کانال کیوبیس در تلگرام را دنبال کنید
آهنگسازی
آهنگسازی




صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 1
صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 2
آموزش فارسی صفر تا صد مسترینگ با پلاگینهای waves



دانلود کیوبیس 8 cubase با لینک مستقیم رایگان و آموزش نصب فارسی

دانلود رایگان وی اس تی استرینگ شرقی Fayez Saidawi Oriental Strings با لینک مستقیم تک پارت از سرور سایت



آموزش آهنگسازی فارسی

+ پاسخ به موضوع
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: معرفی 100 قطعه هیت چهار دهه اخیر موسیقی ایران - 4

  1. Ramin95 آواتار ها
    Ramin95
    شماره کاربری
    4941
    Contributor
    شهریور /۱۳۹۰
    4,009
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی575
    0
    سپاس از شما 815 بار در 687 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض معرفی 100 قطعه هیت چهار دهه اخیر موسیقی ایران - 4

    موسیقی ما – بیش از یک ماه از اولین تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید می.گذرد و در این مدت، تحریریه «موسیقی ما» بیش از 250 قطعه را انتخاب کردند که در دوره.های مختلف به دلایلی هیت شده بودند. در مرحله بعدی با کمک نظرات کاربران گرامی سایت و همچنین مشورت با تعدادی از اهالی موسیقی، این تعداد به حدود نصف یعنی 130 قطعه رسید و تعدادی از آثاری که از قلم افتاده بودند نیز به این لیست اضافه شدند. مشورت با کارشناسان موسیقی همچنان ادامه دارد تا در نهایت 100 هیت پس از انقلاب انتخاب شوند و در نهایت ترتیب این لیست با رأی.گیری عمومی از مردم و کارشناسان مشخص خواهد شد.
    .
    • اما چند نکته مهم:
    .1- نکته کلی: انتخاب چنین لیستی از قطعات هیت 4 دهه موسیقی داخل ایران، سختی..های متعددی دارد و البته می.تواند در سال.های آینده به عنوان یک منبع و مرجع شناخته شود. از آنجا که چنین لیستی برای اولین بار در موسیقی ایران تهیه می.شود، ممکن است خالی از ایراد نباشد و راهنمایی.ها و یادآوری.های تمام عزیزانی که این مطلب را می.خوانند، می.تواند در هرچه کم.نقص.تر شدن این فهرست به ما کمک کند. نکته مهم در این میان این است که در تمام دنیا، هیت.ها بر اساس فروش آن قطعه و یا تعداد پخش ویدئوکلیپ.اش از شبکه.های ماهواره.ای سنجیده می.شوند. اما از آنجا که در ایران آمار فروش مشخصی وجود ندارد و شبکه.ای هم برای پخش ویدیوکلیپ نداریم، هیت بودن یک قطعه را باید بر اساس شنیدن آن در محافل مختلف سنجید..2- نکته.ای برای مردم و طرفداران خوانندگان داخلی: بعد از انتشار کامل لیست نوبت به مخاطبان سایت است که ترتیب آنها را در یک نظرسنجی مشخص کنند. این لیست ممکن است در آینده به عنوان رفرنسی در شناخت قطعات بسیار شنیده شده در این سال.ها مورد استفاده قرار بگیرد. پس اگر قرار باشد رأی شما بر اساس علاقه شخصی و هواداری از خواننده محبوب.تان داده شود، این ماجرا به بیراهه خواهد رفت. بنابراین حتماً، حتماً، حتماً، لطفاً، لطفاً، لطفاً قطعات را بر اساس هیت بودن.شان انتخاب کنید نه علاقه شخصی.تان به یک یا چند خواننده. برای این کار هم تنها کافی است به حافظه خود رجوع کنید و ببینید آیا این قطعه را در زمان انتشارش (و نه لزوماً الان) در جاهای مختلف می.شنیده.اید یا نه. MP3Playerها، ضبط ماشین.ها، مهمانی.ها و جمع.های خودمانی و... بهترین جاها برای سنجش هیت بودن و نبودن یک آهنگ هستند..

    3- نکته.ای برای خوانندگان و اهالی موسیقی: مهم.ترین سخن ما با اهالی موسیقی درباره این فهرست این است که هیت شدن یا نشدن یک قطعه، لزوماً به معنای کیفیت بالا و ماندگاری آن نیست. همه ما بسیاری از آهنگ.های زیبا و شنیدنی در خاطرمان داریم که ویژگی.های همه.گیر شدن را نداشته.اند و در تولیدشان اصلاً فکر کردن به مخاطب عام اولویت اول نبوده است. همینطور بسیاری از قطعات را می.شناسیم که هیت شده.اند ولی به لحاظ کیفی یا تکنیکی یا علمی یا محتوایی و... ارزش چندانی ندارند. مثلاً ترانه و شعر خوبی ندارند یا ملودی آنها اصولی و زیبا نیست یا تنظیم درستی ندارند یا تلفیق شعر و ملودی در آنها به خوبی صورت نگرفته یا همه این موارد. حتی بسیاری قطعه هیت سراغ داریم که در زمان خودشان به شدت فراگیر شده.اند اما بیش از چند ماه ماندگار نبوده و به زودی فراموش شده.اند..

    4- هیت چیست؟ هیت قطعه.ای است که در زمان انتشار و یا حتی پس از آن، به دلایلی در جامعه فراگیر می.شود و توجه عمومی را نسبت به خود جلب می.کند.

    • هیت بودن لزوماً به معنای باکیفیت بودن قطعه نیست، در عین این که می.تواند از کیفیت بالایی هم برخوردار باشد.
    • هیت بودن لزوماً به معنای ماندگار بودن قطعه نیست، در عین اینکه می.تواند ماندگار هم باشد.
    • هیت بودن یک قطعه لزوماً به این معنا نیست که بهترین قطعه آن هنرمند است. ممکن است قطعه.ای که از یک خواننده هیت می.شود، بهترین قطعه او باشد یا نباشد.
    • هیت لزوماً به معنای پرطرفدارترین قطعه یک خواننده نیست. ممکن است یک قطعه برای طرفداران آن خواننده محبوب.ترین باشد و در کنسرت.ها بیشترین درخواست را داشته باشد، اما برای عموم مردم هیت نباشد.
    • هیت بودن لزوماً با پخش مکرر یک قطعه از صدا و سیما حاصل نمی.شود و برای تأیید هیت بودن یک قطعه، ...تور علاقه مردم برای شنیدن مجدد آن در جاهایی غیر از تلویزیون هم لازم است. به این ترتیب، بسیاری از تیتراژهای برنامه.ها و سریال.های تلویزیونی که در دوره خودشان به شدت فراگیر شده.اند اما به جز روی آن برنامه کسی تمایلی به شنیدن.شان ندارد، از این فهرست حذف می.شوند..
    • برخی قطعات هم هستند که از حوزه هیت بودن خارج شده و به مگا هیت تبدیل می.شوند. محبوبیت و فراگیری آنها بعضا از روستاهای کوچک و دورافتاده تا خارج از مرزها هم کشیده می.شود.
    .
    . .
    .
    برای خیلی از ما سوال است که ترانه.هایی که همیشه می.شنیدیم و زمزمه می.کرده.ایم، در چه شرایطی ساخته شده و چگونه تا این حد فراگیر شده.اند. «موسیقی ما» حین انتخاب و معرفی صد هیت برتر 4 دهه اخیر موسیقی ایران، در مورد این قطعات به این دو سوال پاسخ می.دهد که هر قطعه چگونه ساخته شده و در چه شرایطی و به چه دلیلی هیت شده.اند.
    بنابراین هر روز داستان شکل.گیری و هیت شدن 10 قطعه را از میان این 100 قطعه برای شما منتشر می.کنیم.نکته: در انتشار این قطعات هیچ.گونه ترتیبی رعایت نشده است.



