزش فارسی صفر تا صد مسترینگ با پلاگینهای waves



دانلود کیوبیس 8 cubase با لینک مستقیم رایگان و آموزش نصب فارسی

دانلود رایگان وی اس تی استرینگ شرقی Fayez Saidawi Oriental Strings با لینک مستقیم تک پارت از سرور سایت



آموزش آهنگسازی فارسی

+ پاسخ به موضوع
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: معرفی 100 قطعه هیت چهار دهه اخیر موسیقی ایران - 2

  1. Ramin95 آواتار ها
    Ramin95
    شماره کاربری
    4941
    Contributor
    شهریور /۱۳۹۰
    4,009
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی575
    0
    سپاس از شما 815 بار در 687 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض معرفی 100 قطعه هیت چهار دهه اخیر موسیقی ایران - 2

    موسیقی ما – بیش از یک ماه از اولین تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید می.گذرد و در این مدت، تحریریه «موسیقی ما» بیش از 250 قطعه را انتخاب کردند که در دوره.های مختلف به دلایلی هیت شده بودند. در مرحله بعدی با کمک نظرات کاربران گرامی سایت و همچنین مشورت با تعدادی از اهالی موسیقی، این تعداد به حدود نصف یعنی 130 قطعه رسید و تعدادی از آثاری که از قلم افتاده بودند نیز به این لیست اضافه شدند. مشورت با کارشناسان موسیقی همچنان ادامه دارد تا در نهایت 100 هیت پس از انقلاب انتخاب شوند و در نهایت ترتیب این لیست با رأی.گیری عمومی از مردم و کارشناسان مشخص خواهد شد.
    .
    • اما چند نکته مهم:
    .1- نکته کلی: انتخاب چنین لیستی از قطعات هیت 4 دهه موسیقی داخل ایران، سختی..های متعددی دارد و البته می.تواند در سال.های آینده به عنوان یک منبع و مرجع شناخته شود. از آنجا که چنین لیستی برای اولین بار در موسیقی ایران تهیه می.شود، ممکن است خالی از ایراد نباشد و راهنمایی.ها و یادآوری.های تمام عزیزانی که این مطلب را می.خوانند، می.تواند در هرچه کم.نقص.تر شدن این فهرست به ما کمک کند. نکته مهم در این میان این است که در تمام دنیا، هیت.ها بر اساس فروش آن قطعه و یا تعداد پخش ویدئوکلیپ.اش از شبکه.های ماهواره.ای سنجیده می.شوند. اما از آنجا که در ایران آمار فروش مشخصی وجود ندارد و شبکه.ای هم برای پخش ویدیوکلیپ نداریم، هیت بودن یک قطعه را باید بر اساس شنیدن آن در محافل مختلف سنجید..2- نکته.ای برای مردم و طرفداران خوانندگان داخلی: بعد از انتشار کامل لیست نوبت به مخاطبان سایت است که ترتیب آنها را در یک نظرسنجی مشخص کنند. این لیست ممکن است در آینده به عنوان رفرنسی در شناخت قطعات بسیار شنیده شده در این سال.ها مورد استفاده قرار بگیرد. پس اگر قرار باشد رأی شما بر اساس علاقه شخصی و هواداری از خواننده محبوب.تان داده شود، این ماجرا به بیراهه خواهد رفت. بنابراین حتماً، حتماً، حتماً، لطفاً، لطفاً، لطفاً قطعات را بر اساس هیت بودن.شان انتخاب کنید نه علاقه شخصی.تان به یک یا چند خواننده. برای این کار هم تنها کافی است به حافظه خود رجوع کنید و ببینید آیا این قطعه را در زمان انتشارش (و نه لزوماً الان) در جاهای مختلف می.شنیده.اید یا نه. MP3Playerها، ضبط ماشین.ها، مهمانی.ها و جمع.های خودمانی و... بهترین جاها برای سنجش هیت بودن و نبودن یک آهنگ هستند..

    3- نکته.ای برای خوانندگان و اهالی موسیقی: مهم.ترین سخن ما با اهالی موسیقی درباره این فهرست این است که هیت شدن یا نشدن یک قطعه، لزوماً به معنای کیفیت بالا و ماندگاری آن نیست. همه ما بسیاری از آهنگ.های زیبا و شنیدنی در خاطرمان داریم که ویژگی.های همه.گیر شدن را نداشته.اند و در تولیدشان اصلاً فکر کردن به مخاطب عام اولویت اول نبوده است. همینطور بسیاری از قطعات را می.شناسیم که هیت شده.اند ولی به لحاظ کیفی یا تکنیکی یا علمی یا محتوایی و... ارزش چندانی ندارند. مثلاً ترانه و شعر خوبی ندارند یا ملودی آنها اصولی و زیبا نیست یا تنظیم درستی ندارند یا تلفیق شعر و ملودی در آنها به خوبی صورت نگرفته یا همه این موارد. حتی بسیاری قطعه هیت سراغ داریم که در زمان خودشان به شدت فراگیر شده.اند اما بیش از چند ماه ماندگار نبوده و به زودی فراموش شده.اند..

