کانال کیوبیس در تلگرام را دنبال کنید
آهنگسازی
آهنگسازی
آموزش فارسی فالش گیری
آموزش فارسی آهنگسازی با کامپیوتر
آموزش فارسی حرفه ای کیوبیس
حرفه ای ترین آموزش فارسی تصویری مبانی و تئوری موسیقی در ایران
آموزش فارسی ساخت ریتمهای 6/8 ایرانی عربی بندری ترکی عربی



آهنگسازی
صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 1
صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 2


دانلود کیوبیس 8 cubase با لینک مستقیم رایگان و آموزش نصب فارسی

دانلود رایگان وی اس تی استرینگ شرقی Fayez Saidawi Oriental Strings با لینک مستقیم تک پارت از سرور سایت



آموزش آهنگسازی فارسی

+ پاسخ به موضوع
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: معرفی 100 قطعه هیت چهار دهه اخیر موسیقی ایران - 7

  1. Ramin95 آواتار ها
    Ramin95
    شماره کاربری
    4941
    Contributor
    شهریور /۱۳۹۰
    2,282
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی570
    0
    سپاس از شما 805 بار در 677 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض معرفی 100 قطعه هیت چهار دهه اخیر موسیقی ایران - 7

    این مطلب را حتماً بخوانید
    .
    موسیقی ما – بیش از سه ماه از اولین تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید می.گذرد و در این مدت، تحریریه «موسیقی ما» بیش از 250 قطعه را انتخاب کردند که در دوره.های مختلف به دلایلی هیت شده بودند. در مرحله بعدی با کمک نظرات کاربران گرامی سایت و همچنین مشورت با تعدادی از اهالی موسیقی، این تعداد به حدود نصف یعنی 130 قطعه رسید و تعدادی از آثاری که از قلم افتاده بودند نیز به این لیست اضافه شدند. مشورت با کارشناسان موسیقی همچنان ادامه دارد تا در نهایت 100 هیت پس از انقلاب انتخاب شوند و در نهایت ترتیب این لیست با رأی.گیری عمومی از مردم و کارشناسان مشخص خواهد شد.
    .
    • اما چند نکته مهم:
    .1- نکته کلی: انتخاب چنین لیستی از قطعات هیت 4 دهه موسیقی داخل ایران، سختی..های متعددی دارد و البته می.تواند در سال.های آینده به عنوان یک منبع و مرجع شناخته شود. از آنجا که چنین لیستی برای اولین بار در موسیقی ایران تهیه می.شود، ممکن است خالی از ایراد نباشد و راهنمایی.ها و یادآوری.های تمام عزیزانی که این مطلب را می.خوانند، می.تواند در هرچه کم.نقص.تر شدن این فهرست به ما کمک کند. نکته مهم در این میان این است که در تمام دنیا، هیت.ها بر اساس فروش آن قطعه و یا تعداد پخش ویدئوکلیپ.اش از شبکه.های ماهواره.ای سنجیده می.شوند. اما از آنجا که در ایران آمار فروش مشخصی وجود ندارد و شبکه.ای هم برای پخش ویدیوکلیپ نداریم، هیت بودن یک قطعه را باید بر اساس شنیدن آن در محافل مختلف سنجید..2- نکته.ای برای مردم و طرفداران خوانندگان داخلی: بعد از انتشار کامل لیست نوبت به مخاطبان سایت است که ترتیب آنها را در یک نظرسنجی مشخص کنند. این لیست ممکن است در آینده به عنوان رفرنسی در شناخت قطعات بسیار شنیده شده در این سال.ها مورد استفاده قرار بگیرد. پس اگر قرار باشد رأی شما بر اساس علاقه شخصی و هواداری از خواننده محبوب.تان داده شود، این ماجرا به بیراهه خواهد رفت. بنابراین حتماً، حتماً، حتماً، لطفاً، لطفاً، لطفاً قطعات را بر اساس هیت بودن.شان انتخاب کنید نه علاقه شخصی.تان به یک یا چند خواننده. برای این کار هم تنها کافی است به حافظه خود رجوع کنید و ببینید آیا این قطعه را در زمان انتشارش (و نه لزوماً الان) در جاهای مختلف می.شنیده.اید یا نه. MP3Playerها، ضبط ماشین.ها، مهمانی.ها و جمع.های خودمانی و... بهترین جاها برای سنجش هیت بودن و نبودن یک آهنگ هستند..

    3- نکته.ای برای خوانندگان و اهالی موسیقی: مهم.ترین سخن ما با اهالی موسیقی درباره این فهرست این است که هیت شدن یا نشدن یک قطعه، لزوماً به معنای کیفیت بالا و ماندگاری آن نیست. همه ما بسیاری از آهنگ.های زیبا و شنیدنی در خاطرمان داریم که ویژگی.های همه.گیر شدن را نداشته.اند و در تولیدشان اصلاً فکر کردن به مخاطب عام اولویت اول نبوده است. همینطور بسیاری از قطعات را می.شناسیم که هیت شده.اند ولی به لحاظ کیفی یا تکنیکی یا علمی یا محتوایی و... ارزش چندانی ندارند. مثلاً ترانه و شعر خوبی ندارند یا ملودی آنها اصولی و زیبا نیست یا تنظیم درستی ندارند یا تلفیق شعر و ملودی در آنها به خوبی صورت نگرفته یا همه این موارد. حتی بسیاری قطعه هیت سراغ داریم که در زمان خودشان به شدت فراگیر شده.اند اما بیش از چند ماه ماندگار نبوده و به زودی فراموش شده.اند..

