کانال کیوبیس در تلگرام را دنبال کنید
آهنگسازی
آهنگسازی




صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 1
صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 2
آموزش فارسی صفر تا صد مسترینگ با پلاگینهای waves



دانلود کیوبیس 8 cubase با لینک مستقیم رایگان و آموزش نصب فارسی

دانلود رایگان وی اس تی استرینگ شرقی Fayez Saidawi Oriental Strings با لینک مستقیم تک پارت از سرور سایت



آموزش آهنگسازی فارسی

+ پاسخ به موضوع
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: شوق نامه نمونه کاملی از آثار عبدالقادر مراغی است

  1. Ramin95 آواتار ها
    Ramin95
    شماره کاربری
    4941
    Contributor
    شهریور /۱۳۹۰
    4,009
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی575
    0
    سپاس از شما 815 بار در 687 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض شوق نامه نمونه کاملی از آثار عبدالقادر مراغی است


    به گزارش خبرنگار مهر، بخش دوم از نشست نقد و بررسی آلبوم موسیقی شوق نامه پس از 20 دقیقه آنتراکت در ساعت 22 شامگاه گذشته با حضور ساسان فاطمی، هومان اسعدی و حمیدرضا اردلان به عنوان منتقد از سر گرفته شد در ابتدای این بخش از نشست نقد و بررسی این آلبوم ، ساسان فاطمی در آغاز گفت : مطالب بسیاری درباره ماهیت و چیستی آلبوم شوق نامه آماده کرده بودم اما آنقدر مطالب گوناگونی در این جلسه مطرح شد که به نظر می رسد به جای خود اثر می بایست درباره این گفته ها صحبت کرد؛ به طورکلی باید بگویم که آلبوم شوق نامه اثری بسیار ارزشمند محسوب می شود و این موضوع برای فردی چون من که طرفدار زیباشناسی موسیقی هستم که یادگار زیباشناسی دوره تیموری تا اواخر صفویه است جلوه ای دوبرابر دارد.
    طراح آلبوم سرخانه در ادامه افزود : من به همراه تیم تولید آلبوم سرخانه ، این اثر موسیقایی را بر اساس چنین زیبایی شناسی که در شوق نامه تعریف شده است ترتیب دادیم چراکه معتقد اساس زیبایی شناسی در هنر موسیقی باید شناخته شود تا اگر افراد در مواجه با این آثار تلنگر خورد بتواند به دنبال مصالح و مواد این نوع از موسیقی برود و دست به ساخت موسیقی بزند.
    وی در ادامه افزود : البته تمام این صحبت ها به این مفهوم نیست که من مجموع قطعات آلبوم شوق نامه را دوست دارم نه اینگونه نیست و اتفاقا باید بگوییم که برخی قطعات در این مجموعه وجود دارد که شنیدنشان برای من نیز کار سختی است و تمایلی به شنیدن آنها ندارم ، مانند قطعه شش آواز که بیش از حد طولانی و بی در و پیکر است، اما معتقدم که این مجموعه باید به وجود می آمد تا بده بستان و تغییر و تحولی در روند موجود موسیقی کشورمان نیز در پی آن به وجود آید.
    فاطمی در ادامه گفت: دو نسخه از مجموعه شوق نامه راهی بازار شده که یکی مفصل تر و دیگری مختصر تر است در نسخه مفصل تر آن که حاوی کتابچه است نت های این آثار، و توضیح در مورد اثر و نگاه تاریخی به دوره تیموری، فواصل و ریتم نوشته شده است؛ این مطالب با چاپ بدون غلط و نفیسی کار شده است؛ اما به گمانم می شد کمی کتاب را جمع و جورتر تهیه کرد و برگه های آزاد آن را حذف کرد تا از نظر مالی نیز کار بهتری ارائه شود به هر حال نکات اقتصادی در زمینه انتشار مسئله مهمی تلقی می شود.
