کانال کیوبیس در تلگرام را دنبال کنید
آهنگسازی
آهنگسازی




صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 1
صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 2
آموزش فارسی صفر تا صد مسترینگ با پلاگینهای waves



دانلود کیوبیس 8 cubase با لینک مستقیم رایگان و آموزش نصب فارسی

دانلود رایگان وی اس تی استرینگ شرقی Fayez Saidawi Oriental Strings با لینک مستقیم تک پارت از سرور سایت



آموزش آهنگسازی فارسی

+ پاسخ به موضوع
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: معرفی 100 قطعه هیت چهار دهه اخیر موسیقی ایران - 3

  1. Ramin95 آواتار ها
    Ramin95
    شماره کاربری
    4941
    Contributor
    شهریور /۱۳۹۰
    4,009
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی575
    0
    سپاس از شما 815 بار در 687 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض معرفی 100 قطعه هیت چهار دهه اخیر موسیقی ایران - 3

    موسیقی ما – بیش از یک ماه از اولین تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید می.گذرد و در این مدت، تحریریه «موسیقی ما» بیش از 250 قطعه را انتخاب کردند که در دوره.های مختلف به دلایلی هیت شده بودند. در مرحله بعدی با کمک نظرات کاربران گرامی سایت و همچنین مشورت با تعدادی از اهالی موسیقی، این تعداد به حدود نصف یعنی 130 قطعه رسید و تعدادی از آثاری که از قلم افتاده بودند نیز به این لیست اضافه شدند. مشورت با کارشناسان موسیقی همچنان ادامه دارد تا در نهایت 100 هیت پس از انقلاب انتخاب شوند و در نهایت ترتیب این لیست با رأی.گیری عمومی از مردم و کارشناسان مشخص خواهد شد.
    .
    • اما چند نکته مهم:
    .1- نکته کلی: انتخاب چنین لیستی از قطعات هیت 4 دهه موسیقی داخل ایران، سختی..های متعددی دارد و البته می.تواند در سال.های آینده به عنوان یک منبع و مرجع شناخته شود. از آنجا که چنین لیستی برای اولین بار در موسیقی ایران تهیه می.شود، ممکن است خالی از ایراد نباشد و راهنمایی.ها و یادآوری.های تمام عزیزانی که این مطلب را می.خوانند، می.تواند در هرچه کم.نقص.تر شدن این فهرست به ما کمک کند. نکته مهم در این میان این است که در تمام دنیا، هیت.ها بر اساس فروش آن قطعه و یا تعداد پخش ویدئوکلیپ.اش از شبکه.های ماهواره.ای سنجیده می.شوند. اما از آنجا که در ایران آمار فروش مشخصی وجود ندارد و شبکه.ای هم برای پخش ویدیوکلیپ نداریم، هیت بودن یک قطعه را باید بر اساس شنیدن آن در محافل مختلف سنجید..2- نکته.ای برای مردم و طرفداران خوانندگان داخلی: بعد از انتشار کامل لیست نوبت به مخاطبان سایت است که ترتیب آنها را در یک نظرسنجی مشخص کنند. این لیست ممکن است در آینده به عنوان رفرنسی در شناخت قطعات بسیار شنیده شده در این سال.ها مورد استفاده قرار بگیرد. پس اگر قرار باشد رأی شما بر اساس علاقه شخصی و هواداری از خواننده محبوب.تان داده شود، این ماجرا به بیراهه خواهد رفت. بنابراین حتماً، حتماً، حتماً، لطفاً، لطفاً، لطفاً قطعات را بر اساس هیت بودن.شان انتخاب کنید نه علاقه شخصی.تان به یک یا چند خواننده. برای این کار هم تنها کافی است به حافظه خود رجوع کنید و ببینید آیا این قطعه را در زمان انتشارش (و نه لزوماً الان) در جاهای مختلف می.شنیده.اید یا نه. MP3Playerها، ضبط ماشین.ها، مهمانی.ها و جمع.های خودمانی و... بهترین جاها برای سنجش هیت بودن و نبودن یک آهنگ هستند..

    3- نکته.ای برای خوانندگان و اهالی موسیقی: مهم.ترین سخن ما با اهالی موسیقی درباره این فهرست این است که هیت شدن یا نشدن یک قطعه، لزوماً به معنای کیفیت بالا و ماندگاری آن نیست. همه ما بسیاری از آهنگ.های زیبا و شنیدنی در خاطرمان داریم که ویژگی.های همه.گیر شدن را نداشته.اند و در تولیدشان اصلاً فکر کردن به مخاطب عام اولویت اول نبوده است. همینطور بسیاری از قطعات را می.شناسیم که هیت شده.اند ولی به لحاظ کیفی یا تکنیکی یا علمی یا محتوایی و... ارزش چندانی ندارند. مثلاً ترانه و شعر خوبی ندارند یا ملودی آنها اصولی و زیبا نیست یا تنظیم درستی ندارند یا تلفیق شعر و ملودی در آنها به خوبی صورت نگرفته یا همه این موارد. حتی بسیاری قطعه هیت سراغ داریم که در زمان خودشان به شدت فراگیر شده.اند اما بیش از چند ماه ماندگار نبوده و به زودی فراموش شده.اند..

    4- هیت چیست؟ هیت قطعه.ای است که در زمان انتشار و یا حتی پس از آن، به دلایلی در جامعه فراگیر می.شود و توجه عمومی را نسبت به خود جلب می.کند.
    • هیت بودن لزوماً به معنای باکیفیت بودن قطعه نیست، در عین این که می.تواند از کیفیت بالایی هم برخوردار باشد.
    • هیت بودن لزوماً به معنای ماندگار بودن قطعه نیست، در عین اینکه می.تواند ماندگار هم باشد.
    • هیت بودن یک قطعه لزوماً به این معنا نیست که بهترین قطعه آن هنرمند است. ممکن است قطعه.ای که از یک خواننده هیت می.شود، بهترین قطعه او باشد یا نباشد.
    • هیت لزوماً به معنای پرطرفدارترین قطعه یک خواننده نیست. ممکن است یک قطعه برای طرفداران آن خواننده محبوب.ترین باشد و در کنسرت.ها بیشترین درخواست را داشته باشد، اما برای عموم مردم هیت نباشد.
    • هیت بودن لزوماً با پخش مکرر یک قطعه از صدا و سیما حاصل نمی.شود و برای تأیید هیت بودن یک قطعه، ...تور علاقه مردم برای شنیدن مجدد آن در جاهایی غیر از تلویزیون هم لازم است. به این ترتیب، بسیاری از تیتراژهای برنامه.ها و سریال.های تلویزیونی که در دوره خودشان به شدت فراگیر شده.اند اما به جز روی آن برنامه کسی تمایلی به شنیدن.شان ندارد، از این فهرست حذف می.شوند..
    • برخی قطعات هم هستند که از حوزه هیت بودن خارج شده و به مگا هیت تبدیل می.شوند. محبوبیت و فراگیری آنها بعضا از روستاهای کوچک و دورافتاده تا خارج از مرزها هم کشیده می.شود.
    .
    . ..
    .
    .
    برای خیلی از ما سوال است که ترانه.هایی که همیشه می.شنیدیم و زمزمه می.کرده.ایم، در چه شرایطی ساخته شده و چگونه تا این حد فراگیر شده.اند. «موسیقی ما» حین انتخاب و معرفی صد هیت برتر 4 دهه اخیر موسیقی ایران، در مورد این قطعات به این دو سوال پاسخ می.دهد که هر قطعه چگونه ساخته شده و در چه شرایطی و به چه دلیلی هیت شده.اند.
    بنابراین هر روز داستان شکل.گیری و هیت شدن 10 قطعه را از میان این 100 قطعه برای شما منتشر می.کنیم.نکته: در انتشار این قطعات هیچ.گونه ترتیبی رعایت نشده است.

