کانال کیوبیس در تلگرام را دنبال کنید
آهنگسازی
آهنگسازی




صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 1
صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 2
آموزش فارسی صفر تا صد مسترینگ با پلاگینهای waves



دانلود کیوبیس 8 cubase با لینک مستقیم رایگان و آموزش نصب فارسی

دانلود رایگان وی اس تی استرینگ شرقی Fayez Saidawi Oriental Strings با لینک مستقیم تک پارت از سرور سایت



آموزش آهنگسازی فارسی

+ پاسخ به موضوع
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: افشین مقدم: دریغ که ما بسیار کمتر از نسل شما از قوه به فعل می.رسیم

  1. Ramin95 آواتار ها
    Ramin95
    شماره کاربری
    4941
    Contributor
    شهریور /۱۳۹۰
    4,009
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی575
    0
    سپاس از شما 815 بار در 687 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض افشین مقدم: دریغ که ما بسیار کمتر از نسل شما از قوه به فعل می.رسیم

    موسیقی ما - به دنبال انتشار گفتگویی از شهیار قنبری ترانه.سرای نا.م.آشنای موسیقی ایران با عنوان «تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید »، یکی از ترانه سرایان فعال داخلی که سابقه همکاری با خوانندگانی چون علیرضا عصار، محمد اصفهانی و... را در کارنامه خود دارد، نامه سر....ه ای را خطاب به شهیار قنبری در اختیار موسیقی ما قرار داده که در ادامه عیناً می خوانید:
    .
    «وقتی كه جریانی به نام ترانه.سرایی مورد انتقاد تند قرار می.گیرد و همه در این میان بی.سواد و بی.دانش لقب داده می.شوند -آن.هم از طرف كسی كه خود یكی از بزرگان ترانه است- یا به احترام پیشكسوتی پاسخی داده نمی.شود یا برای موضوع اهمیتی قائل نیستیم كه پاسخ دهیم، یا به خاطر قدرت حریف توان پاسخگویی نداریم و صدایی نیست كه پاسخ دهد! سكوت ترانه.سرایان دیگر را اگر به قولی به پای احترام به پیشكسوت بگذاریم، ناگزیر باید پاسخ مرا حمل بر این كنید كه صدایی هست که پاسخ می.دهد و هم اینكه موضوع قابل اعتنا و بسیار بااهمیت است. از هركسی كه این متن را می.خواند، خواهش می.كنم حتی این تعبیر را هم نداشته باشد. من صدای كسی نیستم و به نمایندگی از جامعه ترانه.سرایی دست به تقریر این نامه نزده.ام كه اگر جز این بود، حتماً امضایشان را پای این نامه كپی برابر اصل می.كردم. پاسخ مرا صرفاً در جهت اهمیت موضوع دنبال كنید.چیزی كه مرا بر آن داشت تا این یادداشت را بنویسم، این بود كه احساس كردم بخش بزرگی از انتقاد موجود از وضعیت ترانه و ترانه.سرایی داخل كشور -با توجه به كدهای مصاحبه و بعضی از شاهد مثال.ها- ناشی از قضاوت مصاحبه.كننده و مصاحبه.شونده روی بعضی از دوستان ترانه.سرای داخلی است که با خوانندگان بزرگ مشغول همکاری هستند و این قضاوت به كل جریان ترانه.سرایی داخل كشور تعمیم داده شده و به نوعی جدا از بخش.های بسیار مفید این مصاحبه، در بخش.هایی هم با یك انتقام.گیری (با لحنی تحقیرآمیز) مواجه هستیم تا یك مصاحبه و نصیحت پیشكسوتی كه می.خواهد تجربه خود را در اختیار دیگران قرار دهد و به كارورزان ترانه نسل بعد از خود بگوید که برای بهتر شدن چه باید بكنند و چگونه قد بكشند!

    و اما پیش از هرچیز سخن كوتاهی با مصاحبه.كننده دارم.

