کانال کیوبیس در تلگرام را دنبال کنید
آهنگسازی
آهنگسازی




صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 1
صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 2
آموزش فارسی صفر تا صد مسترینگ با پلاگینهای waves



دانلود کیوبیس 8 cubase با لینک مستقیم رایگان و آموزش نصب فارسی

دانلود رایگان وی اس تی استرینگ شرقی Fayez Saidawi Oriental Strings با لینک مستقیم تک پارت از سرور سایت



آموزش آهنگسازی فارسی

+ پاسخ به موضوع
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: در نقد و بررسی پوئم سمفونی خرمشهر و حلبچه هوشنگ کامکار: به سفارش کسی ننوشته ام

  1. Ramin95 آواتار ها
    Ramin95
    شماره کاربری
    4941
    Contributor
    شهریور /۱۳۹۰
    4,009
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی575
    0
    سپاس از شما 815 بار در 687 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض در نقد و بررسی پوئم سمفونی خرمشهر و حلبچه هوشنگ کامکار: به سفارش کسی ننوشته ام

    هفدهمین برنامه نقد نغمه روز گذشته 6 آذر با بررسی آلبوم«پوئم سمفونی خرمشهر و حلبچه» ساخته هوشنگ کامکار در فرهنگسرای شفق برگزار شد. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،در این نشست، کیاوش صاحب نسق به عنوان منتقد، هوشنگ کامکار در مقام آهنگساز این اثر و ابوالحسن مختاباد به عنوان کارشناس مجری برنامه در حضور علاقمندان و اهالی موسیقی به گفتگو پیرامون این آلبوم پرداختند.

    در ابتدای این برنامه و پیش از آنکه به موضوع نقد آلبوم پرداخته شود، ابوالحسن مختاباد ضمن انتقاد از وضعیت موجود جامعه موسیقی گفت: طی صحبت هایی که با آقای کامکار نیز داشتیم ایشان هم تاکید داشتند که متاسفانه به نظر می رسد جامعه موسیقی ما دچار نوعی رخوت شده و هیچ واکنشی نسبت به آثار جدی مانند آلبوم «پوئم سمفونی خرمشهر و حلبچه» از خود نشان نمی دهد.

    کارشناس مجری برنامه در ادامه افزود: مصداق بارز این مطلب نیز حضور کم رنگ اهالی موسیقی در چنین جلسه نقدی است. متاسفانه با وجود اطلاع رسانی هایی که صورت گرفته نه تنها فعالان عرصه موسیقی که دانشجویان موسیقی نیز البته به استثنای تعداد معدودی جایشان در این جلسه خالی است.

    مختاباد در مورد این اثر هوشنگ کامکار نیز گفت: آلبوم«پوئم سمفونی خرمشهر و حلبچه» با سرمایه گذاری بانک گردشگری تولید شده است. در واقع این برای اولین بار است که یک نهاد اقتصادی بر روی یک اثر موسیقی جدی سرمایه گذاری کرده و امیدواریم این حرکت آغازی برای اینگونه حمایت های مالی از آثار جدی در تمامی ژانرهای موسیقی باشد.

    سپس پوئم سمفونی خرمشهر برای حاضران در نشست پخش شد و هوشنگ کامکار در ادامه گفت: من نیز به عنوان مقدمه برنامه باید از برگزار کنندگان چنین نشست هایی تشکر کنم و بگویم مهمترین جایی که می بایست در مورد آثار جدی صحبت شود چنین جلسات است؛ اما متاسفانه جای همه دوستان و اهالی موسیقی در این برنامه خالی است.

    این آهنگساز همچنین ضمن گلایه از فقدان نقدهای جدی درعرصه مطبوعات نیز تصریح کرد: متاسفانه در عرصه مطبوعات نقد جدی بر آثار تولید شده یا کنسرت هایی که برگزار می شود را شاهد نیستیم. دوستان مطبوعاتی تنها به گزارش اتفاقات می پردازند و این در حالی است که دوستان ما کنسرت هایشان را با ایرادهای بسیار زیادی برگزار می کنند که می بایست نقد شوند.

