کانال کیوبیس در تلگرام را دنبال کنید
تهران ملودی
آهنگسازی
آهنگسازی
آموزش فارسی فالش گیری
آموزش فارسی آهنگسازی با کامپیوتر
آموزش فارسی حرفه ای کیوبیس
حرفه ای ترین آموزش فارسی تصویری مبانی و تئوری موسیقی در ایران
آموزش فارسی ساخت ریتمهای 6/8 ایرانی عربی بندری ترکی عربی




صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 1
صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 2


دانلود کیوبیس 8 cubase با لینک مستقیم رایگان و آموزش نصب فارسی

دانلود رایگان وی اس تی استرینگ شرقی Fayez Saidawi Oriental Strings با لینک مستقیم تک پارت از سرور سایت



آموزش آهنگسازی فارسی

+ پاسخ به موضوع
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: موفق در جذب مخاطب و استاندارد در تألیف

  1. Ramin95 آواتار ها
    Ramin95
    شماره کاربری
    4941
    Contributor
    شهریور /۱۳۹۰
    3,171
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی572
    0
    سپاس از شما 813 بار در 685 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض موفق در جذب مخاطب و استاندارد در تألیف

    موسیقی ما - ستون «نقد ضد زرد ترانه» به نقد ترانه.های روز بازار موسیقی پاپ می.پردازد. این نقدها توسط ترانه.سرایان فعال در «خانه ترانه» به مدیریت دکتر افشین یداللهی انجام شده و در آنها تلاش می.شود به دور از هرگونه حبّ و بغضی تنها خود اثر با ملاک.های فنی نقد ترانه و به صورت گروهی نقد شود. دومین ترانه.ای که در این ستون نقد می.شود، ترانه «سال درد» (منتشر شده در آلبوم «مثل مجسمه» مهدی یراحی) اثر مونا برزویی است که در ادامه می.خوانید:...


    .زیبایی.شناسی پیش از آن.که به هنر مرتبط باشد، شاخه.ای از فلسفه است. به همین دلیل ساده، هم نوشتن نقد (منتقد بودن) کاری است که از هر کسی (مِن.جمله نگارنده) برنمی.آید و هم انتظار درک صحیح و قابلیت هضم.اش از سوی مخاطب عام، خیالی است باطل. مخاطبینی که با یک اثر از بُعد عاطفی ارتباط برقرار کرده. باشند، به هیچ وجه زیر بار نقدی که آن اثر را میان.مایه یا سخیف و سبک.سرانه می.داند نخواهند رفت و منتقد را به اتهام غرض.ورزی به باد دشنام می.گیرند. چرا که پذیرفتن سخافت آن اثر، مساوی است با زیر سوال رفتن سطح ادراک و مشاعر خودشان.متر و معیار نقد، برای سنجش عیار هر اثر هنری، قطعاً باید با مختصات اثر متناسب باشد؛ اثری که برای گروه سنی «کودک و نوجوان» تألیف شده را نمی.توان و نباید با خط.کشی که یک رمان برنده.ی جایزه نوبل را نقد می.کند، مورد ارزیابی قرار داد.
    .

    مخاطب ترانه.ی «سال درد» کیست؟ در چه بازه.ی سنی.ای قرار دارد؟ دغدغه.هایش از چه جنسی است؟ با پاسخ دادن به این سوالات است که می.توان این اثر را منصفانه محک زد. بیایید کلید واژه.های این ترانه را از نظر بگذرانیم:باور، خدا، قهر و بخشش، اشک، پاداش، صبر، نفرین و...

    واژگانی که هم به خودی خود و هم در محور هم.نشینی دارای بار معنوی و ماورایی هستند. این کلمات می.توانند از خود انرژی.ای ساطع کنند که افراد به.خصوصی را شدیداً تحت تأثیر قرار دهد. این افراد به خصوص چه کسانی هستند؟

    شاید نتوان دقیقاً گفت این افراد به خصوص چه کسانی هستند؛ اما مسلماً اشخاصی مثل ریچارد داوکینز، وودی آلن یا استیفن هاوکینگ جذب این ترانه نخواهند شد. چرا که به اعتقاد چارلز برسلر «مخاطبان از منظر جهان.بینی.شان به آثار هنری واکنش نشان می.دهند.» پس احتمالاً مخاطب این اثر باید یک نوجوان یا نهایتاً جوان (فراموش نکنیم حتی یک فرد 50 ساله نیز می.تواند از لحاظ بلوغ فکری در دوران نوجوانی باقی بماند) باشد که در مورد خوبی و بدی (خیر و شر) دارای باورهای شرقِ میانه.ای است و دغدغه.های هستی.شناسانه.اش بیشتر عاطفی است تا واقع.گرایانه.