    .
    • *** تصنیف «سپیده» (ایران، ای سرای امید)
    . آهنگساز: محمدرضا لطفی
    . آواز: محمدرضا شجریان
    . شعر: هوشنگ ابتهاج
    .. بخش.هایی از ترانه: ایران ای سرای امید/ بر بامت سپیده دمید/ بنگر کزین رَهِ پُرخون/ خورشیدی خجسته رسید/ اگر چه دل.ها پُرخون است/ شکوه شادی افزون است/ سپیده ما گلگون است/ که دست دشمن در خون است/ ای ایران! غمت مَرِساد! جاویدان شُکوهِ تو باد...
    .


    .
    در ماه.های منتهی به پیروزی انقلاب، آثار و قطعات ماندگاری در حوزه.ی موسیقی اصیل ایرانی با استفاده از شور و حال آن روزها ساخته شد که در تاریخ موسقی ایران ماندگار شدند. یکی از مهم.ترین این آثار که همچنان هم یکی از پرمخاطب.ترین آثاری که در برهه.های حساس -کشور ما، برهه.های حساس بسیار دارد- منتشر می.شود، قطعه.ی «ایران، ای سرای امید» با آهنگسازی زنده.یاد «محمدرضا لطفی» است. نام اصلی این قطعه البته «سپیده» است؛ اما با نام. «ایران، ای سرای امید» میان مردم مشهور است.زنده.یاد لطفی، این اثر را زمانی ساخته که در کانون چاووش فعالیت می.کرد. «چاووش» یک کانون موسیقایی بود که در سال.های میانی دهه 50 فعالیت می.کرد و جمعی از بزرگ.ترین اساتید امروز موسیقی ایران در زمان جوانی در این کانون به سرپرستی محمدرضا لطفی مشغول فعالیت بودند. از این کانون 12 آلبوم (10 آلبوم رسمی) منتشر شد که با نام «چاووش 1 تا 12» شناخته می.شوند و در آنها هنرمندانی چون لطفی، مشکاتیان، علیزاده و... به آهنگسازی پرداخته و شجریان، ناظری، پریسا و... هم آنها را خوانده.اند. آثار ابتدایی و انتهایی این مجموعه صرفاً هنری.اند و چاووش 2 تا 8 تحت تأثیر فضای سیاسی-اجتماعی سال 57 قرار دارند.

    تصنیف «سپیده» (ایران، سرای امید) در قالب «چاووش 6» با آهنگسازی لطفی و شعری از هوشنگ ابتهاج (ه.الف.سایه) در دستگاه ماهور ساخته شده است. در این سال.ها، خوانندگان بسیاری این قطعه را بازخوانی کرده.اند؛ اما همچنان ماندگارترین آنها، اجرای شجریان است.

    چند سال پیش، رئیس وقت مرکز موسیقی صدا و سیما، طرح یکصد اثر برتر یکصد سال تاریخ موسیقی ایران را ارائه داد و با توزیع پرسش.نامه بین نوازندگان، آهنگسازان، ترانه.سرایان و موسیقیدانان در پی شناسایی نفرات و آثار برتر برآمد و طی آن، «سپیده» شجریان از بین حدود 2500 قطعه با 1261 رأی اول شد. این قطعه برای نخستین بار در سال 1358 در دانشگاه ملی (شهید بهشتی) با حضور اعضای گروه چاووش اجرا شد.

    هوشنگ ابتهاج خاطره.ی جالبی از این اثر دارد: «در زندان بودم و با یک هموطن لر همبند! همین ترانه.ی «ایران ای سرای امید» از بلندگوی زندان پخش شد. تا که شنیدم، زدم زیر گریه! همبندم گفت: چرا گریه می.کنی؟ گفتم: شاعر این ترانه منم. گفت: خب اگه تو این شعر را گفتی، پس چرا در زندانی؟!» همان زمان استاد «شهریار»، نامه.ای به آیت.الله خامنه..ای -رییس.جمهور وقت- نوشته و در آن آورده بود: «وقتی سایه را زندانی کردند، فرشته.ها بر عرش الهی گریه می.کنند.» سایه در کتاب «پیر پرنیان.اندیش» تأکید می.کند. آزادی.اش از زندان در سال ۱۳۶۳ بعد از این نامه بوده است. ابتهاج در چاووش، شعر بسیاری از ماندگارترین قطعات را سروده است.

    چند سال قبل و به دنبال اتفاقات سیاسی سال 88، شجریان در نامه.ای به عزت.الله ضرغامی، خواستار عدم پخش این قطعه شد. دلیل. خودش را هم برای ماجرا داشت: «من هرگز هنر را برای هنر یا هنر را برای خودم دنبال نکرده.ام. همیشه به حال و هوای مردم و جامعه نگاه می.کردم. مردم چه می.خواهند؟ شرایط چگونه است؟ زمانی که همه خوب بوده.اند، از عشق و عاشقی حرف زده.ام. اگر مردم اعتراضی داشتند، من زبان اعتراض مردم شدم.» او البته در این نامه قطعه «ربنا» را -که شامل چهار دعا از آیات قرآنی است- به این دلیل که با سفره افطار ایرانیان در ماه رمضان عجین شده، استثناء دانست و اجازه پخش آن را داد. اما صدا و سیما اعلام کرد که حتی در ماه رمضان هم ربنای شجریان پخش نخواهد شد.

    این نامه اما باعث بروز اختلاف میان شجریان و زنده.یاد لطفی شد. او در گفت.وگویی به این مسأله اشاره کرد که شجریان هیچ زمان سیاسی نبود. این در حالی است که خود شجریان هم اعتقاد داشت که هنرمند نباید در دامن سیاست بیفتد: «نباید موسیقی از همه ابعاد آن دور شده و فقط یک جهت سیاسی پیدا کند. موسیقی باید در همه ابعاد خود ادامه پیدا کند؛ وجوه عاشقانه، ریتمیک و چهارمضراب هم باید باشد تا زندگی خشک و خشن نشود.»

    .

    .
    • . .*** حسرت
    . ترانه.سرا: سهیل محمودی
    . آهنگساز: دکتر محمد اصفهانی
    . تنظیم.کننده: فؤاد حجازی
    . خواننده: دکتر محمد اصفهانی
    . آلبوم: حسرت
    . سال انتشار: 1377
    . ناشر: پیام اسلام
    .
    . بخش.هایی از ترانه: نمی.خواستم خورشیدو ازت بگیرم/ نمی.خواستم آسمونت ابری باشه/ نمی.خواستم که چشات بارونی و سرد/ سهم تو گریه باشه بی.صبری باشه/ دخترم دلخوشی بابا همیشه/ به گل.افشونی لبخند تو بوده/ خودش آشنای پاییزه و اما/ واسه خاطر تو از بهار سروده...
    .
    .می.گویند که دومین آلبوم هر خواننده.ای آلبوم مرگ و زندگی او است. یا می.تواند به مسیر خود ادامه دهد و به موفقیت.های بزرگ دست پیدا کند یا اینکه از عرصه رقابت حذف می.شود. بخش اول این قانون نانوشته درباره دکتر «محمد مهدی واعظ اصفهانی» صدق کرد. خواننده.ای که در سال 77 توانست با انتشار آلبوم «حسرت» جایگاه خود را در موسیقی ایران تثبیت کند.