    4- هیت چیست؟ هیت قطعه.ای است که در زمان انتشار و یا حتی پس از آن، به دلایلی در جامعه فراگیر می.شود و توجه عمومی را نسبت به خود جلب می.کند.
    • هیت بودن لزوماً به معنای باکیفیت بودن قطعه نیست، در عین این که می.تواند از کیفیت بالایی هم برخوردار باشد.
    • هیت بودن لزوماً به معنای ماندگار بودن قطعه نیست، در عین اینکه می.تواند ماندگار هم باشد.
    • هیت بودن یک قطعه لزوماً به این معنا نیست که بهترین قطعه آن هنرمند است. ممکن است قطعه.ای که از یک خواننده هیت می.شود، بهترین قطعه او باشد یا نباشد.
    • هیت لزوماً به معنای پرطرفدارترین قطعه یک خواننده نیست. ممکن است یک قطعه برای طرفداران آن خواننده محبوب.ترین باشد و در کنسرت.ها بیشترین درخواست را داشته باشد، اما برای عموم مردم هیت نباشد.
    • هیت بودن لزوماً با پخش مکرر یک قطعه از صدا و سیما حاصل نمی.شود و برای تأیید هیت بودن یک قطعه، ...تور علاقه مردم برای شنیدن مجدد آن در جاهایی غیر از تلویزیون هم لازم است. به این ترتیب، بسیاری از تیتراژهای برنامه.ها و سریال.های تلویزیونی که در دوره خودشان به شدت فراگیر شده.اند اما به جز روی آن برنامه کسی تمایلی به شنیدن.شان ندارد، از این فهرست حذف می.شوند..
    • برخی قطعات هم هستند که از حوزه هیت بودن خارج شده و به مگا هیت تبدیل می.شوند. محبوبیت و فراگیری آنها بعضا از روستاهای کوچک و دورافتاده تا خارج از مرزها هم کشیده می.شود.
    .
    . ..
    .
    .
    برای خیلی از ما سوال است که ترانه.هایی که همیشه می.شنیدیم و زمزمه می.کرده.ایم، در چه شرایطی ساخته شده و چگونه تا این حد فراگیر شده.اند. «موسیقی ما» حین انتخاب و معرفی صد هیت برتر 4 دهه اخیر موسیقی ایران، در مورد این قطعات به این دو سوال پاسخ می.دهد که هر قطعه چگونه ساخته شده و در چه شرایطی و به چه دلیلی هیت شده.اند.
    بنابراین هر روز داستان شکل.گیری و هیت شدن 10 قطعه را از میان این 100 قطعه برای شما منتشر می.کنیم.نکته: در انتشار این قطعات هیچ.گونه ترتیبی رعایت نشده است.

    .
    • *** نابرده رنج
    . حواننده: احسان خواجه.امیری
    . ترانه.سرا: روزبه بمانی
    . آهنگساز: علیرضا افکاری
    . تنظیم: هومن نامداری
    . تیتراژ سریال «نابرده رنج»
    . آلبوم: عاشقانه.ها
    . سال انتشار: 1391
    . ناشر: صوت آوای هنر
    .
    . بخش.هایی از ترانه: برام هیچ حسی شبیه تو نیست، کنار تو درگیر آرامشم/ همین از تمام جهان کافیه، همین که کنارت نفس می.کشم/ برام هیچ حسی شبیه تو نیست، تو پایان هر جستجوی منی/ تماشای تو عین آرامشه، تو زیباترین آرزوی منی/ منو از این عذاب، رها نمی.کنی/ کنارمی به من، نگاه نمی.کنی/ تمام قلب تو به من نمی.رسه/ همین که فکرمی، برای من بسه...
    .

    این اولین همکاری «احسان خواجه.امیری» با تیم «روزبه بمانی» و «علیرضا افکاری» و «هومن نامداری» بود که منتشر می.شد و اولین حضور این خواننده پس از مدت.ها در قاب تلویزیون. همه این اولین.ها دست به دست هم داد و نهایتاً در اولین جشن سالانه «موسیقی ما»، قطعه «نابرده رنج» تندیس طلایی بهترین قطعه موسیقی پاپ از دیدگاه کارشناسان را کسب کرد.اما «نابرده رنج» به نوعی اولین رونمایی از ششمین آلبوم احسان خواجه.امیری هم بود. این قطعه در تیتراژ سریالی به همین نام از شبکه سوم سیما پخش شد و مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. کمتر از 4 ماه بعد بود که آلبوم «عاشقانه.ها» با ترانه.های بمانی و ملودی.های افکاری و تنظیم.های نامداری روانه بازار شد و «نابرده رنج» آخرین قطعه آن بود.

    خیلی.ها گفتند که خواجه.امیری به دلیل استقبال مخاطبان، «نابرده رنج» را باز هم در آلبوم خود قرار داده اما خود او در گفتگو با سایت «موسیقی ما» نظر دیگری داشت: «آن کار تیتراژ نبود، این اشتباه است. تنها کاری که آن سریال برای ما کرد به عنوان یک کاتالیزور بود. آن آهنگ اصلاً یکی از قطعه.های آلبوم «عاشقانه.ها» بود. به ما زنگ زدند و گفتند که یک آهنگ می.خواهیم برای سریالی که قرار است فردا شب پخش شود. البته دو ماه قبل به من گفته بودند و من قبول نکرده بودم. حتی رفته بودند با یک خواننده دیگر کاری را تولید کرده بودند ولی خوب نشده بود. اصرار می.کردند که این.گونه شده است. من گفتم یک کار آماده داریم و فضایش به این شکل است و می.توانیم در آن تغییراتی اعمال کنیم.»

