کانال کیوبیس در تلگرام را دنبال کنید
آهنگسازی
آهنگسازی




صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 1
صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 2
آموزش فارسی صفر تا صد مسترینگ با پلاگینهای waves



دانلود کیوبیس 8 cubase با لینک مستقیم رایگان و آموزش نصب فارسی

دانلود رایگان وی اس تی استرینگ شرقی Fayez Saidawi Oriental Strings با لینک مستقیم تک پارت از سرور سایت



آموزش آهنگسازی فارسی

+ پاسخ به موضوع
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: آهنگسازی برای خوانش محمود دولت.آبادی از قصه رستم و سهراب

  1. Ramin95 آواتار ها
    Ramin95
    شماره کاربری
    4941
    Contributor
    شهریور /۱۳۹۰
    4,009
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی575
    0
    سپاس از شما 815 بار در 687 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض آهنگسازی برای خوانش محمود دولت.آبادی از قصه رستم و سهراب

    موسيقي ما - محمود دولت.آبادی و کیاوش صاحب.نسق در یک پروژه موسیقایی-ادبی بر اساس روایت «رستم و سهراب» شاهنامه همکاری می.کنند.به گزارش سایت «موسيقي ما»، طی این همکاری داستان «رستم و سهراب» با گزینش و گویش محمود دولت.آبادی به کیاوش صاحب.نسق سپرده شده تا با آهنگسازی این هنرمند به شکل یک مجموعه صوتی منتشر شود. به گفته صاحب.نسق این پروژه دو بخش دارد. یکی شاهنامه.خوانی دولت.آبادی و دیگری تفسیر و تحلیل این نویسنده برجسته از روایت رستم و سهراب است که در یک مجموعه ارائه می.شود. صاحب.نسق توسط احسان رسول.اف برای آهنگسازی این پروژه دعوت به همکاری شده است.

    او در آغاز، خوانش محمود دولت.آبادی از رستم و سهراب را شنیده و در این باره به «موسیقی ما» می.گوید: «ما همه از پیشینه بازیگری آقای دولت.آبادی مطلع هستیم. خوانش ایشان از این اثر مجموعه.ای از نقل، روایت و بازی است. من بار اول که خوانش ایشان از داستان رستم و سهراب را شنیدم، خیلی تحت تأثیر قرار گرفتم. چیدمان ایشان از این روایت، درخشان و بسيار معاصر است. اگر جایی نیاز به حذف یا خلاصه.سازی بوده، این کار به زیبایی انجام شده است. مثلاً جاهایی 40 مصرع حذف شده و یک مصرع از بیتی به مصرع دیگری وصل شد ولی انتخاب.ها آن.قدر هوشمندانه انجام شده که هیچ انقطاعی حسن می.شود. در واقع در لحن و شکل خوانش آن.قدر دقت.نظر به.كار رفته و این خوانش آن.قدر هوشمندانه انجام شده که هیچ کم و کاستی از نبود بيت و مصرع هاى حذف.شده حس نمی.شود.»

    صاحب.نسق درباره موسیقی این اثر هم می.گوید: «موسیقی این مجموعه بر اساس داده.ها و نشانه.هاى موسیقی کهن ایران ساخته می.شود و توسط گروهی سازى تحت عنوان «کهن.سازگان ایرانی» متشکل از 20 ساز کهن ایرانی اجرا خواهد شد.»

    این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه این موسیقی هیچ ارتباطی به موسیقی ردیف-دستگاهی ندارد و خبری از سازهایی جدیدتر از قبیل تار، سه.تار، کمانچه و... در این آنسامبل نیست، تصریح می.کند: «برای شکل دادن این ارکستر علاقه داشتم از ادوات و موسیقی مختص به دوران خلق این شاهکار ادبی بهره ببرم و به رسالات کهن مراجعه کردم. فارابی صاحب کتاب «موسیقی کبیر» وقتی می.میرد، فرودسی 10 ساله است. طبیعتاً موسیقی مورد نظر فارابی همان موسیقی است که فردوسی می.شنیده و مى.شناخته است. من از سازهایی كه در شاهنامه نامى از آنها آمده، انتخاب کردم. بر اساس ال...اى سازهاى «موسيقى كبير» فارابى و نشانه.هايى كه از نام سازها در منطقه.ى جغرافيايي خلق شاهنامه فردوسى وجود دارد -كه الزاماً در جغرافياى ايران امروز نيست- شروع به بازسازى سازها كرده.ايم و به موازات آن، در حال ساختن موسیقی بر اساس این سازها و توصیفات موسیقایی از رسالات کهن هستمص كه بخش خلق اثر با رويكردهاى متفاوت بر اساس صور خيال و باورهايى كه موسيقى كهن ايران را قابل تمايز از گونه.هاى ديگر موسيقى ايران مى.كند، صورت مى.پذيرد.»