    قطعه «حسرت» در آن آلبوم به عنوان سرکاستی انتخاب شد و با سایر قطعات مجموعه تفاوت.های زیادی داشت اما ساز مخالف نبود. با جنس صدا و استایل کاری محمد اصفهانی همخوانی داشت و با وجود اینکه ترانه.ای عاشقانه و ملودی ریتمیک نداشت، مورد استقبال مردم قرار گرفت.

    دکتر محمد اصفهانی درباره پروسه ساخت این اثر به سایت «موسیقی ما» گفت: «یک شب فواد حجازی به من گفت که دوستی به نام «شادمهر عقیلی» دارد که او هم مثل ما مشغول تولید یک آلبوم است. او پیشنهاد داد که به منزل ایشان برویم و با هم آشنا شویم. من با فواد رفتیم و دیدیم که پسر جوان.تری آنجاست که به شادمهر کمک می.کند. با او هم آشنا شدیم و معلوم شد که آن پسر «بهروز صفاریان» است. من و فواد مشغول تولید آلبوم بودیم و آنها هم مجموعه.ای را در دست انتشار داشتند. شادمهر برخی از قطعاتی که ساخته بودند را با گیتار خواند و بهروز صفاریان هم به همراه او در چند اثر کیبورد نواخت. او سپس گفت که شما هم یکی از قطعات خود را بخوانید. من و فواد حجازی هم قطعه «خانه دل» را اجرا کردیم. شادمهر از صدای من خوشش آمد و گفت که با فواد دوستی دیرینه.ای دارم و فکر می.کنم که تو خیلی مشهور بشوی و صدای خیلی خوبی داری. اصلاً نباید جلوی تو می خواندم و کلاً تعارف.هایی از این دست را بیان کرد.»

    «هنگام خروج، او گفت من شعری از «سهیل محمودی» دارم و هرکاری می.کنم نمی.توانم روی این شعر آهنگی بسازم. زیرا در مورد دختر است و چون تو گفتی که دختر داری، حدس زدم شاید احساس ساخت آهنگ روی این کار را داشته باشی. شعر قشنگی است و بخوان اگر دوست داشتی این برای تو باشد. شعر «حسرت» را برای من خواند و من آن را دوست داشتم و از شادمهر گرفتم.اش و سپس با آقای سهیل محمودی صحبت کردم. اتفاقاً همان شب یا دو سه شب بعد از بازگشت از منزل شادمهر، آن آهنگ را ساختم.»

    «این اتفاق هم به.طور ناگهانی رخ داد؛ یعنی ضبط را بدون برنامه.ریزی روشن کردم و خواندم و با کیبورد نواختم و همان شد. با خودم گفتم که این اثر را فعلاً نگه می.دارم و بعداً مورد تجدید نظر قرار می.دهم و آن را بهتر می.کنم. هر کاری کردم که روی آن تجدید نظر کنم، دیدم که بهتر از این نمی.شود. یعنی آن چیزی که بار اول ساختم را به فواد حجازی سپردم. در آن زمان هم «علیرضا عصار» با ما بود و درباره آثار همدیگر اظهار نظر می.کردیم.»

    «فواد و عصار هر دو این نظر را داشتند که قطعه «حسرت» در آن آلبوم قرار ندهیم. اعتقاد داشتند که جنس این کار از جنس شعرهایی که در سایر آثار آلبوم استفاده کرده.ایم نیست و با آنها هماهنگی ندارد. من اصرار کردم که این کار باشد. اتفاقاً این قطعه را به عنوان سرکاستی انتخاب کردیم و خوشبختانه مردم هم از آن استقبال کردند. در همان ایام از ستاد مبارزه با مواد مخدر پیشنهاد ساخت کلیپ برای این قطعه مطرح شد.»

    ترانه «حسرت» که یکی از عوامل توفیق این اثر بود را می.توان در زمره کارهای اجتماعی طبقه.بندی کرد. زیرا در آن مفاهیم و معضلات اجتماعی به صورت مستقیم بیان نمی.شود اما به شکل غیرمستقیم به دغدغه.ها و مسائلی اشاره می.شود که شاید خیلی.ها با آن دست به گریبان باشند. ملودی این اثر هم همخوانی خوبی با ابیات و فراز و فرودهای ترانه داشت و تنظیم ارکسترال فواد حجازی هم توانست مکمل ترانه و ملودی باشد. همچنین موزیک ویدئویی هم که برای این کار ساخته شد و هنوز هم گاهی از تلویزیون پخش می.شود، باعث شد تا «حسرت» بیشتر در میان مخاطبان شنیده شود.

    دکتر اصفهانی درباره دلایل موفقیت «حسرت» اعتقاد دارد: «متأسفانه منحنی طلاق در جامعه ما شیب صعودی دارد. از قدیم.الایام این موضوع یکی از مشکلات جامعه ما بوده و در موارد زیادی به دلیل اینکه بین همسران ایرانی حجب و حیای بیشتری وجود دارد، شاهد طلاق.های پنهان هستیم. یعنی افراد ظاهراً در یک خانه زندگی می.کنند و با همدیگر ارتباطی ندارند و دور از هم هستند. یا مرد با فداکاری به خاطر فرزندانش تحمل می.کند یا زن فداکاری می.کند. به نظر من اینکه خیلی از بزرگ.ترها به عنوان پدر یا .... و خیلی از کوچک.ترها به عنوان فرزند با این قطعه همذات.پنداری می.کردند، موجب شد بین مخاطبان شنیده شود. اصولاً هر اثری که با حال و روز مردم همخوانی داشته باشد و چارچوب و استاندارد هنری در ساخت آن رعایت شود، استقبال ویژه.ای را به دنبال خواهد داشت.»

    «من با علیرضا عصار در ایام انتشار این اثر به کیش سفر کردم. ما هم در فرودگاه تهران و هم فرودگاه کیش این اثر را شنیدیم. زمانی هم که در خلیج فارس، سوار قایق بودیم یک کشتی از کنار ما گذشت و قطعه «حسرت» را آنجا هم شنیدیم. علیرضا با خنده گفت: «تو هیچ.جا دست از سر من برنمی.داری و همه جا صدای تو هست!» برای خرید سوغاتی به یک پاساژ مراجعه کردیم و باز هم آنجا حسرت را شنیدیم. یک خانم و آقا هم من را شناختند و بابت این کار تبریک گفتند. آنها به این نکته اشاره کردند که ما با وجود اینکه فرزند داشتیم، تصمیم به طلاق گرفته بودیم ولی این ترانه شما باعث شد که منصرف شویم.»

    .