    برای جستجوی دلیل ماندگاری و هیت شدن این قطعه هم باید به ترانه.اش رجوع کنیم. سروده.ای عاشقانه با چاشنی پررنگ دلتنگی که به خوبی با ملودی محزون علیرضا افکاری چفت شد. هومن نامداری هم در این قطعه توانایی خود را به خوبی نشان داد. همین مسیر غم.انگیز موجود در ترانه و ملودی را در تنظیم هم طی کرد و سبک تنظیمش هم به گونه.ای بود که در کنسرت.ها هم بازخورد خوبی داشت. خواجه.امیری هم به خوبی از خواندن قسمت اوج این ملودی که نت.های بالایی را شامل می.شود، برآمد.
    .


    .
    .
    • *** تمنای وصال
    . آهنگساز و خواننده: سید عبدالحسین مختاباد
    . شعر: شیخ بهایی
    . تنظیم: حسین فرهادپور
    . تکنواز تار: استاد زنده.یاد جلیل شهناز
    . آلبوم: تمنای وصال
    . ناشر: گلنوای هنر
    . سال انتشار: 1370
    .. بخش.هایی از ترانه: تا کی به تمنای وصال تو یگانه/ اشکم شود از هر مژه چون سیل روانه/ خواهد به سرآید غم هجران تو یا نه/ ای تیر غمت را دل عشاق نشانه/ جمعی به تو مشغول و تو غایب ز میانه...
    .



    سال.های اول بعد از جنگ. کم.کم این مسئله مطرح شده که مردم به شادی نیاز دارند و باید در دوران سازندگی جامعه.ای بانشاط داشت و جا برای کسانی که به شکلی منطقی و حساب.شده به این مسأله می.پردازند، باز شده است. یکی از این افراد، یک جوان لاغراندام و موجه مازندرانی است که نزد استادان آواز و آهنگسازیِ موسیقیِ دستگاهیِ ایران شاگردی کرده و خود نیز از ........ای فرهنگی و هنری است.سید عبدالحسین مختاباد علیرغم جوانی، آنقدر باهوش و باشناخت هست که در همان آلبوم اولش استاد جلیل شهناز را برای کارش دعوت کند. کارش را خودش آهنگسازی کرده و تنظیم آن به عهده حسین فرهادپور است. (مرحوم حسین فرهادپور فرزند مرحوم پروین سلیمانی و دایی ماه.چهره خلیلی است.) علاوه بر استاد شهناز، جمعی دیگر از بهترین نوازندگان هم در ضبط این آلبوم همراه فرهادپور و مختاباد بوده.اند: حسن ناهید (نی)، محمد ساعد(سنتور)، جمال جهانشاد (عود)، حسین فرهادپور (قیچک)، شهریار فریوسفی (تار و سه.تار)، مهیار فیروزبخت (کمانچه)، منوچهر باستان.سیر (قیچک باس)، محمود فرهمند (تنبک) و کامبیز گنجه..ای(دف).

    کار از همه لحاظ حرفه.ای است اما ریتم و روند شاد و فرح.بخشی دارد و اینطور است که در همان اولین شبی که خواننده جوان و ناآشنایش آن را در تلویزیون می.خواند، به سرعت مورد توجه قرار می.گیرد و فردا و فرداهای دیگر بارها و بارها از صدا و سیما پخش می.شود و نام خواننده و آهنگساز جوانش سر زبان.ها می.افتد. این قطعه با وجود آنکه ربع قرن از ساخت آن می.گذرد، هنوز شنیدنی و پرمخاطب و شاید یکی از پرشنونده.ترین آثار در ژانر موسیقی اصیل ایرانی است.

    خود مختاباد گفته که ملودی اصلی این آهنگ در سال ۱۳۶۸ و در دوران سربازی در ذهن او بود و ابتدا می.خواسته ملودی این آهنگ را روی شعر «از خواب گران خواب گران خواب گران خیز» اقبال لاهوری اجرا کند؛ اما هنگامی که به شعر «تا کی به تمنای تو وصال یگانه» از شیخ بهایی برخورد کرد، نظرش عوض شد و این شعر را مناسب.تر دید.
    .


    .
    .
    • *** آلبوم «بهار من»
    . تنظيم مجدد قطعات خاطره انگیز قدیمی برای ارکستر و ویلن
    . تنظیم: شادمهر عقيلي
    . ناشر: طنين صوت
    . سال انتشار: ١٣٧٦.


    هرچه شادمهر معروف.تر شد، «بهار من» بيشتر شنيده شد. شادمهر تا همين چند سال پيش هم روي ويلنيست بودنش تأكيد مي.كرد و اصلاً همه او را به عنوان يك خواننده موفق كه نوازنده هم هست، مي.شناختند و اين مسأله براي او اعتبار بیشتری هم به وجود می.آورد ولي وقتي چند سال پيش در يك گفتگوي تلويزيوني اعلام كرد كه ديگر چندان وقت و حوصله تمرين نواختن ويلن ندارد، انتظارها هم از او كم شد. «بهار من» اما مهم.ترين دليل بود براي علاقه.مندان او كه نوازندگي پرقدرت و تكنيكي.اش را به رخ رقيبان بكشند.

    «بهار من» مجموعه.اي بود از قطعات بی.کلام ساخته خود شادمهر به اضافه آهنگ.هاي نوستالژيكي كه با محوريت پيانو و ويلن تنظيم مجدد شده بودند و هنوز هم در برنامه.هاي راديو و تلويزيون شنيده مي.شوند. البته «بهار من» يكي از محبوب.ترين آلبوم.هاي شركت.هاي توليد و نصب آسانسور در ايران هم هست! به ويژه خود قطعه «بهار من»، «جان مريم»، «الهه ناز» و... كه براي اغلب ايراني.ها آشنا و نماد يك زمزمه دسته.جمعي و عمومي است.

    شادمهر «بهار من» را قبل از اينكه با آلبوم «مسافر» به عنوان يك خواننده، آهنگساز و تنظيم.كننده مطرح شود، از طريق شركت «طنين صوت» به مديريت بهرام بحريني در سال ٧٦ منتشر كرد كه آلبوم هم خيلي با استقبال رو.به.رو شد اما پس از موفقيت فوق.العاده «مسافر» در سال ٧٧، بيش از گذشته فروش كرد و شنيده شد.

