کانال کیوبیس در تلگرام را دنبال کنید
آهنگسازی
آهنگسازی




صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 1
صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 2
آموزش فارسی صفر تا صد مسترینگ با پلاگینهای waves



دانلود کیوبیس 8 cubase با لینک مستقیم رایگان و آموزش نصب فارسی

دانلود رایگان وی اس تی استرینگ شرقی Fayez Saidawi Oriental Strings با لینک مستقیم تک پارت از سرور سایت



آموزش آهنگسازی فارسی

+ پاسخ به موضوع
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: معرفی 100 قطعه هیت چهار دهه اخیر موسیقی ایران - 6

  1. Ramin95 آواتار ها
    Ramin95
    شماره کاربری
    4941
    Contributor
    شهریور /۱۳۹۰
    4,009
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی575
    0
    سپاس از شما 815 بار در 687 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض معرفی 100 قطعه هیت چهار دهه اخیر موسیقی ایران - 6

    موسیقی ما – بیش از 3 ماه از اولین تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید می.گذرد و در این مدت، تحریریه «موسیقی ما» بیش از 250 قطعه را انتخاب کردند که در دوره.های مختلف به دلایلی هیت شده بودند. در مرحله بعدی با کمک نظرات کاربران گرامی سایت و همچنین مشورت با تعدادی از اهالی موسیقی، این تعداد به حدود نصف یعنی 130 قطعه رسید و تعدادی از آثاری که از قلم افتاده بودند نیز به این لیست اضافه شدند. مشورت با کارشناسان موسیقی همچنان ادامه دارد تا در نهایت 100 هیت پس از انقلاب انتخاب شوند و در نهایت ترتیب این لیست با رأی.گیری عمومی از مردم و کارشناسان مشخص خواهد شد.
    .
    • اما چند نکته مهم:
    .1- نکته کلی: انتخاب چنین لیستی از قطعات هیت 4 دهه موسیقی داخل ایران، سختی..های متعددی دارد و البته می.تواند در سال.های آینده به عنوان یک منبع و مرجع شناخته شود. از آنجا که چنین لیستی برای اولین بار در موسیقی ایران تهیه می.شود، ممکن است خالی از ایراد نباشد و راهنمایی.ها و یادآوری.های تمام عزیزانی که این مطلب را می.خوانند، می.تواند در هرچه کم.نقص.تر شدن این فهرست به ما کمک کند. نکته مهم در این میان این است که در تمام دنیا، هیت.ها بر اساس فروش آن قطعه و یا تعداد پخش ویدئوکلیپ.اش از شبکه.های ماهواره.ای سنجیده می.شوند. اما از آنجا که در ایران آمار فروش مشخصی وجود ندارد و شبکه.ای هم برای پخش ویدیوکلیپ نداریم، هیت بودن یک قطعه را باید بر اساس شنیدن آن در محافل مختلف سنجید..2- نکته.ای برای مردم و طرفداران خوانندگان داخلی: بعد از انتشار کامل لیست نوبت به مخاطبان سایت است که ترتیب آنها را در یک نظرسنجی مشخص کنند. این لیست ممکن است در آینده به عنوان رفرنسی در شناخت قطعات بسیار شنیده شده در این سال.ها مورد استفاده قرار بگیرد. پس اگر قرار باشد رأی شما بر اساس علاقه شخصی و هواداری از خواننده محبوب.تان داده شود، این ماجرا به بیراهه خواهد رفت. بنابراین حتماً، حتماً، حتماً، لطفاً، لطفاً، لطفاً قطعات را بر اساس هیت بودن.شان انتخاب کنید نه علاقه شخصی.تان به یک یا چند خواننده. برای این کار هم تنها کافی است به حافظه خود رجوع کنید و ببینید آیا این قطعه را در زمان انتشارش (و نه لزوماً الان) در جاهای مختلف می.شنیده.اید یا نه. MP3Playerها، ضبط ماشین.ها، مهمانی.ها و جمع.های خودمانی و... بهترین جاها برای سنجش هیت بودن و نبودن یک آهنگ هستند..

    3- نکته.ای برای خوانندگان و اهالی موسیقی: مهم.ترین سخن ما با اهالی موسیقی درباره این فهرست این است که هیت شدن یا نشدن یک قطعه، لزوماً به معنای کیفیت بالا و ماندگاری آن نیست. همه ما بسیاری از آهنگ.های زیبا و شنیدنی در خاطرمان داریم که ویژگی.های همه.گیر شدن را نداشته.اند و در تولیدشان اصلاً فکر کردن به مخاطب عام اولویت اول نبوده است. همینطور بسیاری از قطعات را می.شناسیم که هیت شده.اند ولی به لحاظ کیفی یا تکنیکی یا علمی یا محتوایی و... ارزش چندانی ندارند. مثلاً ترانه و شعر خوبی ندارند یا ملودی آنها اصولی و زیبا نیست یا تنظیم درستی ندارند یا تلفیق شعر و ملودی در آنها به خوبی صورت نگرفته یا همه این موارد. حتی بسیاری قطعه هیت سراغ داریم که در زمان خودشان به شدت فراگیر شده.اند اما بیش از چند ماه ماندگار نبوده و به زودی فراموش شده.اند..

    4- هیت چیست؟ هیت قطعه.ای است که در زمان انتشار و یا حتی پس از آن، به دلایلی در جامعه فراگیر می.شود و توجه عمومی را نسبت به خود جلب می.کند.

    • هیت بودن لزوماً به معنای باکیفیت بودن قطعه نیست، در عین این که می.تواند از کیفیت بالایی هم برخوردار باشد.
    • هیت بودن لزوماً به معنای ماندگار بودن قطعه نیست، در عین اینکه می.تواند ماندگار هم باشد.
    • هیت بودن یک قطعه لزوماً به این معنا نیست که بهترین قطعه آن هنرمند است. ممکن است قطعه.ای که از یک خواننده هیت می.شود، بهترین قطعه او باشد یا نباشد.
    • هیت لزوماً به معنای پرطرفدارترین قطعه یک خواننده نیست. ممکن است یک قطعه برای طرفداران آن خواننده محبوب.ترین باشد و در کنسرت.ها بیشترین درخواست را داشته باشد، اما برای عموم مردم هیت نباشد.
    • هیت بودن لزوماً با پخش مکرر یک قطعه از صدا و سیما حاصل نمی.شود و برای تأیید هیت بودن یک قطعه، ...تور علاقه مردم برای شنیدن مجدد آن در جاهایی غیر از تلویزیون هم لازم است. به این ترتیب، بسیاری از تیتراژهای برنامه.ها و سریال.های تلویزیونی که در دوره خودشان به شدت فراگیر شده.اند اما به جز روی آن برنامه کسی تمایلی به شنیدن.شان ندارد، از این فهرست حذف می.شوند..
    • برخی قطعات هم هستند که از حوزه هیت بودن خارج شده و به مگا هیت تبدیل می.شوند. محبوبیت و فراگیری آنها بعضا از روستاهای کوچک و دورافتاده تا خارج از مرزها هم کشیده می.شود.
    .
    . ..
    .
    .
    برای خیلی از ما سوال است که ترانه.هایی که همیشه می.شنیدیم و زمزمه می.کرده.ایم، در چه شرایطی ساخته شده و چگونه تا این حد فراگیر شده.اند. «موسیقی ما» حین انتخاب و معرفی صد هیت برتر 4 دهه اخیر موسیقی ایران، در مورد این قطعات به این دو سوال پاسخ می.دهد که هر قطعه چگونه ساخته شده و در چه شرایطی و به چه دلیلی هیت شده.اند.
    بنابراین هر روز داستان شکل.گیری و هیت شدن 10 قطعه را از میان این 100 قطعه برای شما منتشر می.کنیم.نکته: در انتشار این قطعات هیچ.گونه ترتیبی رعایت نشده است.