    .
    • . *** رنگین.کمون
    . ترانه.سرا: ابوالفضل عزیزی
    . آهنگساز: ساسان جمالیان
    . تنظیم.کننده: ساسان جمالیان
    . خواننده: محمدرضا عیوضی
    . سال انتشار: 1376
    . آلبوم: رنگین.کمون (تیتراژ سریال «روزگار جوانی»)
    . ناشر: پیام اسلام
    .
    . بخش.هایی از ترانه: مثل یک رنگین.کمون هفت.رنگ/ سرگذشت زندگی.مون رنگ.رنگ/ ای صمیمی ای قدیمی هم.قطار/ در دل شب، شبنم عشقی بکار...
    .
    .«روزگار جوانی» یکی از پرطرفدارترین سریال.های سیما است که سری اول آن در سال 76 پخش شد. مجموعه.ای با موضوع روایت زندگی و اتفاقات چند جوان دانشجوی شهرستانی که ساکن یک آپارتمان در تهران بودند. این مجموعه با محوریت مسائل اجتماعی و عاشقانه و چاشنی طنز، آن.قدر مورد توجه قرار گرفت که سری دوم آن هم ساخته شد، اما با استقبال کمتری مواجه شد.

    «محمدرضا (شهرام) عیوضی»، خواننده.ای که در دهه 70 فعالیت حرفه.ای خود را آغاز کرد، اجرای تیتراژ پایانی «روزگار جوانی» را بر عهده داشت. او درباره ساخت این قطعه به سایت «موسیقی ما» گفت: «اوایل سال 76 در آزمون صدا و سیما پذیرفته شدم و هنگامی که برای دریافت پاسخ به مرکز موسیقی سازمان مراجعه کردم، با آقای ساسان جمالیان آشنا شدم. ایشان پیشنهاد اجرای تیتراژ سریال روزگار جوانی را به من داد. من هم پذیرفتم و با ایشان به دنبال یک ترانه مناسب بودیم. سناریو را از کارگردان دریافت و مطالعه کردیم. با یکی از هم.خدمتی.های خودم یعنی آقای ابوالفضل عزیزی که لیسانس ادبیات داشت و کار ترانه.سرایی انجام می.داد، مشورت داشتیم. چند ترانه سرود و نهایتاً اثری که احساس می.کردیم با داستان سریال هماهنگی دارد انتخاب شد. پس از پخش کار در تیتراژ «روزگار جوانی» و استقبالی که به عمل آمد و آنقدر از رادیو و تلویزیون پخش می.شد، بعضی از دوستان می.گفتند که این اثر سرود ملی است!»

    «یکی از دلایل موفقیت این کار به نظر من این است که قطعه «رنگین.کمون» صددرصد پاپ بود و می.توان گفت که اولین موسیقی پاپی بود که پس از انقلاب در تیتراژ یک سریال پخش می.شد. پس از انقلاب آثاری نزدیک به پاپ منتشر شد. از جمله دوست خوبم «خشایار اعتمادی» که قطعه «من باهارم تو زمین» را اجرا کرد ولی آن کار یک مقدار نزدیک به سرود بود. قبلاً هم آقای «حمید غلامعلی» در پایان سریال، کاری را خوانده بودند ولی به آن شکل پاپ نبود.»

    دلایل زیادی دست به دست هم داد تا قطعه «رنگین.کمون» به یک اثر هیت بدل شود که یکی از شاخص.ترین آنها، ترانه آن است. زیرا در آن زمان خیلی.ها با کاراکترهای سریال «روزگار جوانی» همذات.پنداری کردند و مضمون ترانه، یادآور اتفاقات و داستان.های آن افراد بود. همچنین از حمایت ویژه تلویزیون هم نباید غافل شد. زیرا در جنگ.های شبانه و برنامه.های مناسبتی طرفداران زیادی داشت و محمدرضا عیوضی تا مدت.ها پس از «روزگار جوانی»، در اغلب این برنامه.ها به عنوان مهمان حضور داشت و «رنگین.کمون» را اجرا می.کرد. همین استقبال باعث شد تا عیوضی خواننده سری دوم «روزگار جوانی» هم باشد. نسخه جدید قطعه «رنگین.کمون» با همان ملودی و تنظیم اما ترانه.ای تقریباً متفاوت اجرا شد اما اصلاً اثر قابل قبولی از آب در نیامد و همانند سری دوم آن سریال ماندگار نشد.

    .

    .
    • . .*** تو خیال کردی بری
    . ترانه.سرا: امید اطهری.نژاد
    . آهنگساز: سیروان خسروی
    . تنظیم: سیروان خسروی
    . خواننده: سیروان خسروی
    . میکس و مسترینگ: سیروان خسروی
    . آلبوم: تو خیال کردی بری
    . سال انتشار: 1384 (ریمیکس: 1391)
    . ناشر: آوای باربد
    .
    . بخش.هایی از ترانه: تو خیال کردی بری، دلم برات تنگ می.شه/ نمی.دونستی دلم به سختیِ سنگ می.شه/ فکر نکردی می.تونم تو رو فراموش کنم/ مث بادی بِوَزم، شعلَه.تو خاموش کنم...
    .
    .
    «تو خیال کردی بری» برای هواداران «سیروان» قطعه.ای محبوب و نوستالژیک است. اثری که البته پس از به شهرت رسیدن این هنرمند به عنوان تنظیم.کننده و محبویت آثاری چون «وایسا دنیا» و «یالا»، بیشتر و بهتر شنیده شد. «تو خیال کردی بری» ترنسی است که یک دهه پیش در قالب اولین آلبوم رسمی سیروانِ 23 ساله منتشر شد و از جمله نخستین آثار موسیقی الکترونیک در مارکت موسیقی ایرانی به شمار می.آید که کیفیت بالایی داشته و در زمان خود به سطح آثار بین.المللی نزدیک بود. کلیپ جالب این قطعه که بعدها از برخی شبکه.ها منتشر شد نیز تأثیر به.سزایی در شنیده شدن این قطعه و شناخته شدن سیروانِ خواننده داشت.29 تیر 1391، هفت سال بعد از انتشار نخستین آلبوم سیروان و در حالی که او دیگر خواننده.ای شناخته شده بود، نسخه.ی جدیدی از قطعه «تو خیال کردی بری» منتشر شد. نوستالژی، تنظیمی به مراتب حرفه.ای.تر و شنیدنی.تر، بالا رفتن تجربه سیروان در خوانندگی و البته نوازندگی هنرمندانه توسط «هومن نامداری» (ساکسفون) و «نیما رمضان» (گیتار الکتریک) در این قطعه، عواملی بودند که باعث شدند نسخه.ی جدید «تو خیال کردی بری» با استقبال بالایی مواجه شود و بار دیگر خاطرات گذشته را برای هواداران سیروان زنده کند.

    .

    .
    • .*** مشکی رنگ عشقه
    . ترانه.سرا: رضا صادقی
    . آهنگساز: رضا صادقی
    . تنظیم.کننده: رضا صادقی
    . خواننده: رضا صادقی
    . آلبوم: مشکی رنگ عشقه (غیررسمی) – پیرهن مشکی (رسمی)
    . انتشار : 1382 (غیررسمی) – 1385 (رسمی)
    .
    . بخش.هایی از ترانه: مشکی رنگ عشقه، مث رنگ چشای مهربونت/ مشکی رنگ عشقه، مث شبای قلب آسمونت/ کی می.گه رنگ غم سیاهه، رنگ خوش سپیدی؟/ کی می.گه آبیه رنگ صداقت، مشکیه رنگ پلیدی؟/ چرا یه عده.ای مشکی رو رنگ غم می.دونن؟/ مگه رنگ پر پرستوی عشقو ندیدن؟...
    .
    .
    می.گویند از 25 مرداد 1372 پیراهن مشکی را بر تن کرده و از آن زمان تا به امروز، نه.تنها کسی هیچ رنگ دیگری بر تن او ندیده، بلکه این رنگ و گرایش به آن را به یک مکتب و اعتقاد تبدیل کرده؛ با کمی چاشنی اغراق. رضا صادقی اما چند سال بعد از شروع مشکی.پوشی ستاره شد. پیش از آن، آلبوم.های زیادی را در بازار موسیقی غیررسمی منتشر کرده بود و موفق شده بود طرفدارانی هم برای خود دست.وپا کند. اما «مشکی رنگ عشقه» به یک.باره سرنوشت رضا صادقی را تغییر داد و خواننده.ی بندرعباسی را به ستاره موسیقی پاپ ایران تبدیل کرد.در آن روزها آلبوم غیرمجاز او و به خصوص همین آهنگ را هر جا می.شنیدی. در خیلی از ماشین.ها و مهمانی.ها و... حتی شاید کسی خواننده.اش را نمی.شناخت، اما ممکن نبود مگا هیت «مشکی رنگ عشقه» را نشنیده باشد. این را می.شد از تکیه.کلام مردم متوجه شد که هر جا صحبت از رنگ مشکی بود (خواه برای انتخاب رنگ لباس باشد یا ماشین یا هر چیز دیگری)، این عبارت تکرار می.شد.