    برای بخش کثیری از مخاطبین این اثر، ماه و سال تولد در تعیین شخصیت و حتی تقدیر، نقشی انکارناپذیر دارد؛ آن بخش کثیر، قلباً بر این باور است که منظومه.ی شمسی و کهکشان راه.شیری به وجود آمده.اند تا «او» به دنیا بیاید و زمین و زمان دست به دست هم داده.اند تا «او» عشق حقیقی.اش را بیابد. (شاید چیزی شبیه آثار کلاسیک کمپانی والت دیزنی).

    سوال این.جاست که چند درصد از مخاطبان موسیقی در این دسته قرار می.گیرند؟ به احتمال قوی بیش از شصت یا هفتاد درصد. (لازم به ذکر است که هدف قرار دادن این طیف مخاطب، به هیچ عنوان نقطه.ی ضعف نیست؛ بلکه اگر مؤلف توانایی خلق یک اثر قدرتمند را در این حیطه داشته باشد، چه بسا بتواند به عنوان یک امتیاز نیز محسوب شود. یک ترانه.ی بی.مخاطب محکوم به نابودی و فراموشی است.) با کنار هم قرار دادن این اطلاعات می.توان گفت: ترانه.ی «سال درد»، یک اثر موفق (در جذب مخاطب) و استاندارد (از لحاظ تألیف) است.
    .
    • 2- .فُرم و موسیقی
    ترانه.ی «سال درد» در قالب چهارپاره (به جز یک مصرع) و در بحر متقارب (عموماً مثمن محذوف: فعولن فعولن فعولن فعل) سروده شده است؛ اما وجود یک تک.مصرع در پایان وِرس (Verse) دوم و همچنین کوتاه.تر بودن مصاریع در دو بند ابتدایی (فعولن فعولن) نشان از رجحان ملودی بر کلام دارد.ممکن است مؤلف ترانه را بر روی ملودی.ای از پیش ساخته شده نوشته باشد که البته این موضوع نمی.تواند چندان موجب محدودیت و اصطلاحاً بسته بودن دست ترانه.سرا شود؛ چراکه تک.تک ابیات، مستقلاً دارای وزن عروضی مشخص و ثابت هستند. نوشتن ترانه بر روی ملودی.هایی که بعضاً کاور یا تقلیدی از آثار غربی هستند و گاهی حتی یک مصرع مساوی یا هم.آهنگ در آن.ها وجود ندارد، حکایت دیگری است.
    .
    این ترانه روی کاغذ از منظر موسیقایی به.جز چند شکست وزنی از جمله: رکن ششم بند اول «که فک کردم حتی...» («ح» در حتی تلفظ نمی.شود) یا رکن سیزدهم بند چهارم «چرا دیر شنیدی صدای منو؟» («ر» در هجای کشیده.ی «دیر») که تقریباً همه در اجرای خواننده با مهارت تعدیل شده.اند؛ به شکل صحیح و استاندارد به تألیف درآمده. است.
    .
    • 3- ساختمان و ساختار
    بیایید تا بخش پایانی (یا به اصطلاح ضربه.ی) 3 بند ابتدایی ترانه را مرور کنیم:1- که فک کردم حتی/ خدا قهره با من
    2- تو برگشتی تا من/ خدا رو ببخشم
    3- تو که می.تونستی برای خودت/ یکی بهتر از منو پیدا کنی

    با مقایسه.ی بخش پایانی هر بند با بخش ابتدایی آن، می.توان به وضوح دید که کفه.ی ترازو از لحاظ زیبایی.شناسی، به سمت بخش پایانی سنگینی می.کند. مقایسه کنیم:

    «حالا اشک شوقم، دارم می.درخشم» را با «تو برگشتی تا من، خدا رو ببخشم». مسلماً این بندها از پایین به بالا (یا از چپ به راست) نوشته شده.اند. شاعر «خدا رو ببخشم» را نوشته (که بدون.شک تعبیر زیبایی است)؛ سپس برای آن به دنبال قافیه گشته و در نهایت به «می.درخشم» رسیده و برای تناسب قوافی، در یک استحاله.ی شاعرانه «خود» را به اشک تبدیل (و نه تشبیه) کرده که در نوع خود اقدامی جسورانه است و البته قابل تقدیر.

