کانال کیوبیس در تلگرام را دنبال کنید
آهنگسازی
آهنگسازی




صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 1
صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 2
آموزش فارسی صفر تا صد مسترینگ با پلاگینهای waves



دانلود کیوبیس 8 cubase با لینک مستقیم رایگان و آموزش نصب فارسی

دانلود رایگان وی اس تی استرینگ شرقی Fayez Saidawi Oriental Strings با لینک مستقیم تک پارت از سرور سایت



آموزش آهنگسازی فارسی

+ پاسخ به موضوع
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: نه در اندازه نام روزبه بمانی

  1. Ramin95 آواتار ها
    Ramin95
    شماره کاربری
    4941
    Contributor
    شهریور /۱۳۹۰
    4,009
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی575
    0
    سپاس از شما 815 بار در 687 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض نه در اندازه نام روزبه بمانی

    موسیقی ما - ستون «نقد ضد زرد ترانه» ستون تازه.ای است که همانطور که از نامش پیداست، از این پس به نقد ترانه.های روز بازار موسیقی پاپ می.پردازد. این نقدها توسط ترانه.سرایان فعال در «خانه ترانه» به مدیریت دکتر افشین یداللهی انجام شده و در آنها تلاش می.شود به دور از هرگونه حبّ و بغضی تنها خود اثر با ملاک.های فنی نقد ترانه و به صورت گروهی نقد شود. برای شروع به کار این ستون، ترانه «بغض» (تیتراژ پایانی برنامه «ماه عسل») اثر روزبه بمانی که این روزها از تلویزیون پخش می.شود، انتخاب شده و مورد نقد و بررسی قرار گرفته که در ادامه می.خوانید:
    . ***