    *** عجب رسمیه
    . خواننده: رسول نجفیان
    . ترانه.سرا: رسول نجفیان
    . آهنگساز: رسول نجفیان
    . تنظیم.کننده: رسول نجفیان
    . آلبوم: بی.بی.جان
    . سال انتشار: 1375
    . ناشر: دارینوش
    .
    . بخش.هایی از ترانه: عجب رسمیه رسم زمونه/ قصه.ی برگ و باد خزونه/ میرن آدما، از اونا فقط/ خاطره.هاشون به جا می.مونه/ کجاس اون کوچه؟ چی شد اون خونه؟/ آدماش کجان؟ خدا می.دونه...

    .


    .
    «ترانه «رسم زمونه» عصاره 50 سال زندگی من است. گوشه.گوشه تهران برای من پر از خاطرات است که هیچ.گاه فراموش نمی.کنم. آدم.هایی در زندگی.ام نقش داشته.اند که برخی از آن.ها دیگر در جمع ما نیستند، از پدر و .... و پدربزرگ و ....بزرگ گرفته تا دوستان و آشنایان. اما شاید ...ه اصلی سرودن این شعر زمانی در من زده شد که خانه دوره کودکی من را ویران کردند و به جایش ساختمان نویی ساختند. ما در آن خانه بزرگ تنها دو اتاق داشتیم و همسایه.های دیگری هم در کنارمان زندگی می.کردند.»این نخستین جمله.هایی است که «رسول نجفیان» درباره چگونگی شکل.گیری این ترانه خاطره.انگیز می.گوید.. بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون که مدت.هاست به نقش.آفرینی می.پردازد و علاوه بر فعالیت در حوره بازیگری، دستی هم در موسیقی دارد.

    ماجرای همه.گیر شدن قطعه «رسم زمونه» هم داستان جالبی دارد: «با وجود شرایط مالی نه.چندان خوب در کلاس.های استاد مهرتاش حاضر می.شدم و ردیف.های آوازی را می.آموختم. همه این تجربیات باعث شد که من پیشینه خوبی از موسیقی و اشعار بزرگان داشته باشم. روزی رسید که بالاخره آن اتفاقی که منتظرش بودم، افتاد. در شبکه پنج پخش یک.سری برنامه.های زنده شروع شده بود که البته اعتراف می.کنم خیلی سخت بود و بسیاری از مجریان برای حضور در این برنامه.ها، استرس زیادی داشتند. حتی مهمانان هم برای حضور در این برنامه چندان راغب نبودند. در یکی از همین برنامه.ها بود که متأسفانه مهمان ما نیامد و مدیر شبکه هم نگران بود و می.گفت حالا که مهمان نیست، می.خواهی چطور برنامه را پر کنی؟ من ولی انرژی خوبی داشتم و گفتم یک.سری نواها و آواهای قدیمی دارم که می.توانم آنها را اجرا کنم. مطمئن هستم که مورد توجه قرار می.گیرد. با چند مخاطب برنامه هم که مستقیم روی خط ما می.آیند صحبت می.کنیم و برنامه بالاخره پر می.شود.»

    نجفیان ادامه می.دهد: «از آنجایی که خداوند باید بخواهد تا یک اتفاقی بیفتد، من «رسم زمونه» را اولین بار در آن برنامه خواندم. یعنی اگر مهمان من در آن روز می.آمد، شاید اصلاً همه این اتفاقات هرگز برای من نمی.افتاد. من خواندم و اصلاً هم انتظار نداشتم که تا این حد مورد توجه قرار بگیرد.»

    خواننده آلبوم «بی.بی.جان» درباره بازخوردهای آن اجرا می.گوید: «آن روز گذشت و فردای آن برنامه با من تماس گرفتند و با یک لحن ترسناکی گفتند که مگر تو در آن برنامه چه کار کرده.ای؟! من برق از چشمانم پرید و ترسیدم. گفتم نکند که حرف نامربوطی زده باشم که صلاح نبوده. ولی پرس.وجو که کردم، متوجه شدم مردم به تلفن.های سازمان هجوم آورده.اند و کلی درخواست برای پخش این برنامه شده است. در همان روزها هم عزیزی از دنیا رفت که بهانه.ای شد تا این کار دوباره به مناسبت مرگ ایشان پخش شود و خلاصه این داستان همه.گیر شدن آن ترانه با صدای من بود. بعد.ها برادران «معظمی» سراغم آمدند و به لطف هنر آقای حمیدرضا صدری، آلبوم «بی.بی.جان» با صدای من منتشر شد.»

    .

    .
    .
    • *** باران تویی
    . گروه چارتار
    . خواننده: آرمان گرشاسبی
    . ترانه.سرا: احسان حائری
    . آهنگساز: آرش فتحی
    . تنظیم.کننده: آیین احمدی.فر
    . آلبوم: باران تویی
    . سال انتشار: 92
    . ناشر: تصویرگستر پاسارگاد
    .
    . بخش.هایی از ترانه: باران تویی، به خاک من بزن/ بازآ ببین، که بی مَهِ تو من، هوای پر زدن ندارم/ باران تویی، به خاک من بزن/ بازآ ببین، که در ره تو من نفس.بریده در گذارم...
    .
    .
    شاید داستان شکل.گیری گروه «چارتار» به خودیِ خود جذاب.ترین بخش فعالیت.های هنری آنهاست. آرمان گرشاسبی درباره شکل.گیری این گروه می.گوید: «یک دوستی قدیمی میان من و آرش وجود داشت و همین.طور من و احسان. از طرفی آرش هم با آیین دوست بود. آرش ساز می.زد و من هم آواز کار می.کردم. ولی آرش از این موضوع بی.خبر بود. یک روز خیلی اتفاقی آرش ساز زد و من هم خواندم. آرش که از تمرین.های من بی.خبر بود، گفت تو چقدر خوب می.خوانی، صبر کن به تو خبر می.دهم. نمی.دانستم چه تصمیمی دارد. بعد هم آرش یک ملودی سنتی ساخت و آیین هم آن را الکترونیک تنظیم کرد. بعد یک روز با من تماس گرفت و قرار گذاشتیم و موسیقی را برای من پخش کرد و گفت برای تکمیل کار به یک شاعر نیاز داریم، کسی را سراغ نداری؟ من هم احسان را معرفی کردم، احسان پذیرفت و روی ملودی، ترانه.ای نوشت و وقتی هر چهار نفر روی شعر توافق کردیم، من هم آن قطعه را خواندم. آن.جا بود که دیدیم پکیج خوبی از کار درآمده و بدون این.که حرفی بزنیم، کار روی قطعه دوم را شروع کردیم.»چند قطعه از «چارتار» که منتشر شد، به یک.باره موج.شان همه.جا را گرفت و «باران تویی» به انتخاب بسیاری از علاقه.مندان به موسیقی تبدیل شد. آنها هنوز خودشان را جدی نگرفته بودند و موضوع، زمانی برایشان جدی.تر به نظر آمد که حضورشان در برنامه زنده رادیویی رادیو جوان خبرساز شد و آنها توانستند رکورد SMSهای آن برنامه را بشکنند. حالا «چارتار» دیگر یک نام شناخته شده بود که پیش از انتشار رسمی آثارش مورد توجه قرار گرفته بود.