    اما ارکستر يا همان سازگان «کهن سازگان ایرانی» لزوماً از سازهای کهن ایران تشکیل نشده، بلكه از سازهایی که با الهام از ساختار سازهای کهن ساخته شدند هم بهره می.برد. آهنگساز این مجموعه همچنین می.گوید: «سازهایی که ما در حال ساخت آنها هستیم، ابداعی نیستند؛ بلکه بازسازی ادوات و سازهای کهن است. منبع الهام ما هم همانطور که گفتم، آثار فارابی و در تدوام آن ابن.سینا است و البته استفاده از سازهایی است که در شاهنامه و آثار دیگر شاعرهای آن زمان مثل منوچهری دامغانی و... ذکر شده.اند و يا در تصاوير، حكاكى.ها، كنده.كارى.هاى روى ظروف و ضرب سكه.ها و... قابل شناسايى و تفسير هستند.»

    کیاوش صاحب.نسق در ملاقات.های کاری.اش با استاد دولت.آبادی تشریح کرده که علاقه.مند است که موسیقی جغرافياى مختلفی که در روایت شاهنامه در آنها رخ می.دهد، در این اثر نمود داشته باشد. این آهنگساز همچنین می.گوید: «ممكن است به عنوان مثال با فرض اينكه منطقه زندگی رستم، زابلستان و بخشى از سیستان و بلوچستان امروزى است، بتوانیم از رباب بلوچی استفاده کنیم. از سوی ديگر اگر ما بخواهیم صدای این سازها تداعی.گر جغرافیای روایت باشند، یک مسأله را باید مدنظر داشته باشیم؛ جغرافیای این مناطق در ایران کهن لزوماً در ایران امروز معنا ندارد و به واسطه.ى همين استدلال، رباب به شكل بلوچى آن نمى.تواند انتخاب درستى باشد.»

    صاحب.نسق پژوهش برای این امر را در دستور کار خود قرار داده و در مسیر پژوهش به نقشه.ای برمی.خورد که جغرافیای شاهنامه را بر اساس اسناد تاریخی با جغرافیای واقعی امروزشان تطبیق داده است: «من با دیدن این نقشه متوجه شدم كه این ایده جدیدی نیست و روی این مسأله که جغرافیای امروزیِ مناطق نام برده شده در شاهنامه قبلاً هم مورد برسی قرار گرفته است. مثلاً مازندرانی که فرودسی از آن سخن می.گوید، اصلاً مازندران امروز نیست. مازندران امروزی را طبرستان می.گفتند. دو جا را مازندران می.گفتند، یکی بالای چین در ماوراءالنهر و دیگری پایین عربستان. یا اینکه مثلاً دژ سفید یا توران و... کجا هستند.»

    صاحب.نسق دلیل پرداختن به ایده را هم اینگونه توضیح داد: «من با این موضوع درگیر شدم، چون می.خواستم به سازهایی برسم که در آن برهه تاریخی در مناطق ایران کهن مورد استفاده قرار می.گرفتند و شاید امروز در سازهای ایرانی دسته.بندی نشوند. در واقع این مسأله دست مرا باز می.گذاشت تا به ایده ذهنی.ام درباره موسیقی این کار نزدیک بشوم.»

    با این توضحیات حالا سوال اصلی اين است که این سازها چگونه ساخته می.شوند: «چند سال پیش من با سازنده.ى سازی به نام سیف.الله شکری آشنا شدم و اتفاقاً در یکی از پرفورمنس.هایم با عنوان «دکه» سازی به نام «فرش» از ساخته.های او را استفاده کردم. توسط مسعود سخاوت.دوست یکی از شاگردان قدیمی من که آهنگساز خیلی خوبی است با این ساز آشنا شدم. آقای شكري تجربیاتی را هم با آقای درویشی پشت سر گذاشتند و بخشی از ساز الواح «عبدالقادر مراغی» را با هم بازسازی کردند.»

    کیاوش صاحب.نسق در حال رسیدن به ترکیبی از نوازندگان است که بتوانند از عهده نواختن این سازها بر بیایند و تعدادی نوازنده. هم برای این امر پیدا کرده است. این آهنگساز و مدرس موسیقی در پایان تأکید کرد: «آقای دولت.آبادی باعث شکل.گیری آنسامبل «کهن سازگان ایرانی» هستند و ما امیدواریم که پس از تولید این اثر، گروه بتواند به کار خود برای اجرای آثار دیگری ادامه دهد.»

