کانال کیوبیس در تلگرام را دنبال کنید
آهنگسازی
آهنگسازی
آموزش فارسی فالش گیری
آموزش فارسی آهنگسازی با کامپیوتر
آموزش فارسی حرفه ای کیوبیس
حرفه ای ترین آموزش فارسی تصویری مبانی و تئوری موسیقی در ایران
آموزش فارسی ساخت ریتمهای 6/8 ایرانی عربی بندری ترکی عربی



آهنگسازی
صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 1
صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 2


دانلود کیوبیس 8 cubase با لینک مستقیم رایگان و آموزش نصب فارسی

دانلود رایگان وی اس تی استرینگ شرقی Fayez Saidawi Oriental Strings با لینک مستقیم تک پارت از سرور سایت



آموزش آهنگسازی فارسی

+ پاسخ به موضوع
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: منتقدان؛ شوق نامه را پسندیدند

  1. Ramin95 آواتار ها
    Ramin95
    شماره کاربری
    4941
    Contributor
    شهریور /۱۳۹۰
    2,235
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی570
    0
    سپاس از شما 805 بار در 677 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض منتقدان؛ شوق نامه را پسندیدند

    ایلنا: نشست نقد و بررسی آلبوم شوق نامه پس از سخنرانی محمدرضا درویشی و همکاران وی در تهیه این آلبوم؛ به گفتگوی منتقدان درباره این آلبوم اختصاص داشت. به گزارش خبرنگار ایلنا، در جلسه نقد و بررسی آلبوم شوق نامه که پس از تنفسی 20 دقیقه ای برگزار شد، ساسان فاطمی، هومان اسعدی و حمیدرضا اردلان به عنوان منتقدان درباره این آلبوم سخنانی ایراد کردند.

    ساسان فاطمی درباره شوق نامه گفت: من مطالب بسیاری را درباره خود آلبوم شوق نامه آماده کرده بودم اما آنقدر مطالب گوناگونی در این جلسه مطرح شد که به نظر می رسد بجای خود اثر می بایست درباره این گفته ها صحبت کرد.

    فاطمی در ادامه افزود: به طورکلی باید عنوان کنم آلبوم شوق نامه اثری بسیار ارزشمند محسوب می شود و این موضوع برای فردی چون من که طرفدار زیباشناسی موسیقی هستم که یادگار زیباشناسی دوره تیموری تا اواخر صفویه است، جلوه ای دوبرابر دارد.

    این استاد دانشگاه همچنین تصریح کرد: خود ما نیز آلبوم سرخانه را بر اساس چنین زیبایی شناسی ترتیب دادیم. این زیبایی شناسی باید شناخته شود تا اگر کسی در مواجه با آن تلنگری خورد بتواند به دنبال مصالح و مواد این نوع از موسیقی برود و دست به ساخت موسیقی بزند.

    طراح آلبوم سرخانه درباره شوق نامه تاکید کرد: همه این صحبت ها معنایش این نیست که من تمام قطعات آلبوم شوق نامه را دوست داشته باشم. اتفاقا برخی قطعات در این مجموعه هست که شنیدنشان برای من نیز کار سختی است و تمایلی به شنیدن آنها ندارم. مانند قطعه شش آواز که بیش از حد طولانی و بی در و پیکر است اما باید مجموعه به وجود می آمد تا بده بستان و تغییر و تحولی در روند موجود موسیقی کشورمان به وجود بیاید.

    فاطمی در ادامه گفت: دو نسخه از این مجموعه شوق نامه راهی بازار شده که یکی مفصل تر و دیگری مختصرتر است. در نسخه مفصل تر آن که حاوی کتابچه است، نت های این آثار، و توضیح در مورد اثر و نگاه تاریخی به دوره تیموری، فواصل و ریتم نوشته شده است.

    وی همچنین گفت: این مطالب با چاپ بدون غلط و نفیسی کار شده است؛ اما به گمانم می شد کمی کتاب را جمع و جورتر تهیه کرد و برگه های آزاد آن را حذف کرد تا از نظر مالی نیز کار بهتری ارائه شود. به هر حال نکات اقتصادی در زمینه انتشار مسئله مهمی تلقی می شود.