    در بخش دیگری از این نشست کیاوش صاحب نسق نیز به عنوان منتقد برنامه گفت: آقای کامکار در طول سال های گذشته مسیری را در آهنگسازی طی کرده که نسل ما به طور مشخص آغاز آن را با آلبوم«در گلستانه» با صدای شهرام ناظری به یاد می آورد. از آن زمان تا به امروز آثار متفاوتی را از این آهنگساز شاهد بوده ایم که آخرین آنها همین پوئم سمفونی خرمشهر و حلبچه محسوب می شود.

    این منتقد افزود: مشکل ترین اتفاقی که به طور مشخص در بخش پوئم سمفونی خرمشهر مد نظر بوده روایت حماسه فتح خرمشهر همراه با مرثیه نبود یاران سفر کرده است. خوب این اتفاق تضاد مهمی را به همراه دارد که در آهنگسازی کار آهنگساز را بسیار دشوار می کند.

    وی ادامه داد: برداشت من این است که پوئم سمفونی خرمشهر با خلوص نیت خاصی ساخته شده است؛ زمانی که برای نقد این آلبوم تماس گرفتند گفتم باید آن را بشنوم بعد پاسخ قطعی برای حضور در نقد آن بدهم. وقتی همان 5 دقیقه اول کار را شنیدم معطل نکردم و تماس گرفتم و گفتم حتما برای صحبت کردن درباره این اثر خواهم آمد.

    این استاد دانشگاه تصریح کرد: در واقع این قطعه بسیار رو راست در مورد خرمشهر صحبت می کند. پوئم سمفونی خرمشهر طرح غم را برای مخاطب فراهم نمی کند؛ بلکه از طریق یک سری خاطرات موسیقایی، ما را یک راست روی نوحه ای فرود می آورد که با خاطرات ما از حماسه خرمشهر عجین شده است. چنین حرکتی من را نگران می کرد که آیا می تواند به درستی از عهده کار برآید یا نه؟

    کیاوش صاحب نسق همچنین گفت: استفاده از موسیقی محلی در کنار ساختاری از موسیقی کلاسیک باعث به وجود آمدن دوگانگی از انگاره های مختلف موسیقایی در این اثر شده که می توانیم آنها را بشنویم.

    وی در ادامه افزود: حتی به فضای همایون و شوشتری که در 5 دقیقه ابتدایی این اثر مانند یک مقدمه به صورت بسیار درخشانی نوشته شده اشاره می کنم و معتقدم می شود آن را مانند یک اثر مستقل نیز بررسی کرد.

    این آهنگساز همچنین افزود: زمانی که به اجرای اشعار در این اثر می رسیم و می شنویم که مردان و زنانی می خوانند«ای شهر دلیرانت کو» این فضا با ساز«نی» آغاز می شود و بلافاصله ما را به سمت بازخوانی روایتی از یک اتفاق می برد و این شعر را در ذهن تداعی می کند که«بشنو از نی چون حکایت می کند/ از جدایی ها شکایت می کند.»

    این استاد دانشگاه در مورد سایر موارد ساختاری این پوئم سمفونی ادامه داد: ضربه های متعدد و متضادی که در ادامه اثر می شنویم بلافاصله تصاویر منقطع و متضادی را از فضای خرمشهر پیش روی ما ردیف می کند. در برش نهایی نیز با همان تضادی که در کلیت اثر مشاهده می شود شیرینی نهایی پیروزی، ما را به یاد تلخی از دست دادن یاران می اندازد.

    در ادامه صاحب نسق به طرح این سئوال از هوشنگ کامکار پرداخت که: نحوه به کارگیری صدای سازها به خصوص سازهای بادی چوبی و سایر نکات فنی، این انگاره را در ذهن ایجاد می کند که نوحه خوانده شده در مرکزیت پوئم سمفونی قرار می گیرد. تصویر ذهنی و قصد شما آیا واقعا همین بوده است؟

    هوشنگ کامکار در پاسخ به این سئوال منتقد برنامه گفت: همانطور که گفتید هسته اصلی این کار بر روی نوحه ای که ریشه در موسیقی محلی بوشهری دارد است. این نوحه را برای اولین بار استاد بخشو اجرا کرده و بعدها در زمان جنگ، از ملودی آن با شعر دیگری استفاده شد که به«ممد نبودی ببینی» مشهور شده است.