    آقای مصاحبه کننده! افرادی از نسل ترانه.سرای امروز هستند كه یكی از عوامل جدی اوج.گیری و زمزمه.پذیر شدن بیش از پیش آثار خوانندگان بزرگ و حتی خوانندگان متوسط -چه داخل و چه خارج از كشور- در میان مخاطب شده.اند و پس از سال.ها ركود، دوباره امروز شاهد هستیم كه ترانه.ها و آهنگ.های اسلو و فاخر كه خاطره.اش برمی.گشت به دوران طلایی دهه پنجاه، در سطح وسیعی شنیده شده و در مواردی مگاهیت می.شوند. چیزی كه پیش از همكاری تنی چند از ما با خوانندگان بزرگ فقط در مورد آهنگ.های ریتمیك دیسكو اتفاق می.افتاد. بعضی از رپرها و گروه.های زیرزمینی با مستهجن.ترین ادبیات، موسیقی پاپ را به انزوای كامل كشانده بودند. آیا درست شنیدم؟ ما باید برگردیم از «ستاره آی ستاره» آغاز كنیم؟! انصاف، کمترین چیزی است كه از یك مصاحبه.كننده انتظار می.رود. كوبیدن تلاش.های یك نسل -كه در ادامه به آن اشاره خواهم كرد- به بهانه مصاحبه با یك اسطوره، وجدان راحتی می.خواهد كه امیدوارم شما داشته باشید.
    .
    • نامه.ای سر....ه به شهیار قنبری نازنین
    وقتی ١٥ ساله.ای، عشقت جمع كردن عكس.ها و آهنگ.های خوانندگان مورد علاقه.ات است و هر روز یك عكس از مجله.ی «دختران و پسران» قدیمی (یادگار آرشیو .....) با قیچی می.بُری و با بچه.های مدرسه كَل.كَل می.كنی كه یك عكس از فلان خواننده قدیمی پیدا كرده.ای كه هیچ.كس ندارد یا یك آهنگ پیدا كرده.ای كه همه دنبالش بوده.اند و تنها تویی كه می.توانی آن را برایشان كپی كنی. در و دیوار اتاقت پر است از عكس.های خوانندگان محبوبت!چه تفاوت وحشتناكی است بین پانزده سالگی تو و پانزده سالگی ترانه.سرایان بزرگ دهه پنجاه مثلاً شهیار قنبری كه به قول خودش در آن سن اروپا را دیده، بیتلز گوش داده و... در پانزده سالگی من «مدرن تاكینگ» در كاست.های بی.لیبل و بی.كیفیت در اوج بود و تا قبل از همه.گیر شدن ویدئو، هنوز شكل خوانندگانش را هم ندیده بودم و مارادونا تنها قهرمان نوجوانی.ام بود كه تصویرش را می.دیدم. ماشین.ها را می.گشتند و نوارهای خوانندگان را جمع می.كردند. اگر در خانه صدای ضبط از پنجره بیرون می.آمد، همسایه ناراحت ما زنگ می.زد به كمیته. اگر تا حدی بود كه كلمات را تشخیص دهی، پدر استغفرالله می.فرستاد و می.گفت «پسر! مردم شهید داده.ن. اون وقت تو آهنگ گوش می.دی؟!»

    تردید دارم نسل ترانه.سرای دهه پنجاه در تمام تجربه پانزده سالگی.اش عذاب وجدانی از این جنس را تجربه كرده باشد. یك شب در میان، هنگام دیدن سریال مورد علاقه.مان آژیر خطر از تلویزیون پخش می.شد و به پناهگاه نرفته، خاموشی مطلق و صدای شكستن دیوار صوتی را می.شنیدیم و می.فهمیدیم كه جنگنده.های عراقی از بمباران هموطنان.مان به آشیانه بازمی.گشتند. نه در آسمان آرامش بود و نه در زمین.

    كوچه كودكی من اسمش بن.بست «ستاره» بود كه در حدود 15 سالگیِ من شد شهید عباس آذربو. عباس كاپیتان تیم فوتبال محله.مان بود. روز تشییع جنازه.اش، مدرسه فقط دو ساعت مرخصی می.داد و من و بچه.محل.های هم.مدرسه.ای زمان بیشتری می.خواستیم. چندتایی از مدرسه فرار كردیم كه به تابوتش برسیم. ولی قدمان كوتاه بود و دست.مان به تابوتش نمی.رسید. غافل از اینكه جنازه عباس در تابوت فقط یك مشت استخوان و پلاك بود و این دقیقاً همان زمانی بود كه ترانه «بمان ....» در ایران كولاك كرده و شنیدن.اش جرم بود.

    آقای قنبری! كجای 15 سالگی من و هم.نسلان.ام شبیه نسل شما بود؟

    «قصه دو ماهی» و ١٧سالگی خالق.اش یادش به.خیر كه آغازش با خوانندگان مطرح روز و محبوب مردم است. شاید كسی ادعا كند كه در یك تدوین موازی و هم.زمان، فلان استعدادِ هم.سن «شهیار» در فلان شهرستان دورافتاده هیچ.وقت حتی خواب فرهاد را هم نمی.توانست ببیند. چه برسد به اینكه موفق شود ترانه.ای به دست.اش برساند. حتی اگر موفق هم می.شد، آیا چون شهیار و ایرج و اردلان برند می.شد؟ اینجاست كه شهیار خودش پاسخ می.دهد «ابتدا باید آرتیست باشی و بعد ترانه بنویسی» و البته من هم معتقدم آن زمان حتی با مدرك سیكل، كارمندت می.كردند نه مثل حالا با مدرك PhD بیكار و اگر كسی حتی استعداد در حد سیكل داشت، می.توانست خودش را به قافله برساند و نقش خود را بازی كند.