    این موسیقی شناس درادامه صحبت های خود با اشاره به برخی از اظهارنظرهای محمدرضا درویشی گفت : در برخی از مصاحبه های آقای درویشی ، ایشان با صحبت های بسیاری با موسیقیدان های ترک انجام داده اند و از عبدالقادر مراغه ای ترک و عبدالقادر مراغه ای ایرانی و چگونگی حرکت موسیقی او به سمت عثمانی یاد گرده است که من گمان می کنم این دیدگاه صحیحی نیست چراکه ما دارای یک حوزه فرهنگ موسیقایی مشترک وسیع هستیم که این فرمها در درون این فرهنگ موسیقایی شکل گرفته است و نمی توان جدا سازی ترک و ایرانی کرد.
    این مدرس دانشگاه در توضیح مطالب خود گفت : فرم های موسیقایی حتی شامل مشتقات عربی آندلسی نیز می شد که در دوره تیموری رواج پیدا کرد بنابراین این فرم مختص یک دوره و یک فرهنگ موسیقایی است نه متعلق به شخص عبدالقادر مراغه ای ولی خوب عبدالقادر در این شیوه آهنگسازی شهرت و توانایی بیشتری داشته و به تعبیری بتهوون دوره خودش محسوب می شده است و درست به دلیل همین شهرت بوده که آثار او شناخته شد و عثمانی ها اساس موسیقی خود را بر پایه شاهکارهای او نظم و ترتیب دادند.
    فاطمی درباره عنوان شوق نامه که برای این آلبوم انتخاب شده است گفت: خوشحالم که با دقت و ریزبینی علمی که آقای درویشی دارد نام شوق نامه برای تصنیف های منصوب به عبدالقادر مراغه ای انتخاب شده است.
    وی در ادامه صحبت های خود به کم و کیف استفاده از فرمول ریتمیک با دم و تک اشاره کرد و گفت : در مورد استفاده از فرمول ریتمیک با دم و تک باید بگویم که این فرمول ابداع عثمانی ها بوده است و آنها چنین سیستمی را به کار گرفته اند. همچنین در مورد اشعار این مجموعه نیز باید تاکید کنم که درست است این شعرها منصوب به شاعران آن دوره است اما در طول تاریخ و با توجه به متر شعری می توانسته اند اشعار دیگری را جایگزین نمونه های آن زمان کنند از این رو نمی توان در این مورد نیز با قطعیت صحبت کرد.این موسیقیدان همچنین افزود: یکی دیگر از کارهای خوب درویشی که در کتابچه به آن اشاره شده حذف قطعه آراز بار از کار است و با اینکه آن را منصوب به عبدالقادر مراغه ای می دانند اما سبک و سیاق آن با آثار عبدالقادر تفاوت بسیاری دارد.
    طراح آلبوم سرخانه در ادامه این نشست با شاره به توضیحات محمدرضا شجریان در فیلم مستند شوق نامه مطرح شده بود گفت: توضیحات و نظر محمدرضا شجریان که در فیلم شوق نامه مطرح شد بسیار جالب بود و نظرات عمیقی از کار ارائه دادند به خصوص زمانی که درباره تکرار موتیف ها و جمله های موسیقایی صحبت به میان آورند؛محمدرضا شجریان در بخشی از صحبت هایش تاکید کرد که در 150 سال گذشته هیچ خواننده ای چنین اجرایی نداشته است. این جمله واقعا درست است و کاری که همایون در این اثر انجام داده است از هر کسی ساخته نیست و اتفاق بسیار مهمی محسوب می شود اجرای خواننده یک آواز منحصر به فرد است.
    وی در ادامه افزود : یک ...تور مهم که در این اثر نادیده گرفته شده ضخامت صوتی است به این معنا که ضخامت صوتی در شوق نامه اندک و اجراها مانند همنوازی است این درحالی است که ترک ها اینگونه ساز نمی زنند، ترک ها در عین اینکه ملودی واحدی را می نوازند هر یک از آنها با شیوه خودش این کار را انجام می دهد و این باعث می شود تا یک ضخامت صوتی قابل اعتنا به وجود بیاید در واقع ضخامت صوتی در آثار ترک ها با ضخامت ریتیمکی که در کار وجود دارد باعث زیبا تر شدن کار آنها می شود.