    وی در ادامه افزود: منتهی من ورژن اصلی این نوحه را بر روی آواز استفاده کرده ام. تم این نوحه در پوئم سمفونی خرمشهر شکسته شده و در بخش هایی از کار توسط ارکستر و سازهای مختلف اجرا شده است. در واقع با این تضاد سعی کرده ام تضاد غم و اندوه و زجر و شجاعت مردم خرمشهر را تصویر کنم.

    این آهنگساز تصریح کرد: ساخت موسیقی فیلم«پل آزادی» من را بیشتر از آنچه می دانستم با فاجعه خرمشهر آشنا کرد و تاثیر عمیقی بر روی من گذاشت؛ به گونه ای که در همان دوران تصمیم به ساخت اثری در این رابطه گرفتم و متاسفانه بنا به دلایل متعدد ساخت اثری درباره خرمشهر تا زمان ساخت این پوئم سمفونی به تاخیر افتاد.

    این موسیقیدان ادامه داد: من این اثر را به سفارش کسی ننوشته ام. حتی تصمیم داشتم اگر نتوانم این کار را با شکل و شمایل مرسوم تولید و عرضه کنم حتما آن را بر روی فضای مجازی اینترنتی و از طریق شبکه های اجتماعی منتشر می کنم.

    کامکار در مورد نحوه شکل گرفتن حمایت مالی از این اثر گفت: روزی ماجرای آرزوی انتشار چنین اثری را که برای قهرمانان خرمشهر و فاجعه حلبچه در ذهن داشتم برای یکی از دوستان تعریف می کردم. از قضا این فرد در بانک گردشگری سمتی داشت و گفت که ظاهرا در این بانک بودجه ای برای حمایت از چنین فعالیت های فرهنگی وجود دارد و با پیشنهاد خود او این اتفاق به سر انجام رسید.

    وی همچنین افزود: توجه مدیران یک بانک به تولید اثری موسیقایی برایم بسیار جالب بود به خصوص که در برخی موارد حتی سر ضبط نیز حاضر می شدند.

    این آهنگساز تصریح کرد: من در طول چند سال اخیر 5 آلبوم را با هزینه ای بالغ بر 200 میلیون تومان منتشر کرده ام. اما به دلیل کپی غیر قانونی این آثار در سایت های اینترنتی، ناشران تنها حدود 4 میلیون تومان که را به من پرداخت کرده اند. اگر مردم هم به این رویه ادامه دهند و به کپی اینترنتی غیر مجاز آثار موسیقی بپردازند شاید در آینده دیگر شاهد تولید آثار جدی نباشیم.

    وی ادامه داد: من هرگز دست به ساخت آثار سفارشی نزده ام و حتی در آن سال های دهه 60 نیز قطعه«کجائید ای شهیدان خدایی» را با هزینه های شخصی و با فروش سکه های عروسی ام ساختم و ضبط کردم که متاسفانه مسوولان صدا و سیما امروز این اثر را به نام خودشان پخش می کنند.

    آهنگساز«کجائید ای شهیدان خدایی» گفت: من هرگز امتیاز این اثر را واگذار نکرده ام؛ فقط دو بار از طرف ارشاد برای اجرای زنده آن از من اجازه خواستند که گفتم ایرادی ندارد. اما هم در صدا و سیما و هم در رادیو به هر شکلی که بخواهند و بدون هیچ گونه اجازه ای آن را به نام خودشان پخش می کنند. همچنین در قبال تمام سال هایی که این اثر پخش شده هرگز حق و حقوقی پرداخت نشده است.

    هوشنگ کامکار همچنین افزود: درست است که من هرگز کار سفارشی نساخته ام اما اعتقاد دارم آنها که آثار سفارشی می سازند نیز چاره دیگری ندارند؛ چرا که امروز آنقدر شرایط تولید سخت شده که نمی توان انتظار بازگشت مالی هزینه های انجام شده را نیز داشت.

