کانال کیوبیس در تلگرام را دنبال کنید
آهنگسازی
آهنگسازی




صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 1
صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 2
آموزش فارسی صفر تا صد مسترینگ با پلاگینهای waves



دانلود کیوبیس 8 cubase با لینک مستقیم رایگان و آموزش نصب فارسی

دانلود رایگان وی اس تی استرینگ شرقی Fayez Saidawi Oriental Strings با لینک مستقیم تک پارت از سرور سایت



آموزش آهنگسازی فارسی

+ پاسخ به موضوع
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: گفت.وگو با محمدرضا درویشی، پژوهشگر موسیقی نواحی و آهنگساز؛ دیدار با آخرین نسل راویان موسیقی اقوام

  1. Ramin95 آواتار ها
    Ramin95
    شماره کاربری
    4941
    Contributor
    شهریور /۱۳۹۰
    4,009
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی575
    0
    سپاس از شما 815 بار در 687 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض گفت.وگو با محمدرضا درویشی، پژوهشگر موسیقی نواحی و آهنگساز؛ دیدار با آخرین نسل راویان موسیقی اقوام

    گفت.وگو با محمدرضا درویشی، پژوهشگر موسیقی نواحی و آهنگساز؛
    دیدار با آخرین نسل راویان موسیقی اقوام