    این موسیقیدان تصریح کرد: در برخی مصاحبه های آقای درویشی با موسیقیدانان ترک بسیار صحبت از عبدالقادر مراغه ای ترک ، عبدالقادر مراغه ای ایرانی و چگونگی حرکت موسیقی او به سمت عثمانی شده است. من گمان می کنم این دیدگاه صحیحی نیست. ما دارای یک حوزه فرهنگ موسیقایی مشترک وسیع هستیم که این فرم ها نیز در درون این فرهنگ موسیقایی شکل گرفته است.

    این استاد دانشگاه ادامه داد: این فرم های موسیقایی حتی شامل مشتقات عربی آندلسی نیز می شده اند که در دوره تیموری رواج پیدا کرده است. پس در واقع این فرم مختص یک دوره و یک فرهنگ موسیقایی است و نه متعلق به شخص عبدالقادر مراغه ای. منتهی عبدالقادر در این شیوه شهرت و توانایی بیشتری داشته و به تعبیری بتهون دوره خودش محسوب می شده است. به همین دلیل آثار او نیز پیشرفت داشته و عثمانی ها اساس موسیقی شان را بر پایه شاهکارهای او نظم و ترتیب دادند.

    فاطمی درباره عنوانی که برای این آلبوم انتخاب شده، گفت: خوشحال هستم با دقیق بینی علمی که آقای درویشی دارد، نام شوق نامه یا تصانیف منصوب به عبدالقادر مراغه ای برای این اثر انتخاب شده است.

    وی افزود: در مورد استفاده از فرمول ریتمیک با دم و تک ابداع عثمانی ها بوده و آنها چنین سیستمی را به کار گرفته اند. همچنین در مورد اشعار این مجموعه نیز باید تاکید کنم که درست است این شعرها منصوب به آعران آن دوره است اما در طول تاریخ و با توجه به متر شعری می توانسته اند اشعار دیگری را جایگزین نمونه های آن زمان کنند. از این رو نمی توان در این مورد نیز با قطعیت صحبت کرد.

    این موسیقیدان همچنین افزود: یکی دیگر از کارهای خوب درویشی که در کتابچه به آن اشاره شده حذف قطعه آراز بار از کار است و با اینکه آن را منصوب به عبدالقادر مراغه ای می دانند اما سبک و سیاق آن با آثار عبدالقادر تفاوت بسیاری دارد.

    طراح آلبوم سرخانه گفت: توضیحات محمدرضا شجریان نیز در مورد این که در فیلم به نمایش در آمد بسیار برایم جالب بود و این نظرها از کسی که در سه روز کار را شنیده بسیار عمیق است. به خصوص در زمانی که در مورد تکرار نشده موتیف ها و جمله ها صحبت به میان می آورد.

    وی افزود: من در هنگام شنیدن اثر یکی از ایرادهایی که به آن می گرفتم این بود که صدای دایره و دور را در آن نمی شنیدم. اما امشب وقتی بهزاد میرزایی به خوبی در مورد ترکیب های مختلف ریتمیک و ملودی ها صحبت کردند، دیدم این صدای دور وجود داشته. اما برداشتم این است که گویا آقای شجریان باتوجه به اشاره هایشان در این فیلم، دست به حذف دور و دایره زده اند که به اعتقاد من امکان دارد به کار ایراد وارد کرده باشد.

    ساسان فاطمی همچنین در مورد اجرای خواننده در آلبوم شوق نامه گفت: محمدرضا شجریان در بخشی از صحبت هایش تاکید کرد در 150 سال گذشته هیچ خواننده ای چنین اجرایی نداشته است. این جمله واقعا درست است و کاری که همایون در این اثر انجام داده است از هر کسی ساخته نیست و اتفاق بسیار مهمی محسوب می شود. اجرای خواننده یک آواز منحصر به فرد است.

    این استاد دانشگاه ادامه داد: باز هم یک ...تور در این اثر نادیده گرفته شده است. این نکته به ضخامت صوتی باز می گردد؛ در شوق نامه ضخامت صوتی کم است و اجراها مانند همنوازی بوده است. اما ترک ها اینگونه ساز نمی زنند. ترک ها در عین اینکه ملودی واحدی را می نوازند هر یک از آنها با شیوه خودش این کار را انجام می دهند و این باعث می شود تا یک ضخامت صوتی قابل اعتنا به وجود بیاید.

    این موسیقیدان تصریح کرد: ضخامت صوتی در آثار ترک ها با ضخامت ریتیمکی که در کار وجود دارد باعث زیبا تر شدن کار آنها می شود.