    . خواننده: شادمهر عقیلی
    . ترانه.سرا: نیلوفر لاری.پور
    . آهنگساز: شادمهر عقیلی
    . تنظیم.کننده: شادمهر عقیلی
    . آلبوم: پر پرواز
    . سال انتشار: 1379
    . ناشر: هم.آواز آهنگ
    .
    . بخش.هایی از ترانه: یه پنجره با یه قفس/ یه حنجره بی.هم.نفس/ سهم من از بودن تو/ یه خاطره.س همین و بس/ تو این مثلث غریب/ ستاره.ها رو خط زدم/ دارم به آخر می رسم/ از اونور شب اومدم...
    . .«پر پرواز» فیلمی است به کارگردانی خسرو معصومی که فیلم.برداری آن در ۲۷ آذرماه ۱۳۷۹ در تهران آغاز شد. فیلم.نامه آن را کیانوش عیاری و خسرو معصومی نوشته.اند. قصه چندخطی این فیلم هم به «بابک» (با بازی شادمهر عقیلی) اختصاص داشت که به همراه نامزد خود «ستاره» (با بازی زیبا بروفه) در پی گرفتن مجوز برای انتشار کاست خود بود، اما موفق نمی.شود. در این حین از طریق نامزد خود با دختری به نام یاسمن آشنا می.شود که پدر او صاحب شرکت تولید کاست و سی.دی است. یاسمن عاشق بابک می.شود و سعی دارد تا او را با خود به لس.آنجلس ببرد تا در آن.جا فعالیت موسیقی خود را دنبال کند. ستاره به همراه پدرش به دنبال نجات رابطه خود با نامزدش، موفق می.شود تا مجوز انتشار آلبوم بابک را بگیرد و به این ترتیب مانع از رفتن او به آمریکا می.شود. خیلی.ها اعتقاد دارند حضور شادمهر در این فیلم نوعی اعتراض به رویه برخورد و عدم اعطای مجوز به. آثارش بود و پایان.بندی این فیلم کنایه.ای از سوی این خواننده بود که می.خواست تلنگری به سیستم بزند.

    پس از اکران این فیلم، آلبوم «پر پرواز» با آهنگسازی دکتر محمدرضا چراغعلی روانه بازار شد که در اصل موسیقی متن این فیلم سینمایی بود به همراه قطعات باکلامی که شادمهر برای آن خواند. دو قطعه از سه قطعه باكلام آن را محمدرضا چراغعلی ساخت. اما معروف.ترین آهنگ این فیلم یعنی قطعه «علامت سوال» (یه پنجره با یه قفس) را خود شادمهر ساخته و تنظیم كرده است.

    در بروشور این آلبوم به اشتباه آهنگساز و تنظیم.كننده تمام قطعات محمدرضا چراغعلی معرفی شده در صورتی كه ترانه.سرای این آلبوم نیلوفر لاری.پور و همچنین صفحه.ی رسمی شادمهر عقیلی در فیسبوك بارها اعلام كرده.اند كه آهنگساز و تنظیم.كننده.ی قطعه «علامت سوال» شادمهر است.

    نیلوفر لاری.پور درباره داستان شکل.گیری این ترانه می.گوید: «پیشنهاد سرودن ترانه.های فیلم «پر پرواز» سال 79 به من داده شد. اول قرار بود برای سکانس پایانی و یک سکانس که مربوط به مهمانی فیلم بود، ترانه گفته شود که من آن دو کار را بر اساس فضاهایی که خواسته بودند، نوشتم و تحویل دادم (قطعات «آتیش بازی» و «پرپرواز»). در این حین شنیدم که ترانه.ی دیگری نیز در نظر گرفته شده و برخلاف قرار اولیه.مان، سرودن آن به ترانه.سرای دیگری سپرده شده است. من هم چون اولاً معتقد بودم در تیتراژ فیلم مشخص نخواهد شد چه کسی ترانه را گفته و ثانیاً اینکه زیاد به محکم بودن ترانه دیگر از نظر رعایت قواعد و... مطمئن نبودم و نمی.خواستم به اسم من تمام شود، با این قضیه مخالفت کردم و به شادمهر و آقای چراغعلی آهنگساز فیلم و همچنین آقای «قزل.ایاق» (تهیه.کننده فیلم) گفتم که در این صورت دو ترانه دیگرم را هم از فیلم درآورده و به همان ترانه.سرا بگویند که برای آن دو سکانس ترانه بنویسد.»

    لاری.پور ادامه می.دهد: «شادمهر وقتی اصرار من را در این باره دید، گفت خیلی سریع برای یک سکانس که شکل کلیپ.گونه دارد و مربوط به صحنه.هایی است که در کیش گرفته شده، یک ترانه بنویس که فکر می.کنم بعد از انقلاب اولین بار بود که به این صورت، موسیقی در بین فیلم پخش می.شد. من ترانه.ی «علامت سوال» را قبلاً نوشته بودم. این ترانه جزو آن دسته ترانه.هایی بود که دوست نداشتم دست هر آهنگسازی بیفتد. کلیت ترانه به موضوع نمی.خورد. چون این ترانه با موضوع فیلم که در آن شخصیت اصلی بین دو نفر و دو قضیه متضاد مانده بود، تقارن خاصی نداشت. باید به یک مثلث عشقی اشاره می.شد که در آن، رأس این مثلث راه اشتباه را انتخاب کرده. چون این ترانه را دوست داشتم، تصمیم گرفتم روی آن کار کنم. به همین خاطر مصرع «تو این مثلث غریب ستاره.ها رو خط زدم» را به آن اضافه کردم و به.تبَع آن تغییراتی را هم در آن ایجاد کردم که ترانه در شکل کلی یک.دست شود. چون باید خیلی زود این کار آماده می.شد. با این که آهنگساز فیلم آقای چراغعلی بودند، شادمهر خودش کار را ساخت و تنظیم کرد. وقتی آقای چراغعلی کار را شنید، از آن خوشش آمد و با اجرای آن با همان فرم موافقت کرد. خودم نباید بگویم، ولی به نظر من ماندگارترین اثر پاپی که بعد از انقلاب ساخته شد همین کار «یه پنجره با یه قفس» است؛ کمااینکه بعد از این همه سال، هنوز هم این کار سر زبان مردمی که حتی ممکن است فیلم را ندیده باشند مانده و اکثرشان با آن خاطره دارند، آن را حفظ هستند و در مهمانی.ها آن را زمزمه می.کنند . حتی ملودی آن جزء قطعاتی است که اکثر نوازندگان آن را می.نوازند. این را هم اضافه کنم که خودم این ترانه را جزو بهترین کارهایم می.دانم.»

    قطعه «علامت سوال» در سال.های اخیر تقریباً به قطعه ثابت کلاس.های آموزش گیتار در همه آموزشگاه.های داخلی تبدیل شده و هر کسی که تجربه.ای هرچند کوچک در نوازندگی گیتار پاپ دارد، «علامت سوال» جزو نخستین آثاری است که دوست دارد آن را اجرا کند. «شادمهر» پس از مهاجرت و در همه کنسرت.هایش این قطعه را اجرا می.کند و بعد از اجرای آن همیشه یک جمله ثابت دارد: «چقدر حال.مان آن روزها خوب نبود!»

    .