    4- هیت چیست؟ هیت قطعه.ای است که در زمان انتشار و یا حتی پس از آن، به دلایلی در جامعه فراگیر می.شود و توجه عمومی را نسبت به خود جلب می.کند.
    • هیت بودن لزوماً به معنای باکیفیت بودن قطعه نیست، در عین این که می.تواند از کیفیت بالایی هم برخوردار باشد.
    • هیت بودن لزوماً به معنای ماندگار بودن قطعه نیست، در عین اینکه می.تواند ماندگار هم باشد.
    • هیت بودن یک قطعه لزوماً به این معنا نیست که بهترین قطعه آن هنرمند است. ممکن است قطعه.ای که از یک خواننده هیت می.شود، بهترین قطعه او باشد یا نباشد.
    • هیت لزوماً به معنای پرطرفدارترین قطعه یک خواننده نیست. ممکن است یک قطعه برای طرفداران آن خواننده محبوب.ترین باشد و در کنسرت.ها بیشترین درخواست را داشته باشد، اما برای عموم مردم هیت نباشد.
    • هیت بودن لزوماً با پخش مکرر یک قطعه از صدا و سیما حاصل نمی.شود و برای تأیید هیت بودن یک قطعه، ...تور علاقه مردم برای شنیدن مجدد آن در جاهایی غیر از تلویزیون هم لازم است. به این ترتیب، بسیاری از تیتراژهای برنامه.ها و سریال.های تلویزیونی که در دوره خودشان به شدت فراگیر شده.اند اما به جز روی آن برنامه کسی تمایلی به شنیدن.شان ندارد، از این فهرست حذف می.شوند..
    • برخی قطعات هم هستند که از حوزه هیت بودن خارج شده و به مگا هیت تبدیل می.شوند. محبوبیت و فراگیری آنها بعضا از روستاهای کوچک و دورافتاده تا خارج از مرزها هم کشیده می.شود.
    .
    . ..
    .
    .
    برای خیلی از ما سوال است که ترانه.هایی که همیشه می.شنیدیم و زمزمه می.کرده.ایم، در چه شرایطی ساخته شده و چگونه تا این حد فراگیر شده.اند. «موسیقی ما» حین انتخاب و معرفی صد هیت برتر 4 دهه اخیر موسیقی ایران، در مورد این قطعات به این دو سوال پاسخ می.دهد که هر قطعه چگونه ساخته شده و در چه شرایطی و به چه دلیلی هیت شده.اند.
    بنابراین هر روز داستان شکل.گیری و هیت شدن 10 قطعه را از میان این 100 قطعه برای شما منتشر می.کنیم.نکته: در انتشار این قطعات هیچ.گونه ترتیبی رعایت نشده است.


    • *** .سکوت
    . ترانه.سرا: محسن یگانه
    . آهنگساز: محسن یگانه
    . تنظیم: محسن یگانه
    . خواننده: محسن یگانه
    . میکس و مسترینگ: ایمان حجت (استودیو راگا)
    . آلبوم: رگ خواب
    . سال انتشار: 1389
    . ناشر: آوای هنر
    .
    . بخش.هایی از ترانه: سکوت قلبتو بشکن و برگرد/ نذار این فاصله بیشتر از این شه/ نمی.خوام مثل گذشته که رفتی/ دوباره آخر قصه همین شه...
    .
    .
    قطعاً هیت.ترین و موفق.ترین اثری که محسن یگانه ساخته و خوانده و همه.ی مخاطبین موسیقی پاپ آن را شنیده.اند، «سکوت» است. این مگاهیت دهه هشتادی، قطعه.ای پرماجرا و حاشیه.دار هم هست. اولین تراک آلبوم «رگ خواب» که به گفته.ی خالقش در کمتر از یک روز تنظیم شده، مدت کمی پس از انتشار بسیار همه.گیر شد و خود یگانه معتقد است هدیه.ای از خدا بوده و بارها گفته نمی.داند در ازای کدام کار خوب آن را از خدا پاداش گرفته است!ماجرای این قطعه از زبان خود یگانه (گفت و گو با مجله ترانه ماه - 1390) هم کامل است و هم خواندنی: «هم علی لهراسبی و هم یکی از دوستانم با نام فریبرز، از من شعر و ملودی می.خواستند. همان زمان یکی-دو بیت از ترجیع.بند سکوت را نوشته بودم و خودم می.دانستم که کار خاصی خواهد شد... کار را قرار بود به فریبرز بدهم، اما هر کاری می.کردم کامل نمی.شد و نشد که کار را به او بدهم. علی لهراسبی هم به دنبال یک کار ریتمیک بود، من هم ترانه و ملودی «غافل» را در اختیارش گذاشتم که به دلایلی آنی نشد که او می.خواست و از من خواست کار دیگری را برایش بسازم. باز هم پای «سکوت» نشستم اما هر کاری می.کردم باز هم تکمیل نمی.شد. حتی به فکرم رسید که ترانه را به روزبه بمانی یا مونا برزویی بسپارم. اما در نهایت به این نتیجه رسیدم که خودم باید تمامش کنم. زمان گذشت و آلبوم علی آماده شد و نتوانستم این کار را به او هم بدهم.

    مدتی گذشت و بالاخره توانستم «سکوت» را تا حدی کامل کنم. هومن سودمند مشغول جمع.آوری آلبومش بود و من هم کار را به او دادم. اما راستش را بخواهید پشیمان شدم. این عادت را ندارم که کاری را که به کسی واگذار کرده.ام، پس بگیرم اما این بار از هومن خواستم کار را به خودم پس بدهد، البته نه با نارضایتی. در نهایت هم قطعه «مهره» را به او دادم که نام آلبومش هم شد.

