کانال کیوبیس در تلگرام را دنبال کنید
آهنگسازی
آهنگسازی




صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 1
صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 2
آموزش فارسی صفر تا صد مسترینگ با پلاگینهای waves



دانلود کیوبیس 8 cubase با لینک مستقیم رایگان و آموزش نصب فارسی

دانلود رایگان وی اس تی استرینگ شرقی Fayez Saidawi Oriental Strings با لینک مستقیم تک پارت از سرور سایت



آموزش آهنگسازی فارسی

+ پاسخ به موضوع
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: میزگرد چهار ترانه.سرا از چهار نسل:با حضور نیلوفر لاری.پور، ترانه مکرم، مونا برزویی و زهرا عاملی نبض ترانه در دست ماست

  1. Ramin95 آواتار ها
    Ramin95
    شماره کاربری
    4941
    Contributor
    شهریور /۱۳۹۰
    4,009
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی575
    0
    سپاس از شما 815 بار در 687 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض میزگرد چهار ترانه.سرا از چهار نسل:با حضور نیلوفر لاری.پور، ترانه مکرم، مونا برزویی و زهرا عاملی نبض ترانه در دست ماست

    میزگرد چهار ترانه.سرا از چهار نسل:با حضور نیلوفر لاری.پور، ترانه مکرم، مونا برزویی و زهرا عاملی
    نبض ترانه در دست ماست