    . خواننده: فرزاد فرزین
    . ترانه.سرا: روزبه بمانی
    . آهنگساز: فرزاد فرزین
    . تنظیم.کننده: مهران خلیلی
    . آلبوم: شخصی (و تیتراژ برنامه «ماه عسل»)
    . سال انتشار: 1392
    . ناشر: رویال هنر پارس
    .
    . بخش.هایی از ترانه: همه عمر من سجده کردم به تو/ من از حسرت غیر تو خالی.ام/ هنوزم زمان پرستیدنت/ برام هیچ فرقی نداره کی.ام/ هوایی رو که تو نفس می.کشی/ دارم راه می.رم بغل می.کنم/ تو با من بمون تا ته این سفر/ من این ماهو ماه عسل می.کنم...
    . .تقریباً در تمام کنسرت.های فرزاد فرزین، بیشترین درخواست برای اجرای این قطعه داده می.شود. قطعه.ای که اولین بار در سال 92 تیتراژ برنامه «ماه عسل» احسان علیخانی شد، پس از پخش و همه.گیر شدن.اش، در آلبوم «شخصی» فرزاد فرزین نیز گنجانده شد. عدم درج کامل نام «روزبه بمانی» به عنوان ترانه.سرای این اثر و برخی قطعات دیگر در کارهای آلبوم، سر و صدای زیادی را در رسانه.ها به پا کرد. فرزین در برابر نام ترانه.سرای قطعاتی که این ترانه.سرا سروده بود فقط نام او یعنی «روزبه» را درج کرده بود.

    فرزین درباره داستان ساخته شدن قطعه «ماه عسل» می.گوید: «روی این شعر، من و دو آهنگساز دیگر، سه آهنگ جداگانه ساختیم. من آخرین نفری بودم که کار را تحویل دادم چون ابتدا یک ملودی ساخته بودم که خودم دوست نداشتم و چند روز اول تلاش کردم آن ملودی را به جایی برسانم. این اتفاق رخ نداد تا اینکه با «احسان علیخانی» تماس گرفتم و گفتم که ملودی بچه.های دیگر را گوش کنید و کاری که ساخته.ام چون خودم را راضی نکرد شاید به شما حتی برای گوش کردن ارائه نکنم. با «امیرمیلاد نیکزاد» به استودیو رفتیم و تصمیم گرفتیم تغییراتی در آن ایجاد کنیم. ناگهان ...ه.ای در ذهنم ایجاد شد و این ملودی را در سه دقیقه ساختم. همان موقع که این را ساختم امیرمیلاد هم آن را تأیید کرد و گفت سریع ضبط کنیم که یادمان نرود!»

    «قرار بود با پیانو بزنیم اما کل موسیقی را زدیم و در 45 دقیقه یک میکس و تنظیم هم انجام دادیم. وقتی پیش احسان رفتم، به او گفتم که من یا این کار را می.خوانم یا هیچ کاری را نمی.خوانم! گفتم تیتراژ همینه که هست! دوستان گوش کردند و فردا بعدازظهر احسان با من تماس گرفت و گفت که کار خوب بوده و همه از آن خوش.شان آمده. من از قبل فکر می.کردم که «مهران خلیلی» می.تواند حس این ملودی را بشناسد با توجه به اینکه رمانتیک و در عین حال شیک تنظیم می.کند. او هم فقط دو یا سه روز وقت داشت و جالب اینجا بود که من خودم هم مسافرت بودم و وکال را برایش با ایمیل فرستادم و تلفنی در ارتباط بودیم. روز آخر کار میکس را با هم انجام دادیم و از کار راضی بودیم. خدا را شکر از قبل فکر موفقیت کار را می.کردیم. یعنی موسیقی خوب را همه باید دوست داشته باشند.»

    قطعه «ماه عسل» در دومین جشن سالانه «موسیقی ما» در بخش بهترین قطعه از نگاه مردمی توانست رتبه نخست را به خود اختصاص دهد.

    .

    . . خواننده: عباس بهادري
    . ملودي و تنظيم: فريد شب.خيز
    . ترانه: ?
    . سال انتشار: ١٣٧٢. بخش.هایی از ترانه: گل می.روید به باغ گل می.روید/ با شبنم صبحگاه رخ می.شوید/ گل جلوه.ای از جمال جانانه ماست/ بلبل به ترانه وصف او مي.گويد...
    .

    .دو نفر در اتاق صدابرداري.اند؛ يكي نشسته و در حال انجام تنظيمات ميز صدابرداري است و ديگري با كاغذهايي در دست، همراه با آهنگ، گردنش را تكان مي.دهد؛ اين دو فريد و رحيم شب.خيز هستند كه موسيقي پاپ بعد از انقلاب قطعاً مديون آنهاست. فريد شب.خيز با اشاره دست از خواننده مي.خواهد كه بخواند. تصوير كات مي.شود به اتاق اجرا. جواني بلندقد با مو و ريش.هاي مشكي كه كاپشن چرم مشكي پوشيده و هدفون روي گوشش است، در حالي كه خط اخمي روي پيشاني.اش شكل گرفته مي.خواند: «گل مي.رويد به باغ، گل مي.رويد» او عباس بهادري است؛ ديپلمه ادبيات كه از سال ٦٨ وارد مركز سرود صداوسيما شده و پس از ٤ سال و در برنامه.اي به نام «نوروز ٧٢» نامش همه.گير مي.شود.

    «نوروز 72» همان برنامه.ای است که مهران مدیری و گروهش را به مردم معرفی کرد. همان برنامه.ای که در تیتراژش یک نفر از دختر بچه.ای می..پرسید: «دختر کوچولو کجا می.ری؟» و او با شیرین.زبانی جواب می.داد: «بعداً می.گم». نوروز 72 پر از صداها و تصویرها و حرف.ها و اتفاقات جدید بود. آنها پيش از آن با «پرواز ٥٧» وارد تلويزيون شده بودند اما آغاز دوره محبوبيت.شان با نوروز ٧٢ رقم خورد. عباس بهادری هم برای اولین.بار ترانه «گل می.روید به باغ» را در این برنامه خواند.
    اي ترانه آن.قدر محبوب شد كه برايش آيتم طنز هم ساختند. در يكي از بخش.هاي طنز اين برنامه، مهرداد نظري كه بعدها با كاراكتر «حسني» خيلي معروف و محبوب شد، با سري تراشيده در حالي كه يك گل سرخ به پشت سرش چسبانده بود، همزمان با پخش قطعه «گل مي.رويد به باغ» مقابل دوربين مي.آمد.

    عباس بهادری درباره ميزان محبوبيت اين ترانه مي.گويد: «زمانی که این ترانه از صدا و سیما پخش شد، مردم وقتی مرا در خیابان می.دیدند با عنوان «گل می.روید به باغ» من را صدا می.کردند و این برای من بسیار دوست.داشتنی بود چرا که کار من مورد توجه مردم قرار گرفته بود.»

    جالب اينكه اين ترانه به عنوان يكي از اولين ترانه.هاي پاپ رسمي بعد از انقلاب، يك كليپ هم داشت؛ مسأله.اي كه هنوز هم يكي از مشكلات اصلي موسيقي پاپ ماست. از طرف ديگر در آن سال.ها عباس بهادري همراه با يك گروه نمايشي كوچك از بازيگران صدا و سيما به نقاط مختلف كشور مي.رفتند و كنسرت برگزار مي.كردند؛ كنسرت.هايي كه در سالن.هاي سينما يا سالن.هاي ورزشي با بليتي بسيار ارزان در حدود ٢٠٠ تومان برگزار مي.شد.