    .
    دست منو بگیر، حالم جهنمه
    از حسِ هر شبم، هر چی بگم کمه
    بُغضم غرورمو یاری نمی.کنه
    این گریه.ها برام، کاری نمی.کنه
    .
    هر شب دلم دریای آتیشه
    از این بدتر مگه می.شه
    حال هیشکی تو دنیا
    بدتر از حال من نیست
    دردی رو زمین بدتر از همین
    درد تنها شدن نیست
    .
    تو که توو همیشه.ی خاطره.هامی
    تو که چه نباشی چه باشی باهامی
    همه.ی وجود من آرومه با تو
    .
    واسه.ی یه لحظه عذابمو کم کن
    اگه هنوز عاشقمی کمکم کن
    نمی.گیره هیچکس تو قلبم، جاتو
    .
    .
    رمضان خوان گسترده.ای دارد و این گستردگی مدت.هاست که به جماعت موسیقی هم سهم رسانده و بعد از «گمگشته» و «مجید اخشابی»، تقریباً هر سال خواننده.ای تازه.نفس و یا ترانه.ای جدید را از طریق سریال.ها و برنامه.های مناسبتی.اش به مخاطبان پُرتعداد موسیقی روز کشور هدیه داده است.
    .
    «ماه عسل» هم برنامه.ای است از همین دست و سال.هاست که در آستانه.ی ماه مبارک، تب اجرای تیتراژهایش دامن..گیر می.شود و این که چه کسی و یا چه کسانی قرار است ابتدا و انتهایش را بخوانند، دغدغه.ی رسانه.ها و اهالی مرتبط و نامرتبط موسیقی نحیف کشورمان می.شود. انصافاً هم در همین سال.ها ترک.هایی نظیر آن.چه که مهدی یراحی، فرزاد فرزین و مرتضی پاشایی برایش اجرا کرده.اند، ترک.های آبرومندی بوده و درست و خوب هم شنیده شده.اند و با همین اعتبار، تیتراژهای «ماه عسل» بدل شده به ویترینی که محبوب است و خواهان دارد.
    .
    امسال هم از سال.های گذشته مستثنا نبود و از مدت.ها قبل از آغاز رمضان، مخاطب جدی و پی.گیر موسیقی گوش به راهِ ترک جدید «احسان خواجه امیری» بود در انتهای تیتراژ ماه عسل 94؛ تا این که «بغض» منتشر شد. با ترانه.ای از «روزبه بمانی»، آهنگ «مهرداد نصرتی» و تنظیم «هومن نامداری». ترانه.ای که بعد از موفقیت «نگران منی» مرحوم مرتضی پاشایی، کار آسانی برای شنیده شدن در پیش نداشت و احسان علیخانی هم با علم به این موضوع، برای این که تا حد امکان ریسک کار را پایین بیاورد به سراغ گروه کاربلد و امتحان پس داده.ی ذکر شده رفت.
    .
    اما بی.تعارف، «بغض» در همان مواجهه.ی اول با مخاطب عام ناموفق ظاهر شد و جماعتی که سال گذشته.شان را با «نگران منی» و تب.وتاب درگذشت پاشایی سپری کرده بودند، ترانه.ی جدید را همراهی نکردند و این عدم همراهی (اگر از استدلال.های جامعه.شناسانه و قیاسی که خواسته و ناخواسته با ترانه.ی پاشایی پیش می.آید بگذریم) دلایل فنی واضحی دارد که در این چند خط سعی می.کنیم از دریچه.ی کلام، به این دلایل بپردازیم.
    .
    مهم.ترین تلاش روزبه بمانی در «بغض»، برآورده کردن خواسته.های ملودی است و آن.جایی که ملودی مهار کمتری به ترانه زده، کلام جلوه.ی بیشتری دارد. ارجاع.تان می.دهیم به دو بند ابتدایی ترانه که ملودی، وزن مشخص «مُستَفعلُن فَعِل» را تکرار می.کند و بی.تعارف بهترین خطوط (با تأکید بر بیت دوم) «بغض» هم همین..جا نوشته شده.اند که البته واژه.ی بهترین را در قیاس با پیکره. و جهان همین ترانه به کار می.برم، وگرنه «بمانی» در تمام «بغض» حتی خودش را هم نتوانسته تکرار کند، چه برسد به این که بهترین.اش را هم نوشته باشد:
    .
    دست منو بگیر، حالم جهنمه
    از حس هر شبم، هر چی بگم کمه
    بغضم غرورمو، یاری نمی.کنه
    این گریه.ها برام، کاری نمی.کنه
    .
    که در همین.جا هم قافیه.ی بسیار استفاده شده.ی «کمه» و «جهنمه» و همین.طور تعبیر تکراری «هر چی بگم کمه» بدجوری توی ذوق مخاطب می.زند. توجه کنید به مثال.هایی که هرچند ممکن است به حس و حال ترانه نامربوط باشند، اما وقتی وارد جزئیات می.شویم، خواه ناخواه به ذهن خطور کرده و این سوال را در ذهن مخاطب حرفه.ای و خلاق ترانه ایجاد می.کنند که آیا واقعاً نمی.شود دست از این تکرار کشید و آنچه را که پیشینیان.مان به کرات نوشته.اند، دیگر ننوشت و سراغ لحن و کلمات این روزهای خودمان رفت؟ یا برعکس؟ همچنان باید بر همان.ها پافشاری کرد و با مراجعه و مدد گرفتن از ضمیر ناخودآگاه مخاطب که انباشته است از خاطرات خوش.اش با ترانه.های قدیمی، او را به گذشته.اش ارجاع داد تا خاطره.ی ایجاد شده.ی مربوط به همان ترانه.های قدیمی راضی.اش کند و بدین ترتیب بار از دوش ترانه.ی تازه.مان برداشته شود؟