    کار را گرفتم و نوبت به آلبوم خودم رسید. اعتقادم این بود که سرآلبومی.ام باید قطعه «نباشی» یا همان «تابوت» باشد. خودم فکر می.کردم از این قطعه خیلی جواب خواهم گرفت؛ اما قطعه «نباشی» آنقدر تنظیم شد که به نوعی از چشمم افتاد.من خیلی به «سکوت» اعتقاد نداشتم. با این حال کار را برای تنظیم در اختیار کوشان حداد قرار دادم. کوشان ماکت کار را زد و خوب هم زد. حتی ملودی اورتور وسط کار هم ساخته کوشان است. وقتی قرار شد کار، نهایی تنظیم شود و ما نسخه نهایی کار را در اختیار دفتر موسیقی قرار دهیم، کوشان ناگهان گم شد. هر چقدر سعی کردم پیدایش کنم، نشد. من در شرایط خاصی قرار گرفتم و در نهایت به این نتیجه رسیدم که خودم تنظیم این قطعه را تست کنم. شروع کردم به چیدن صداها و به خانمم گفتم حواسش باشد که لاین.های زیادی را استفاده نکنم و به قول معروف کار را خلوت تنظیم کنم. یک شبانه.روز وقت گذاشتم و از همه ایده.هایی که در ذهنم بود استفاده کردم و خدا را شکر کار شیکی شد.

    قسمت بود که این کار را خودم بخوانم و خودم هم تنظیمش کنم. روی شعر این قطعه دقت عجیب و غریبی داشتم. دقتی که شاید به وسواس تبدیل شد. شاید شعرش خیلی هم ویژه نباشد، اما در مجموع کار جدیدی بود که خدا را شکر به دل مخاطبان موسیقی نشست. از علی ثابت هم ممنونم که مرا متقاعد کرد که از این قطعه به عنوان سرآلبومی استفاده کنم. در حالی که قرار بود سکوت قطعه 7 آلبوم باشد.»

    کاور کردن «سکوت» توسط Levent Azer (خواننده ترکیه.ای)، -که ید طولایی در کاور کردن از آثار هنرمندان ایرانی و به ویژه محسن یگانه دارد- دیگر حاشیه.ای بود که این قطعه به دنبال داشت. بخش تلخ ماجرا برای یگانه این بود که قطعه.ی خواننده ترک -که Sapladi Kalbime نام داشت- با عنوان «نسخه اصلی قطعه سکوت» روی برخی سایت.های ایرانی قرار گرفت و طوری عنوان شد که یگانه این کار را کاور کرده است! در حالی که Sapladi Kalbime یک سال پس از سکوت منتشر شده بود و تاریخ انتشار این قطعه در سایت.ها، حقیقت ماجرا را روشن می.کرد.

    ریمیکس «سکوت» که توسط «مهران عباسی» صورت گرفته بود در مهرماه 1390 منتشر شد و زمینه.ساز همکاری.های بعدی او با یگانه را فراهم کرد..

    .

    .
    .
    .
    • *** عشق من باش
    . ترانه.سرا: زانیار خسروی
    . آهنگساز: بهنام صفوی و سیروان خسروی
    . تنظیم: سیروان خسروی
    . خواننده: بهنام صفوی
    . آلبوم: عشق من باش
    . سال انتشار: 1388
    . ناشر: پویا موزیک
    .
    . بخش.هایی از ترانه: خوب من، می.خوامت، آرزومه بیام تو خوابت/ عزیزم، بخندی، بشم محو صورت ماهت/ دوس دارم بمیرم، اما اون اشکاتو نبینم/ بردی تو دیگه قلب من، می.خوام اون دستاتو بگیرم/ عشق من باش، جون من باش، نذاری یه روز این دلو تنهاش/ ای دیوونه، دوسِت دارم، نمی.تونم از تو چشم بردارم...
    .
    .
    بهار 1388 و در شرایطی که کشور روزهای چندان دلچسبی را سپری نمی.کرد، قطعه.ی شش.و.هشت «بهنام صفوی» -که آن زمان با کلیپ «تمنا» شناخته می.شد- در مدت کمی پس از انتشار فراگیر شد و در هر مهمانی و خیابانی به گوش می.رسید. «عشق من باش» که بعدها به الگویی برای ساخت آهنگ.های پاپ شش.وهشت تبدیل شد، باعث شد بهنام صفوی به خواننده.ای شناخته شده تبدیل شود و هنوز هم خیلی.ها او را با این قطعه می.شناسند.خواننده.ی این قطعه، درباره ماجرای ساخت آن می.گوید: «برای این قطعه ابتدا ملودی ساخته شد. ملودی «عشق من باش» را مشترکاً با سیروان ساختیم. زمزمه.هایی از آن در ذهنم بود که پیش سیروان بردم و با هم تکمیلش کردیم. از یکی دو ترانه.سرا خواستم روی آن ملودی، ترانه بنویسند. اما کسی که به خوبی از پس این کار برآمد «زانیار» بود و در نهایت تنظیمش هم توسط سیروان انجام شد و «عشق من باش» شکل گرفت.»

    صفوی با اشاره به نقش «شانس» در موفقیت قطعات می.گوید: «هیچ خواننده.ای تا به حال نتوانسته دلیل قطعی و درستی برای هیت شدن کارش ارائه کند! همه.ی عوامل باید دست به دست هم بدهند تا یک قطعه هیت شود. اما به نظرم در نهایت این «شانس» و اتفاق است که باعث این مسئله می.شود. شاید خیلی وقت.ها تمام تلاش.تان را برای هیت شدن یک قطعه به کار می.گیرید و همه.ی کارها را به بهترین نحو پیش می.برید، اما باز هم بر خلاف پیش.بینی.ها این اتفاق نمی.افتد.»