    از ديگر سرودهايي كه با صداي عباس بهادري در همان برنامه.ي «نوروز72» براي اولين بار پخش شد، سرود «برخيز» با اين ترجيع.بند بود: «برخيز، برخيز، هنگام كار است/ چشم مه و مهر، در انتظار است» سرود ديگري هم كه تا حدودي محبوب شد، در اين برنامه پخش مي.شد كه دو بيت اولش اين بود: «اي دل ببين كرامت باران را/ دشتي پر از شقايق و ريحان را/ از انجماد خاك نخواهي رست/ تا غافلي حضور بهاران را»

    بعدها سه آلبوم به نام.هاي «رقص گل.ها»، «گل.باران» و «ای عشق» منتشر كرد. او اين روزها فقط در بعضي برنامه.هاي نوستالژيك در راديو يا تلويزيون حاضر مي.شود و اساساً كم.كار شده است. هرچند در اين باره می.گوید: «من از موسیقی فاصله نگرفته.ام و مثل گذشته کار می.کنم اما متأسفانه تهیه.کننده.ها یک.مقدار کم.لطفی می.کنند. کسانی که تازه وارد کار شده.اند، قدیمی.ها را از یاد برده.اند. ما آهنگ.ها را می.خوانیم اما متأسفانه مستقیم به آرشیو منتقل می.شود. حتماً به ما محبت دارند که اینطور برخورد می.کنند! من سالی 6-5 تا کار می.خوانم اما تهیه.کننده.ها یک.مقدار جوان هستند و با آهنگ.ها برخورد سلیقه.ای دارند.»

    با اين وجود كه عباس بهادری مي.گويد هنوز هم شغل اولش موسيقي است اما مشغول بيزنس هم هست: «یک رستوران در شهر کرج تأسیس کرده.ام که آن را اجاره داده.ام. این روزها بیشتر در نجف.آباد اصفهان هستم و با یکی از دوستان داریم مقدمات کار دام.داری را انجام می.دهیم. البته هنوز هم موسیقی شغل اول من است و هر وقت فرصت کنم در این حوزه مطالعه دارم و کارهای جدید مي.كنم.»

    .

    . . ترانه و طرح آهنگ: نادر ابراهیمی
    . آهنگسازی و تنظیم برای ارکستر: فریدون شهبازیان
    . خواننده: محمد نوری.
    .. بخش.هایی از ترانه: ما براي پرسيدن نام گلي ناشناس/ چه سفرها كرده.ايم، چه سفرها كرده.ايم/ ما براي بوسيدن خاك سر قله.ها/ چه خطرها كرده.ايم، چه خطرها كرده.ايم/ ما براي آنكه ايران ...ري تابان شود/ خون دل.ها خورده.ايم، خون دل.ها خورده.ايم/ ما براي آنكه ايران خانه خوبان شود/ رنج دوران برده.ايم، رنج دوران برده.ايم...
    .

    .
    .
    این ترانه بعد از سال.ها که از اجرای آن می.گذشت و در مراسم و محافل مختلف به صورت غیررسمی خوانده می.شد، در سال 1385، سالی که مرحوم استاد محمد نوری به عنوان چهره ماندگار برگزیده شد، توسط ایشان و با تنظیم و پیانونوازی علیرضا شفقی.نژاد اجرا شد و برای همین هم هست که عمدتاً کلیپ آن در فضای مجازی دست به دست می شود. آهنگی که در اصل مربوط به تیتراژ یا متن یک سریال به نام «سفرهای دور و دراز هامی و کامی» بود.«سفرهای دور و دراز هامی و کامی در وطن» نام مجموعه داستانی بود که توسط نادر ابراهیمی در سال.های ۱۳۵۶ و ۱۳۵۷ نوشته شد. استاد مهروند با همکاری دوستانش که می.کوشند برنامه.ای به نام طرح تربیتی و آموزشی برای کودکان ۱۱ تا ۱۳ ساله اجرا کنند، برای این طرح دو نوجوان به نام.های هامی (همایون) و کامی (کامبیز) برمی.گزینند. پس از پایان مرحله آموزش مهارت.ها و اطمینان از دریافت نسبی چگونگی طرح از سوی هامی و کامی، همه وسیله.ها و ابزاری که برای یک زندگی مستقل لازم است، در دسترس آن دو گذاشته می.شود (حتی ماشین). دو نوجوان با دلهره و شور بسیار از ........ها و دوستان خود خداحافظی می.کنند و سفر دور و دراز خود را به اقصی.نقاط ایران آغاز می.کنند. در این سفرها، پژوهشگران بدون اینکه بچه.ها بدانند از دور مواظب بچه.ها هستند. بچه.ها آزادند هر کاری دوست دارند انجام بدهند، به هرجا می.خواهند بروند و هر باوری که دارند به زبان بیاورند و انجام بدهند.»

    فريدون شهبازيان آهنگساز و تنظیم.کننده این اثر می.گوید: «براي اين سريال مرحوم نادر ابراهيمي دو شعر زيبا گفته بودند كه يكي «سفر براي وطن» و ديگري «اي وطن» بود كه هر دو را محمد نوري خوانده است. ايشان از من خواستند كه براي اين سريال بر اساس اين دو شعر موسيقي بنويسم و اجرا كنيم. ابراهيمي خودش همراه با شعرهايش ملودي.هايي را به صورت ذوقي و قريحه.اي زمزمه مي.كرد كه البته به دليل اينكه ايشان موزيسين نبودند، اشكال فراوان داشت اما به هر صورت هم شعر و هم ارتباط ملودي و شعري كه ايشان زمزمه و به آن فكر مي.كردند زيبا بود. بر اين اساس من 2 كار در مجموعه موسيقي اين سريال نوشتم.»

    کیومرث پوراحمد، کارگردان نامدار که بنا داشت قصه زندگی استاد محمد نوری را فیلم کند، درباره تأثیر این قطعه و جایگاهش در آثار محمد نوری و نوستالژی خودش از این قطعه گفته است: «قاعدتاً باید از گل کردن تصنیف «نازنین مریم» بوده باشد که نسل ما دوستدار محمد نوری شد. برای من پس از دوست داشتن، شیفتگی آمد که از یک تصنیف میهنی شروع شد. بهار ۱۳۵۴ آغاز دومین همکاری.ام بود با زنده.یاد نادر ابراهیمی. به عنوان کارگردان دوم سریال «سفرهای دور و دراز. هامی. و کامی. در وطن».. این همکاری ادامه پیدا نکرد و در همان آغاز متوقف شد. نادر ابراهیمی. شعری سروده بود برای عنوان.بندی سریالش با ملودی که خودش ساخته بود و آن را به فریدون شهبازیان سپرد تا تنظیم کند و محمد نوری (که انتخاب خود نادر ابراهیمی. بود) آن را بخواند. پخش سریال سفرهای دور و دراز... اندکی پیش از انقلاب شروع و با وقوع انقلاب قطع شد و فیلم.ها برای همیشه به بایگانی رفت. شعر نادر ابراهیمی. برای سفرهای دور و دراز... همین تصنیفی است که. اینک همه.ی شاگردان و دوستداران نوری به هر بهانه.ای آن را دم می.گیرند و می.خوانند: «ما برای آن.که .ایران خانه.ی خوبان شود/ خون دل.ها خورده.ایم/ خون دل.ها خورده.ایم...» و .این تصنیف پابه.پای نازنین مریم برای همیشه گل سرسبد کنسرت.های محمد نوری ماند که ماند.

    .