    ترانه.سراهای غریبه.تر -نسبت به مثلث ترانه- هم از صدای خوانندگان مطرح در همان دوران بی.نصیب نماندند؛ اما این كجا و آن كجا؟! راستی آیا به آنها هم تا این اندازه انتقاد می.شد كه به ما می.شود؟ اگر فرهاد بزرگ هم زنده می.ماند و از این نسل، ترانه می.خواند، طرفداران.تان به او نیز حمله می.كردند یا نه، از او همچنان به عنوان خواننده.ای بزرگ یاد و تمجید می.كردند؟ ولی باید اسفندیار زمانه هم می.بود، باید واروژان بزرگ هم می.بود تا آن اتفاقی كه شما و نسل.تان به آن می.بالید، برای ما هم رخ می.داد.

    با همین معادله، شاید چون دیگر واروژان نبود، فائقه آتشین حتی در كنار بعضی از یاران قدیمی خود هم با خواننده موفق دهه پنجاه فاصله چشمگیری داشت و -البته به شهادت مصاحبه شما با تلویزیون تپش- بسیار خواننده.ی بهتری است نسبت به گذشته. دریغ كه ما بسیار كمتر از نسل شما از قوه به فعل می.رسیم. صداهای فاخر و اوریجینال داریم اما یا خانه.نشین و كم.كارند یا به خاطر مسائل حرفه.ای، حلقه.های خوب كنار هم قرار نمی.گیرند و كمپانی.ها از صدا و سبك.شان حمایت نمی.كنند و شاید اراده.ای در پشت پرده وجود دارد كه صنعت ستاره.سازی در موسیقی را در ژانر جدی و فاخر دوست ندارد و در آن شرایط آرمانی شاید بهتر می.شد روی این نسل قضاوت كرد!

    در دوران شما موسیقی پاپ در بطن جامعه جریان داشت و در تلویزیون و رادیو خریداران ترانه زیاد بودند؛ نه مثل دوران ما كه تا همین چند سال پیش مجریان تلویزیون اجازه.ی به كار بردن واژه ترانه را نداشتند و از كلمه سرود استفاده می.كردند. مطرح.ترین و محبوب.ترین خوانندگان روز آنقدر مردمی بودند مه شاید بخشی از ساختار قدرت در آن زمان هم پشت پرده از آنها حمایت می.کرد و این یعنی بلیت رابطه و قدرت كه می.توانست به وقت مجوز و تولید و انتشار به راحتی خرج شود (بهروز وثوقی در کتاب خاطراتش به این نکته اذعان دارد که محبوبیت اش در میان بخشی از ساختار قدرت به نوعی امنیت اکران برخی فیلم ها را به ارمغان می.آورد). چون با استناد به حافظه خالقین دهه ٥٠ با ارعاب ساواك باید تولید متوقف می.شد؛ حال یا به دلیل زیركی خالقین در استفاده از استعاره.های شاعرانه سانسورچی فریب می.خورد یا با اراده.های ناشناخته پشت پرده، مشكوك.ترین و پُر....رین ترانه.های اعتراضی تا سال ٥٧ عرضه رسمی می.شد.

    در كلیات بحث می.كنم. موافقم كه در جزئیات اگر همان سانسور نبود، ممكن بود استعاره خالقینِ ترانه دهه ٥٠ رنگ.وبوی تندتری می.گرفت و جسارت بیشتری پیدا می.كرد؛ مثل همین متن كه بنا به ملاحظاتی در قسمت.هایی دچار خودسانسوری شده و مثل خیلی از اشعار محاوره من و تعدادی از هم.نسلانم كه هیچگاه به چرخه تولید نرسید و شاید هیچ.وقت هم نرسد. آثاری كه بی.شك در بُعد زبان، تكنیك و نوآوری، ورود به حوزه.های غیرمتعارف در صورتی که موسیقی مناسب خود را پیدا کند، این پتانسیل را دارد که در فراسوی مرزهای ترانه نوین قدم بردارد که به اعتقاد من در تعدادی از آثار منتشر شده هم به این مهم دست پیدا کرده است. البته به شرطی كه با زیبایی.شناسی امروز و مختص خودش سنجیده شود، نه زیبایی.شناسی مرسوم و كلیشه.ای گذشته كه هر شعر و ترانه.ای را كه به آن معیارها نزدیك باشد، متر می.كند و زیبا می.داند و غیر از آن را مبتذل می.خواند!