    آرش فتحی درباره روزهایی که قطعه «باران تویی» در مرحله تولید بود می.گوید: «ساختن ملودی نو و در عین حال آشنا، دشوار است. علت این اتفاق این است که من دانش.آموخته موسیقی غربی هستم و از دیدگاه و دریچه.های این موسیقی به دستگاه.های ایرانی نگاه می.کنم. برای همین دستم باز.تر است که موسیقی شرقی را بسط و گسترش دهم و خودم را در دستگاه.های موسیقی ایرانی محصور نکنم. مثلاً در قطعه «باران تویی» با استفاده از هارمونی غربی دستگاهم را در موسیقی ایرانی تغییر دادم، یعنی از دستگاه دشتی وارد دستگاه اصفهان شدم. حداقل تا آنجایی که من می.دانم، تاکنون نشنیده.ام که چنین چیزی در جای دیگری باشد که یک نفر آهنگ را بسازد و یک شاعر و تنظیم.کننده و خواننده مجزا در گروه حضور داشته باشد. به نظر من یکی از جنبه.های نو بودن صدای چارتار به دلیل همین نوآوری در تشکیل گروه بوده است. اول ملودی ساخته می.شود ولی این به عنوان یک اصل در گروه نیست. برای شروع کار و آلبوم اول این اصل را پیش گرفتیم که ملودی اول ساخته شده و بعد روی آن کلام قرار می.گیرد. طی صحبت.های من و احسان و صحبت.های گروهی به این نتیجه رسیدیم که برای آلبوم اول این تجربه می.تواند جواب بدهد. ولی برای آلبوم.های بعدی شاید راه.های دیگری را انتخاب کنیم. من ملودی را می.سازم و چون که من قدم اول هستم، تمام بچه.ها باید با ملودی من ارتباط برقرار کنند. احسان و آیین و آرمان قدم.های بعدی من هستند و باید حتماً ارتباط برقرار کنند تا بتوانند کلام بیافرینند و تنظیم و اجرا کنند. بنابراین آنها در مورد ملودی حتماً باید نظر بدهند و از .....شان رد شود که این مسأله بسیار مشکلی است. من احساس می.کنم کار من کیفیت بالایی دارد، چون هم از ..... خودم که آدم وسواسی هستم رد می.شود و هم از ..... سه آدمی که سه سلیقه مختلف راجع به موسیقی دارند و باید آن سه نفر را ارضا کنم. باید از ..... آنها هم رد شود و به قدم.های بعدی برسیم. این راجع به احسان هم اتفاق می.افتد که باید من را ارضا کند و آرمان و آیین هم همینطور هستند. یعنی مدام از ..... یکدیگر رد می.شویم و بنابراین خروجی چارتار یک اثر باکیفیت است.»

    از سوی دیگر خیلی.ها اعتقاد دارند حضور «مهناز افشار» در تیزر تبلیغاتی این آلبوم در زمان انتشارش بسیار در فراگیر شدن این اثر نقش داشته است. «باران تویی» حالا به نماد «چارتار» تبدیل شده و همه انتظار آلبوم جدید این گروه را می.کشند. آلبومی که می.تواند موفقیت.های گروه را دوچندان کند. هرچند تاریخ موسیقی در ایران بعد از انقلاب نشان داده که بسیاری از هنرمندانی که در آلبوم اول به.شدت همه.گیر شده.اند، در آلبوم.های بعدی کمتر توانسته.اند آن موفقیت نخست را تکرار کنند.

    .

    .
    .
    • *** دروغه
    . ترانه.سرا: مازیار فلاحی
    . آهنگساز: مازیار فلاحی
    . تنظیم.کننده: مازیار فلاحی
    . آلبوم: قلب یخی
    . سال انتشار: 1390
    . ناشر: تصویر دنیای هنر
    .
    . بخش.هایی از ترانه: همه میگن که تو رفتی/ همه میگن که تو نیستی/ همه میگن که دوباره دل تنگمو شکستی/ دروغه.../ چه.جوری دلت میومد/ منو اینجوری ببینی/ با ستاره.ها چه نزدیک/ منو تو دوری ببینی/ همه گفتن که تو رفتی/ ولی گفتم که دروغه...
    .
    .
    ترانه «دروغه» را مازیار فلاحی برای پدرش می.نویسد. پدری که دیگر در کنارش نیست و او هم نمی.خواهد این دوری را باور کند. چند سال بعد هم روی این ترانه ملودی می.سازد و تنظیم می.کند و معروف.ترین ترانه «مازیار فلاحی» شکل می.گیرد. قطعه «دروغه» برای اولین بار در یکی از قسمت.های سریال «قلب یخی» شنیده شد و مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. اتفاقاً این اثر روی یکی از بخش.های «قلب یخی» پخش شد که «حمید گودرزی» معشوقه خود را از دست داده بود و در میانه.های ترانه می.گوید: «نگام با نگاهش جون گرفته بود.»در سال 89 برخلاف امروز چندان مرسوم نبود که خواننده.ها بلافاصله پس از پخش قطعه خود در یک سریال، نسخه اصلی آن را هم از طریق اینترنت منتشر کنند. به همین دلیل برخی از مخاطبان «دروغه» را از روی سریال «قلب یخی» که در شبکه نمایش خانگی پخش می.شد ضبط کردند و صدای حمید گودرزی هم روی آن ضبط شده بود. تا اینکه در خرداد 1390 نسخه باکیفیت این قطعه در آلبوم «قلب یخی» -که اولین حضور رسمی مازیار فلاحی در بازار موسیقی به شمار می.رفت- منتشر شد.