    یا شاید منطقی.تر بود که شاعر در ابتدای ترانه می.گفت: «یه شب باورمو یه جوری شکستی» اما برای رسیدن به ضربه.ی پایانی این بند، یعنی «خدا قهره با من» لزوم قافیه این.گونه ایجاب کرده که به جای ضمیر متصل دوم.شخص مفرد (شکستی)، از سوم شخص جمع (شکستن) استفاده شود.

    اما آیا نکاتی که به آن.ها اشاره شد، لزوماً منفی است؟ نه. چرا که با وجود اختلاف سطح ذکر شده بین خطوط آغازین و پایانی بندها، تقریباً تمام مصرع.های ترانه از نظر تألیف، قابل قبول و در خدمت خط اصلی روایت هستند. این.جاست که تفاوت بین «مؤلف» با یک مقلد یا ناظم (به نظم درآورنده) مشخص می.شود.

    سراینده.ی ترانه.ی «سال درد» به همین دلیل که توانسته «تهدید»ها را به «فرصت» تبدیل کند، با وجود ضعف.هایی در آثارش (که هیچ... از آن مبرا نیست) قطعاً در زمره.ی «مؤلفین» قرار می.گیرد؛ چرا که تحت فشار عروض و ایجاب قافیه، «ساختار» ترانه.اش دچار گسست نشده و روایت به سرانجام رسیده. (البته نمی.شود از وجود چند پارادوکس در اثر چشم پوشید؛ اما در مقامِ تأویل، همان پارادوکس.ها نیز می.توانند شاعرانه و ساختارمند باشند.)

    - اثر ساختارمند چیست؟ به قول ارسطو: کلیتی اندام.وار است که تمام اجزای آن با هم مناسبات درونی دارند.

    هنگامی که شاعر در ابتدای اثر (و احتمالاً به ضرورت قافیه) می.گوید: «یه شب باورامو، یه جوری شکستن»

    و تا بند چهارم هیچ اشاره.ای به این.که «آن.ها که باورش را شکسته.اند» چه کسانی هستند و چرا و چگونه این کار را کرده.اند، نمی.کند، یک جای خالی در ذهن مخاطب به.وجود می.آید؛ اما یک مؤلف در ناخودآگاه.اش می.داند که اثرش نباید این.چنین حفره.ای داشته باشد. پس بالاخره در بند پنجم هرطور شده «آنها»یی را وارد روایت می.کند تا بتوان به بند ابتدایی ترانه ارجاع.شان داد. «آن.ها»یی که به عشق بدبین.اند و از اعتماد می.ترسند: «باید قصه.مونو به دنیا بگم/ به اونا که به عشق بدبین شدن».
    .

    برای طولانی.تر نشدن متن، با اشاره به یکی از تناقض.های موجود در اثر، مطلب را به سمت درب خروجی مشایعت می.کنم.«تو پاداش صبر و سکوت منی/ چرا دیر شنیدی صدای منو؟»

    شاعر در تضادی آگاهانه یا ناخودآگاه «صبر» را در مقابل «دیر» و «سکوت» را در مقابل «صدا» قرار داده است. می.توان از دو دریچه به این پارادوکس نگریست:

    الف) تألیف ناخودآگاه: شخصی که ماهیت.اش این.گونه تعریف شده: «تو پاداش صبر و سکوت منی» ناگفته پیداست که اصولاً باید برای رسیدن.اش صبر کرد و البته سکوت؛ پس چگونه از او پرسیده می.شود که چرا دیر «شنیده» و «زود»تر نیامده؟ اگر قرار به زود آمدن بود، چگونه می.توانست «پاداش صبر» راوی باشد؟
    .
    ب) تألیف آگاهانه: هنگامی که با خوش.بینی به این پارادوکس بنگریم، می.شود خلاقیتی تعمدی را در آن دید. شاعر می.تواند ارتباطی متافیزیکی بین راوی و معشوق.اش قائل شده باشد. ارتباطی که معشوق را قادر می.سازد که فریاد سکوت او را از کیلومتر.ها دورتر بشنود و (هرچند دیر) او را که در باور مرگ غوطه.ور شده و مردن را زندگی .می.کند، دریابد.
    .