    این آهنگساز در پایان صحبت های خود به برخی از ایرادهای وارد به این آلبوم اشاره کرد و گفت : هنگام شنیدن اثر یکی از ایرادهایی که به آن می گرفتم این بود که صدای دایره و دور در آن نمی شنیدم اما امشب وقتی بهزاد میرزایی به خوبی در مورد ترکیب های مختلف ریتمیک و ملودی ها صحبت کردند دیدم این صدای دور وجود داشته است اما برداشتم این است که گویا آقای شجریان با توجه به اشاره هایشان در این فیلم، دست به حذف دور و دایره زده اند که به اعتقاد من امکان دارد به کار ایراد وارد کرده باشد.
    در ادامه این نشست هومان اسعدی به ارائه صحبت هایی درباره این آلبوم پرداخت و گفت : من به آقای درویشی و همکارانشان در این پروژه تبریک می گویم چراکه من نیز مانند آقای فاطمی معتقدم منتشر شدن تمامی آثار منصوب به عبدالقادر مراغه ای در یک مجموعه بی نظیر است؛ ضمن اینکه بسته ای که برای عرضه این اثر نیز در نظر گرفته شده است بسیار نفیس است که باید به طراح و ناشر آن تبریک گفت.
    این تئوری پرداز موسیقی ایران در ادامه افزود : از چند زاویه می توان به این اثر نگاه نقادانه داشت؛ اول اینکه باید سئوال کرد پشتوانه نظری این اثر چیست؟ که مقدمه ای درباره موسیقی دوره تیموری و ایقاع ها و فواصل نوشته شده است؛ ولی ای کاش مطالبی نیز در مورد فرم ها های این دوره زمانی و حتی قبل تر از آن نیز نوشته می شد و به مکتب منتظمیه نیز اشاره هایی می شد.
    اسعدی پس از بیان این مطلب به شرح مکتب منتظمیه و به جایگاه مورد غفلت قرار گرفته قطب الدین شیرازی اشاره کرد و گفت که اگر به این نکات توجه بیشتری می شد شاید امروز حتی اثری متفاوت تر از آنچه موجود است را مشاهده می کردیم.
    هومان اسعدی این موسیقیدان تاکید کرد: از نظر اجرا در این آلبوم شاهد اجرای بسیار خوبی هستیم و ایرادهایی درباره قطعات وجود دارد که این ایرادها به آهنگساز یا سازنده اثر عبدالقادر مراغه ای باز می گردد. اما این نکته نیز قابل توجه است که تمامی این قطعات یکنواخت هستند و شاید از نظر مقام تفاوت داشته باشند اما از نظر فضای کلی بسیار شبیه به یکدیگر هستند. از این رو برخی از این قطعات را شاید یکبار بیشتر نتوان شننید و نکته آخر به ارتباط پشتوانه نظری و ارتباط آن با اجرا برمی گردد به نظرم تا حدودی میان این دو مقوله انطباق به وجود آمده و ارتباط لازم میان پشتوانه های نظری و اجرای گروه دیده می شود.
    در پایان بخش دوم از نشست نقد و بررسی آلبوم شوق نامه محمدرضا اردلان به طرح سئوالات کلی تری در مورد آلبوم شوق نامه پرداخت و گفت: ابزار ما برای برقراری ارتباط با یکدیگر کلام است که در هر دوره تاریخی معنا و کارکرد آن متفاوتی پیدا می کند. اگر امروز مرحوم اقبال آذر در اینجا حضور داشتند و آقای محمدرضا شجریان به اجرای آواز می پرداخت اقبال چه تلقی از این اجرا می توانست داشته باشد؟ و این اجرا را در ژانری قرار می داد؟ از همین رو من سعی کرده ام کمی فراتر از مسئله عبدالقادر مراغه ای حرکت کنم و به طرح چند سئوال بپردازم. مثلا آیا در گذشته در دیالوگ ها نیز ترنم وجود داشته است؟ چرا ترنم ها در آواز وجود دارند؟
    اردلان در ادامه به شرح واژه لحن در آثار عبدالقادر مراغه ای پرداخت و همچنین درباره معنا ، درک و دریافت های متفاوت تاریخی توضیحاتی را ارائه کرد.