    فلاحی در آن آلبوم قطعات ریتمیک و شش.وهشت هم داشت اما ترجیح داد که برخلاف روال معمول، این قطعه غم.انگیز را برای سرآلبومیِ «قلب یخی» انتخاب کند. فلاحی درباره ساخت قطعه دروغه به مجله «زندگی مثبت» گفت: «دروغه اولين قطعه آلبوم «قلب يخی» برای پدرم بود، ولی من تا به حال اين مسأله را ذکر نکرده.ام. بين سن 16 تا 17 بودم که پدرم را از دست دادم. اين سن شايد سخت.ترين دوره برای يک فرزند باشد که پدرش او را تنها بگذارد. درست لحظه.ای که شما احتياج داريد يک فرد قوی در ....... هوای شما را داشته باشد، ديگر او را نداريد. آنجاست که تنها می.مانيد و بايد روی پای خودتان بايستيد؛ زيرا ........های ايرانی معمولاً متکی به پدر هستند.»

    او در یک گفتگوی دیگر با سایت «موسیقی ما» هم توضیح می.دهد: «ترانه «دروغه» در قصه یک.خطی، داستان آدمی است که عزیزی را از دست داده اما نمی.خواهد آن را باور کند.»

    مازیار فلاحی در پاسخ به سوال خبرنگار نشریه «یکشنبه» درباره اینکه آیا فکر می.کرد که «دروغه» هیت شود، می.گوید: «نه هيچ.وقت! اين آهنگ قصه كسي است كه يك نفر را از دست داده و نمي.خواهد اين ماجرا را باور كند. شما واقعاً مي.توانيد از قبل فكر كنيد كه آهنگي با چنين سوژه.اي هيت شود؟ بنابراين مطمئن باشيد وقتي داشتم اين آهنگ را مي.ساختم، اصلاً به هيت شدن آن فكر نمي.كردم و فقط مي.خواستم كاري بسازم كه نشان.دهنده احساس خودم باشد و بعد با دل آدم.هاي ديگر احساس نزديكي كند. همين!»

    اصلی.ترین دلیل مطرح شدن قطعه «دروغه» شاید همان ضرب.المثل معروف «هرچه از دل برآید لاجرم بر دل نشیند» باشد. زیرا این اصطلاحاً یک کار دلی است و ترانه.اش هم به گونه.ای سروده شده که هرکسی می.تواند خودش را جای راوی قرار دهد. در همه.گیر شدن این قطعه نباید نقش فصل اول سریال «قلب یخی» به کارگردانی «محمد حسین لطیفی» را هم نادیده گرفت. مجموعه.ای که در ماه.های اول توزیع با استقبال ویژه.ای از سوی مخاطبان رو.به.رو شد ولی در ادامه اولین سریال شکست.خورده نمایش خانگی لقب گرفت.

    .

    .
    .
    • *** مِی عشق
    . شاعر: فخرالدین عراقی
    . آهنگساز: علی تفرشی
    . تنظیم.کننده: علی تفرشی
    . آلبوم: دیوانه شو (1379).
    . بخش.هایی از ترانه: من مست می.عشقم هشیار نخواهم شد/وز خواب خوش مستی بیدار نخواهم شد/امروز چنان مستم از بادهٔ دوشینه/تا روز قیامت هم هشیار نخواهم شد/تا هست ز نیک و بد در کیسهٔ من نقدی/در کوی جوانمردان عیار نخواهم شد
    .


    .
    «علی تفرشی» درباره ساخت قطعه «می عشق» به سایت «موسیقی ما» گفت:«من در سال 78 این قطعه را ساختم و شعر آن از «فخرالدین عراقی» است. این اثر را در دستگاه «نوا» ساختم. قطعه تلفیقی یعنی تلفیق موسیقی پاپ و سنتی با ریتم لنگ در میزان پنج هشتم بود. به خاطر دارم که تولد حضرت علی (ع) بود و از چند وقت قبل دیوان عراقی را برای انتخاب یک شعر و ساخت قطعه جدید می.گشتم. چهار یا پنج غزل را انتخاب کرده بودم اما باز هم به نیت حضرت علی (ع) بر دیوان عراقی تفأل زدم. در آن لحظه غزل من مست می.عشقم در برابر من ظاهر شد. تعجب کردم که چرا تا کنون این غزل را ندیده یا از روی آن رد شده بودم. بلافاصله به اتاق کار خودم رفتم و پشت پیانو نشستم و نواختم و این قطعه را خواندم. زمانی که چشم باز کردم دیدم دقایقی است که این غزل را تا پایان خوانده ام. فهمیدم که این ملودی از جای دیگری رسیده و لطفی بوده است. ورق نت برداشتم و گفتم که سریع بنویسم زیرا برای خودم نیست و فراموش می.کنم! یادم هست که عجله زیادی برای نوشتن نت داشتم. به دنبال انتخاب دستگاه و شکل و شمایل خاص برای شروع و پایان ملودی نبودم. این ملودی واقعا از آن کارهایی بود که خودش ساخته شد و خدا را شکر تا امروز هنوز خودم دوست دارم و مردم هم دوست دارند.»در دهه هفتاد کلا فضا برای ارائه هر نوع موسیقی مناسب بود و مخاطبان آثار مختلف را به راحتی می.پذیرفتند. از جمله قطعاتی که پاپ سنتی بودند. آثار زیادی در این سبک با صدای خوانندگان مختلف منتشر شد که هم مشخصه.های یک اثر پاپیولار را داشتند و هم ویژگی.های یک قطعه سنتی را می.شد در آنها یافت. علی تفرشی هم در آلبوم دیوانه شو به سراغ این نوع موسیقی رفت و برایش بازخوردهای خوبی هم داشت. اما دومین قطعه آن آلبوم یعنی می.عشق بیشتر مطرح شد. دلیل اصلی هیت شدن می.عشق در بخش موسیقایی و خصوصا ملودی آن است. ملودی ای که حفظ آن برای مخاطبان راحت و قابل مرور بود. شعر عراقی هم در عین دارا بودن این سادگی، عمیق و پرمغز بود. تلویزیون هم نقش به سزایی در بیشتر شنیده شدن این کار داشت. زیرا برای قطعه می.عشق ویدئویی تولید کرده بودند که اغلب در عصرهای جمعه پخش می.شد.

    .