    خواننده مشکی.پوش، پیش و پس از آن ترانه.های متعدد دیگری هم با همین محتوا تولید کرد؛ از «پرچم مشکی» و «حکایت مشکی.پوش» گرفته تا «پیرهن مشکی» و... حتی برخی به خاطر زیاده.روی در این مضمون، از او انتقاد هم می.کردند. او اما با خواندن ترانه «دیگه مشکی نمی.پوشم» در آلبومی به همین نام، این تصور را به وجودآورد که ممکن است از مشکی.پوشی دست بردارد. اتفاقی که هرگز نیفتاد.

    رضا صادقی این روزها با ارکسترش «ارتش مشکی» مشغول کنسرت دادن است و همچنان پای عقایدش ایستاده: «چرا ما ایرانی.ها معتقدیم مشكی رنگ عزاست و در مقابل، همه عرفا رنگ سیاه نیمه شب را برای خلوت با معبود برمی.گزینند؟ چرا پارچه كعبه مشكی است؟ همه درویش، همه عارف، جای عاشق پس كجاست؟»

    مهم.ترین دلیل موفقیت «مشکی رنگ عشقه» را هم شاید بتوان ترانه ساختارشکنانه آن دانست. در دوره.ای که ترانه.های واسوخت یکه.تازی می.کردند و بعضاً عاشقانه.هایی هم بودند که با استقبال مواجه می.شدند، این ترانه باعث شد که جمع زیادی با این موج همراه شوند. اما در مقابل، افرادی هم بودند که با این عقیده مخالف بودند. به عنوان مثال یک گروه موسیقی گمنام که بعداً هم نامی از آنها به میان نیامد، قطعه.ای را منتشر و ویدئوی آن را روانه شبکه.های ماهواره.ای کردند که در آن به تمجید رنگ قرمز می.پرداختند و شاه.بیت اثر آنها هم این بود: «چرا از مشکی بخونم؟»!

    .

    .
    • . *** گل هیاهو (آهای خوشگل عاشق)
    . خواننده: فريدون آسرايي
    . ترانه: رضا جزء مطلب تبريزي
    . ملودي: فريدون آسرایی
    . تنظيم: بهروز صفاريان
    . آلبوم: غريبه
    . سال انتشار: 1383
    . ناشر: ایران.گام
    .
    . بخش.هایی از ترانه: آهاي خوشگل عاشق، آهاي عمر دقايق/ آهاي وصله به موهاي تو سنجاق شقايق/ آهاي اي گل شب بو، آهاي گل هياهو/ آهاي طعنه زده چشم تو به چشماي آهو/ دلم لاله عاشق، آهاي بنفشه.ی تر، نكن غنچه.ي نشكفته.ي قلبم رو، تو پرپر...
    .
    .
    سال ٨٣ آلبوم سوم آريان (كه آن موقع محبوب.ترين.هاي موسيقي پاپ بودند) هم به بازار آمده بود. به نظر مي.رسيد آنها دوباره ركوردها را بشكنند، اما اين.طور نشد. يك رقيب تازه.نفس از كانادا پيدا شده بود كه پوسترهاي آلبومش هم با پوسترهاي آن زمان متفاوت بود. فريدون آسرايي كه با گروه بهروز صفاريان و پدرام كشتكار و تهيه.كننده كاربلدي مثل جلال مشفق همراه شده بود، آلبومي به بازار عرضه كرد كه دل از همه ربود.پيش از آن، فريدون آلبومي به اسم «اولين سلام» با آهنگسازي و تنظيم «رامين زماني» را خارج از كشور منتشر كرده بود. يك كليپ هم داشت به اسم «تيك تيك». او براي تهيه آلبوم دومش به ايران آمد تا با آهنگسازان و ترانه.سرايان وطني كار کرده و همان را خارج از ايران منتشر كند. اما توسط دكتر چراغعلي به پدرام كشتكار و از طريق پدرام با بهروز صفاريان آشنا شد.

    بهروز صفاريان زمان انتشار آلبوم در دبي بود و نمي.دانست در وطن چه اتفاقي با كار تازه.اش افتاده. خودش و فريدون مي.دانستند كار مي.گيرد ولي اصلاً باورشان نمي.شد كار در اين سطح شنيده و به يكي از مگاهيت.هاي موسيقي ايران تبديل شود. در اين آلبوم فوق.العاده، يك آهنگ يگانه بود؛ «آهاي خوشگل عاشق» كه نام اصلي.اش بود «گل هياهو». مي.گويند جلال مشفق همان زمان مي.گفته اين قطعه، ايران را فتح مي.كند.

    براي اولين بار بود كه در يك ترانه مجاز از كلمه «خوشگل» استفاده مي.شد. ترانه.سرايش هم يك دانشجوي ادبيات رودهن بود كه با بنيامين همكلاس بود: «رضا جزء مطلب تبريزي» صاحب کتاب مجموعه شعر «هنر هشتم».

    يكي از هم.كلاسي.هايش درباره روزي كه اين ترانه نوشته شد، مي.گويد: «روزي که داشت این ترانه متولد می.شد، در کنارمان بود، در کلاس ادبیات معاصر. رضا دلش از کلاس گرفته بود. حوصله.ی استاد را نداشت. از کیفش قلمی در آورد و کاغذی. قلی از قل.های هدفون را گذاشت توی گوشش و واکمن همیشه در کیفش را روشن کرد. «رضا استاد می.بینه.ها!» سرش را جمع کرد توی خودش و زل زد به کاغذ سفید. نوک خودکار را چسباند به آن به قصد نوشتن و سرایش. آمدیم چیزی بگوییم، گفت: «هیس! دارد چیزی متولد می.شود» آن کلاس که تمام شد، رضا وقت خروج داشت به شکل غریبی لبخند می.زد. در دو سه ماه بعد، رضا چه مرارت.هایی بر سر آن شعر کشید و تلاش.هایش برای دلنشین کردنش را می.دانیم... و می.دانیم که دیوارهای دانشکده اولین پناه و شنونده.ی او بودند... «تا اون روزی که نبضم بزنه، ترانه.سازم» او چندان در عرصه ترانه.سرايي پركار نيست. از او در اين سال.ها «گل گندم» را با صداي فريدون و «ذوب آهن» را با صداي محمد عليزاده هم شنيده.ايم.