    به عنوان مثال، مانیفست شعر پُست.مدرن بر پایه عدم قطعیت، عدم مركزیت، عدم محوریت، عدم جنسیت و... شكل می.گیرد. پس باید با این زیبایی.شناسی آن را تحلیل كرد. اگر این زیبایی.شناسی را نشناسیم و كدهایش را نتوانیم باز كنیم، از اثر لذت نمی.بریم. تا دیروز، مثلاً بالا بردن بسامد یك كلمه یا یك تركیب، سبك و امضای یك شاعر و ترانه.سرا می.شد؛ امروز آگاهانه از این تكنیك استفاده نمی.شود یا دست.كم من استفاده نمی.كنم، چون اعتقاد دارم بسامد در كوتاه.مدت سبك می.شود و در درازمدت خسته.كننده و كلیشه. این زیبایی.شناسی امروز من است كه مطمئناً با زیبایی.شناسی شما تفاوت دارد.

    اگر تا دیروز تصاویر ذهنی، تخیل و عنصر انتزاع، حس.آمیزی، تشبیه و استعاره، تركیب.سازی و کلی گویی، نقطه.عطف زیبایی.شناسی ترانه دهه پنجاه بود، امروز در کنار آن فنون، سوژه.یابی، تصاویر بكر عینی، عاطفه.ی محض برای هم.ذات.پنداری، رفتارشناسی، تعامل عینیت و ذهنیت، معادل.سازی، كشف، كاراكترسازی، لحن.سازی، سرودن ابیاتی با قابلیت ضرب.المثل شدن و پرداختن به جزئیات شاخصه.هایی هستند كه می.تواند به گذشته ترانه ایران تكامل بیشتری ببخشد و حتی به.طور كامل ترانه امروز را از زیر سایه.سار سبز ولی سنگین دهه ٥٠ بیرون آورد و شهیار و ایرج و اردلان و زویا زاكاریان زمان خود را پرورش دهد.

    دیروز ترانه.های روایی، استفاده از صنعت تشخیص در ترانه.هایی نظیر «مرداب» و «دو پنجره» مُد بود، در زمانی كه زمان هر آهنگ دو برابر امروز بود. امروز زمان كوتاه.تر است و از حوصله روایت خارج؛ و البته شما جناب شهیار قنبری، به درستی این مسأله را دریافتید كه بسیار بیشتر از گذشته از تكنیك حذف فعل با توجه به سبك موسیقی خود استفاده می.كنید. (سازهای غربت، سازهای ناكوك/ شعر، بادامی تلخ، سوگوار دل.پوك) كه بی.شك شما اولین ابداع.كننده این سبك در ترانه بوده.اید و همچنین از تكنیك اتصال كوتاه در ترانه زیبا و متفاوت «سفرنامه» (جان لنون در باران/ چشم ...ی در دیس/ ونگوگ گوش به دست...) استفاده می.كنید، همه و همه به خاطر شرایط زمان است. چون اعتقاد دارم جبر و شرایط زمان و مكان در علل ظهور بسیاری از سبك.ها تأثیرگذاری ژرف داشته.اند. اما حتی شما هم از همین شبکه واژگانی و این تکنیک برای خوانندگان بزرگ بسیار بسیار کمتر استفاده می.کنید. چون به درستی می.دانید که از زبان آن خواننده.ها شاید زیبا نباشد و این.جاست که اوج تنوع زبانی شهیار قنبری را شاهد هستیم که متناسب با شخصیت هر صدا با توجه به حفظ معیارهای خود ترانه می.نویسد. شاید جبر زمانه امروز و شرایط مخاطبین امروز كه به سبك و سیاق شعر و ترانه امروز داخل كشور منجر شده كه باب دل شما و هم.نسلان.تان نیست. مثل من كه دیگر استفاده از استعاره.ها و تركیب.سازی.های بسیار كم.كاركرد و عقب.تر از اتفاقات اصیل و واقعی مردم كوچه و خیابان و مخاطب امروز در ترانه امروزِ خالقین دهه پنجاه را مناسب نمی.دانم.

    با تمام احترامی كه برای شما و قلم.تان و هم.نسلان.تان قائل.ام، اعتقاد دارم سرودن ترانه.های اجتماعی-سیاسی از جانب خالقین دهه پنجاه در یك دهه گذشته، در بُعد كلام دیگر به هیچ وجه به قدرت گذشته نبوده و تأثیرگذاری عمیق و همه.گیرِ چند ترانه اجتماعی خالقین داخل كشور (كه بخش زیادی از سطح و لایه.های اجتماع -از مردم خانه و خیابان گرفته تا جماعت بازار و دانشگاهیان و حتی سیاسیون- را درگیر خود كرده) ندارد.

