کانال کیوبیس در تلگرام را دنبال کنید
آهنگسازی
آهنگسازی




صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 1
صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 2
آموزش فارسی صفر تا صد مسترینگ با پلاگینهای waves



دانلود کیوبیس 8 cubase با لینک مستقیم رایگان و آموزش نصب فارسی

دانلود رایگان وی اس تی استرینگ شرقی Fayez Saidawi Oriental Strings با لینک مستقیم تک پارت از سرور سایت



آموزش آهنگسازی فارسی

+ پاسخ به موضوع
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: سامان صمیمی: هیت شدن یک قطعه موسیقی ایرانی با ارکستر غربی راحت.تر است

  1. Ramin95 آواتار ها
    Ramin95
    شماره کاربری
    4941
    Contributor
    شهریور /۱۳۹۰
    4,009
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی575
    0
    سپاس از شما 815 بار در 687 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض سامان صمیمی: هیت شدن یک قطعه موسیقی ایرانی با ارکستر غربی راحت.تر است

    موسیقی ما - در واپسین روزهای سال 93 جدیدترین آلبوم «علیرضا قربانی» با نام «سودایی» در کشور فرانسه منتشر شد. اثری در دستگاه «همایون» که «سامان صمیمی» وظیفه آهنگسازی آن را بر عهده داشت. علیرضا قربانی به همراه صمیمی و اعضای گروهش همزمان با انتشار این اثر، در کشور فرانسه هم روی صحنه رفتند. «سامان صمیمی» می.گوید، این مجموعه به زودی در ایران هم منتشر خواهد شد. به همین بهانه با او گفت.وگو کرده.ایم:
    . ***