    .
    .
    • *** تصنیف «اندک اندک»
    . خواننده: شهرام ناظری
    . آهنگساز: شهرام ناظری
    . شاعر: مولانا
    . تنظیم و سرپرستی گروه: جلال ذوالفنون
    . آلبوم: گل صدبرگ
    . سال انتشار: 1360
    . ناشر: خوش.نوا
    .
    . بخش.هایی از ترانه: اندک اندک جمع مستان می.رسند/ اندک اندک مِی.پرستان می.رسند/ دلنوازان نازنازان در ره.اند/ گل.عذاران از گلستان می.رسند...
    .
    .
    «جلال به گونه.ای سه.تار می.زد که انگار پیانو می.زند، نی و تمام سازها از سه.تار او بیرون می.آمد. او باید 200 سال عمر می.کرد، حیف که رفت. همه ما به «جلال ذوالفنون» مدیون هستیم. من هنوز باورم نمی.شود که جلال فوت کرده؛ او زنده است. در یک جمله می.توان گفت موسیقی یعنی جلال. 20 سال پیش کنسرتی در کرمان داشتیم 2 هزار نفر برای تماشا آمده بودند. جلال نیم.ساعت به سه.تارش تکیه کرده بود و تفکر می.کرد. نگاه عارفانه این مرد، مردم را نشانده بود. هرچه گفتیم آقاجلال دیر شد، فایده.ای نداشت. وقتی سرش را از روی سه.تار برداشت، اولین طنین حرکت دستش مردم را بیدار کرد. زمانی که با او در استودیو .کار می..کردم، دیوانه می.شدم، شعر «مُرده بُدم زنده شدم» را آنقدر زیبا اجرا کرد که دور میکروفن به رقص در آمده بودم.»اینها را «شهرام ناظری» درباره.ی «جلال ذوالفنون» گفته است. او در سال.هایی که آواز می.خوانَد، قطعه.ی هیت کم ندارد. یکی از آنها هم همین «اندک اندک» از .آلبوم «گل صدبرگ» اثر ذوالفنون. این قطعه را اما خود ناظری که در آن زمان بسیار جوان بود، ساخته و با وجود آنکه حالا درست 34 سال از انتشارش می.گذرد، همچنان بر لب مردم زمزمه می.شود.

    این اثر بارها از صدا و سیما پخش شده، نمونه.اش آن زمان که اولین گروه آزادگان به ایران آمدند و این تصنیف در مراسم استقبال.شان میان آن همه شور و اشک شنیده شد. «گل صدبرگ» را زنده.یاد «جلال ذوالفنون» به مناسبت هشتصدمین سالروز تولد مولانا در بیات ترک به صورت گروه.نوازی برای سه.تار نوشت. بسیاری این اثر را برگ زرینی در تاریخ موسیقی ایران می.دانند، به خصوص اینکه تا پیش از انتشار این اثر، کمتر آهنگسازی تمایل به استفاده از ساز سه.تار در آثارش داشت؛ به خصوص آنکه سه.تار در همنوازی.ها مورد استفاده قرار نمی.گرفت و بیشتر جواب آواز می.داد یا نوازنده در قطعه.ای، تک.نوازی می.کرد.

    با «گل صد برگ» بود که به نوعی انقلاب در ساز سه.تار صورت گرفت که همچنان هم می.توان تأثیرات آن را مشاهده کرد و بسیاری عقیده دارند که سیل گرایش جوانان به سه.تار به دنبال موفقیت این اثر صورت گرفته است. «شهرام ناظری» در این اجرا، مثل همیشه نوآوری.های خاص خودش را داشته و با چنان جسارتی در آوازش تغییر به وجود آورده که پیش از آن نمی.توان نمونه.ای برایش سراغ گرفت.

    کافی است بار دیگر آن قطعه.ی آوازی را که با سه.تار «رضا قاسمی» اجرا کرده است، گوش کنید. گفته می.شود نخستین اجرای این آواز به سال ۱۳۵۴ در منزل دکتر نظام.زاده نایینی بازمی.گردد؛ جایی که شهرام ناظری جوان به درخواست استاد غلامحسین بنان شروع به خواندن می.کند: «چه دانستم که این سودا مرا زین سان کند مجنون/ زند موجی بر آن کشتی که تخته تخته بشکافد» بنان از شعری که ناظری جوان انتخاب کرده شگفت.زده می.شود و به او توصیه می.کند که: «این شعری که انتخاب کرده.ای پر از خون است و تخته.پاره و موج و دریا و نهنگ و... هر چه.قدر خوش بخوانی، این الفاظ و وزنِ شعر مانع اثرگذاری آواز تو می.شوند.»

    اما سال.ها پس از آن، ناظری همان آواز را روی ساخته.ای از رضا قاسمی اجرا کرد. بعد از این اثر بود که آهنگسازان و خوانندگان بیشتر از ساز سه.تار استفاده کردند.

    .

    .
    .
    • .*** از کرخه تا راین
    . آهنگساز: مجید انتظامی
    . خواننده: -
    . موسیقی فیلم «از کرخه تا راین»
    . کارگردان: ابراهیم حاتمی.کیا
    . سال انتشار: 1371
    ..


    .موسیقی.هایی که از فیلم.هایشان سبقت گرفته.اند، کم نیستند. کافی است نگاهی داشته باشیم به فعالیت.های «انیو موریکونه» یا «جان ویلیامز» و... متوجه شویم که موسیقی.ای که برای فیلم..های گوناگون ساخته.اند، گاهی از خود اثر قابل تأمل.تر و شناخته شده.تر است. در فیلم.های ایرانی هم می.توان این مسأله را مشاهده کرد و در این میان، «از کرخه تا راین» ساخته.ی «مجید انتظامی» با آن سوت دلنشین زنده.یاد «علیرضا خورشیدفر» نمونه.ی خوبی است.

    این اثر یکی از هیت.ترین آثاری است که در موسیقی فیلم شنیده شده و هنوز که هنوز است، صدا و سیما در مناسبت.های گوناگون به خصوص عزاداری.ها از آن بهره می.گیرد. استفاده از آن سوت هم خودش حکایت جالبی دارد.

    انتظامی درباره.ی این اثر می.گوید: «علیرضا خورشیدفر در کنار اینکه به شدت انسان خوب و خنده.رویی بود، توانمندی.های دیگری داشت. من و علیرضا ۳۰ سال در کنار هم کار کردیم و متوجه سوت زدن.های قوی او شدم. زمانی به او گفتم روزی موسیقی.ای می.نویسم که تو در آن سوت بزنی. علیرضا حرف من را به شوخی گرفت و زمانی که موسیقی «از کرخه تا راین» را نوشتم، او را غافلگیر کردم. بعد از اینکه موسیقی فیلم مورد استقبال مردم قرار گرفت، خیلی.ها تمایل داشتند بدانند این سوت توسط دستگاه زده شده یا سوت زنده انسان است. زمانی که متوجه شدم اغلب آهنگسازان به سمت استفاده از سوت انسان رفته.اند، کار را کنار گذاشتم؛ اما علیرضا با دوستان دیگری چون زنده.یاد بابک بیات در این زمینه همکاری کرد. اما مردم او را با «از کرخه تا راین» و «بوی پیراهن یوسف» می.شناسند.»

