کانال کیوبیس در تلگرام را دنبال کنید
آهنگسازی
آهنگسازی




صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 1
صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 2
آموزش فارسی صفر تا صد مسترینگ با پلاگینهای waves



دانلود کیوبیس 8 cubase با لینک مستقیم رایگان و آموزش نصب فارسی

دانلود رایگان وی اس تی استرینگ شرقی Fayez Saidawi Oriental Strings با لینک مستقیم تک پارت از سرور سایت



آموزش آهنگسازی فارسی

+ پاسخ به موضوع
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: چگونه ترانه روی کاغذ هم ترانه می.شود

  1. Ramin95 آواتار ها
    Ramin95
    شماره کاربری
    4941
    Contributor
    شهریور /۱۳۹۰
    4,009
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی575
    0
    سپاس از شما 815 بار در 687 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض چگونه ترانه روی کاغذ هم ترانه می.شود


    [ آرش افشار - منتقد موسیقی ]

    حتی در این سرزمین که خیلی چیزها سرِ جایشان نیستند، بعید و تقریباً ناممکن است که کسی یک رمان را به.جای نمایش.نامه ارائه کند و دیگران (حتی متخصصان و دست.اندرکاران) آن اثر را با این عنوان بپذیرند. بعید و تقریباً ناممکن است که دوره یا کارگاهی با عنوانِ آموزشِ فیلم.نامه.نویسی تشکیل شود و بعد در آن داستان.نویسی درس بدهند. ظاهراً این گزاره.ها بیش از حد، بدیهی به.نظر می.رسند؛ اما جالب است که برای ترانه، دقیقاً چنین اتفاقاتی رقم خورده است!
    .
    شاید مهم.ترین وجهِ تمایزِ گونه.ها و شاخه.های ادبی و هنری، فرم یا ساختار باشد. ممکن است داستان، نمایش.نامه و فیلم.نامه ریشه.های یکسان و شباهت.هایی ناگزیر داشته باشند؛ اما آن.چه این.ها را از یک.دیگر تفکیک می.کند، ساختار است. اگر یک صفحه از یک رمان و یک صفحه از یک نمایش.نامه را به.طورِ اتفاقی باز کنیم، متوجه تفاوتِ این دو گونه -حتی در جزئیات- خواهیم شد. شیوه.ی توصیف و روایت، نوع نگارشِ گفت.و...ا و... شباهتی به هم ندارد. دلیل آن هم مشخص است، رمان قرار است به.صورت مکتوب در اختیار مخاطب قرار بگیرد و نمایش.نامه باید روی صحنه و توسط بازیگران اجرا شود. راستی مگر شعر و ترانه دقیقاً چنین تفاوتی ندارند؟ پس چگونه است که شکلِ مکتوبِ شعر و ترانه.ی ما قابل تفکیک نیست و کسی در مورد تفاوتِ ساختاری شعر و ترانه چیزی نمی.گوید؟
    .
    در جلسات و کارگاه.های ترانه، کم.تأثیرترین وجوه ترانه (مانند وزن و قافیه) مورد تأکید و توجه قرار می.گیرند؛ اما هرگز به بنیادی.ترین وجه ترانه -که از قضا، مهم.ترین وجه وجودی آن هم هست- پرداخته نمی.شود. دلیل.اش مشخص است. گردانندگان و آموزش.دهندگان اصلاً از چنین موضوعی خبر ندارند!
    .
    آن.ها شنیده.اند که ترانه نوعی شعر است. فرض کنیم که این گزاره.ی به.کلی غلط درست باشد؛ ترانه چگونه شعری است؟ چه فرقی با گونه.های دیگرِ شعر دارد؟ آموزش.دهندگان، ترانه.سرایان و حتی منتقدان در پاسخ به این سوال، به هیچ نکته.ی ساختاری اشاره نمی.کنند. توضیحاتی مبهم درباره.ی سادگی و زبان محاوره خواهند داد. اما آیا هر شعری که به زبان ساده و گفتاری نوشته. شده باشد، ترانه است؟
    .
    ممکن است با این پاسخ مواجه شوید که اگر چنین شعری به اجرا برسد، ترانه خواهد بود. حالا این سوال برای ما پیش می.آید که روی شعرهایی از حافظ و مولانا و نیما و شاملو و دیگران هم آهنگ ساخته شده و به اجرا رسیده.اند؛ آیا آن.ها هم ترانه هستند؟ و بدتر از آن تکلیف ترانه.های پیچیده و ترانه.هایی که به زبانِ معیار نوشته شده.اند، چیست؟
    .