    نگار حسینی: موسیقی پس از انقلاب وارد فصل جدیدی از دوره حرفه.ای اش شده است و موزیسین ها، خواننده.ها و ترانه.سراها باید در این فضای جدید گام.های تازه.ای را برای اثبات توانایی و مطرح شدن.شان بر می.داشتند که برای برداشتن این گام.ها و مطرح شدن باید دست به خلاقیت می.زدند و در این میان کار برای زن.ها آن هم از جنس ترانه.سرا سخت.تر بود. چرا که باید در شرایطی خودشان را ثابت می.کردند که دنیای پیرامونشان مردانه بود و آنها بدون لحاظ کردن جنسیت.شان در کارهایشان باید هنرشان را خلق می.کردند. حالا بعد از گذشت سال.ها شرایط جامعه موسیقی و ترانه دستخوش تغییرات زیادی شده است زن.های ترانه.سرا این روزها ثابت کردند که بخش زیادی از مسوولیت جامعه ترانه بردوششان است . آنها هستند که نبض ترانه را دردست گرفته اند. به همین بهانه با چهار نسل از ترانه.سرا زن به گفتگو نشستیم و به نحوه حضور آنها در عرصه موسیقی و ترانه و تلخی.ها و شیرینی های فعالیت در این عرصه پرداختیم.
    • خانم لاری.پور شما اولین ترانه.سرای زن بعد از انقلاب محسوب می.شدید که به ترانه در موسیقی پاپ هویت تازه بخشیدید.آن زمانی که وارد این عرصه شدید چقدر با گذشته. زنان ترانه.سرا آشنا بودید و نسبت به محدودیت احتمالی پیش رویتان آگاهی داشتید؟
    نیلوفر لاری.پور: من از زمانی که 15 سالم بود هر کسی از من می.پرسید که می.خواهی چه.کاره شوی می.گفتم ترانه.سرا. در حالی که آن زمان ترانه یک واژه ممنوعه به شمار می.رفت و هیچ. .. به آن به شکل یک شغل نگاه نمی.کرد. من قبل از اینکه به ترانه به شکل جدی بپردازم شعر می.گفتم. در دفتر شعر جوان زیر نظر اساتیدی مانند قیصر امین.پور، فاطمه راکعی، سهیل محمودی، حسن حسینی و محمدرضا عبدالملکیان چیزهای زیادی را آموختم طوری که شاید اگر این مسیر را در حالت عادی می.خواستم بپیمایم مدت زیادی را باید صرف آموختن آن می.کردم و خب رفته رفته با باز شدن فضای جامعه سال 71 اولین ترانه.ی رسمی.ام به نام «بهار لبخند» به آهنگسازی فرید شب.خیز و خوانندگی بیژن خاوری اجرا شد که در همان مقطع با اقبال مخاطبان مواجه شد این در حالی است که شاید بعضی.ها فکر کنند که اولین تجربه ترانه سرایی من با آلبوم مسافر بوده است. شاید به این خاطر بود که من با این آلبوم به مخاطب عام معرفی شدم.
    • آن زمانی که می.خواستید وارد این عرصه شوید فکر نمی.کردید که جنسیت شما باعث بروز محدودیت.ها و مشکلاتی برای شکوفایی.تان شود چرا که بعد از انقلاب هیچ ترانه.سرای زنی فعالیتی نداشته بود
    نیلوفر لاری پور: راستش را بخواهید من مسایل را از این زاویه آنالیز نمی.کردم چرا که در آن مقطع اصلا به این فکر نمی.کردم روزی فضا آنقدر برای کار کردن باز می.شود که ما فرصت سرایش ترانه عاشقانه را پیدا کنیم تا پیش از این مضمون ترانه.ها بیشتر پیرامون طبیعت بود و خب وقتی شما ترانه.ای با این حال و هوا می.سرایید جنسیتتان به نوعی تحت شعاع قرار می.گیرد و چندان مهم نیست که شما زن هستید یا مرد و را.حت.تر می.توانید احساساتتان را بیان کنید اما وقتی پای ترانه عاشقانه به میان می.آید آن وقت است که تفاوت.ها مشخص می.شود چرا که نگاه زن و مرد اساسا در مقوله عشق متفاوت است و هر کدامشان تعریف خودشان را از عشق دارند.زن.ها عموما در بیان احساسات عاشقانه.شان کلامی.ترند و مردها بصری.تر و من خب با وجود همه این تفاوت.ها به دنبال خواننده.ای می.گشتم که در صدایش نوعی تفاوت و لطافت وجود داشته باشد که بتواند ترانه.هایی که تم رمانتیک دارد را بخواند به این دلیل که در بیان احساسات یک ترانه.سرای زن صدای خواننده مرد بسیار مهم است که خوشبختانه این اتفاق با صدای خواننده آلبوم مسافر رخ داد.
    • در آن مقطع می.دانستید که کار بسیار مهم و تاثیرگذاری را در عرصه ترانه انجام دادید و با حضورتان یک اتفاق مثبت را برای زنان ترانه.سرا رقم زدید؟
    نیلوفر لاری پور: همانطور که اشاره کردم من در شرایطی کار ترانه را شروع کردم که فضا به این شکل نبود و از کلام محاوره.ای در ترانه استفاده نمی.شد اما من از همان پانزده سالگی.ام که دغدغه ترانه داشتم می دانستم که قرار است ترانه، یک اتفاق مهم در زندگی ام باشد.
    • حالا از نسل اول ترانه سرایان زن جدا می.شویم و به سراغ نسل دوم می.رویم . ترانه خیلی دوست دارم بدانم وقتی وارد این عرصه شدید چقدر نسبت به آثار نیلوفر شناخت داشتید و آیا اصلا حضور او در تصمیم.گیری.تان نسبت به ورود در این عرصه تاثیر داشت؟
    ترانه مکرم: یادم است وقتی من کارهای نیلوفر را که توسط خوانندگان مختلف اجرا می.شد می.شنیدم دوم دبیرستان بودم .حضور یک زن در این عرصه برای من بسیار تحسین برانگیز بود اما من اصولا با تفکیک جنسیت در ترانه مشکل دارم چرا که وقتی خودم کارم را به ارشاد برای گرفتن مجوز دادم چون در آن مقطع من را نمی.شناختند و کارهایم را شخصا خودم پی.گیری می.کردم وقتی من را دیدند حسابی تعجب کردند و گفتند که ما فکر نمی.کردیم که این ترانه.ها را یک زن گفته باشد و تصورمان این بود که خالق آن.ها یک مرد است. این در حالی است که من در ترانه.سرایی به روشی دست پیدا کرده بودم که اگر می.خواستم بنابر جنسیتم ترانه بگویم می.توانستم زنانه.ترین آن را بسرایم و اگر هم می.خواستم یک ترانه مردانه بگویم طوری آن را می.نوشتم که هیچ.کس به جنسیتم پی.نبرد.نیلوفر لاری.پور: بگذارید من این نکته را به حرفهای ترانه اضافه کنم. نمی.دانم دیگر بچه.ها هم این مساله را تجربه کردند یا نه ولی وقتی آلبوم مسافر به بازار آمد ارشاد از من خواست که به آن جا بروم و پیرامون فضای کاری.ام توضیح بدهم و حتا از من چند سوال پیرامون قوانین و فضای شعری پرسیدند تا مطمئن شوند که من واقعا سراینده این ترانه.ها هستم زیرا تصور نمی.کردند یک زن در فضای کنونی بخواهد یا بتواند کار کند.
    • برگردیم سراغ سئوال قبل که از ترانه پرسیدم. از تاثیر حضور نیلوفر در شروع کارتان صحبت نکردید. خیلی دوست دارم بدانم وقتی برای اولین بار ترانه.های نیلوفر را شنیدید چه حسی به سراغتان آمد؟
    ترانه مکرم: یادم هست وقتی اولین بار آلبوم مسافر را گرفتم با دقت خاصی به اینسرت آن و نام سازندگان این اثر نگاه کردم وقتی به اسم نیلوفر رسیدم از اینکه دیدم یک زن در میان این همه مرد فعالیت می.کند حسابی خوشحال شدم با خودم گفتم او دارد مردانه مبارزه می.کند تا حقش را بگیرد و این خودش یک اتفاق بزرگ است. با اینکه آن موقع سن و سال چندانی نداشتم اما می.توانستم تصور کنم نیلوفر چه سختی.هایی می.کشد تا بتواند خودش را در این عرصه به نوعی تثبیت کند.
    • خب نیلوفر این مسیر را برای ورود ترانه.سرایان زن به نوعی هموار کرد. در چه شرایطی شما ترانه را از نسل نیلوفر تحویل گردید؟
    ترانه مکرم: خب واقعیتش این است که نیلوفر و هم دوره.ای.های او راه را به نوعی برای ما هموار کرده بودند و خب سیستم هم در آن مقطع نسبت گذشته فضا را بازتر کرده بود و ما راحت.تر می.توانستیم وارد این عرصه شویم.