    موسیقی ما- پرویز براتی: محمدرضا درویشی تداعی.گر پژوهش.های ۳۰ ساله او در عرصه موسیقی اقوام و انتشار کتاب عظیم «دایره.المعارف سازهای ایران» است؛ دایره.المعارفی بزرگ در عرصه ساز.شناسی که در سال ۲۰۰۲ جایزه جامعه بین.المللی اتنوموزیکولوژی را نصیب این پژوهشگر کرد و هم.اینک جلد سوم آن در حال آماده.سازی است. این موسیقیدان از معدود پژوهشگرانی است که از ۳۰ سال پیش با سفر به شهر.ها و روستاهای ایران به پژوهش.های گسترده.ای در موسیقی نواحی مختلف ایران دست زده و با آخرین نسل راویان و نوازندگان موسیقی اقوام دیدار و گفت.وگو داشته است. حاصل این پژوهش.ها چاپ کتاب.هایی چون آیینه و راز، بیست ترانه محلی فارس، نوروزخوانی، موسیقی و خلسه، نگاه به غرب و موسیقی نواحی جنوب ایران و ده.ها کاست و سی.دی است. این.ها البته یک بعد از فعالیت حرفه.ای درویشی هستند؛ چرا که او دستی هم در زمینه موسیقی فیلم دارد که از جمله آن می.توان به ساخت موسیقی فیلم «سفر قندهار» اشاره کرد که در سال ۲۰۰۲ از طرف جشنواره دوسالانه موسیقی فیلم در بُن کاندید بهترین موسیقی فیلم شد. نام درویشی به عنوان آهنگساز فیلم.های دیگری هم مطرح است؛ فیلم.هایی که در دسته سینمای هنری و مولف می.گنجند و جزو فیلم.های درخشان سینمای ایران هستند. بهرام بیضایی، داریوش مهرجویی، محمد شیروانی، محمدتقی راوندی، محمد احمدی، مجتبی می.رتهماسب، محمدرضا مقدسیان، محمد رسول.اف، حسین.علی لیلستانی، شوکت امین، مازیار می.ری، صدیق برمک، محمد طالبی و مهدی مدنی از جمله کارگردانانی هستند که درویشی برای فیلم.هایشان موسیقی فیلم. ساخته است. روز گذشته، شماری از این موسیقی.ها در قالب آلبوم «برگزیده موسیقی سینما و تئا.تر» حاوی پنج سی.دی در خانه هنرمندان رونمایی شد. این مجموعه را موسسه
    فرهنگی-هنری آوای خورشید (موسسه نشرموسیقی مرکز موسیقی بتهوون) تهیه و ارایه کرده است. رونمایی از این آلبوم بهانه ما شد برای گفت.وگویی مفصل با این موسیقیدان؛ گفت.وگویی که البته تمام ابعاد کاری او را در بر نمی.گیرد. .تمرکز شما در نوشتن موسیقی برای فیلم، روی سینمای هنری و فلسفی بوده است. با کارگردان.های بزرگی هم کار کرده.اید. تولید این نوع سینما به دلایل مختلف در مقایسه با دهه ۶۰ و ۷۰ کمتر شده است. این مساله تا چه حد آهنگسازی شما را برای فیلم.ها تحت تاثیر قرار داده یا سمت.وسوی دیگری به آن بخشیده است؟
    سمت.وسوی آهنگسازی، من را عوض نکرده. به.. همان نسبت که فیلم خوب ساخته نمی.شود یا خیلی کم ساخته می.شود، به.. همان نسبت هم تعداد کارهای من کم شده. من سمت.وسوی خود را عوض نکردم و خودم را با سلیقه.های روزمره مطابقت ندادم، هرچند این فیلم.ها همچنان در کشور تولید می.شود.
    .به شما پیشنهادهایی برای آهنگسازی برای سینمای بدنه یا تجاری نشد؟
    چرا، قبلا پیشنهادهایی می.شد، ولی من قبول نمی.کردم. حالا، خوشبختانه، خودشان متوجه موضوع شده.اند و دیگر تماس نمی.گیرند. تا ۱۰ سال پیش، پیشنهاد.ها زیاد بود. در واقع کارهایی که انجام داده.ام به گونه.ای بوده که یا من از طرف کارگردانان مولف انتخاب شده.ام یا خودم فیلم.ها را انتخاب کرده.ام، چنین نبوده که هر پیشنهادی را بپذیرم.
    تمام فیلم.هایی که طی این سال.ها برایشان موسیقی ساخته.ام، در عرصه سینمای مولف، هنری یا فلسفی بوده و من غیر از این، کار نکرده.ام. از همین.رو ساخت موسیقی برای ۴۰ یا ۵۰ فیلم ظرف ۲۵ سال تعداد زیادی نیست. ما الان آهنگسازانی داریم که طی این مدت ۳۰۰ تا ۳۵۰ موسیقی فیلم ساخته.اند و ظاهرا برای آن.ها چندان تفاوتی نمی.کند که برای کدام فیلم یا کارگردان موسیقی بنویسند، ولی برای من فرق می.کند، با اینکه ساختن موسیقی فیلم، شغل من نیست. من موسیقیدانم. به کارهای مختلف می.پردازم که از میان این کار.ها، یکیشان موسیقی فیلم است. در کنار آن موسیقی صحنه می.سازم، موسیقی برای آلبوم می.سازم، کتاب می.نویسم (تاکنون ۱۶ کتاب نوشته.ام)، روی دایره.المعارف ساز.ها کار می.کنم و در حال آماده.سازی آن هستم و مقاله می.نویسم. بنابراین موسیقی فیلم، یکی از حوزه.های مورد علاقه من است.
    .پس نوشتن موسیقی برای فیلم، اهمیتش برای شما، هم.پایه پژوهش در موسیقی اقوام و کارهای فکری و آسیب.شناختی برای موسیقی است...
    همه این.ها برای من مهم و در اولویت هستند. منتها برخی ابعاد کاری.ام از سایر ابعاد برجسته.تر به نظر آمده. این.ها دیگر به من ارتباط پیدا نمی.کند و وابسته به سلیقه و علایق مخاطب است.
    .شما چندی پیش گفته بودید سینمای ایران در بد.ترین شرایط قرار دارد و از طرف دیگر فیلم.های تجاری جای سینمای جدی و هنری را گرفته.اند...
    آن فیلم.ها جای فیلم.های هنری و فلسفی را نگرفته.اند. فیلم.های دم.دستی و گیشه.پسند جای آن فیلم.ها را نگرفته. در واقع باید بگوییم جای سینمای هنری و مولف خالی است. آن فیلم.های دم.دستی هم نتوانسته.اند اینجای خالی را پر کنند. مشکلات سینمای مولف یکی، دو تا نیست یا مجوز فیلمنامه نمی.دهند یا آنقدر از یک فیلمنامه ایراد می.گیرند که به فیلمنامه دیگری تبدیل می.شود. اگر فیلمنامه تصویب شود، مجوز ساخت نمی.دهند، مجوز ساخت بدهند، مجوز اکران نمی.دهند. مجوز اکران نمی.دهند و فیلم بلاتکلیف می.ماند. اگر کارگردان، فیلم را به خارج ببرد با کلی گرفتاری و دردسر و بازخواست مواجه می.شود. در واقع چنین فیلم.هایی مجال ساخت نمی.یابند. البته چندی پیش فیلم «تهران» آقای اصلانی را دیدم که فیلم هنرمندانه خوبی بود...
    .در فیلم «آتش سبزِ» ایشان آهنگسازی کردید...
    بله، یکی از سخت.ترین فیلم.هایی بود که برایش آهنگسازی کردم.
    .شما کاملا با موسیقی غرب آشنایی دارید، با این حال...
    کاملا نه! در واژه.هایی که به کار می.برید احتیاط کنید...