    منبع : خبر گزاری مهر


    #1 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۰/۰۹/۰۶ در ساعت 16:13

  2. # ADS
    مجری تبلیغات
    تاریخ عضویت
    -
    نوشته ها
    -
    فروشگاه آنلاین کیوبیس با سیستم پرداخت آنلاین و ارسال به سراسر نقاط ایران ، شهرستانها و روستاها در کمترین زمان ممکن ، فروش vst وی اس تی ارزان و با کیفیت ، فروش سمپل و پلاگین های جدید آهنگسازی

    بی نظیرترین آموزش فارسی نرم افزار کیوبیس ( سطح مقدماتی )
    آموزش فارسی کار با نرم افزار کیوبیس (سطح پیشرفته)
    آموزش فارسی CUBASE 5 & NUENDO4
    آموزش فارسی تکمیلی NUENDO5.5, CUBASE 6.5
    آموزش فارسی Ableton Live 9
    آموزش فارسی سونار Sonar X2,X3
    آموزش فارسی Cubase Elements 7

    آموزش فارسی protools 10
    آموزش فارسی Logic Pro X2 لاجیک
    آموزش فارسی Studio one استودیو وان
    آموزش فارسی BAND IN A BOX 2015
    آموزش فارسی Guitar Pro 6
    آموزش فارسی ضبط افکت میکس و مستر صدا ADOBE AUDITION CS5.5
    آموزش فارسی یک پروژه تنظیم آهنگ از ابتدا تا انتها

    آموزش فارسی اف ال استودیو FL Studio 12
    آموزش فارسی سمپلر کانتکت Native instrument Kontakt 5
    آموزش فارسی تصویری امنیسفر OMNISPHERE
    آموزش فارسی تخصصی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی موسیقی الکترونیک Steinberg Sequel
    آموزش فارسی تکنیکهای حرفه ای وکال همراه با آموزش Melodyne
    آموزش فارسی تکنیکهای رکورد صدا در استودیو موسیقی
    آموزش فارسی 101 ترفند حرفه ای میکس + مستر آهنگ با ایزوتوپ اوزون 7 izotope ozone
    آموزش فارسی جامع مسترینگ آهنگ Izotop Ozone 6 + tracks
    آموزش فارسی Fab Filter+Waves +Slate Digital

    آموزش کامل مراحل ساخت آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی آهنگسازی در یک هفته
    آموزش فارسی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی مولتی مدیا تصویری مبانی موسیقی
    آموزش فارسی تنظیم و ارکستراسیون آهنگ
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش خوانندگی پاپ به زبان فارسی
    آموزش آهنگسازی در سبکهای پاپ، هیپ هاپ رپ،ترنس،هاوس،بلوز،جاز،راک

    آموزش فارسی میکس حرفه ای آهنگ
    آموزش فارسی میکس و مسترینگ حرفه ای
    آموزش فارسی یک پروژه میکس و مستر آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی ریتم سازی در موسیقی
    آموزش فارسی ساخت بیت در موسیقی
    آموزش فارسی صداسازی با سینتی سایزرها
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش فارسی ساخت استودیوی موسیقی خانگی

    خرید وی اس تی پیانو spitfire audio hans zimmer piano
     

+ پاسخ به موضوع

موضوعات مشابه

  1. ارکسترسمفونیک تهران برای قره باغی به صحنه می رود
    توسط Ramin95 در انجمن اخبار روز موسیقی
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۱/۲۲, 16:11
  2. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۱۲/۲۲, 15:21
  3. سبک آهنگسازی مراغی در دوران صفویه فراموش شده است
    توسط Ramin95 در انجمن اخبار روز موسیقی
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۹/۰۶, 15:10
  4. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۷/۰۴, 14:07
  5. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۶/۱۷, 00:13

جستجو شده ها

هومان اسعدی آلبوم سرخانه

تا این لحظه 1 کاربر از این تاپیک دیدن کرده اند

فقط اعضا گروه ویژه vip و مدیران قادر به دیدن اسامی بازدیدکنندگان تاپیک هستند

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

کپی از مطالب سایت مجاز نمیباشد و پیگرد قانونی دارد

cubase.ir

BACK TO TOP
وی اس تی
آرتیست