    ترانه.های اجتماعیِ سروده شده و خوانده شده در نسل شما، در سال.های اخیر اگرچه به نیتِ سرودنِ درد جامعه بوده، ولی در كاركرد، حرف اجتماع امروز و حرف امروز زمانه نبود. به دلیل احترام به مخاطب این ترانه.ها از ذكر مثال خودداری می.كنم. اگرچه همه این ترانه.ها از بابت تخیل و تكنیك، بسیار شاعرانه بوده.اند، ولی در عنصر مهم عاطفه و تأثیرگذاری، به شهادت زمزمه نشدن.شان و عدم هم.ذات.پنداری با دایره وسیعی از مخاطب عام (نه طرفداران دوآتشه كه تجربه ثابت كرده همواره موافق بوده.اند) متأسفانه ناكام بوده.اند.

    شاید دقیقاً اینجاست كه پاسخ تاریخی تمام خالقین صاحب.سبك دنیا به نقدهایی از این دست داده می.شود: پاسخ «هنر برای هنر» كه شما و هم.نسلان.تان هم از این قاعده مستثنی نیستید و شاید همین فاصله.ی دو طرز فكر، دو دیدگاه و دو شرایط زندگی، دلیل زمزمه نشدن ترانه.های آلبوم خوانندگان بزرگ در این سال.ها بوده و بزرگ.ترین دلیل دلسردی مخاطب از موسیقی پاپ فاخر كه مقارن است با ظهور صداهای تقلیدی، غیراصیل و در مواردی بسیار بد با كاور ریتم.ها و ملودی.های یونان، عرب و ترك و شیوع نوحه.گری در موسیقی پاپ هم.زمان با این خلأ.

    شاید دلیل روی آوردن خواننده.های بزرگ به آهنگسازها و ترانه.سراهای داخلی برای پیدا كردن حلقه.های حسی و عاطفی گم.شده از این بابت باشد. ولی ما همواره متهم شده.ایم به اینكه چون مجانی هستیم و یا ترانه ارزان.قیمت در اختیار آنها می.گذاریم، با ما همکاری می.کنند! هیچ.كس از نسل شما و طرفداران.تان نتوانسته.اند بپذیرند و باور كنند كه مسیر ترانه امروز شاید مسیر دیگری است. این خوانندگان به دلایل دیگری از جمله دگردیسی اجتماعی و تغییر ذائقه در سلیقه مخاطب كه احتمالاً در كنسرت.هایشان به آن پی برده.اند، از كلام و آهنگ داخلی.ها استفاده می.كنند.

    نسل شما، دوستان، همكاران و طرفداران.تان ما را متهم می.كنند تا عدم سازگاری كلام و آهنگ.های خود با واقعیت.های موجود را انكار كنند. نسل شما چهار دهه تشویق شد و تأیید. كم نیستند ترانه.های ماندگاری كه در بُعد كلام به واقع حرف چندانی برای گفتن نداشتند، اما با آهنگ و تنظیم و صدای درست خاطره شدند و بیش از چهار دهه از چشم و گوش مخاطب، ضعف خود را پنهان نگاه داشتند؛ چراكه از قداست دوران طلایی دهه پنجاه می.آمدند.

    ولی ما پس از همكاری با اسطوره.ها توهین شنیدیم و تهدید! چه می.شود آن هنگامی كه این نسل گمنام.تر از امروز بود، وقتی با هزار سختی مراسم یادمان، بزرگداشت و تجلیل از تلاش نسل شما در عرصه ترانه برگزار می.كرد، از نسل ما به عنوان فرزند و استعداد آینده یاد می.شد؛ اما به محض اینكه ورود كردیم به این همكاری.ها، عده.ای دست به تخریب و تحقیر زدند؟!

    آقای قنبری! ما هیچ.وقت به اندازه شما تشویق و تأیید نشدیم. من هیچ.وقت در تمام زندگی هنری.ام به اندازه شما و همتایان شما تریبون و شبكه و برنامه و مصاحبه و طرفدار دوآتشه نداشته.ام. كسانی را نداشته.ام كه در حمایت از من به دیگران حمله كنند. همواره به ما حمله شد. به اسم طرفداران خوانندگان، ترانه.سرایان و آهنگسازان بزرگ دهه 50، علیه ما موج شد. زیباترین و نوآورترین ترانه.ها انكار شد. بعضی از همكاران شما به خوانندگان می.گفتند نباید از كلام فلان ترانه.سرای داخلی در این آلبوم.ها استفاده كنید. دوستان آهنگساز نسل شما به تحریك دیگران روی كلامی كه خواننده اسطوره از هر ترانه.سرای داخلی انتخاب می.كرد، ملودی نمی.گذاشتند و اجازه حضور هیچ كسی غیر از خود را هم در آلبومی نمی.دادند. آهنگسازها و ترانه.سراهایی كه یك عمر در ترانه.هاشان شعار آزادی، برادری، برابری مرد و زن و غیره سر می.دادند، حتی تحمل حضور دیگران در یك آلبوم را در كنار خود نداشتند.