    .منظورم این بود که با موسیقی غرب آشنا هستید و در عین حال روش خاصی را در نوشتن موسیقی دنبال می.کنید. صحبت از «آتش سبز» شد. شما در این فیلم از پارتیتور استفاده نکرده.اید و گفته.اید مهم نیست که یک فیلم نُت پارتیتور داشته باشد یا نه. چون مهم، حاصل تاثیر موسیقی بر یک فیلم است. من به دلایلی با این استدلال شما مخالفم...
    به پارتیتور اعتقاد دارم. در موسیقی غرب، پارتیتور به معنای مجموعه.ای از پارت.ها یا بخش.ها تعریف شده. معادل فرانسوی.اش هم Score است. پارتیتور نت.نویسی.ای است که نُتِ تمام بخش.های.سازی و آوازی یک ارکستر. یا هم.نوازی.های دیگر روی آن ثبت شده. پارتیتور می.تواند شامل نت باشد (در مفهوم قدیمی.اش) یا شماری از نشانه.ها و خطوط (در مفهوم امروزین). امروز شما آثار مدرن و مابعد مدرن زیادی را می.بینید که یک مشت نشانه است و دیگر نت نیست. یک بخش از آهنگسازی دارد به سمت استفاده از این نشانه.ها می.رود. شما امروز شاهد پارتیتوری هستید که نه در آن نت هست نه نشانه.ای. ۲۰ صفحه کاغذسفید از جان کیج به نام ۳۳/۴ (چهار دقیقه و سی.وسه. ثانیه). این پارتیتور چاپ شده و داخل آن چیزی نیست. سفید است. خُب این هم یک نوع دیدن است.
    .بله، ولی موسیقی کیج نوعی تخطی و طغیان بود. آیا این مدل قابل تعمیم برای موسیقی فیلم است؟
    من یک موقع موسیقی.ای می.نویسم که ارکستر سمفونیک می.زند، مثل موسیقی فیلم «وقتی همه خوابیمِ» آقای بیضایی که یک ارکس.تر سمفونیک ۸۰، ۹۰ نفری اجرا کردند و نت پارتیتور داشت. اما یک.سری از کار.ها برای کامپیو.تر یا صدای سمپل شده، است؛ دیگر برای من نشانه است، برای خودم پارتیتور است.
    .به هر حال اگر موسیقیِ اورژینالِ فاقد پارتیتور، به نحوی نابود شود یا سازنده آن در حیات نباشد؛ چه کسی آن را احیا می.کند؟
    به صورت صوتی و تصویری باقی.می.ماند. اگر زمانی جهان بمباران هسته.ای شود و هر چه کاغذ و پارتیتور است از بین رود، آن موقع هر چه نوار و سی.دی هست هم از میان می.رود. هر چه انسان است از بین می.رود. الان جهان به سمت عدم استفاده از کاغذ می.رود. تمام کتابخانه.های جهان در حال دیجیتالی شدن هستند. اگر شما الان عضو کتابخانه جورج واشنگتن آمریکا باشید، کتاب را روی مانیتور به شما امانت می.دهند و می.توانید از آن پرینت بگیرید. روزنامه.ها به سمت سایتی شدن می.روند. وقتی جهان به سمت حداقل استفاده از کاغذ برود، این شامل پارتیتوا هم می.شود. البته نوع کارهای من مختلف است. از صداهای کامپیوتری و انتزاعی کمک می.گیرم تا ارکستر سمفونیک.
    .یک نوع آهنگسازی در کارتان هست که بخشی از شیوه آهنگسازی. شما برای فیلم.هاست و طبق آن صداهای اصلی را در محل ضبط و با صداهای انتزاعی و الکترونیک ترکیب می.کنید. درباره این رویکرد توضیح می.دهید؟
    این روش را در خیلی از فیلم.ها استفاده کردم. مثلا در فیلم هشت دقیقه.ای «درخت سخنگو» از مجموعه فرش ایرانی ساخته آقای بیضایی. فیلم، هشت دقیقه و ۱۵ ثانیه است و موسیقی من هم هشت دقیقه و ۱۵ ثانیه. از فریم اول تا فریم آخر موسیقی داریم. این موسیقی ترکیبی است از صداهایی که من از کامپیو.تر گرفتم، صداهای ضبط شده در جاهای مختلف، صدای تنبور آرش شهریاری و صدای خانم مژده شمسایی. دو نقال در این فیلم قصه اسکندر را روایت می.کنند. در فیلم، درختی سخنگو داریم که میوه.هایش هر کدام سر موجودی هستند و می.توانند آینده شخص را پیشگویی کنند. کنتراست عجیبی در این فیلم هست. این درخت سخنگو، در قالی بافته می.شود. زاویه دید بیضایی به فرش بی.نظیر است. از شاهنامه به فرش پرداخته. این یعنی خلاقیت ناب و ..نهایت آفرینش.گری. در موسیقی این فیلم، یک سری صدا.ها از بیرون ضبط شده و یک سری از صدا.ها در استودیو اجرا و خوانده شده و بقیه هم از طریق کامپیو.تر ساخته شده است.
    .آرشیو.تان از موسیقی نواحی چقدر در نوشتن موسیقی برای فیلم به کمکتان می.آید؟
    فراوان. من حدود ۵۰۰ ساعت با استادان موسیقی نواحی ایران مصاحبه کرده.ام که می.خواهم همه آن.ها را سال بعد رایگان روی اینترنت بگذارم تا هر .. هر جای عالم است، استفاده کند. این.ها متعلق به من نیست؛ متعلق به فرهنگ ایران است. تا کی در آرشیو من زندانی باشند؟ الان تیمی مشغول انتقال این مصاحبه.ها از روی کاست روی هارد هستند. تا این لحظه ۳۰۰ ساعت آن.ها منتقل و پاکسازی شده است.
    . مجموعه.ای که اخیرا از سوی مرکز موسیقی بهتوون منتشر شد حاوی تمام موسیقی.های شما برای فیلم.ها و تئاترهاست؟
    این مجموعه حاوی پنج سی دی است و بیش از ۳۰۰ دقیقه موسیقی را شامل می.شود.
    . پس همه موسیقی مت..نهایتان را در بر نمی.گیرد...
    نه، همه.اش نیست. مثلا موسیقی «آتش سبز» در آن نیست.
    . چرا موسیقی مت..نهایتان را روی صحنه نمی.برید؟ امروز آهنگسازان زیادی کنسرت.های زنده از موسیقی.های فیلم.هایشان بر.پا می.کنند که یکی از آخرین نمونه.های آن.ها اجرای تمام موسیقی متن «جنگ ستارگان» ساخته جان ویلیامز در مترو پولتین بود...
    من هم می.توانم موسیقی «وقتی همه خوابیم» را روی صحنه اجرا کنم. اما کجا؟ با کدام ارکستر؟ در کدام سالن؟ با کدام رهبر ارکستر؟ در ایران شرایط مساعد نیست، اگر شرایط مهیا بود که ما آواره اوکراین و ارمنستان نمی.شدیم.
    ..گاه ملودی یک فیلم یا کارتون از خود آن فیلم معروف.تر می.شود. برای مثال ملودی کارتون پلنگ صورتی از خود این کارتون معروف.تر است. چرا ملودی.های فیلم.ها و کارتون.های ما خیلی زود فراموش می.شوند؟