    فریدون یکی از آدم..های عجیبِ این موسیقی است. کسی که در کانادا مغازه فروش نوار و CD موسیقی داشت و با اتفاقاتی عجیب و غریب، در پنجمین دهه زندگی.اش در ایران ستاره شد. او سال بعد 60 ساله می.شود و هنوز در میان تین.ایجرهای ایرانی هواداران بسیاری دارد و بدون.شک همه اینها را مدیون یک پدیده است: «آهای خوشگل عاشق».

    .

    .
    • . .*** بهار آمد و شمشادها جوان شده.اند
    . خواننده: بيژن خاوري
    . ترانه: ايرج قنبري
    . آهنگ و تنظيم: فريد شب.خيز
    . سال توليد: ١٣٧٢
    .. بخش.هایی از ترانه: بهار آمد و شمشادها جوان شده.اند/ پرندگان مهاجر ترانه.خوان شده.اند/ دوباره پنجره.ها بال عشق وا كردند/ دوباره آينه.ها با تو مهربان شده.اند
    .


    .
    بيژن خاوري با «جُنگ ٥٧» وارد تلويزيون شد و صدايش مورد توجه مردم قرار گرفت. پس از آن هم در برنامه بسيار موفق و نوستالژيك «ساعت خوش» و «سال خوش» حضورش در عرصه خوانندگي پاپ تثبيت شد.خودش كه پس از مدت.ها غيبت در برنامه «موسيقي من» فرزاد حسني حاضر شده بود، درباره حضورش در صدا و سيما مي.گويد: «حدود سال 70 و یا 71 مدیر واحد موسیقی سازمان صدا و سیما از من دعوت کرد که با آنها همکاری کنم. در آن زمان تهاجم فرهنگی در کشور بسیار زیاد بود و هدف این واحد این بود موسیقی.ای تولید شود که با این تهاجم فرهنگی مبارزه کند و همچنین از نظر شعر و آهنگ، فاخر باشد که جوانان را نیز جذب کند.»

    آن زمان ابتدا كارها به شكل سرود بودند و كم.كم حالت ترانه پيدا كردند. اين يكي از سياست.هاي مهم و بسيار موفق صدا و سيما در دوره علي لاريجاني بود. اغلب كارها را هم «فريد شب.خيز» مي.ساخت. كار «بهار آمد و شمشادها جوان شده.اند» هم يكي از ملودي.هاي او بود با تنظيمي كه براي آن زمان تلويزيون، خيلي مدرن به نظر مي.رسيد. خاوري در اين باره مي.گويد: «هرچه فريد شب.خيز مي.ساخت، تكرارنشدني و مخصوص به خودش بود؛ ملودي.هايي ناب و گيرا.»
    .
    ايرج قنبري هم جزو ترانه.سرايان پركار آن روزها بود كه درباره سرودن اين ترانه مي.گويد: «به خاطر دارم نخستین سال.های پس از پیروزی ما در جنگ تحمیلی بود و در هفته دفاع مقدس بودیم. فکر می.کنم سال 71 بود و به اتفاق جمعی از شاعران عازم مناطق جنگی قصرشیرین بودیم که استاد مشفق به خاطر لطفی که به بنده داشتند، به من گفتند ترانه.ای را با موضوع بهار که مناسبتی هم با مقاومت و پایداری ملت ایران داشته باشد، آماده کنم. از آنجا که قبلاً هم با حمایت ایشان ترانه.هایی از من به آهنگسازان سپرده شده و برخی از آنها هم با اقبال خوبی روبه.رو شده بودند، با کمال میل پیشنهاد ایشان را پذیرفتم و شروع به کار کردم و به خاطر حس ویژه.ای که در آن سفر داشتم، هنگام بازگشت شعر را تکمیل کردم و در اختیار ایشان گذاشتم.»
    .
    بيژن خاوري که سال.ها در زمینه اجاره اکوچنگ و دستگاه.های صدابرداری فعالیت داشت، اين روزها تهران را رها كرده و به آرامش سُرخ.رود پناه برده و مي.گويد تهران شلوغ و پرترافيك شده است.

    .

    .
    • . .*** نی.نوا
    . آهنگساز: حسین علیزاده
    . تنظیم.کننده: حسین علیزاده
    . تکنواز نی: جمشید عندلیبی
    . سال انتشار: 1362
    . ناشر: ماهور
    ..


    .
    «حسین علیزاده» بودن باید کار سختی باشد. این میزان نبوغ در جامعه.ای که هنوز،. بود و نبود موسیقی در آن با حرف و حدیث.های بسیاری همراه است،. از کمتر کسانی برمی.آید. علیزاده، در این سال.ها در این چند دهه.ای که فعالیت.های موسیقایی.اش را انجام می.دهد، یک.تنه بار خیلی چیزها را به دوش کشیده. تحولات مهمی در عرصه.ی موسیقی شکل داده و کارهایی کرده که جز از توانِ او، خارج بوده است. نمونه.اش؟ اثر «نی.نوا» که حالا به شناسنامه.ی آهنگساز کهنه.کار بدل شده است. شاید کمتر کسی تصور کند، یک قطعه.ی بی.کلام، در موسیقی.ای که همواره بار اصلی.اش بر دوش خواننده است، بتواند جزو قطعاتِ هیت باشد و این میزان در خاطره.ی موسیقایی مردم نقش بسته باشد و علاوه بر آن منتقدان داخلی و خارجی نیز یک.سره آن را تحسین کنند؛ برای مثال منتقد «آل.میوزیک» آن را هم.پایه.ی آثار کورساکف، رالف وان ویلیامز و شوستاکوویچ بداند.آلبوم 32 سال پیش منتشر شده اما همچنان همان تأثیرگذاری را دارد. همان میزان مخاطب را هم. در سال.های ابتدایی پیروزی انقلاب و تعطیلی تقریبی موسیقی در ایران، تنها اثری مثل «نی.نوا» می.توانست مخالفین سرسخت موسیقی را آچمز کند؛ اثری که جایی برای چون و چرا باقی نمی.گذاشت، چه برای عوام (که از موسیقی لذت می.برند یا با آن مخالف.اند) و چه برای کارشناسان و اهالی حرفه.ای موسیقی. «نی.نوا» از همه لحاظ آنی بودکه باید باشد.

    برای نسل ما «نی.نوا» عجین شده با تصاویر تشییع پیکر امام خمینی (ره) در سال 67 که مستقیماً از صدا و سیما پخش می.شد؛ با گرد و خاکی که از نشست و برخاستِ هلی.کوپتر حامل جنازه امام به هوا می.رفت؛ با تمام مناسبت.های مذهبیِ قبل و بعد از آن که «نی.نوا» تبدیل می.شد به موسیقی غالب رادیو وتلویزیون. اما ماجرا فقط همین نبود. چراکه این اثر به لحاظ موسیقایی آنقدر قوی بود که در تمام این سال.ها در حافظه موسیقایی مردم باقی بماند و تکرار شود و در تأیید این ادعا همین بس که تاکنون چند بار در سال.های اخیر توسط ارکسترهای مختلف اجرا شده و سالن.های کنسرت زیادی با نام «نی.نوا» پر شده.اند.