    این موسیقیدان ادامه داد: من نمی گویم کسی آثار سفارشی نسازد؛ بسیاری از بزرگان موسیقی دنیا آثار سفارشی ساخته و می سازند منتهی می بایست از نظر کیفی اثری ارزشمند، با تکنیک بالا و فاخر ساخته شود. این نمی شود که چون فلان ارگان یا سازمان اثری سفارش داده بودجه زیادی هم دارد آهنگساز دم دستی ترین اثر ممکن را با کیفیتی بسیار پایین برایش بسازد.

    کیاوش صاحب نسق در بخش دیگری از این نشست گفت: یکی از دغدغه های من که همواره برای دانشجویانم نیز مطرح است به تناسب تعهدات ما آهنگسازانی که ابزار کارمان موسیقی کلاسیک است باز می گردد. با اینکه آقای کامکار از فرم و ابزار کلاسیک استفاده کرده اما جنس ابزاری که برای دراماتیک کردن اثرش به کار می برد ایرانی است. این تناسب برای شما چگونه تعریف می شود؟

    هوشنگ کامکار در پاسخ به این پرسش گفت: من مخالف استفاده از هیچ سبک موسیقی نیستم؛ هر دستاوردی در موسیقی غرب از موسیقی آوانگارد و پست مدرنیست و فواصل دیسونانس گرفته تا هر نمونه دیگری را می توان به کار گرفت منتهی با این شرط که در پایان هویتی ملی در آن اثر نمایان باشد و بر روی شنونده اثر بگذارد.

    وی افزود: من در این اثر تمام سعی ام بر این بوده تا وقتی شنونده این اثر را گوش می کند بر روی او اثر بگذارد و با آن ارتباط بگیرد. من سعی کرده ام از تمام دانش ام از تکنیک های پلی فونیک و کنترپوانتیک و ارکستراسیون بهره بگیرم و کامل ترین اثرم را به مخاطب عرضه کنم.

    در ادامه صاحب نسق در مورد بخش دیگری از ساختار این اثر هوشنگ کامکار گفت: من در این کار دو لایه مختلف می شنوم؛ اولی برای مخاطب ایرانی کامکلا ملموس است؛ دومین لایه نیز به بخش ارکسترال کار و استفاده از ابزاری مانند فواصل دیسونانس یا فواصل نامطبوع است.

    در بخش دیگر این نشست پوئم سمفونی حلبچه نیز برای حاضران در جلسه پخش شد و هوشنگ کامکار در مورد آن گفت: پوئم سمفونی حلبچه از 4 بخش تشکیل شده است که به ترتیب عبارتند از توطعه، بمباران شیمیایی، عزاداری و پیروزی که به زنده شدن امید به زندگی برای مردم حلبچه مربوط می شود.

    صاحب نسق نیز در تشریح این اثر گفت: اگربخواهم از نظر فرمال به این پوئم سمفونی بپردازم باید عنوان کنم در موسیقی حلبچه اگر چه مقدمه کوتاه تر از خرمشهر است اما فضایی فانتزی تر شاهد هستیم که من را نگران می کند. ترکیبی از تعداد زیادی پاره ملودی را در کنار یکدیگر شاهد هستیم که این فضای فانتزی را به وجود آورده و اجازه نمی دهد ما در شنیدن به نقطه ای واحد برسیم.

    وی در ادامه افزود: این پاره ملودی ها همچون عکاسی سریع یک عکاس است که در آن تضادهای بسیاری دیده می شود. شاید این زیاد بودن تضادها به مخاطب اجازه ندهد به وحدت این اثر پی ببرد. این در حالی است که یک ملودی روشن در موسیقی حلبچه دیده می شود که به نظر می رسد با آن فضا شاید همخوانی نداشته باشد.

    هوشنگ کامکار در پاسخ صاحب نسق گفت: تمام این اتفاقاتی که گفتید حول محور یک ملودی اورامی روی می دهد و کسانی که کرد هستند از وجود این ملودی مطلع هستند. تمی کردی وجود دارد که همیشه در جنگ و غم و افسوس می گوید ما زنده هستیم. این تم کردی در لابه لای این تضادها شنیده می شود و نشانه ای از زنده بودن حلبچه است.

    این آهنگساز همچنین در پاسخ به سئوال یکی از حاضران در مورد سطح کیفی این کار نسبت به سایر آثارش تاکید کرد: این آلبوم کامل ترین اثر من تا به امروز محسوب می شود و هر دو پوئم سمفونی خرمشهر و حلبچه را بسیار زیاد دوست دارم.