    خوانش محمود دولت.آبادی از قصه «رستم و سهراب» شاهنامه جاویدان فردوسی در کنار تفسیر ایشان از این قصه با عنوان «طومار» به آهنگسازی کیاوش صاحب.نسق و تهیه.کنندگی احسان رسول.اف در حال تولید است. صاحب.نسق با تقدير از حمايت تهيه.كننده از اين پروژه و پايه.گذارى كهن سازگان ايران از حضور و هم.انديشى احسان رسول.اُف سپاسگزارى كرد و ثمره.ى اين.گونه حمايت.هاى بخش خصوصى را در راستاى ارتقاي فرهنگ و موسيقى ايران بسيار دلگرم.كننده خواند.



    ادامه در منبع : تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید


    #1 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۴/۰۴/۱۲ در ساعت 10:11

  2. # ADS
    مجری تبلیغات
    تاریخ عضویت
    -
    نوشته ها
    -
    فروشگاه آنلاین کیوبیس با سیستم پرداخت آنلاین و ارسال به سراسر نقاط ایران ، شهرستانها و روستاها در کمترین زمان ممکن ، فروش vst وی اس تی ارزان و با کیفیت ، فروش سمپل و پلاگین های جدید آهنگسازی

    بی نظیرترین آموزش فارسی نرم افزار کیوبیس ( سطح مقدماتی )
    آموزش فارسی کار با نرم افزار کیوبیس (سطح پیشرفته)
    آموزش فارسی CUBASE 5 & NUENDO4
    آموزش فارسی تکمیلی NUENDO5.5, CUBASE 6.5
    آموزش فارسی Ableton Live 9
    آموزش فارسی سونار Sonar X2,X3
    آموزش فارسی Cubase Elements 7

    آموزش فارسی protools 10
    آموزش فارسی Logic Pro X2 لاجیک
    آموزش فارسی Studio one استودیو وان
    آموزش فارسی BAND IN A BOX 2015
    آموزش فارسی Guitar Pro 6
    آموزش فارسی ضبط افکت میکس و مستر صدا ADOBE AUDITION CS5.5
    آموزش فارسی یک پروژه تنظیم آهنگ از ابتدا تا انتها

    آموزش فارسی اف ال استودیو FL Studio 12
    آموزش فارسی سمپلر کانتکت Native instrument Kontakt 5
    آموزش فارسی تصویری امنیسفر OMNISPHERE
    آموزش فارسی تخصصی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی موسیقی الکترونیک Steinberg Sequel
    آموزش فارسی تکنیکهای حرفه ای وکال همراه با آموزش Melodyne
    آموزش فارسی تکنیکهای رکورد صدا در استودیو موسیقی
    آموزش فارسی 101 ترفند حرفه ای میکس + مستر آهنگ با ایزوتوپ اوزون 7 izotope ozone
    آموزش فارسی جامع مسترینگ آهنگ Izotop Ozone 6 + tracks
    آموزش فارسی Fab Filter+Waves +Slate Digital

    آموزش کامل مراحل ساخت آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی آهنگسازی در یک هفته
    آموزش فارسی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی مولتی مدیا تصویری مبانی موسیقی
    آموزش فارسی تنظیم و ارکستراسیون آهنگ
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش خوانندگی پاپ به زبان فارسی
    آموزش آهنگسازی در سبکهای پاپ، هیپ هاپ رپ،ترنس،هاوس،بلوز،جاز،راک

    آموزش فارسی میکس حرفه ای آهنگ
    آموزش فارسی میکس و مسترینگ حرفه ای
    آموزش فارسی یک پروژه میکس و مستر آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی ریتم سازی در موسیقی
    آموزش فارسی ساخت بیت در موسیقی
    آموزش فارسی صداسازی با سینتی سایزرها
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش فارسی ساخت استودیوی موسیقی خانگی

    خرید وی اس تی پیانو spitfire audio hans zimmer piano
     

موضوعات مشابه

  1. دشواری مستندسازی بدون منابع پژوهشی
    توسط Ramin95 در انجمن اخبار موسیقی ایران
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۴/۰۳/۱۹, 12:10
  2. پاسخ ها: 2
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۱۱/۱۴, 14:45
  3. پاسخ ها: 3
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۲/۰۶, 01:39
  4. مشکل راه اندازی DXi(بسته شد)
    توسط نریمانNJ در انجمن سایر برنامه ها و ابزارها
    پاسخ ها: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۸/۲۰, 11:26
  5. استفاده از یک قطعه تکنوازی در آهنگ
    توسط payamp.k در انجمن مباحث کلی آهنگسازی
    پاسخ ها: 18
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۱۲/۱۵, 13:47

جستجو شده ها

Nobody landed on this page from a search engine, yet!

تا این لحظه 1 کاربر از این تاپیک دیدن کرده اند

فقط اعضا گروه ویژه vip و مدیران قادر به دیدن اسامی بازدیدکنندگان تاپیک هستند

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

کپی از مطالب سایت مجاز نمیباشد و پیگرد قانونی دارد

cubase.ir

BACK TO TOP
وی اس تی
آرتیست