    نام.هاي مطرحي در اين آلبوم به نوازندگی پرداخته.اند؛ خود شادمهر، ويلن، گيتار، پيانو و كيبورد زده و تکنوازی.های پیانو با فواد حجازي بوده است. شهرام ركوعي (فلوت)، مهران جمالي (سازهاي الكترونيك) و بابك اميني (ناظر ضبط آلبوم) از دیگر عوامل آلبوم بوده.اند. شادمهر در گفتگويي اعلام كرده كه در سال ٧٦ براي اين آلبوم ٨٠٠ هزار تومان دستمزد گرفته است.
    .


    .
    .
    • *** تصنیف .«رهایی» (از نگاه یاران به یاران)
    . آهنگساز: استاد جلال ذوالفنون بر مبنای ملودی کُردی «حریره حریره»
    . خواننده: صدیق تعریف
    . شاعر: فریدون مشیری
    . آلبوم: شیدایی
    .. بخش.هایی از ترانه: از نگاه یاران به یاران ندا می.رسد/ دوره.ی رهایی رهایی فرا می.رسد/ این شب پریشان پریشان سحر می.شود/ روز نو .گل.افشان .گل.افشان به ما می.رسد
    .


    بعضی آدم.ها نباید این همه زود بمیرند. بعضی آدم.ها زود که می.میرند، زود که می.روند، یک داغی را روی سینه.ی زنده.ها می.گذارند که سال.های سال با آنها می.ماند. زود رفتنِ جلال ذوالفنون هم یکی از همین داغ.هاست. آهنگسازِ خوش.قریحه.ی مهربان که آدم هر فکری می.توانست درباره.اش بکند، جز اینکه این همه زود قلبش بگیرد و برود. او در سال.های عمرش، آثار بسیاری خلق کرد که خیلی.هایش در خاطره.ی موسیقایی مردم سرزمینش برای همیشه ماندگار شد.

    یکی از این قطعات، قطعه.ی «از نگاه یاران» است که در دستگاه بیات ترک اجرا شده. ذوالفنون این قطعه را بر مبنای ملودی کردی «حریره حریره» ساخت. آنهایی که دهه.ی 60 در خاطرشان هست یا به نوستالژی.های این دهه اعتقاد دارند، این قطعه را خوب یادشان مانده است.

    شعر اثر را «فریدون مشیری» گفته و گروه «سه.تارنوازان» نیز اجرای آن را بر عهده داشته. قطعه در آلبوم «شیدایی» منتشر شد و می.توان آن را هیت.ترین قطعه.ی «تعریف» هم دانست که در کنار تیتراژ سریال «امام علی» این خواننده.ی کم.کار را محبوبِ بسیاری کرده است.

    تعریف، خواننده.ی گزیده..کاری است. او که از شاگردان استاد محمود کریمی بوده، اولین اثرش را با آهنگسازی «محمدرضا لطفی» و به یاد استاد طاهرزاده منتشر کرد. تعریف با وجود اینکه اصالتاً کُرد است، فقط یک آلبوم به زبان کردی با نام «کُردانه» منتشر کرده است. شاید بتوان یکی از دلایل موفقیت تصنیف «از نگاه یاران» را همین ملودی کردی آن دانست.

    آلبوم «شیدایی» را می.توان با آثاری همچون «گل صدبرگ» و یا «آتش در نیستان» مقایسه کرد. سه.تار در این اثر نقشی مهم دارد و نکته.ی جالب همین گروه.نوازی این ساز است. دف نیز به عنوان ساز کوبه.ای در این آلبوم حضوری پررنگ دارد. آلبوم «شیدایی» که در اواخر دهه ۶۰ انتشار یافت، تجربه.ای بود که صدیق تعریف دیگر دست به تکرار آن نزد.
    .


    .
    .
    • *** پرنده
    . خواننده: مانی رهنما
    . ترانه.سرا: مرحوم شهین حنانه
    . آهنگساز: زنده.یاد بابک بیات
    . تنظیم.کننده: بهرام دهقانیار
    . آلبوم: فصل پرواز
    . سال انتشار: 1378 (به سفارش ستاد مبارزه با مواد مخدر)
    .. بخش.هایی از ترانه: پرنده هم.قفس هم.خونه من/ زمستون رفت و شد فصل پریدن/ همین دیروز تو از این خونه رفتی/ ولی از اومدن چیزی نگفتی/ تو را در حنجره یک دشت آواز/ تو را در سر هوای خوب پرواز...
    .



    در دهه هفتاد بر خلاف این روزها، کسی با تیتراژ مطرح نمی.شد. برای «مانی رهنما» هم تقریباً چنین اتفاقی رخ داد. او با تیتراژ فیلم سینمایی «مرسدس» و آلبوم موسیقی آن توانست خودش را به بخشی از جامعه معرفی کند. مانی رهنمای 24ساله به یک سکوی پرش احتیاج داشت تا بتواند راه خود را در بازار موسیقی هموار کند. قطعه «پرنده» از آلبوم «فصل پرواز» برایش در حکم همان سکوی پرش بود. اثری به آهنگسازی مرحوم بابک بیات که هنوز هم پس از گذشت حدود 16 سال، پای ثابت ترانه.های رادیو و بعضاً تلویزیون است.رهنما در مورد این ترانه می.گوید: «قطعه «پرنده» توسط زنده.یاد بابک بیات ساخته و در مجموعه.ای که به سفارش کمیسیون مبارزه با مواد مخدر در دست تولید بود، قرار داده شد. در آن آلبوم، چهار قطعه با صدای من و دو قطعه هم با صدای آقای «علی سهراب» گنجانده شده بود. قطعه «پرنده» را هم خیلی راحت و ساده ساختیم. با مرحوم بیات ضبط را در استودیو آغاز کردیم و کلاً هم حدود یک ساعت و چهل.وپنج دقیقه طول کشید.»