    . . ترانه.سرا: بابک جهانبخش
    . آهنگساز و تنظیم.کننده: بابک جهانبخش
    . خواننده: بابک جهانبخش ( و رضا صادقی)
    . آلبوم: من و بارون
    . انتشار: 1391
    . ناشر: اکسیر نوین
    .
    . بخش.هایی از ترانه: بازم دلم گرفته تو این نم.نم بارون/ چشام خیره به نور چراغ تو خیابون/ خاطرات گذشته منو می.کشه آروم/ چه حالی دارم امشب، به یاد تو زیر بارون...
    . .
    .
    آلبوم.های «احساس» و «زندگی من» پله.های نسبتاً خوبی برای پرش «بابک جهانبخش» به جمع خوانندگان پرفروش پاپ بود اما آن استواری لازم را نداشتند. قطعه «من و بارون» به تنهایی کار آن پله آخر را کرد و معادل تمامی آلبوم.های این خواننده برایش مخاطب جذب کرد. قطعه.ای که نسخه دوصدایی.اش با حضور «رضا صادقی» بیش از نسخه تک.صدایی آن شنیده شد. ترانه احساسی این کار همخوانی خوبی با ملودی داشت و جفت..وجور شده بودند.شاید «من و بارون» هم از این قاعده تبعیت کرد که کارهای فیت در هر حالت و با هر ویژگی از کارهای تک.صدایی موفق.تر هستند و آن هم به دلیل استقبال طرفداران دو خواننده از آن اثر است. آلبوم «من و بارون» در اغلب نظرسنجی.های سال به جمع بهترین.ها راه پیدا کرد و در اولین جشن سالانه موسیقی ما عنوان بهترین قطعه موسیقی پاپ سال را از آن خود کرد.

    .

    .
    . . خواننده؛ گروه سون
    . ترانه.سرا: امیر قنادی و کیارش پوزشی
    . آهنگساز: امیر قنادی
    . تنظیم.کننده: گروه سون
    . آلبوم: دوسِت دارم
    . سال انتشار: 1392
    . ناشر: ایران.گام
    .
    . بخش.هایی از ترانه: دوست دارم/ دوست دارم هنوز عشق منی/ میدونم منو از یاد می بری/ بهونه ی نفس کشیدنم تویی/ دوست دارم تو قلب من فقط تویی...
    . .
    .
    خیلی.ها می.گویند که همزمان شدن ممنوع.الکاری گروه «سون» و انتشار و همه.گیر شدن قطعه «دوسِت دارم» باعث شد بار دیگر این گروه بتواند در بازار موسیقی کشور به محبوبیت دست پیدا کند و این قطعه را باید نوعی شروع مجدد فعالیت.های این گروه دانست. قطعه.ای که با آن در سالن کنسرت.های این گروه معرکه.ای به پا می.شود و همیشه محبوب.ترین اثر گروه در همه اجراهای زنده است.امیر قنادی درباره داستان ساخته شدن این اثر در یکی از کنسرت.های برج میلاد این گروه گفت: «همیشه سعی بر این داشتیم که قطعاتی ریتمیک را همراه با حس غم.انگیزی همراه و اثری ماندگار خلق کنیم و هیچ.چیز بهتر از این نیست که به همدیگر بگوییم: دوسِت دارم.

    اعضای گروه بارها از ایمیل.هایی سخن به میان آورده.اند که در آن عنوان شده بسیاری از زوج.های جوان پس از شنیدن این قطعه بار دیگر به زندگی.شان برگشته و از طلاق منصرف شده.اند. خود اعضای گروه هم در میزگردی که برای آلبوم «دوسِت دارم» در سال 92 برگزار شد، اعتقاد داشتند: «نمی.توان کاملاً بر این باور اعتقاد راسخ داشت که ترانه پرطرفدار «دوسِت دارم» اجتماعی نیست. شاهد و گواه این ادعا را می.توانیم با نشان دادن ایمیل.های فراوانی که به ما از سمت علاقه.مندان رسیده ارائه دهیم. اینکه بسیاری از زوج.های جوانی که در شُرف طلاق بوده.اند، با شنیدن این آهنگ که نشأت گرفته از امید به آینده است از تصمیم خود پشیمان شده و دوباره به زندگی بازگشته.اند. اینها اعجاز موسیقی است که شاید باور آن سخت باشد.»

    تک.قطعه «دوسِت دارم» آبان 89 و پیش از انتشار آلبوم آن در فضای مجازی منتشر شد و چون پیش از آن در هیچ کنسرتی اجرا نشده بود، وجود صدای جیغ و همخوانی مردم با خواننده.هایی که روی سن بودند، صحبت.ها و اظهار نظرهای زیادی را در فضای مجازی باعث شد.

    .

    . . آهنگساز و تنظیم.کننده: کیهان کلهر
    . خواننده:. محمدرضا شجریان
    . شاعر: علی معلم دامغانی
    . آلبوم: شب، سکوت، کویر
    . سال: ؟
    . ناشر: ؟. بخش.هایی از ترانه: ببار ای بارون ببار/ با دلم گریه کن خون ببار/ در شب.های تیره چون زلف یار/ بهر لیلی چو مجنون ببار/ ای بارون...
    .

    .
    .
    شجریان و علیزاده؛ شجریان و کلهر؛ شجریان و مشکاتیان؛ شجریان و لطفی؛ اینها هر وقت کنار هم جمع شده.اند، نتیجه اعجاب.انگیز بوده است. اینها هر وقت با هم همکاری داشته.اند، اثری خلق کرده.اند که شده بخشی از تاریخ موسیقی ایران. اما اگر در تاریخ موسیقی ایران، همواره از حضور مثلث.های طلایی آهنگساز، شاعر، ترانه.سرا نام می.برند که منجر به خلق آثاری بدیع و ماندگار شده، در موسیقی اصیل ایرانی، گروهی چهارنفره متشکل از شجریان، علیزاده،. کلهر و همایون -البته همایون نوازنده، نه خواننده.ی نامدار این روزها- شکل گرفته بود که آثار ماندگار و پرمخاطبی نتیجه.ی آن همکاری بود؛ آلبوم..هایی چون «زمستان است»، «بی.تو به سر نمی.شود»، «فریاد» یا کنسرت..های «همنوا با بم» و غیره.حسین علیزاده درباره.ی آشنایی.اش با کیهان کلهر می.گوید: «یادم می.آید اولین بار نوازندگی ایشان را وقتی بسیار کم وسن سال بود، در گروهی دیدم. در میان اعضای آن گروه آقای کلهر و نوازندگی.شان واقعاً برجسته.تر بود. دیدم نوازنده.ای آنجا نشسته که مجنون.وار ساز می.زند و انگار با سازش یکی شده است. کیهان کلهر اصلاً خود را به فرمول.ها و شیوه.های دیکته شده نوازندگی پایبند نمی.کند و اساساً نوازنده.ای است که به خود و سازش، فرصت آزاد شدن از این قید وبندها را می.دهد. به معنای کامل کلمه، با سازش پرواز می.کند. جدا از تکنیک بالای او در نوازندگی، یکی از ویژگی.های برجسته کلهر، حرکات دلنشین با سازش است که ضمن طبیعی بودن، برای اجرای زنده بسیار مناسب و دیدنی است. هم محتوا دارد و هم تکنیک و هم تماشایی است. تکنیک کمانچه کلهر، واقعاً متفاوت است و او خود را به شیوه.های سنتی نوازندگی و جملات کلاسه.بندی شده و نگاه.های تک.بُعدی به کمانچه محدود نکرده است. یعنی به خود نمی.گوید که چون سازم ساز سنتی ایرانی است، پس باید تنها به یک شکل و شیوه به آن بنگرم. او در این ساز ایرانی، ایران را با تمام فرهنگ.هایش در نظر گرفته و سازی چون کمانچه را که اتفاقاً در بافت.های مختلف فرهنگی بستر دارد، با همین دیدگاه نواخته است.»