    او ادامه می.دهد: «فکر می.کنم «عشق من باش» در زمان خودش سبک و سیاقِ نو و متفاوتی داشت. به نظرم همه.چیز این آهنگ اعم از ترانه، ملودی و تنظیم با هم جفت و جور بود. پس از چند سال، همچنان تنظیمش به روز است و شعر و ملودی.اش به دل می.نشیند. حتی هنوز هم خود من آن را در جاهای مختلف می.شنوم. کارهای زیاد دیگری را شنیده.ام که از روی «عشق من باش» ساخته شده.اند و در آنها از فضای تنظیم و ملودی آن استفاده شده است. مهم.ترین عامل هیت شدن این قطعه را نو بودن و هماهنگی اجزای آن می.دانم.»

    .

    ..

    • *** وقف پرنده.ها
    . ترانه.سرا: محمدعلی شیرازی
    . آهنگساز: اکبر آزاد
    . تنظیم: بهروز صفاریان
    . خواننده: قاسم افشار
    . آلبوم: فصل آشنایی
    . سال انتشار: 1376
    . ناشر: سروش. بخش.هایی از ترانه: آی آدمای مهربون، واجبه که کمک کنین/ فکری برای بستنِ زخمای شاپرک کنین/ واجبه که جلا بدین، آبیِ آسمونی رو/ وقف پرنده.ها کنین، دونه.ی مهربونی رو...
    .


    .
    بدون شک «صدا و سیما» نقش مهم و غیرقابل.انکاری در رونق و رواج موسیقی داخلی در دهه 70 خورشیدی داشت. «وقف پرنده.ها» با صدای «قاسم افشار» از جمله قطعاتی است که در سال 1376 به سفارش مرکز موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما -که «فریدون شهبازیان» و «علی معلم» مدیریت آن را بر عهده داشتند- تولید شده است. این قطعه همراه با تصاویری از طبعیت و گل و بلبل از صدا و سیما پخش شد و بعدها در قالب آلبوم گروهی «فصل آشنایی» (با حضور خشایار اعتمادی، قاسم افشار، حسین زمان، علیرضا عصار و شادمهر عقیلی) توسط شرکت «سروش» به بازار آمد. جالب آنکه آن روزها آلبوم.های موسیقی در تبلیغات تلویزیونی هم جای داشتند.افشار درباره «وقف پرنده.ها» می.گوید: «آقای محمدعلی شیرازی ترانه.ی این کار را سروده بودند و آن را در اختیار آقای اکبر آزاد قرار دادند. آقای آزاد هم ملودیِ کار را بسیارحسی ساختند و از سوی ایشان و مرکز موسیقی خواندن این قطعه به من پیشنهاد شد. بهروز صفاریان در مورد گام قطعه هماهنگی.ای با من کرد و کار را تنظیم کرد و چند روز بعد قطعه را در استودیو 103 سازمان ضبط کردیم.»

    قاسم افشار «فضا و بستر مناسب» را از جمله عوامل موفقیت «وقف پرنده.ها» می.داند: «دلایل مختلفی باعث موفقیت این قطعه شد. به طور کلی در آن سال.ها، فضا و بستر خوبی برای ارائه موسیقی فراهم بود. کارهایی که در آن سال.ها توسط همکاران من ارائه شد، آثار فاخری بود که اکثراً از لحاظ شعر، ملودی و تنظیم آثار خوب و قابل.دفاعی بودند و خدا را شکر این مسئله در مورد این قطعه هم وجود داشت و باعث شد این اتفاق برای آن بیفتد.»

    .

    .
    .
    • *** تو مثل گلی
    . ترانه.سرا: شهره قائد
    . آهنگساز: مجید رضازاده
    . تنظیم: مجید رضازاده
    . خواننده: سعید پورسعید اصفهانی
    . آلبوم: یلدا (غیررسمی) / بهونه (رسمی)
    . سال انتشار: 1375 (غیررسمی) / 1382 (رسمی)
    . ناشر: سعید پورسعید / نوای رامشه
    .
    . بخش.هایی از ترانه: تو مثل گلی، ناز و خوشگلی/ با این همه درد ای یار، درمون دلی/ با عشوه و ناز، دل رو می.بری/ هیچی نمی.خوام ای یار وقتی با منی...
    .
    .
    شاید این را ندانید که «سعید پورسعید» اولین کسی است که پس از انقلاب به صورت زیرزمینی آثارش را منتشر کرده است. خواننده.ای که با آثاری چون «نوازشم کن»، «عجب صبری خدا دارد»، «مشعل شادی» و چند قطعه دیگر شناخته شد. در روزهایی از دهه 70 خورشیدی که «موسیقی» هم جزو «اسمشو نبر»ها بود، قطعات پورسعید از طریق یکی از دوستانش، در اختیار یکی از تکثیرکنندگان کاست.های هنرمندان آن.سوی آبی قرار گرفت و لابه.لای همان آثار به فروش رسید.پس از گذشت چند سال و با احیای موسیقی در کشور، آلبوم «بازگشت» به عنوان نخستین آلبوم رسمی در کارنامه هنری «سعید پورسعید اصفهانی» ثبت شد. اصفهانی بودن، اجرای مشترک با «نصرالله معین» در آلمان و استفاده معین و پورسعید از عینک.هایی مشابه به دلیل بیماری چشمی، باعث شد خیلی.ها این دو را برادر بدانند! مسئله.ای که البته توسط هر دوی این دوستان قدیمی تکذیب شد.