    .
    دوسِت دارم یه عالمه
    هر چی بگم بازم کمه!
    ......... سبد سبد / مسعود فردمنش
    .
    هر لحظه دیدنت، بود و نبودمه
    از عاشقی برات، هر چی بگم کمه
    ......... عمر دوباره / شهرام صولتی
    .
    و می.توان این لیست مثال را خیلی بیشتر از این ادامه داد، اما نکته.ی مهم.تر! به این چند خط توجه کنید:
    .
    به حد مرگ می.پرستمت
    ولی برای عشق تو کمه
    خودت به من بگو بهشت تو
    کجای این همه جهنمه
    ......... تصور نبودنت (تیتراژ سریال ....انه) / احسان خواجه.امیری / روزبه بمانی
    .
    به نظر نمی.رسد برای ترانه.سرایی مثل «بمانی»، تغییر نگاه و دایره.ی واژگانی.اش، آن هم در دو تیتراژ تلویزیونی که به هر حال شنیده می.شوند، چندان کار سختی باشد. حال این که چرا این تفاوت ایجاد نشده و تکراری این.چنینی باید اتفاق بیفتد، سوالی است که مؤلف از همه بهتر جوابش را می.داند! دقیقاً همین.جاست که منتقدان جدی «بمانی» وارد می شوند و می.پرسند چگونه ممکن است دو تیتراژ که از نظر محتوا و مضمون هیچ ربطی به هم ندارند، این.گونه در ترانه به اشتراک برسند؟ممکن است با بررسی این مبحث به این نتیجه رسید که تلویزیون و نگاه حاکم.اش در نهایت به صورت زیرپوستی تفکر خودش را در ترانه.سرا جاری می.کند و یک ترانه.سرا بعد از مدتی پرکاری، بی.واسطه و خودبه.خود آن چیزی را می.نویسد که در رسانه.ی ملی خواهان دارد و البته ممکن هم هست که به این نتیجه نرسید!
    .
    از ابتدای ترانه که بگذریم، باقی مسیر را کلام از ملودی فرمان می.گیرد:
    .
    هر شب دلم دریای آتیشه
    از این بدتر مگه می.شه
    حال هیشکی تو دنیا
    بدتر از حال من نیست
    دردی رو زمین، بدتر از همین
    درد تنها شدن نیست!
    .
    از منظر روایت تا اینجای کار، ترانه منطقی پیش رفته و تب و تاب تنهایی را در حد وسع، به مخاطب تحویل می.دهد. بند «حال هیشکی تو دنیا» هم بندی است که در هوشیاری نوشته شده و از نظر معنایی هم مصراع قبلی.اش را می.تواند تکمیل کند و هم توانایی این را دارد که مقدمه.ای باشد برای کامل شدن مصراع بعدی؛ که البته از این قبیل به اشتراک گذاشتن.ها در ترانه.ی امروزمان زیاد نداریم. برای نمونه.ی دیگرش می.شود از «یغما گلرویی» مثال زد در ترانه.ی «کوچه ملی»:
    .
    یه عالم ترانه تو سینه.ش داره
    قدم.هاشو تو لاله.زار می.شماره
    ......... کوچه ملی / یغما گلرویی
    .
    که فعل «داره» هم می.تواند جمله.ی قبلی را به پایان برساند و هم جمله.ی بعدی را آغاز کند و زیباست.
    .
    نکته.ی دیگری که در این پاره جلب نظر می.کند، استفاده از «همین» است و لزوم حضورش! آیا «دردی رو زمین بدتر از درد تنها شدن نیست» کفایت نمی.کرد برای انتقال مفهوم و اگر اجبار وزن و وسوسه.ی قافیه.ی میانی متولد شده هم نبود، باز «همین» در مصراع برای خودش جایی دست و پا می.کرد؟
    .
    و فقط اشاره می.کنیم و می.گذریم از بسامد بالای «تنهایی» و «درد تنها شدن» و «تنها ماندن» و «ترس از تنهایی» و... در ترانه.های بمانی که برای نمونه ارجاع.تان می.دهیم به آلبوم آخر احسان خواجه.امیری «پاییز، تنهایی»!
    .