    حالا باید امیدوار بود که بار دیگر این اساتید که البته این روزها هر کدام.شان، راه خودشان را می.روند و برنامه.های خودشان دارند، کنار یکدیگر نشسته و اثری جدید خلق کنند. اما یکی از پرمخاطب.ترین و مهم.ترین آثار حاصل همکاری محمدرضا شجریان و کیهان کلهر، آلبوم «شب، سکوت، کویر» است. این آلبوم در آواز دشتی بوده، «کلهر» که خود ریشه کردی دارد، ترانه.های این مجموعه را براساس موسیقی مقامی شمال خراسان ساخته است.

    یکی از مهم.ترین نکاتی که به جهانی شدن و در عین حال پرمخاطب.شدن اثر کمک کرد، .حضور «حاج.قربان سلیمانی» به عنوان نوازنده.ی دوتار است. مهم.ترین چهره.ی دوتارنوازی منطقه.ی خراسان که چهره.ای جهانی شد و در یکی از برنامه.هایش در فرانسه، حضار ده دقیقه.ی تمام به احترامش ایستاده او را تشویق کردند. شاید به نظرتان افسانه بیاید، اما این واقعیت است که حاج قربان که دوتار می.نواخت، پرنده.ها روی دسته.ی سازش می.نشستند.

    زمانی که کلهر در مقام. آهنگساز با «شجریان» همکاری می.کرد، شاید گمان خیلی.ها این بود که شجریان از آن دسته آوازخوانان ایرانی است که به اجرای سنتی آواز علاقه و حتی اصرار دارد؛ اما همکاری چنین خواننده.ای با حسین علیزاده با آن روح بی.قرار و همچنین کیهان کلهر آوانگارد، خط بطلانی بر این نظریه کشید. شجریان با اجرای آلبومی چون «شب، سکوت، کویر» نشان داد که از هر قریحه.ی خوشی استقبال می.کند و با نوآوری تضادی ندارد.

    کلهر هم در سال.های فعالیتش، چندان علاقه.ای به موسیقی آوازی نداشته و در این میان همکاری.هایش با شجریان یک استثنا است. خودش می.گوید: «من کمتر از آواز در کارم استفاده کردم. بيشتر دوست داشتم که کار سازی انجام دهم فقط در مرحله.های خاصی در کارم با خواننده هم کار کردم که ترجيح اول من نبوده است. برای این کار هم دلیل خاصی دارم؛. فکر می.کنم به موسيقی سازی در فرهنگ ما کمتر توجه شده است.»

    اما در موفقیت تصنیف «بارون» نمی.توان از شعر لطیف و زیبای علی معلم دامغانی گذشت. هر چند او این روزها، چندان میانه.ی خوشی با اهالی موسیقی ندارد. برای مثال درباره.ی شجریان، هنگامی که جایزه.ی شوالیه را گرفت، چنین گفت: «افرادی مثل شجریان، مهرجویی و... که این جایزه.ها را دریافت می.کنند، یعنی اینکه نمی.خواهند این.طرفی باشند؛ بلکه می.خواهند آن طرفی باشند و می.خواهند از لشکر دشمن جایزه بگیرند.»

    .

    . . ترانه.سرا: مهرزاد امیرخانی
    . آهنگساز: مرتضی پاشایی
    . تنظیم.کننده: معین راهبر
    . خواننده: مرتضی پاشایی
    تیتراژ برنامه «ماه عسل»
    . سال انتشار: 93
    .
    . بخش.هایی از ترانه: تو به جای منم داری زجر می.کشی/ یکی عاشقته که تو عاشقشی/ تو به جای منم پُرِ غصه شدی/ نذار خسته بشم، نگو خسته شدی/ نگران منی که نگیره دلم/ واسه دیدن تو داره میره دلم/ نگران منی مث بچگیام/ تو خودت می.دونی من ازت چی می.خوام...
    . .
    .
    مرتضی پاشایی در دوران کاری.اش، از جمله هنرمندان عرصه موسیقی بود که تک.قطعاتش موفق.تر ا.ز آلبومش بود و باعث شد این خواننده خیلی زود به محبوبیتی همگانی برسد. البته شکی نیست که در محبوبیت بی.سابقه و غیرقابل توصیف مرتضی پاشایی بیماری لاعلاج او تأثیر به.سزایی داشت و موج عظیمی از هم.دردی و محبت را به سوی او روانه کرد. شاید همین مسأله هم بود که احسان علیخانی را مجاب کرد که ترانه تیتراژ برنامه «ماه عسل»اش را به او بسپارد.مهرزاد امیرخانی درباره این قطعه و داستان شکل.گیری «نگران منی» روایت جالبی دارد: «شمال بودم. مرتضی تهران بود. دو سه روز مونده بود به ماه رمضون. صداش یه.کم گرفته بود. عصر زنگ زد و گفت مهرزاد تیتراژ امسال ماه عسلو دادن به ما. هم خوشحال بود و هم ناراحت. چون زمانی نمانده بود و صداشم گرفته بود. به.هرحال گفت تا شب ملودیو برات می.فرستم. فرستاد. دوستش داشتم. گفت روی همین گام تنظیم رو با معین شروع کردیم. فقط ترانه رو بنویس. تو تراس ویلا نشسته بودم و می.نوشتم.»

    ترانه.سرا سفر شمال را ادامه می.دهد و از آمل به رامسر می.رود: «علی رهبری از گروه پازل بند هم کنارم نشسته بود، یعنی خوابیده بود. پشت فرمون بودم که مرتضی زنگ زد. گفت اومدم پیش معین برای خوندن ماه عسل ولی ترانه رو گم کردم. دوباره بگو بنویسم.» امیرخانی می.زند کنار و کل ماشین را زیر و رو می.کند اما ترانه را پیدا نمی.کند: «ملودیو حفظ بودم. حین رانندگی یک ترانه دیگه گفتم و مرتضی نوشت. هیچ.جا ننوشتمش. واسه همین کاغذشو ندارم!»

    داستان شکل.گیری ترانه به قدری جالب و خواندنی بود که خود مرتضی هم بارها پیش از فوت.اش به آن در گفت...ایش اشاره می.کرد. تلخ.ترین سرانجامِ این ترانه هم زمانی بود که آن در روز تشییع پیکر پاشایی در تالار وحدت پخش شد تا ده.ها هزار نفری که برای مراسم آمده بودند، آن را در روز تشییع پیکرش با هم بخوانند. برای خواننده.ای که دیگر در بین.شان نبود.

    .