    .
    • * در آلبوم «سودایی» با چه گونه موسیقی سر و کار داریم؟
    «سودایی» آلبومی است در ژانر موسیقی ایرانی. قطعات آلبوم همگی در دستگاه همایون ساخته شده.اند. آلبوم با مقدمه.ای به نام «آفرینش» شروع می.شود و در ادامه قطعات بعدی متناسب با یکدیگر چیده شده.اند. در این آلبوم دو تصنیف و سه آواز وجود دارد. البته آوازها با فرم ساز و آوازی که در موسیقی سنتی بیشتر رایج است، تفاوت دارد. در واقع من برای این آوازها قطعاتی را نوشته.ام که خواننده آوازهایی را مرتبط با قطعات نوشته شده روی آن می.خواند.
    .
    • * در واقع نگاه شما در این آلبوم بیشتر به سمت موسیقی سنتی بوده تا موسیقی تلفیقی؟
    موسیقی ایرانی واژه بهتری برای این فرم است. در واقع این آلبوم بیشتر به سمت موسیقی اصیل ایرانی گرایش دارد، اما برداشت.های شخصی من در تألیف و تولید آن پررنگ است. شما با یک.سری تصنیف و آوازهایی در دستگاه همایون روبه.رو هستید که هم اصالت در آنها لحاظ شده و هم برداشت.های شخصی من به عنوان آهنگساز.
    .
    • * در مورد سازبندی.هایی که در آلبوم استفاده کرده.اید هم توضیح می.دهید؟
    مهدی امینی وظیفه نوازندگی تار را در این مجموعه بر عهده داشته است. مصباح قمصری در کنار نوازندگی کوزه، کارها را هم برای بم.کمان تنظیم کرده و هم نواخته است. نوازندگی دف و کاخن توسط زکریا یوسفی انجام شده است. صبا صمیمی -برادر بنده- نوازنده تمبک است. نقش مصباح قمصری به خاطر تنظیم بم.کمان و نوازندگی.اش پررنگ بود و بخش بزرگی از ضبط.ها در استودیوی او انجام شد. ضبط وکال.ها در استودیوی آقای رضا صادقی بود. مهدی امینی در بخش نوازندگی تار به دلیل مشغله.ای که داشت، نتوانست همراه ما باشد و از حضور میلاد محمدی بهره بردیم. من هم نوازندگی کمانچه، کمانچه آلتو و سه.تار را انجام داده.ام.
    .
    • * تمام مراحل ضبط در ایران انجام شده؟
    آلبوم در ایران ضبط شده ولی میکس و مسترینگ آن در کشور فرانسه انجام گرفت.
    .
    • * در این مجموعه از سروده.های کدام.یک از شاعران استفاده کرده.اید؟
    قطعه آفرینش شعری از «ابوسعید ابوالخیر» دارد که در دستگاه همایون است. قطعه بعدی با نام «آه شبانه» تصنیفی روی شعر استاد «شفیعی کدکنی» است. تصنیف دیگری به نام «دلدار» روی شعری از «مولانا» داریم. قطعه «بیداد» و «مناجات» هم شعری از مولانا دارند. قطعه «تنها» با شعری از «فریدون مشیری»، ساز و آواز بداهه است که سه.تار آن توسط بنده نواخته شده. قطعه افشاری از «عارف قزوینی» را هم به عنوان یک قطعه قدیمی در رپرتوار گنجانده.ایم.
    .
    • * انتخاب اشعار به چه صورت انجام شد؟
    انتخاب اشعار آواز توسط آقای قربانی صورت گرفت. در مورد قطعه «مناجات» و شعر مولانا باید بگویم که آقای قربانی تا چند وقت گذشته در ساز و آوازها زیاد می.خواندند. من از ایشان خواهش کردم که این شعر را برای آواز شوشتری و آلبومی که من در نظر دارم اختصاص دهند که ایشان هم چنین لطفی داشتند. انتخاب اشعار آواز کاملاً با خودشان بود ولی انتخاب اشعار تصانیف توسط بنده انجام شد. علت پراکندگی در شعرا این است که ما می.خواستیم این رپرتوار را در خارج از کشور منتشر کنیم و اصرار من این بود که سروده.های شعرای قدیم و معاصر را داشته باشیم. در خارج از کشور، ما را با حافظ و سعدی می.شناسند ولی قصد داشتیم که برخی نام.ها نظیر ابوسعید ابوالخیر و استاد شفیعی کدکنی که کمتر در عرصه بین.الملل شنیده را مطرح کنیم.
    .
    • * با توجه به اینکه گفتید اشعار توسط شما و آقای قربانی انتخاب شده، می.خواهم بدانم که آیا شنونده.ی دو سبک و فضای شعری متفاوت هستیم یا انتخاب.ها در راستای یکدیگر بوده.اند؟
    فضای اکثر اشعار عاشقانه و عارفانه است. ارتباط آقای قربانی با مقوله شعر بسیار قوی است. در مورد کاری که قرار باشد ایشان بخوانند، حتماً نظرشان را می.پرسم و تأییدیه می.گیرم و بعد کار را آغاز می.کنم. این موضوع به دلیل شناخت عمیق آقای قربانی از شعر است. همه می.دانند که ایشان با شعر زندگی می.کند. به دلیل این موضوعات، فضای اشعار آلبوم یکدست و عاشقانه-عارفانه است.
    .
    • * چرا دستگاه همایون را برای این مجموعه انتخاب کردید؟
    یک مقدار به علایق شخصی خودم برمی.گردد. از سال.ها قبل تصور می.کردم اگر قرار است آلبومی در ژانر موسیقی ایرانی بسازم، حتماً همایون را انتخاب می.کنم. خوشبختانه این اتفاق هم افتاد.
    .