    یکی از مهم.ترین دلایل هیت شدن «پرنده»، ترانه و ملودی آن بود؛ ترانه.ای روایی که در آن استعاره و تعابیر جالبی وجود داشت. بابک بیات هم موزیسینی بود که به خوبی ترانه و زیر و بم صدای مانی رهنما را می.شناخت. به همین دلیل ملودی شیرینی برایش ساخت که قابل زمزمه و حفظ کردن برای مخاطبان عادی بود. البته باید به آن قانون نانوشته.ای که می.گوید معمولاً اولین آثار هر خواننده جزو بهترین کارهایش می.شود هم رجوع کرد تا به دلیل هیت شدن «پرنده» دست یافت.
    .


    .
    .
    • *** آفتاب مهربانی
    . خواننده: محمد اصفهانی
    . ترانه.سرا: مرحوم قیصر امین.پور
    . آهنگساز: شهرام حسن.زاده
    . تنظیم.کننده: فؤاد حجازی
    . آلبوم: حسرت
    . تاریخ انتشار: 1377
    . ناشر: پیام کاست
    .. بخش.هایی از ترانه: آفتاب مهربانی، سایه تو بر سر من/ ای که در پای تو پیچید ساقه.ی نیلوفر من/ با تو تنها با تو هستم/ ای پناه خستگی.ها...
    .


    دومین آلبوم رسمی و مستقل «محمد اصفهانی» دو قطعه هیت داشت. یکی همان «حسرت» که سرکاستی آلبوم بود و دیگری هم «آفتاب مهربانی» که در زمان خودش با استقبال جوانان علاقه.مند موسیقی مواجه شد. با اینکه ترانه این اثر عاشقانه محض نبود، اما توانست در بین مخاطبانی که پاپ را فقط با عاشقانه.هایش قبول داشتند، طرفداران زیادی را جذب کند.

    محمد اصفهانی درباره روند ساخت «آفتاب مهربانی» به سایت «موسیقی ما» می.گوید: «من دوست داشتم یک ملودی اسپانیش را بخوانم. یکی از دوستان پزشک من به نام آقای «شهرام حسن.زاده» -که اکنون رییس یکی از مراکز درمانی شهر ساری هستند- کیبورد می.نواختند و آهنگساز باذوقی هم بود. به ایشان گفتم که اگر امکان دارد، آهنگی با این مختصات برای من بسازید. ایشان هم ملودی را برای بنده فرستادند و من هم روی ملودی یک مِعر گذاشتم. مِعرِ تمام این ملودی هم «سایه تو بر سر من» بود. یعنی از ابتدا تا پایان آن «سایه تو بر سر من» بود. در جاهایی هم که وزن و هجای ملودی تغییر می.کرد، «سایه.ات بر سر» یا «سایه بر سر باد» می.گفتم. یعنی تمام آن با «سایه» بود. ساخت این اثر با قطعه «فرصت بدرود» که برای واقعه عاشورا خواندم همزمان شد و آشنایی من با مرحوم دکتر «قیصر امین.پور» شکل گرفت. این ملودی را در اختیار ایشان قرار دادم و مرحوم امین.پور هم «آفتاب مهربانی سایه تو بر سر من» را سرودند و ادامه دادند. سپس این کار را در اختیار فواد حجازی قرار دادم و «آفتاب مهربانی» تنها قطعه آلبوم «حسرت» است که ملودی.اش را خودم نساخته.ام. پس از تنظیم آقای حجازی به استودیو پژواک رفتیم و سازهای زهی را ضبط کردیم. در یک بعد از ظهر که حتی صدابردار هم در استودیو پژواک حضور نداشت، آقای حجازی پشت میز نشست و آواز این قطعه را ضبط کردیم.»

    دکتر اصفهانی درباره دلایل هیت شدن این کار هم اعتقاد دارد: «آفتاب مهربانی قطعه.ای است که در آن نمی.توان از یک ویژگی شاخص نام برد. این اثر در دوره موسیقایی خودش از معدل بالایی برخوردار بود. ملودی، شعر و تنظیم قوی داشت و همین مسأله باعث شد که با استقبال مردم مواجه شود. اورتوری هم که فؤاد حجازی برای آفتاب مهربانی ساخت و در آن سازهای مختلفی نظیر قانون وجود داشت، به اینتروی کنسرت.های ما در آن زمان تبدیل شد. یعنی اعضای ارکستر با اینتروی «آفتاب مهربانی» وارد صحنه می.شدند. اگر در سال 76 تکنولوژی الان وجود داشت و قطعات را تبدیل به آهنگ پیشواز می.کردند، مطمئن باشید که یکی از پرفروش.ترین پیشوازها همین آفتاب مهربانی بود.»
    .


    .
    .
    • *** لکنت
    . خواننده: بنیامین
    . آهنگساز: بنیامین
    . تنظیم.کننده: زنده.یاد نیما وارسته
    . ترانه.سرا: فرید احمدی
    . تاریخ انتشار: اسفند 84
    . آلبوم: 85
    . ناشر: شرکت ترانه شرقی
    .. بخش.هایی از ترانه: اگه یه وقت بغض می.کنم، گاهی تبسم می.کنم/ می.خوام بگم عاشقتم، دست و پامو گم می.کنم/ می.خوام بگم جون منی، آتیش به جونم می.گیره/ می.خوام بگم دوسِت دارم، اما زبونم می.گیره/ من اگه تو رو دوباره نبینمت می.میرم...
    .