    .
    . . خواننده: گروه آریان
    . ملودی: علی پهلوان
    . ترانه: علی پهلوان
    . تنظیم: نینف امیرخاص
    . سال انتشار: 1379
    . ناشر: ترانه شرقی
    .
    . بخش.هایی از ترانه: گل آفتابگردون هر روز به انتظار ديدن ياره/ اما خورشيدو پوشونده ابري که تاريکه و تاره/ چشماي آفتابگردون
    باز نگران از ابرا/ داد مي.زنن اين تنها طاقت دوري نداره/ تا بشه وقتي خورشيد از دل ابرا پيدا/ باز کار آفتابگردون انتظاره انتظاره/
    . .
    .
    اصلاً با هرچه تا آن زمان منتشر شده بود، تفاوت داشت. ریتمش، ملودی.اش، صدای خوانندگانش و گروه کرش. از هر جایی هم شنیده می.شد؛ اتومبیل.ها، پاساژها و پارک.ها. یک تفاوت بزرگ دیگر هم با بقیه کارهای آن زمان داشت؛ کیفیت ضبط صدایش بسیار متفاوت بود. خیلی باکیفیت.تر و شارپ.تر؛ یک صدای بالاتر از استاندارد آن زمان.از همه مهم.تر، تیپ اعضای گروه بود. جوانانی خوش.تیپ و خوش.پوش و به.روز. تیپ علی پهلوان و پیام صالحی و محمدرضا گلزار با تیپ خوانندگان آن روزها که عموماً کت و شلواری بودند، فرق داشت. برای اولین بار، یک گروه کر و نوازنده زن هم در یک گروه موسیقی پاپ حضور داشت. در این میان صدای کر در قطعات ستاره، دونه دونه و گل آفتابگردون بیشتر به گوش می.رسید.

    محسن رجب.پور اجرای این گروه را در قشم دیده بود. شم موسیقایی.اش به او می.گفت این گروه قابلیت.هایی دارد که یگانه است. به همین دلیل همان شب کنسرت به آنها پیشنهاد قرارداد همکاری داد. خیلی از قطعات گروه آماده بودند اما محسن رجب.پور بعد از ساخت قطعه ستاره، آلبوم اول آریان را منتشر کرد؛ آلبومی به اسم «گل آفتابگردون» که نام قطعه اول آلبوم هم بود؛ قطعه.ای که علی پهلوان سال.ها قبل از تشكيل آريان و در دوران دانشجويى.اش ساخته بود.

    علی پهلوان درباره داستان ساخت «گل آفتابگردون» به موسیقی ما می.گوید: «يك روز ظهر در اتاقم گيتارم را برداشتم و نواختم. ناگهان ملودى خوبى به ذهنم آمد و همان لحظه ترانه.اش را هم گفتم. همه.چيز خيلى سريع اتفاق افتاد و خودم خيلى از كار خوشم آمده بود.»

    .گذشت و سال.ها بعد كه با پيام صالحى در دوران سربازى آشنا شد، اين آهنگ را برايش خواند: «پیام خيلى خوشش آمد. بعد كه گروه را تشكيل داديم، پيام پيشنهاد كرد كه يك.سرى آوا به آهنگ اضافه كنيم تا كر بيشتر بتواند همراهى كند و سيامك هم ملودى ويلن ابتداى آهنگ را به آن اضافه كرد. تنظيم نينف اميرخاص بسيار زيبا و دلنشين بود. هميشه به او گفته.ام كه من هر بار آفتابگردون را گوش مى.دهم يك بار خود آهنگ را گوش مي.دهم يك بار زير صداهايى را كه تو اجرا كرده.اى.»

    «گل آفتابگردون» ترانه.اى شد كه با آن اعضاى گروه آریان دور هم جمع شدند. علی پهلوان از آن روزها می.گوید: «اولين تمرين.مان در زيرزمين خانه پيام صالحى با اين ترانه آغاز شد. به همين دليل نام آلبوم اول.مان هم شد: گل آفتابگردون.»

    «گل آفتابگردون» همچنان پس از گذشت ١٥ سال يكى از خاطره.انگيزترين ترانه.ها مخصوصاً براى متولدين دهه.ى ٦٠ است.

    .

    .
    . . خواننده: محمد اصفهانی
    . آهنگ و تنظیم: آریا عظیمی.نژاد
    . ترانه: اهورا ایمان
    . آلبوم: برکت
    . سال انتشار: 1384
    . ناشر: ?
    .
    . بخش.هایی از ترانه: مرو ای دوست، مرو ای دوست، مرو از دست من ای یار/ که منم زنده به بوی تو، به گل روی تو/ مرو ای دوست، مرو ای دوست، بنشین با من و دل/ بنشین تا برسم مگر به شب موی تو/ تو نباشی چه امیدی به دل خسته من؟/ تو که خاموشی، بی تو به شام و سحر چه کنم با غم تو؟...
    . .زلزله بم خیلی.ها را تکان داد. اهالی موسیقی را بیشتر. موسیقی ایران یکی از بهترین استعدادهایش را از دست داده بود. استعدادی که پرویز مشکاتیان را به روزهای جوانی و اوجش بازگردانده بود؛ ایرج بسطامی که با رفتنش، مشکاتیان را در غمی بزرگ فرو برد. اهالی موسیقی هم بیکار نبودند؛ کنسرت.های زیادی برگزار شد و کارهای عمرانی گسترده.ای هم آغاز. اما یکی از نمودهای آن زلزله مهیب در جامعه موسیقی، قطعه.ای بود سوزناک و البته ماندگار.

    قطعه.ای که محمد اصفهانی به زیبایی اجرایش کرد؛ اهورا ایمان ترانه.سرای این قطعه درباره پیشنهاد ساخت این قطعه می.گوید: «بعد از زلزله بم يعني سال ٨٣ محمد اصفهاني اين پيشنهاد را مطرح كرد كه در همدردي با همشهريانم ترانه.اي بنويسم منتها بر اساس ملودي آريا عظيمي.نژاد. اين اولين همكاري من و آريا بود. ملودي را که محمد به من داد، متوجه شدم با يک كار معمولي مواجه نيستم. ملودي هم تصنيف به حساب مي.آمد و هم ترانه. هم بر اساس رديف بود و هم یک جاهایی از چارچوب رديف خارج مي.شد. تنظيمش هم كه مدرن بود؛ با سه.تاري كه واقعاً آتش به جان مي.زد.»

    «يك ماهي رویش كار كردم و در نمي.آمد. خصوصاً چون محمد اصرار داشت كه بيشتر مصراع.ها با حروفي كه در نظر داشت تمام شود، كار خيلي سخت مي.شد. احساس كردم بايد بروم بم و به نيت تمام كردن كار، بار سفر بستم و راهي بم شدم.»

    خانه پدري اهورا ایمان قبل از زلزله، خانه.باغ بود و بعد از زلزله تبديل شده بود به كانكسي فلزي وسط باغ: «روزها داغ مي.شد و شب.ها سرد!» ولي انگار طلسمی در کار بود. باز هم کار پيش نمی.رفت: «متوجه شدم گره اين كار به دست استادم ايرج بسطامي باز مي.شود.»

    اهورا سال.ها قبل شاگرد آواز زنده.ياد ايرج بود و بسطامی از معدود خواننده.هايي بود كه دشتي و شور و متعلقاتش را چنان مي.خواند كه آتش به رگ و پي مخاطب مي.انداخت: «با اين نيت سر مزار ايرج و بر آوار خرابه.هاي خانه.اي كه ايرج در آن جان سپرده بود و خرابه.هاي باقي.مانده از خانه پدري.اش حاضر شدم. ازش خواهش كردم كمك كند به اتمام كاري كه براي خودش و همشهري.هایمان بود. واقعاً نمي.دانم ايرج چطور كمكم كرد اما خواهش من بي.جواب نماند و «مرو اي دوست» همان.جور كه دلم مي.خواست تمام شد.»

    جالب آن که اگر به متن ترانه دقيق.تر گوش كنيد، همه اين داستان را مي.شنويد؛ از زلزله و ويراني شهري كه زادگاه بعضي از ماندگارترين صداهاي قرن ماست تا خاموشي هنرمندي به اصالت ايرج بسطامي و مردم نجيبش.