    این پاراگراف را هم می.نویسیم و تذکر می.دهیم که تنها متوجه «روزبه بمانی» نیست و در مورد همگی.مان صدق می.کند. همین نوشتن از تنهایی و دوری و شکست.خوردگی در عشق و دیالوگ.ها و مونولوگ.های تاریخ.مصرف.دار عاشقانه و احساسات رمانتیک اغراق شده... همین.ها آفت ترانه.ی امروزمان هستند و البته که نگارندگان هم گاهی در ورطه.شان افتاده.اند و اصولاً وقتی مخاطب از ما جز این انتظاری ندارد، گاهی خود را مجبور می.بینیم که خوراک بدهیم به مخاطب.مان. اما ای کاش مدتی هم پنجره.های جدیدتری بگشاییم روی روابط.مان و خودمان و مخاطب.مان را با هم از این ذلتی که درگیرش هستیم نجات دهیم.
    .
    توکه توو همیشه.ی خاطره.هامی
    تو که چه نباشی چه باشی باهامی
    همه.ی وجود من آرومه با تو
    .
    واسه.ی یه لحظه عذابمو کم کن
    اگه هنوز عاشقمی کمکم کن
    نمی.گیره هیچ کسی تو قلبم جاتو!
    .
    آیا منظور از مصراع اول «تو که تو همیشه.ی خاطره.هامی»، همان «تو که همیشه تو خاطره.هامی» بوده؟ و اگر همین بوده، این.گونه نوشتن.اش چه کمکی به مجموعه.ی ترانه کرده و آیا اصولاً زیباست؟ و سوالی که مخاطب را درگیر می.کند، این است که اصولاً همیشه.ی خاطره.ها دقیقاً کجاست؟ از این که بگذریم و مجدداً از بسامد بالای عذاب و انواع آن در ترانه.های «بمانی» هم که بگذریم و مثال نزنیم که کوتاه.تر بوده باشیم و از دم دستی بودن و به هم ریختگی ارکان، به نفع قافیه و به ضرر تألیف در مصراع «نمی.گیره هیچ کسی تو قلبم جاتو» هم که بگذریم، به هیچ عنوان نمی.توانیم از تناقض آشکاری که در معنای این پاره با آن چه قبل از آن اتفاق افتاده، بگذریم. عاشقی که از معشوق دور افتاده و در جهنم دوری می.سوزد، به ناگاه در این پاره آرام می.گیرد و خیلی متمدنانه می.نویسد:
    .
    توکه تو همیشه.ی خاطره.هامی
    تو که چه نباشی چه باشی باهامی
    همه.ی وجود من آرومه با تو
    .
    و این چطور ممکن است؟ و از همین.جاست که حس ترانه شکست می.خورد و مخاطب آگاه، ترانه را به حال خود رها می.کند. البته در بند آخر، باز هم تناقضی آشکار به چشم می.خورد؛ وقتی معشوق همراه عاشق است، چه باشد و چه نباشد و عاشق با این حضور آرام است و همه.چیز در آرامش پیش می.رود، شاعر در مصراع.های زیر به کدام عذاب اشاره می.کند و همچنان منتظر کدام کمک معشوق است:
    .
    واسه.ی یه لحظه عذابمو کم کن
    اگه هنوز عاشقمی کمکم کن
    .
    از سمت دیگر هم که نگاه کنیم، مگر نه اینکه «بغض»، ترانه.ی تیتراژ «ماه عسل» است و هر آنچه تاکنون در تیتراژهای این برنامه خوانده شده، دیالوگ.هایی با پروردگار بوده است؟ چطور ممکن است در رسانه.ی ملی و در نزدیک.ترین ساعات به افطار، با خدا دیالوگ برقرار کرد و نوشت:
    .
    تو که چه نباشی چه باشی باهامی!
    .
    هرچند که «بمانی» در ترانه.ی موفق «ماه عسل»اش با فرزاد فرزین از این بیشتر هم رندی کرده و دیالوگ.هایی نه.تنها زمینی، بلکه دارای بار اروتیک را هم به این آنتن منتقل کرده؛ اما انصافاً ترانه.ی «ماه عسل» کجا و «بغض» کجا؟!
    .
    هوایی رو که تو نفس می.کشی
    دارم راه می.رم بغل می.کنم
    تو با من بمون تا ته این سفر
    من این ماهو ماه عسل می.کنم!
    ......... ماه عسل / فرزاد فرزین / روزبه بمانی
    .
    در پایان، این که «بغض» مهم.ترین ضربه را از روایتش خورده، روایتی که دوپاره است و به شدت دچار تضاد و تناقض. شاید مخاطب عام دقیقاً متوجه نشود که علت عدم همراهی.اش با ترانه چیست، اما همین دوپارگی روایت است که فاصله می.اندازد بین ترانه و شنونده و مخاطب در لایه.های عمیق.تر ذهنش، بی که بداند این عدم صداقت و یکپارچگی را تشخیص می.دهد و خود را کنار می.کشد.
    .
    لازم به یادآوری هم نیست که سخت.گیری بیش از حد این جستار صرفاً به خاطر انتظاراتی است که نگارندگان از قلم «روزبه بمانی» دارند؛ قلمی که ترانه.های درخشانی نوشته و حتی تیزترین پاراگراف.های این متن، قصد نداشته آگاهی و توانایی «بمانی» در ترانه.سرا بودن را زیر سوال ببرد؛ وگرنه تیتراژهای دیگری هم این روزها در حال پخش.اند که می.شنویم و چیز خاصی هم به ذهن.مان نمی.رسد در موردشان!