    نیلوفر لاری.پور:
    البته در آن مقطع افراد دیگری مانند مریم حیدرزاده و فریبا وکیلی هم فعالیت می.کردند

    ترانه مکرم:
    البته مریم حیدرزاده اوایل بیشتر به عنوان شاعر فعالیت می.کرد خانم وکیلی هم بیشتر در فضای کلاسیک حرکت می.کردند منتها جنس کارهای نیلوفر به فضای ذهنی و کاری هم نسلان من نزدیک.تر بود.
    • وقتی می.خواستید وارد فضای بازار کار شوید می.دانستید چه اتفاقاتی انتظار شما را می.کشد؟
    ترانه مکرم: من خیلی اتفاقی وارد بازار حرفه.ای شدم. یک روز که داشتم در خیابان قدم می زدم دوستم من را دعوت کرد و به یکی از نزدیکانش که کار موسیقی انجام می.داد یعنی محمدرضا عیوضی معرفی کرد و همان آشنایی اولیه باعث شد که من اولین ترانه.ام به نام «یک روز برفی» را بنویسم.
    • در آن اولین ترانه.تان چقدر جنسیتتان را لحاظ کردید؟
    ترانه مکرم: خیلی زیاد، اولین ترانه من این طور شروع می شد: «بی. تو و دستای سردت بهار دلم خزون شد/ آرزوی تو جدایی هر چی که خواستی همون شد.....» چرا که مردها معمولا در چنین شرایطی حکم می.دهند اماخب بعدها جنسیتم در ترانه.هایم تا حد زیادی تحت شعاع قرار گرفت.
    • دوست دارم مونا، زهرا و نیلوفر هم راجع به این سوال من اظهار نظر کنند . به نظرم ترانه مکرم زمانی که وارد عرصه ترانه.سرایی شد جو موسیقی و ترانه ما در شرایط ایده.آلی قرار داشت چرا که فضا به دلیل زحمت.هایی که کشیده شده بود تا حد زیادی هموار بود؟
    زهرا عاملی: بگذارید من اول به این سوال جواب بدهم. به نظرم هر چقدر که در این سالها جلو می.رفتیم فضا هموارتر بود طوری که وقتی به من رسید بستر و فضا برای حضور من و مونا کاملا هموار شده بود.البته من راجع به مونا چنین نظری ندارم. به نظرم او در یک شرایط بحرانی وارد عرصه ترانه شد اما در زمان ترانه مکرم شرایط تا حد زیادی فرق داشت. مطبوعات و شبکه.های مختلف به خوانندگان و موزیسین.ها و ترانه.سراها فرصت بیشتری برای دیده شدن می.دادند من یادم است که آن موقع دائم از ترانه مکرم عکس و مطلب در مطبوعات چاپ می.شد؟ترانه مکرم: تا حدی حق با شماست. در زمان حضور من در این عرصه بهای بیشتری به ترانه.سرایان داده می.شد یادم است در آن مقطع وقتی برای ضبط یکی از کارهایم به استودیو می.رفتم ناخودآگاه این سئوال پیش می.آمد که من اینجا چه کار می.کنم وقتی متوجه می.شدند که ترانه.سرا هستم دوست داشتند که با من کار کنند و این طور شد که نام من مطرح شد و اسمم سرزبان.ها افتاد.
    • پس به نوعی جنسیت.تان حداقل به شما کمک کرد چرا که باعث شد اسم.تان به نوعی سرزبان.ها بیافتد و پچ.پچ.ها و کنجکاوی.هایی که پیرامون شما بود موجب شد که بیشتر دیده شوید.
    نیلوفر لاری.پور: به نظرم ترانه حتا اسمت هم در دیده شدنت به نوعی به تو کمک کرد