    هرچند که بعد از درگذشت زنده.یاد «خورشیدفر» وقتی از ابراهیم حاتمی.کیا نظرش را درباره.ی خالق آن سوت پرسیدند،. پاسخ داد که کسی با نام خورشیدفر را نمی.شناسد که با واکنش ........ی مرحوم خورشیدفر همراه شد! این فیلم با موسیقی متن زیبا و دلنشین به یکی از کارهای ماندگار سینمای ایران در دهه 70 از از آن یاد شود.

    انتظامی از آن دست آهنگسازانی است که بیشتر به ساخت موسیقی فیلم شهرت دارد و ملودی بسیاری از آثار مطرح سینمای ایران را ساخته و توانسته چندین بار، سیمرغ بلورین این رخداد سینمایی را دریافت کند. اولین تجربه.ی موسیقی تصویری او با ساخت موسیقی فیلم کوتاه «زال و سیمرغ» در سال ۱۳۵۶ همراه بود و با ساخت موسیقی فیلم «سفر سنگ» به.طور حرفه.ای کار ساخت موسیقی فیلم را آغاز کرد. او نزدیک به ۱۰۰ موسیقی فیلم و حدود ۱۰ موسیقی صحنه.ای نوشته که در اجرای بعضی از آنها به عنوان نوازنده حضور داشته و یکی از فعال.ترین آهنگسازان موسیقی فیلم پس از انقلاب است. او البته سال.هاست که دیگر در این زمینه فعالیت چندانی ندارد و می.گوید که فیلم.های این روزها چنان سخیف هستند که دیگر تمایلی به ساخت موسیقی برایشان ندارد.

    .

    .
    .
    • *** غیرمعمولی
    . خواننده: محسن چاوشی
    . ترانه.سرا: علی بحرینی
    . آهنگساز: محسن چاوشی
    . تنظیم.کننده: کوشان حداد
    . آلبوم: حریص
    . سال انتشار: 89
    . ناشر: تصویر دنیای هنر
    .
    . بخش.هایی از ترانه: دوستی ساده ما غیرمعمولی شد/ نمی.دونم اون روز تو وجودم چی شد/ نمی.دونم چی شد که وجودم لرزید/ دل من این حسو از تو زودتر فهمید/ تو که باشی پیشم دیگه چی کم دارم/ چه دلیلی داره از تو دست بردارم/ بین ما کی بیشتر عاشقه من یا تو/ هر چی شد از حالا همه چیزش با تو...
    .
    .
    اینکه «محسن چاوشی» برای یکی از آثار آلبوم «حریص» -که جزو موفق.ترین آلبوم.هایش است- فضای شش.وهشت را انتخاب کند، به خودی خود می.تواند جذاب و جالب باشد. چاوشی درباره داستان تولد این ترانه اعتقاد دارد که شعر را چند باری خوانده و بعد توانسته با آن ارتباط برقرار کند و ملودی.اش همانجا به ذهنش رسیده و داستان شکل.گیری این قطعه به همین راحتی بوده است.علی بحرینی ترانه.سرای این قطعه نیز درباره شکل.گیری این همکاری گفته: «مهران خالصی با من تماس گرفت و از من خواست برای یکی از خواننده.هایش یک ترانه «تین.ایج» بنویسم. از او خواستم به خواننده بگوید با من تماس بگیرد اما مهران گفت احتیاجی به این تماس نیست. من «غیرمعمولی» را نوشتم. مهران از آن خوشش آمد اما فردای آن روز تماس گرفت و گفت خواننده با قسمت.هایی از آن مشکل دارد و باید آن را اصلاح کنم! آنقدر غرق دردسرهای مالی بودم که با عصبانیت از مهران خواستم این همکاری را منتفی کند. ترانه روی دستم ماند تا اینکه چند روز بعد محسن چاوشی آن را پسندید. سرانجام این همکاری موفق شد و روزی که آلبوم «حریص» بیرون آمد، خیلی.ها ناراحت شدند.»

    چاوشی بارها و بارها نشان داده که از تجربه فضاهای مختلف در موسیقی و آثارش ابایی ندارد و شاید همین نگاه باز به ژانر کاری.اش باعث شده که حتی آلبوم «من خود آن سیزده.ام» که از اشعار کلاسیک ادبیات ایران در آن استفاده شده بود، بتواند موفقیت.های زیادی را برای این خواننده رقم بزند.

    .

    .
    .
    • *** ای ساربان
    . خواننده: مهرداد کاظمی
    . شعر: سعدی
    . آهنگساز و تنظیم.کننده: دکتر حسن (بهمن) ریاحی
    . اجرای ارکستر سمفونیک تهران به رهبری نادر مرتضی.پور
    . اجرا: پاییز 1366
    . آلبوم: ساربان
    .
    . بخش.هایی از ترانه: ای ساربان آهسته ران کآرام جانم می.رود/ وان دل که با خود داشتم با دلسِتان.ام می.رود/ محمل بدار ای ساربان تندی نکن با ساربان/ کز عشق آن سرو روان گویی روانم می رود من مانده.ام مهجور از او، بیچاره و رنجور از او/ گویی که نیشی دور از او در استخوانم می.رود...
    .
    .
    باید در آن عصر دلگیر یک روز جمعه پاییزی اواسط دهه شصت، مقابل یک تلویزیون خالی از برنامه نشسته بوده باشید تا با شنیدن یک آهنگ ارکسترال آبرومند که جلوی تماشاگران در تالار وحدت خوانده می.شد، از جای بپرید و فکر کنید موسیقی و هنر تلویزیون و مملکت وارد عصر تازه.ای شده است.سال.هایی که آنچه شنیده می.شد یا در فضای صرفاً دستگاهی و سنتی بود یا مارش.هایی در توصیف جنگ و همچنین موسیقی.های مناسبتی. در این فضا، تلویزیون ارکستر بزرگی را نشان داد و خواننده خوش.سیما و بلندبالایی که با ارکستر بزرگ یک آهنگ با شعری مناسب را می.خواند. گویا به مناسبت خاصی برنامه.ای در تالار وحدت برگزار شده بود و اجرای ارکستر سمفونیک یک میان.برنامه از یک برنامه بزرگ.تر بود. اجرای آهنگ اینگونه است:

    ارکستر و کر با هم وارد می شوند و گروه کر می خواند: «بگذار تا بگریم چون ابر در بهاران/ کز سنگ ناله خیزد روز وداع یاران» و بعد از چند لحظه که ارکستر می نوازد، گروه کر با نوایی محزون ملودی را پی می.گیرند و بعد صدای صاف، شیک و اصولی مهرداد کاظمی وارد می.شود: «ای ساربان آهسته ران کآرام جانم می.رود/ آن دل که با خود داشتم با دل.ستانم می.رود» و کر همین بند را تکرار می.کند. بلافاصله بعد از تمام شدن صدای کر و در حالی که ارکستر اوورتوری نزده، صدای مهرداد کاظمی برمی.گردد: «او می.رود دامن.کشان من زهر تنهایی چشان/ دیگر مپرس از من نشان، کز دل نشانم می.رود/ من مانده.ام مهجور از او درمانده و رنجور از او/ گویی که نیشی دور از او در استخوانم می.رود» و باز بلافاصله کر همین که خواننده خوانده را تکرار می.کند و کاظمی می.خواند: «در رفتن جان از بدن گویند هر نوعی سخن/ من خود به چشم خویشتن دیدم که جانم می.رود/ ای ساربان آهسته ران کآرام جانم می.رود/ وان دل که که با خود داشتم با دل.ستانم می.رود» و این بار کر در اوج این بند را می.خواند: «بگذار تا بگریم چون ابر در بهاران/ کز سنگ ناله خیزد روز وداع یاران» و آهنگ تمام می.شود.