    وی همچنین گفت: یکی از امتیازات و ارزش های ویژه این کار به بی نظیر بودن آن باز می گردد. با اینکه ترک ها در طی سال های متمادی به دفعات تمامی قطعات عبدالقادر مراغه ای را نواخته اند اما ضبط چندانی از آنها وجود ندارد و هرگز تمام مجموعه قطعات منصوب به عبدالقادر را در یک مجموعه منتشر نکرده اند. از این نظر آلبوم شوق نامه بی نظیر است و بسیار ارزشمند محسوب می شود.

    هومان اسعدی نیز در بخش بعدی برنامه به نقد شوق نامه پرداخت و گفت: من به آقای درویشی و همکارانشان در این پروژه تبریک می گویم چرا که من نیز مانند آقای فاطمی معتقدم منتشر شدن تمامی آثار منصوب به عبدالقادر مراغه ای در یک مجموعه بی نظیر است.

    این منتقد در ادامه افزود: بسته ای که برای عرضه این اثر نیز در نظر گرفته شده است بسیار شکیل و نفیس است که باید طراح و ناشر آن تبریک گفت. در زمینه آواز نیز معتقدم کار بسیار خاص و ویژه ای توسط همایون صورت گرفته که در نوع خود بی مانند است.

    این موسیقیدان تصریح کرد: از چند زاویه می توان به این اثر نگاه نقادانه داشت؛ اول اینکه باید سئوال کرد پشتوانه نظری این اثر چیست؟ مقدمه ای درباره موسیقی دوره تیموری و ایقا ها و فواصل نوشته شده است؛ ولی ای کاش مطالبی نیز در مورد فرم ها های این دوره زمانی و حتی قبل تر از آن نیز نوشته می شد و به مکتب منتظمیه نیز اشاره هایی می کردند.

    اسعدی پس از شرح نسبتا مبسوطی در مورد مکتب منتظمیه به جایگاه مقفول مانده قطب الدین شیرازی، گفت: اگر به این نکات بیشتر توجه می شد شاید امروز حتی اثری متفاوت تر را مشاهده می کردیم.

    این موسیقیدان تاکید کرد: وضعیت خود قطعا نیز قابل بررسی است. از نظر اجرا ما شاهد اجرای بسیار خوبی هستیم و ایرادهایی که در مورد قطعات نیز وجود دارد به آهنگساز یا سازنده آن احتمالا عبدالقادر مراغه ای باز می گردد. اما این نکته نیز قابل توجه است که تمامی این قطعات یکنواخت هستند و شاید از نظر مقام تفاوت داشته باشند اما از نظر فضای کلی بسیار شبیه به یکدیگر هستند. از این رو برخی از این قطعات را شاید یکبار بیشتر نتوان شنید.

    وی افزود: سومین مسئله نیز به ارتباط پشتوانه نظری و ارتباط آن با اجرا است. به نظرم تا حدود میان این دو مقوله انتباق به وجود آمده و ارتباط لازم میان پشتوانه های نظری و اجرای گروه دیده می شود.

    حمیدرضا اردلان نیز در ادامه این نشست به طرح سئوالات کلی تری در مورد آلبوم شوق نامه پرداخت و گفت: ابزار ما برای برقراری ارتباط با یکدیگر کلام است که در هر دوره تاریخی معنا و کارکرد آن متفاوتی پیدا می کند. اگر امروز مرحوم اقبال آذر در اینجا حضور داشتند و آقای محمدرضا شجریان به اجرای آواز می پرداخت اقبال چه تلقی از این اجرا می توانست داشته باشد؟ و این اجرا را در ژانری قرار می داد؟

    این منتقد افزود: من سعی کرده ام کمی فراتر از مسئله عبدالقادر مراغه ای حرکت کنم و به طرح چند سئوال بپردازم. مثلا آیا در گذشته در دیالوگ ها نیز ترنم وجود داشته است؟ چرا ترنم ها در آواز وجود دارند؟

    اردلان در ادامه به شرح درباره واژه لحن در آثار عبدالقادر مراغه ای پرداخت. این موسیقیدان همچنین با تاکید بر مبحث معنا و درک و دریافت های متفاوت تاریخی توضیحاتی را ارائه کرد.
    پایان پیام