    ترانه مکرم:
    حق با نیلوفر است وقتی می.فهمیدند که اسمم ترانه است آنقدر سوال بارانم می.کردند که حتی مجبور می.شدم کارت شناسایی.ام را نشان دهم چون باور نمی.کردند که اسمم ترانه باشد.
    • فکر می.کنم مونا ساکت.ترین فرد جمع بوده است بگذارید سوال از او را با این تحلیل شروع کنم. ترانه با نیلوفر شکل گرفت و یک اوجی را تجربه کرد و با ترانه مکرم به راه خودش ادامه داد اما زمانی که به مونا رسید، ترانه یک رکودی را تجربه می.کرد چرا که دیگر در اجرای خواننده.ها خبری از کلام فاخر نبود و به نوعی کلام، دوره واسوخت را تجربه می.کرد. وقتی وارد این عرصه شدید می.دانستید قرار است یک جریان را همراه خود بیاورید یا فقط برای تجربه کردن آمده بودید؟
    مونا برزویی: با شما موافقم. یادم هست در آن مقطع هیچ آلبومی بدون تراک بندری منتشر نمی.شد اما من به هیچ عنوان به خواست بازار تن ندادم چرا که این نوع ترانه.ها با روحیات من سازگاری نداشتند. اعتقاد من بر این بود که در ترانه.هایم باید بخشی از احساساتم را به نمایش بگذارم طوری که مخاطب به واسطه همین احساسات من را بشناسد و با من همذات.پنداری کند. دوست داشتم خودم را تجربه کنم. قبل از اینکه وارد عرصه. ترانه شوم شعر می.نوشتم. به پیشنهاد یکی از دوستان ترانه نوشتن را تجربه کردم و اولین ترانه.ام که به روی کاغذ آمد یعنی «اشک من پیرهنتو تر کرده...» به مرحله اجرا رسید و اتفاقا در زمان خودش به یک کار پر مخاطب تبدیل شد.
    • به این قسمت از سوالم جواب نداید. در آن مقطع تعریف خاصی از زیبایی شناسی ترانه داشتید مثلا می.خواستید خلاف جریان حرکت کنید یا همه چیز اتفاقی رخ داد؟
    مونا برزویی: واقعیتش این است من قبل از آنکه وارد جریان ترانه.سرایی حرفه.ای شوم هرگز در انجمن.های شعر و ترانه حضور نداشتم به همین خاطر تعریف خاص خودم را از زیباسس شناسی در ترانه داشتم و همین تعریف خاص هم باعث شده بود که من برای ارزیابی و نقد ترانه.هایم با شاعری صحبت نکنم. شاید بخشی از این مساله به خاطر سن و سالم بود که به من این جسارت را می.داد که بدون نقد شدن آثارم آن را به دست اجرا بسپارم. درست یا غلط این موضوع را نمی.دانم ولی من از ابتدا به زیبایی شناسی شخصی.ام اعتماد کردم.
    • شما استارت کارتان با دو قطعه موفق «اشک من پیرهنت و تر کرده....» و «وقتی گفتن نرو...» بود. دو قطعه پر مخاطبی که برای هر ترانه.سرایی یک شروع خوب محسوب می.شد در فضای آشفته ترانه آن دوران و با توجه به سن و سال کمی که داشتید چطور توانستید اسیر وسوسه.هایی مانند شهرت و پول نشوید و به مسیرتان ادامه دهید؟
    مونا برزویی: در آن مقطع که کارم را شروع کردم با وجود دو قعطه موفقی که داشتم باز هم با مشکلات زیادی برای ادامه فعالیت مواجه بودم. با وجود اطلاعی که خواننده.ها و موزیسین.ها از سابقه کاری من داشتند اما برای کار، ترانه.هایی از من می.خواستند که اصلا با روحیه من سازگار نبود. سوژه.هایی مانند فوتبال، واسوخت و ... چیزهایی نبودند که علاقه.ای به نگارش آن.ها داشته باشم از طرفی روحیات من به گونه.ای بود که تمایلی برای حضور در استودیوها و محافل موسیقی نداشتم به همین خاطر مونا برزویی برای اهالی موسیقی بیشتر به عنوان یک نام مطرح بود و کمتر کسی با من در ارتباط بود. همه این عوامل دست به دست هم می.داد تا حضورم در این عرصه کمرنگ شود. در هر حال هیچکس از شهرت و پول بدش نمی.آید اما من عجله.ای برای معروف شدن نداشتم و ترجیح می.دادم به قلمم متعهد باشم.
    • چیزی که به نظرم در شما چهار نفر باید ...تور گرفت عامل شانس بود چرا که در موفقیت.تان نقش مهمی را ایفا می.کرد...
    نیلوفر لاری.پور: زندگی اصلا یک شانس است اما شانس آن چیزی است که ما خودمان آن را به وجود می.آوریم و به دنبال آن می.رویم. یادم است چندین سال قبل که من هنوز به طور جدی وارد عرصه ترانه نشده بودم یک روز در خیابان جمهوری راه می.رفتم و صدای یک ویولن زیبا را شنیدم که من را به سمت خودش کشاند. رفتم داخل مغازه پرسیدم این چه آلبومی است که فروشنده هم آلبوم «بهار من» شادمهر عقیلی را به من داد و بعد از آن بود که من دنبال سازنده آن اثر رفتم. بعدها هم موفق.ترین آثارم را با او رقم زدم. اینطور نبود که او به سراغم بیاید بگوید بیاییم با هم یک اتفاق را در موسیقی رقم بزنیم.ترانه مکرم: یک خاطره جالب برایتان تعریفی کنم. وقتی من بر اساس آن اتفاقی که برایتان تعریف کردم وارد عرصه ترانه شدم و زمانی که اولین کارم توسط آقای عیوضی اجرا شد چیزی از قانون کپی.رایت نمی.دانستم به همین خاطر وقتی آقای عیوضی در ازای کارم مبلغی را برایم فرستاد حسابی ناراحت شدم و آن پول را پس فرستادم چون فکر می.کردم به من بی.احترامی شده است و ایشان کلی به من توضیح دادند که این حرفه هم دستمزد خاص خودش را دارد. اما چیزی که می.خواستم در راستای سئوال شما بگویم این است که در همان شرایط من با یکی از بزرگان عرصه ترانه صحبت کردم تا اطلاعاتم را نسبت به این حرفه بیشتر کنم اما ایشان به من گفتند که ترانه.سرایی را به طور جدی دنبال نکنم زیرا حرفه قابل اتکایی نیست من هم در جواب گفتم اگر نیست پس چرا شما موفق شدید و اتفاقا بعد از آن حرف عزمم را جزم کردم که با جدیت بیشتری به این حرفه بپردازم. می.خواهم بگویم آن چیزی که در کنار شانس به ما خیلی کمک کرد پشتکارمان بود و اینکه برای رسیدن به مقصدمان جنگیدیم

    نیلوفر لاری.پور: نباید فراموش کنیم که هیچ دری برای کسی بسته نیست.

    ترانه مکرم:
    ولی خیلی باز هم نیست.

    نیلوفر لاری.پور: بله منتهی باید حواست به این باشد که وقتی در باز شد بتوانی به موقع از آن عبور کنی

    مونا برزویی: من فکر می.کنم هر استعدادی یک روز فرصت ظهور پیدا می.کند، مثلا نیلوفر در مقطعی که باید به سراغ آلبوم مسافر .رفت و با یک انتخاب خوب فرصت شکوفا شدن را به خودش داد.
    • یعنی اگر نیلوفری وجود نداشت که آلبوم مسافر را شروع کند فکر می.کنید مسیر ترانه راه خودش را به همین شکل دنبال می.کرد؟
    ترانه مکرم: نیلوفر خیلی مهم بوده است و این را خودش هم می.داند ولی یک جریانی اگر قرار باشد اتفاق بیفتد با شما یا هر کسی دیگری اتفاق می.افتد.