    بگذارید باز هم به گونه.های دیگر برگردیم. فیلم.های بسیاری بر اساس داستان.ها و رمان.های مشهور نوشته شده.اند. البته که کارگردان، فیلم.اش را بر اساس صفحات رمان نساخته و برای رسیدن به ساختارِ سینمایی، فیلم.نامه.ای با اقتباس از آن اثر نوشته شده است. آیا در ترانه هم اتفاق مشابهی می.افتد؟ پاسخ مثبت است اما پیش از شرح آن، اندکی به ساختار ترانه بپردازیم.
    .
    ترانه هم مانند گونه.های غیرمستقلِ دیگر (هم.چون نمایش.نامه و فیلم.نامه) ساختارِ خود را از گونه.ی اصلی می.گیرد. یعنی همان.طور که قواعد سینما ساختار فیلم.نامه را مشخص می.کند، ساختارِ ترانه نیز تحت تأثیر موسیقی است؛ هرچند که اغلب در ساخت.های ساده.ی موسیقیایی محدود و متوقف می.شود.
    .
    به.طور کلی در ترانه چهار ساختِ متعارف وجود دارد: تکی، دوتایی، سه.تایی و چهارتایی. یک قطعه.ی تکی تنها یک ملودی دارد؛ در یک قطعه.ی دوتایی دو ملودی متفاوت می.شنویم؛ در قطعه.ی سه.تایی سه ملودیِ قابل تفکیک داریم و... هر کدام از این ساخت.ها هم انواعی دارند که در ترکیب با کلام شکل می.گیرند و به ساختار نهایی خود می.رسند.
    .
    مثلاً به یک ساختِ دوتایی که در چهار بند تصنیف شده و بندهای فردِ آن (1و3) ملودی یکسان و کلامِ متفاوت و بندهای زوج (2و4) ملودی و کلامِ یکسان دارند، بند-ترجیع.بند یا (Verse-Chorus) می.گویند که یکی از ساده.ترین و در عینِ حال، پرکاربردترین ساخت.های ترانه است. به یک ساختِ سه.تایی که در شش بند تصنیف شده و بندهای اول و سومِ آن ملودی یکسان و کلامِ متفاوت، و بندهای زوج (2و4و6) ملودی و کلامِ یکسان دارند و در بندِ پنجم اتفاقِ موسیقیایی و کلامی متفاوتی می.افتد، بند-ترجیع.بند+پُل (Verse-Chorus-Bridge) می.گویند. (برای ساده.ترشدنِ کار، ساختِ اول را با AB و ساختِ دوم را با ABABCB نشان می.دهند).
    .
    همین اشاره.ی کوتاه به ساختارِ ترانه برای رسیدن به ادامه.ی بحث کفایت می.کند. به شعرِ حافظ و مولانا برگردیم. وقتی آهنگسازی تصمیم به ساختِ موسیقی روی شعر می.گیرد، به.طور قطع ساختاری برای کارش در نظر گرفته است. ممکن است یک یا دو بیت را به.عنوانِ ترجیع.بند مشخص کند و آن.ها را بعدِ از هر دو بیت که روی آن.ها ملودی یکسان می.گذارد، تکرار کند یا هر ساختِ دیگری را الگوی کارش قرار دهد. این شبیه همان کاری است که فیلم.نامه.نویس برای اقتباس از یک رمان یا داستان انجام می.دهد: تغییر ساختار در جهت هماهنگی با گونه.ی اصلی. اگر بتوانیم شعری از حافظ را که به اجرای موسیقایی در آمده ترانه بنامیم، به دلیل این تغییر ساختار است، نه صرفاً خوانده شدن توسط یک خواننده.
    .
    حالا درباره.ی ترانه هم می.توانیم روشن.تر حرف بزنیم. کارِ کسی که شعری می.نویسد و بعد، یک آهنگساز برای آن ساختار تعیین می.کند، تفاوتی با کار دیگر شاعران ندارد. عنوان چیزی که نوشته، شعر است. این شعر ممکن است قوی و قابلِ دفاع باشد یا مبتذل و سطحی. این اثر ماهیتاً تفاوتی با شعر ندارد و در هر صورت ترانه نیست. همان.طور که اگر کسی قصه.ای بنویسد و به کارگردانی پیشنهاد کند، در نهایت قصه.نویس است نه فیلم.نامه.نویس؛ حتی اگر بر اساس قصه.ی او فیلمی هم ساخته شود.
    .
    گویا این همان نکته.ی مهمی است که ناآگاهیِ ترانه.سرایان -که بعدتر در جایگاه گرداننده.ی جلسات و مدرس ترانه هم قرار گرفتند- به آن دامن زده است. اکثریت قریب به اتفاق آنان نمی.دانند که ترانه روی کاغذ هم می.تواند ترانه باشد (مثل همان فیلم.نامه و نمایش.نامه) و به همین دلیل است که نشست.های ترانه، چیزی جز شبِ شعر و کارگاه.های ترانه چیزی جز کارگاهِ شعر نیستند.
    .
    اتفاق عجیبی است که دست.اندرکارانِ یک گونه.ی هنری از ماهیت کاری که می.کنند و چیزی که درس می.دهند، بی.خبر باشند؛ اما در کمال تعجب، چنین اتفاقی در این سرزمین افتاده است. چگونه چنین واقعه.ی غریبی رخ داده است؟ در شماره.ی بعدی به این سوال پاسخ خواهیم داد.