    منكر صدور بی.رویه آهنگ، تنظیم و ترانه مجانی و حتی ساخت موزیك.ویدیو به خارج از كشور نیستم، ولی نباید همه را با یك چوب زد. خوانندگان شریفی هم هستند كه این.گونه فكر نمی.كنند؛ چون اعتقاد دارند كالای هنریِ به دفعات مفت و مجانی، به معنی این است که خالقش برایش زحمت نكشیده و نمی.تواند كار خوبی باشد. از طرفی، فاصله سنی این نسل با آنها بین دو، سه تا چهار دهه است و برایشان حكم اسطوره و پیشكسوت دارند.

    از نظر روان.شناختی، گاهی دلیل این مسأله، معذورات اخلاقی و پیشكشی و كادو دادن مطرح می.شود؛ از جنس پیشكشی ترانه شما و افرادی چون شما به فیلم «خداحافظ رفیق» امیر نادری كه البته تفاوت این پیكشی ممكن است از نظر شما در این باشد كه شما در اوج شهرت از روی قدرت انجام می.دادی ولی كسانی از این نسل با یك فاصله چشمگیر از نظر اقتصادی و شهرت با فلان آرتیست، از روی ضعف و برای دیده شدن و شنیده شدن.

    از طرفی ما مانند نسل شما و به اندازه.ی شما صداهای اهل ترانه.های درست و آنچنانی نداریم. در دوران شما از بس صداهای خوب و اوریجینال وجود داشت، فرصتی برای ترانه بد نوشتن نبود. اما در این دوران بدها آنقدر زیادند که خوب ها به گوش نمی.رسند. صداهای درست این نسل، تهیه.كننده.ای ندارند كه تولید كنند. همین تعداد كمی را كه احتمالاً شنیده.اید، با هزار سختی به تولید رسانده.ایم. شاید بد نباشد بدانید هفده سالگی من و هم.نسلانم در چه حالی گذشت. مشغول هر كاری می.توانستیم باشیم، جز ترانه به شكل حرفه.ای.

    در ١٧ سالگی من، موسیقی پاپ در داخل كشور وجود خارجی نداشت و ترانه در جریان نبود. ما احتمالاً مثل شما برنامه «میخك نقره.ای»، «ایستگاه آخر»، «زنگوله.ها» و «گل.ها» و «رنگارنگ» نداشتیم. شاملو و فروغ می.خواندیم و ترانه گوش می.دادیم و شعر می.نوشتیم و ترانه هم شاید؛ ولی به اجرا فكر نمی.كردیم. آغازمان با اسم.ها نبود. آغازمان با شهرت نبود. صفحه.های 45 دور نداشتیم كه برای ترانه.سرایان قدیمی در كنار خوانندگان با عكس روی جلد دست به دست می.چرخید و ترانه.هاشان زمزمه می.شد و چه شهوتی دارد شهرت و چه انگیزه.ای می.دهد كه بنویسی و بنویسی و بنویسی و در ایران ٣٠ میلیونی دهه پنجاه و تهران خیلی خیلی كوچك.تر از اكنون و كم.جمعیت.تر از امروز با صداهای درست زمزمه و شناخته شوی. روز به روز پویاتر از گذشته حركت كنی و البته در اوج جوانی وشهرت، اوج زمزمه.پذیری، درست وقتی باید كاشته.هایت را برداشت كنی، اتفاق تلخ هجرت.

    چه.قدر رنج كشیدید برای زنده نگاه داشتن موسیقی پاپ و ترانه نوین كه تنها یك دهه از عمرش سپری می.شد و چطور به.یك.باره كشتی غول.پیكر موسیقی و ترانه نوین با كوچیدن اجباری خالقین و مجریانش چون تخته.های پراكنده روی آب هر كدام در یك گوشه دنیا دور افتاده از هم خاطرات را مرور كردید و چه عشقی در این میانه بود كه در روزهای سخت غربت، دگرباره به هم وصل شدید، نوشتید و ساختید و خواندید؛ و ما نوجوانی و جوانی.مان با ترانه.هایتان گره خورد و همینطور نسل بعدی و بعدی.

    این انتقادِ گاهی به.حق و گاه وسواس.گونه.ی بزرگان هنرِ ترانه دهه پنجاه، به نسل ترانه بعد از خود، ریشه در همین سختی دارد. ریشه در این به قول شما شرایط نابرابر زندگی در خاك و زندگی در غربت دارد. ریشه در همان نپذیرفتن سبك و سیاق ترانه نوین از جانب نسل قبل از شهیار قنبری و هم.نسلانش دارد كه شاید آنان هم نسل بعد از خود را قبول ندارند. (پانویس.های اردلان سرفراز در كتابش «از ریشه تا همیشه» و «سال صفر» و مصاحبه ایرج جنتی عطایی در كتاب «مرا به خانه.ام ببر» كه از برخورد تند هوشنگ ابتهاج (سایه) با شخص ایشان و ترانه.شان حكایت دارد و خود شما هم مطمئناً خاطراتی در این زمینه دارید كه به چه سختی جا باز كرده.اید.) و شاید ریشه در نداشتن اطلاعات درست از وضعیت زندگی داخل ایران و مخاطب امروز دارد.