    بین عوامل تولید آلبوم 85، بحث و جدل بود که قطعه اول کدام باشد. «دنیا دیگه مث تو نداره» همان اوایل کار رد شد. چون تقریباً همه، کار را شنیده بودند. حتی با وجود تغییرات کوچکی که در تنظیم و میکس و مستر و اجرای مجدد کار روی آن اعمال شده بود، تصمیم بر این شد که آلبوم 85 هویت مستقلی از «خاطره.ها» داشته باشد. بحث اصلی سر «آدم آهنی» و «لکنت» بود. یکی می.گفت «آدم آهنی» هیت می.شود و دیگری می.گفت «لکنت».نهایتاً «لکنت» رأی بیشتری آورد و اولین قطعه آلبوم اول بنیامین شد؛ قطعه.ای بدون اورتور که همان ثانیه اول با کلام آغاز می.شد و وقتی به ترجیع.بندش می.رسید، مخاطب را شگفت.زده می.کرد. خیلی.ها تعریف می.کنند که بار اول فکر کرده بودند کاست مشکل دارد. کار اما منتشر و خیلی خوب شنیده شد. نمی.توان گفت به «خاطره.ها» رسید، اما بسیار بسیار هیت شد و همچنان دومین قطعه محبوب بنیامین در کنسرت.هایش همین قطعه «لکنت» است.

    «لکنت» از همان ابتدا حاشیه هم داشت. به دلیل استفاده بنیامین و زنده.یاد نیما وارسته از افکت.های صوتی و همچنین اتوتیون در خیلی از آهنگ.های آلبوم 85، این بحث راه افتاد که بنیامین «لکنت» را با لکنت نمی.خواند و با ساوند افکت صدا به این شکل درآمده است. طوری که بنیامین در یکی از اجراهایش به مخاطبان کنسرتش گفت: «وقتی قطعه «لکنت» منتشر شد، بعضی از دوستان گفتند فلانی با استفاده از نرم.افزارهای کامپیوتری بود که توانسته این قطعه را اجرا کند، اما وقتی دیدند که من این قطعه را همراه با شما در کنسرت.هایم می.خوانم، دیگر چیزی نگفتند و حالا هم از شما می.خواهم این قطعه را با من بخوانید تا آن.ها بدانند که عاشق.ها همیشه سخت.ترین ترانه.ها را می.خوانند. حالا من دوست دارم همه شما امشب آن خواننده.ای باشید که می.گفتند نمی.تواند بخواند.» او در یکی از تاک.شوهای تلویزیونی هم در پاسخ به این سوال که آیا می.توان «لکنت» را زنده بخواند هم به این مسأله اشاره دوباره.ای کرد.

    حتی محسن رجب.پور تهیه.کننده آلبوم «85» با اشاره به سه سال دوری بنیامین از اجرای صحنه.ای و ایجاد شایعاتی که می.گفتند صدای بنیامین در آلبوم بیشتر نرم.افزاری است و او در اجرای زنده فالش می.خواند، گفته بود: «این اتهام که بنیامین نمی.تواند بخواند، بهتر از این بود که بگویند اجازه ندارد بخواند. البته این فاصله سه ساله باعث شد که پایه و اساس کارهای بعدی بنیامین را بهتر بریزیم و نقشه راه بلندمدت فعالیت.های هنری.اش را بهتر ترسیم کنیم.»

    خود بنیامین هم در این باره در همان گفت.وگو گفته بود: «آدم.های عادی که خواننده نیستند هم می.توانند این قطعه را بخوانند و همه آدم.ها می.توانند خواننده شوند. 6 دنگ صدا دیگر اهمیتی برای خواننده شدن ندارد و خوانش و محتوا مهم.تر است.»

    اما نکته جالب این است که لکنت گرفتن بنیامین در ترجیع.بند قطعه، از ابتدا قرار نبود اتفاق بیفتد. ناگفته جالب درباره آلبوم 85 بنیامین این است که تنظیم.کننده ابتدایی آن، امیر توسلی بود که خیلی از قطعات را هم تنظیم کرده بود. در تنظیم او اصلاً «لکنت» این.گونه ضبط نشده بود اما با تغییر تنظیم.کننده آلبوم و اضافه شدن نیما وارسته، او با نبوغ ویژه.اش این پیشنهاد را مطرح کرد که پس از اجرا رأی مثبت همه عوامل آلبوم را پیدا کرد و خیلی هم کار نو و متفاوتی شد و نیما وارسته، «لکنت» را به یکی از محبوب.ترین.های بنیامین تبدیل کرد.
    .


    .
    .
    • *** گمگشته
    . خواننده: مجید اخشابی
    . شاعر: علی معلم دامغانی
    . آهنگساز: مجید اخشابی
    . تنظیم.کننده: مجید اخشابی
    . تیتراژ سریال گمگشته
    . سال انتشار: 1381
    . آلبوم: گمگشته
    .. بخش.هایی از ترانه: هرکی با آیینه رو.به.روست/ تو هست و نیست زل می.زنه/ یه چشم سرخ آتشین/ توی چ... زل می.زنه/ میگن فرشته روزه.شو با گریه افطار می.کنه/ فرشته می.دونه که نور ظلمتو بیدار می.کنه...
    .