    ادامه در منبع : تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید


    #1 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۴/۱۱/۰۳ در ساعت 20:30

  2. # ADS
    مجری تبلیغات
    تاریخ عضویت
    -
    نوشته ها
    -
    فروشگاه آنلاین کیوبیس با سیستم پرداخت آنلاین و ارسال به سراسر نقاط ایران ، شهرستانها و روستاها در کمترین زمان ممکن ، فروش vst وی اس تی ارزان و با کیفیت ، فروش سمپل و پلاگین های جدید آهنگسازی

    بی نظیرترین آموزش فارسی نرم افزار کیوبیس ( سطح مقدماتی )
    آموزش فارسی کار با نرم افزار کیوبیس (سطح پیشرفته)
    آموزش فارسی CUBASE 5 & NUENDO4
    آموزش فارسی تکمیلی NUENDO5.5, CUBASE 6.5
    آموزش فارسی Ableton Live 9
    آموزش فارسی سونار Sonar X2,X3
    آموزش فارسی Cubase Elements 7

    آموزش فارسی protools 10
    آموزش فارسی Logic Pro X2 لاجیک
    آموزش فارسی Studio one استودیو وان
    آموزش فارسی BAND IN A BOX 2015
    آموزش فارسی Guitar Pro 6
    آموزش فارسی ضبط افکت میکس و مستر صدا ADOBE AUDITION CS5.5
    آموزش فارسی یک پروژه تنظیم آهنگ از ابتدا تا انتها

    آموزش فارسی اف ال استودیو FL Studio 12
    آموزش فارسی سمپلر کانتکت Native instrument Kontakt 5
    آموزش فارسی تصویری امنیسفر OMNISPHERE
    آموزش فارسی تخصصی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی موسیقی الکترونیک Steinberg Sequel
    آموزش فارسی تکنیکهای حرفه ای وکال همراه با آموزش Melodyne
    آموزش فارسی تکنیکهای رکورد صدا در استودیو موسیقی
    آموزش فارسی 101 ترفند حرفه ای میکس + مستر آهنگ با ایزوتوپ اوزون 7 izotope ozone
    آموزش فارسی جامع مسترینگ آهنگ Izotop Ozone 6 + tracks
    آموزش فارسی Fab Filter+Waves +Slate Digital

    آموزش کامل مراحل ساخت آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی آهنگسازی در یک هفته
    آموزش فارسی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی مولتی مدیا تصویری مبانی موسیقی
    آموزش فارسی تنظیم و ارکستراسیون آهنگ
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش خوانندگی پاپ به زبان فارسی
    آموزش آهنگسازی در سبکهای پاپ، هیپ هاپ رپ،ترنس،هاوس،بلوز،جاز،راک

    آموزش فارسی میکس حرفه ای آهنگ
    آموزش فارسی میکس و مسترینگ حرفه ای
    آموزش فارسی یک پروژه میکس و مستر آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی ریتم سازی در موسیقی
    آموزش فارسی ساخت بیت در موسیقی
    آموزش فارسی صداسازی با سینتی سایزرها
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش فارسی ساخت استودیوی موسیقی خانگی

    خرید وی اس تی پیانو spitfire audio hans zimmer piano
     

موضوعات مشابه

  1. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۴/۰۴/۳۱, 11:00
  2. بوی عیدی، بوی توپ .. بوی کاغذ رنگی
    توسط Ramin95 در انجمن اخبار موسیقی ایران
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۱۲/۲۷, 18:40
  3. درخواست وی اس تی پیانوی XLN AUDIO Addictive Keys V1.0.6 R16
    توسط edrik92 در انجمن درخواستها و مشکلات VSTi
    پاسخ ها: 3
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۱۲/۱۲, 00:16

جستجو شده ها

Nobody landed on this page from a search engine, yet!

تا این لحظه 0 کاربر از این تاپیک دیدن کرده اند

فقط اعضا گروه ویژه vip و مدیران قادر به دیدن اسامی بازدیدکنندگان تاپیک هستند

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

کپی از مطالب سایت مجاز نمیباشد و پیگرد قانونی دارد

cubase.ir

BACK TO TOP
وی اس تی
آرتیست