    نیلوفر لاری.پور:
    بحث الان سر مکان و زمان مناسب است یعنی اتفاقات در زمان و مکان مناسبی باید رخ بدهد تا آن میزان از اثر گذاری را داشته باشد.زهرا عاملی:

    من هم با ترانه تا حدی موافق هستم وجود نیلوفر بعد از انقلاب تاثیر زیادی در هموار کردن مسیر ترانه داشت و باعث شد که ورود ما به این عرصه بر پایه درست.تری شکل بگیرد اما خب این اتفاق به قول ترانه اگر قرار بود بیفتد با هرکس دیگری هم می افتاد اما خب خوشحالم که شروع کننده این راه نیلوفر بوده است.
    • مونا شما راجع به این مساله صحبت نکردید چقدر زنانگی.تان را در ترانه.هایتان لحاظ کردید و چقدر آن را سانسور کردید؟
    مونا برزویی: من چون در ترانه.سرایی به دنبال تجربه کردن خودم بودم هرگز زنانگی.ام را در ترانه.هایم خط نزدم از اولین ترانه.ام هم می.توان به این موضوع پی برد ترانه «اشک من پیرهنتو تر کرده....» خودش به اندازه کافی حس زنانه دارد و یا مصرع «یا داره شامشو یخ کرده می.خوره» و یا «کسی که روتو می.پوشونه تو خواب...» تصاویر و نگاهی زنانه دارد.
    • زهرا شما حسابی ساکت بودید.در جایی از مصاحبه گفتید که در هنگام ورودت به این عرصه مسیر برای شما به نسبت بقیه هموارتر بوده...
    زهرا عاملی: از جهتی بله و از جهت دیگر نه. به نظر من شرایط کاری ورودم به این عرصه از منظری سخت.تر بود و دلیل هم دارم. ترانه.سرا شدن من ارتباط مستقیمی با نیلوفر لاری.پور دارد چرا که او به من کمک کرد که من این مسیر را بشناسم. البته من یک تفاوت عمده هم با این سه نفر دارم. اول اینکه من هیچ پیشینه شعری نداشتم در حالی که هر سه نفر این.ها شاعر بودند منتهی من از ابتدا ترانه گفتم و تصویر روشنی هم نسبت به این عرصه داشتم چرا که می.خواستم ترانه.سرا شوم. اینکه می.گویم حضور من در این عرصه ارتباط مستقیمی با نیلوفر دارد به این خاطر است که من اصلا می.خواستم ترانه بگویم که او مرا تحسین کند و او به نوعی معلم من محسوب می.شد هر چند که همواره از اینکه بگوید من چطور بنویسم و از چه کلماتی استفاده کنم پرهیز می.کرد و تنها به من می.گفت چه کتابی را بخوانم و ... من هم برای اینکه اسطوره ترانه.هایم من را تحسین کند به سراغ آن کتاب.ها می رفتم. سعی می.کردم غلط.هایم را تصحیح کنم درواقع من محصل جلسات خانه ترانه هستم و اولین ...ه.های ترانه.ام در آن جا زده شد.این که می.گویم کار من نسبت به سایرین سخت.تر بود از این جهت بود که در زمان فعالیت من بسیاری از ترانه.سرایان خوب در حال فعالیت بودند افرادی مانند نیلوفر لاری.پور، ترانه مکرم و مونا برزویی خب طبیعتا در چنین شرایطی کار کردن و مطرح شدن اصلا راحت نبود چرا که من باید ترانه.ای را می.گفتم که در مقابل این بزرگان حرفی برای گفتن داشته باشد و این در حالی بود که نسبت به این جمع حداقل از سن کمتری ترانه.سرایی را شروع کردم و کارم به مرحله اجرا رسید.
    • البته به نظر من نکته ای که در مورد زهرا وجود دارد این است که او خارج از عرصه ترانه به واسطه اجرا.های تلویزیونی.اش فرصت دیده شدن را داشت و شاید همین موضوع به بیشتر مطرح شدنش کمک می.کرد.
    زهرا عاملی: از جهتی بله منتها...نیلوفر لاری.پور: منتها به نظر من یک جاهایی این مدیایی که زهرا در اختیار داشت و به واسطه آن شهرت را از جنس دیگری تجربه می.کرد بیشتر از آنکه او را به جلو هول بدهد یک جاهایی مانع رشد او می.شد. آن طور که من در جلسات شاهدش بودم او همواره به دنبال کسب دانش و افزودن به معلوماتش بود. یادم است وقتی او در جلسات ترانه می.خواند بعضی.ها می.گفتند برای چی او را آنقدر پررو می.کنی من هم می.گفتم دلیل نمی.شود چون او کم سن و سال است ما بخواهیم توانایی او را نادیده بگیریم. یادم است یک بار در جلسه فردی ترانه.ایی را خواند من پرسیدم که چه کسی می.تواند قالب این ترانه را بگوید و از بین آن جماعت هشتاد نفره که ادعای شاعری.شان هم می.شد تنها زهرا پاسخ داد

    زهرا عاملی: البته ما نمی.خواهیم که با این حرف.ها نان به هم قرض بدهیم (با خنده) اما واقعیت این است که اگر نیلوفر نبود قطعا من ترانه.سرا نبودم چرا که او بود که اجازه داد پایه.های ترانه.سرایی در من شکل بگیرد.
    اینجا برای من از بین صحبت.هایمان یک سوالی پیش می.آید.در حین مصاحبه ما نیلوفر، ترانه و مونا را یک کارکتر مستقل دیدیم که با اعتماد به نفس خاصی از نحوه استقلال فکری.شان صحبت .کردند اما زهرا خودش را محصل خانه ترانه و وابسته به نیلوفر معرفی می.کند این مساله اقتضا نسلی است که در آن قرار دارید یا ....؟
    زهرا عاملی: نه این مساله به این خاطر است که من سنم کمتر بوده است چونکه من شانزده سالم بود و طبیعی بود که در آن شرایط سنی به گونه.ایی دیگر عمل کنم چرا که همه دانش من در آن جلسات شکل گرفت و بعد از آن شکل گرفتن بود که روی پای خودم ایستادم الان هم به سبک مورد نظرم دست پیدا کردم

    نیلوفر لاری.پور: همین طور است. به همین دلیل اگر شما آثار زهرا را مورد آنالیز قرار بدهید متوجه خواهید شد که او شخصیت منحصر به خودش را در ترانه دارد و شبیه به من که به قول خودش الگویش هستم و یا .. دیگری نیست.