    همانطوری که مشخص است، ساز و موسیقی کمترین نقش را دارد و بیشتر پرکننده.ی فضا است و کل بار آهنگ روی دوش گروه کر و صدای خواننده است.

    شعر سعدی بندهای دیگری هم دارد؛ یعنی شعر کاملاً در یک فضای عاشقانه است اما با حذف بندهایی که عاشقانه صرف هستند، آنچه به عنوان کلام آهنگ شنیده می.شود، تبدیل شده به مفهومی که می.تواند در ارتباط با عزیزانی که به جبهه.ها می.رفتند باشد. شعری از زبان ....ان و پدرانی که فرزندان خود را به جبهه.ها می.فرستند و البته مفهوم عاشقانه انتظار و فراق را هم دارد و مگر فضای آن سال.ها و روزها چه چیزی بود جز غم فراق. این آهنگ (که البته از تیغ تند تندروان مذهبی در امان نماند) به شدت مورد استقبال قرار گرفت و راه.گشای ورود آهنگ.های دیگری در این ژانر در صدا و سیمای آن سال.ها شد و برای عواملش هم شهرت فراوان به همراه آورد.

    خواندن این آهنگ و شهرت بی.نظیر بعد از آن باید به مهرداد کاظمی می.رسید. کسی که زیر نظر بزرگان موسیقی از قبیل شادروان ادیب خوانساری -چهره نامدار شیوه آوازی مكتب اصفهان- کار کرد و پس از آن به هنرستان عالی موسیقی رفت و 4 سال هم از مكتب زنده.‏یاد استاد محمود كریمی بهره.‏ برد و حدود 2 سال هم نزد استاد محمدرضا شجریان برای بالا بردن دانش آوازی خود آموخت و قبل و بعد از آن همه رده.های کاری در انواع ارکسترها را طی کرد و از هر لحاظ هم موجه بود.

    .

    .
    .
    • *** مدارا
    . خواننده: شهرام شکوهی
    . ملودی: شهرام شکوهی
    . ترانه: شهرام شکوهی
    . تنظیم: امیرحسین کاشانیان
    . آلبوم: مدارا
    . سال انتشار: 1390
    .
    . بخش.هایی از ترانه: بيا با من مدارا کن که من مجنونم و مستم/ اگر از عاشقي پرسي بدان دلتنگ آن هستم/ بيا با من مدارا کن که دل.غمگين و جان.خسته.م/ اگر از درد من پرسي بدان لب را فرو بستم
    .
    .
    قطعه مدارا، امضای شهرام شکوهی است. شاید بعضی از علاقه.مندان موسیقی، قطعه «دلم خونه»، «دل دیوونه» یا «اسیری» را با صدای او بپسندند اما «مدارا» قطعه.ای است که هم سرنوشت شهرام شکوهی را تغییر داده و هم اغلب علاقه.مندان موسیقی پاپ آن را شنیده.اند و با آن خاطره دارند. خیلی.ها فکر می.کنند شهرام شکوهی این قطعه را برای مسابقه «نکست پرشین استار» ساخته و اجرا کرده ولی واقعیت چیز دیگری است.خود شکوهی در این باره می.گوید: «ملودی این قطعه را سال 81 ساختم. با گیتار می.زدم و برای دل خودم و دوستانم می.خواندمش. آن زمان قصد نداشتم به شکل حرفه.ای وارد عرصه موسیقی شوم. شعرش هم با آنچه بعداً منتشر شد، کمی تفاوت داشت.»

    تا اینکه بحث جایزه فرهاد با مدیریت فریدون شهبازیان مطرح شد؛ مسابقه.ای که خوانندگان غیرحرفه.ای قرار بود یک قطعه کامل و جدید را به دبیرخانه.اش بفرستند و هیأت داوران بین آثار ارسالی، بهترین.ها را انتخاب کند: «حیف که این مسابقه لغو شد. آن زمان شور و حالی بین من و دوستانم ایجاد کرده بود.» اگر این مسابقه برگزار می شد، شاید اصلاً بحث تی.وی پرشیا هم پیش نمی.آمد.

    شکوهی درباره آن زمان می.گوید: «من و دوستانم در یک استودیوی خانگی این قطعه را ضبط کردیم. رضا چشم.شب گیتار کار را زد و فرزان غفاری هم با ما همکاری کرد. با امکانات بسیار کم و ابتدایی کار را ضبط کردیم و به جشنواره فرستادیم. فکر می.کنم سال 85 بود.»

    متأسفانه به دلایل مختلف این مسابقه برگزار نشد و شهرام شکوهی هم قید حضور حرفه.ای در حوزه موسیقی را زد. پس از مدتی اما یکی از دوستانش که کار ضبط شده «مدارا» را شنیده بود و در آن رگه.های خلاقیت و تازگی می.دید، به او پیشنهاد جالبی داد: «دوستم گفت بیا یک آلبوم جمع کنیم. همان زمان هم کلیپ «مدارا» و «اسیری» را هم ضبط کردیم که همراه با آلبوم منتشر کنیم که کلیپ مدارا هم پخش شد.»

    قطعه مدارا در قالب کلیپ به شدت مورد توجه مردم قرار گرفت و نام شهرام شکوهی را بر سر زبان.ها انداخت. به همین دلیل هم او با وجود قطعات اکتیوتر در آلبوم اولش نام آلبوم را «مدارا» گذاشت. هرچند شعر مدارا مثل شعر اسیری با کمی تغییرات در آلبوم قرار گرفت.

    تلفیق تحریرهای ایرانی با موسیقی مبتنی بر گیتار که به سبک اسپانیش نواخته می.شد، باعث شد تا تجربیات تلفیقی عمیق.تر و تجاری.تر شود. «خودم موسیقی جیپسی کینگز را خیلی دوست داشتم. بدون اینکه بفهمم چه می.خوانند، با شنیدن کارهایشان پرواز می.کردم. چون موسیقی سنتی هم کار می.کردم و کلاس آواز هم رفته بودم، با خودم گفتم امتحان کنم و ببینم ترکیب موسیقی اسپانیش و آواز ایرانی به چه محصولی منتهی می.شود.»