    این مخاطب قابل پیش.بینی نیست و به همین خاطر است که ترانه.ای را كه سال.ها زمزمه كرده و دوست داشته، به ناگاه با به راه افتادن موجی در یك نظرسنجی برنامه «سالی تاك»، به شاهكار «نون و پنیر و سبزی» زرشك طلایی اعطا می.كند؛ البته بی.آنكه منكر ترانه.سرایش شوند! به من هم بابت ترانه «خدا با ماست» زرشك طلایی دادند و هم در فضای مجازی توهین كردند و در فضای حقیقی تهدید!

    در این سال.ها آن قدری كه به جریان ترانه و ترانه.سرایی و ترانه.سرای داخل ایران حمله شد، به هیچ جریان دیگری حمله نشده است. اینكه می.گویید این نسل كتاب نمی.خواند، سواد ندارد و تجربه نمی.نویسد، یك حكم مطلق است و همه را در بر می.گیرد كه شاید در مواردی این.چنین نباشد. پس بگذارید هر كس ضعف و توانایی خود را بروز دهد؛ مانند شما كه بروز دادید و شاید هنگام خلق «قصه دو ماهی» نمی.دانستید اسطوره می.شوید. نسل شما هم مانند نسل ما، از نسل قبل از خود چراغ سبز نگرفت و بالا آمد. بگذارید نسل ما هم خودش تجربه كند. اگر خوب باشد می.ماند، اگرنه فراموش می.شود.

    این نسل هیچ گناهی ندارد، جز اینكه مثل نوجوانی و جوانی شما عاشق ترانه و ترانه.سرایی است. اینكه چرا به صداهایی كه شما و همتایان.تان یك عمر برایشان خون جگر خوردید، دست انداخته و چرا با نسل خود كار نمی.كند، دلایلش روشن است. عده.ای فقط ویترین می.خواهند؛ عده.ای می.خواهند مسیر میان.بُر را بروند و عده.ای دوست دارند ترانه.هایی که صداهای دیگر از پس اجرایشان برنمی.آیند را با صداهای بزرگ و نوستالژیک به اجرا در بیاورند.

    در جهان آزاد امروز، هر كسی حق انتخاب دارد. البته وسواس و حساسیت نسل شما هم روی این صداها برای من قابل ستایش است. نگران آنید که صاحبان برخی صداها با اجرای برخی آثار ضعیف، گذشته.ای را که شما برایش خون دل خورده.اید، زیر سوال ببرند. من به سهم خودم امیدوارم چنین جنایتی را مرتکب نشده باشم. برای اینکه بیشتر بدانید، بارها از جانب برخی از آهنگسازها ملودی.هایی پیشنهاد شده که رویش برای فلان صدای بزرگ ترانه بنویسم و امتناع کرده.ام. چون اعتقاد دارم صِرف کارکردن با این صداها اگرچه حائز اهمیت است، ولی از آن مهم.تر این است که چه چیزی بخوانند؛ و روی آن ملودی.ها نه اینکه نمی.شد ترانه متفاوتی کار کرد، ولی هدف آهنگساز جنس دیگری از کلام بود که به اعتقاد من در شأن آن صدا نبود. اگر شما بعد از چهار دهه درخشش در سطح اول ترانه این مرز و بوم و خلق صدها ترانه جاودانه، از وضعیت امروز گلایه.مندی و زندگی در غربت را حق خود نمی.دانی، ما تنها می.توانیم آرزو كنیم كه شرایطی ایجاد شود برگردید و دوست داریم كه برگردید.

    من به هنر شما احترام می.گذارم. نمی.دانم اگر جای این دو نسل با هم عوض می.شد و ما به جای شما در آنجا بودیم، آیا با نسل بعد از خود تلخی می.كردیم یا نه؛ كه البته در همین نقطه هم برخی از ما درگیر تلخی با برخی دیگریم. اما اینكه گروهی از نسل شما تمام ترانه.سازان نسل ما را زاییده تفكرات و ایدئولوژی سیستمی می.داند كه می.خواهد از طریق صداهای ماندگار تفكرات و ایدئولوژی هماهنگ شده.ای را به خورد مخاطب دهد و این صداها را به نابودی بکشاند، باور كنید سوءتفاهمی بیش نیست.
    .
    یه نفر می.آد كه من منتظر دیدنش.ام
    یه نفر می.آد كه من تشنه.ی بوییدنش.ام
    (شهیار قنبری)
    .
    امید داریم روزی شما را در یك نقطه از جهان ببینم و امید داریم آن نقطه ایران باشد.»
    .
    افشین مقدم
    مرداد 94