    غرب با سرمایه.گذاری و با حمایت سیاسی ملودی.ها، خود را به همه جهان حُقنه می.کند. ما این امکان را نداریم؛ چون نه سرمایه لازم هست، نه حمایت و نه اراده.ای. ملودی.های معروف، انتقال.دهنده یک نوع سیستم فکری و سیاسی هستند. چون سیاسی است، پشتش ثروت و حمایت خوابیده. به همین دلیل است که ملودی پلنگ صورتی در هر دهات و شهری آشناست و زمزمه می.شود. مگر مارک «یک و یک.»مان را می.توانیم به جهان صادر کنیم؟ کوکاکولا یا مک.دونالد ذایقه ایجاد کرده.اند. به دلیل حمایت.های مالی و سیاسی. پپسی.کولا ۵۰ سال است که به تمام دنیا رفته. ما تا ۶۰ هزار سال دیگر هم نمی.توانیم ماءالشعیر خودمان را به دهات خودمان بفرستیم؛ چون نه اراده.ای وجود دارد و نه حمایتی پشت آن است. پلنگ صورتی ابزار و وسیله است. وسیله انتقال تفکرِ زیباشناختیِ سیاست.
    . تفاوت زبانی ما چقدر دخالت دارد. فیلم.های ما به زبان فارسی هستند. این امر در جلوگیری از دیده شدن آن.ها دخیل است؟
    مساله همین است. همین مساله باعث شده فیلم.های ما را با زیرنویس ببینند. وقتی فیلم به زبان انگلیسی ساخته شود، برای سه.چهارم کره زمین قابل فهم است. با اینکه زبان فارسی افتخار ماست اما ما را به عهد اساطیر می.برد. زبان فارسیِ ما ظرفیت تکنولوژیک ندارد. موسیقی.های محلی ما هم مثل زبان هستند. اصل، زبان است. وقتی زبان تغییر می.کند، همه چیز تغییر می.کند. چون زبان ما زبان اساطیری است.
    .راهکار چیست؟ لااقل در موسیقی؟
    می.توانیم از نغمه.های اساطیری در یک برداشت مدرن استفاده کنیم. در «آتش سبز» چنین رویه.ای را دنبال کردم.
    .هیچ موقع این مسایل ذهن شما را به خود مشغول نکرد؟
    از.. همان دهه ۵۰ دغدغه این مسایل را داشته.ام. من در گروه موسیقی دانشکده هنرهای زیبا حد فاصل سال.های ۵۳ تا ۵۷ تحصیل کردم. رشته.ام موسیقی غربی بود. ساز غربی و پیانو می.زدم و آهنگسازی خواندم. امروز من فکر نمی.کنم آن آموزش.ها تاثیری روی من گذاشته باشد. من در واقع متکی به تلاش.های خودم فرا.تر از آموزش.های دانشگاه بودم. دانشگاه درس.هایی مثل فرم و آنالیز موسیقی غربی داشت که در طول یک ترم فرصت می.شد سه یا چهار اثر، سرکلاس تجزیه و تحلیل شود. در صورتی که من دوره.ای از موسیقی غرب را تجزیه و تحلیل می.کردم؛ مثلا موسیقی رنسانس، بعد دوره باروک، کلاسیک، رمانتیک و به.ویژه موسیقی قرن بیستم. این مطالعات و ساختن موسیقی در فرم.های غربی در واقع من را ورزیده کرد تا برای ارکس.تر سمفونیک، ارکس.تر زهی یا ترکیبات زهی موسیقی بسازم.
    .آن زمان علاقه.ای به موسیقی ایرانی نداشتید؟
    چرا. زمانِ تحصیل علاقه داشتم اما عملا به آن نمی.پرداختم، چون کارم موسیقی غربی و آهنگسازی در فرم.های موسیقی غربی بود. در ۱۸ تا ۲۲ سالگی فرصت پرداختن به همه حوزه.های موسیقی اعم از غربی، ایرانی و محلی را نداشتم. در واقع سن و سالم اقتضای این کار را نمی.کرد. چنین شد که من تکنیک را در آموزش.های موسیقی غربی دیدم، تکنیک نوشتن برای ارکس.تر، سازبندی ارکستراسیون، فرم و هارمونی. خیلی زود، یعنی سال.های ۵۸، ۵۹ به زبان شخصی در هارمونی رسیدم.
    برای هر آهنگسازی مهم است که به زبان شخصی در سازبندی و ارکستراسیون، هارمونی و سرایش ملودی برسد. من خیلی زود توانستم در آهنگسازی، به این عناصر دست پیدا کنم. با تمام این.ها، از سال ۱۳۵۷ ذهن من دچار یک.سری ابهامات شد. به این نوع آهنگسازی که فاقد هویت ملی بود شک کردم. این شک به تدریج سرایت کرد به همه تفکرات من؛ به گذشته، حال و آینده.ام، به نوعِ موسیقی.ای که قرار است در آینده عرضه کنم. دیدم این نوع آموزش.ها اگرچه مفید است، اما کافی نیست. بر این نظر بودم که تا به یک رویکرد قوی فرهنگی در موسیقی ایران نرسیده.ام، نمی.توانم به بیان اصلی خود برسم. امروز کپی برداشتن از آهنگسازی غربی یا پیروی از سبک آهنگسازان مهم غرب برای موسیقی دنیا قابل پذیرش نیست. این امر در همه.چیز وجود دارد؛ اعم از ادبیات، نقاشی، شعر و معماری. در واقع هنرمند ضمن تسلط محکم و کافی بر تکنیک، باید رویکرد ملی داشته باشد. موسیقی ما، امروز در دنیا زمانی قابل قبول است که عناصر موسیقی ایرانی به شکل جدی و کلان در ساختار آن به.کار برده شده باشد. این موسیقی را جهان، از ما به.عنوان موسیقی امروز می.پذیرد. همین جهان، به تقلید کارهای آهنگسازان مدرن می.خندد. حضور عنصر ملی در همه نوهنر.ها با رویکرد انسان امروز ضروری است.
    .تکلیف رویکرد آینده.نگرانه چه می.شود؟
    رویکرد آینده.نگرانه اگرچه حاوی نگاه به آینده است، اما برای من تلقی به محافظه.کاری می.شود. کودک که بودیم، همیشه وقتی برایمان کفش می.گرفتند یکی، دو شماره بزرگ.تر بود که به درد سال.های آینده.مان هم بخورد. ولی خُب آن کفش.. همان سال اول پاره و دور انداخته می.شد. در واقع هم کفش پاره می.شد هم پایمان زخمی.
    آینده.نگری به معنای ترقی، در این تفکر دیده نمی.شود. در موسیقی هم همین.طور. آینده را آیندگان خلق خواهند کرد. ما می.توانیم آینده را «خیال» کنیم. اینکه موسیقی آینده، چه نوع موسیقی.ای باشد نسل آینده مشخص خواهد کرد. البته هنرمند به لحاظ دارا بودن شاخک.های حسی قوی، از روند بسیاری از رویداد.ها تا حدودی می.تواند آینده را پیش.بینی کند. یک جامعه.شناس، سیاستمدار و فیلسوف هم قادر به چنین کاری است. منتها، ما حق نداریم امروز برای آیندگان تصمیم بگیریم؛ همچنان که گذشتگان حق نداشتند برای ما تصمیم بگیرند. این امر در عرصه سیاسی هم مصداق دارد. ما امروز نمی.توانیم برای آینده کشور تصمیمات قاطع بگیریم. ما نباید زیرساخت.هایمان را ویران کنیم، زیرساخت.های فکری و فرهنگی را. این به درد آینده می.خورد که ما این زیرساخت.ها را حفظ کنیم، برای نسل.های بعد که وقتی پشت.سرشان را نگاه می.کنند، با خلأ مواجه نشوند. اگر من شخصا ظرف ۳۰سال گذشته به موسیقی نواحی ایران پرداختم، به این دلیل بود که معتقدم اساس موسیقی ایران، موسیقی مناطق و اقوام است. خودِ موسیقی دستگاهی به شدت تحت.