    ترانه مکرم: به نظر من نقش تشویق و ساپورت در این عرصه بسیار مهم است ما در آن مقطعی که تازه شروع کرده بودیم نه تنها تشویق نمی.شدیم بلکه سرکوب هم می شدیم

    زهرا عاملی: ترانه جان البته یک چیزی که پیرامون من وجود داشت این بود که من شخصیت ترانه.سرایی.ام در جلسات خانه ترانه شکل گرفت و ارتباطات کاری.ام هم در همان جلسات برقرار شد .

    ترانه مکرم: خب همین مساله باعث شد که تو نسبت به هم نسلان ما شسته و رفته و هدایت.مند شده.تر وارد این عرصه شوی
    • زهرا، مخاطبان در این مدت قطعات زیادی را از شما نشنیدند اما با این حال شما توانستید خودتان را در لیست ترانه.سرایان خوب قرار دهید.
    زهرا عاملی: یکی از اتفاقاتی خوبی که بانی آن هم مونا برزویی بوده و من تا به حال به آن هیچ جا اشاره نکردم این بود که او من را با مهدی یراحی آشنا کرد و این آشنایی باعث شد که اتفاقات بسیار خوبی برای هر دوی ما رقم بخورد. البته در طول این مدت من با خوانندگان زیادی کار کردم که هنوز آلبوم آنها به دلایلی وارد بازار نشده است.
    • و سوالی که اینجا برای من به وجود می.آید این است که جنسیت.تان در طول کار ترانه.سرایی بیشتر به شما کمک می.کرد یا مانع پیشرفت.تان می.شد؟
    زهرا عاملی : به من خیلی کمک کردترانه مکرم: به من نه تنها هیچ کمکی نکرد بلکه مانع پیشرفتم هم در مقاطعی می.شد

    نیلوفر لاری.پور: به من هم مانند ترانه کمک نکرد اتفاقا چند روز پیش من با زهرا صحبت می.کردم که بعد از قطعه راز ناصرعبداللهی هیچ ترانه.ایی نبوده است که از من اجرا شده باشد و بتواند من را راضی کند. شاید بخشی.اش به این خاطر بود که من جنسیتم را هنگام کار هیچ.وقت لحاظ نمی.کردم و با صلابت کار می.کردم ولی برخی این صلابت را به بداخلاقی من تعبیر می.کردند که البته این طرز فکر جای گله دارد.

    زهرا عاملی: اینکه گفتم جنسیتم به من کمک کرد در هنگام نگارش بود چرا که آن وقتی که من با کاغذم تنها هستم این زنانگی به خاطر بار احساسی.اش به من کمک زیادی می.کند هرچند که در برخی جاها من سعی می.کردم برای آنکه ترانه.ام توسط یک مرد اجرا شود به سراغ حس بازیگری.ام بروم و خودم را در قالب یک مرد قرار دهم و مثلا آن مصرع «این پسر بچه هم مرد شه» را بسرایم

    مونا برزویی: به نظرم در یک کار حرفه.ای جنسیت نمی.تواند تاثیر بگذارد.
    • در شرایط کنونی موجی از حضور ترانه.سرایان به راه افتاده است در حالی که بسیاری از شرایط مالی این حرفه گله دارند دوست دارم بدانم افرادی مانند شما را چه چیزی در این حرفه نگه داشته است؟
    زهرا عاملی: عشق و ذوق سرشار برای کار
    • شاید گفتن این حرف از زبان شما که ترانه برای شما شغل دوم است و درآمدتان از اجرا است راحت.تر است.
    زهرا عاملی: شاید ترانه برای من شغل دوم محسوب بشود ولی این مساله باعث نمی.شود که من نخواهم به درآمد ترانه.سرایی فکر کنم و ترانه.هایم را مجانی واگذار کنم اما واقعیت این است که این شغل دوم باعث می.شود که من دقت بیشتری در انتخاب.هایم داشته باشم وگزیده کار باشم و به خاطر پول حاصل از ترانه به سری کاری دچار نشوم.نیلوفر لاری.پور: من با ترانه ای پنجاه هزارتومان در چند سال قبل خانه خریدم اما با ترانه.ایی هفتصد هزارتومان نمی توانم قسط خانه.ام را بدهم یعنی در این حد کار کردن دشوار شده است.