    انتهای پیام

    منبع خبر : ایسنا


    #1 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۰/۰۹/۲۲ در ساعت 16:22

  2. # ADS
    مجری تبلیغات
    تاریخ عضویت
    -
    نوشته ها
    -
    فروشگاه آنلاین کیوبیس با سیستم پرداخت آنلاین و ارسال به سراسر نقاط ایران ، شهرستانها و روستاها در کمترین زمان ممکن ، فروش vst وی اس تی ارزان و با کیفیت ، فروش سمپل و پلاگین های جدید آهنگسازی

    بی نظیرترین آموزش فارسی نرم افزار کیوبیس ( سطح مقدماتی )
    آموزش فارسی کار با نرم افزار کیوبیس (سطح پیشرفته)
    آموزش فارسی CUBASE 5 & NUENDO4
    آموزش فارسی تکمیلی NUENDO5.5, CUBASE 6.5
    آموزش فارسی Ableton Live 9
    آموزش فارسی سونار Sonar X2,X3
    آموزش فارسی Cubase Elements 7

    آموزش فارسی protools 10
    آموزش فارسی Logic Pro X2 لاجیک
    آموزش فارسی Studio one استودیو وان
    آموزش فارسی BAND IN A BOX 2015
    آموزش فارسی Guitar Pro 6
    آموزش فارسی ضبط افکت میکس و مستر صدا ADOBE AUDITION CS5.5
    آموزش فارسی یک پروژه تنظیم آهنگ از ابتدا تا انتها

    آموزش فارسی اف ال استودیو FL Studio 12
    آموزش فارسی سمپلر کانتکت Native instrument Kontakt 5
    آموزش فارسی تصویری امنیسفر OMNISPHERE
    آموزش فارسی تخصصی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی موسیقی الکترونیک Steinberg Sequel
    آموزش فارسی تکنیکهای حرفه ای وکال همراه با آموزش Melodyne
    آموزش فارسی تکنیکهای رکورد صدا در استودیو موسیقی
    آموزش فارسی 101 ترفند حرفه ای میکس + مستر آهنگ با ایزوتوپ اوزون 7 izotope ozone
    آموزش فارسی جامع مسترینگ آهنگ Izotop Ozone 6 + tracks
    آموزش فارسی Fab Filter+Waves +Slate Digital

    آموزش کامل مراحل ساخت آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی آهنگسازی در یک هفته
    آموزش فارسی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی مولتی مدیا تصویری مبانی موسیقی
    آموزش فارسی تنظیم و ارکستراسیون آهنگ
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش خوانندگی پاپ به زبان فارسی
    آموزش آهنگسازی در سبکهای پاپ، هیپ هاپ رپ،ترنس،هاوس،بلوز،جاز،راک

    آموزش فارسی میکس حرفه ای آهنگ
    آموزش فارسی میکس و مسترینگ حرفه ای
    آموزش فارسی یک پروژه میکس و مستر آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی ریتم سازی در موسیقی
    آموزش فارسی ساخت بیت در موسیقی
    آموزش فارسی صداسازی با سینتی سایزرها
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش فارسی ساخت استودیوی موسیقی خانگی

    خرید وی اس تی پیانو spitfire audio hans zimmer piano
     

+ پاسخ به موضوع

موضوعات مشابه

  1. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۱۱/۱۷, 18:40
  2. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۱۰/۱۵, 13:00
  3. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۱۰/۱۰, 13:00
  4. همکاری با بی بی سی و صدای آمریکا؛ عناد سیاسی است
    توسط Ramin95 در انجمن اخبار روز موسیقی
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۷/۰۵, 15:30

جستجو شده ها

دانلود پوئم سمفونی فتح خرمشهر

تا این لحظه 0 کاربر از این تاپیک دیدن کرده اند

فقط اعضا گروه ویژه vip و مدیران قادر به دیدن اسامی بازدیدکنندگان تاپیک هستند

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

کپی از مطالب سایت مجاز نمیباشد و پیگرد قانونی دارد

cubase.ir

BACK TO TOP
وی اس تی
آرتیست