تاثیر موسیقی نواحی در دوره.های گذشته است. اصلا اسم.های بسیاری در ردیف دستگاهی است که اسم مناطق هستند. مثل گیلکی، دشتی، گرایلی و خیلی چیزهای دیگر. بنابراین ردیف متاثر از بستری فراخ و وسیع است. تا چند سال پیش، از تهران که خارج می.شدید دیگر کسی ردیف نمی.فهمید. در مکتب اصفهانِ ردیف همین.طور، در مکتب شیراز یا تبریزِ ردیف هم همین.طور. ردیف، شعاع محدودی داشت در حالی.که موسیقی اقوام در تمام پهنه سرزمین ایران است. عده.ای آمده.اند و موسیقی ردیف را تحت عنوان موسیقی رسمی ایران معرفی کرده.اند. این به آن معناست که سایر نمونه.های موسیقی، موسیقی غیررسمی هستند. در حالی.که این.طور نیست. برای بلوچ.ها، موسیقی بلوچی رسمی است و ردیف موسیقی غیررسمی است. برای آذری.ها و ترکمن.ها هم همین.طور.
    .اشاره به موسیقی اقوام کردید. در دوره.ای، موسیقیدانانی چون مرحوم صبا یا خادم میثاق بخشی از موسیقی اقوام را ثبت و ضبط کردند، اما باز ماحصل کار، شهری کردن نغمات محلی و وارد کردن آن.ها به ردیف بود...
    ببینید، ما دو ردیف اصلیِ .سازی داریم؛ ردیف میرزا عبدالله و میرزا حسینقلی.خان. یک ردیف کریمی هم هست که آن را از عبدالله خان دوامی آموخته است. این.ها ردیف.های رسمی ما هستند. ردیف.های دیگر ردیف.های غیررسمی.اند. صبا طی چند سالی که مدیر موسسه موسیقی گیلان بود و در رشت اقامت داشت، به مناطق مختلف گیلان از جمله دیلمان سفر کرد و در آنجا نغماتی شنید. آن.ها را وارد ردیف خود کرد مثل دیلمانی یا زردملیجه. این.ها - به تعبیر شما - شهری کردن نغمات محلی بود...
    .وجه پژوهشگری شما و «اتنوموزیکولوگ» بودنتان از دید منتقدان برجسته.تر از وجه آهنگسازی بوده. با این تعبیر موافقید؟
    نمی.دانم چرا چنین تلقی.ای هست؟ برای من به.عنوان یک موسیقیدان، فرقی نمی.کند وجه آهنگسازی.ام بر وجه پژوهشگری بچربد یا برعکس.
    .یعنی بر دو حوزه تعصب دارید؟
    من روی هیچ چیز تعصب ندارم. در هر دو ساحت کار کرده.ام. البته غیر از این دو بخش روی موضوعات دیگری هم کار کرده.ام. مثلا ۳۰ سال است روی موضوع هویت در موسیقی ایران کار می.کنم...
    .در قالب.. همان کتاب.های «نگاه به غرب»، «سنت و بیگانگی فرهنگی در موسیقی ایران» و...؟
    بله، این کتاب.ها و کتاب.های دیگری چون «لیلی کجاست؟»، «از میان سرود.ها و سکوت.ها» و امثالهم. این برایم یک بحث فکری است. دیگر بحث تحقیقاتی متمرکز روی موسیقی دستگاهی یا اقوام نیست. یک بحث فلسفی- زیبا.یی.شناختی با نگاهی آسیب.شناسانه است. هویت، بیگانگی فرهنگی، چندگانگی فرهنگی، اصالت، سنت و مدرنیته موضوعاتی بوده که طی این ۳۰ سال راجع به آن.ها ده.ها بار سخنرانی کرده.ام. ده.ها مقاله و چندین کتاب نوشته.ام. ورک.شاپ گذاشته.ام. تدریس کرده.ام. بنابراین برای یک ذایقه فکری خاص ممکن است این بعد از کار من جالب.توجه باشد تا تحقیقاتم.
    .برای فعالان عرصه اتنوموزیکولوژی جهان، دایره.المعارف. ساز.ها، به نوعی شناسنامه کاریتان محسوب می.شود، خصوصا از این.نظر که نشان و لوح جامعه بین.المللی موسیقی.شناسی را در سال ۲۰۰۲ از آن خود کرد. نامه برونو نِتِل از پیشکسوتان و پایه.گذاران جامعه اتنوموزیکولوژی آمریکا به شما موید این نظر است. درباره این نامه بگویید و وضعیت فعلی این دایره.المعارف...
    نتل، پدر اتنوموزیکولوژی جهان است. این نامه زمانی به دست من رسید که در داخل، به.طور مشخص در روزنامه همشهری و مجله «مقام موسیقایی» به دایره.المعارف من فحاشی می.کردند. من دو کارتون از مطالب نشریاتی دارم که به من فحاشی کردند. هر نوع اتهامی که ممکن است در این کشور به یک نفر بزنند، به من زدند. محترمانه.ترینشان بی.سوادی بود تا زد و بند با نهادهای دولتی و بد.تر از همه، بی.اخلاقی. یک کسی به شما می.گوید بی.سواد هستید، اما کسی می.گوید شما بی.اخلاقید، یعنی به یک تعبیر، فاسدید! مشت مشت از این اتهامات به من زده شد. نامه نتل، مثل این بود که تمام این مطالب را خوانده و حالا خواسته از من دفاع کند. من طی آن شش، هفت سال یک کلمه به کسی جواب ندادم. انگار دست خدا این مطالب را به آمریکا برده و به نتل داده، نتل هم این.ها را دیده و بعد برداشته این نامه را نوشته است. دقیقا به همین شکل. این نامه نتل برای من حایز اهمیت است ولی بیشتر از من می.تواند برای آنهایی حایز اهمیت باشد که طی این مدت به من دشنام دادند. اگر من بی.سوادم، در داخل ایران متوجه این امر شدند، ولی نتل متوجه آن نشد.
    .نقد.ها به کتاب چه بود؟
    می.گفتند «دایره.المعارف.ساز.ها» ی درویشی، با اغماض، یک کتاب درجه دو محسوب می.شود. مهم نیست چه کسی این را نوشته. تیمی بودند که چند سالی علیه من کار می.کردند. من هم به این حرف.ها گوش نمی.دادم. در دلم می.گفتم این.ها عجب آدم.های بیکاری هستند! به جای آنکه به کار خودشان بپردازند، شبانه.روز دارند به کار من می.پردازند. من اصلا وقت ندارم به کار شخص دیگری بپردازم. مگر نمی.گویند ما موزیسین هستیم؟ آیا موزیسین، بیکار است؟ این آقایان کتاب من را با اغماض یک اثر درجه دو حساب می.کنند و نتل در آن نامه می.گوید روش درویشی در طبقه.بندی ساز.ها و نوع پرداخت این دایره.المعارف می.تواند الگویی باشد برای ساز.شناسان جهان. نامه نتل، خطاب به من نبود در واقع پاسخی بود به این جماعت.
    .یادم می.آید موقع دریافت نامه چندان هیجان.زده نشدید...
    نامه برای من مهم بود، اما من منتظر نامه نتل نبودم. از روز اولی که سفر به مناطق ایران را شروع کردم، منتظر نامه تمجید هیچ.کس چه در داخل و چه در خارج نبودم.