    از میان قطعات پورسعید، «تو مثل گلی» سرنوشت متفاوتی پیدا کرد. خود او درباره ساخت این قطعه به «موسیقی ما» می.گوید: «قطعه «تو مثل گلی» خیلی اتفاقی ساخته شد. من اصلاً نمی.خواستم بندری بخوانم! سال 75 بود و به اتفاق مجید رضازاده در امارات بودیم. قرار شد مجید رضازاده روی شعر این قطعه کار کند. او کار را ساخت و من همانجا اتودی برای آن خواندم تا بعداً و در فرصت مناسب بار دیگر آن را بخوانم. وقتی به ایران برگشتم، رضازاده کار را با همان اتود در امارات پخش کرده بود، چون احساس فوق.العاده.ای داشت. نکته.ی جالب آن.که ساخت این قطعه با آشنایی مجید رضازاده با خانم شهره قائد مصادف شد که این آشنایی به ازدواج این دو انجامید. خانم قائد می.خواست با این ترانه که اولین کار او هم بود، با احساس بیشتر علاقه.اش را به مجید نشان دهد و مجید هم که عاشق او شده بود، تمام هم و غمش را گذاشت تا بتواند با او ازدواج کند، چون دوستش داشت.»

    سعید پورسعید «عشق» را عامل اصلی موفقیت و هیت شدن «تو مثل گلی» می.داند: «پشت سر هر سه عامل ساخت این قطعه (ترانه.سرا، آهنگساز و خواننده)، فقط عشق بود. هیچ بحث مادی.ای در میان نبود. نه ما می.خواستیم پولی بگیریم و نه اصلاً قرار بود کسی پولی به ما بدهد. من پس از آن بیش از 10 مرتبه این را در استودیو با امکاناتی به مراتب بهتر و حرفه.ای.تر خواندم، ولی هیچ.وقت آن احساس شکل نگرفت.»

    .

    .
    .
    • *** یاد ایام
    . آهنگساز: محمدرضا شجریان
    . خواننده: محمدرضا شجریان
    . تنظیم: داریوش پیرنیاکان
    . شعر: رهی معیری
    . آلبوم: یاد ایام
    . سال: 1372
    . ناشر: دل آواز
    .
    . بخش.هایی از ترانه: یاد ایامی که در گلشن فغانی داشتم/ در میان لاله و گل آشیانی داشتم/ گرد آن شمع طرب می.سوختم پروانه.وار/ پای آن سرو روان، اشکِ روانی داشتم...
    .
    .
    در سال 1369 محمدرضا شجریان همراه با داریوش پیرنیاکان (تار)، جمشید عندلیبی (نی) و مرتضی اعیان (تمبک) سه کنسرت را در سه دانشگاه امریکا اجرا می.کنند که با استقبال بسیار زیادی روبه.رو می.شود و حاصل آن در آلبوم.های «پیام نسیم» و «سرو چمان» منتشر شد. «یاد ایام» دو سال بعد از این کنسرت.ها روی صحنه می..رود، در حالی که «همایون شجریان» به عنوان نوازنده.ی جدید تنبک جای مرتضی اعیان را می.گیرد. همایون در این کنسرت که اولین بار در امریکا اجرا و سپس آلبومش منتشر می.شود، تنها 16 سال دارد. اما توانسته همراهی خوبی با دیگر نوازندگان و به.خصوص آواز پدرش داشته باشد. این اولین حضور صحنه.ای همایون است.«یاد ایام» حالا همچنان بعد از گذشت بیش از 20 سال به عنوان یکی از پرمخاطب.ترین قطعات موسیقی اصیل ایرانی شناخته می.شود. نکته.ی مهم در این قطعه، این است که خود شجریان، آهنگسازی آن را انجام داده. استاد آواز در این سال.ها، قطعات اندکی ساخته و ترجیح داده تا بیشتر تمرکز خود را روی آواز معطوف کند؛ اما قطعات ساخته شده توسط او بعضاً قطعات ماندگاری شده.اند، از جمله همین «یاد ایام» یا «بی.همزبان» بر روی کلام جواد آذر.

    «یاد ایام» با ارکستری کوچک اجرا شده که در عین جمع.وجور بودن، فضای کاملی هم می.سازد و اتفاقاً بسیاری از ماندگارترین آثار شجریان هم با چنین گروه.های کوچکی تولید شده.اند. «یاد ایام» آن زمان ابتدا به شکل کاست به بازار آمد و جزو پرفروش.ترین آثاری است که تاکنون در حوزه.ی موسیقی سنتی منتشر شده و فیلم آن هم در فضاهای مجازی نیز وجود دارد و جزو پربازدیدترین.هاست.

    .

    .
    .
    • *** غریبانه
    . ترانه.سرا: دکتر افشین یداللهی
    . آهنگساز: احسان خواجه.امیری
    . تنظیم: بهنام خدارحمی
    . آلبوم: برای اولین بار (تیتراژ سریال غریبانه)
    . انتشار: 1384 (شرکت پیام کاست)
    .
    . بخش.هایی از ترانه: هر چی آرزوی خوبه مال تو/ هر چی که خاطره داریم مال من/ اون روزای عاشقونه مال تو/ این شبای بی.قراری مال من...
    .
    .
    شبکه تهران در ماه محرم سال 83 سریال «غریبانه» را روی آنتن برد. تیتراژ پایانی این مجموعه در روزهای اول پخش با انتقاداتی مواجه شد. اولین دیدگاه منفی این بود که نباید برای یک سریال ماه محرم از موسیقی باکلام استفاده شود. دومین مورد هم بهره.گیری از صدای یک خواننده 19ساله بود. اما رفته.رفته این دیدگاه تغییر کرد و تیتراژ آن سریال به یکی از آثار ماندگار موسیقی پاپ در این سال.ها تبدیل شد.صدای «احسان خواجه.امیری» در حالی توسط «قاسم جعفری» برای سریال غریبانه انتخاب شد که او پیش از آن، تجربه حضور در تلویزیون را نداشت. شاید یکی از دلایل ماندگاری قطعه «غریبانه» هم همین بی.تجربگی خواجه.امیری باشد؛ یعنی پیروی از قانون نانوشته «شانس تازه.کارها» هستند. شعر تأثیرگذار دکتر افشین یداللهی را هم نباید نادیده گرفت. شعری که در آن سال.ها به.وفور و از طریق پیامک بین مردم دست به دست شد.