    ضبط کار در یک شب اتفاق افتاد. اهورا ایمان در این باره می.گوید: «ماه رمضان بود و يك شب از افطار تا سحر در برج افق بيتوته كرديم تا محمد بخواند و كار را تمام كند كه نشد. .من آنجا جوان لاغراندامي را ديدم كه ناظر ضبط بود و با وسواسي شديد بر وكال نظارت مي.كرد.» این جوان لاغراندام که چند قطعه ماندگار هم ساخته، کسی نبود جز علیرضا کهن.دیری آهنگساز خوش.نام امروز.

    ناگفته نماند که بخش.هایی هم به قطعه اضافه شد که ترانه.سرای کار چندان آن را نمی.پسندید: «اگر اشتباه نكنم آريا و محمد مي.خواستند چهار جمله به انتهاي ترانه اضافه كنند يعني همان جملات «چه كنم با دل تنها/ چه كنم با غم دل/ چه كنم با اين درد/ دل من اي دل من» من با اين قضيه موافق نبودم و گفتم كه اين جملات توجيه ادبي ندارند؛ اما در كمال تعجب كار با اين اضافات منتشر شد و محمد اعتقاد داشت كه كارش در اضافه كردن اين جملات درست بوده است.»

    چند سالي گذشت تا روزي در نشستي كه اهورا ایمان با محمد اصفهاني داشت، خواننده محبوب موسیقی ایران اعتراف كرد كه زنده.ياد قيصر امين.پور به اين بخش از كار انتقاد داشته كه چطور كسي كه ابياتي مثل «بنشين تا بنشاني نفسي آتش دل/ بنشين تا برسم مگر به شب موي تو» را گفته، می.تواند مؤلف چهار جمله پاياني كار هم باشد؟!

    ایمان می.گوید: «دكتر اصفهاني گفت من هم اعتراف كردم كه اين چهار جمله دستپخت من و آريا بوده و اهورا از همان اول با اين الحاق مخالف بوده! البته اين اتفاق همين يك بار رخ داد و من و آريا الان چنان اتفاق نظري داريم كه كمتر زوج هنري.اي در موسيقي اين همدلي را دارند.»

    «مرو ای دوست» به پای ثابت بسیاری از مراسم سوگواري بزرگان مذهبي و سياسي تبدیل شد و هنوز هم روی بسیاری از سنگ قبرها و حتی ماشین.ها و کامیون.ها نوشته می.شود و برای اثبات هیت و فراگیر شدن یک اثر موسیقی چه گواهی بالاتر از اینها؟ این ترانه تقريباً تا قبل از انتشار «سلام آخر» (با صدای احسان خواجه.امیری، موسیقی علیرضا کهن.دیری و باز هم ترانه.ای از اهورا ایمان) در این مناسبت.ها بی.رقیب بود. جالب اينجاست كه .اهورا ایمان، سلام آخر را قبل از زلزله بم نوشته بود ولي مدت.ها بعد آهنگسازي و اجرا شد.

    ایمان درباره «مرو ای دوست» می.گوید: «من كارهاي غمگين متعددي داشتم كه مورد توجه گستره عمومی قرار گرفتند؛ ترانه.هایی .مثل «دلم گرفت» (حامی)، «ميم مثل ....»، «معصوميت از دست رفته» (محمد اصفهانی)، «وفا» (عشق است و آتش و خون)، «پريدخت» (سالار عقیلی)، «تموم شد ترانه» (مانی رهنما) و... ولي «مرو اي دوست» اين ميان تنها اثري است كه به خاطر غم زيادش و خاطره همشهريان از دست رفته.ام و كلاً زادگاهي كه خاك شد و غبار شد و ايرج و برادرم كه در سالگرد زلزله پر كشيد و رفت نمي.توانم به آن گوش بدهم و شديداً مرا منقلب مي.كند.»



    ادامه در منبع : تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید


    #1 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۴/۰۲/۰۶ در ساعت 19:20

  2. # ADS
    مجری تبلیغات
    تاریخ عضویت
    -
    نوشته ها
    -
    فروشگاه آنلاین کیوبیس با سیستم پرداخت آنلاین و ارسال به سراسر نقاط ایران ، شهرستانها و روستاها در کمترین زمان ممکن ، فروش vst وی اس تی ارزان و با کیفیت ، فروش سمپل و پلاگین های جدید آهنگسازی

    بی نظیرترین آموزش فارسی نرم افزار کیوبیس ( سطح مقدماتی )
    آموزش فارسی کار با نرم افزار کیوبیس (سطح پیشرفته)
    آموزش فارسی CUBASE 5 & NUENDO4
    آموزش فارسی تکمیلی NUENDO5.5, CUBASE 6.5
    آموزش فارسی Ableton Live 9
    آموزش فارسی سونار Sonar X2,X3
    آموزش فارسی Cubase Elements 7

    آموزش فارسی protools 10
    آموزش فارسی Logic Pro X2 لاجیک
    آموزش فارسی Studio one استودیو وان
    آموزش فارسی BAND IN A BOX 2015
    آموزش فارسی Guitar Pro 6
    آموزش فارسی ضبط افکت میکس و مستر صدا ADOBE AUDITION CS5.5
    آموزش فارسی یک پروژه تنظیم آهنگ از ابتدا تا انتها

    آموزش فارسی اف ال استودیو FL Studio 12
    آموزش فارسی سمپلر کانتکت Native instrument Kontakt 5
    آموزش فارسی تصویری امنیسفر OMNISPHERE
    آموزش فارسی تخصصی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی موسیقی الکترونیک Steinberg Sequel
    آموزش فارسی تکنیکهای حرفه ای وکال همراه با آموزش Melodyne
    آموزش فارسی تکنیکهای رکورد صدا در استودیو موسیقی
    آموزش فارسی 101 ترفند حرفه ای میکس + مستر آهنگ با ایزوتوپ اوزون 7 izotope ozone
    آموزش فارسی جامع مسترینگ آهنگ Izotop Ozone 6 + tracks
    آموزش فارسی Fab Filter+Waves +Slate Digital

    آموزش کامل مراحل ساخت آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی آهنگسازی در یک هفته
    آموزش فارسی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی مولتی مدیا تصویری مبانی موسیقی
    آموزش فارسی تنظیم و ارکستراسیون آهنگ
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش خوانندگی پاپ به زبان فارسی
    آموزش آهنگسازی در سبکهای پاپ، هیپ هاپ رپ،ترنس،هاوس،بلوز،جاز،راک

    آموزش فارسی میکس حرفه ای آهنگ
    آموزش فارسی میکس و مسترینگ حرفه ای
    آموزش فارسی یک پروژه میکس و مستر آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی ریتم سازی در موسیقی
    آموزش فارسی ساخت بیت در موسیقی
    آموزش فارسی صداسازی با سینتی سایزرها
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش فارسی ساخت استودیوی موسیقی خانگی

    خرید وی اس تی پیانو spitfire audio hans zimmer piano
     

موضوعات مشابه

  1. پاسخ ها: 2
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۵/۱۵, 02:38
  2. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۱۱/۲۶, 13:10
  3. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۸/۲۹, 10:10
  4. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۱/۳۰, 16:30

جستجو شده ها

Nobody landed on this page from a search engine, yet!

تا این لحظه 0 کاربر از این تاپیک دیدن کرده اند

فقط اعضا گروه ویژه vip و مدیران قادر به دیدن اسامی بازدیدکنندگان تاپیک هستند

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

کپی از مطالب سایت مجاز نمیباشد و پیگرد قانونی دارد

cubase.ir

BACK TO TOP
وی اس تی
آرتیست