    آلبوم مدارا جزو پرفروش.ترین آلبوم.های سال بود. موفقیت آلبوم به حدی بود که در همان سال اول انتشار و فقط با یک آلبوم، شهرام شکوهی بارها و بارها در تهران و شهرستانها روی صحنه رفت.

    .

    .
    .
    • .*** فاصله.ها
    . خواننده: علی لهراسبی
    . ترانه.سرا: حدیث دهقان
    . آهنگساز: فواد غفاری
    . تنظیم.کننده: فواد غفاری
    . تیتراژ سریال «فاصله.ها»
    . سال انتشار: 89
    .
    . بخش.هایی از ترانه: اگه فاصله افتاده، اگه من با خودم سردم/ تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی.کردم/ چه آسون دل بریدی از دلی که پای تو گیره/ که از این بدترم باشی واسه تو نفسش میره...
    .
    .
    حسین سهیلی.زاده (گارگردان سریال «فاصله.ها») پیش از این سریال هم امتحانش را پس داده و نشان داده بود که رگ خواب مخاطب.اش را به خوبی می.شناسد. این کارگردان پس از تجربه.های موفقی چون «دلنوازان» و «ترانه ....ی» این بار و در تابستان سال 89 با توجه و دقت بیشتری نسبت به مسائل جوانان و رویارویی آنان در برابر بزرگ.ترها و اختلاف نسل.ها، «فاصله.ها» را ساخت و روی آنتن فرستاد.تیتراژ این سریال همچون سریال قبلی به علی لهراسبی واگذار شده بود و با توجه به استقبال گسترده از «دلنوازان» که حتی باعث شد آلبوم «14» این خواننده یکی از پرفروش.های سال قبل.اش باشد، پیش.بینی می.شد این خواننده امسال هم بتواند نظر مخاطبان را به خود جلب کند.

    لهراسبی درباره داستان ساخته شدن این قطعه می.گوید: «بعد از «دلنوازان» به سهيلي.زاده قول دادم كه كار ديگري کار نكنم تا «فاصله.ها». من بايد براي «فاصله.ها» كاري مي.كردم كه موفق.تر از دو كار قبلي باشد و مورد پسند مردم قرار گيرد؛ چراكه معتقدم ميزان ارزيابي هر هنرمند، اثر قبلي اوست. حتي اگر در يك بازه زماني آثار موفقي خلق كرده باشد، همه او را با اثر قبلي.اش مقايسه مي.كنند و ميزان موفقيت.اش را بر اساس آن مي.سنجند. براي «فاصله.ها» حساسيت بسيار بالايي به خرج دادم. جالب است بدانيد چهار آهنگساز مطرح براي تيتراژ اين سريال ملودي ساختند و سه ترانه.سرا ترانه نوشتند و ماه.ها براي اين تيتراژ كار كرديم. در نهايت، خودم تصميم گرفتم كه اين ترانه و اين ملودي انتخاب شود كه البته اين انتخاب هم به سادگي نبود. چرا كه چندين تنظيم روي همين آهنگ لحاظ شد و ترانه توسط خانم حديث دهقان چندين بار ويرايش شد و در نهايت آن چيزي شد كه شنيديد.



    ادامه در منبع : تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید


    #1 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۴/۰۳/۰۴ در ساعت 20:00

  2. # ADS
    مجری تبلیغات
    تاریخ عضویت
    -
    نوشته ها
    -
    فروشگاه آنلاین کیوبیس با سیستم پرداخت آنلاین و ارسال به سراسر نقاط ایران ، شهرستانها و روستاها در کمترین زمان ممکن ، فروش vst وی اس تی ارزان و با کیفیت ، فروش سمپل و پلاگین های جدید آهنگسازی

    بی نظیرترین آموزش فارسی نرم افزار کیوبیس ( سطح مقدماتی )
    آموزش فارسی کار با نرم افزار کیوبیس (سطح پیشرفته)
    آموزش فارسی CUBASE 5 & NUENDO4
    آموزش فارسی تکمیلی NUENDO5.5, CUBASE 6.5
    آموزش فارسی Ableton Live 9
    آموزش فارسی سونار Sonar X2,X3
    آموزش فارسی Cubase Elements 7

    آموزش فارسی protools 10
    آموزش فارسی Logic Pro X2 لاجیک
    آموزش فارسی Studio one استودیو وان
    آموزش فارسی BAND IN A BOX 2015
    آموزش فارسی Guitar Pro 6
    آموزش فارسی ضبط افکت میکس و مستر صدا ADOBE AUDITION CS5.5
    آموزش فارسی یک پروژه تنظیم آهنگ از ابتدا تا انتها

    آموزش فارسی اف ال استودیو FL Studio 12
    آموزش فارسی سمپلر کانتکت Native instrument Kontakt 5
    آموزش فارسی تصویری امنیسفر OMNISPHERE
    آموزش فارسی تخصصی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی موسیقی الکترونیک Steinberg Sequel
    آموزش فارسی تکنیکهای حرفه ای وکال همراه با آموزش Melodyne
    آموزش فارسی تکنیکهای رکورد صدا در استودیو موسیقی
    آموزش فارسی 101 ترفند حرفه ای میکس + مستر آهنگ با ایزوتوپ اوزون 7 izotope ozone
    آموزش فارسی جامع مسترینگ آهنگ Izotop Ozone 6 + tracks
    آموزش فارسی Fab Filter+Waves +Slate Digital

    آموزش کامل مراحل ساخت آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی آهنگسازی در یک هفته
    آموزش فارسی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی مولتی مدیا تصویری مبانی موسیقی
    آموزش فارسی تنظیم و ارکستراسیون آهنگ
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش خوانندگی پاپ به زبان فارسی
    آموزش آهنگسازی در سبکهای پاپ، هیپ هاپ رپ،ترنس،هاوس،بلوز،جاز،راک

    آموزش فارسی میکس حرفه ای آهنگ
    آموزش فارسی میکس و مسترینگ حرفه ای
    آموزش فارسی یک پروژه میکس و مستر آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی ریتم سازی در موسیقی
    آموزش فارسی ساخت بیت در موسیقی
    آموزش فارسی صداسازی با سینتی سایزرها
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش فارسی ساخت استودیوی موسیقی خانگی

    خرید وی اس تی پیانو spitfire audio hans zimmer piano
     

موضوعات مشابه

  1. پاسخ ها: 2
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۵/۱۵, 02:38
  2. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۱۱/۲۶, 13:10
  3. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۸/۲۹, 10:10
  4. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۱/۳۰, 16:30

جستجو شده ها

Nobody landed on this page from a search engine, yet!

تا این لحظه 3 کاربر از این تاپیک دیدن کرده اند

فقط اعضا گروه ویژه vip و مدیران قادر به دیدن اسامی بازدیدکنندگان تاپیک هستند

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

کپی از مطالب سایت مجاز نمیباشد و پیگرد قانونی دارد

cubase.ir

BACK TO TOP
وی اس تی
آرتیست