    .تا آنجا که اطلاع دارم، نتل وقتی در دهه ۴۰ برای تحقیق در زمینه موسیقی ایرانی به کشورمان آمد، کمبود منابع و عدم دسترسی به منابع مکتوب در حوزه موسیقی اقوام آنقدر محسوس بود که به دلیل تسلط مرحوم برومند روی زبان آلمانی، از این استاد به.عنوان تنها مرجع و منبع شفاهی بهره جست. هیچ مرجعی در این عرصه نبود. طبیعی است که با دیدن کاری چون «دایره.المعارف ساز.ها»، زبان به تحسین بگشاید...
    هم این مساله بود و هم روشِ کار من. جلد اول این کتاب جایزه بین.المللی جامعه بین.المللی اتنوموزیکولوژی را گرفت. اینجایزه را نتل، به نماینده.ام در آمریکا داد.
    .چرا خودتان برای دریافت اینجایزه به آمریکا نرفتید؟
    مگر بیکارم رنج سفر را به جان بخرم، از دوبی ویزا بگیرم و به آمریکا بروم؟ انگیزه.ای ندارم. خانم دکتر نیلوفر مینا همکلاسی.ام در دوره دانشگاه که در دانشگاه نیویورک تدریس می.کند، به.عنوان نماینده من روی صحنه رفت و اینجایزه را از دست نتل گرفت. اینجایزه برای من افتخار است. خانم مینا به من می.گفتند شما متوجه ارزش معنوی اینجایزه نیستید، چون همه موسیقیدان.های دنیا آرزو می.کنند یک روز در طول عمرشان، اینجایزه نصیبشان شود. به او گفتم من هیچ.وقت نه منتظر تایید بوده.ام نه تکذیب. به یک باور رسیده.ام – البته براساس اعتقاداتم – که نه تعریف.ها در قبای من باد انداخت نه فحاشی.ها از میدان به درم کرد. زمانی که یک عده کارشان تایید و عده.ای کارشان تکذیب بود، من مشغول کار خودم بودم.
    تعداد ثبت و ضبط.کنندگان موسیقی اقوام ما از شمار انگشتان یک دست فرا.تر نمی.رود. در شاخه اتنوموزیکولوژی (موسیقی مردم.شناسی) سه، چهار نفر فعال بوده.اند، فوزیه مجد، دکتر مسعودیه و شما. چرا با وجود تاسیس گروه «گردآوری و شناخت موسیقی بومی ایران» توسط خانم فوزیه مجد، این پژوهش.ها دوام نیافت یا در سطح وسیع.تری گسترش پیدا نکرد؟
    این سوال را از آن جهت مطرح می.کنم که چند ماه پیش پس از دیدار از چند مرکز فرهنگی پاریس به نکته جالبی برخورد کردم: یک دپارتمان مجزا و بزرگ مربوط به اتنوموزیکولوژی در «پاریس ۸» مشغول فعالیت بود. برایم ارزش بالای این رشته در دانشکده.های دنیا جالب بود...
    البته یادآور شوم که آقای حمیدرضا اردلان هم تلاش زیادی در این زمینه کرده.اند. ایشان کمتر از من تلاش نکردند. دکتر محمدتقی مسعودیه سفرهای محدودتری داشت. او به تمام ایران سفر نکرد. بیشترِ آن سفر.ها، مربوط به قبل از انقلاب بود. خانم فوزیه مجد، سال.های ۵۳- ۵۲ تا ۵۷ فعال بود اما پژوهش. روی این حوزه را کنار گذاشت به خاطر بی.مهری.های سازمان صداوسیما در زمان قطب.زاده که به اخراج او منجر شد. او پژوهش. روی موسیقی اقوام را کنار گذاشت. ایشان خانم فرهیخته.ای هستند که متاسفانه بعد از انقلاب فعالیتشان را ادامه ندادند و تنها بخشی از ضبط.های قبل از انقلاب را توسط نشر ماهور منتشر کردند. کاری که من کردم این بود که نگذاشتم این .بار بر زمین بماند. من شاگرد مستقیم دکتر مسعودیه در دانشگاه بودم و شاگرد غیرمستقیم فوزیه مجد. فوزیه مجد را از نزدیک ندیدم. اما تحت تاثیر ایشان بودم. ایشان ۴۰ صفحه کتاب به نام «نفیرنامه» نوشته.اند که در جشن هنر شیراز منتشر شد. این کتاب من را منقلب کرد.
    .یعنی زمانی که با آثار شوئنبرگ، اشتکهاوزن، پندرسکی و دیگران محشور بودید، کاری چون «نفیرنامه» دگرگونتان کرد...
    ...ه با.. همان «نفیرنامه» زده شد. نفیرنامه با یک سوال اساسی شروع می.شود. این سوال برای کسی که معنایش را بفهمد، تکان.دهنده است. سوال این است: آیا می.دانید سر و کار شما با چیست؟ آیا اساس این فرهنگ.ها را می.شناسید؟ این سوال، آدم را ویران می.کند، تکان می.دهد. ولی خب، زمان می.خواهد تا این انقلاب.های درون به بروز بیرونی بینجامد و خودش را در کار نشان دهد. خانم مجد طی سفر.هایش، به برخی مناطق ایران سفر کرد ولی من ۲۸ سال سفر کردم، نه چند سال. به همه مناطق ایران رفتم. نکته دیگر اینکه موسیقی اقوام مختلف را در قالب فستیوال.های مختلف و بزرگ به جامعه معرفی کردم. جامعه موسیقی ما، بعضا، شناخت کاملی از موسیقی این اقوام نداشت، هنوز هم درست نمی.شناسد.
    .این خطر در کمین بوده که در صورت عدم ثبت و ضبط این موسیقی، بخش مهمی از میراث اقوام نابود شود...
    بله، کاملا حق با شماست. در هر حال یک بخش از این میراث را فوزیه مجد جمع.آوری کرد، یک بخش را هم آقای اردلان و بخشی را من. بخش.هایی را هم دیگران جمع.آوری کردند. تلاش من بر این استوار بود که این موسیقی را در فستیوال.های مهمی چون هفت.اورنگ، آینه و آواز، موسیقی حماسی و چهار، پنج دوره جشنواره نواحی معرفی کنیم. ده.ها سمینار و بزرگداشت و صد.ها سخنرانی هم تدارک دیدم تا این موسیقی از عرصه تنگ و خشک آکادمیک بیرون بیاید و حداقل در عرصه جامعه موسیقی معرفی و مطرح شود.
    تا این لحظه بین ۵۰ تا ۶۰ ساعت از گردآوری.های من در بازار منتشر شده. فقط ۲۸ سی.دی «آیینه و آواز» هست، در کنار ۲۴ سی.دی موسیقی حماسی ایران، چهار سی.دی هفت.اورنگ، سه سی.دی موسیقی شمال خراسان، یک سی.دی موسیقی بلوچستان و یک سی.دی موسیقی بوشهر. اخیرا دو سی.دی به نشر ماهور داده.ام مربوط به ذکرهای بلوچستان. الان هم قصه.ها و روایت.های حماسی را که با آواز خوانده می.شد آماده کرده.ام. اگر خداوند عمری بدهد، باید همه این.ها را منتشر کنم. آرشیو من پر است. البته این حجم زیاد کار، نافی زحمات دیگران نیست؛ دیگرانی که قبل از من بودند و کسانی که هم.دوره من بودند. هر .. به اندازه توان خود زحمت کشیده است. من هم به اندازه خودم کار کرده.ام. هیچ ادعایی هم ندارم که این فقط من بودم که این موسیقی را ثبت و ضبط کردم. من از روی دست فوزیه مجد و دکتر مسعودیه نگاه کردم. فرهنگ دست به دست می.چرخد. منتها من این شانس را داشتم و خداوند این فرصت را به من داد تا با آخرین نسل راویان موسیقی اقوام دیدار کنم. یک نکته دیگر اینکه من طی ۳۰سال، شاهد از بین رفتن یک فرهنگ کهنسال بوده.ام. این.ها همه روی فکر و بینش من تاثیر می.گذارد و البته انرژی می.دهد تا بیشتر کار کنم و باقی.مانده.های این فرهنگ را ثبت و ضبط کنم.