    به هر روی امیدواریم فضای نقد در جامعه.ی ترانه.سراها که چندان کوچک کوچک هم نیست، بازتر شود و حوصله.ی شنیدن نظرات مخالف را هم داشته باشیم و هیچ.کدام.مان دلخوش نباشیم به کف و هورای جمعیتی که قرار بوده چراغ راه.شان باشیم.
    .
    #خانه_ترانه
    #ضد_زرد



    ادامه در منبع : تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید


    #1 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۴/۰۴/۱۴ در ساعت 20:20

  2. # ADS
    مجری تبلیغات
    تاریخ عضویت
    -
    نوشته ها
    -
    فروشگاه آنلاین کیوبیس با سیستم پرداخت آنلاین و ارسال به سراسر نقاط ایران ، شهرستانها و روستاها در کمترین زمان ممکن ، فروش vst وی اس تی ارزان و با کیفیت ، فروش سمپل و پلاگین های جدید آهنگسازی

    بی نظیرترین آموزش فارسی نرم افزار کیوبیس ( سطح مقدماتی )
    آموزش فارسی کار با نرم افزار کیوبیس (سطح پیشرفته)
    آموزش فارسی CUBASE 5 & NUENDO4
    آموزش فارسی تکمیلی NUENDO5.5, CUBASE 6.5
    آموزش فارسی Ableton Live 9
    آموزش فارسی سونار Sonar X2,X3
    آموزش فارسی Cubase Elements 7

    آموزش فارسی protools 10
    آموزش فارسی Logic Pro X2 لاجیک
    آموزش فارسی Studio one استودیو وان
    آموزش فارسی BAND IN A BOX 2015
    آموزش فارسی Guitar Pro 6
    آموزش فارسی ضبط افکت میکس و مستر صدا ADOBE AUDITION CS5.5
    آموزش فارسی یک پروژه تنظیم آهنگ از ابتدا تا انتها

    آموزش فارسی اف ال استودیو FL Studio 12
    آموزش فارسی سمپلر کانتکت Native instrument Kontakt 5
    آموزش فارسی تصویری امنیسفر OMNISPHERE
    آموزش فارسی تخصصی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی موسیقی الکترونیک Steinberg Sequel
    آموزش فارسی تکنیکهای حرفه ای وکال همراه با آموزش Melodyne
    آموزش فارسی تکنیکهای رکورد صدا در استودیو موسیقی
    آموزش فارسی 101 ترفند حرفه ای میکس + مستر آهنگ با ایزوتوپ اوزون 7 izotope ozone
    آموزش فارسی جامع مسترینگ آهنگ Izotop Ozone 6 + tracks
    آموزش فارسی Fab Filter+Waves +Slate Digital

    آموزش کامل مراحل ساخت آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی آهنگسازی در یک هفته
    آموزش فارسی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی مولتی مدیا تصویری مبانی موسیقی
    آموزش فارسی تنظیم و ارکستراسیون آهنگ
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش خوانندگی پاپ به زبان فارسی
    آموزش آهنگسازی در سبکهای پاپ، هیپ هاپ رپ،ترنس،هاوس،بلوز،جاز،راک

    آموزش فارسی میکس حرفه ای آهنگ
    آموزش فارسی میکس و مسترینگ حرفه ای
    آموزش فارسی یک پروژه میکس و مستر آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی ریتم سازی در موسیقی
    آموزش فارسی ساخت بیت در موسیقی
    آموزش فارسی صداسازی با سینتی سایزرها
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش فارسی ساخت استودیوی موسیقی خانگی

    خرید وی اس تی پیانو spitfire audio hans zimmer piano
     

موضوعات مشابه

  1. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۴/۰۳/۱۹, 18:50
  2. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۴/۰۳/۱۸, 16:00
  3. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۴/۰۳/۱۸, 15:20
  4. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۱۲/۱۴, 00:10
  5. پاسخ ها: 6
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۹/۱۶, 18:51

جستجو شده ها

Nobody landed on this page from a search engine, yet!

تا این لحظه 7 کاربر از این تاپیک دیدن کرده اند

فقط اعضا گروه ویژه vip و مدیران قادر به دیدن اسامی بازدیدکنندگان تاپیک هستند

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

کپی از مطالب سایت مجاز نمیباشد و پیگرد قانونی دارد

cubase.ir

BACK TO TOP
وی اس تی
آرتیست