    منبع : خبر گزاری ایلنا


    #1 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۰/۰۹/۰۶ در ساعت 14:00

  2. کاربران زیر از شما Ramin95 عزیز جهت این پست سپاسگزاری کرده اند


  3. # ADS
    مجری تبلیغات
    تاریخ عضویت
    -
    نوشته ها
    -
    فروشگاه آنلاین کیوبیس با سیستم پرداخت آنلاین و ارسال به سراسر نقاط ایران ، شهرستانها و روستاها در کمترین زمان ممکن ، فروش vst وی اس تی ارزان و با کیفیت ، فروش سمپل و پلاگین های جدید آهنگسازی
    خرید وی اس تی خرید vst فروش vst وی اس تی فروش وی اس تی وی اس تی دانلود وی اس تی آپلود عکس

    بی نظیرترین آموزش فارسی نرم افزار کیوبیس ( سطح مقدماتی )
    آموزش فارسی کار با نرم افزار کیوبیس (سطح پیشرفته)
    آموزش فارسی CUBASE 5 & NUENDO4
    آموزش فارسی تکمیلی NUENDO5.5, CUBASE 6.5
    آموزش فارسی Ableton Live 9
    آموزش فارسی سونار Sonar X2,X3
    آموزش فارسی Cubase Elements 7

    آموزش فارسی protools 10
    آموزش فارسی Logic Pro X2 لاجیک
    آموزش فارسی Studio one استودیو وان
    آموزش فارسی BAND IN A BOX 2015
    آموزش فارسی Guitar Pro 6
    آموزش فارسی ضبط افکت میکس و مستر صدا ADOBE AUDITION CS5.5
    آموزش فارسی یک پروژه تنظیم آهنگ از ابتدا تا انتها

    آموزش فارسی اف ال استودیو FL Studio 12
    آموزش فارسی سمپلر کانتکت Native instrument Kontakt 5
    آموزش فارسی تصویری امنیسفر OMNISPHERE
    آموزش فارسی تخصصی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی موسیقی الکترونیک Steinberg Sequel
    آموزش فارسی تکنیکهای حرفه ای وکال همراه با آموزش Melodyne
    آموزش فارسی تکنیکهای رکورد صدا در استودیو موسیقی
    آموزش فارسی 101 ترفند حرفه ای میکس + مستر آهنگ با ایزوتوپ اوزون 7 izotope ozone
    آموزش فارسی جامع مسترینگ آهنگ Izotop Ozone 6 + tracks
    آموزش فارسی Fab Filter+Waves +Slate Digital

    آموزش کامل مراحل ساخت آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی آهنگسازی در یک هفته
    آموزش فارسی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی مولتی مدیا تصویری مبانی موسیقی
    آموزش فارسی تنظیم و ارکستراسیون آهنگ
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش خوانندگی پاپ به زبان فارسی
    آموزش آهنگسازی در سبکهای پاپ، هیپ هاپ رپ،ترنس،هاوس،بلوز،جاز،راک

    آموزش فارسی میکس حرفه ای آهنگ
    آموزش فارسی میکس و مسترینگ حرفه ای
    آموزش فارسی یک پروژه میکس و مستر آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی ریتم سازی در موسیقی
    آموزش فارسی ساخت بیت در موسیقی
    آموزش فارسی صداسازی با سینتی سایزرها
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش فارسی ساخت استودیوی موسیقی خانگی

    خرید وی اس تی پیانو spitfire audio hans zimmer piano
     

+ پاسخ به موضوع

موضوعات مشابه

  1. ترآنه هنوز واست دلواپسم از علی نظری
    توسط Ali_Nazari در انجمن ترانه های سروده شده ی کاربران
    پاسخ ها: 6
    آخرين نوشته: ۱۳۹۴/۰۱/۰۱, 22:12
  2. روش ارشاد در گزینش هنرمندان را نمی پسندم
    توسط Ramin95 در انجمن اخبار روز موسیقی
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۱۱/۱۷, 13:00
  3. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۱۰/۲۰, 13:03
  4. همنوازی پورناظری.ها و ارکستر سمفونیک پسفیک آمریکا
    توسط Ramin95 در انجمن اخبار روز موسیقی
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۱۰/۱۴, 11:20

جستجو شده ها

Nobody landed on this page from a search engine, yet!

تا این لحظه 1 کاربر از این تاپیک دیدن کرده اند

فقط اعضا گروه ویژه vip و مدیران قادر به دیدن اسامی بازدیدکنندگان تاپیک هستند

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

کپی از مطالب سایت مجاز نمیباشد و پیگرد قانونی دارد

cubase.ir

BACK TO TOP
وی اس تی