    با توجه به نظر «لوییز روزنبلت» که می.گوید: «معنا نه صرفاً در ذهن مخاطب قرار دارد و نه منحصراً در متن؛ بلکه در تعامل این دو با هم نهفته است.» چه بخواهیم چه نخواهیم، به تعداد مخاطبین یک اثر، برداشت.ها و معناهای متفاوتی از آن وجود خواهد داشت.
    .#خانه_ترانه
    #ضد_زرد



    ادامه در منبع : تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید


    #1 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۴/۰۴/۱۵ در ساعت 15:00

  2. # ADS
    مجری تبلیغات
    تاریخ عضویت
    -
    نوشته ها
    -
    فروشگاه آنلاین کیوبیس با سیستم پرداخت آنلاین و ارسال به سراسر نقاط ایران ، شهرستانها و روستاها در کمترین زمان ممکن ، فروش vst وی اس تی ارزان و با کیفیت ، فروش سمپل و پلاگین های جدید آهنگسازی
    خرید وی اس تی خرید vst فروش vst وی اس تی فروش وی اس تی وی اس تی دانلود وی اس تی آپلود عکس

    بی نظیرترین آموزش فارسی نرم افزار کیوبیس ( سطح مقدماتی )
    آموزش فارسی کار با نرم افزار کیوبیس (سطح پیشرفته)
    آموزش فارسی CUBASE 5 & NUENDO4
    آموزش فارسی تکمیلی NUENDO5.5, CUBASE 6.5
    آموزش فارسی Ableton Live 9
    آموزش فارسی سونار Sonar X2,X3
    آموزش فارسی Cubase Elements 7

    آموزش فارسی protools 10
    آموزش فارسی Logic Pro X2 لاجیک
    آموزش فارسی Studio one استودیو وان
    آموزش فارسی BAND IN A BOX 2015
    آموزش فارسی Guitar Pro 6
    آموزش فارسی ضبط افکت میکس و مستر صدا ADOBE AUDITION CS5.5
    آموزش فارسی یک پروژه تنظیم آهنگ از ابتدا تا انتها

    آموزش فارسی اف ال استودیو FL Studio 12
    آموزش فارسی سمپلر کانتکت Native instrument Kontakt 5
    آموزش فارسی تصویری امنیسفر OMNISPHERE
    آموزش فارسی تخصصی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی موسیقی الکترونیک Steinberg Sequel
    آموزش فارسی تکنیکهای حرفه ای وکال همراه با آموزش Melodyne
    آموزش فارسی تکنیکهای رکورد صدا در استودیو موسیقی
    آموزش فارسی 101 ترفند حرفه ای میکس + مستر آهنگ با ایزوتوپ اوزون 7 izotope ozone
    آموزش فارسی جامع مسترینگ آهنگ Izotop Ozone 6 + tracks
    آموزش فارسی Fab Filter+Waves +Slate Digital

    آموزش کامل مراحل ساخت آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی آهنگسازی در یک هفته
    آموزش فارسی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی مولتی مدیا تصویری مبانی موسیقی
    آموزش فارسی تنظیم و ارکستراسیون آهنگ
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش خوانندگی پاپ به زبان فارسی
    آموزش آهنگسازی در سبکهای پاپ، هیپ هاپ رپ،ترنس،هاوس،بلوز،جاز،راک

    آموزش فارسی میکس حرفه ای آهنگ
    آموزش فارسی میکس و مسترینگ حرفه ای
    آموزش فارسی یک پروژه میکس و مستر آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی ریتم سازی در موسیقی
    آموزش فارسی ساخت بیت در موسیقی
    آموزش فارسی صداسازی با سینتی سایزرها
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش فارسی ساخت استودیوی موسیقی خانگی

    خرید وی اس تی پیانو spitfire audio hans zimmer piano
     

موضوعات مشابه

  1. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۱۱/۲۸, 12:50
  2. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۱۰/۱۳, 12:40
  3. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۴/۰۲, 18:00
  4. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۷/۳۰, 11:54
  5. پاسخ ها: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۲/۳۱, 14:44

جستجو شده ها

Nobody landed on this page from a search engine, yet!

تا این لحظه 0 کاربر از این تاپیک دیدن کرده اند

فقط اعضا گروه ویژه vip و مدیران قادر به دیدن اسامی بازدیدکنندگان تاپیک هستند

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

کپی از مطالب سایت مجاز نمیباشد و پیگرد قانونی دارد

cubase.ir

BACK TO TOP
وی اس تی