    از سوی دیگر خواجه.امیری برای اولین.بار در این قطعه از گام.های بالای صدای خود استفاده کرد که استقبال از این بخش وکالش باعث شد تا او چند ترانه دیگر با همین سبک و سیاق را هم بخواند. هنوز هم برخی طراحان گرافیک از بیت «هرچی آرزوی خوبه مال تو/ هرچی که خاطره داریم مال من» در آثار خود وام می.گیرند. این قطعه یک سال بعد در قالب دومین آلبوم و یا به عبارتی اولین اثر مستقل احسان خواجه.امیری منتشر شد .و هنوز هم جزو آثار بسیار محبوب احسان خواجه.امیری است.

    .

    .
    .
    • *** تصنیف در هوای تو (یارا یارا)
    . آهنگساز: عباس خوشدل
    . خواننده: علیرضا افتخاری
    . شعر: قیصر امین.پور
    . آلبوم: نیلوفرانه
    . سال: 1379
    . ناشر: مشکات
    .
    . بخش.هایی از ترانه: یارا یارا گاهی دل ما را به چراغ نگاهی روشن کن/ چشم تار دل را چو مسیحا به دمیدن آهی روشن کن/ بی.تو برگی زردم/ به هوای تو می.گردم/ که مگر بیفتم در پایت/ ای نوای نایم به هوای تو می.آیم/ که دمی نفس کنم تازه در هوایت/ تا فدا کنم جان و دل برایت...
    .
    .
    باز همان ترکیب: «قیصر و افتخاری و خوشدل». این بار اما پای «فریدون شهبازیان» هم در میان است؛ اثر این بار به همت او ساخته و منتشر می.شود. با همه.ی اینها نمی.شود صدای گرم افتخاری را مهم.ترین دلیل ماندگاری و این میزان استقبال از قطعه ندانست. حالا این روزها افتخاری، نقش چندانی در صحنه.ی موسیقی ندارد. ممکن است خیلی.ها با برخی مواضعی که خواسته و ناخواسته واردش شد، موافق نباشند. اما مگر می.شود منکر صدای حیرت.انگیزش شد؟.البته این ماجرا تنها به خاطر جنسِ صدایش نیست، کسی که 11 سال نزد استاد «تاج اصفهانی» آموزش دیده باشد،. از اصفهان حرکت کند و 4 صبح به تهران برسد، دو ساعتی -در سرما و گرما- در ترمینال بخوابد تا حمام باز شود و آراسته پیش استاد «دادبه» برود، حتماً زمانی که کنار کسی چون «خوشدل» قرار بگیرد، می.تواند این اثر ماندگار و ماندگارهای زیادتری را نیز خلق کند.

    زمانی که این اثر به انتشار درآمد، دو-سوم نمایندگان مجلس نامه.ای به رییسِ وقت صدا و سیما نوشتند و به خاطر انتشارِ این اثر از او تشکر کردند. افتخاری اما خودش می.گوید انتظار چنین استقبالی از این قطعه را نداشته است. سال.ها بعد در یکی از گفت.و...ایش به این مسأله اشاره کرد که هر زمان که اراده کند، حتی بدون حضور ساز،. می.تواند قطعاتِ این اثر را اجرا کند: «نیلوفرانه در وجود من رسوخ کرده است.»

    عباس خوشدل اما این روزها چندان از خواننده.ی قدیمی آثارش راضی نیست. می.گوید: «افتخاری خواننده.ی بسیار خوش.صدا و صاحب.نامی بود؛ اما مردم او را با «نیلوفرانه»ها شناختند. او یکی از بهترین خواننده.هایی است که بعد از انقلاب ظهور کرده. وسعت، رنگ و جذابیت صدا و به خصوص اطلاعاتی که در مورد اشعار قدما دارد، بی.نظیر است. برای نیلوفرانه هم بیش از توانش زحمت کشید. من علاقه.ی شدیدی به صدای ایشان داشتم و دارم؛ اما گاهی متأثر می.شوم که چرا این خواننده.ی دوست.داشتنی، باید از کارهای سست استفاده کند؟ آقای افتخاری می.گوید اگر بخواهم کارهای خاصی بخوانم، باید از ساخته.های خوشدل بخوانم و آن هم سه سال طول می.کشد.» البته اگر بدانید که افتخاری تمام دیوان حافظ را از حفظ است، مولوی.شناس است و بسیار اهلِ مطالعه، شخصیتش برایتان جذاب.تر می.شود.

    .

    .
    .
    • *** تصنیف «شب دهم»
    . آهنگساز: فردین خلعتبری
    . تنظیم.کننده: فردین خلعتبری
    . خواننده: علیرضا قربانی
    . شعر: افشین یداللهی.
    . بخش.هایی از ترانه: مرز در عقل و جنون باریک است/ کفر و ایمان چه به هم نزدیک است/ عشق هم در دل ما سردرگم/ مثل ویرانی و بهت مردم/ گیسویت تعزیتی از رویا/ شب طولانی خون تا فردا/ خون چرا در رگ من زنجیر است/ زخم من تشنه.تر از شمشیر است/ مستم از جام تهی حیرانی/ باده نوشیده شده پنهانی
    .