    «رامبد جوان» که بیشتر با کارهای طنز شهرت دارد، در ماه رمضان 1380 سریال. «گمگشته» را برای شبکه سوم سیما تولید کرد. اثری با ژانر جدی و تقریباً تخیلی که در زمان خودش توانست با استقبال فوق.العاده مردم همراه شود. اما چندان مورد پسند و رضایت منتقدان نبود.سریال «گمگشته» در دو بخش جریان.ساز شد. تا پیش از این مجموعه، پخش سریال ویژه ماه رمضان در میان شبکه.های سیما مرسوم نبود. از سال 81 شبکه.های یک، دو، سه و تهران تصمیم گرفتند که سریال مناسبتی رمضان داشته باشند و به نوعی می.توان گفت که «گمگشته» بنیان.گذار مسیری بود که هنوز هم پس از 14 سال شاهد تداوم.اش هستیم. همچنین تا قبل از رمضان 80 هر سریالی که در ایام ماه رمضان یا محرم پخش می.شد، تیتراژ بدون.کلام داشت. اما میزان استقبال از تیتراژ «گمگشته» به حدی بود که مسئولان وقت سیما را مجبور کرد قانون نانوشته بی.کلام بودن تیتراژهای سریال.های این دو ماه را نادیده بگیرند.

    قطعه 146 ثانیه.ای «گمگشته» با صدای خواننده.ای تولید و منتشر شد که در آن زمان مشهور نبود و اثرش از طریق نوارهای کاست و بدون نام در میان مخاطبان دست به دست می.شد. «مجید اخشابی» با این اثر توانست با یک گام چند پله را طی کند و هنوز هم خیلی.ها با نام خواننده گمگشته او را می.شناسند. بازخوردهای این اثر به حدی بود که اخشابی نام اولین آلبوم رسمی خود را هم از همین سریال برگرفت و قطعه گمگشته سرکاسِتی آن مجموعه شد.

    موفقیت قطعه «گمگشته» بیش از هر چیز مدیون پخش در یک سریال مناسبتی است که حتی در زمان شب.های قدر و عزاداری هم پخشش متوقف نشد. از سوی دیگر قطعه گمگشته یکی از معدود آثار ماه رمضان است که متن ترانه آن با این ماه همخوانی دارد.
    .


    .
    .
    • *** منو رها کن
    . خواننده: مهدی یراحی
    . ترانه.سرا: روزبه بمانی
    . آهنگساز: مهدی یراحی
    . تنظیم.کننده: بهزاد رئیسی و مهدی یراحی
    . آلبوم: منو رها کن
    . ناشر: تصویر دنیای هنر
    . سال انتشار: 1390
    .
    . بخش.هایی از ترانه: من و انتظار و کابوس تنهایی/ من و حس اینکه هر لحظه اینجایی/ دارم آینه.ها رو گم می.کنم کم.کم/ تو رو هر طرف رو می.کنم می.بینم/ نگو از تو چشمام چیزی نمی.خونی/ تو که لحظه لحظه حالم رو می.دونی/ اگه این بهارم برنگردی خونه/ دیگه چیزی از من یادت نمی.مونه/ منو رها کن از این فکر تنهایی/ تو نرفتی، نه، تو هنوزم اینجایی...
    .

    تا پیش از سال 85 اغلب مخاطبان موسیقی، «مهدی یراحی» را به عنوان آهنگساز می.شناختند. موزیسین خوزستانی که در آلبوم.های مختلف با این سمت حضور داشت، «منو زیر سایه خودت بگیر» اولین تیتراژ او بود. این قطعه در زمستان 85 از شبکه تهران با صدای یراحی و «نیما مسیحا» و «روزبه بمانی» منتشر شد. در این اثر نام یراحی زیر نام نیما مسیحا و روزبه بمانی قرار گرفت اما او در سال 86 توانست با قطعه «منو رهاکن» توانایی.های خودش را در قاب تلویزیون به مخاطبان عرضه کند. این اثر تیتراژ پایانی برنامه «شب شیشه.ای» با اجرای «رضا رشیدپور» بود. تاک.شوی پرمخاطبی که رشیدپور در پایان هر قسمت آن و پیش از خداحافظی می.گفت: «منو رها کن از این فکر تنهایی». چند شب هم در تیتراژ پایانی این برنامه ویدئویی با تم سیاه و سفید پخش می.شد که مهدی یراحی هم در بخش.هایی از آن حضور داشت.مهم.ترین شاخصه «منو رها کن» در ملودی و ترانه.اش بود که باعث موفقیت.اش شد و یراحی اولین آلبوم رسمی خود را هم با همین نام روانه بازار کرد. در مضمون ترانه یک بلاتکلیفی همراه با غم از زبان ترانه.سرا نقل می.شود و مهدی یراحی توانست با مُهر و امضای همیشگی خود در آهنگسازی، این نکات را به خوبی منتقل کند. در اولین آلبوم این خواننده، ریمیکس «منو رها کن» هم قرار گرفت که تنظیم مجدد آن هم با واکنش مثبت طرفداران یراحی همراه شد.
    .


    .
    .
    • *** ایران
    . خواننده: روزبه نعمت.اللهی
    . ترانه.سرا: مسرور نعمت.اللهی
    . آهنگساز: روزبه نعمت.اللهی
    . تنظیم.کننده: پیام قربانی
    . آلبوم: هفته عاشقی
    . ناشر: آوای باربد
    . تاریخ انتشار: 1386
    .
    . بخش.هایی از ترانه: ای خطه.ی خاک دلیر، ای وطن من/ ای گشته به مهره تو عجین جان و تن من/ آبی قلب تو خلیجِ فارس و هرمز/ سینه به سینه.ات سلسله کوهِ البرز/ وسعت نام تو وسعت نام خورشید/ جلوه.ی خاک تو قرمز و سبز و سپید/ این نه منم من، نه من منم من/ ذره.ی خاک وطنم من/ ذره.ی خاک وطنم من، ااای...
    .