    ترانه مکرم: واقعا در شرایط کنونی کارکردن به جهت درآمد زایی بسیار سخت است و اگر می.خواهی در این حرفه دوام بیاوری تنها باید عاشق کارت باشی

    مونا برزویی: من هیچ وقت در طول این سالها به عنوان شغل و منبع درآمد به ترانه سرایی نگاه نکردم با اینکه ممکن است دستمزد من برای برخی بالا به نظر برسد
    • به نظر می.رسد که در طول چند سال اخیر نگاه تفکیک جنسیتی به عرصه ترانه هم سرایت کرده است ما در تحلیل ترانه می.شنویم در حیطه آقایان یا خانم.ها فلانی خوب بوده است؟
    ترانه مکرم: خوب شد که این سوال را مطرح کردید من از این فرصت استفاده می.کنم اعتراضم را به گوش یکی از ترانه.سرایان مرد یعنی حسین صفا می.رسانم. ایشان طی گفتگویی که با یکی از نشریات داشتند گفتند ترانه سرایان زن حرفی برای گفتن ندارند. در آن مصاحبه در ادامه از ایشان پرسیدند نظرتان راجع به کار سنتوری و قطعه خیانت که اتفاقا سروده من است چیست که ایشان هم گفتند ترانه آن قطعه بسیارمعمولی است من واقعا برای این طرز نگاه متاسفم چرا که چه اهمیتی دارد خالق آن اثر مرد است یا زن مهم این است که بتواند با مخاطب ارتباط برقرار کند از طرفی اگر زن.های ترانه.سرا تاثیری در تاریخ ترانه ندارد پس با این اوصاف باید ما دور ترانه های زویا زاکاریان و هما میر افشار و خانم هدیه خط قرمز بکشیم چرا که جنسیت آنها آثارشان را تحت شعاع قرار می دهد. این حرف ها به نظرم جز تخریب زنان هنرمند هیچ مفهومی ندارد واقعاٌتاسف برانگیز است که ما در شرایط کنونی چنین نگاهی داشته باشیم. نیلوفر لاری پور: در ادامه حرف های ترانه باید بگویم من جنس دیگری از این صحبت ها را از آقای عبد الجبار کاکایی در برنامه شب شیشه ای شنیدم که وقتی ازشان پرسیدند نظرتان راجع به نیلوفر لاری پور چیست گفتند در بین ترانه سرایان زن جزء بهترین ها است من هم وقتی ایشان را دیدم گفتم شما چرا ترانه را جنسیتی می کنید یا من خوبم یا بد و این هیچ احترامی به من نیست که بخواهید من را در جمع ترانه سرایان زن بهترین معرفی کنید.

    مونا برزویی: باتوجه به اینکه ما در سال 1102 هستیم اگر کسی هنوز هم با تبعیض جنسیتی به مسائل می پردازد و می تواند توانایی افراد را با این تفکیکها نادیده بگیرد دچار عقب ماندگی فکری است

    زهرا عاملی: بگذارید من به این مسئله از زاویه دیگری نگاه کنم و مثالم را در این باره با مونا شروع می کنم. ما می بینیم وقتی او کاری را در آلبومی می نویسد که حضور مردان ترانه سرا هم اتفاقاٌ در آن آلبوم پررنگ است کار مونا دیده می شود این اتفاق در مورد نیلوفر و ترانه و حتی من هم افتاده است. آلبوم مهدی یراحی که به بازار آمد دو تراکی که من سروده بودم نسبت به سایر کارها بیشتر دیده شد

    ترانه مکرم: اجازه بدهید اینجا به نمایندگی دوستانم پزی بدهم. بیشتر دوستانی که در این جمع حضور دارند هر کدامشان زمانی که حتی با خواننده های صاحب نامی کار کردند باعث شدند که آنها دوباره به نوعی احیا شوند و نامشان سر زبان ها بیفتد هر کدام از ما کار هایی را در پرونده هایمان درایم که به مطرح شدن خواننده ها کمک زیادی کرد و باعث هیت شدن قطعه ای شد
    • خیلی دوست دارم بدانم که هیچکدام از شما تا به حال شده است که به خاطر دغدغه های مالی ترانه ایی را بنویسید که چندان باب میلتان نباشد؟
    ترانه مکرم: بالاخره همه ما یک وقت هایی غم نان داشتیم. در کارنامه هنری ام من هم چند کار شش و هشت وجود دارد که نوشتم و اصلا دوستشان ندارم اما خب این اتفاق برای بزرگان این عرصه هم افتاده است افرادی مانند احمد شاملو هم دغدغه.های مالی داشتند و ما می.بینیم به خاطر مسایل مالی در یک دوره ای فیلمنامه تعدادی از فیلمفارسی های دهه های 40 و 50 را می نویسد که شاید در خورشان نباشد. مانند «دزد و پلیس» که نوشته شاملو است و به لحاظ محتوایی با دیگر آثار او تفاوت فاحشی داشته است اما او هم آن را به خاطر غم نان نوشته است. در هر حال به نظر من آن چیزی که در نهایت مهم است این است که فکرتان که باعث خلق اثری می.شود سالم بماند تا به وقتش بتواند یک اثر فاخر را به وجود آورد.مونا برزویی: تا به امروز سعی کردم در حد توانم در مقابل وسوسه مسایل مالی مقاومت کنم چون برای من هرگز پول نمی.تواند انگیزه نوشتن یک ترانه احساسی شود و اگر راستش را بخواهید شخصا نمی.توانم به مولفی که ادعا می.کند فقط به دلیل دغدغه نان در مقطعی با ترانه.های ضعیف پرکار شده حق بدهم. همه ما ممکن است دغدغه نان داشته باشیم اما اگر این مساله در دراز مدت بارها و بارها تکرار شود دیگر دغدغه مالی نمی.تواند به تنهایی بهانه خوبی برای توجیح بی.کیفتی ترانه ما باشد. به نظرم عذر بدتر از گناه است اگر چه هر کسی حق دارد راهی را که صلاح می.داند در پیش بگیرد.
    • به عنوان آخرین سوال می.خواهم یک جمع.بندی پیرامون ترانه.های شما چهار نفر داشته باشم به عقیده من نیلوفر شاعرانگی.اش در آثارش پررنگ.تر است. ترانه رنگ و بوی کارهایش مردانه.تر است و مونا نوعی جسارت را در کارهایش دارد و سراغ فضاهایی می.رود که کمتر کسی به آن می.پردازد و زهرا هم حس بازیگری.اش در آثارش مشهود است.
    زهرا عاملی: من با تحلیلتان موافق هستم و حس می.کنم از بهترین تعبیر برای توصیف دوستان استفاده کردید در مورد حس بازیگری پیرامون خودم هم باید بگویم همین.طور است من از این روش برای خلاقیت بخشیدن به کارهایم استفاده کردممونا برزویی: من هم با نظرتان موافق هستم و فکر می.کنم تحلیل خوبی داشتید.