    .دلیل این نابودی چیست؟
    تغییر شرایط اجتماعی. در عین حال نظام.های سیاسی می.توانند این حرکت را تند.تر یا کند.تر کنند، وگرنه این مساله مستقیما به نظام.های سیاسی ربط ندارد. این اتفاقی که در ایران افتاده، در کل جهان شرق هم رخ داده. منظورم از شرق، شرق تاریخی - و نه جغرافیایی - است. در آمریکای لاتین هم شاهد این مساله هستیم، در آفریقا، تمام آسیا و حتی در میان سرخ.پوستان آمریکا هم این اتفاق افتاده است. این یک روند عمومی است. زندگی، ابزارآلات جدید و تکنولوژی جدید باعث از بین رفتن فرهنگ.های قدیمی و بومی می.شود. همیشه این مثال را زده.ام. به مجرد اینکه به دهی جاده وصل می.شود، بعد از مدتی باید فاتحه فرهنگ آنجا را بخوانیم. جاده که باز شود، رفت و آمد صورت می.گیرد. روستایی به شهر می.آید و شهری به روستا. بهداری، بانک، شهرداری و میدان می.سازند. برق به روستا کشیده می.شود. برق که به روستا کشیده شود، تلویزیون می.آید. تلویزیون که آمد، ماهواره می.آید. مثل کوزه.ای است که سوراخ شده است. از آن طرف نمی.توانیم مردم آن روستا را از این امکانات محروم کنیم و بگوییم فرهنگشان آنقدر مهم است که نباید از برق و تلویزیون و جاده بهره.مند شوند.
    .در خود تضاد بزرگی دارد...
    تضاد است. مردم آن ده حق دارند مثل مردم دیگر نقاط ایران از امکانات بهره ببرند، اما همین امکانات ضروری، باعث از بین رفتن فرهنگ کهن می.شود. نظام.های سیاسی و حکومت.ها و دولت.ها می.توانند خِرَد به خرج دهند و با برنامه.ریزی.های فرهنگی این حرکت لاجرم را، کند.تر کنند. اگر بی.خرد باشند، یا آن را تند.تر می.کنند یا بی.توجهیشان باعث تسریع روند نابودسازی فرهنگی می.شود. در ۳۰ سال اخیر، ما شاهد عدم برنامه.ریزی فرهنگی مسوولان بوده.ایم. نبود جایگاهی مناسب برای موسیقی اقوام در برنامه.ریزی.های کلان فرهنگی، باعث تسریع این روند شده. درست است که خود نظام سیاسی باعث ایجاد این روند نیست، اما می.تواند این روند را کند کند.
    .نوازندگان و موسیقیدانان مناطق در مقایسه با نوازندگان شهری چه محدودیت.هایی دارند؟
    نه. تنها از آن.ها حمایت نمی.شود بلکه از کارشان جلوگیری هم می.شود. این موسیقی از دو طرف ضربه خورده. این یک رسم همیشگی است که مردم وقتی در روستا عروسی می.گیرند از این استادان دعوت می.کنند تا نوازندگی کنند. بخش شادمانی این موسیقی در عروسی.ها زنده مانده، همچنان که بخش درمانی و خانقاهی.اش در آیین.ها زنده مانده است. بخش مذهبی آن هم به همین نحو. الان موسیقی مذهبی اقوام ضربه خورده است. کجاست آن نوحه.های تاثیرگذار قدیمی؟ همه نوحه.ها یک.شکل شده است. حتی این تخریب، دامن موسیقی مذهبی ما را هم گرفته. تعزیه لطمه خورده، نوحه.خوانی لطمه خورده. خیلی از آداب پیرامونی مراسم عاشورایی حذف شده است. انگار نوحه.هایی مشخص از جایی معین برای تمامی نوحه.خوان.ها کپی می.شود. شما دیگر تفاوت حال و هوا را نمی.بینید... همان نوحه.ای را در خراسان می.شنوید که در اردبیل. اگرچه این وضعیت قطعی نشده، اما ما داریم به این مرحله نزدیک می.شویم. مثل این است که شما تابلویی بکشید که فقط نارنجی باشد. هر رنگی، تفکر مختص خود را نشان می.دهد. رنگارنگی در موسیقی نواحی و اقوام مختلف ایران، باعث اهمیت و زیبایی و غنا و عمق آن شده است. این رنگارنگی باعث تنوع شده و این تنوع، ثبات این فرهنگ.ها را به دنبال دارد. وقتی این تنوع و رنگارنگی از موسیقی اقوام سلب شود، جامعه بی.ثبات می.شود. من همیشه به سیاستگذاران کلان این هشدار را داده.ام که هرقدر بخواهند جلو تنوع فرهنگی را بگیرند و به جایش یکسان.سازی فرهنگی بکنند، باعث ازهم.گسیختگی جامعه می.شوند. امیدوارم خردمندانی باشند تا قبل از خط. خطی.شدن همه صفحات این کتاب، با تفکر و درایت برای این فرهنگ متنوع و غیرقابل تکرار برنامه.ریزی کنند. متاسفانه طی سه دهه اخیر، موسیقی اقوام بنا به دلایلی که گفتم تخریب شد. ما شاهد صحنه حذف ساز.ها بودیم، نه حذف نوازنده.ها. این در تاریخ فرهنگ.های جهان سابقه ندارد.
    این نکاتی که من می.گویم شاید از دید سیاسیون جالب نباشد و خوش نیاید. ولی اهل سیاست باید ظرفیت انتقادپذیری را داشته باشند، همچنان که هنرمند هم باید ظرفیت پذیرش انتقاد.ها را داشته باشد. صحبت.های من توهین به کسی تلقی نشود. این.ها هشدارهایی است که اگر داده نشود، جامعه واکسینه نمی.شود در برابر آفت.های فرهنگی. ما مدام از تهاجم فرهنگی غرب انتقاد می.کنیم، درحالی که خودمان وسیله انجام این تهاجم شده.ایم. چرا؟ چون فرهنگ خودمان را از بین می.بریم. وقتی جلو فرهنگ خودمان سنگ می.اندازیم، این فرهنگ دچار آفت می.شود. به جای اصلاح خودمان، دیگران را متهم می.کنیم. این فقط مربوط به دولت و سیاست.های فرهنگی دولت نیست، بلکه علت این ضعف را باید در کل جامعه جست.وجو کرد. ما عادت کرده.ایم به جای اصلاح خودمان، دیگری را متهم کنیم. حرف.های من هشدار است، سیاه.نمایی نیست. سیاه.نمایی زمانی رخ می.دهد که شما واقعیت را کتمان کنید. این صحبت.ها را آدمی بر زبان می.آورد که ۳۴ سال از عمر خود را پای موسیقی فرهنگ.های مناطق مختلف ایران گذاشته است؛ آدمی که از ۱۲سالگی کار موسیقی را شروع کرده و حالا ۵۶ سال دارد.
    بیدل دهلوی می.گوید:
    در کمال اتحاد از وصل مهجوریم ما
    همچو ساغر می..به لب داریم مخموریم ما
    در تجلی سوختیم و چشم بینش وا نشد
    سخت پابرجاست جهل ما مگر طوریم ما