    «ایران» ترک ششم آلبوم «هفته عاشقی» از «روزبه نعمت.اللهی» است که ترانه آن را پدر او سروده است. اثری که بسیاری از مردم آن را با نام «این نه منم من نه من منم من» می.شناسند و آن را با همین نام جستجو می.کنند. این قطعه طی سالیان گذشته و به مناسبت.های مختلف از شبکه.های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شده و یکی از دلایل هیت شدن آن در میان مردم را هم شاید بتوان همین نکته دانست..روزبه نعمت.اللهی خواننده و آهنگساز این اثر در رابطه با چگونگی ساخت و استقبال آن به «موسیقی ما» گفت: «این قطعه قبل از انتشار آلبوم «هفته عاشقی» به صورت تک.آهنگ منتشر شد. قطعه.ای که روند صدور مجوز آن دو سال به طول انجامید که در نهایت طی جلسه.ای حضوری و دفاع از این قطعه در شورای شعر و موسیقی از تلویزیون پخش شد.»

    نعمت.اللهی ادامه می.دهد: «به دلیل علاقه.ام به کشورم ایران از ابتدای فعالیتم قرار بر این بود که در هر آلبوم قطعه.ای وطنی را منتشر کنم و به همین خاطر حتی اولین آلبوم من نیز «سرزمین ....ی» نام گرفت. زمانی که پدرم این قطعه را سرودند و در اختیار من قرار دادند، این ترانه حال من را دگرگون کرد؛ به شکلی که ترجیع.بند این ترانه درست همان تمی بود که من برای یک کار حماسی و وطنی در ذهن داشتم.»

    خواننده «ایران» درباره استقبال مردم از آن می.گوید: «زمانی که این قطعه از تلویزیون پخش شد، به قدری در تمامی مناطق ایران و بسیاری از شهرستان.ها از آن استقبال شد که تبدیل به محبوب.ترین قطعه من شد و حتی از بسیاری از کارهایی که به سفارش صدا و سیما با مضمون ملی میهنی تولید می.شود، بیشتر مورد توجه مردم و مسئولین صدا و سیما قرار گرفت.»



    ادامه در منبع : تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید


    #1 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۴/۰۴/۰۳ در ساعت 20:40

  2. # ADS
    مجری تبلیغات
    تاریخ عضویت
    -
    نوشته ها
    -
    فروشگاه آنلاین کیوبیس با سیستم پرداخت آنلاین و ارسال به سراسر نقاط ایران ، شهرستانها و روستاها در کمترین زمان ممکن ، فروش vst وی اس تی ارزان و با کیفیت ، فروش سمپل و پلاگین های جدید آهنگسازی
    خرید وی اس تی خرید vst فروش vst وی اس تی فروش وی اس تی وی اس تی دانلود وی اس تی آپلود عکس

    بی نظیرترین آموزش فارسی نرم افزار کیوبیس ( سطح مقدماتی )
    آموزش فارسی کار با نرم افزار کیوبیس (سطح پیشرفته)
    آموزش فارسی CUBASE 5 & NUENDO4
    آموزش فارسی تکمیلی NUENDO5.5, CUBASE 6.5
    آموزش فارسی Ableton Live 9
    آموزش فارسی سونار Sonar X2,X3
    آموزش فارسی Cubase Elements 7

    آموزش فارسی protools 10
    آموزش فارسی Logic Pro X2 لاجیک
    آموزش فارسی Studio one استودیو وان
    آموزش فارسی BAND IN A BOX 2015
    آموزش فارسی Guitar Pro 6
    آموزش فارسی ضبط افکت میکس و مستر صدا ADOBE AUDITION CS5.5
    آموزش فارسی یک پروژه تنظیم آهنگ از ابتدا تا انتها

    آموزش فارسی اف ال استودیو FL Studio 12
    آموزش فارسی سمپلر کانتکت Native instrument Kontakt 5
    آموزش فارسی تصویری امنیسفر OMNISPHERE
    آموزش فارسی تخصصی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی موسیقی الکترونیک Steinberg Sequel
    آموزش فارسی تکنیکهای حرفه ای وکال همراه با آموزش Melodyne
    آموزش فارسی تکنیکهای رکورد صدا در استودیو موسیقی
    آموزش فارسی 101 ترفند حرفه ای میکس + مستر آهنگ با ایزوتوپ اوزون 7 izotope ozone
    آموزش فارسی جامع مسترینگ آهنگ Izotop Ozone 6 + tracks
    آموزش فارسی Fab Filter+Waves +Slate Digital

    آموزش کامل مراحل ساخت آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی آهنگسازی در یک هفته
    آموزش فارسی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی مولتی مدیا تصویری مبانی موسیقی
    آموزش فارسی تنظیم و ارکستراسیون آهنگ
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش خوانندگی پاپ به زبان فارسی
    آموزش آهنگسازی در سبکهای پاپ، هیپ هاپ رپ،ترنس،هاوس،بلوز،جاز،راک

    آموزش فارسی میکس حرفه ای آهنگ
    آموزش فارسی میکس و مسترینگ حرفه ای
    آموزش فارسی یک پروژه میکس و مستر آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی ریتم سازی در موسیقی
    آموزش فارسی ساخت بیت در موسیقی
    آموزش فارسی صداسازی با سینتی سایزرها
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش فارسی ساخت استودیوی موسیقی خانگی

    خرید وی اس تی پیانو spitfire audio hans zimmer piano
     

موضوعات مشابه

  1. پاسخ ها: 2
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۵/۱۵, 02:38
  2. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۱۱/۲۶, 13:10
  3. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۸/۲۹, 10:10
  4. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۱/۳۰, 16:30

جستجو شده ها

Nobody landed on this page from a search engine, yet!

تا این لحظه 2 کاربر از این تاپیک دیدن کرده اند

فقط اعضا گروه ویژه vip و مدیران قادر به دیدن اسامی بازدیدکنندگان تاپیک هستند

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

کپی از مطالب سایت مجاز نمیباشد و پیگرد قانونی دارد

cubase.ir

BACK TO TOP
وی اس تی