    • * صدای آقای قربانی و سابقه کاری ایشان را برای انتخاب این دستگاه مدنظر داشتید؟
    بله. مهم.ترین موضوع برای خواننده این است که ببینیم در چه تونالیته.ای می.تواند آن «مُد» را به بهترین شکل ممکن اجرا کند تا اوج و بم خوبی داشته باشد. تونالیته را با ایشان چک کردم. دوستانی نظیر «فردین خلعتبری» عزیز و «مهیار علیزاده» که معمولاً در کارشان موفقیت دارند، آهنگسازان توانمندی هستند که رِنج صوتی خواننده را به خوبی می.شناسند. آنها می.دانند که از چه تونالیته.هایی بهترین نتایج را می.توانند کسب کنند.
    .
    • * معمولاً با مطرح شدن نام آنسامبل ایرانی برای آثار این سبک، ذهن مخاطبان کارهای سنگین و قدیمی و حتی بعضاً تکراری سوق پیدا می.کند. با توجه به اینکه آنسامبل شما هم ایرانی بود، آیا نگاه مدرن را هم دخیل کردید؟
    نسل ما مدرن نگاه می.کند، مگر اینکه کسی اصرار بورزد تا نگاهی قدیمی داشته باشد. اگر به روند آهنگسازی از عارف و شیدا تا استاد علیزاده و حتی جوان.ترها نگاه کنیم، نمی.توانیم فارغ از این روند باشیم. انتخاب واژه.ها یک مقدار سخت است. به.خصوص اینکه واژه مدرن کمی بار فنی هم دارد و البته تعریف.های مخصوصی در موسیقی دارد. فکر می.کنم بهتر است بگوییم تفکری مدرن پشت این قطعات پنهان است. بافت قطعات خیلی سنتی نیست و کاملاً بر اساس سیستم دستگاهی ما است. حتی روند قطعات بر اساس سیستم دستگاهی و ردیفی است ولی تنظیم کاملاً مدرنی دارد.
    .
    • * از همان ابتدای پروسه تولید قرار بود که آلبوم «سودایی» در کشور فرانسه منتشر شود؟
    بله اما قرار نبود که این کار در ایران هم منتشر نشود. به دلیل ترافیک آلبوم.های آقای قربانی، ما نمی.دانیم که این مجموعه چه زمانی در ایران منتشر می.شود. به دلیل اینکه همین الان فکر می.کنم چند آلبوم را در دست تولید دارند. از همان ابتدا قرار ما برای انتشار در اروپا به شرط مقبول واقع شدن بود که خدا را شکر این.گونه هم شد. پخش آلبوم توسط شرکت Accords Croises صورت گرفت. پس از انتشار آلبوم، یک کنسرت برای معرفی آن داشتیم که میلاد محمدی و «حسین ذهاوی» برای نوازندگی پرکاشن ما را همراهی کردند. در یک فستیوال بزرگ روی صحنه رفتیم که نمایندگانی از کشورهای مختلف نظیر ایتالیا، آلمان، سوئد، دانمارک و فرانسه و برخی کشورهای آسیایی و آفریقایی در آن حضور داشتند. در این فستیوال رونمایی آلبوم انجام شد و چند گفتگو و برنامه برای معرفی آلبوم هم در رادیوهای فرانسه داشتیم.
    .
    • * نظر مخاطبان غیرایرانی در مورد این آلبوم چه بود؟
    بازخوردهای مثبتی را از آنها دریافت کردیم. در واقع فکر نمی.کردم تا این حد واکنش خوب داشته باشند. آنها شعر را متوجه نمی.شوند و تنها با موسیقی ارتباط برقرار می.کنند. نظرات مثبت را از طریق ایمیل و گفت...ای حضوری دریافت کردیم.
    .
    • * معمولاً آهنگسازها برای ساخت آثار به علایق و سلایق مخاطبان هم توجه می.کنند. مبنای شما برای تولید قطعات این مجموعه فقط مخاطبان غیرایرانی بود؟
    این ماجرا را خیلی در نظر نگرفتم ولی این نکته را مدنظر قرار دادم که با توجه به همان مخاطبان غیرایرانی، یک آنسامبل کاملاً ایرانی را داشته باشیم. شاید اگر بخواهیم این کار را در ایران منتشر کنیم، مجبور شوم که از یک آنسامبل زهی یا ارکستراسیون متفاوت هم استفاده کنم. تنها نکته برای انتشار آلبوم در فرانسه این بود که اصرار داشتیم حتماً آنسامبل ایرانی باشد و از هیچ ساز غربی استفاده نکنیم.
    .
    • * آقای قربانی آثار ماندگار و هیت زیادی در کارنامه دارند. همین مسأله باعث می.شود که همکاری آهنگسازان با این خواننده به نوعی برایشان ریسک باشد. به نظر شما آیا این آلبوم در زمره آثار هیت آقای قربانی قرار می.گیرد؟
    تولید یک قطعه هیت با آنسامبل ایرانی بسیار سخت است. مثلاً اگر قرار باشد این آلبوم را با «حریق خزان» مقایسه کنیم، کاملاً غلط است. زیرا ژانر موسیقی کلاسیک ایرانی دیگر نمی.تواند طیف گسترده.ای از مخاطبان را در بر بگیرد و بالذات نمی.تواند چنین اتفاقی رخ دهد. این کار به خاطر ذات و کلاسیک بودنش نمی.تواند دچار آن اتفاقی که مدنظر شما است شود. این نظر بنده است و نمی دانم که چقدر درست است. ممکن است بعداً آهنگساز بسیار خوبی یک کار کاملاً ایرانی بسازد که کاملاً هم هیت شود. امیدوارم چنین اتفاقی رخ دهد اما نسبت به تجربه خودم این نکته را دریافته.ام که کارهای این حوزه با ارکستر غربی راحت.تر هیت می.شوند. امیدوارم که این آلبوم در ژانر خودش مقبول باشد.