    .
    «علیرضا قربانی» در کارنامه.اش قطعات پرمخاطب کم ندارد؛ اما در این میان «شب دهم» را می.توان یکی از ماندگارترین قطعاتش دانست. این قطعه تیتراژ سریالی بود به همین نام. سریالی خوش.ساخت به کارگردانی «حسن فتحی» و همین هم در فراگیر شدن اثر کمک بسیاری کرد؛ اگرچه خود قطعه هم تمام پارامترهای لازم برای «هیت» شدن را داشت.خواننده.ای جوان و خوش.صدا، آهنگسازی کاربلد و شاعری جوان و خوش.نام سبب شد تا قطعه.ای که تنها دو دقیقه و 30 ثانیه زمان دارد، این.چنین پرمخاطب شود. دیگر همکاری.های میان این مثلث هم، همچنان پرمخاطب و پرطرفدار است. قربانی، بارها این مسأله را گوشزد کرده که خلعتبری خیلی خوب او را می.شناسد و به همین خاطر آثاری که او برایش می.سازد، می.تواند با استقبال بالایی روبه.رو شود.

    خود قربانی درباره.ی این اثر گفته: «در سریال «شب دهم» همه عوامل در یک مسیر و هماهنگ با هم حرکت کردند. کارگردانی، داستان، شعر و موسیقی و همه عوامل دیگر موجب ماندگاری این اثر شد. در چنین مواردی ممکن است مردم داستان سریال را در گذر زمان فراموش کنند و این تنها به علت طولانی بودن داستان است اما موسیقی تیتراژ را مردم پس از پایان سریال نیز می.توانند بشنوند و به یاد داشته باشند.» این اثر از سوی تصویر دنیای هنر به عنوان بهترین تیتراژ سریال.های تلویزیونی انتخاب شده است.

    .

    .
    .
    • *** دوست دارم زندگی رو
    . ترانه.سرا: زانیار خسروی
    . آهنگساز: زانیار خسروی
    . تنظیم، میکس و مسترینگ: سیروان خسروی
    . خواننده: سیروان خسروی
    . تاریخ انتشار: پنجشنبه 26 اردیبهشت 1392. بخش.هایی از ترانه: یه صبح دیگه/ یه صدایی توی گوشم می.گه/ ثانیه.های تو داره می.ره/ امروزو زندگی کن، فردا دیگه دیره/ نم.نم بارون، می.زنه به کوچه و خیابون/ یکی می.خنده یکی غمگینه/ زندگی اینه، همه.ی قشنگیش همینه/ دوست دارم زندگی رو، دوست دارم زندگی رو...
    .


    .
    بنا به اذعان بسیاری از اهالی موسیقی پاپ، سیروان از جمله هنرمندان داخلی است که کوشیده کاری فراتر از استانداردهای مارکت داخلی ارائه دهد و آثارش را به سطح بین.المللی نزدیک کند. در سال.هایی که راک.استارها پرطرفدار شده.اند و راک در موسیقی بین.المللی جایگاه مهمی دارد، سیروان با نزدیک شدن به فضای پاپ-راک و پافشاری بر آزمون و خطاهایش در این زمینه توانست مخاطب ایرانی را به سمت موسیقی.ای بکشاند که شاید پیش.تر گرایش چندانی نسبت به آن وجود نداشت.
    «دوست دارم زندگی رو» را باید حاصل یکی از تجربه.های سیروان در این زمینه دانست؛ یک قطعه.ی هاوسِ راک.استایل با ترانه.ای مثبت و امیدبخش. سیروان قبلاً در «زندگی همین امروزه» هم تقریباً این فضا را محک زده بود و آن قطعه هم با فضایی هاردتر مورد توجه قرار گرفته بود، اما مثل «دوست دارم زندگی رو» تبدیل به هیت نشد.استفاده.ی بجا از کُرال برای ملودی در ترجیع.بند «دوست دارم زندگی رو»، اتفاقی بود که پیش از آن همکاران ایرانی سیروان سراغش نرفته بودند و همین یکی از جذابیت.های این قطعه بود که بعدها در کنسرت.های سیروان بیشتر نمایان شد. «دوست دارم زندگی رو، اُ اُ اُ اُ اُ... اُ اُ اُ اُ اُ...»

    این قطعه که در زمان کوتاهی فراگیر شد و تا مدتی نیز به پای ثابت برنامه.های صبحگاهی صدا و سیما تبدیل شده بود، تأثیر به.سزایی بر شهرت و محبوبیت سیروان گذاشت و پای خیلی.ها را به کنسرت.های او باز کرد. همچنین خواننده.های دیگری نیز سعی بر ساخت قطعاتی در فضای مشابه داشتند که البته موفقیت چندانی نصیب.شان نشد.

    .