    ادامه در منبع : تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید


    #1 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۴/۰۶/۰۲ در ساعت 21:10

  2. کاربران زیر از شما Ramin95 عزیز جهت این پست سپاسگزاری کرده اند


  3. # ADS
    مجری تبلیغات
    تاریخ عضویت
    -
    نوشته ها
    -
    فروشگاه آنلاین کیوبیس با سیستم پرداخت آنلاین و ارسال به سراسر نقاط ایران ، شهرستانها و روستاها در کمترین زمان ممکن ، فروش vst وی اس تی ارزان و با کیفیت ، فروش سمپل و پلاگین های جدید آهنگسازی

    بی نظیرترین آموزش فارسی نرم افزار کیوبیس ( سطح مقدماتی )
    آموزش فارسی کار با نرم افزار کیوبیس (سطح پیشرفته)
    آموزش فارسی CUBASE 5 & NUENDO4
    آموزش فارسی تکمیلی NUENDO5.5, CUBASE 6.5
    آموزش فارسی Ableton Live 9
    آموزش فارسی سونار Sonar X2,X3
    آموزش فارسی Cubase Elements 7

    آموزش فارسی protools 10
    آموزش فارسی Logic Pro X2 لاجیک
    آموزش فارسی Studio one استودیو وان
    آموزش فارسی BAND IN A BOX 2015
    آموزش فارسی Guitar Pro 6
    آموزش فارسی ضبط افکت میکس و مستر صدا ADOBE AUDITION CS5.5
    آموزش فارسی یک پروژه تنظیم آهنگ از ابتدا تا انتها

    آموزش فارسی اف ال استودیو FL Studio 12
    آموزش فارسی سمپلر کانتکت Native instrument Kontakt 5
    آموزش فارسی تصویری امنیسفر OMNISPHERE
    آموزش فارسی تخصصی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی موسیقی الکترونیک Steinberg Sequel
    آموزش فارسی تکنیکهای حرفه ای وکال همراه با آموزش Melodyne
    آموزش فارسی تکنیکهای رکورد صدا در استودیو موسیقی
    آموزش فارسی 101 ترفند حرفه ای میکس + مستر آهنگ با ایزوتوپ اوزون 7 izotope ozone
    آموزش فارسی جامع مسترینگ آهنگ Izotop Ozone 6 + tracks
    آموزش فارسی Fab Filter+Waves +Slate Digital

    آموزش کامل مراحل ساخت آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی آهنگسازی در یک هفته
    آموزش فارسی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی مولتی مدیا تصویری مبانی موسیقی
    آموزش فارسی تنظیم و ارکستراسیون آهنگ
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش خوانندگی پاپ به زبان فارسی
    آموزش آهنگسازی در سبکهای پاپ، هیپ هاپ رپ،ترنس،هاوس،بلوز،جاز،راک

    آموزش فارسی میکس حرفه ای آهنگ
    آموزش فارسی میکس و مسترینگ حرفه ای
    آموزش فارسی یک پروژه میکس و مستر آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی ریتم سازی در موسیقی
    آموزش فارسی ساخت بیت در موسیقی
    آموزش فارسی صداسازی با سینتی سایزرها
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش فارسی ساخت استودیوی موسیقی خانگی

    خرید وی اس تی پیانو spitfire audio hans zimmer piano
     

موضوعات مشابه

  1. سیر نگات کنم _ یاسین تنظیم maklos
    توسط MakLOs در انجمن سایر سبکها (other species)
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۱۰/۱۹, 22:47
  2. پاسخ ها: 3
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۷/۲۷, 14:03
  3. دلنوشته : سیگار از سیروان
    توسط sirwanmessy در انجمن دلـنوشــته
    پاسخ ها: 2
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۹/۰۴, 17:30
  4. اجرای «سیدعبدالحسین مختاباد» در سالن اجلاس
    توسط Ramin95 در انجمن اخبار روز موسیقی
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۱۱/۰۷, 17:20
  5. با صدای امیرحسین مدرس؛ ضبط آلبوم «خورشید» به اتمام رسید
    توسط Ramin95 در انجمن اخبار موسیقی ایران
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۸/۱۲, 07:50

جستجو شده ها

Nobody landed on this page from a search engine, yet!

تا این لحظه 0 کاربر از این تاپیک دیدن کرده اند

فقط اعضا گروه ویژه vip و مدیران قادر به دیدن اسامی بازدیدکنندگان تاپیک هستند

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

کپی از مطالب سایت مجاز نمیباشد و پیگرد قانونی دارد

cubase.ir

BACK TO TOP
وی اس تی
آرتیست