    ادامه در منبع : تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید


    #1 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۴/۰۲/۳۰ در ساعت 22:50

  2. # ADS
    مجری تبلیغات
    تاریخ عضویت
    -
    نوشته ها
    -
    فروشگاه آنلاین کیوبیس با سیستم پرداخت آنلاین و ارسال به سراسر نقاط ایران ، شهرستانها و روستاها در کمترین زمان ممکن ، فروش vst وی اس تی ارزان و با کیفیت ، فروش سمپل و پلاگین های جدید آهنگسازی

    بی نظیرترین آموزش فارسی نرم افزار کیوبیس ( سطح مقدماتی )
    آموزش فارسی کار با نرم افزار کیوبیس (سطح پیشرفته)
    آموزش فارسی CUBASE 5 & NUENDO4
    آموزش فارسی تکمیلی NUENDO5.5, CUBASE 6.5
    آموزش فارسی Ableton Live 9
    آموزش فارسی سونار Sonar X2,X3
    آموزش فارسی Cubase Elements 7

    آموزش فارسی protools 10
    آموزش فارسی Logic Pro X2 لاجیک
    آموزش فارسی Studio one استودیو وان
    آموزش فارسی BAND IN A BOX 2015
    آموزش فارسی Guitar Pro 6
    آموزش فارسی ضبط افکت میکس و مستر صدا ADOBE AUDITION CS5.5
    آموزش فارسی یک پروژه تنظیم آهنگ از ابتدا تا انتها

    آموزش فارسی اف ال استودیو FL Studio 12
    آموزش فارسی سمپلر کانتکت Native instrument Kontakt 5
    آموزش فارسی تصویری امنیسفر OMNISPHERE
    آموزش فارسی تخصصی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی موسیقی الکترونیک Steinberg Sequel
    آموزش فارسی تکنیکهای حرفه ای وکال همراه با آموزش Melodyne
    آموزش فارسی تکنیکهای رکورد صدا در استودیو موسیقی
    آموزش فارسی 101 ترفند حرفه ای میکس + مستر آهنگ با ایزوتوپ اوزون 7 izotope ozone
    آموزش فارسی جامع مسترینگ آهنگ Izotop Ozone 6 + tracks
    آموزش فارسی Fab Filter+Waves +Slate Digital

    آموزش کامل مراحل ساخت آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی آهنگسازی در یک هفته
    آموزش فارسی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی مولتی مدیا تصویری مبانی موسیقی
    آموزش فارسی تنظیم و ارکستراسیون آهنگ
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش خوانندگی پاپ به زبان فارسی
    آموزش آهنگسازی در سبکهای پاپ، هیپ هاپ رپ،ترنس،هاوس،بلوز،جاز،راک

    آموزش فارسی میکس حرفه ای آهنگ
    آموزش فارسی میکس و مسترینگ حرفه ای
    آموزش فارسی یک پروژه میکس و مستر آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی ریتم سازی در موسیقی
    آموزش فارسی ساخت بیت در موسیقی
    آموزش فارسی صداسازی با سینتی سایزرها
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش فارسی ساخت استودیوی موسیقی خانگی

    خرید وی اس تی پیانو spitfire audio hans zimmer piano
     

موضوعات مشابه

  1. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۱۰/۲۹, 15:10
  2. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۱۰/۱۱, 10:30
  3. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۸/۲۷, 15:20
  4. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۶/۰۳, 01:00
  5. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۱۲/۰۲, 13:21

جستجو شده ها

Nobody landed on this page from a search engine, yet!

تا این لحظه 4 کاربر از این تاپیک دیدن کرده اند

فقط اعضا گروه ویژه vip و مدیران قادر به دیدن اسامی بازدیدکنندگان تاپیک هستند

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

کپی از مطالب سایت مجاز نمیباشد و پیگرد قانونی دارد

cubase.ir

BACK TO TOP
وی اس تی
آرتیست