    .
    .
    • *** جز تو
    . ترانه.سرا: علی بحرینی
    . آهنگساز: میلاد ترابی
    . تنظیم: میلاد ترابی
    . آلبوم: سورپرایز
    . انتشار: 1391
    . ناشر: ایران.گام
    .
    . بخش.هایی از ترانه: جز تو کی می.تونه عزیز من باشه؟/ کی می.تونه تو قلب من جا شه؟/ مگه میشه مثل تو پیدا شه؟/ همه چیزم، وای عزیزم/ جز من کی واسه دیدن تو حریصه؟/ اسمتو رو قلبش می.نویسه؟/ گونه.هاش از ندیدنت خیسه؟/ همه چیزم، وای عزیزم
    .
    .
    زندگی حرفه.ای «محمد علیزاده» را باید به دو بخش تقسیم کرد. زمانی که بعضی از مخاطبان جدی تلویزیون او را با ترانه «خداحافظ همین حالا» می.شناختند و زمانی که اغلب مخاطبان موسیقی او را به نام همان خواننده «جز تو کی می.تونه عزیز من باشه؟» شناختند. این قطعه در سال 87 و به واسطه آشنایی «میلاد ترابی» با محمد علیزاده و «علی بحرینی» تولید و منتشر شد.محمد علیزاده در مصاحبه با روزنامه «همشهری» و در پاسخ به این سوال که «جز تو» یک.شبه موفق شد، می.گوید:«نه. موفقیت «جز تو» یک.شبه نبود. هشت ماه طول کشید تا مردم آن را بشنوند. هیچ.وقت دوست نداشتم از پله اول مثلاً بپرم روی پله پنجم. وقتی هنوز تجربه پله.های دوم، سوم و چهارم را به دست نیاورده.ای، اگر بر روی پله پنجم بایستی به راحتی پایین می.آیی.»

    یکی از اصلی.ترین دلایل موفقیت این قطعه، در بخش ترانه بود. ترانه.ای فانتزی با کلمات و عبارات ساده اما در عین حال عاشقانه که آن را می.توان به عنوان یکی از سه ترانه برتر رزومه علی بحرینی دانست. «جز تو» تا حدودی پایه استایل ترانه.های این خواننده بود و او در آثار آینده به دفعات از کلمات عزیز، عزیزم، جز تو و مشتقاتی از آنها استفاده کرد.



    ادامه در منبع : تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید


    #1 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۴/۰۱/۲۹ در ساعت 15:10

  2. # ADS
    مجری تبلیغات
    تاریخ عضویت
    -
    نوشته ها
    -
    فروشگاه آنلاین کیوبیس با سیستم پرداخت آنلاین و ارسال به سراسر نقاط ایران ، شهرستانها و روستاها در کمترین زمان ممکن ، فروش vst وی اس تی ارزان و با کیفیت ، فروش سمپل و پلاگین های جدید آهنگسازی

    بی نظیرترین آموزش فارسی نرم افزار کیوبیس ( سطح مقدماتی )
    آموزش فارسی کار با نرم افزار کیوبیس (سطح پیشرفته)
    آموزش فارسی CUBASE 5 & NUENDO4
    آموزش فارسی تکمیلی NUENDO5.5, CUBASE 6.5
    آموزش فارسی Ableton Live 9
    آموزش فارسی سونار Sonar X2,X3
    آموزش فارسی Cubase Elements 7

    آموزش فارسی protools 10
    آموزش فارسی Logic Pro X2 لاجیک
    آموزش فارسی Studio one استودیو وان
    آموزش فارسی BAND IN A BOX 2015
    آموزش فارسی Guitar Pro 6
    آموزش فارسی ضبط افکت میکس و مستر صدا ADOBE AUDITION CS5.5
    آموزش فارسی یک پروژه تنظیم آهنگ از ابتدا تا انتها

    آموزش فارسی اف ال استودیو FL Studio 12
    آموزش فارسی سمپلر کانتکت Native instrument Kontakt 5
    آموزش فارسی تصویری امنیسفر OMNISPHERE
    آموزش فارسی تخصصی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی موسیقی الکترونیک Steinberg Sequel
    آموزش فارسی تکنیکهای حرفه ای وکال همراه با آموزش Melodyne
    آموزش فارسی تکنیکهای رکورد صدا در استودیو موسیقی
    آموزش فارسی 101 ترفند حرفه ای میکس + مستر آهنگ با ایزوتوپ اوزون 7 izotope ozone
    آموزش فارسی جامع مسترینگ آهنگ Izotop Ozone 6 + tracks
    آموزش فارسی Fab Filter+Waves +Slate Digital

    آموزش کامل مراحل ساخت آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی آهنگسازی در یک هفته
    آموزش فارسی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی مولتی مدیا تصویری مبانی موسیقی
    آموزش فارسی تنظیم و ارکستراسیون آهنگ
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش خوانندگی پاپ به زبان فارسی
    آموزش آهنگسازی در سبکهای پاپ، هیپ هاپ رپ،ترنس،هاوس،بلوز،جاز،راک

    آموزش فارسی میکس حرفه ای آهنگ
    آموزش فارسی میکس و مسترینگ حرفه ای
    آموزش فارسی یک پروژه میکس و مستر آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی ریتم سازی در موسیقی
    آموزش فارسی ساخت بیت در موسیقی
    آموزش فارسی صداسازی با سینتی سایزرها
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش فارسی ساخت استودیوی موسیقی خانگی

    خرید وی اس تی پیانو spitfire audio hans zimmer piano
     

موضوعات مشابه

  1. پاسخ ها: 2
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۵/۱۵, 02:38
  2. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۱۱/۲۶, 13:10
  3. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۸/۲۹, 10:10
  4. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۱/۳۰, 16:30

جستجو شده ها

Nobody landed on this page from a search engine, yet!

تا این لحظه 2 کاربر از این تاپیک دیدن کرده اند

فقط اعضا گروه ویژه vip و مدیران قادر به دیدن اسامی بازدیدکنندگان تاپیک هستند

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

کپی از مطالب سایت مجاز نمیباشد و پیگرد قانونی دارد

cubase.ir

BACK TO TOP
وی اس تی
آرتیست