    نام «نی.نوا» هم بر شائبه.های مذهبی این اثر اضافه می.کرد که «نینوا» نام دیگر «کربلا»ست و پخش همیشگی این اثر در ماه محرم می.توانست این تصورات را تقویت کند. علیزاده البته می.گوید که این اثر را با دید مذهبی ننوشته اما از استفاده آن در مناسبت.های مذهبی خوشحال است. این اثر، نوعی کنسرتو برای ارکستر و نی است و دلیل نام.گذاری آن استفاده از ساز «نی» در ارکستراسیون و همینطور انتخاب دستگاه «نوا» بوده؛ دستگاه محبوب حسین علیزاده.

    نی.نوا اثری ارکسترال است و آنطور که گفته می.شود، پایه.هایش به سال.ها قبل از انتشارش برمی.گردد، به سال 55. نخستین طرح.های نی.نوا در این سال بر اساس دستگاه نوا در جشن هنر شیراز با هم.نوازی سازهای ایرانی اجرا شد. با این فرق که شکل اصلی کار به.طور کامل بر پایه ردیف سازی و آوازی بنا شده بود. در سال ۱۳۶۱، همان طرح با تغییراتی اساسی از نظر محتوا و فرم، برای ارکستر زهی و نی تک.نواز نوشته و در نهایت در تابستان ۱۳۶۲ با نام «نی.نوا» پخش شد.

    نی «جمشید عندلیبی» در این اثر نقش یک راوی را دارد. عندلیبی در این کار از نی هفت.بند -که ریشه در اصفهان و مرکز ایران دارد- استفاده کرده است. او در استودیو فقط یک بار نی را نواخته و همان یکبار ضبط شده و در آلبوم قرار گرفته است! اگرچه گروه، چند ماهی تمریناتِ جسته و گریخته.ای برای اثر انجام می.داده است. علیزاده در «نی.نوا» تلاشی دیگر جهت رسیدن به فرم چندصدایی داشته. تجربه.ای موفق که در سطح بین.المللی نیز مطرح شده و ارکستر رودکی، ارکستر سمفونیک اوکراین، ارکستر پارسیان و یک ارکستر فرانسوی آن را به صورت زنده اجرا کرده.اند.

    علیزاده درباره.ی این اثر چنین گفته است: «روزهای خاصی بود که هنوز هم تمام جزئیاتش -از جمله تلخی.ها و شیرینی.ها که تلخی.هایش بیشتر بود- برایم زنده است. ولی برای من «نی.نوا» مانند نوشتن خاطرات روزانه بود و وقتی می.گویند که انگیزه و منظورت از ساخت این اثر چه بود، می.گویم که هیچ منظوری جز اینکه خاطرات روزانه.ام را در سال ۶۲ به زبان موسیقی بنویسم، نداشتم.»

    علیزاده با فاصله کمی از انتشار «نی.نوا» ایران را به مقصد اروپا و امریکا ترک می.کند تا تحصیلاتش را در زمینه موسیقی ادامه دهد. به همین خاطر، شیرینی موفقیت کم.نظیر اثرش را از نزدیک لمس نمی.کند. بزرگ.ترین حاشیه.ای که در مورد این اثر وجود دارد، شایعه.هایی است در مورد اینکه «نی.نوا» را فرهاد فخرالدینی، استادِ حسین علیزاده تنظیم کرده است.

    علیزاده، خودش این اثر را بسیار دوست دارد و درباره.اش می.گوید: «یادم هست یك.بار یك نفر از من پرسید كه «نی.نوا» چه رنگی است؟ گفتم یك افق تیره.ای است كه رنگ قرمزش غالب است؛ چرا كه ساخت این قطعه در نگاهم به افق در یك غروب اتفاق افتاد. اولین جلد «نی.نوا» هم با طرحی از رضا درخشانی به همین رنگ چاپ شد. تمام هنرمندان یك اثر می.سازند و دائم آن را با روایت.های مختلف بیان می.كنند. من هم دائم با شكل.ها و شیوه.های مختلف در تك.نوازی.ها و كارهای گروهی.ام از «نی.نوا» الهام گرفته.ام. زمانی که این قطعه را می.ساختم، زمان جنگ بود و من همراه با نوشتن نت.های آن گریه می.کردم.»

    .

    .
    • *** تصنیف «هوای گریه»
    . خواننده: همایون شجریان
    . شعر: سیمین بهبهانی
    . آهنگ و تنظیم: محمد جواد ضرابیان
    . آلبوم: نسیم وصل
    . سال انتشار: 1380
    . ناشر: دل آواز
    ..


    .
    . بخش.هایی از ترانه: نه بسته.ام به .. دل، نه بسته .. به من دل/ چو تخته پاره بر موج، رها رها رها من/ ز من هر آنکه او دور، چو دل به سینه نزدیک/ به من هر آنکه نزدیک، از او جدا جدا من/ .../ ستاره.ها نهفتم، در آسمان ابری/ دلم گرفته ای دوست، هوای گریه با من...
    .
    از اولین باری که «همایون شجریان» در کنسرت.های اروپا و آلبوم «آهنگ وفا» در کنار پدرش همخوانی کرد تا 14 سال بعد که او اولین آلبوم مستقل خودش را منتشر کرد، همه می.پرسیدند که آیا او روزی از پدرش مستقل خواهد شد؟ همایون مستقل شد و در سالروز تولد 28 سالگی.اش، «نسیم وصل» را با موسیقی مجمد جواد ضرابیان منتشر کرد. البومی ارکسترال و تصنیف-محور که تنها یک ساز و آواز داشت؛ آن.هم ساز و آواز دلنشینی با همراهی تار شهرام میرجلالی. چه علاقه.مندان همایون و چه حتی همه آنها که منتقد مسیر امروزی او هستند، «نسیم وصل» را آلبومی شایسته و انتخابی مناسب برای اولین اثر مستقل همایون می.دانستند.اما در آن آلبوم، یک تصنیف بود که شاید سرنوشت «همایون» را طور دیگری رقم زد؛ «هوای گریه» بر روی غزل زنده.یاد سیمین بهبهانی. بهبانی اما در جای دیگری هم نقطه عطفی در کارنامه همایون ثبت کرد. بی.دلیل نبود که در زمان درگذشت بانوی غزل، همایون در پیامی چنین نوشت: «آن زمان كه خواندن را با «هواي گريه»ات آغاز كردم، كلام تو صداي مرا تا گرم.ترين و امن.ترين نقطه قلب.ها برد و در اين شب.ها كه «چرا رفتي»ات را بر صحنه فرياد مي.كشم، باز اين نگين شعر توست كه بر صحنه..ها مي..درخشد. اين چه سرّي است در سرنوشت من كه هر بار با شعر تو محبوب مي.شوم؟»

    برای توفیق کم.نظیر این تصنیف شاید بتوان عواملی را تصور کرد؛ از پخش مداوم آن از صدا و سیما گرفته تا غزل دلنشین سیمین بهبهانی، آهنگ ضرابیان، آواز همایون، تنظیم ارکسترال ضرابیان، تکنوازی نی دلچسب بیژن کامکار و... اما هرچه که هست، کسی شکی ندارد که «هوای گریه» نقطه اوج کارنامه همایون شجریان برای مخاطب عام است و برای تصاحب عنوان محبوب.ترین تصنیف همایون، رقابت سختی با «چرا رفتی» دارد.

    .