    ادامه در منبع : تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید


    #1 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۰/۱۰/۱۸ در ساعت 10:11

  2. کاربران زیر از شما Ramin95 عزیز جهت این پست سپاسگزاری کرده اند


  3. # ADS
    مجری تبلیغات
    تاریخ عضویت
    -
    نوشته ها
    -
    فروشگاه آنلاین کیوبیس با سیستم پرداخت آنلاین و ارسال به سراسر نقاط ایران ، شهرستانها و روستاها در کمترین زمان ممکن ، فروش vst وی اس تی ارزان و با کیفیت ، فروش سمپل و پلاگین های جدید آهنگسازی

    بی نظیرترین آموزش فارسی نرم افزار کیوبیس ( سطح مقدماتی )
    آموزش فارسی کار با نرم افزار کیوبیس (سطح پیشرفته)
    آموزش فارسی CUBASE 5 & NUENDO4
    آموزش فارسی تکمیلی NUENDO5.5, CUBASE 6.5
    آموزش فارسی Ableton Live 9
    آموزش فارسی سونار Sonar X2,X3
    آموزش فارسی Cubase Elements 7

    آموزش فارسی protools 10
    آموزش فارسی Logic Pro X2 لاجیک
    آموزش فارسی Studio one استودیو وان
    آموزش فارسی BAND IN A BOX 2015
    آموزش فارسی Guitar Pro 6
    آموزش فارسی ضبط افکت میکس و مستر صدا ADOBE AUDITION CS5.5
    آموزش فارسی یک پروژه تنظیم آهنگ از ابتدا تا انتها

    آموزش فارسی اف ال استودیو FL Studio 12
    آموزش فارسی سمپلر کانتکت Native instrument Kontakt 5
    آموزش فارسی تصویری امنیسفر OMNISPHERE
    آموزش فارسی تخصصی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی موسیقی الکترونیک Steinberg Sequel
    آموزش فارسی تکنیکهای حرفه ای وکال همراه با آموزش Melodyne
    آموزش فارسی تکنیکهای رکورد صدا در استودیو موسیقی
    آموزش فارسی 101 ترفند حرفه ای میکس + مستر آهنگ با ایزوتوپ اوزون 7 izotope ozone
    آموزش فارسی جامع مسترینگ آهنگ Izotop Ozone 6 + tracks
    آموزش فارسی Fab Filter+Waves +Slate Digital

    آموزش کامل مراحل ساخت آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی آهنگسازی در یک هفته
    آموزش فارسی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی مولتی مدیا تصویری مبانی موسیقی
    آموزش فارسی تنظیم و ارکستراسیون آهنگ
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش خوانندگی پاپ به زبان فارسی
    آموزش آهنگسازی در سبکهای پاپ، هیپ هاپ رپ،ترنس،هاوس،بلوز،جاز،راک

    آموزش فارسی میکس حرفه ای آهنگ
    آموزش فارسی میکس و مسترینگ حرفه ای
    آموزش فارسی یک پروژه میکس و مستر آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی ریتم سازی در موسیقی
    آموزش فارسی ساخت بیت در موسیقی
    آموزش فارسی صداسازی با سینتی سایزرها
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش فارسی ساخت استودیوی موسیقی خانگی

    خرید وی اس تی پیانو spitfire audio hans zimmer piano
     

موضوعات مشابه

  1. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۱۱/۲۶, 14:30
  2. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۹/۲۳, 01:11
  3. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۸/۰۳, 17:21
  4. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۷/۱۴, 21:12
  5. محمدرضا درویشی درباره آیین های موسیقی کار سخن می گوید
    توسط Ramin95 در انجمن اخبار روز موسیقی
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۷/۱۴, 15:02

جستجو شده ها

ريتم آهنگ اگه يروز اصلاني

تا این لحظه 2 کاربر از این تاپیک دیدن کرده اند

فقط اعضا گروه ویژه vip و مدیران قادر به دیدن اسامی بازدیدکنندگان تاپیک هستند

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

کپی از مطالب سایت مجاز نمیباشد و پیگرد قانونی دارد

cubase.ir

BACK TO TOP
وی اس تی
آرتیست