    ادامه در منبع : تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید


    #1 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۰/۰۹/۲۹ در ساعت 20:40

  2. # ADS
    مجری تبلیغات
    تاریخ عضویت
    -
    نوشته ها
    -
    فروشگاه آنلاین کیوبیس با سیستم پرداخت آنلاین و ارسال به سراسر نقاط ایران ، شهرستانها و روستاها در کمترین زمان ممکن ، فروش vst وی اس تی ارزان و با کیفیت ، فروش سمپل و پلاگین های جدید آهنگسازی

    بی نظیرترین آموزش فارسی نرم افزار کیوبیس ( سطح مقدماتی )
    آموزش فارسی کار با نرم افزار کیوبیس (سطح پیشرفته)
    آموزش فارسی CUBASE 5 & NUENDO4
    آموزش فارسی تکمیلی NUENDO5.5, CUBASE 6.5
    آموزش فارسی Ableton Live 9
    آموزش فارسی سونار Sonar X2,X3
    آموزش فارسی Cubase Elements 7

    آموزش فارسی protools 10
    آموزش فارسی Logic Pro X2 لاجیک
    آموزش فارسی Studio one استودیو وان
    آموزش فارسی BAND IN A BOX 2015
    آموزش فارسی Guitar Pro 6
    آموزش فارسی ضبط افکت میکس و مستر صدا ADOBE AUDITION CS5.5
    آموزش فارسی یک پروژه تنظیم آهنگ از ابتدا تا انتها

    آموزش فارسی اف ال استودیو FL Studio 12
    آموزش فارسی سمپلر کانتکت Native instrument Kontakt 5
    آموزش فارسی تصویری امنیسفر OMNISPHERE
    آموزش فارسی تخصصی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی موسیقی الکترونیک Steinberg Sequel
    آموزش فارسی تکنیکهای حرفه ای وکال همراه با آموزش Melodyne
    آموزش فارسی تکنیکهای رکورد صدا در استودیو موسیقی
    آموزش فارسی 101 ترفند حرفه ای میکس + مستر آهنگ با ایزوتوپ اوزون 7 izotope ozone
    آموزش فارسی جامع مسترینگ آهنگ Izotop Ozone 6 + tracks
    آموزش فارسی Fab Filter+Waves +Slate Digital

    آموزش کامل مراحل ساخت آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی آهنگسازی در یک هفته
    آموزش فارسی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی مولتی مدیا تصویری مبانی موسیقی
    آموزش فارسی تنظیم و ارکستراسیون آهنگ
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش خوانندگی پاپ به زبان فارسی
    آموزش آهنگسازی در سبکهای پاپ، هیپ هاپ رپ،ترنس،هاوس،بلوز،جاز،راک

    آموزش فارسی میکس حرفه ای آهنگ
    آموزش فارسی میکس و مسترینگ حرفه ای
    آموزش فارسی یک پروژه میکس و مستر آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی ریتم سازی در موسیقی
    آموزش فارسی ساخت بیت در موسیقی
    آموزش فارسی صداسازی با سینتی سایزرها
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش فارسی ساخت استودیوی موسیقی خانگی

    خرید وی اس تی پیانو spitfire audio hans zimmer piano
     

موضوعات مشابه

  1. پرواز همای در سوگِ درگذشت فریدون پوررضا دست به قلم شد
    توسط Ramin95 در انجمن اخبار روز موسیقی
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۱/۲۴, 17:50
  2. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۱۲/۲۲, 15:21
  3. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۱۱/۱۰, 18:01
  4. پوئم سمفونی غدیر شرح رشادت های امیرالمومنین است
    توسط Ramin95 در انجمن اخبار روز موسیقی
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۸/۱۴, 20:51
  5. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۶/۲۰, 22:40

جستجو شده ها

اثری از نیلوفر لاری

فریبا وکیلی ترانه سرا

ترانه سرا

خانم وکیلی ترانه سرا

ارتباط با نيلوفر لاري

مصاحبه نیلوفرلاری پوربامونابورزویی

مونابرزویی وزهراعاملی

خانه ترانه نیلوفر لاری پور

مصاحبه با زهرا عاملی مونا برزویی نیلوفر لاری پور ترانه مکرم

مصاحبه های مونابرزویی لاری پور عاملی

تا این لحظه 2 کاربر از این تاپیک دیدن کرده اند

فقط اعضا گروه ویژه vip و مدیران قادر به دیدن اسامی بازدیدکنندگان تاپیک هستند

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

کپی از مطالب سایت مجاز نمیباشد و پیگرد قانونی دارد

cubase.ir

BACK TO TOP
وی اس تی
آرتیست