    ..
    • *** خیال نکن
    . خواننده: علیرضا عصار
    . ترانه.سرا: شاهکار بینش.پژوه
    . آهنگساز: علیرضا عصار
    . تنظیم.کننده: فؤاد حجازی
    . آلبوم: عشق الهی
    . سال انتشار: 1383
    .. ناشر: سروشخیال نکن نباشی/ بدون تو می.میرم/ گفته بودم عاشقم/ حرفمو پس می.گیرم/ خیال نکن نمونی/ کارم دیگه تمومه/ لیلی فقط تو قصه.س/ جنون دیگه کدومه؟...

    .


    .
    آنها 3 ترانه بودند. هر سه از شاهکار بینش.پژوه. سه ترانه واسوخت و برخلاف موج ترانه.های عاشقانه آن روزگار. یکی را خشایار اعتمادی خواند، دیگری را شادمهر در اولین روزهای مهاجرت به کانادا خواند و شد «خیالی نیست» و سومی را عصار خواند و شد «خیال نکن». هر سه در زمان خودشان سر و صدا کردند، اما «خیال نکن» و «خیالی نیست» تبدیل شدند به مگاهیت.های آن دوره. شاهکار در آخرین ماه.های حضور شادمهر در ایران، به نوعی زیردست او به حساب می.آمد و اگرچه سعی می.کرد با سرک کشیدن به سبک.ها و شاخه.های مختلف، اضافه کردن پیشوند «دکتر» به نام خود، صحبت کردن مداوم از مدرک دکترای مدیریت شهری و توانایی.اش در نواختن درامز از روی نت، سری میان سرها در بیاورد، در عمل کسی او را جدی نمی.گرفت.«خیال نکن» با ترانه.ای پُر ایراد ولی تازه، با ملودی فانتزی عصار که به خوبی با شعر تلفیق شده بود، با تنظیم جذاب و نمکین فواد حجازی، با آن سولوهای ساکسفون شنیدنی فواد و در نهایت با لحن منحصربه.فرد خواننده.اش که ترکیبی از طنز و تهدید و کنایه را در خود داشت، به موفقیتی عجیب و غریب رسید. شاید در آلبومی مثل «عشق الهی» که بیشتر ترانه.هایش فضایی عرفانی، عاشقانه و حتی اجتماعی داشتند، «خیال نکن» چندان وصله.ی جوری نبود؛ اما هر چه که بود، آن آلبوم و به ویژه این ترانه، راه خود را در دل مردم باز کردند و با فروش بسیار بالایی هم مواجه شدند.

    در آن سال.ها که بازار کنسرت.های پاپ در سیطره گروه آریان، علیرضا عصار و ناصر عبداللهی بود، 2 بار رکورد 28 اجرای متوالی (دو هفته، هر شب دو سانس) در سالن میلاد نمایشگاه توسط آریان و عصار بر جای گذاشته شد؛ رکوردی که شاید برای سوپراستارهای امروز موسیقی پاپ هم رویایی است. در همان روزها بود که عصار و حجازی با ارکستر پرتعدادشان، بر استیج سالن میلاد حکمرانی می.کردند و «خیال نکن» محبوب.ترین ترانه آن روزگار بود. این تصویر شاید برای تمام شرکت.کنندگان آن کنسرت.ها تصویری آشنا باشد؛ تصویری که در آن علیرضا عصار دو دستش را به میکروفون می.گرفت و با لحنی کنایه.آمیز می.خواند: «خب حرفمو پس می.گیرم!» و سپس با لبخندی به فواد حجازی نگاه می.کرد که داشت با ساکسفون سولوی شیرین.اش را می.نواخت. آن روزها فعلاً قرار نیست تکرار شوند و این حسرت علاقه.مندان جوانِ آن روزهای موسیقی پاپ است که امروز دیگر کم.کم وارد میانسالی می.شوند.



    ادامه در منبع : تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید


    #1 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۴/۰۲/۰۲ در ساعت 18:00

  2. # ADS
    مجری تبلیغات
    تاریخ عضویت
    -
    نوشته ها
    -
    فروشگاه آنلاین کیوبیس با سیستم پرداخت آنلاین و ارسال به سراسر نقاط ایران ، شهرستانها و روستاها در کمترین زمان ممکن ، فروش vst وی اس تی ارزان و با کیفیت ، فروش سمپل و پلاگین های جدید آهنگسازی

    بی نظیرترین آموزش فارسی نرم افزار کیوبیس ( سطح مقدماتی )
    آموزش فارسی کار با نرم افزار کیوبیس (سطح پیشرفته)
    آموزش فارسی CUBASE 5 & NUENDO4
    آموزش فارسی تکمیلی NUENDO5.5, CUBASE 6.5
    آموزش فارسی Ableton Live 9
    آموزش فارسی سونار Sonar X2,X3
    آموزش فارسی Cubase Elements 7

    آموزش فارسی protools 10
    آموزش فارسی Logic Pro X2 لاجیک
    آموزش فارسی Studio one استودیو وان
    آموزش فارسی BAND IN A BOX 2015
    آموزش فارسی Guitar Pro 6
    آموزش فارسی ضبط افکت میکس و مستر صدا ADOBE AUDITION CS5.5
    آموزش فارسی یک پروژه تنظیم آهنگ از ابتدا تا انتها

    آموزش فارسی اف ال استودیو FL Studio 12
    آموزش فارسی سمپلر کانتکت Native instrument Kontakt 5
    آموزش فارسی تصویری امنیسفر OMNISPHERE
    آموزش فارسی تخصصی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی موسیقی الکترونیک Steinberg Sequel
    آموزش فارسی تکنیکهای حرفه ای وکال همراه با آموزش Melodyne
    آموزش فارسی تکنیکهای رکورد صدا در استودیو موسیقی
    آموزش فارسی 101 ترفند حرفه ای میکس + مستر آهنگ با ایزوتوپ اوزون 7 izotope ozone
    آموزش فارسی جامع مسترینگ آهنگ Izotop Ozone 6 + tracks
    آموزش فارسی Fab Filter+Waves +Slate Digital

    آموزش کامل مراحل ساخت آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی آهنگسازی در یک هفته
    آموزش فارسی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی مولتی مدیا تصویری مبانی موسیقی
    آموزش فارسی تنظیم و ارکستراسیون آهنگ
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش خوانندگی پاپ به زبان فارسی
    آموزش آهنگسازی در سبکهای پاپ، هیپ هاپ رپ،ترنس،هاوس،بلوز،جاز،راک

    آموزش فارسی میکس حرفه ای آهنگ
    آموزش فارسی میکس و مسترینگ حرفه ای
    آموزش فارسی یک پروژه میکس و مستر آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی ریتم سازی در موسیقی
    آموزش فارسی ساخت بیت در موسیقی
    آموزش فارسی صداسازی با سینتی سایزرها
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش فارسی ساخت استودیوی موسیقی خانگی

    خرید وی اس تی پیانو spitfire audio hans zimmer piano
     

موضوعات مشابه

  1. پاسخ ها: 2
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۵/۱۵, 02:38
  2. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۱۱/۲۶, 13:10
  3. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۸/۲۹, 10:10
  4. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۱/۳۰, 16:30

جستجو شده ها

نام ترانه چیست نمی خواستم خورشید و ازت بگیرم نی خواستم آسمونت ابری باشه

تا این لحظه 2 کاربر از این تاپیک دیدن کرده اند

فقط اعضا گروه ویژه vip و مدیران قادر به دیدن اسامی بازدیدکنندگان تاپیک هستند

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

کپی از مطالب سایت مجاز نمیباشد و پیگرد قانونی دارد

cubase.ir

BACK TO TOP
وی اس تی
آرتیست